indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

alfa156
User
User icon of alfa156
spacer line

Hallo luitjes,

Ik vraag me nu ik al een tijdje op Bali woon af of de bestemming van Bali aan het veranderen is.
Het is dacht ik wederom uitgeroepen als het beter vakantie eiland (door een bepaald blad) in Azie maar is dat nog wel relevant voor de Balinees.
Ik ben van mening dat Bali langzaam aan getransformeerd wordt tot woon/werkeiland van de Aziaat cq wereldburgers. Een soort Singapore maar dan mooier (niet schoner).
Wat gaat dit voor de toekomst betekenen en dan met name voor de Balinees.
Wat zijn de nadelen en voordelen.
Ikzelf zie voor mij best veel voordelen want de gloBALIsering is toch niet te stoppen (m.u.door moedertje natuur) en dan kan je er maar beter beter van worden, maar wat zijn de nadelen.
Ik vind dat mensen die blijven hangen in ouwe tijden zichzelf tekort doen en die blijven waarschijnlijk hangen omdat ze niet meer vooruit durven of willen.
Zien de bezoekers van deze site voor- en nadelen en willen ze die delen?
Brera

maurits
User
User icon of maurits
spacer line

Zolang de spreuk 'parawisata untuk Bali, bukan Bali untuk parawisata' nageleefd word, en dat word ie, zal dat niet gebeuren. Bali zal altijd zijn eigen identiteit blijven behouden.

Verder, dat Bali uitgeroepen is tot een van de beste eilanden voor toerisme in de pacific doet de Balinees inderdaad niet veel. Kijk maar naar de cijfers van de arrivals, de occupancy rates in de hotels, kijk maar eens in double six, deja vu op de malam minggu. Nee, het is triest dat Bali dit weer moet meemaken. Weer een recovery periode, ditmaal die in eerste instantie goed geleid werd door mensen van PATA (Pacific Asia Travel Organisation), maar een tweede keer er boven op komen is moeilijker dan een eerste keer. Bali verloor zijn geloofwaardigheid voor de toerist in steeds belangrijk wordende termen zoals veiligheid en beleid. OK, ik weet best dat Bali nu veiliger is dan ooit, maar dat weet de niets vermoedende toerist natuurlijk niet die zich louter laat leiden door Media vergrotingen zoals CNN en BBC. Media maken een crisis altijd erger. Een beter voorbeeld is de Tsunami in Phuket, waar CNN de helft van de mensen heeft vermoord door hun verkeerde berichtgeving van slachtoffers en beelden van verkeerde stranden (veruit de meesten waren omgekomen in Khao Lak en niet Phuket, Phuket was weer 'up and running' binnen een week) Maar dit terzijde,

En dan over globalisering; nu is het globalisering dat actueel is, en zogenaamd 'bedreigend' is voor de Balinees. Maar vroeger was dat de overheersing van de Islam vanuit de andere eilanden.

En mensen die in ouwe tijden blijven hangen omdat ze niet meer vooruit durven of willen, volgens jou, hebben andere levensdoelen dan de westerling dan wel toerist. Een Balinees hoeft zijn peperdure grond niet te verkopen aan projectontwikkelaars omdat hij de miljoenen niet nodig heeft. Zij zoon hoeft immers niet naar Harvard, hij hoeft ook al niet in een Bentley te rijden, ook heeft hij geen behoefte aan D&G kleding noch aan Burberry noch aan Armani. Nee, de waarden voor een Balinees zijn 'familie', de Banjar, en het geloof.

Vooral voor iemand die in Bali woont vind ik je statement frapant. Aanpassing is het sleutelwoord voor jou, jij bent niet in het westen, maar in Bali. Waarom denken westerlingen toch altijd dat ze dingen moeten/ of willen veranderen. De Balinese cultuur is er al immer zolang, edoch toerisme zal nooit de overheersende noot worden in de Hindoeistische cultuur.

Natuurlijk, impacts van toerisme zijn zichtbaar in Bali. De 'positieve' zijn natuurlijk economisch, maar deze komen ook niet altijd bij de 'juiste' mensen terecht. Maar de negatieve (environmental en socio-cultural) zijn duidelijk sterk zichtbaar. Denk maar aan bedelen, erosie van de stranden, en ůůk globalisering hoort daarbij. Echter, met name globalisering zie je vooral in de toeristisch ge-exploiteerde Badung regio waar plaatsen als Kuta, Sanur, Jimbaran, en Nusa Dua voor de toerist zijn. Zolang het in die driehoek 'gecontroleerd' blijft, en impacts geminimaliseerd kunnen worden zal toerisme blijven bestaan zonder dat dat ten koste zal gaan van de Balinese cultuur.

Maar als we het nog even hebben over wat uiterste globalisering zal betekenen voor Bali en de Balinees, kijk dan naar het schoolvoorbeeld Kuta, waar je aangesproken word door een Balinees met een Australische tongval, smerige stranden hebt, Mcdonald's in overvloed, maar ook: Ralph Lauren, traffic jams all over, KFC, opdringerigheid, bedelaars op de Jalan Legian, drugsverkopers, discotheken met westerse muziek, 7 elevens, Bali Galeria, Hardrock, etc etc. Dat is niet wat je wil voor hťťl Bali. Dus godzijdank is het nog steeds: 'toerisme voor Bali, maar niet Bali voor toerisme'.

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

In Zuid-Bali hebben toch heel veel mensen gekozen om de grond te verkopen aan projectontwikkelaars, hierdoor is van Kuta tot Nusa Dua niet veel meer over van het echte Bali.
De Balinees die gekozen heeft om zijn grond te verkopen en daardoor een groot huis en idem mobiel te kopen begint nu te merken dat voor zo'n lux leventje dagelijks de nodige Rupia's nodig zijn.
Nu het geld bijna verteert van wat de grond heeft op gebracht word de sfeer er niet beter op, werken heeft een Balinees niet uitgevonden.
Jan

alfa156
User
User icon of alfa156
spacer line

Dank je wel voor je reactie Maurits.
Ik bedoel met mensen die in oude tijden blijven hangen niet expleciet de oudere mens.
Ik denk dat je redenering niet klopt als je zegt dat een indonees zijn peperdure grond niet hoeft te verkopen.
Waarom zou die grond peperduur zijn als hij die niet hoeft te verkopen. Ik kijk om heen en hij moet die grond wel verkopen omdat de druk van zijn zoon(en) te groot wordt. Die hoeven inderdaad niet naar Harvard want zij hebben immers geld genoeg als pa zijn grond verkoopt en zij hebben wel behoefte aan merken.De opbrengst van die grond is toch niet intressant meer en als de grond is verkocht aan een investeerder dan kan hij vaak alsnog de opbengst behouden voor een tijdje en heeft hij voldoende geld om de Javanen de oogst te laten doen. Hij heeft status en zijn zoon(en) zijn blij. Wat zal zijn crematie mooi worden. Na mij de zondvloed.
Ik refereer in mijn betoog nergens naar ,,aanpassing,, en vindt ook dat ik niets wil veranderen maar dat ik meega met de flow. Ik ben het met je eens dat het toerisme nooit zal gaan overheersen maar in mijn overtuiging zal in de loop der tijd de Balinese cultuur gaan verzwakken.
De jeugd heeft de toekomst en die heeft andere prioriteiten. naief is degene die zijn ogen sluit voor hetgeen dat zichtbaar is. Ik heb veel contacten met de jongere Balinees en zei die kennis hebben (internet) gaan hun vleugels uitslaan en doen dat niet in bali. De familie steunt die gedachte en het geloof is tolerant. De banjar zal vernieuwen en de oude waarden zullen plaats maken voor de nieuwe.
Kuta is in mijn ogen een slecht voorbeeld want dat is juist wel op het toerisme gericht. Ik verwacht eerder een explosie van ontwikkelde indonesische woongebieden over het eiland verspreid omdat de structuur daarvoor al wordt aangelegd in de vorm van wegen en havens. Kijk maar naar de oostkant van Bali tot aan Padang baai waar vanaf November de cruise schepen gaan aanmeren.
Iedereen wil Bali behouden zoals het was en niemand wil het ontwikkelen want dat wordt gezien als negatief. Mijn vraag is: hoe kan je Bali ontwikkelen zonder dat Bali zijn indentiteit verliest. Komen doen de Javanen toch?
Brera

alfa156
User
User icon of alfa156
spacer line

Ik ben het met je eens Jan en Tuti dat het verkopen van de grond veranderingen teweeg brengt in de reeds bestaande indentiteit. Het is natuurlijk niet alleen het zuiden maar de gehele kust is al in stille handen van investeerders en ook de binnenlanden zijn op vele plaatsen al aan de beurt.
Maar het zijn niet de investeerders die dit in gang zetten maar de Balinees zelf.
Als de cultuur zo sterk geworteld zou zijn als vele denken (tempo dulu) dan zouden zij (investeerders/indonezen) nooit de mogelijkheid hebben gehad om de vaak geerfde stukken land op te kopen.
Er zijn veel factoren te noemen die aan de verkoopwoede van de Balinezen aanwakkerd en ik denk dat ik er niet ver af zit als ik zeg dat te maken heeft met informatie en macht.
De huidige jongere generatie wordt dagelijks geconfronteerd met de vernieuwingen (en dan bedoel ik niet alleen de westerse want dat is wel heel kortzichtig gedacht) en de mogelijkheden die dat biedt. De Banjar daarentegen die langzaamaan meer financiele daadkracht gaat krijgen wil deze vergroten. Dit heeft zowel veel voordelen voor de Banjar op zich als voor de personen die dicht bij het vuur zitten.
Mijn vraag is: Is er een mogelijkheid om dit proces dat vernieuwing heet op een positieve mannier te beinvloeden, zodat Bali de aantrekkingskracht blijft behouden die het nu heeft.
Brera

alfa156
User
User icon of alfa156
spacer line

Ik was nog wat vergeten Maurits, Sorry maar dat heb ik helaas niet in de hand.

Ik haal regelmatig mensen af op het vliegveld en juist daar zie je wat ik bedoel.
De chauffeurs die daar met bordjes staan verwijzen bijna allemaal naar villas (investeerders) en niet meer zoveel naar hotels. Zelfs reisorganisaties doen daar steeds meer aan mee, vraag en aanbod.
Ik weet niet wanneer jij naar De Ja vu- Dubbel six - Mbargo enz. gaat maar als ik ga zit dat vol en ik ga vaak. Misschien is het het tijdstip?
Kuta heeft op zijn ballen gehad maar legian-seminiak-(woongebied) en zelfs Canggu met het echobeach gebied als voorbeeld hebben daar veel minder onder te lijden. Restaurants (goede en populaire) zijn goed gevuld en er komen steeds meer voorzieningen bij. Wat te denken aan de Carefour supermarkt. Die is toch niet echt gericht op de toerist en de balinees.
De erosie van stranden is (m.u.v Candi Dasa) toch echt niet aan de toerist te wijten hoor maar is een global fenomeen zoals de meeste zullen weten.
Dat de uitwassen van de toeristenindustrie zich concentreren op een beperkt gebied (kuta) lijkt me nu juist een goede zaak voor Bali. Dat is veel beter te isoleren en te controleren. Misschien is dat wel het antwoord op mijn vraag.
Brera

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 27-09-2006 00:21 alfa156 wrote:
Mijn vraag is: Is er een mogelijkheid om dit proces dat vernieuwing heet op een positieve mannier te beinvloeden, zodat Bali de aantrekkingskracht blijft behouden die het nu heeft.
Brera

Het is altijd een dilemma tussen verandering en vooruitgang.
Wil men een betere levensomstandigheden hebben of vasthouden aan de eeuwenoude cultuur / geloof etc.
Ik denk dat het aan de belanghebbenden over gelaten moeten worden.
Als buitenstaander kunnen we toch niks doen.
Je kan niet tegen een balinees zeggen dat ze terug moeten gaan naar hun oude waarden en normen.
Dan weet ik zeker dat veel turisten weg gaan uit bali .
De komst van turisten (als melkkoe) kanalleen gegarandeerd worden als de balinezen water bij de wijn doen, soms hun ogen dichtknijpen (gedogen).
Is dat dan de prijs die ze moeten betalen om (tijdelijk) iets betyer te kunnen worden ?

De balinezen zijn als het ware niet meer baas op hun eigen eiland.
De beste stukken (voor de toeristen) werden al weg gegeven =voor een habbekrats verkwanseld of afgetroggeld . Rest is de binnenlanden , mss moeten ze in de toekomst ook terug gaan naar hun leven voordat de blanken en toeristen kwamen. In feite is Bali ook gecreeerd door de buitenstaanders , ong. 75 jaar geleden kwamen toen de blanken(kunstenaars/schlders) neer strijken.25 jaar geleden was Kuta nog een slaperige vissersdorp.
En de balinezen(behalve de vissers) wonen ook niet graag aan de kust.
De kust was alleen extra interresant als er toevallig een gestrande schip waren.
De bekende gestrande Ned. Schip was ook de aanleiding geweest tot de overheersing van Bali.
Door de komst van de investerdeers werden de balinezen "gedwongen"of verleid om hun gronden te verkopen , zelfs de binnenlanden wordt ook al bedreigd door de koopwoede van de niet baliers.
Ik hoop dat de balinezen wakker worden en niet dezelfde lot ondergaan zoals de jakartanen .
De oude jakartanen hebben hun gronden ook moeten verkopen aan de investeeerders.Gelukkig begin men nu op bali te discussieren om hun erfgoed te behouden.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

alfa156
User
User icon of alfa156
spacer line

Hallo Sidia, Hartelijk dank voor je reactie.

Vanuit je reactie kan je goed opmaken dat je ook ziet dat wat er nu gebeurt op Bali goed is / kan zijn voor de Balinees.
Je zegt dat het niet Balinezen zijn maar de buitenstaanders die Bali hebben gemaakt tot wat het nu is maar toch zie je dat niet als positief.
In tegenstelling tot wat je zegt kunnen buitenstaanders alles doen want het zijn ten slotte de buitenstaanders die de structuur van Bali het meest beÔnvloeden.
Dit betekend echter niet dat de Balinees dan geen baas meer kan zijn op zijn eigen eiland of dat ze de eeuwenoude cultuur en hun geloof moeten loslaten,Waarom?
Het Ėgedwongen- weg geven van afgetroggeld land voor een habbekrats kan gezien het sterke Balinese verbond nooit onder druk zijn gegaan van de (westerse) buitenstaander. Dit is (in het verleden) eerder gebeurd door de lokale invloedrijke mensen en de financieel draagkrachtige uit andere delen van IndonesiŽ.
Ik zie echt niet waarom verbetering van leefomstandigheden nadelig moet zijn voor de al bestaande normen en waarden en bedreigend is voor de eeuwenoude cultuur.
Je zegt het zelf :,, eeuwenoud,, . De cultuur is ook niet op een dag ontstaan maar in de loop der tijd gegroeid . Het is aan de Balinees zelf om te bepalen welke normen en waarden daar bij passen en niet aan de buitenstaander.
Ik ben het met je eens dat toeristen niet echt een positieve bijdrage leveren (m.u.v. een financiŽle) , kijk maar naar Kuta of legian.
Of die gelden nu wel of niet bij de Balinees terecht komen is niet echt relevant. Indirect wel en afhankelijk van de lengte van de strijkstok.
Maar als je nu kijkt naar wat er gebeurd in Canggu en omgeving dan zie je toch dat het anders kan. Dit prachtige gebied is in feite expat gebied in ontwikkeling en die leeft daar zonder de Balinees te storen in harmonie samen. De Balinese (hindu)cultuur floreert daardoor juist. Dit heeft voor de lokale bevolking ontzettend veel voordelen en wordt daar beter van gezien de huidige (medische) faciliteiten en dat komt omdat er een aantal binnen- en buitenstaanders hun handen ineen hebben geslagen om te zorgen dat dit gebied wordt ontwikkeld in harmonie met de Balinees en zijn normen en waarden.
FANTASTISCH, TOCH?

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 27-09-2006 11:23 alfa156 wrote:
.

1.In tegenstelling tot wat je zegt kunnen buitenstaanders alles doen want het zijn ten slotte de buitenstaanders die de structuur van Bali het meest beÔnvloeden.

2.Dit is (in het verleden) eerder gebeurd door de lokale invloedrijke mensen en de financieel draagkrachtige uit andere delen van IndonesiŽ.
3.Ik zie echt niet waarom verbetering van leefomstandigheden nadelig moet zijn voor de al bestaande normen en waarden en bedreigend is voor de eeuwenoude cultuur.

1.Het meest beinvloeden.
Op welke opzichten ?
Dat men naar de anderekant gaat kijken of een oogje dichtknijpen als sommige buitenlandse toeristen misbruik gingen maken van de gastvrijheid ?
Dat prijs wil ik niet betalen .

2.Ze worden nu vervangen door de buitenlanders.
Moet je maar gaan kijken hoe ze half bali(de beste stukken) in bezit hebben genomen.
Terwijl ze volgens bestaande wetten geen eigenaar mogen zijn.
Heb je ook gezien en ervaren dat men daar 2 prijzen hanteren , localprijzen en buleprijzen. Hoe de service verschilt tussen Wisdan (wisatawan dalam negeri) en Wisman(wisatawan mancanegara).
Dat heb ik uit eigen ervaring , ik kan namelijk een wisdan of een wisman gaan spelen.

3. Per saldo is het nadelig als je de opbrengts gaat tegenzetten op de kosten.
Vaak is het korte termijn denken , snel rijk zijn (grond verkopen en rentenieren ) , terwijl op lange termijn de kosten(lasten) toch nadeliger wordt.
Stel als het geld opraakt , en de erfgoed(grond) is al lang verkocht al lang verkocht , wat moet een balinees doen ?
Alleen maar in de toerisme werken ?, in dienstverlenende sector ?
Of gaat iedereen dan werken als dansers , in kleine huisindustrie voor het maken van beelden en schilderijen ?.
Zelfs hun kunst is ook een industrie geworden , kwalitatief gezien zijn het ook wanproducten.Wel goed voor de doorsnee toerist maar niet de oude beelden en schilderijen die ik gekend en gezien heb .(Niet dat ik het heb.)
De kwaliteit van het hout is ook laag , en de goede stukken is niet meer te betalen.
Bali heeft niet eens goede houtvoorraad
De prijs is te hoog.

alfa156
User
User icon of alfa156
spacer line

Hallo Sidia
Met beinvloeden bedoel ik niet de balinees maar de structuur en dan samen met de Balinees.

Moet je maar gaan kijken hoe ze half bali(de beste stukken) in bezit hebben genomen schrijf je.
Had het wat uitgemaakt als ze niet de beste stukken ( welke dat ook zijn ) hadden gekocht.

Je schrijft dat ze volgens de bestaande wetten geen eigenaar mogen zijn: dat is niet juist.
Volgens een wet die reeds vanaf 1997 in werking is (bali heeft wat langer gedaan over het implementeren) kan dat wel. Dat wil zeggen dat de naam van de vorige eigenaar van het orginele certificaat wordt verwijderd en dat er een nieuw orgineel certificaat wordt gemaakt (in Jakarta) met de naam van de huidige (niet Balinese) eigenaar. Dit heet Hak Pakai. de betekenis van het woord is mij bekend maar het komt er op neer dat je nu een verbond met de regering hebt direct als persoon en niet meer tussenkomst van een derde persoon

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 28-09-2006 23:37 alfa156 wrote:

Met beinvloeden bedoel ik niet de balinees maar de structuur en dan samen met de Balinees.

Als de mens(de Balinees) gaat veranderen , dan gaat hun waarden en normen ook veranderen.
De bestaande instituties , structuur gaat ook veranderen .
De " oude" worden dan geschiedenis.
Uiteraard in ere gehouden zoals bij sommige religieuze zaken.Daar kan men en mag men niet veranderen.
Voor de rest ?

Over het bezit van de grond is gewoon een feit dat de beste stukken van de bevolking langzamerhand in de handen van de buitenstaanders vallen.
Voorbeeld de hak pakai , werd ook ingevoerd in de zogenaamde 4 actenconstructies. Het woord zegt het al , het recht om te gebruiken.

spacer line  

Een ieder die gereageerd heeft daar zit zeker een kern van waarheid in.
Maar waar niemand over praat of (weet) is dat er veel stukken land van balinezen ontnomen zijn door gedwongen verkoop,onder druk van projectontwikkelaars.
Een voorbeeld is dreamland op Bali een ieder die daar geweest is weet niet wat voor smerige praktijken er zijn uitgehaald door deze landeigenaren te verjagen door een gedwonen verkoop of het ontnemen ervan.
Het zoontje van de voormailge president die nu in de bak zit ,is hier verantwoordelijk voor,maar nog steeds in zijn luxe celletje de touwtje in handen heeft.
En jan de balinees heeft het werken niet uitgevonden,uitgezonderd de indonesische chinees wie zou het dan wel moeten zijn je vriendin TUTI soms
je moet je schamen Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 01-10-2006 23:43 tukad ganga wrote:

Maar waar niemand over praat of (weet) is dat er veel stukken land van balinezen ontnomen zijn door gedwongen verkoop,onder druk van projectontwikkelaars.

Dat weet bijna iedereen daaro.
Daarom schreef ik ook o.a afgetroggeld.

alfa156
User
User icon of alfa156
spacer line

De geschiedenis leert dat er nogal wat zaken in Indonesie hebben plaatsgevonden na het vertrek van de Hollanders die normalieter niet door de beugel kunnen , voor het vertrek van die Hollanders ook niet trouwens.
En ook Bali is daar niet van verschoond gebleven , maar het is toch wel naif om te denken dat dit alleen maar gedaan zou zijn door een niet Balinees die ook nog eens de zoon was van de toenmalige president.
Nu deze persoon op een ander eiland gedwongen zijn dagen moet slijten zou er toch een ommekeer kunnen zijn en dat gebeurt niet. In tegendeel, het gebied is weer volop in ontwikkeling en daar zijn de Balinezen toch zelf bij.
Als je goed om je heen kijkt op Bali zie je toch echt dat het de Balinezen geen zorgen baart dat er land wordt verhandeld, in tegendeel. En wat zou daar nu toch de reden van zijn?

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Beste Alfa, het is juist door de aanwezigheid van mensen zoals jij die de prijzen opdrijven tot belachelijke hoogten. Als er niet zoveel bule's zouden blijven hangen en hun irritante Benidorm, Ibiza of Goa-cultuurtje op Bali zouden poneren, zou het een stuk egzelliger zijn. De aanwezigheid van al die westerse expats vergald de boel al lang op Bali. De reden dat ik er niet wil wonen nadat ik juist vanwege deze overkill aan expats in 1989 Bali ontvlucht ben en op Java ben gaan wonen maar men niet dit soort kunstmatige expat-werledjes in leven kan zetten, doodgewoon omdat er te weinig expats zijn.
Op Bali is er een teveel aan expats die het uiterlijk en de grondprijzen negatief beinvloeden. Jullie aanwezigheid maakt meer kapot dan dat jullie goed doen.
Al die verhaaltjes over hoe goed die bule's daar zijn met vooruitgang van medische voorzieningen is een goedpraten voor jullie vernietigende presentie op dit aparte eiland.

alfa156
User
User icon of alfa156
spacer line

Beste Yogya, waar haal jij de wijsheid vandaan omtrent mijn persoontje betreffende het opdrijven van prijzen. Waarom zou ik iets te maken hebben met prijzen en die prijzen opdrijven en zijn het niet de mensen die ze betalen die dat zelf bepalen.
In 1989 waren er lang zoveel expats niet op Bali en wat op Java niet is kan zomaar komen. Jij hebt de aanzet gegeven zeg maar. Vlucht je straks ook naar een ander eiland om daar dan je gal te gaan spugen over Java.
Waarom maak je jezelf toch zo druk over grondprijzen (krent), juist omdat ze zo zijn blijven er veel van die irritante ongezellige expats weg op het aparte eiland en kunnen die hun vernietigende presentie voortzetten op andere aparte eilanden.
Java misschien?

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Irritante Benidorm, Ibiza of Goa-cultuurtje op Bali

Ik weet precies wat Yogya-Bali bedoelt met dit soort uitspraken, echter alleen over Zuid-Bali, hoe het in andere streken is kan ik niet beoordelen.
Dat clubje van expats zorgt er wel voor om een groepje Balinezen te vriend te houden door ze regelmatig eens uit te nodigen voor het nuttigen van een pint en een hap te eten.
Krijg je het aan de stok met zo'n expat heb je meteen problemen met die groep Balinezen.
Bij deze expats zijn er verschillende die schijt hebben aan de Indonesische wetgeving en hokken gewoon samen met een jonge Indonesische schoonheid, dit word niet alleen door de wet verboden, er is geen enkel geloof wat ongehuwd samenwonen goedkeurt, ook niet het Hindoegeloof.
Dat samenwonen is geen probleem zolang je in een hotel verblijft in Bali, ga je in een perumahan (woonbuurt) wonen ligt dat duidelijk gevoeliger.

Bij deze expats zijn er verschillende die diensten aanbieden die prima kunnen worden gedaan door de Balinees zelf of door een immigrant uit een andere provincie van Indonesie.

Er zijn ook expats die een royale villa huren met hulp van een behulpzame mede-expat, de kosten voor zo'n villa kunnen gemakkelijk worden terug verdient met kamerverhuur is de slogan.
Om kamers te kunnen verhuren is als eerste het juiste visum een voorwaarde en daarnaast nog verscheidene andere vergunningen al of niet zwart op wit, daar verteld die behulpzame mede-expat niets van, ook de omgeving speelt het spelletje mee.
Bewoont de expat eenmaal goed en wel zijn grote villa gaat hij/zij natuurlijk zijn kamers promoten, de banjar die zich al de tijd niet heeft laten zien komt dan eens op bezoek en is erg nieuwsgierig is naar de juiste vergunningen, zijn die niet in orde kan het vaak geregeld worden op de alom bekende wijze.

Wat mij erg tegenvalt is dat geen van de gene waar het goed mis is mee gegaan eens een boekje op doet.

Met deze handelswijze krijgt Bali een naam die het eigelijk niet verdient, de Balinees is van oorsprong een erg gastvrij iemand en nu de inkomsten door het toerisme erg minimaal zijn zullen er heus wel Balinezen zijn die zaken doen die niet bij hun geloof en cultuur passen.

Na 3,5 jaar in Bali gewoont te hebben is dit de hoofdreden dat wij nu veel tijd in Oost-Java verblijven en maak ik Indonesie weer mee zoals Bali tempo doeloe (vroeger) ook moet zijn geweest.
In de tijd dat ik als toerist in Bali kwam en in de de tijd dat ik in Bali woon heb ik veel Balinezen leren kennen waar Bali trots op mag wezen en te hopen is dat juist voor deze mensen de toeristen weer de weg terug vinden naar het wondermooie eiland.
Jan

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 03-10-2006 09:47 Tuti & Jan wrote:
Irritante Benidorm, Ibiza of Goa-cultuurtje op Bali

Wat mij erg tegenvalt is dat geen van de gene waar het goed mis is mee gegaan eens een boekje op doet.

In Ollanda heet , boter op je hoofd , een oogje dichtknijpen , gedogen etc.

In Indosenia heet dat : t.s.t. , pat pat gulipat etc.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 03-10-2006 03:29 alfa156 wrote:
Beste Yogya, waar haal jij de wijsheid vandaan omtrent mijn persoontje betreffende het opdrijven van prijzen. ......Waarom maak je jezelf toch zo druk over grondprijzen (krent), juist omdat ze zo zijn blijven er veel van die irritante ongezellige expats weg op het aparte eiland en kunnen die hun vernietigende presentie voortzetten op andere aparte eilanden.
Java misschien?

Daar hebben we nou precies weer wat mij zo irriteert aan die bule's op Bali. Hun eigen Ind(ah)onesiaatje creeeren op Bali ter eigen glorie. Of een eigen paradijsje, geheel in de trant van "Het eiland der demonen" van Johan Fabricius in 1941.
En de Balinees / boer??? Hij ploeterde voort. Wat schiet hij/zij er werkelijk mee op? Een onderhorige op eigen eiland. Dit is puur neo-kolonialisme wat daar wordt gepleegd.

Sorry, ik ben geen krent want ik heb toch niet het recht als buitenlander grond te kopen (ja, daar gaan we straks weer; al die bule's die denken met stupide notariele constructies wel grond te kunnen bezitten), maar het is juist voor de gemiddelde Indonesier dermate onplezierig dat deze prijzen zo enorm stijgen. Daar is niemand bij gebaat; ook de Balinees en andere Indonesiers niet (ja, Bali is nog steeds een stukje Indonesia waar ook andere Indonesiers mogen wonen zoals een Balinees ook buiten Bali mag wonen).

Ik wil niet alle expats over een kam scheren, maar Jan en Tuti weten exact wat ik bedoel blijkt wel. Al die zgn. goedbedoelers maar ook die patsers met hun snelle manier van leven, parasiteren op Bali en de Balinees. Ter meerdere glorie van hun eigen ego en lekker leventje. Mostly quite brainless and totally uninteresting figures welke Indonesia kan missen als kiespijn.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 03-10-2006 03:29 alfa156 wrote:
Beste Yogya, waar haal jij de wijsheid vandaan omtrent mijn persoontje betreffende het opdrijven van prijzen. Waarom zou ik iets te maken hebben met prijzen en die prijzen opdrijven en zijn het niet de mensen die ze betalen die dat zelf bepalen.
...........grondprijzen (krent), juist omdat ze zo zijn blijven er veel van die irritante ongezellige expats weg op het aparte eiland en kunnen die hun vernietigende presentie voortzetten op andere aparte eilanden.
Java misschien?

Beste Alfa, de aanwezigheid van elke bule drijft de grondprijzen op, inclusief jouw aanwezigheid. Daar kan je je niet aan onttrekken en niet doen alsof je neus bloedt en pretending dat je daar niets aan kan doen. Als men enig economisch inzicht heeft, kan men niet simpel stellen dat de koper de prijs bepaalt. Het is de omgeving en de aan-/afwezigheid van bepaalde groeperingen die prijzen opdrijven. Zo ook In Yogyakarta alhoewel het hier niet de bule's zijn maar de Jakartanen.
.....
Dan de opmerking dat juist door de hoge landprijzen de irritante (het is trouwens "irriterend"in Nederlands) expats weg blijven???? Sorry hoor, maar juist die hoge landprijzen trekken juist een verschrikkelijk irriterend soort bule aan: het afgrijselijke soort neo-koloniale type dat met een hoop geld denkt de hele wereld (of Bali) naar zijn/haar hand te kunnen zetten.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 03-10-2006 10:15 sidia wrote:

...

In Ollanda heet , boter op je hoofd , een oogje dichtknijpen , gedogen etc.

In Indosenia heet dat : t.s.t. , pat pat gulipat etc.

Hai Sidia,
Met dat Benidorm, Ibiza en Goa-cultuurtje zal wel duidelijk mogen zijn wat ik bedoel.
Kuta/Legian = Benidorm met goedkoop toerisme, zon, zee, strand, zuipen, neuken, etc.
Seminyak/Kerobokan/Canggu = Ibiza met hun zgn. "beautiful people", party-party, XTC, eigen wow-scene en af en toe nog zo'n "flyer" er tussendoor die in hogere sferen verkeerd tezamen met de "going native" bule's.
Ubud = Goa: lekker verkeren in hogere sferen (kijk uit, hou je benen op de grond want anders ga je vliegen door meditatie, yoga, Reiky, etc.) en semi-kunstenaars (met nadruk op semi).

Dat is wat de aanwezigheid van de expats hebben veroorzaakt in bepaalde delen van Bali. Sanur en Nusa Dua hangen er een beetje bij.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Hoy Yogya-Bali
Binnenkort ben je in Nederland had ik begrepen?
Ik wens jou en je gezin een prettig verblijf in Nederland.
Hmmmm wel koud hoor.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Bedankt, maar ik kan maar 1 dochter meenemen. Vrouw en andere dochter blijven achter. Kan Bruintje niet trekken.
Ik schijn volgens Alfa156 een krent te zijn omdat ik geen grond kan kopen in Bali. Jammer, ik zou er nog geen rupiah voor over hebben indien ik het had. Kan ik net zo goed naar Spanje verhuizen. Zelfde atmosfeer.
Hoop dat het lekker koud is en sneeuwt, dan is mijn dochter ook tevreden want die is jaloers omdat mijn andere dochter sneeuw had meegemaakt in maart j.l. Ik zou nooit meer in NL kunnen wonen maar heb er ook zeker geen hekel aan. Hoe langer ik in Indonesia woon (inmiddels al 18 jaar), hoe meer ik NL en zijn/haar cultuur kan waarderen.
Betekent niet dat ik de Indonesische cultuur niet waardeer maar het is toch huilen met de pet op de laatste jaren en het land is mentaal behoorlijk aan het afglijden. Wat je hier af en toe meemaakt is niet te geloven qua intolerantie. Daar hebben velen geen last van op dit forum als je er niet woont. En je zal er ook weinig van merken als je er wel woont maar ongehuwd bent, man bent en/of een moslimse dame met jilbab of ninja-kleding als vrouw hebt. Maar als je hier continu je werk moet doen onder de mensen en er ook tussen woont, kan ik jammergenoeg niet optimistisch zijn. Ik mis onze Londoh met zijn scherpe maar heldere kijk op zaken op dit forum.
Dat Bali geklets dat krijg je altijd van die Talpa/Yorin-jongeren die ook even om de hoek komen kijken op Bali en zichzelf direct opwerpen als de vader/moeder der redding.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Hahaha Yogya-Bali, maar wel grond kopen daar he, is misschien een ouderdomsverzekering.
Ja ik ben geen echte IndonesiŽkenner, maar ik heb er lang genoeg door gebracht om te weten wat u bedoeld.
Is de intolerantie soms ook niet plaats gebonden?
Ik verblijf zelf als ik daar ben hoofdzakelijk in Sukabumi, daar vind ik het persoonlijk nogal mee vallen, maar wat niet is kan nog komen.
Overigens ik woon in Rotterdam, als u hier bent en ik kan iets voor u betekenen schroom niet, by my guest.

alfa156
User
User icon of alfa156
spacer line

Arme Yogya.
Als ik zo lees wat je allemaal meemaakt in je leventje , begrijp ik helemaal waarom je zo gefrustreerd bent. Ooit begonnen in Bali en het daar niet vol kunnen houden omdat je een niet Balinese dame tegen het lijf loopt en daar de Balinese tol voor moet betalen. Daarnaast ook nog over de verstikkende Nederlandse mentaliteit beschikken die het onmogelijk voor je maakt om positief zaken te kunnen bekijken en daardoor steeds zwaarder gefrustreerd raakt en er steeds meer van overtuigd zijn dat je het allemaal zo goed weet.
En de belgen hebben weer gelijk want die krenterige Nederlanders zeiken alleen maar over geld en zo ook jij.
Ik heb nooit gezegd dat je geen grond kan kopen op Bali , maar dat doe je zelf wel.
Mooi trouwens die uitleg die je meent te moeten geven over de plaatsen in Bali aan Sidia. Het geeft precies je frustraties weer en maakt duidelijk waarom je eigenlijk verlangt naar Nederland en niet meer met plezier woont in een afglijdend gebied dat in feite nu nog economisch in stand gehouden wordt door de bule en zelfs door de Indonesische bevolking op een zijspoor wordt gezet en daardoor afhankelijk wordt van hulp buitenaf.
En ik ben blij dat je de Nederlandse taal fout waar je mij zo graag op wil wijzen alsnog gezien hebt, ik hedbdie namelijk alleen maar van jou overgekopieerd in de hoop dat je de ondertoon zou begrijpen.

Tip: gooi je frustraties overboord en kijk eerst naar jezelf voordat je een ongevraagd oordeel gaat vellen over een ander waar je niet eens van weet wat die ander drijft.
Wordt je misschien wat gelukkiger van maar je omgeving zeker.
Succes

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,997,618 topic views - 224,455 posts - 13,533 topics - 16,916 members - last post @ 11-12-2017 20:23 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

93,263,936 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com