indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Wat ik vandaag in mijn mail kreeg. Een klassiek voorbeeld van hoe Indonesie in het algemeen omgaat met erfgoed. Wat niet gesloopt wordt, wordt niet onderhouden.

Peneleh (column in het tijdschrift Archipel)

Ik hou van kerkhoven. Het mooiste dat ik ken ligt in de Plantentuin van Bogor. Wandelend tussen bomen die hier echt de hemel in groeien stuit je ineens op een kleine begraafplaats verscholen in een bamboebos. Hier liggen enkele notabelen uit het begin van de 19e eeuw, zoals de Gouverneur-generaal Eerens. Maar in het merendeel van de 40 witmarmeren graven liggen gewone mensen: in het kraambed overleden echtgenotes, jonggestorven kinderen, een verdwaalde Engelsman, een veelbelovend jurist. De dood was dichtbij in die tijd en kon je elk moment overvallen. "Ik heb Herman op de soos gemist vandaag. Waar was hij?" "Ach, heb je het niet gehoord?" Binnen enkele uren kon je er geweest zijn, en vervolgens razendsnel begraven. Het kleine kerkhof van Bogor getuigt ervan, de doden zijn merendeels jong. Maar na anderhalve eeuw kijken nog dagelijks de bezoekers van de Plantentuin naar de grafstenen en voelen een vreemde leegte. De bewoners van dit kerkhofje hebben de tijd verslagen.

Het lelijkste kerkhof dat ik ken ligt ook in Indonesie. Het is het Peneleh-kerkhof, in het hart van Surabaya. Het is het oudste kerkhof van die stad.

Mooi is het nooit geweest. Willem Walraven schreef in de jaren dertig al over Peneleh: "Het is er gloeiend heet en het is er geheel boomloos. De graven liggen in het gelid want de doodgraver was bepaald een sergeant". In 1974 bezocht ik Surabaya, en besloot te kijken hoe Peneleh er bij lag. Inderdaad een kale bloedhete dodenakker. De zinken afdakjes boven de zerken gaven de doden nog wat koelte, maar wie hier lag kon alle hoop definitief laten varen. Na de souvereiniteitsoverdracht had duidelijk niemand meer naar deze begraafplaats omgekeken: veel van de graven waren geheel of deels ingestort, hier en daar kon je door een spelonk naar beneden kijken. Ik fotografeerde de ruïne van het familiegraf Metselaar, een leuke beeldgrap vond ik dat. Ik was jong..

Onlangs was ik opnieuw op Peneleh. Het inwonersaantal van Surabaya stijgt met de dag, geen wonder dat de omliggende kampongs de begraafplaats langzaam maar zeker annexeren. De Hollandse doden liggen er nog steeds onder hun bijna doorgeroeste afdakjes, maar op schuin aflopende zerken ligt nu vaak iemand een dutje te doen. Er lopen kippen en geiten rond, er hangen kleren te drogen, er wordt afval gedumpt. Wel zijn er nu bomen, verwilderd en willekeurig over het terrein verspreid. Eindelijk is er schaduw op Peneleh.

De hoogste dode is hier de Gouverneur-generaal Pieter Merkus die volgens zijn biografie in 1844 het raadselachtige besluit nam om voor zijn gezondheid van Bogor naar het bloedhete Surabaya te gaan. Hij overleed er prompt en ligt nu al 162 jaar op Peneleh. Hij draait zich vermoedelijk nog geregeld om in zijn door een hoog ijzeren hek omgeven graf. Ach, lag ik maar in Bogor! Op zijn grafsteen ligt een onderbroek, weggewaaid van een drooglijn.

Laat ik het maar ronduit zeggen: de staat waarin Peneleh verkeert is een schande.

Dat Indonesische overheden zich niet geroepen voelen om de koloniale begraafplaatsen te onderhouden is natuurlijk begrijpelijk. Maar wordt het niet eens tijd dat minister Bot, geboren in Batavia, zijn ambassade in Jakarta vraagt te inventariseren hoeveel Peneleh's er zijn en vervolgens de Indonesische regering aanbiedt ze te ruimen? Het zou een goede daad zijn.

Hans Vervoort (website)

Ho Lee Fuk

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Het Peneleh te Surabaya heb ik nog niet bezocht, maar ik hou net als meneer Vervoort van kerkhoven en speciaal die in Indonesië. Daarom is het droevig te lezen hoe het met het genoemde kerkhof gesteld is. Die plekken vertellen de bezoeker vaak wat er in tempo doeloe zoal heeft afgespeeld.
Wel heb ik Taman Prasasti in Jakarta bezocht, een aantal jaren geleden reeds en ik heb gehoord dat sindsdien een deel van de ontvangsthal zou zijn ingestort. In die hal waren een aantal zeer oude grafzerken in de muur gemetseld uit de tijd van Jan Pieterszoon Coen. Ik wist dat vroeger Batavia door de Engelsen spottend ‘Dutch Graveyard’ genoemd werd en al ronddwalend viel het me op dat geen van de daar begraven mensen ouder dan 60 jaar geworden was, terwijl de meeste de dertig nog niet gepasseerd waren. Hoeveel baby’s en kinderen er lagen heb ik niet bijgehouden.
De opschriften van de zerken op het ‘kerkhop’ te Banda Aceh waren van een heel andere aard. Boven de toegangspoort stond: ‘Aan onze kameraden, gevallen op het veld van eer’ hoewel de helft van de kameraden daar toen ten prooi was gevallen aan de ontberingen en tropische ziekten. Het kerkhop zou er tegenwoordig door de tsunami zwaar gehavend bij liggen.
Dit jaar was ik op de Europese begraafplaats in Bengkulu en het was daar ook een kale boel en de graven lagen er verzakt bij. De graven uit de napoleontische tijd waren van Britten, terwijl de latere tot Nederlanders behoorden. Ook hier vertelden de opschriften allemaal hun eigen treurige verhalen. Helaas waren hier in het verleden veel graven vernield. Toen ik daar rondkeek waren een stel tieners er aan het voetballen en hadden hoogst waarschijnlijk geen flauw idee wat voor plek dit betrof toen ze mij aanriepen met 'Hey miestèr, make poto'.

Ten slotte nog dit: ik heb het boek ‘Retourtje Tropen’ van Hans Vervoort met zeer veel genoegen gelezen en kan ik kan het elk forumlid van harte aanbevelen.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Geachte heer Vervoort
Heb bij uw site de melding ook geplaats u weet dat van ons met betrekking van Peneleh waar ik al van af 1998 mee bezig was om elke keer de betreffende ministers er op te atenderen dat het heel erg is wat daar te zien is.
Ik heb gezocht naar uw E-mail adres maar kon niets vinden van een of andere e-mail.
Mijn computer heb ik moeten recoveren omdat het te vol zat met van alles, en nog wat dus als je geen backup maakt, omdat ik dat niet weet, hoe je dat moet doen in Outlook Express die e-mail adresen kunnen bewaren?

Dus lees even op uw site de gastenboek, daar heb ik een bericht achter gelaten
Emoticon: Bye bye Emoticon: Blush
Met u goed vinden daar hebben wij het al eens over gehad uw foto,s te zien
http://www.pixagogo.nl/2899614149
http://www.pixagogo.com/7288255155

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

fred
User
spacer line

Kerkhoven lees je als een boek, achter elk opschrift een verhaal, achter elke naam wat liefde of verdriet.
Zelf hou ik van kerkhoven waar je de vegangkelijkheid voelt, waar ook de zerken, overwoekerd door het groen recht hebben op sterven. En de allermooiste volgens mij vind je op de Banda eilanden.
Groet,
Fred

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Eind vorig jaar heeft er in het NRC Handelsblad (die van 29 december) een artikel gestaan "De geiten en de doden wonen samen." betreffende dit kerkhof. Ik heb een exemplaar in PDF, ik zal kijken of ik het ergens online kan vinden.

Ho Lee Fuk

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Het lijkt erop dat de Indonesiër iets gemakkelijker met de dood omgaat t.o.v. Europeanen, ik was vorig jaar op een begraafplaats in Bogor waar mijn vrouws moeder ligt begraven, hoe deze begraafplaats heet weet ik niet, wel dat ie verdomd moeilijk was te vinden om dat ie volledig was ingebouwd.
Ongeloofelijk wat ik daar zag, er hadden zelfs mensen een hutje over een steen heen gebouwd en gebruikten de steen als tafel.
Hier durft een mens vaak sávonds niet over een begraafplaats te lopen laat staan er op wonen hahahaha.

Schultz
User
spacer line

Niets bijzonders over de kerkhoven in Indonesia.In Medan liepen koeien over de begrafplaatsen door alang-alang velden van wel 2 m hoog.Uiteindelijk hebben ze alles maar geruimd en er een mall op gebouwd.
Is het eigenlijk niet schandalig hoe Nederland met de begraafplaatsen van haar onderdanen omgaat? Was het niet mogelijk geweest om die begraafplaatsen te laten beheren door de ambassade of zo iets? Emoticon: Angry Emoticon: Angry

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Peneleh hebben wij bezocht in 1998.
Mijn interesse ging naar Gouverneur Merkus die in Surabaya gouverneur was, en een nazaat van mijn moeder kant was.
Wij schrokken ons eigen te pletter wat je daar zag.
Het erfgoed is door de Nederlandse staat achtergelaten zonder zijn geschiedenis, in te herkennen.
Het plaatselijke instantie wil daar een verkeersplein maken, en het hele spul weg hebben.
Maar wegens geld gebrek kan dat niet doorgaan.
Er liggen daar vele familie leden van Hollanders vooral religieuzen, een klooster orde van zusters liggen daar begraven, Duitsers en Nog andere Europeanen.
Het ziet er uit of er een oorlog heeft gewoed.
Half opengraven graf stenen, zal mijn niet verwonderen dat ze daar de schedels er hebben uitgehaald.
Terug komend in 1998 heb ik toen de toenmalige President er op attent gemaakt van die nopabele
toestand dat kerkhof was, en dat er zeker gezien de geschiedenis van Holland op zijn plaats was de plaatselijke autoriteiten die een plan hebben te helpen uitvoeren, gezien de situatie midden in een belangrijk Centrum in Surabaya.
Ik kreeg een brief terug met de melding dat hij dit onder de aandacht heeft gebracht bij minister van Buitenlandse Zaken de heer van Mierlo.
Daarvan kreeg ik een brief dat ze dit naar de Ambassade in Jakarta hen er op attent zal neerleggen.
Dit was het dan!, onlangs nog een E-mail correspondentie gehad met het ministerie, Minster Bot er over ingelicht.
Daarvan heb ik alleen een bevestiging gehad van de ontvangst van die E-mail.
Meer krijg je er niet uit in Den Haag het is te ver van mijn Bed show, voor hen en dat erfgoed interesseert ze geen moer
http://www.hansvervoort.nl/index.php?page=2
Op de site van de heer H Vervoort kan je foto,s bekijken van dat Kerkhof.
Hier een kleine indruk van dat Kerkhof……………….

De plaats in 1998 laten schoon maken

het graf in 2006

De begraafplaats

De plakkette in 1998 schoon gemaakt

de zelfde maar weer onder de planten dicht gegroeid, in 2006

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Kunnen de nazaten en andere belanghebenden niet met de pet rond gaan ?

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ja dat is een goede vraag waar zitten de nazaten allemaal.
Wij denken dat ze zelf niet weten dat daar een familie lid ligt begraven.
Maar zou het niet eerder een kwestie van een overheid moeten zijn, er zijn mensen betrokken in die tijd die voor het Vaderland daar zaten.
Een figuur als Merkus een toen vertegenwoordige van de toen der tijd regering de Gouverneur van Surabaya.... Emoticon: Sadley Emoticon:

Merkus

Mikel
User
spacer line

Helmaal waar dat de overheid hier wat aan moet doen. Ik vind het wel respectloos dat dit zo wordt toegelaten. Mijn famile ligt daar ook en dan wel met zijn 5'en bij elkaar. Ik hoop dat het nog well een beetje intak is Volgende week gaat familie van mij naar die begraafplaats ik hoop dat ze het kunnen vinden. en wat foto's kan maken nog.

Mikel

spacer line  

Ik ben het helemaal met je eens Mikel, maar overschatten wij het kunnen van de Indonesische overheid niet hierin ? Dit is een oprechte vraag.

"Bhinneka Tunggal Ika"

Mikel
User
spacer line

Hoi Macan Belanda, wellicht heb je daar een punt maar dan stel ik de vraag wat heeft Nederland gedaan om Indonesie er op te wijzen dat t hier om verwarlozing gaat? En dat dit toch niet respectvol is. Iets waarvan ik weet dat de overledene juist bij de Indonesier juist geeerd wordt! Ook hun bloed ligt daar!! Toch?

spacer line  

Dat is waar en een terecht punt. Maar heb je als nazaat daar ook niet een verantwoordelijkheid in ? Hier betaal je om een graf zoveel jaar te onderhouden, werkt dat daar zo ? Kan dat of gebeurt dat ?

"Bhinneka Tunggal Ika"

Mikel
User
spacer line

dat is iets waar de regering hun hoofd over mogen buigen en afspraken over mogen maken. Is het niet zo dat de reden waarom die mensen daar zijn begraven,is omdat ze hebben gevochten voor Nederland? Ik wil best wel bijdrage leveren maar de staat moet wel iets regelen met Indonesie!!! Ik kan daar moeilijkvde mensen uit de kampong wegjagen en daar mijn fam. Opgraven

spacer line  

Dat begrijp ik, kennelijk heeft de Nederlandse regering alleen oog voor de erevelden daar, die liggen er - als ik mij niet vergis - prima bij. En daar zal de Staat zoch ook wel op beroepen, ze vinden altijd wel een reden om hun snor te drukken.

"Bhinneka Tunggal Ika"

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 06-10-2006 17:26 fred wrote:
Kerkhoven lees je als een boek, achter elk opschrift een verhaal, achter elke naam wat liefde of verdriet.
Zelf hou ik van kerkhoven waar je de vegangkelijkheid voelt, waar ook de zerken, overwoekerd door het groen recht hebben op sterven. En de allermooiste volgens mij vind je op de Banda eilanden.
In het jaar van schrijven deze reactie ben ik op Banda Neira geweest na een afwezigheid van ruim 7 jaar. Ongelooflijk hoe een kerkhof kan verloederen in korte tijd. Na de kerusuhan van eind jaren '90 op de Molukken is de christelijke gemeenschap van Banda Neira vertrokken. Daar het prachtig interessante kerkhof vnl. christenen betrof, heeft de overgebleven moslim majority niet meer naar dit kerkhof omgekeken.
Evenzo de eeuwenoude kerk met graven in de vloer, die nu - na half te zijn verwoest - werd gebruikt om de was in op te hangen.

Mikel wrote 30-10-2011, 20:38
En dat dit toch niet respectvol is. Iets waarvan ik weet dat de overledene juist bij de Indonesier juist geeerd wordt! Ook hun bloed ligt daar!! Toch?
Als het om mensen van een ander geloof of suku (= etnische groep) gaat, dan heeft men weinig respect. Hoort niet tot de eigen clan, dus is niets waard.
Een Moluks kerkhof dat redelijk wordt onderhouden, is het kerkhof te Wonreli, eiland Kisar, net voordat men de stad binnenkomt; het kerkhof van de mestiezen-gemeenschap. Maar zowel de graven als de bewoners hebben dezelfde religie.

Ja Mikel, de erebegraafplaatsen worden uitstekend bijgehouden met fondsen uit NL. Maar aan de rest valt niet te beginnen. En de Indonesier die overledenen eert; dat is weer 1 van die fabeltjes waar men graag in gelooft: alleen als het om FAMILIE (lees: eigen clan, groep) gaat.

Mikel
User
spacer line

Op 31-10-2011 05:29 schreef Macan Belanda:
Dat begrijp ik, kennelijk heeft de Nederlandse regering alleen oog voor de erevelden daar, die liggen er - als ik mij niet vergis - prima bij. En daar zal de Staat zoch ook wel op beroepen, ze vinden altijd wel een reden om hun snor te drukken.

Ja dat gevoel heb ik ook. En uiterasrd ben ik niet te beroerd om wat in te leggen per slot van rekening doen we dat hier in Holland ook! En ik moet zeggen dat ook hier in Nederland graven van mijn voorouders overwoekerd zijn door de natuur maar ze zijn wel afgebakend !!

spacer line  

On 31-10-2011 07:23 Mikel wrote:

[quote removed]

Ja dat gevoel heb ik ook. En uiterasrd ben ik niet te beroerd om wat in te leggen per slot van rekening doen we dat hier in Holland ook! En ik moet zeggen dat ook hier in Nederland graven van mijn voorouders overwoekerd zijn door de natuur maar ze zijn wel afgebakend !!

Ik heb de foto's van Peneleh gezien op het internet , en ben verbaasd dat men ( de gemeente van Surabaya) weinig er aan doet.
Terwijl het een mooie erfenis uit het verleden was , ook voor de Indonesiers .
In Jakarta heb je de Taman Prasati ( kuburan Kober) .
In mijn middelbare schooltijd was het nog in redelijke toestand , en s'avonds durf men nooit te fietsen of met de beca langs te gaan.
Het was altijd donker , hoge witte muren en hoge bomen .En de plaatselijke bijgeloof verhalen spelen een rol.
S'middags was het echt mooi .
Tegenwoordig is het Museum Taman Prasasti, ook de bekende Petamburan Kerkhof.
Ben 2x langs geweest om iets te onderzoeken.
Begrijp ook niet waarom gemeente Surabaya het extra budget gaf omdat kerkhoven officieel onder de hoede van Dinas Pertamanan staan.

bisa dicek of makemyday .

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

http://www.stamboomforum.nl/su(...)en_peneleh_soerabaja
we zijn er mee bezig geweest jaren terug hebben we het graf van Merkus schoon laten maken.
Dat was al in 1998 meende ik dat wij daar waren en het geheel bekeken.
we zijn toen naar de plaatselijk instantie geweest en men heeft toen een tekening laten zien hoe het zou moeten worden die plek Penneleh.
Daar vertelde ze hun dat er geen geld voor was, en dat hebben we aan de toenmalige minister Mr H.A.F.M.O. van Mierlo geschreven die het antwoord was, dat het zal doorgegeven worden aan de ambassade.
Verder nooit meer er van gehoord
http://www.dodenakkers.nl/arti(...)and/253-peneleh.html

http://www.onzeplek.nl/forum/f(...)um_posts.asp?TID=178
Deze plakkaat hebben ze weggehaald .....

spacer line  

Op 31-10-2011 07:34 schreef Surya Atmadja: ....
Terwijl het een mooie erfenis uit het verleden was , ook voor de Indonesiers .
...

Mijn vriendin vertelde mij dat de prachtige koloniale gebouwen in de Oude Stad van Soerabaja niet gerestaureerd mogen worden, omdat men dat stuk verleden toch voor een flink deel wil laten verdwijnen, waarschijnlijk om het nationale gevoel te laten zegevieren en het koloniale verleden ergens in een uithoek te verstoppen.

Zou dat heimelijk ook met de graven zo gaan ?

"Bhinneka Tunggal Ika"

spacer line  

On 31-10-2011 19:21 Macan Belanda wrote:

[quote removed]

Mijn vriendin vertelde mij dat de prachtige koloniale gebouwen in de Oude Stad van Soerabaja niet gerestaureerd mogen worden, omdat men dat stuk verleden toch voor een flink deel wil laten verdwijnen, waarschijnlijk om het nationale gevoel te laten zegevieren en het koloniale verleden ergens in een uithoek te verstoppen.

Zou dat heimelijk ook met de graven zo gaan ?

Het is niet aannemelijk .
Mijn inziens zijn er andere redenen.

1. Vraag : wie is/zijn de eigenaar/eigenaren.?
Een particulier , een bedrijf( banken) en in het bijzonder Bank Indonesia of grote verzekeringsmaatschappijen .
2. In alle grote steden met mooie Nederlandse gebouwen en vele particuliere "rumah belanda" worden ze gerenoveerd .
Zie Jakarta Kota Tua , Semarang , Padang , Surabaya .
Er zijn zelfs diverse toeristische toertjes voor de Wisman(Bbule/WNA) en de Indonesische liefhebbers.
Er is zelfs een groep die de "erfenis" proberen te redden ( http://www.heritagejkt.org/ ).

Ik ben ook een stille liefhebber , samen met mijn jongere broer die ook actief is / betrokken raakt tijdens zijn werk met restauratie van oude Koloniale gebouwen .

3. Het gaat om centenkwestie.
Het is peperduur(niet te betalen) om oude koloniale gebouwen te behouden , en zeker voor particulieren.
Vaak zitten ze in de centrum , dus een relatief oud gebouw , niet meer comfortabel om te leven , te duur in onderhoud wordt geheid een kleine outlet gebouw of hotel of supermarket.

http://www.youtube.com/watch?v=_aBf6AebnCA
Ze gaan zelfs met de fiets.
Hari & Tanggal : Minggu, 9 Mei 2010
Berkumpul pukul : 07.00 Pagi
di: Taman Fatahillah

Dari sini kita akan menyusuri :
1. Pelabuhan Sunda Kelapa
2. Jembatan Intan/Kali Besar
3. kawasan Pekojan
4. Petak 9
5. dan kembali ke Fatahillah.

bisa dicek of makemyday .

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

80,686,044 topic views - 237,882 posts - 13,715 topics - 29,350 members - last post @ 29-03-2020 06:47 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

131,565,667 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com