indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 06-11-2006 17:15 kiwimave wrote:

...

zoals in 1998 en dan kan je weer fluiten naar je geld, de roepiahs zijn dan nog minder waard dan pleepapier. Wat dat betreft deel ik de zorg van Jan. Huren is in ieder geval een stuk veiliger.

Huren is goedkoper , kan zijn.
Maar ik heb spijt dat ik vlak na 1998 geen 2de hypotheek hebt genomen om grondtransacties te kunnen financieren.

Anders ben ik nu boven Jan.Hoeft niet meer te wachten op mijn AOW.
Tegen die tijd dat ik het krijg(??) zal ik niet eens een hutje kunnen kopen daar.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

advo999
User
User icon of advo999
spacer line

Toch maar een kleine bijdragev an mijn kant. Ik woon een groot gedeelte van het jaar in Semarang en heb daar ook eerst een huis gehuurd. In een nieuwbouw wijk met 24 uur per dag security.

Vervolgens het huurhuis toch maar een beetje aangepast aan mijn westerse wooneisen. De zogenaamde open keuken is in indonesie echt een open keuken, dus zonder afscheiding naar de tuin. Alu pui er in, bestrating hier en daar en een beetje leuk gemaakt.

Bij verlenging van de huurtermijn bleek de verhuurder al eens naar binnen te hebben gegluurd en vond ogenblikkelijk dat hij nu wel de dubbele huur kon gaan vragen. Hier baalde ik zo van dat ik de volgende dag een compleet nieuwe woning heb gekocht welke haast klaar was. Ik heb geluk gehad want op dat moment ( mei-juni 2005) kreeg je geregeld nog 12500 rupia voor je euro. Uiteindelijk koste het huis mij 18.000 euro. Voor 4000 euro nu eens echt helemaal naar mijn zin laten maken en geloof mij: ik woon daar heerlijk. Security + water + openbare verlichting kost mij 8,25 euro per maand. Dus geen dikke tralies voor de ramen. Ook de dienstverlening door de notaris is allemaal prima verlopen.

Samengevat: op Java kan je nog vrij voordelig wat kopen en je bent ook in een keer van het gezeur van al te hebberige verhuurders af. Tot slot: het doet mij veel genoegen dat het huurhuis wat ik heb verlaten nog steeds leegstaat en al aardig op een bouwval gaat lijken......

Het is een WONDERBAARLIJK land.....

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Advo en .....,
De huurprijs verhogen na zelf het huis naar wens te hebben gemaakt is de meest voorkomende klacht die mensen hebben bij het huren van een huis, zowel in Bali als in Java.
Als huurder heb je echter het voordeel dat het aanbod gewoon erg groot is en je huurt gewoon ergens anders en vaak staat het huis wat je hebt verlaten lange tijd gewoon leeg. (genoegdoening?)
Je kan in het huurcontract echter omschrijven dat jij het eerste huurrecht hebt nadat het contract is afgelopen, je kan ook vermelden wat de huurverhoging mag zijn, bijvoorbeeld met verwerking van het inflatiecijfer.

Ik betaal in Bali mijn huur jaarlijks met als extra de huurpijs in US-dollar en een percentage voor inflatie, mocht de Rupiah weer kelderen zoals in 1998 krijgt de eigenaar toch zijn geld.

Ook zijn er zaken waar je in Nederland niets mee te maken hebt, onder andere de straat in de woonwijk, die is in mijn wijk aan een opknapbeurt toe, na het regenseizoen wat er nu aankomt is er van het asfalt niets meer over en zeer zeker kloppen ze bij mij aan om een fikse bijdrage om de straat van nieuw asfalt te voorzien, een Bule heeft toch geld in overvloed.
Helaas zal ik de buurtbewoners moeten teleurstellen, een bijdrage is mogelijk maar geen miljoenen.

In Java waar Tuti een huis heeft gehuurd in een moderne woonwijk is security, het onderhoud van de wegen en platsoenen gewoon perfect geregeld, jaarlijks Rp.340.000 voor alle zaken.
Om de rekeningen te betalen voor elektrisch, telefoon en water is er een kantoor waar je alles in een keer kan betalen, binnen 10 minuten is het geregeld, voor de ouderen die moeilijk ter been zijn wordt het geld maandelijks aan huis afgehaald.
Er is vervoer binnen de woonwijk voor Rp.2.000 en naar de stad voor Rp.15.000.
De huur is betaald voor 2 jaar, zou de eigenaar met een extreme huurverhoging komen zullen we hem toch moeten teleurstellen, hier is net als in Bali het aanbod vele malen groter dan de vraag.

Kopen op termijn is zeker een optie maar zoals ik al eerder schreef heeft kopen het nadeel dat je gebonden bent aan een plaats, als huurder ben je zo vrij als een vogel, misschien dat wij wel naar de omgeving van Semerang verhuizen als dit huurcontract is verstreken, Tuti is geboren in die omgeving en veel familie woont daar nog.
Groetjes,
Tuti & Jan

balibreeze
User
User icon of balibreeze
spacer line

Proficiat advo,weer eens een positief bericht uit die richting.
Gelukkig ben je Jan en zijn Tut niet tegengekomen in Semarang die hadden je dit beslist afgeraden.
Zijn lijfspreuk is koop geen huis ,je bent beter af met het huren ervan.
Dit is nou zo"n voorbeeld wat jij ondervonden heb,dit gebeurt niet alleen bij huizen ,maar ook bij stukken land die je geleased op langer termijn .
Als de eigenaar ziet dat het je goed gaat,wordt geheit het contract verdubbeld en zelfs meer.
Een goed voorbeeld onder de Bali kenners het Restaurant Living Room in seminyak,hadden een gigantisch conflict en zijn uiteindelijk aan de overkant opnieuw begonnen en met succes.
Landeigenaar heeft na het conflict nog geprobeerd onder het oude onderkomen iets op poten te zetten en helaas en gelukkig maar gigantisch veel geld verloren.
Dus beste mensen twijfel niet langer !!!!!!!!!!!!!!

sing ken ken bli....

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Dus beste mensen twijfel niet langer !!!!!!!!!!!!!!
Twijfelen waarover??

Gelukkig ben je Jan en zijn Tut(i)niet tegengekomen in Semarang die hadden je dit beslist afgeraden.
Zodra iemand mij zwart op wit kan laten zien hoe je werk moet gaan met het kopen van een huis verander ik misschien wel van mening.

Het voorbeeld van wat in Seminyak is voorgevallen is heus niet een uitzondering, er zijn wel meer mensen in een gigantisch conflict verzeild geraakt, jammer dat deze personen niet reageren op dit forum.(schaamte)
Jan

Jantje
User
spacer line

Uiteindelijk koste het huis mij 18.000 euro. Voor 4000 euro nu eens echt helemaal naar mijn zin laten maken en geloof mij: ik woon daar heerlijk. Security + water + openbare verlichting kost mij 8,25 euro per maand. Dus geen dikke tralies voor de ramen. Ook de dienstverlening door de notaris is allemaal prima verlopen.

Halo Advo999,
Je krijgt bijna geld toe als ik dit zo lees. Emoticon: Yummie! Waar is dat in Semarang? Ik vermoed een buitengebied dat alleen met traktor of 4WD te bereiken is.
Btw, heb je die alu pui eruit gesloopt voor je ging verhuizen?

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 08-11-2006 03:20 Jantje wrote:

...

Ik vermoed een buitengebied dat alleen met traktor of 4WD te bereiken is.

Hoezo ??

Hoeft niet altijd de Simpang area of Candi te zijn . Emoticon: Smile Emoticon: Smile

balibreeze
User
User icon of balibreeze
spacer line

Wat denk je zelf Mister Jan huren natuurlijk lekker verkassen elk jaar..............als zijnde jou woorden,
Schaamte ik denk het niet het niet de meesten hebben gewoon een huis gekocht !!!!!!!!!!!!

sing ken ken bli....

advo999
User
User icon of advo999
spacer line

Beste Jante,

Ik heb een huis gekocht in Graha Wahid. En dat is zeker geen buitengebied. Het ligt in het zuid-oosten van Semarang. Met de motor in 10 minuten in het centrum en met de auto in 25 minuten bij de luchthaven.
En geld toe krijgen...........18.000 euro is ruim 210 miljoen rupia en daar kan je heus wel een leuk huis voor kopen. Dat bedrag is in Indonesie nog altijd heel veel geld.
Voor alle duidelijkheid: het is geen huis met zwembad of tennisbaan (beide zijn trouwens wel aanwezig in de wijk voor de bewoners)
Maar ik ben er nog steeds erg blij mee.....

Helaas ben ik niet zo pienter2 dat ik een foto kan toevoegen anders had ik dat graag gedaan.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 08-11-2006 10:15 advo999 wrote:
Beste Jante,

Helaas ben ik niet zo pienter2 dat ik een foto kan toevoegen anders had ik dat graag gedaan.

Hoeft niet hoor.
Je ben pienter genoeg om risico te nemen.
Het is een Lippo projekt en 200 jut is in Midden Java een goede prijs voor voor een huis van tingkat menegah (keatas.)
Goede investering . Hoop niet op jou naam (kan niet) of je vrouw (indon.) staat.
Kan problemen komen in de toekomst , behalve als je een niet van in gemeenschap van goederen verbintenis heb.

advo999
User
User icon of advo999
spacer line

Even over de risico's........Het huis staat op naam van mijn vrouw. Risico? Voor mij niet omdat ik er anders over denk. Voordat ik kocht heb ik goed nagedacht voor het geval dat het fout zou lopen met mijn relatie. Zij is de enige reden dat ik in Semarang kom......
Als het fout loopt mag ze het huis houden. Op het moment dat ik het geld betaalde heb ik er ook "afscheid" van genomen.

Ik krijg hier in NL ook wel eens vragen in de trant van: ben je er dan niet helemaal ziek van.....Dan is mijn antwoord altijd: ik heb in mijn leven al een paar keer een auto op een hoop gereden in deze prijsklasse.....En daar was ik natuurlijk ook ziek van.....maar niet voor de rest van mijn leven. Dat gaat namelijk over.

En ik ga er ook altijd maar van uit (ik weet het, het klinkt arogant) maar zij heeft dan misschien een huis te winnen maar ook heel veel te verliezen. Liefde, aandacht en een erg leuk leven.............

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

maar zij heeft dan misschien een huis te winnen maar ook heel veel te verliezen
Zo denk ik er precies over, wij zijn serieus zoekende naar een huis maar gaan niet overhaast te werk, misschien dat we eerst nog eens een jaar of twee iets huren in Midden-Java, ik kan dan een afweging maken wat de beste streek is om te wonen.
Mocht het misgaan in de relatie heb ik in ieder geval een fijne tijd gehad, was ik in Nederland blijven wonen was ik na 5 jaar heel zeker door mijn spaargeld heen geweest, dit is niet zielig bedoeld maar gewoon de realiteit.

Ik denk nu echter dat wij in Oost-Java blijven, de mensen hier houden van een grap op zijn tijd en elke dag is er wel een leuke gebeurtenis, dit komt natuurlijk ook omdat ik de taal ondertussen vrij goed beheers.
Die humor miste ik erg in Bali en ook op Samosir waar ik eerder heb gewoond.

Ik mag dan op dit forum wel eens fel reageren maar het is tot op heden niemand gelukt om mij boos te krijgen ondanks dat de kritiek af en toe keihard is.
Jan

advo999
User
User icon of advo999
spacer line

Een groot probleem in Indonesie is het vinden van een betrouwbare notaris. Ik kom al vele jaren in Malang waar ik een stichting ondersteun. Daar heb ik gelukkig een bijzonder betrouwbare notaris gevonden.

Deze notaris is heel aktief om het notarisambt een meer betrouwbaar aanzien te geven. Zes jaar geleden is zij gestart met de oprichting van een club van "betrouwbare " notarissen. Nu na zes jaar heeft zij een ledenbestand van.....acht. Dit geeft al aan hoe moeilijk het is.

Door al mijn slechte ervaringen wijs geworden heb ik na lang zoeken nu ook een betrouwbare notaris gevonden in Semarang. Zij (wonderbaarlijk maar ook dit is een vrouw.........) heeft inmiddels meerdere transacties voor mij gedaan en tot op heden tot volle tevredenheid.

Als er mensen zijn welke iets willen doen in Semarang dan wil ik ze eventueel wel de weg wijzen.......Maar het sleutelwoord blijft: BLIJF VOORZICHTIG !!!!

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste advo999,
Dat is een bericht waar ik wat mee kan, ik ben al langer op zoek naar een notaris en dan liefst een notaris die niets te maken heeft met een of ander project.
Dat het een zij is is voor mij zeer zeker geen probleem, ik heb al op meerdere gebieden te maken gehad met vrouwen in Indonesie die blijken erg kundig te zijn in hun vakgebied.
Ik weet niet of je de naam van die notaris in Malang hier op het forum wil doorgeven of dat ik een mail naar jou prive moet sturen.
Groetjes,
Tuti & Jan

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Ya , vrouwelijke notaris of ambtenaar etc is per defenitie beter dan hun mannelijke collega's.
Ze moeten echt gaan knokken om hun plaats(verdiend) te kunnen veroveren in de mannelijke wereld.
Een andere extra aanbeveling is als ze ook toevallig een chinese of islamitische achtergrond hebben . Dat is een extra plus punt.
Tenminst dat is mijn mening.

advo999
User
User icon of advo999
spacer line

Beste Tuti & Jan,

Stuur mij even een mailtje. Ik stuur de notaris ook even een mailtje of zij er problemen mee heeft als ik de gegevens op de site vermeld.
In Indonesie is de privacy zero nul maar ik probeer toch mijn eigen normen maar even aan te houden......

Trouwens in Malang is ook genoeg te huur......Wel even goed uitkijken welke buurt i.v.m. wateroverlast in de regentijd......

Malang is toch wel erg veel mooier dan Semarang......maar het is mij teveel gedoe om daar nu naar een vrouw te gaan zoeken.... Emoticon: Smile

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

De regentijd is sinds deze week begonnen, dus een ideale tijd om uit te vinden hoe het zit met het dak.
Het lekkende dak is de klacht die op de tweede plaats komt bij het huren van een huis, het mag dan wel mooi uitzien al die hoeken en uitsteeksels in de daken maar vaak kan je in de regentijd het huis vol zetten met emmers, de huiseigenaar heeft in het algemeen geen geld om het te repareren, daklood is de oplossing maar dat schijnt erg duur te zijn, het alternatief is een soort plastic wat na twee droge seizoenen al gescheurd is.
Ook is nu te zien of de wateroverlast binnen de perken blijft en dat je niet een tractor nodig hebt om bij je huis te komen.
Jan

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

On 08-11-2006 11:08 advo999 wrote:
Even over de risicos........Het huis staat op naam van mijn vrouw. Risico? Voor mij niet omdat ik er anders over denk. Voordat ik kocht heb ik goed nagedacht voor het geval dat het fout zou lopen met mijn relatie. Zij is de enige reden dat ik in Semarang kom......
Als het fout loopt mag ze het huis houden. Op het moment dat ik het geld betaalde heb ik er ook "afscheid" van genomen.

Ik krijg hier in NL ook wel eens vragen in de trant van: ben je er dan niet helemaal ziek van.....Dan is mijn antwoord altijd: ik heb in mijn leven al een paar keer een auto op een hoop gereden in deze prijsklasse.....En daar was ik natuurlijk ook ziek van.....maar niet voor de rest van mijn leven. Dat gaat namelijk over.

En ik ga er ook altijd maar van uit (ik weet het, het klinkt arogant) maar zij heeft dan misschien een huis te winnen maar ook heel veel te verliezen. Liefde, aandacht en een erg leuk leven.............

Zo denk ik er ook over wat betekend geld als je niet gelukkig bent ?
Niets is minder waard,dan een goede bassis van vetrouwen,respect, en goed eten en gezond zijn.
Ik heb alles weg gegeven,een huis in indonesie, zelfs mijn huis in Holland.
moet je nagaan hoe vertrouwen ik heb met haar.
Zij draagd een groot steentje bij, met werken.
Had u niet gedacht dat ook uit Indonesie hard werkende mensen komen.
Maar zij blaakt van energie, en werkt hard voor haar geluk.
Waren ze allemaal, maar zo in Indonesie.
ze begrijpen het niet wat hen voor een leven kan betekenen.
Een goed leven betekend hard werken, en inzet, en aanpassingen.
Dat heeft zij allemaal dus voor mij een goede zaak haar vertrouwen te geven, en een samenleving kontrakt zodat zij bij mij overlijden niet zonder middelen komt te staan. Wat kan mij een huis verschelen ik heb al een keer meegemaakt dat ik er uit werd gezet door eeen vrouw die de steun had van een overheid.
Toen dat achter de rug was heb ik mij voor gehouden dat wat je ook bezit je kan er zo van af. ook een vrouw, die bij je wilt zijn omdat ze dat zelf graag wilt, anders ophoepelen.Liefde is een begrip het kan snel overgaan. Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Yummie! Emoticon: Nice

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 09-11-2006 11:31 zieleffe wrote:

Had u niet gedacht dat ook uit Indonesie hard werkende mensen komen.

dit is echt sensationeel nieuws Zieleffe. Dit is inderdaad volkomen nieuw voor mij. Emoticon: Bye bye

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

De "risiko" dat ik bedoelde is het niet de risiko dat je huwelijk op de klippen loopt.
De kans is altijd aanwezig , zelfs in nederland is het ongeveer 30% (klopt dat ?).
Met de risiko bedoelde ik dat veel buitenlanders een huis gaan kopen in indonesia via verschillende constructies die in strijd zijn met de indonesische wetten. Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Met de risiko bedoelde ik dat veel buitenlanders een huis gaan kopen in indonesia via verschillende constructies die in strijd zijn met de indonesische wetten.
Dat is voor mij ook de reden dat ik (nog) niet een huis heb gekocht, deze constructies zijn al in ander topics aan de orde geweest, de visie van Sidia deel ik volledig.

Zie topic: http://forum.indahnesia.com/topic/2209/
Zie websites: http://www.balibeachgarden.com(...)i-beach-page.php?p=2
http://www.bali-advies.com/?m=(...)ie&p=indonesie/regel
http://www.balilandproperty.co(...)uis_Bali_Lombok.html

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Advo 999 : "het huis taat op de naam van mijn vrouw "

Dat werd vaak gezegd.

Zie de site van Bali Land Property , in het stuk over Indonesische nationaliteit.
Na de akte 4 , dat ook al zwak is .

En alle overeenkomst is nietig als het in strijd is met de wet.
Dat is universeel (in Nederland ook , waarom niet in Indonesia ????)
Wat heb je dan aan het zwakke akte 4. ??

"een roepende in de polder" Emoticon: Smile

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Van Bali Land Property:

Indonesische nationaliteit
Een persoon met de Indonesische nationaliteit kan onafhankelijk waar hij of zij woont, Indonesische grond in eigendom kopen, tenzij deze persoon met een niet Indonesische persoon trouwt. In dit laatste geval kan deze Indonesische persoon geen grond in eigendom kopen.
Hebt u als IndonesiŽr al bezit op uw naam en u huwt met een niet Indonesische persoon, laat u dan in IndonesiŽ goed voorlichten over hoe nu te handelen. Conform wetgeving krijgt u vanaf de huwelijksdatum een jaar de tijd om uw bezit te verkopen. Doet u dat niet dan vervalt het aan de staat.
Bij het aanvaarden van het Nederlanderschap vervalt uw Indonesische Staatsburgerschap en daarmee het recht om bezit te hebben.
IndonesiŽ erkent geen twee nationaliteiten.
Indien u gebruikt maakt van een IndonesiŽr die gehuwd is, dan zal zijn / haar Indonesische partner de contracten mee moeten ondertekenen en er dus mee akkoord moeten gaan en zal ook haar/ zijn personalia bij de notaris bekend moeten zijn. Belangrijk zijn de kopieŽn van hun persoonsbewijzen.

Ik ken de gene die dit heeft geschreven persoonlijk, hij woont al meer dan 10 jaar in IndonesiŽ en voor mijn gevoel is hetgeen hij schrijft geen flauwekul, denkt hij alleen maar aan verkopen zal hij zulke tekst zeker niet vermelden.
Jan

balibreeze
User
User icon of balibreeze
spacer line

Bij het zien van al deze reacties lijkt het wel of je een huis koopt met je wederhelft (indo) of je een contract tekent in geval als.......RISICO
Als dit de basis zou moeten zijn dat je nog steeds twijfelt dan zou ik nooit een huis kopen ,huren zoals Jan Malang schrijft is inderdaad het beste.
Het toont eens te meer aan hoe men het vetrouwen in de mens schept.
De stelling van advo spreek me aan al het matriele is vervangbaar ,geen nonsens je leef maar een keer,en je geld neem niet mee in je graf ,tenzij je het aan fiscus wilt afdragen.
Het respect dat je aan je partner geeft bij kopen van een huis geef een stukje meerwaarde van beide kanten,maar beschouw haar als je tijdelijke in geval dat ....... blijf dan maar .......een huisje huren

sing ken ken bli....

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. balibreeze (en anderen).
Voor het bedrag van 18.000 euri kan je ook geen buil van krijgen.
Je kan lekker met je vriendin, vrouw (cq schoonmoeder) etc gaan wonen , en jaren lang plezier van hebben.
En het is een GOEDE investering.

Het kopen van een auto in holland is nog duurder ,(zelfs voor een Skoda betaalt je meer) , en na 2/3 jr krijg je bijna niks meer terug bij inruil.

Mijn boodschap is dat de buitenlanders in Indonesia gewoon aan de Indonesische wetten moeten onderwerpen.
En geloof mij maar , de wetten daarO heeft (veel) overeenkomsten met de nederlandse wetten Emoticon: Smile

Om al die susa (problemos) te voorkomen moet men niet in gemeenschap van goederen trouwen (heb ik een tijdje geleden ook iets van geschreven).
Gewoon DEZELFDE constructie zoals in Nederland.!!!!! Emoticon: Smile I

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

68,293,850 topic views - 230,457 posts - 13,656 topics - 20,402 members - last post @ 18-02-2019 03:43 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

113,668,919 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com