indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > IndonesiŽ op z'n Nederlands > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

flipse
User
User icon of flipse
spacer line

Vanavond 14-9 op NL-2: 23:10
Stand van de maan
Documentaire over het dagelijkse leven van Rumidjah en haar familie in IndonesiŽ. De 62-jarige weduwe Rumidjah woont in een volksbuurt in Jakarta samen met haar zoon Bakti en haar elfjarige kleindochter Tari. Sinds de val van president Soeharto zeven jaar geleden is Rumidjah getuige geweest van de wervelwind van politieke en sociale onrust die in haar land woedde. De grootste godsdienst van IndonesiŽ, de islam, probeert de rust en vrede onder burgers in de stad te handhaven door ze te wijzen op het strenge waarden- en normenpatroon van de islam. Ook van niet-islamitische buurtbewoners wordt verwacht dat ze zich aan de islamitische regels houden. De christelijke Rumidjah gaat luchtig om met de verschillende godsdiensten. Wanneer ook haar tweede zoon Bakti zich tot de islam bekeert om zijn huwelijk met een islamitisch meisje erkend te krijgen kibbelt ze er lustig op los: blijft het kruis nu wel of niet aan de muur hangen in de woonkamer? In een gebed tot haar overleden grootmoeder vraagt ze haar om in de hemel zowel bij Jezus als Allah voor een goede oogst te pleiten. Naast het liefdevolle geruzie met haar zoon zien we Rumidjah de strijd aangaan met de woekeraarster die dreigt haar bankstel in beslag te nemen. Maar ook verstild met haar kleindochter dierbaren herdenken. De chaos in Jakarta wordt haar echter meer en meer te veel. Ze verlangt ernaar om samen met haar kleindochter Tari te verhuizen naar haar geboortedorp op het platteland. Maar in het kleine dorp op Midden-Java is er voor het meisje geen toekomst. Wanneer Rumidjah met de gezamenlijke inspanning van haar familie en dorpsgenoten haar huis heeft gerenoveerd zal ze een beslissing moeten nemen: met Tari op het platteland blijven of haar met haar oom Bakti terugsturen naar Jakarta om haar school af te maken. Prijzen: Joris Yvens Award 2004, Grand jury Award World Cinema Sundance 2005, Grand jury Award Full Frame Filmfestival North Carolina, Best Cinematography Chicago, Best documentary 2005 Cinemambiente Environmental filmfestival Turijn. Regie: Leonard Retel Helmrich.

www.merapi.nl als het hagelt en sneeuwt in Mei... is April al weer voorbij

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ik heb het gezien, en heel indrukwekend, zo is het leven daar.
Het is wel enkel jaren geleden opgenomen, maar toch is het niet zoals velen denken, saamhorigheid ja, maar delen de armoede samen, het leven in dat mooie land is hard zeer hard.
Zij die niet in die situatie verkeren, mogen echt blij zijn.
Het is dan ook niet het voorbeeld wat er in de middenklasse van IndonesiŽ voordoet.
Het is dan ook verschil in leven in een kampong of complex.
Maar toch bij JL Jaksa Jakarta heb je ook een kampong die steeds verbeteren er staan nu huizen die modern zijn, en je ziet dat er steeds meer verbouwd word.
Het kan wel de verbeteringen maar het is een heel lange, lange weg te gaan. Emoticon: Sadley Emoticon:

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Ik zelf 'een paar keren' hoe vaker je die documentaire kijkt hoe meer dingen je opvalt .......

'Ahu kura ahia, mansia nia'

janss557
User
spacer line

Van welke zender is dit geweest? Als het om Ned. 1, 2 of 3 gaat, zou het geloof ik, "uitzendinggemist.nl" heten. Waar kan ik nu deze uitzending achteraf bekijken?

Bedankt alvast,

Hub

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

http://www.vanstockum.nl/?page(...)t.php%3Fid%3D6495552
daar kan je door klikken naar een gedeelde DVD fragment.
Het is niet te zien in Uitzending gemist
Ik zie pas dat er ook in boek verschenen is. Emoticon: Shiny
Zoeken in Google kom je er ook Emoticon: Yes!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

bambang
User
spacer line

Het laatste deel van de trilogie is nu te zien: Stand van de sterren.
De vorige twee delen zijn: Stand van de zon en Stand van de maan.

www.standvandesterren.nl/nl/het-verhaal.php

bambang
User
spacer line

Heb net de dvd "Stand van de sterren" bij Bol.com besteld. Ben erg benieuwd.

CJ Lentze
User
User icon of CJ Lentze
spacer line

Ja, ik heb ook alle drie de films gezien dit jaar, in de bios- Stand van de Sterren in Pathť City, en later Stand van de Zon en Maan in de Uitkijk...

Ik was erg onder de indruk, had het gevoel over de schouder mee te kijken van de bewoners van de Jakartaanse sloppenwijken.
Het is een filmtrilogie die niemand spaart, en niet bang is om lelijke kanten van het leven te laten zien. Ik denk echter dat mijn oma en moeder de film juist om deze reden niet zo mooi zouden vinden.

'There is nothing I don't know; it just hasn't come to me yet' - Nikka Costa, 'Tug Of War'

spacer line  

On 01-08-2011 23:43 CJ Lentze wrote:
Ja, ik heb ook alle drie de films gezien dit jaar, in de bios- Stand van de Sterren in Pathť City, en later Stand van de Zon en Maan in de Uitkijk...

Ik was erg onder de indruk, had het gevoel over de schouder mee te kijken van de bewoners van de Jakartaanse sloppenwijken.
Het is een filmtrilogie die niemand spaart, en niet bang is om lelijke kanten van het leven te laten zien. Ik denk echter dat mijn oma en moeder de film juist om deze reden niet zo mooi zouden vinden.

De 1ste twee films heb ik gezien, vind gewoon, niks bijzonders, althans voor Indonesiers.
Voor buitenlanders en in het bijzonder Nederlanders/Indische Nederlanders kan het interessant zijn omdat ze mss een binding hebben i.v.m tempo doeloe.

Het is wat je zelf wil zien , en om de ellende van mensen te volgen vind ik niet zo erg aantrekkelijk , voel me een ramptoerist of masochistische voyeur.

bisa dicek of makemyday .

paulana
User
spacer line

Helemaal mee eens Ome Sid, nix meer aan te toevoegen

Om Swastiastu

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 01-08-2011 23:43 CJ Lentze wrote:
Ja, ik heb ook alle drie de films gezien dit jaar, in de bios- Stand van de Sterren in Path� City, en later Stand van de Zon en Maan in de Uitkijk...

Films als deze zijn inderdaad niet bijzonder, kijk onder meer maar naar 'Rumah Tanpa Jendela' uit begin 2011 (verfilming van boek uit 2007). Ook Laskar Pelangi geeft goed weer hoe kinderen het hebben en hadden (alleen niet in sloppenwijken, maar in een buitengebied namelijk Bangka Belitung, en dat nog ten tijde van Suharto)

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 02-08-2011 00:08 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

De 1ste twee films heb ik gezien, vind gewoon, niks bijzonders, althans voor Indonesiers.
Voor buitenlanders en in het bijzonder Nederlanders/Indische Nederlanders kan het interessant zijn omdat ze mss een binding hebben i.v.m tempo doeloe.

Het is wat je zelf wil zien , en om de ellende van mensen te volgen vind ik niet zo erg aantrekkelijk , voel me een ramptoerist of masochistische voyeur.
Ik ken die Nederlandse films niet, maar de Indonesische versie van dit soort films laat meer dan voldoende zien over de kansen die kinderen willen aannemen om hun leven te beteren.. en in het geval van 'Rumah tanpa Kaca' laat de film ook goed zien hoe enorm arrogant de gemiddelde Jakartaan met zijn dure auto is. Echter zijn er altijd uitzonderingen.. en daarom moet je de film kijken. Emoticon: Puh!

spacer line  

On 02-08-2011 03:06 Yerun wrote:

[quote removed]
de Indonesische versie van dit soort films laat meer dan voldoende zien over de kansen die kinderen willen aannemen om hun leven te beteren.

De 3 films zijn wel uitzonderlijk omdat het over zo veel jaren beslaat en het manier van filmen was bijzonder (zegt men).
Mijn kritiek is dat de het min of meer een beinvloedbare docudrama is .
Een beetje soapachtig .

Vraag me ook af of men kan praten over een(Jakartaanse) sloppenwijk.
Ik heb andere voorstelling van een sloppenwijk.
Dat heb ik uit filmen of westerse docu's gezien , persoonlijk ben ik nog nooit in een Jakartaanse sloppenwijk geweest.
Heb trouwens niks te zoeken , Emoticon: Wink .
Wie weet ga ik in de toekomst doen, een foto reportage (?) makan , diepteintervieuw met anak jalanan of gelandangan.
Kan ik voor goudgeld verkopen in het Westen, om mijn toekomstige AOW aan te vullen.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 02-08-2011 09:14 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

De 3 films zijn wel uitzonderlijk omdat het over zo veel jaren beslaat en het manier van filmen was bijzonder (zegt men).
Mijn kritiek is dat de het min of meer een beinvloedbare docudrama is .
Een beetje soapachtig .

hopelijk dan geen Indonesische soap, want dan heb je drie waardeloze films.. Emoticon: Laugh out loud

spacer line  

On 02-08-2011 09:18 Yerun wrote:

[quote removed]
hopelijk dan geen Indonesische soap, want dan heb je drie waardeloze films.. Emoticon: Laugh out loud

Tierlek niet.
Ik wil Europese of Zuid Amerikaanse soap zien.
Met die mooie, half blote meiden Emoticon: Nice , mooie auto's en mooie villa's.

Alleen vind ik wel vreemd dat die mensen zo goed Indonesisch( bahasa gaul) praten.
Waar hebben ze dat geleerd ?

CJ Lentze
User
User icon of CJ Lentze
spacer line

Ik heb toch geen kleine controverse gestart met m'n reply'tje? Ik wil zelf zeker niet overkomen als een ramptoerist of voyeur, Surya, maar deze film ben ik gaan zien na de aankondiging te hebben gelezen in de krant, wat mij erg interesseerde, en ik besloot dat ik hem moest zien om mijn kennis over IndonesiŽ wat uit te breiden.
Zo vaak krijg ik geen films te zien uit of over IndonesiŽ. Ja, de openbare bibliotheek bij ons heeft een summiere collectie DVD's over IndonesiŽ/IndiŽ, maar dat zijn vooral historische docu's en toerisme-gerichte reisdocu's, met focus op bv de Borobudur of hoe mooi batik wel niet is. Dit was weer iets compleet anders voor mij.

Ik ben toch immers een leek? Als mijn indrukken van de bronnen en de media die ik te zien krijg niet juist zijn, hoor ik dat graag van jullie. Emoticon: Smile

'There is nothing I don't know; it just hasn't come to me yet' - Nikka Costa, 'Tug Of War'

bambang
User
spacer line

In RI zie je nog veel armoede. Dus als er een documentaire of film gemaakt wordt, is de kans groot dat het tafereel over de armoede de boventoon voert.

Je kunt RI tv zien via mivo.tv (website): muziek, soap opera, journaal, heel veel reclame tussendoor.

spacer line  

On 02-08-2011 09:41 CJ Lentze wrote:
Ik heb toch geen kleine controverse gestart met m'n reply'tje? Ik wil zelf zeker niet overkomen als een ramptoerist of voyeur, Surya,

Nee , hoor.Is inherent aan een forum.
Je bent gewoon een leergierige Indo van de 3de Gen.
Toegegeven de films zijn populair bij de Indo's , en zoals de boekjes van Mevr.B , bekend van geen gewoon indische meise (of zoiets).
Heb haar eerste boek gelezen en daarna een paar oude boeken gekocht op rommelmarkten .
Ik heb de indruk dat in haar boeken veel zaken zijn verteld die "discutabel"zijn .
In "vervlochten grenzen" verteld ze zaken die duidelijk op het nivo van "katanya"( van horen zeggen) gezien kan worden.
Of ze had te weinig tijd om vooronderzoek te doen.
Ik "ken"je ook van een Indische site.

spacer line  

On 02-08-2011 11:06 bambang wrote:
In RI zie je nog veel armoede. Dus als er een documentaire of film gemaakt wordt, is de kans groot dat het tafereel over de armoede de boventoon voert.

Je kunt RI tv zien via mivo.tv (website): muziek, soap opera, journaal, heel veel reclame tussendoor.

Ieder zijn meug.
Naast het lezen van boeken , kijken naar documentaires kan je ook zelf naar Indonesia gaan .
En probeer ook om in kontakt te komen met alle lagen van de bevolking.
Als je alleen maar beweegt in een bepaalde level kan het een vertekend beeld geven.

Ook de tempo doeloe verhalen zijn vaak gebaseerd op halve waarheden , mythes etc.

bambang
User
spacer line

Op 02-08-2011 11:06 schreef bambang:

Dit gaat om het huidige Indonesie (geen tempo dulu). De RI realiteit is rauw. 85% heeft het minder goed. De toerist of degene die RI niet kent, zal toch de minder mooie kanten van RI zien en herinneren.

spacer line  

On 02-08-2011 13:20 bambang wrote:

[quote removed]

Dit gaat om het huidige Indonesie (geen tempo dulu). De RI realiteit is rauw. 85% heeft het minder goed. De toerist of degene die RI niet kent, zal toch de minder mooie kanten van RI zien en herinneren.

Moet je maar komen met cijfers ,als ken(kan) statistieken , al dan niet van de BPS of CBS of andere instanties.
Statistiekcijfers moet men ook goed lezen en interpreteren , anders heb je een vertekend beeld , tussen BNP/BNI en gemiddelde inkomen en persoonlijke inkomen.
En wat versta men onder armoe? .
Iemand kan al redelijk leven met 2 of 3 jut , zelfs las ik dat sommige buitenalders( Ollanders) met 500 eurie al kunnen leven .

Als men de wijk in de bewuste film als sloppenwijk bestempeld dan weet ik niet volgens welke criteria men oordeelt.

Pak Pupyes
User
User icon of Pak Pupyes
spacer line

Vers van de pers: Stratfor over IndonesiŽ.

MAD

spacer line  

Mas .
Tenkjoe verie muts
=========================================================
If my guideís third son can go to college, and little girls no longer have to dart into traffic and beg, Indonesia has a strong future, and that future depends on it becoming the low-cost factory to the world.

Ik denk dat de toekomstige generatie Indonesiers het beter zullen hebben dan mijn generatie.
Over die bedelarij, bijna iedereen weet dat het vaak nep is.
Vaak zijn het schoolgaande kinderen die voor zakcentjes gaan bedelen , omdat ze daar geen vakantiewerk hebben, of krantenwijk .
Ik hoop niet dat Indonesia een low cost factory land werd zoals Vietnam, China in het verleden waren.
Door de aanwezigheid van politieke stabiliteit( belangrijk !!) , grote binnenlandse markt en niet afhankelijk zijn voor grondstoffen (zoals China en Japan) zal de toekomst van Indonesia rooskleurig zijn .

mashil
User
User icon of mashil
spacer line

Grappig om te lezen hier boven, want ik hoor juist van Indonesische mensen hier in Nederland dat zij met juist veel plezier naar deze 3 films hebben gekeken, en dat zijn geen tempo doeloe Indonesiers maar juist mensen van rond de 30 jaar. Wat zij zeggen zo boeiend te vinden is dat ze vinden dat het drieluik zo mooi en correct het beeld vastlegt van het alledaagse leven van een Indonesische gezin dat uitgekozen is.
Alle facetten van het leven komen aan bod en is volgens hen op een oprechte manier geregistreerd. En dat maakte deze films juist bijzonder.

- Let us live simply so that others may simply live -

spacer line  

On 05-08-2011 12:05 mashil wrote:
Grappig om te lezen hier boven, want ik hoor juist van Indonesische mensen hier in Nederland dat zij met juist veel plezier naar deze 3 films hebben gekeken, en dat zijn geen tempo doeloe Indonesiers maar juist mensen van rond de 30 jaar. .

Zijn ze Indonesiers of Indische Nederlanders ?
Bij de laatste groep is het razend populair , ook omdat de makers Indische Nederlanders zijn .
Voor de meeste Indonesiers in Indonesia is het geen eye opner , het is iets wat ze al weten .
De Indonesiers waar over je hebt, zijn ze pas "vers"aangekomen( studie/werk) of wonen ze al een tijdje in Nederland.?

Mijn kritiek is dat in veel gevallen te veel werd geacteerd , het is min of meer beinvloed door de balom aanwezige camera's.
De scene's is naar mijn mening niet zo zuiver meer .
Het is anders als men vanuit een afstand bepaalde gebeurtenissen documenteert .
Door jarenlang op de lippen van die mensen te zitten heb je n.m.m geen natuurlijke processen meer .

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,421,991 topic views - 223,906 posts - 13,518 topics - 16,742 members - last post @ 23-11-2017 02:40 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,449,204 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com