indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

On 16-04-2007 23:18 4yoke4 wrote:

...

Deze moet je elke dag even over zijn buikje wrijven, dan blijft hij lachen. Emoticon: Very funny

Of hij kan veel scheet laten. Dit is geen grapje! Mijn vader had vroeger in Indonesie een boeddha buik gehad, als wij kinderen over zijn buik wrijft, moet hij altijd een scheet laten. Mijn moeder wordt altijd boos op hem.

Groetjes, Zonnebloempje.

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 17-04-2007 13:02 pak ronald wrote:
yep, te groningen

Ik heb 27 jaar in Groningen gewoond, maar woon er nog vlak bij!

Welkom bij de kleine club van noorderlingen. Emoticon: Bye bye

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

spacer line  

De Lachende Boeddha

In speksteen of verguld, tussen eetstokjes en op markten komt men hem tot in onze westerse landen tegen: de lachende man met het kale hoofd en de dikke blote buik, die men "de lachende Boeddha" noemt. Wie hem in de gelederen van de historische en transcendente Boeddha's in dit boek heeft gezocht, heeft hem niet gevonden. Het gaat bij de lachende Boeddha namelijk niet om een verschijningsvorm van een deze Boeddha's, zoals veel mensen ten onrechte denken. "De lachende Boeddha" is een bijnaam van de Chinese Zenmeester Poei-Tai Ho-shang, die ergens tussen de 6e en de 10e eeuw leefde en 'de Boeddha in zichzelf" had gevonden. Zorgeloos en volkomen gelukkig zwierf hij door China, vaak omringd door de kinderen. Na zijn dood werd hij vereerd als volksheld en geluksgod. En in die laatste functie zwerft hij nog steeds rond, de halve wereld over, als tastbare beeltenis van de onbezorgde gelukzaligheid die ieder deelachtig wordt die zijn eigen aard, de "Boeddha in zichzelf, heeft gevonden.

Dit heb ik overgeschreven van Het Boeddha - Boek.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Hi Zonnebloempje,
Boeddahbeeldjes kom je in allerlei vormen tegen, heb er een zittend op een lotusblad in mediatieve houding.Deze staat bij de foto van mijn overleden ouders en peettante.
Het mooie van het Boeddhisme is dat het vrij is van kerkelijke regeltjes[veelal door mensen opgelegd] maar dat het je leert anders omgaan met jezelf en je medemens.
De Boeddha in jezelf vinden is voor iedereen een andere ervaring.
In mijn geval betekent het een stap terug doen in de opgedrongen consumptie maatschappij, meer aandacht voor familie en vrienden, eindelijk eens een keer van de natuur gaan genieten en gaan schilderen, in plaats van het opgejaagde gevoel alsmaar verder op die maatschappelijke ladder te komen.
En het brengt werkelijk rust. Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

anggrek
User
spacer line

Merapi heeft mij gevraagd iets te vertellen over mijn ervaringen met Guna2 in Indonesie maar omdat ik nog erg nieuw ben durf ik niet. Weet gewoon niet waar te beginnen/

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 02-05-2007 21:37 anggrek wrote:
Merapi heeft mij gevraagd iets te vertellen over mijn ervaringen met Guna2 in Indonesie maar omdat ik nog erg nieuw ben durf ik niet. Weet gewoon niet waar te beginnen/

Weet gewoon niet waar te beginnen!!!!!!!!!

Wat dacht je ervan om bij het begin te beginnen Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Hallo Anggrek,

Zou een orchidee avatar iets voor jou zijn om bij je naam te plaatsen?
Dan ben je sneller te herkennen.
Emoticon: Bye bye Yoke

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 02-05-2007 21:37 anggrek wrote:

Anggrek,
Als je niet kunt ,vertel dan jouw verhalen aan Merapi dan kan zij ze misschien hier op het forum plaatsen, ze gaat hier al een tijdje mee !

Of gewoon iets aanzwengelen en dan komen er misschien wel reacties los.
Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Guna Guna

Guna Guna ook wel geschreven als Goena Goena, bij de Indische families bekend als Zwarte Magie, Black Magic, De Stille Kracht staat bij Indische mensen in het daglicht van iets waar je beter niet mee te maken kan hebben. Als je op internet zoekt naar dit onderwerp zul je er maar weinig over vinden. Guna Guna is namelijk de toverkunst van de magiers uit Indonesie en de Molukken. Iets waar je niet mee moet spotten, dat kunnen zeker degenen vertellen die er mee te maken hebben gehad. Mijn moeder zei vaak van personen dat ze "gemaakt zijn". Hiermee bedoelde ze dat die mensen onder invloed van Guna Guna bezweerd zijn, en van zo'n bezwering is moeilijk van los te komen.

De kunst van de magie, toverspreuken en rituelen worden in Indische families van generatie op generatie doorgegeven. De geheimen blijven dus in de familie en zal dus nooit naar buiten toe komen. Niet elke Indische familie heeft deze traditie gehandhaafd. Zover ik weet mag iemand die de kunst overneemt van zijn vader bepaalde dingen niet meer doen en moet zich houden aan bepaalde eisen. Niet iedereen wil zo toegewijd zijn dus dat betekent dus dat het bij bepaalde generaties deze traditie van doorgeven stopt. De familie moet dan de boeken met toverspreuken en rituele dingen vernietigen om te voorkomen dat anderen deze in bezit krijgen.
In mijn eigen familie is het gestopt bij mijn grootvader. Hij zou de magie erven zolang hij niet ging trouwen, maar hij trouwde dus wel.

De kunst van Guna Guna is dus alleen in bezit bij bepaalde families en dat maakt deze families berucht bij de Indische en Molukse samenleving. De bezweringen waarbij de Guna Guna meester gebruikt maakt van diverse voorwerpen is vaak heel sterk. Eenmaal getroffen door de bezwering is het slachtoffer weerloos overgeleverd aan de sterke negatieve krachten. Meestal merkt men nog niets, maar men wordt of meestal zonder enige reden ernstig ziek en/of sterft zonder dat artsen een oorzaak kunnen vinden; iemand begint zich vreemd te gedragen of men pleegt zelfmoord, zijn de meest bekende symptonen dat men behekst is. Het gebeurt alleen geniepig.
De reden is meestal haat, jaloezie, ruzies, wraak, afwijzingen bij liefde, etc. Degene gaat naar een tovenaar of wicca en vraagt hem te helpen. De magier zal negatieve energie focussen op het slachtoffer of via een voorwerp negatieve energie overbrengen.
Dit gebeurt door zich via rituelen, spreuken of bezweringen zich scherp te concentreren waardoor hij met zijn aura bepaalde krachten losmaakt en deze overbrengt aan andere personen of voorwerpen.
Eenmaal bezeten door negatieve energie wordt men getroffen door ramp en tegenspoed of wordt men geteisterd door demonen. De Indische en Molukse mensen weten dat alleen heel veel bidden de enige oplossing is tegen Guna Guna. Maar ook hulp van paragnosten en therapeuten die zich bezig houden met het verwijderen van negatieve energie uit iemand's aura kunnen helpen. Guna Guna is heel hardnekkig en vaak zijn meerdere behandelingen nodig.

Niet alleen mensen kunnen drager worden van deze negatieve krachten, ook voorwerpen kunnen behekst worden zodat ze de bezitter veel ellende brengen. Bekend zijn de kris (een kleine kromme dolk), wajang poppen, kleden en kleine afgodsbeeldjes afkomstig uit Indonesie. Deze voorwerpen kan je beter nooit in huis nemen want ze kunnen vreemde krachten bij zich dragen die na enige tijd loskomen. Op een of ander manier belichamen entiteiten deze voorwerpen. De paragnost Jan Kleyn beschreef zo'n geval waar hij een probleem behandelde waarbij een entiteit uit een kris problemen veroorzaakte. Tot zijn verbazing trof hij de geest van een oude Javaan in de kris aan, aan wie hij duidelijk kon maken dat zijn eigenaars geen kwade bedoelingen hadden.
Ik heb zelf ervaring in wajang poppen die behekst waren met krachten die in ons huis loskwamen en ik heb genoeg verhalen gehoord over soortgelijke situaties. Verhalen over Guna Guna over bomen die met een klap verdorde en omviel, mensen die gek worden of dood gaan en waarbij je niets kan zien aan hun lichaam dat ze dood zijn gegaan of vertonen geen sporen van ziekte, mensen die last krijgen van boze dromen, etc. Niet alle krissen of wajang poppen bevatten kwade krachten, maar als buitenstaander is het niet te zien of er iets aanwezig is.

Guna Guna is aanverwant met Voodoo, Wintie en andere magieen die dezelfde soort krachten en rituelen kennen. Naast de zwarte kant van Guna Guna kent men ook witte Guna Guna waarbij men positieve dingen doet met deze magie.
Het beoefenen van de zwarte kunst is niet zonder gevaar. Vroeg of laat worden de beoefenaars zelf getroffen door hun daden, hetzij tijdens hun leven of later in een volgende leven (via hun karma). Mijn raad aan ieder is : hou je buiten wat Guna Guna betreft, ga het uit de weg en laat je er niet in beinvloeden, het is gevaarlijker dan het lijkt.

De volgende dingen kunnen door Guna Guna gebeuren :

- bezetenheid, maar dan in de extreemste vorm, meestal leidend naar ernstige psychiatrische problemen die kunnen leiden naar zelfdoding of complete geestelijke isolatie zoals schizofreen gedrag
- last van vreselijke nachtmerries hebben
- ernstig ziek worden waarbij artsen geen verklaring voor kunnen vinden, totdat men overlijdt. het dode lichaam vertoont niets van ernstige ziekte, het is net of diegene in diepe slaap is.
- last krijgen van geesten die treiteren, plagen, je achtervolgen totdat je compleet psychisch eronder door gaat. deze geesten zijn zeer sterk en hebben veel kracht. een familielid vertelde ooit dat ze in de spiegel keek en niet haar eigen gezicht zag maar die van een oude vrouw. ook willen ze schreeuwen in je oor als je net in slaap wil vallen.
- de aanwezigheid van geesten kan zich op vreemde manieren manifesteren; een collega vertelde over familie die een behekste wajang-pop in huis nam. de volgende morgen lag er in de asbak op tafel een opgerookte sigaret alsof er iemand die nacht even langsgeweest was en daar een sigaret heeft gerookt.

trefwoorden : guna guna - goena goena - voodoo - zwarte magie - black magic - behekst - bezetenheid - stille kracht - toverspreuken - kris - wajang poppen

terug

door A.R.B. - playsoftRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.euronet.nl - Gastenboek - 25 november 2001

saidja
User
User icon of saidja
spacer line

Hmm. Herinner ik me toch ineens dat ik een jaar of twintig geleden een weddenschap heb afgesloten met twee beste vrienden dat ik de vrouw van mn dromen het leven zou redden. Fijn, betalen maar heren. Ha ha.
En sommige mensen op dit forum zouden er beter aan doen hun dochters bij te brengen dat je niet met je hoofd in de wolken oversteekt, als een zeg maar essentieel onderdeel van de opvoeding. Ha ha. Dat dat grietje nog leeft is echt een wonder. Heb je soms een kris in huis die tegen ongeluk beschermt ?. Dan doet ie het goed !.
De groetjes aan iedereen op dit forum en veel geluk !

Saidja

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Angsten kunnen dodelijk werken! niet alleen in guna2 maar overal.
Of het nu gaat over levende personen of overledenen: er kan je niets gebeuren als je je goed afschermt, maar dan ook helemaal niets!
Nooit bang zijn. Emoticon: Nooo Emoticon: Nooo Emoticon: Bye bye

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

ff tussendoor Merapi, ooit schreef Zonnebloem ook nog wel eens op dit topic, je hebt haar toch niet weg geguna-gunaat nadat die klappertaart van jou mislukt was. Emoticon: Confused

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Nee hoor Yoke, ik weet niet wat er met Zonnebloem aan de hand is!
zal je hierover een mailtje sturen. Emoticon: Bye bye

saidja
User
User icon of saidja
spacer line

Weet iemand hier misschien meer over Lapu-Lapu. in Spanje bekend als kalipolaku. Hij was een krijgsheer die bedreven was in Silatan.
Aangezien hij ook bekend stond onder de naam Elijih Radjiki wil ik weten :
wie zijn of waren de Bangsa Moro, en wat betekent Elijih....
thnx ahead, Saidja.

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

On 03-05-2007 22:39 4yoke4 wrote:

Guna Guna

Guna Guna ook wel geschreven als Goena Goena, bij de Indische families bekend als Zwarte Magie, Black Magic, De Stille Kracht staat bij Indische mensen in het daglicht van iets waar je beter niet mee te maken kan hebben. Als je op internet zoekt naar dit onderwerp zul je er maar weinig over vinden. Guna Guna is namelijk de toverkunst van de magiers uit Indonesie en de Molukken. Iets waar je niet mee moet spotten, dat kunnen zeker degenen vertellen die er mee te maken hebben gehad. Mijn moeder zei vaak van personen dat ze "gemaakt zijn". Hiermee bedoelde ze dat die mensen onder invloed van Guna Guna bezweerd zijn, en van zon bezwering is moeilijk van los te komen.

De kunst van de magie, toverspreuken en rituelen worden in Indische families van generatie op generatie doorgegeven. De geheimen blijven dus in de familie en zal dus nooit naar buiten toe komen. Niet elke Indische familie heeft deze traditie gehandhaafd. Zover ik weet mag iemand die de kunst overneemt van zijn vader bepaalde dingen niet meer doen en moet zich houden aan bepaalde eisen. Niet iedereen wil zo toegewijd zijn dus dat betekent dus dat het bij bepaalde generaties deze traditie van doorgeven stopt. De familie moet dan de boeken met toverspreuken en rituele dingen vernietigen om te voorkomen dat anderen deze in bezit krijgen.
In mijn eigen familie is het gestopt bij mijn grootvader. Hij zou de magie erven zolang hij niet ging trouwen, maar hij trouwde dus wel.

De kunst van Guna Guna is dus alleen in bezit bij bepaalde families en dat maakt deze families berucht bij de Indische en Molukse samenleving. De bezweringen waarbij de Guna Guna meester gebruikt maakt van diverse voorwerpen is vaak heel sterk. Eenmaal getroffen door de bezwering is het slachtoffer weerloos overgeleverd aan de sterke negatieve krachten. Meestal merkt men nog niets, maar men wordt of meestal zonder enige reden ernstig ziek en/of sterft zonder dat artsen een oorzaak kunnen vinden; iemand begint zich vreemd te gedragen of men pleegt zelfmoord, zijn de meest bekende symptonen dat men behekst is. Het gebeurt alleen geniepig.
De reden is meestal haat, jaloezie, ruzies, wraak, afwijzingen bij liefde, etc. Degene gaat naar een tovenaar of wicca en vraagt hem te helpen. De magier zal negatieve energie focussen op het slachtoffer of via een voorwerp negatieve energie overbrengen.
Dit gebeurt door zich via rituelen, spreuken of bezweringen zich scherp te concentreren waardoor hij met zijn aura bepaalde krachten losmaakt en deze overbrengt aan andere personen of voorwerpen.
Eenmaal bezeten door negatieve energie wordt men getroffen door ramp en tegenspoed of wordt men geteisterd door demonen. De Indische en Molukse mensen weten dat alleen heel veel bidden de enige oplossing is tegen Guna Guna. Maar ook hulp van paragnosten en therapeuten die zich bezig houden met het verwijderen van negatieve energie uit iemands aura kunnen helpen. Guna Guna is heel hardnekkig en vaak zijn meerdere behandelingen nodig.

Niet alleen mensen kunnen drager worden van deze negatieve krachten, ook voorwerpen kunnen behekst worden zodat ze de bezitter veel ellende brengen. Bekend zijn de kris (een kleine kromme dolk), wajang poppen, kleden en kleine afgodsbeeldjes afkomstig uit Indonesie. Deze voorwerpen kan je beter nooit in huis nemen want ze kunnen vreemde krachten bij zich dragen die na enige tijd loskomen. Op een of ander manier belichamen entiteiten deze voorwerpen. De paragnost Jan Kleyn beschreef zon geval waar hij een probleem behandelde waarbij een entiteit uit een kris problemen veroorzaakte. Tot zijn verbazing trof hij de geest van een oude Javaan in de kris aan, aan wie hij duidelijk kon maken dat zijn eigenaars geen kwade bedoelingen hadden.
Ik heb zelf ervaring in wajang poppen die behekst waren met krachten die in ons huis loskwamen en ik heb genoeg verhalen gehoord over soortgelijke situaties. Verhalen over Guna Guna over bomen die met een klap verdorde en omviel, mensen die gek worden of dood gaan en waarbij je niets kan zien aan hun lichaam dat ze dood zijn gegaan of vertonen geen sporen van ziekte, mensen die last krijgen van boze dromen, etc. Niet alle krissen of wajang poppen bevatten kwade krachten, maar als buitenstaander is het niet te zien of er iets aanwezig is.

Guna Guna is aanverwant met Voodoo, Wintie en andere magieen die dezelfde soort krachten en rituelen kennen. Naast de zwarte kant van Guna Guna kent men ook witte Guna Guna waarbij men positieve dingen doet met deze magie.
Het beoefenen van de zwarte kunst is niet zonder gevaar. Vroeg of laat worden de beoefenaars zelf getroffen door hun daden, hetzij tijdens hun leven of later in een volgende leven (via hun karma). Mijn raad aan ieder is : hou je buiten wat Guna Guna betreft, ga het uit de weg en laat je er niet in beinvloeden, het is gevaarlijker dan het lijkt.

De volgende dingen kunnen door Guna Guna gebeuren :

- bezetenheid, maar dan in de extreemste vorm, meestal leidend naar ernstige psychiatrische problemen die kunnen leiden naar zelfdoding of complete geestelijke isolatie zoals schizofreen gedrag
- last van vreselijke nachtmerries hebben
- ernstig ziek worden waarbij artsen geen verklaring voor kunnen vinden, totdat men overlijdt. het dode lichaam vertoont niets van ernstige ziekte, het is net of diegene in diepe slaap is.
- last krijgen van geesten die treiteren, plagen, je achtervolgen totdat je compleet psychisch eronder door gaat. deze geesten zijn zeer sterk en hebben veel kracht. een familielid vertelde ooit dat ze in de spiegel keek en niet haar eigen gezicht zag maar die van een oude vrouw. ook willen ze schreeuwen in je oor als je net in slaap wil vallen.
- de aanwezigheid van geesten kan zich op vreemde manieren manifesteren; een collega vertelde over familie die een behekste wajang-pop in huis nam. de volgende morgen lag er in de asbak op tafel een opgerookte sigaret alsof er iemand die nacht even langsgeweest was en daar een sigaret heeft gerookt.

trefwoorden : guna guna - goena goena - voodoo - zwarte magie - black magic - behekst - bezetenheid - stille kracht - toverspreuken - kris - wajang poppen

terug

door A.R.B. - playsoftRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.euronet.nl - Gastenboek - 25 november 2001.

• " .... t.nte Yo u vergeet 'orang berubat', dit is de 'witte versie' .....; als het goed wordt 'uitgevoerd' ........ !!!"

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

4yoke4
    User
    User icon of 4yoke4
    spacer line

Anis,
    "Ware liefde is als geesten. Iedereen praat erover, maar weinigen hebben ze gezien."-
    Francois de la Rochefoucauld Frans schrijver 1613-1680

Witte magie

Witte magie wordt gebruikt voor het goede. Witte magie werkt aan het in stand houden en herstellen van de balans en harmonie van alles dat leeft, binnen de wetten van de natuur. Witte magie wordt altijd zo uitgevoerd dat het welzijn van alle betrokkenen in het oog wordt gehouden.

Zwarte magie

Zwarte magie gaat verder en kan, maar hoeft niet, te worden gebruikt om iemand kwaad toe te brengen en personen tegen of buiten hun wil om te beïnvloeden of controleren. Zwarte magie stopt niet bij de grenzen van leven en dood.

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Angst is de slechtste raadgever en als je je daardoor laat leiden en ontvankelijk bent, ja dan wordt je vanzelf ziek.
    Guna2 is gemakkelijk onschadelijk te maken: maak een klein altaartje, omgeef het met wat witte kaarsjes, en als je het hebt: een Garudabeeldje, of een kruisbeeldje of iets wat bij jouw geloof past.

Doe een gebed wat jij het meeste nastaat.
    Reinig daarna met wat wierook.
    Bedenk dat kwade krachten nooit overwinnen, dus stel je in op het positieve.
    En besef dat niemand je kwaad kan doen
    Er is een God, of hij nou Alla heet,Christus of Jaweh
    De rest van de de sprookjesverhalen is mensenwerk Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Bye bye Emoticon: Party!

AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line

On 29-05-2007 21:58 merapi wrote:

Angst is de slechtste raadgever en als je je daardoor laat leiden en ontvankelijk bent
    , ja dan wordt je vanzelf ziek.
    Guna2 is gemakkelijk onschadelijk te maken: maak een klein altaartje, omgeef het met wat witte kaarsjes, en als je het hebt: een Garudabeeldje, of een kruisbeeldje of iets wat bij jouw geloof past.

Doe een gebed wat jij het meeste nastaat.
    Reinig daarna met wat wierook.
    Bedenk dat kwade krachten nooit overwinnen, dus stel je in op het positieve.
    En besef dat niemand je kwaad kan doen
    Er is een God, of hij nou Alla heet,Christus of Jaweh
    De rest van de de sprookjesverhalen is mensenwerk Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Bye bye Emoticon: Party!

• ..... of wordt !!!

• Merapi het heeft óók met 'zekerheden' te maken, de Nederlander die in 'Kikkerlandje' beweert nergens in te geloven kan ineens dóór geest-ervaring(-en) van het bestaan van Hogere Machten 'genezen' worden ...... dan heeft men ineens geen 'westerse zekerheid' méér ....... Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Nee hoor Anis,
    beslist niet iedere Nederlander is afwijzend tegen spirituele krachten!die naam hebben ze wel, maar niet iedereen over een kam scheren.
    Zelf heb ik een hele lieve vriend[anak Bandung] waarvan ik veel heb geleerd, oa op het gebied van de Chinese geneeskunde,obats,levensbeschouwing, guna, boeddhisme.
    Zekerheden bestaan niet, iedere zekerheid kan binnen een seconde weggevaagd worden
    Zelf had ik een paranormale ervaring voor het eerst op 8jarige leeftijd.In Indonesie zou er aandacht aan besteed zijn, mogelijk, maar in Nederland werd ik naar een kinderpsycholoog gestuurd, die er niets mee kon!

4yoke4
    User
    User icon of 4yoke4
    spacer line

On 23-05-2007 19:07 saidja wrote:
    Weet iemand hier misschien meer over Lapu-Lapu. in Spanje bekend als kalipolaku. Hij was een krijgsheer die bedreven was in Silatan.
    Aangezien hij ook bekend stond onder de naam Elijih Radjiki wil ik weten :
    wie zijn of waren de Bangsa Moro, en wat betekent Elijih....
    thnx ahead, Saidja.

Saidja, hierbij wat informatie over Lapu-Lapu en daaronder een stuk geschiedenis over de BANGSA MORO

Lapu-Lapu (Caliph Pulaka)

Lapu-Lapu was een stamhoofd op het eiland Mactan voor de kust van Cebu eiland in de tijd dat Fernão de Magalhães hier aankwam in 1521. Hij weigerde zich te laten bekeren tot het katholicisme en versloeg Magalhães en zijn manschappen tijdens de slag van Mactan op 27 april 1521. Hierbij kwam Magalhães om het leven.

Als gevolg hiervan wordt Lapu-Lapu in de Filipijnen gezien als een nationale held. Er is een groot standbeeld ter ere van hem op Mactan eiland geplaatst. Dit standbeeld kijkt uit over het strand en de baai waar Magalhaës zijn schip ankerde. Destijds was de baai aan de noordkant van het eiland Mactan nog diep genoeg, maar is met het verloop van de tijd verzand tot een ondiepe met planten begroeide lagune. Een kerk op het eiland is naar hem vernoemd en de stad Opon is hernoemd naar Lapu-Lapu City. Tevens wordt de Rode koraalbaars in de Filipijnen nu de Lapu-Lapu genoemd. Voorheen was Lapu-Lapu ook afgebeeld op de zowel ronde en later vierkante centavo. De centavo is door inflatie in onbruik geraakt.

Categorieën: Filipijns persoon | Geschiedenis van de Filipijnen

Oorlog en vrede in Mindanao

Murray Smith 04-04-2007

In december 2006 had ik de kans om het eiland Mindanao, in de zuidelijke Filipijnen, te bezoeken. Mindanao en de omliggende eilanden komen maar zelden in het nieuws, behalve als er eens een keer een westerse toerist ontvoerd word. Maar in Mindanao woed nu al langer dan 35 jaar een conflict waarin de islamitische Bangsa Moro's vechten voor zelf-beschikking.

Tot nu toe heeft dit conflict aan 120.000 mensen het leven gekost, velen van hen burgers. Meer dan een miljoen mensen zijn dakloos geraakt en hebben alles verloren. Naar schatting tussen de twee en drie honderdduizend vluchtelingen zijn uitgeweken naar het nabijgelegen Sabah, naar Maleisië en vele anderen zijn op zoek naar veiligheid verhuisd naar Manila of andere delen van de Filippijnen.

De oorzaken van het conflict liggen in het verre verleden. De eilandengroep die we nu de Filippijnen noemen werden in de zestiende eeuw gekoloniseerd door Spanje. Maar de Spanjaarden bezetten in werkelijkheid slechts Manila en breidden geleidelijk hun macht uit over het noordelijke eiland Luzon. Gedurende de daarop volgende driehonderd jaar trokken ze langzaam naar het zuiden maar stuitten hierbij op aanzienlijk verzet: er zijn meer dan 200 opstanden bekend gedurende de Spaanse periode. Maar afgezien van een paar kustplaatsen slaagden de Spanjaarden er nooit in om Mindanao te bezetten. Het westelijke deel van het eiland en de omliggende eilanden werden geregeerd door de islamitische sultanaten van Sulu en Maguindanao, de bewoners stonden bekend als Moros. De rest van het eiland werd bewoond door inheemse stammen.

In 1896 begon de Filipijnse onafhankelijkheidsoorlog tegen Spanje. De afloop hiervan werd echter beïnvloed door de Spaans-Amerikaanse oorlog van 1898. Nadat zij zich aanvankelijk voorgedaan hadden als vrienden van de Filipino's, kochten de Amerikanen in december 1898 met het Verdrag van Parijs de Filippijnen voor 20 miljoen dollar van Spanje. Het verzet hiertegen op Luzon werd gebroken nadat 600.000 mensen gedood waren, ongeveer een zesde van de bevolking. De verovering van de andere eilanden kostte vergelijkbare percentages van de bevolking het leven. Er is nooit een accurate telling geweest maar geschat word dat minstens een miljoen van de zeven miljoen Filipino's omkwam tijdens de Amerikaanse verovering. De Amerikaanse generaal 'Jake' Smith wond er geen doekjes om: “Ik wil geen gevangenen. Ik wil dat jullie doden en platbranden, hoe meer jullie dat doen, des te beter zal ik het vinden”. Zijn collega generaal Shafter gaf op een meer filosofische manier uiting aan hetzelfde idee: “Misschien zal het nodig zijn om de helft van de Filipino's te doden zodat de andere helft een hoger bestaansniveau kan bereiken dan hun huidige semi-barbarisme.”

Spanje had geen recht om de Filippijnen te verkopen en de Amerikanen hadden geen recht om ze te kopen maar wat betreft Mindanao hadden ze nog minder recht, Spanje had het immers nooit veroverd. Overal in de Filippijnen duurde het verzet nog jaren voort nadat de leiders van de beweging, afkomstig uit de elite, zich allang hadden overgegeven en vrede hadden gesloten met Uncle Joe. In Mindanao duurde het verzet het langst, tot 1914. Een hoogtepunt van het Amerikaanse beschavingsoffensief werd op 2 maart 1906 bereikt met wat zowel bekend staat als 'de eerste slag om Bud Dajo' als onder de meer accurate naam van 'het Moro krater bloedbad'. Tussen de 800 en 1000 Moros, gewapend met speren en zwaarden en onder hen veel vrouwen en kinderen, hadden zich terug getrokken in een vulkanische krater op het eiland Jojo toen zij daar met moderne wapens en artillerie werden aangevallen. Slechts zes Moros overleefden de slag terwijl ongeveer twintig van de paar honderd Amerikanen waren omgekomen.

Met dit soort methodes werden de Moros de Filipijnse staat binnengebracht – tot 1946 een Amerikaanse kolonie, hierna formeel onafhankelijk. Al deze tijd werden ze onderdrukt en gediscrimineerd, politiek, economisch, cultureel. Het is makkelijk om te begrijpen dat ze vastbesloten waren om hun eigen identiteit en hun verlangen naar vrijheid te bewaren en dat het slechts een kwestie van tijd was voordat een opstand zou uitbreken. Een beslissend moment was het Jabidah bloedbad in 1968, toen Moro rekruten door hun officieren van het Filippijnse leger afgeslacht werden omdat ze weigerden deel te nemen aan de invasie van Sabah, een provincie van Maleisië waar de Moros historische banden mee hebben. Gewapende strijd begon in de vroege jaren '70, eerst onder de leiding van het Moro Nationale Bevrijdingsfront, het MNLF, dat in 1996 een vredesakkoord sloot met de Filipijnse regering hetgeen leidde tot de creatie van een autonoom islamitisch gebied, de 'Autonomous Region of Muslim Mindanao' of ARMM. Een tweede beweging welke voort kwam uit een afsplitsing van het MNLF – het Moro Islamitisch Bevrijdingsfront – MILF – zette de gewapende strijd voort en onderhandelt nu over verder gaande autonomie.

Maar de situatie in Mindanoa kan niet alleen bekeken als een geval van een onderdrukte natie, in dit geval de Bangsa Moro, welke vecht voor zelf-beschikking, hetzij in de vorm van autonomie of in onafhankelijkheid van de Filippijnen. Dit is slechts een kant van de kwestie. De Moros waren ooit verspreid over heel Mindanao maar er waren ook altijd niet-islamitische stammen. Desalniettemin was er tot 1918 een moslim-meerderheid maar vandaag vormen moslims slechts 25 procent van de bevolking. De inheemse Lumad vormen ongeveer 5 procent van de bevolking. De overige 70 procent zijn christenen. Deze demografische evolutie is geheel niet toevallig. Zij is het resultaat van een beleid dat gedurende de hele twintigste eeuw gevoerd werd, eerst door de Amerikaanse overheersers, later door de onafhankelijke Filippijnse staat, een beleid dat erop gericht was om migranten uit andere delen van het land in Mindanao te laten vestigen. Dit beleid had twee voordelen: in andere delen van het land werd onvrede onder boeren onder controle gebracht door kolonisten land aan te bieden en daarnaast werd Mindanao bevolkt met mensen die loyaal waren aan de Filippijnse staat. Dit was een weloverwogen beleid dat werd uitgevoerd door middel van het bijhouden van landbezit, het invoeren van westerse juridische normen en door wettelijke limieten te stellen aan de hoeveelheid land die Moslims konden bezitten.

Het doel van de opeenvolgende regeringen in Manila was dus duidelijk. En ze waren succesvol. Maar de kolonisten en hun nakomelingen vormen geen kaste die boven die Moros staat en leven niet afgezonderd van hen. De migranten en hun nakomelingen zijn eenvoudige arbeiders en boeren en leven zij aan zij met moslims. Niemand is van plan hen te verdrijven.

Moslims vormen nog steeds een meerderheid in sommige delen van Mindanao en de omliggende eilanden, gebeiden die tot de ARMM regio behoren, en vormen een aanzienlijke minderheid in andere gebieden. Daarnaast liggen de voorouderlijke gebieden van de twaalf Lumad stammen in gebieden die hetzij voornamelijk islamitisch, hetzij voornamelijk christelijk zijn. Een progressieve oplossing voor de problemen op Mindanao kan alleen gevonden worden als zowel het recht op zelfbeschikking van de Moro's als de rechten van de Lumad erkend worden. Maar de basis voor een dergelijke oplossing ligt in het erkennen dat drie volken met hun eigen geschiedenis, cultuur en identiteit nu samen Mindanao bewonen. Daarom hebben progressieve organisaties op het eiland sinds de jaren negentig het idee ontwikkeld van een 'tri-people' oplossing, een oplossing gebaseerd op de noodzaak en mogelijkheid van het verder samenleven van de drie volken.

Deze noodzaak weegt nog zwaarder omdat de problemen op Mindanao niet kunnen worden teruggebracht tot de nationale kwestie van de Moro's. Mindanao en de omliggende regio's behoren tot de armste gebieden van de Filippijnen, en dit wil wat zeggen voor een land waar 40% van de bevolking moet rondkomen van minder dan 2 dollar per dag. Vaak bestempeld tot het laatste ongerepte gebied van de Filippijnen is Mindanao tegenwoordig het doelwit van multinationals die niet kunnen wachten om de agrarische mogelijkheden - rubber, kokosnoten, mango's - grondstoffen en bossen van de regio te exploiteren. Afgezien van de plundering van de natuurlijke rijkdommen van Mindanao leidden hun activiteiten tot ecologische rampen en schending van de voorouderlijke gebieden van de Lumad.

De sociale problemen op Mindanao maakten het in de jaren zeventig en vroege jaren tachtig tot een bolwerk van het verzet tegen de dictatuur van Ferdinand Marcos – een verzet dat zowel de gewapende opstand van de New People's Army, geleid door de maoïstische Communist Party of the Philippines, als massaal protest in de steden en op het platteland omvatte. Na de val van Marcos in 1986 duurde de maoïstische guerrilla voort maar ze werd in de late jaren tachtig zeer verzwakt door een reeks van politieke fouten, rampzalige zuiveringen en ten slotte een splitsing van de CPP in 1992. De dogmatische maoïsten van de CPP-NPA, die zich schuldig maken aan het vermoorden van politieke opponenten, zijn er nog steeds. Maar er zijn ook organisaties afkomstig uit de andere kant van de splitsing, de belangrijkste hiervan is de Revolutionaire Arbeiderspartij van Mindanao – RPMM in de Filippijnse initialen.

Mindanao en omliggende eilanden zijn vergeven van de wapens. Het leger en de zwaarbewapende politie is overal aanwezig. Grootgrondbezitters en multinationale mijnbouw en houtkap-bedrijven beschikken allemaal over gewapende knokploegen. De Moro bewegingen zijn gewapend. Het organiseren van een staking, ijveren voor redistributie van land of op enige andere manier opkomen voor de rechten van de armen en onderdrukten kan betekenen dat je een doelwit wordt van doodseskaders. Sinds het aantreden van president Gloria Macapagal-Arroyo in 2001 zijn honderden politieke activisten en 50 journalisten vermoord. In deze context zijn de linkse organisaties gedwongen gewapend te zijn.

Ik reisde naar Mindanao als deel van de Nederlandse delegatie naar de vierde 'Mindanao Peoples’ Peace Summit'. De belangrijkste organisator hiervan was de Mindanao Peoples’ Peace Movement (MPPM). De MPPM werd opgericht als een antwoord op de intensivering van de gevechten in 1997 en 1999 en richtte zich vooral tegen de oproep tot 'totale oorlog' van toenmalige president Joseph Estrada in juni 2000. Enkele maanden later werd Estrada ten val gebracht door een volksbeweging.

Eerdere bijeenkomsten hadden plaatsgevonden in 2000, 2002 en 2004. Alhoewel zij bleef ijveren voor vrede en opvang van de slachtoffers van de oorlog besloot de MPPM zich vooral te concentreren op het vinden van een structurele oplossing van de Bangsa Moror kwestie. Hierbij werkt zij in het bijzonder nauw samen met de Bangsa Moro Consultative Peoples’ Assembly, welke geleid word door professor Abhoud Syed M. Lingga. De twee pijlers van een dergelijke oplossing zijn erkenning van het recht op zelfbeschikking van de Moro's en het voorstel om een overeenkomst goed te laten keuren door een referendum waar de VN toezicht over zou moeten hebben. Op de tweede bijeenkomst in december 2002 werd de campagne voor een dergelijke referendum gelanceerd.

De vierde bijeenkomst werd gehouden in het stadje Lamitan, op het eiland Basilan. De keuze voor deze lokatie was niet toevallig. Basilan en de nabijgelegen eilanden Sulu en Tawi-Tawi vormden het middelpunt van de activiteiten van de Abu Sayyaf groep (ASG). In tegenstelling tot nationale bevrijdingsbewegingen als de MNLF en MILF is de Abu Sayyaf groep een fundamentalistisch islamitische organisatie met banden naar al-Qaeda en heeft zij terroristische activiteiten ondernomen: bomaanslagen, moord, ontvoeringen. De origine van de groep is obscuur en veel mensen vermoeden dat provocateurs van de regering er een rol in hebben gespeeld. De activiteiten van deze groep worden tegenwoordig tot buiten elke proportie opgeblazen en door de overheid gebruikt om anti-Moslim sentimenten en onzekerheid aan te wakkeren. Op deze manier word de aanwezigheid van Filippijnse troepen en Amerikaanse 'adviseurs' in wat Washington het nieuwste front in haar 'war on terror' heeft genoemd gerechtvaardigd.

In Lamitan vond in 2001 een belegering plaats waarbij verschillende doden vielen toen de ASG buitenlandse gijzelaars gevangen hield in een hospitaal. Toch leven de 55 procent christenen en 45 procent moslims die de lokale bevolking vormen vreedzaam naast elkaar. Om deze realiteit als tegenwicht te kunnen bieden tegenover de hetze van de regering en media werd Lamitan gekozen als lokatie voor de bijeenkomst. De deelnemers werden warm en enthousiast ontvangen door de gemeente en inwoners.

Gedurende vijf dagen bespraken de meer dan 500 aanwezigen op de bijeenkomst – op een handjevol na allemaal afkomstig uit Mindanao en omliggende eilanden – hoe een vreedzame en democratische oplossing voor het conflict op Mindanao gevonden zou kunnen worden. Vertegenwoordigers van zowel de MNLF, MILF als de Lumad volkeren namen deel aan de besprekingen. Weer andere deelnemers vertegenwoordigden organisaties van jongeren, of vrouwen en sociale organisaties die zich inzetten voor vrede, gezondheidszorg, educatie en economische ontwikkeling. De belangrijkste discussie draaide om de kwestie van zelf-beschikking en het vinden van een vreedzame oplossing voor het conflict. Maar ook andere kwesties kwamen aan bod – islamitische vrouwen brachten vurig het punt van gelijke rechten naar voren, tot duidelijke ongemak van sommige van de meer traditioneel ingestelde mannen.

Een van de discussie sessies draaide om de vredesonderhandelingen tussen de RPMM en de regering. In 2005 werd een staakt-het-vuren getekend en werd er overeenkomst bereikt over de implementatie ervan en het toezicht hierover. Maar in tegenstelling tot sommige andere gewapende groeperingen beziet de RPMM de zaken niet alleen uit een puur militair oogpunt. Een definitieve overeenkomst en ontwapening zijn er afhankelijk van of de regering haar beloftes om de sociale problemen in de gebieden waar de RPMM opereert tegen te gaan nakomt. Er moet gezorgd worden voor gezondheidszorg, huisvesting, werk enzovoort. De RPMM laat de mensen in deze gebieden zelf definiëren wat zij nodig hebben.

De strijd voor vrede op Mindanao is onlosmakelijk verbonden met economische en sociale ontwikkeling. Op het moment is het niveau van gewapende confrontaties vrij laag en onderhandelt de regering met zowel de MNLF als MILF. Het is mogelijk, maar nog lang niet zeker, dat er een nieuwe overeenkomst wat betreft autonomie voor de Bangsa Moros gesloten zal worden. Maar vrede is niet alleen de afwezigheid van oorlog, het houd ook in dat er een einde komt aan al de vormen van armoede, ongelijkheid en onrecht die een voedingsbodem voor geweld zijn. Mindanao is rijk aan potentie maar haar natuurlijke rijkdommen moeten de eigendom zijn, en onder controle staan van, haar bevolking en niet zoals tegenwoordig in de handen zijn van een bondgenootschap van corrupte politici, landheren en multinationals.

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Indien geinteresseerd, zal ik iets vertellen over die 1e vreemde ervaring.

Het was een winteravond; mijn ouders waren tijdelijk in het huis van mijn oma getrokken, omdat oma met spoed naar het ziekenhuis moest.
    Dit wist ik, oma had hele slechte longen en ondanks bronchites en een zwakke gezondheid bleef ze roken, niet echt veel.
    De grootste boosdoener was een kolenhaard en asbest, waarvan iedereen weet dat dit kankerverwekkend is.
    Maar goed, oma lag in het ziekenhuis en ik sliep in de voorkamer[-ik was 8 a 9 jaar] en mijn ouders waren er ook [Den Haag 1960]
    Ik kon niet slapen, was onrustig omdat ik een verschijning zag in een hoek van de kamer waar ik sliep, het was een jongetje.
    5 jaar later werd het mij uitgelegd: mijn oma had haar enige zoon op 8jarige leeftijd verloren en hij was 3 dagen opgebaard in de kamer waar ik toen sliep.
    Dit zoontje was 16 november 1939 overleden en opgebaard in die kamer....
    Het was heel vreemd...en waarom zocht hij mij op?

Malam
    User
    User icon of Malam
    spacer line

Lieve, lieve, Merapi.
    Ik kom sinds lange tijd weer eens op deze topic, ik heb niet eens de moeite genomen om alles te lezen.
    Mijn mening: Lieve Merapi, jij bent de kracht, jij maakt uit hoe jou jou leven er uit moet zien.
    Je ziet wat je zelf wil zien, dat ziet iedereen op een andere manier, onze eigen ik die spijt heeft van dingen, of dingen die we graag willen, zien we op bepaalde momenten.
    Dat heeft niets met guna guna te maken, laat je niet gek maken, Poppy is inmiddels 65 jaar en tot haar 25e opgegroeid en getogen in West Java, als ik het over guna guna heb, kijkt ze me aan alsof ik aliën ben, laat het varen.

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

tuurlijk Malam, maar ik wilde deze ervaring posten en inderdaad heeft het weinig met guna2 te maken.
    Voordat ik mij gek laat maken?dan moet er zwaarder geschut komen! Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party!

AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line

On 06-06-2007 23:48 Malam wrote:
    Lieve, lieve, Merapi.

• Ik kom sinds lange tijd weer eens op deze topic, ik heb niet eens de moeite genomen om alles te lezen.

• Mijn mening: Lieve Merapi, jij bent de kracht, jij maakt uit hoe jou jou leven er uit moet zien.
  • Je ziet wat je zelf wil zien, dat ziet iedereen op een andere manier, onze eigen ik die spijt heeft van dingen, of dingen die we graag willen, zien we op bepaalde momenten.
  • Dat heeft niets met guna guna te maken, laat je niet gek maken, Poppy is inmiddels 65 jaar en tot haar 25e opgegroeid en getogen in West Java, als ik het over guna guna heb, kijkt ze me aan alsof ik aliën ben, laat het varen.

• Malam yth.,

• " .... ben je op dit topic gekomen om de boel hier óók te 'stangen' .......

• Je weet wat men zoal zegt van diegenen die zich niet kunnen 'gedragen';

".... kinderen spelen buiten, grote mensen praten binnen ....."

" .... dus Malam, silahkan bermaïn diluar ... "

Malam
    User
    User icon of Malam
    spacer line

Beste Anis,
    Het stangen met losse flodders laat ik geheel en al aan U over.
    U bent immers iemand die overal zijn sporen achterlaat zonder een eigen mening te hebben.
    Wat aangaat het niet kunnen gedragen, tracht nu eerst eens ordentelijk een posting in elkaar te draaien na zolang in Nederland te wonen, want het aanpassingsvermogen van U naar Nederlandse maatstaven is ver beneden peil als ik uw losse flodders lees.
    Wat er gezegt over gedragen??????
    Dat wil ik graag van U vernemen, als U daar antwoord op geeft, zou dat de eerste keer zijn dat U, echt antwoord zou geven op een vraag, waarbij misschien eindelijk UW eigen mening is boven tafel zou kunnen komen.
    Doe het dan op een normale manier die iedereen kan begrijpen.
    Wat u schreef over kleine kinderen, die buiten spelen, tracht U nu eens inderdaad te gedragen als een groot mens, en tracht uw postings inhoud te geven en bovendien in begrijpelijke taal.
    Groetjes Malam

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,396,832 topic views - 223,896 posts - 13,518 topics - 16,740 members - last post @ 22-11-2017 19:05 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,435,367 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com