indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

flipse
User
User icon of flipse
spacer line

Beste Gouverneur Generaal Zieleffe,

het verschil tussen dom en niet-intelligent is groot.
In 350 jaar heerste de NL cultuur van dom en arm houden, een beleid dat decennia lang succesvol door Suharto werd voortgezet.
Dom is van mij, dat ik mij in dit topic meng, omdat ik weet dat het waarschijnlijk niet oplevert.
Dom is van u, dat u zegt dat
een mentaliteit die niet past in normale optie zoals wij westerlingen de samenleving hebben gestructureerd

Het NL-bewind heeft het juist zů gestructureerd dat de Inlanders slechts uitvoerden wat de Tuan had bedacht .
Minder intelligent is uw opmerking
Het lijkt er op dat ze niet nadenken waar ze mee bezig zijn, of niet de goede mannieren kennen,wat een normaal beschaving wel kent.

Twee zeer verschillende zaken die niets met elkaar te maken hebben, los staan van het topic dat u heeft geopend en waarbij u wellicht uw eigen opvoeding opwaardeert tot de door u genoemde normale beschaving.
Ik zou het van mijzelf ook dom vinden om zo'n topic te openen zonder fundamenteel aan te geven welke Aziatische bevolkingen dan wťl de slimheidprijs gaan winnen, en welke criteria dan werden gehanteerd.
Dom van mij zou zijn om u mijn advies te onthouden om, voordat u een volgende bijdrage op het forum zet, eerst de Preview-knop te gebruiken en even door te lezen wat u allemaal heeft ingeklopt, het gebruik van uw Nederlands, kennelijk niet uw goedste vak, maakt het al lastig uw bijdragen te lezen, maar u kunt wellicht meer aandacht besteden aan het scheiden van uw hoofd- en bijzaken. (wat hebben bijv. die kinderen van 4 en 6 jaar te maken met het door u geopende topic?)

Salam dari Flip

www.merapi.nl als het hagelt en sneeuwt in Mei... is April al weer voorbij

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

[quote] On 17-08-2006 22:47 Pardi wrote:

OmPardi:
De Engelsen hanteren het volgende: "know the facts before you speak" .
Probleem is dat er soms verschillende feiten bestaan.
OP:
Ik ben geen indoloog en zal het ook nooit worden.
OS: Indoloog gebruik ik om nederlandse vrienden te plagen , en zeker als ze veel te vertellen hebben overr Indosenian.

OP:
Feit is dat ik 5 jaar als vrijwilliger les heb gegeven aan leerlingen van SLTP en SMA in Bukettinggi en Sungai puar. Nu geef ik regelmatig onderwijs in Sungai Penuh met als voorkeur middelbaar onderwijs.
OS: Dan behoort je tot de weinige mensen in dit forum die wel weet waarover hij spreekt.
Dus je weet ook wel het verschil tussen scholen en scholen.
De rankings , verschil tussen Sekolah Negeri en Sekolah Swasta.Kwaliteitsverschillen , het verschil tussen Staatsexamen en schoolexamen.
Voor de turisten: dezelfde probleem of situatie in nederland , tussen algemeend vormend en beropesopleiding , witte-zwarte scholen).

OP:
Aan de lokale Ahmadiyya Universiteit ben ik gestopt, omdat Islam onderwijs niet strookt met mijn ideeen over democratie en onderwijs.
Op: Ik mag aannemen dat ik enig recht van spreken heb als ik het over de kwaliteit van het onderwijs heb.
Dat hebt je ook.
OP:
U bent blijkbaar van mening dat mensen die in Indonesia geboren zijn het alleenrecht van spreken hebben.
Ik weet ook iets van de Indonesische Onderwijs , hebt doorgelopen("van voor naar achterkant v.h gebouw) tot 1ste jrs techniek (afgebroken omdat ik naar hollandia ging.).
Hebt de opleidingsnivo van diverse scholen in Jakarta e.o jaarlijks gevolgd, omdat ik dacht dat mijn zoon mss in jakarta naar de Uni kan gaan.
Ik weet hoe moeilijk het is om je kinderen naar scholen die tot de beste van 5 te laten inschrijven. Alleen hun prestaties tellen.De test en uitslagen worden via internet verspreid. Transparansi zeggen ze daar. Je kan niet meer sjoemelen.
Naast neven en nichten , kinderen van vrienden die met hun SMA diploma naar buitenland gaan studeren, ook naar Nederland.
Dat zijn "mijn" feiten.Ik weet ook weinig over de SLTP/SLTA in de provinsi.
Als het goed is moeten ze aan bepaalde eisen voldoen , zo niet worden ze toekomstige drop outs , en zeker als ze naar PTN op Java , i.h.b. Jakarta -Bandung etc willen gaan.
Dan komen ze bij de Sekolah kurang jelas Universiteiten(3rangs Uni).

Je hebt gedeeltelijk gelijk over een deel van de jeugd.
Ik hou mijn hart ook vast.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

spacer line  

Verdorie ziele begint bijna medelijden met je te krijgen,lezen schijnt een kunst te zijn ,maar dat je deze eenvoudige bewoordingen van Pardi en mij niet eens tot een conclusie kan komen,verbaasd me tenzeerste.
Wat Albert aanhaald is niet nieuws,klopt precies klinkt ook meer als een frustratie wat hij aangeeft.
Het omgekeerde zal ook gebeuren als men als vreemdeling in holland zou zitten,het went nooit,je bent een buitenstaander hoe goed je het ook bedoeld
Overheid doet er niets aan zakken vullen in je ambstermijn jaren ,en de rest kan barsten ikke ikke en de rest..........allemaal waar .
Slechte voorlichting via de media noem ze maar op,enz enz even dit terzijde ,maar hebben jullie zelf ooit wel eens wat aangedaan deze mensen wat bij te brengen,of profiteren jullie van hun (domheid of dom gehouden worden)
de Tuan Besar uit te hangen.Snap er geen reet van wat je nog te zoeken hebt daar,lekker je zakken vullen over de ruggen van deze dombo"s die voor een honger loontje je bankrekening spekt elke maand,en maar klagen.Ik zou onmiddelijk oprotten na al dit klaaggezang een bule meer of minder overleven ze ook welweer
Kijk eens in die grote spiegel en vraag eens af of je niet zelf debet aan hebt
STELLETJE ZIELE...........

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

De vergelijking die ik hier lees van Nederland en Indonesie, is appels met peren vergelijken.
Ons overgeorganiseerde polderlandje en organisatorische bende in Indonesie.
Zou het niet zo kunnen zijn dat door de overheersing van 350 jaar, waar de de blanke Tuan uitmaakte wat wel en niet moest en mocht, het initiatief nemen en organiseren bij de Indonesiche bevolking met wortel en al is uitgerukt.
Ook Suharto heeft niet uitgeblonken om de bevolking opnieuw te leren organiseren.
Al hoe wel het wel vreemd is dat in Maleisie, die zo n beetje hetzelfde koloniale verleden heeft, alleen door de Engelsen, de situatie toch veel beter is.
Van oudsher hebben wij in het westen veel meer geleerd vooruit te denken, wie in de winter geen onderkomen had ging dood, zo ook met de voedselvoorraad voor de winter.
In de middellandsezee gebieden zie je al dat mensen al wat makkelijker denken.
In de tropen zie je dat mensen veel minder vooruit denken, wat eten we vandaag is veel belangrijker.
Een afdak tegen de regen en een hap eten dan kan men in Indonesie al overleven, integenstelling met de landen waar strenge winters heersen.
Ik ben af en toe jaloers op mijn Indonesische echtgenote, die ondanks dat ze al 39 jaar in Nederland woont vrij zorgeloos kan zijn en de dingen wat gemakkelijker benaderd, terwijl ik als een gestresste kip alles zonodig tot in de puntjes verzorgd wil hebben.
Er is enorm veel mis in Indonesie en ik erger mij daar soms kapot, maar dat mensen in Azie dom zouden zijn vind ik een stelling van niks. deze stelling is louter en alleen gebaseerd op hoe wij denken dat het moet, en als anderen dat vervolgens anders doen zouden ze dom zijn.
Vrienden en familie van mij in Indonesie staan mij aan te kijken alsof ze water zien branden als ik 4 kilo mooi vlees in porties in het vriesvak deponeer, als ik ze dan vertel dat het mooie vlees mischien later er niet is, of dat het duurder is, dan zien ze best de logica daarvan in, en doen hun voordeel ermee.
Zo ook de gewoonte om een week voor idul fitri nieuwe kleding te kopen, terwijl de prijzen dan torenhoog zijn.
Koop het 2 maanden van te voren en leg het weg, dit zijn dingen die voor ons doodnormaal zijn, waar een Indonesier niet bij stilstaat, maar als je ze het vertelt, ze de logica ervan wel inzien.
Ik zou dat niet als dom willen bestempelen, eerder een gebrek aan het nemen van initiatieven, en zelfstandig denken.
Wat wil je, na 350 jaar overheersing en vervolgens nog eens 30 jaar Suharto er overheen en laten we ook de rol van de imams niet vergeten.
Kijk vervolgens naar de tv in Indonesie, speciaal het nieuws, dat is toch diep droevig, een vent die een kip heeft gestolen, en de president die een bezoek brengt op Bali, de kleine zakkenvullende elite en de moslimleiders hebben er totaal geen belang bij de bevolking wijzer te maken.
Ze zouden wel gek zijn de poten onder hun eigen troon weg te zagen.
Hoe achterlijk werd de Nederlandse bevolking voor de tweede wereldoorlog niet gehouden, de bewustwording van de orang kecil in Nederland is ook pas na 1945 op gang gekomen.
Dat in Indonesie ooit de vlam in de pan slaat, staat voor mij als een paal boven water, en dat er een proces van bewustwording zal plaats vinden ook, alleen zal dit proces veel langer duren als dat het in Europa geduurd heeft.

spacer line  

Een regering die geen cent uitgeeft aan het onderwijs van kinderen maar liever alles in hun eigen zak steekt, scholen die elk jaar hun boeken veranderen om weer wat extra in hun zak te kunnen steken zodat de arme mensen die naar school willen elk jaar nieuwe boeken moeten kopen om naar school te kunnen.

Dat is zomaar een greep uit de redenen dat de gemiddelde indonesier niet opgeleid is en al snel voor dom wordt uitgemaakt.

Nu wil ik er wel aan toe voegen dat niet opgeleid niet intelligent zijn 2 verschillende dingen zijn.

Een groot verschil wat ik hier zie is tussen chinezen en indonesiers hier in Indonesie.

Geef een gemiddelde indonesier en een chinees een stuk land, dan zal de indonesier het snel verkopen om leuke dingen te doen tot het geld op is. en dan maar weer op een houtje bijten.
Een chinees zal het land gebruiken om er een handeltje op te zetten......

Greetz

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 17-08-2006 22:47 Pardi wrote:
Hi Om Sid.

Kortom een onderwerp als deze kan er toe leiden dat we eindelijk eens een inhoudelijke discussie voeren.
Groet Pardi/ab

Ik hoop het .
Dat er voldoende respons komen , dan kan men vergelijkingen gaan maken , met de Nederlandse Onderwijssysteem als voorbeeld .
Mss kan daardoor veel gekke uitspraken ,indianenverhalen niet meer terugkeren.
Wie is de eerste ????

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 18-08-2006 02:23 Malam wrote:

*Al hoe wel het wel vreemd is dat in Maleisie, die zo n beetje hetzelfde koloniale verleden heeft, alleen door de Engelsen, de situatie toch veel beter is.

*Dat in Indonesie ooit de vlam in de pan slaat, staat voor mij als een paal boven water, en dat er een proces van bewustwording zal plaats vinden ook, alleen zal dit proces veel langer duren als dat het in Europa geduurd heeft.

Niet zo vreemd , de engelsen hebben een " betere" koloniale beleid.Zie Gesch. indonesia.
De Maleiers bestaat uit 3 grote groepen, ze werken relatief gezien goed met elkaar.
2 grote bevolkingsgroepen zijn in het verledende de motor van de Maleisische economie. (De Chinezen en de Tamils/Indiers).
Ze zijn ook politiek gezien stabiel ,behalve midden jaren 60 met de bloederige kommunistische opstand.1 van de voorwaarden om economische welvaart te kunnen bereiken.
Er zijn ook geen afscheidingsbewegingen i.t.t Indonesia.

* Zeker weten , zolang het niet ten koste gaat van de NKRI.
De druk moet af en toe verminderd worden als men nog steeds aan het klooien zijn.Het is nodig.Het moet.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Filipse schreef

]In 350 jaar heerste de NL cultuur van dom en arm houden, een beleid dat decennia lang succesvol door Suharto werd voortgezet.
Dom is van mij, dat ik mij in dit topic meng, omdat ik weet dat het waarschijnlijk niet oplevert.
Dom is van u, dat u zegt dat
een mentaliteit die niet past in normale optie zoals wij westerlingen de samenleving hebben gestructureerd

Het NL-bewind heeft het juist zů gestructureerd dat de Inlanders slechts uitvoerden wat de Tuan had bedacht .
Minder intelligent is uw opmerking

Dom van u dat u reageert in deze topic, betwijfel ik, u hebt genoeg de tijd gehad er over na te denken, dus reageer u toch, want er zijn genoeg mensen die reageren in deze topic,die de titel heeft, een van de domste van Asie .
Wat zit er toch dwars over 350 jaar koloniale tijd dat 58 jaar geleden dramatisch is afgelopen
Dom van de Nederlanders om van die proclamatie die Sukarno, en Hatta hebben uitgeroepen niet te herkennen.
Na 61 jaar is er eindelijk erkenning dat 17 augustus de dag van bevrijding gevierd wordt in IndonesiŽ.
En in IndonesiŽ wordt die dag gevierd dat ze bevrijd zijn van de Japanse bezetting zoals wij 5 mei vieren van de Duitsers.
Nederland is op die dag geen partij voor IndonesiŽ.
Waarom zijn zij met de welvaart achter gebleven met MaleisiŽ, Thailand, zelfs Cambodja, en Vietnam zijn hun nu aan het voorbij streven.
Singapore laat ik dan buiten dit verhaal want dat is via Chinese trukendoos zo welvarend geworden dat die uit het economische begrip van AziŽ niet mee telt.
In de Jaren 1960 tot 1963 ben ik in Singapore geweest, en hadden toen nog open riolen, en ijzeren golfplaten als dak voor bewoning.
In 1994 herkende ik Singapore helemaal niet meer van die jaren 60.
Filippijnen is strategisch gezien geen partij omdat die ondank de hulp van de Amerikanen , hun welvaart daarvan te danken hebben. Hun export product copra,is niet toerijkend daarvan de welvaart op te bouwen.
Maar waar wij het over hebben is door u geliefde land IndonesiŽ, waarvan ik ook deel genood bent geworden, omdat mijn vriendin daar vandaan komt.
En ik haar kinderen hebt geaccepteerd, en twee schatten van kleinkinderen hebt CuCu die je zomaar niet in de steek laat.
Wat hebben jullie (want ik begin echt persoonlijk te worden door die aanvallen van jullie) met dat woord Tuan Besar, U beschuldig iemand terwijl u mij helemaal niet kent.
En als je de reactie leest ben ik blij dat ik vrienden zelf kan uitzoeken, behalve Familie die krijg je of je wilt of niet.
IndonesiŽ heeft na meer dan 60 jaar laten zien dat het zelf niet kan, vele kampongs zijn er nog.
Jammer dat ze zelfs de grondstoffen met hulp van anderen niet kunnen of willen bewerken.
Altijd met hulp van anderen, met een zelfingenomenheid een clausule, dat je geen buitenlandse ondernemer mag zijn maar een Indonesische inwoner moet hebben om je daar te kunnen vestigen. Een nepotisme van de grootste orde.
Dat ik zo schrijf is ook het gevolg van mijn verleden dat er toen geen geld genoeg was om te leren, maar ook door mijn avontuurlijke mentaliteit, ik wilde de wereld zien, en ben toen gaan varen. Dus mijn eigen schuld geen academische gebral maar niet bang om mijn taal zoals het vogeltje gebekt is hier te fluiten.

Tugad ganga schreef

Tuan Besar uit te hangen.Snap er geen reet van wat je nog te zoeken hebt daar,lekker je zakken vullen over de ruggen van deze dombo"s die voor een honger loontje je bankrekening spekt elke maand,en maar klagen.Ik zou onmiddelijk oprotten na al dit klaaggezang een bule meer of minder overleven ze ook welweer

Tugad ganga
Voor het merendeel heb ik al hierboven al uitgelegd.
Ik denk dat je reet Pantat je te veel erop gezeten hebt, je inleven op anderen is zeer smal.
Ik vind dat je die mensen uit maakt van dombo,s dat is dom, zeg eens eerlijk heb jij, wel nagedacht wat je allemaal schreef ?
Mijn verhaal is geen klagen maar een fijt van ervaringen met de jaren.
Klagen doe ik niet maar geef aan een discussie opgang te brengen om eens zelf kritiek naar die mensen die wel klagen dat ze het slecht hebben in IndonesiŽ, en dat zijn de IndonesiŽrs zelf.
Ik kan geen oordeel over u nemen maar zo uw reacties hebt u weinig of als toerist, binding met IndonesiŽ.
Mijn Bank rekening wordt er alleen maar kleiner van, als ik in IndonesiŽ bent, dus uw uitdrukkingen zijn van geen of wat waarde alleen u eigen mentaliteit blijkt hieruit dat u past in de reien van die bevolking groepen die dommer zijn dan dom, en niet nadenken wat ze schrijven.
Wij hebben de afgelopen jaren veel geld gesluisd naar IndonesiŽ en velen hebben er een goed bak rijst met Sajur, ikan of ayam er van over gehouden.
De tukan die wij daar hebben heeft 7 kinderen en die eten er ook van en gaan nog naar school ook. Bapak Aki een oudere man die daar rond loopt en wat hand en span diensten uitvoert kan zijn vrouw in de kampong goed onderhouden.
En dan het belangrijkste haar zoon heeft er een goede woning in een complex er van overgehouden, waar een warung hun inkomen wordt mee opgebouwd.
De maand per jaar dat wij daar vertoeven wegen niet op in de investering die wij gedaan hebben, maar de kinderen zijn er mee geholpen.
Verder zal ik niet gaan want tegen domme mensen ben ik niet opgewassen, hen laten inzien dat er andere beelden er bij horen is moeilijk uit te leggen.

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 18-08-2006 09:56 dutchguy1000 wrote:

Dat is zomaar een greep uit de redenen dat de gemiddelde indonesier niet opgeleid is en al snel voor dom wordt uitgemaakt.

Een groot verschil wat ik hier zie is tussen chinezen en indonesiers hier in Indonesie.

* Even , een kleine nuancering kan geen kwaad..
NIETopgeleid moet je gaan lezen Niet goed opgeleid zoals wat wij (Nederlanders) vinden hoe het moet.
Kwantitatief gezien zijn er meer opgeleide Indonesiers dan opgeleide Nederlanders.
Soms zie ik op ty of lees in de kranten over de arme kinderen in jakarta (of ergens anders).
Nanti janti mau jadi apa ? (Wat wil janti straks worden ?)
jadi dokter .(dokter worden).
Of dat parman de vraag gaat beantwoorden , mau jadi insinyur.(parman wil insinyur worden).
Terwijl als je naar hun gaat kijken , ga je dan zeggen(eerlijk is eerlijk) , meid vergeet het maar , je ouders zijn arme sloebers , anders sta je hier geen kranten te verkopen.
Als dat geen droom is , ambitie is ?? .
Het kan ook gebeuren , een arme loopjongen in mijn kennissenkring werd naar de SR gestuurd, later SMP, etc.Na schooltijd moet hij wel meehelpen in de huishouding.
En omdat hij goed kan leren ging hij voor piloot studeren .Dus hij is piloot geworden . Dit is echt gebeurd.Berani sumpah.

*klopt ook , maar met een beetje nuancering .graais op zijn plaats.
Er zijn Indonesische volkeren die de handel omarmen .
Vroeger gaan ze de wereldzeeen ook bevaren zoals de Chinezen.
Ik wil niet zeggen dat wat DG niet gebeurt , ik zeg alleen dat in het algemeen niet zo is.
De Javanen vooral de tani' s zijn eeuwen lang boeren.
Hun grond is hun enige bron van inkomsten. Gaan ze niet zo maar verpatsen.
Behalve als je een rijke boer bent , dan wil het voorkomen dat je een 2de vrouw nodig hebt , of dat je naar Mrkka wil gaan . Dan gan ze wel een deel van hun bezit verkopen. Of je hebt (gok)schulden gemaakt.
Dan moet je wel je bezittingen verkopen.

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

On 17-08-2006 12:29 JohanN wrote:
AOW klup heeft elkaar weer gevonden? Emoticon: Wink

"Moet je jouw zoonce niet van de peuteropvang hale ........ Emoticon: Wink Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Wink
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat betreft de 'rest van het verhaal', op bbcworld.com wordt deze week veel aandacht besteed aan INDOnesia, in het onderdeel Asia Today of in Asia business report ....... in ťťn van de programma's zegt een INDOnesische ondernemer, dat de kapitaal-rente in INDOnesia hťťl hoog is in vergelijking met landen als: China, Malaysia, Thailand en Philipijnen .......
"Wordt 'het lenen van kapitaal' door bedrijven in die landen gesubsideerd ......?"

'Ahu kura ahia, mansia nia'

spacer line  

Lees geduldig of laat niemand het in jou belevenis vertalen hoe flip het omschrijft,dan heel voorzichtig mijn reactie nog eens nalezen,het heeft niet alleen met jou te maken ,maar met meedere klaagzangers,over deze domme mensen zoals jij ze aanhaald zie context voor alle duidelijkheid.
Vandaar mijn bewoording dombo" .
Het binnen sluizen van geld maakt een mens niet gelukkig ,toekomst wel,doe er zelf eens wat aan om deze mensen om je heen wat bij te brengen.
Of doet het je naam eer aan ZIELEFFE ...ZIEL ZONDER LEF

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Malam schreef

De vergelijking die ik hier lees van Nederland en Indonesie, is appels met peren vergelijken.
Ons overgeorganiseerde polderlandje en organisatorische bende in Indonesie.
Zou het niet zo kunnen zijn dat door de overheersing van 350 jaar, waar de de blanke Tuan uitmaakte wat wel en niet moest en mocht, het initiatief nemen en organiseren bij de Indonesiche bevolking met wortel en al is uitgerukt.
Ook Suharto heeft niet uitgeblonken om de bevolking opnieuw te leren organiseren.

Nou Bapak Malam die goede sappige appels komen niet uit IndonesiŽ en peren ook al niet dus het is geen vergelijk te trekken.
Ik begrijp er niets van wat hebben jullie toch met 350 jaar Nederland IndiŽ.
Ten eerste hebben geen van allen dat persoonlijk meegemaakt, en blijven steken in het verleden is niet vooruit zien maar achterom kijken.
Wat gebeurd is, is gebeurd, en daar doet geen zoete lieve moedertje meer aan.
Er van leren ja maar zo overdreven, dat je nu er iets mee kan is echt niet de mensen daarmee helpen.
Het is zo gemakkelijk over het verleden te hebben dan vooruit zien in de toekomst.
Laat staan over het heden te hebben.
Ja het Noord Zuid verschil is zeker aanwezig, en dat betekend dat de natuur een handje helpt in de welvaart.
ItaliŽ is daar van heel duidelijk een voorbeeld, het rijke Noorden, en het Arme zuiden.
Suharto en voorop zijn vrouw Tien was de vrouw op de achtergrond een heel invloedbare Ibu die alles controleerde ze hete niet voor niets met de bijnaam 10% .
In die tijd van Surharto was het rustig althans onder de bevolking.
En eerlijk gezegd het was allemaal voor mijn tijd de eerste binding was 1994, en dan alleen Bali wat mijn eerste kontakten met IndonesiŽ was.
Later ben ik op Java Bandung terecht gekomen 1995 door nu mijn huidige vriendin en dat blijft zo ondanks die traditionele begrippen van IndonesiŽ
Het wordt eens tijd dat het ook wereld burgers worden want wel genieten van westerse invloeden zoals autoís bromfietsen en handfhoons GSM, en nog meer, en dan blijven steken in de kampong is niet vooruitstrevend.
Dus er is wel wat te doen daar veel import en weinig export!!!!!
Mensen die alleen medelijden hebben met de bevolking drijven alleen op onkunde, en werken dat in de hand dat die mensen niet in hun eigen kunde geloven.
Want ze kunnen veel, handwerk prachtige dingen maken, van gewoon groente blikken, is een kundigheid die je alleen daar ziet.
Het is alleen jammer dat het bij maken blijft, er is geen inspanning, er meer mee te doen dan maken alleen. Je zou er zo een export product er van kunnen maken.
Er zou hier bij Xenos een goede bisnis van kunnen maken, en gerand veel verkopen zou mooi maakt die man van blik Pauwen Kippen van allerlei beesten.
Och zo kan je over IndonesiŽ zo als ik al eerde bewoorden, schreef, een boek vol kunnen schrijven.
Als je ziet wat nu voor een bedrijf als ACE verkoopt allerlei westerse producten.
Maar om jamuk tegen te houden in de deur stijlen hordeuren is daar niet te koop.
Ook niet die vierkante lucht gaten in de muren zou zoiets als vliegengaas goede Bisnis kunnen zijn.
Ik hoef niet meer, ik heb pensioen maar jongeren kunnen als de overheid beter voor hun bevolking zou zijn, goede zaken kunnen doen. Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Shiny

Er is enorm veel mis in Indonesie en ik erger mij daar soms kapot, maar dat mensen in Azie dom zouden zijn vind ik een stelling van niks. deze stelling is louter en alleen gebaseerd op hoe wij denken dat het moet, en als anderen dat vervolgens anders doen zouden ze dom zijn.

Nou daar in kan ik niet mee gaan met die stelling zou heel dom zijn om alles aan de cultuur af te geven.
Maar zo heb ik het ook niet geschreven ik heb niet geschreven dat ze in AziŽ dom zijn.
Ik heb geschreven om flink schokkerend de aandacht te trekken is, dat het een van de domste bevolking is van AziŽ, dus lezen waar ik ook van beschuldigd wordt is een must.
En wees eens eerlijk, en kijk eens door die andere bril, de economie draait daar hoofdzakelijk op chinezen.
Sorry dat u niet met een chinees bent getrouwd dat is uw keuze geweest.
Dus een bevooroordeeld mens ben ik niet, maar een oordeel heb ik wel, niet zo bedoelt, als men nu mij beschuldigt van dat iedereen maar dom is.
Ik ben geen academicus, daarom deze stijl van debatteren ik volg mijn intuÔtie, daarmee heb ik tot heden ver meegekomen. Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Shiny

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Liever een ziel zonder lef dan een dombo zonder power Emoticon: Worship Emoticon: Nice

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 18-08-2006 12:35 zieleffe wrote:

Ik heb geschreven om flink schokkerend de aandacht te trekken is, dat het een van de domste bevolking is van AziŽ, dus lezen waar ik ook van beschuldigd wordt is een must.

En wees eens eerlijk, en kijk eens door die andere bril, de economie draait daar hoofdzakelijk op chinezen.

Beste (lieve )vrienden ,
waarom zo moeilijk doen tegen OmZiel.?

Hij is ook begonnen met " Ma'af met deze stelling"
En hij heeft ook goed kunnen constateren wat er mis zijn gegaan.Dat is ook waar.
En ik geloof ook dat het zo gegaan zijn, althans in zijn omgeving daarO.
Alleen zijn conclussie is een beetje vreemd vooral als gaat toepassen voor de hele indonesische volk.
Dus Ziel , het is gelukt om aandacht te krijgen.
* Over de chinese invloed kan ik makelijk antwoorden , het is ook te veel eer voor de chinezen dat ze de economie van Indonesia tot grote bloei hebben gezorgd.Dat is ge-Loel. Wel hebben ze bijdrage geleverd.Dat klopt , geen 1 Indonesier kan het ontkennen.maar " hoofdzakelijk" ?.
Daar zak mijn sarong spontaan naar beneden toen ik dat las. Gelukkig heb ik een onderbroek(Tjawet) aan. Oeps , tjilaka seh.Hartje zomer doe ik het niet.
Daarom een beetje kennis van de Sejarah Indonesia zou geen overvloedige luxe zijn voor jou.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 18-08-2006 09:56 dutchguy1000 wrote:
Een regering die geen cent uitgeeft aan het onderwijs van kinderen maar liever alles in hun eigen zak steekt, scholen die elk jaar hun boeken veranderen om weer wat extra in hun zak te kunnen steken zodat de arme mensen die naar school willen elk jaar nieuwe boeken moeten kopen om naar school te kunnen.

Nu wil ik er wel aan toe voegen dat niet opgeleid niet intelligent zijn 2 verschillende dingen zijn.

Geef een gemiddelde indonesier en een chinees een stuk land, dan zal de indonesier het snel verkopen om leuke dingen te doen tot het geld op is. en dan maar weer op een houtje bijten.
Een chinees zal het land gebruiken om er een handeltje op te zetten......

Greetz

Hoy Dutchguy, je ga toch niet swabberen toch?
Lees even je topic`harde mensen wonen in IndonesiŽ"
Het ŤŤn en ander klopt niet.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 18-08-2006 12:46 zieleffe wrote:
Liever een ziel zonder lef dan een dombo zonder power Emoticon: Worship Emoticon: Nice

En zo is het, we hebben weer een lekker discussiepunt.
Bedankt Ziel

Westerling
User
spacer line

Volgens Richard Lynn ( emeritus hoogleraar in Noord-ierland) en Tatu Vanhanen (hoogleraar in Finland) is de wereld op basis van gemiddeld IQ te verdelen in vier groepen.

1. Inwoners van Oost-Azie (Japan, Zuid-Korea) hebben een IQ van 105
2. Europeanen, Noord-Amerikanen, Australiers en Nieuw-Zeelanders IQ 100
3. Volkeren van Zuid-Oost Azie, Noord Afrika en Zuid-Amerika scoren IQ 80
4. En de zwakbegaafden op deze planeet bevinden zich onder de Sahara met IQ 70

Dus Zieleffe, de Maleiers moeten de zwarten van onder de Sahara voor zich dulden als het om het domste volk gaat, eerlijk is eerlijk...... Emoticon: Stupid

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

En de 'winners' are ..... volgens het lijsce moeten de Euro's en eensgelijken hun meerdere erkennen in de 'Oost-Asiaten' dan .....

Momento majori/Gedenk uw meerdere

"Wat een onzinnig lijsce, wat denk onze Westerling zelf, of kan hij niet zelf denken en laat hij anderen 'het' voor himself doen ......... "
Komen zodirect Hiterleriaanse theorieŽn bovendrijven ........
Trouwens windmolens schijnen al door Chinezen eerder toegepast te zijn, maar men vindt 'slaven' goedkoper dan windmolens, daarom werden ze niet grootschalig toegepast .......

'Ahu kura ahia, mansia nia'

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

http://www.hetvrijevolk.com/?p(...)tel=Domme_Amerikanen
Waarom word deze stelling, wat hier in het vrijevolk wel normaal gevonden en die stelling die ik plaatste een golf van verontwaardiging opleverde.
Ik denk dat het journalistiek hoogwaardige discussie is om te kijken hoe mensen krities als ze zijn, hun vooroordeel wel of niet hebben.
Chauvinisten vallen gelijk door de mand, en die hebben eigenlijk oog, en oorkleppen op hun kepala.
Alleen waar ze vandaan komen is goed en niet slecht.
Zij die niet tegen eigen kritiek kunnen, moeten eigenlijk niet mee discussiŽren, want dat verheft die discussie maar,dat het normaal zou moeten zijn, zonder scheld en verontwaardiging.
Zonder elkaar aan te vallen en zakasties te worden over een gevoelige thema als dit, dus het vrijvolk had in mijn inziens gelijk.
Ik heb de Amerikanen meerdere keren hier op verschillende topics versleten als domme volk.
Maar als ik het op dat geliefde IndonesiŽ hebt krijg je een verontwaardiging te zien?
Nou kom maar op met deze verontwaardiging over die Amerikanen, dat ze dom zijn, dat licht natuurlijk lekkerder in je vingers Emoticon: Shiny Emoticon: Nice

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 18-08-2006 21:19 zieleffe wrote:
http://www.hetvrijevolk.com/?p(...)tel=Domme_Amerikanen
Waarom word deze stelling, wat hier in het vrijevolk wel normaal gevonden en die stelling die ik plaatste een golf van verontwaardiging opleverde.
Ik denk dat het journalistiek hoogwaardige discussie is om te kijken hoe mensen krities als ze zijn, hun vooroordeel wel of niet hebben.
Chauvinisten vallen gelijk door de mand, en die hebben eigenlijk oog, en oorkleppen op hun kepala.
Alleen waar ze vandaan komen is goed en niet slecht.
Zij die niet tegen eigen kritiek kunnen, moeten eigenlijk niet mee discussiŽren, want dat verheft die discussie maar,dat het normaal zou moeten zijn, zonder scheld en verontwaardiging.
Zonder elkaar aan te vallen en zakasties te worden over een gevoelige thema als dit, dus het vrijvolk had in mijn inziens gelijk.
Ik heb de Amerikanen meerdere keren hier op verschillende topics versleten als domme volk.
Maar als ik het op dat geliefde IndonesiŽ hebt krijg je een verontwaardiging te zien?
Nou kom maar op met deze verontwaardiging over die Amerikanen, dat ze dom zijn, dat licht natuurlijk lekkerder in je vingers Emoticon: Shiny Emoticon: Nice

De vergelijking Amerikanen en IndonesiŽrs is ook een aardige Bapak Zieleffe en ik vind dat u een mooie discussie hebt opgestart.
Ik vind ook dat ondanks hoe iemand er over denkt , deze discussie met wederzijds respect gevoerd moet worden.

U schreef wat hebben we nu met die 350 jaar overheersing, ik in iedergeval niets, ik vermeld het als feit.
Met als achterliggende gedachte, dat dit misschien de reden zou kunnen zijn dat door de vele generaties heen, het initiatief nemen en organisatievermogen verdwenen zijn.
Inderdaad de gemiddelde IndonesiŽr is heel vindingrijk, zeker in het overleven op korte termijn, helaas heeft het geen groter gevolg, het naar de toekomst kijken doet het merendeel van de IndonesiŽrs niet.
In tegenstelling tot de Chinezen, vandaar ook denk ik dat deze in IndonesiŽ toch vrij kleine bevolkingsgroep het zo goed doen.

Ik spreek hier uit eigen waarneming(als ik het fout heb hoor ik het wel)
Als een chinees 2 euro verdient, maakt hij hij 1 euro op en legt er 1 opzij als startkapitaal om morgen te trachten 3 euro te verdienen.
Als een IndonesiŽr 2 euro verdient, dan maakt hij er 3 op.
Het is best interessant om er achter te komen waar dit korte termijn denken vandaan komt.

Om Sid gaf het al aan, het koloniale beleid van de Engelsen is veel beter geweest dan het Nederlands beleid.
Zou het dan toch zo zijn dat het onvermogen van de Indonesische bevolking om van IndonesiŽ een bloeiende economie te maken heeft met hun koloniale verleden?

Het is in iedergeval wel zo, dat als je een kind van jongs af aan wijs maakt dat het voor niets geschikt is, dat in zijn verdere leven met zich meedraagt, en zal denken dat hij inderdaad waardeloos is.
Laat staan dat een volledige bevolking generaties lang te horen krijgt dat zij alleen maar geschikt zijn voor dienende taken, is het dan mogelijk binnen ŤŤn generatie onder deze ingepompte gedachte vandaan te komen?
Of is dat een proces wat enige generaties gaat duren.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Bapak Malam met alle respect en dat is het eerste wat je van elkaar mag verwachten, daarin kunnen wij elkaar vinden.
Het korte denk vermogen heb ik al eens uitgelegd, in de topic
http://forum.indahnesia.com/to(...)uis_in_indonesie.php
Dat heb ik in het ziekenhuis ontdekt dat ze verschillende keren het opnieuw moesten doen, en dat ze heel erg vergeetachtig zijn.
Wat betreft het koloniale verleden, geloof ik totaal niet meer in, daarin verschillen wij van mening.
Die generaties later hebben daar geen last van, en het leeft daar totaal niet meer.
De geschiedenis van IndonesiŽ, interesseren ze geen moer
Wij hebben een zoon hij is Manneger van een grote scholen gemeenschap die controleer de onderwijzers, en maakt met hen nieuwe programmaís om hen te testen bij hun werk.
En daar heb ik het ook er overgehad de geschiedenis van IndonesiŽ is ook zoals hier op het onderwijs geschiedenis, het heeft zowel hier als daar, geen prioriteiten.
Die invloeden zijn al lang weggeŽbd dat is een fijt.
Alleen denk ik dat het leeft in het buitenland om de overheden daar te laten herinneren, dat ze hen niet vergeten, met het uitbetalen van die verleden opgelopen traumaís in de koloniale tijd, zie het Gebaar, in Holland. Emoticon: Wink Emoticon: Nice

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

On 17-08-2006 13:17 kiwimave wrote:

...
.......................
Nou de gemiddelde Nederlander is ook een dombo wat dat betreft, er stond laatst in de krant dat 2/3 van alle jongeren denkt dat de 2de wereldoorlog ontstaan is door het vergassen van de Joden. Dom dom dom natuurlijk.
................................................................................................................................

• Dom of gewoon 'onwetenheid' door een slecht 'voorlichtingsbeleid' van de Nederlandse regering(en) over hun koloniŽn vooral !!!
    Toen ik begin jaren 1960 hier in Nederland aankwam moest ik tot vervelendst aantoe vertellen, dat ik niet met een 'prauw' in de koloniŽn naar school ging en dat we 'gewoon' waren ůůk met lepel en vork te eten en jŠ er waren ook autos, maar weinig fietsers, omdat het zo moeilijk is om tegen de 'echte bergen' op te fietsen ..........
  • Wat betreft dat 'verhaalce' tegenstelling Chinees/INDOnesieŽr heb ik een eigen versie uit de praktijk.
    In de Jaren '90 + had ik op mijn vakantie een grotere koffer nodig; na vele winkels afgegaan te hebben (als Nederlands geÔntegreerde, wilde je goed "spul" voor je geld hebben)...... voor een model bij Sarina met een mooie kleur ....... hťlaas de koffer was beschadigd (digaris) ......... ik vroeg of ik die koffer met korting kon kopen ...... de verkoop'nyonya' hield 'voet bij stuk' ....... ik zei tegen haar 'waarom ???' ...... uit haar 'doen en laten komt het neer' dat zij 'het' met minder niet durfde te verkopen .......
    "Ik vroeg haar, haar 'chef' te roepen en zei dat ik wel met hem durfde te 'onderhandelen"; hij kwam ....... en hield ůůk hetzelfde standpunt aan.
    Kortom draaide het hieropuit dat ik dus de bewuste koffer niet met korting kon kopen ...... en misschien staat het model nu op de dag van vandaag nog tekoop .......
    Dit vind ik duidelijk een voorbeeld van de hele situatie:
  • "Is het gebrek aan zelfinitiatief ???".
  • "Zijn er 'richtlijnen' waardoor er geen zelfinitief genomen mag worden ???"
    Want de chef durfde het ůůk niet aan !!!
  • "Ligt het aan de mensen ............ ???"
  • "Is de eigenaar zo 'krenterig' ???
  • "Is de eigenaar van 'Sarina' geen Chinees ???"

Als je het voorval met een Nederlands warenhuis als HEMA vergelijkt, dan had men de koffer allang verkocht, met het idee dat men in elk geval minder opslag heeft ....... dat kost ůůk geld .........

Sampai disini dulu,
    AnisJ.

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

Malam
    User
    User icon of Malam
    spacer line

On 19-08-2006 10:57 zieleffe wrote:
    Bapak Malam met alle respect en dat is het eerste wat je van elkaar mag verwachten, daarin kunnen wij elkaar vinden.
    Het korte denk vermogen heb ik al eens uitgelegd, in de topic
    http://forum.indahnesia.com/to(...)uis_in_indonesie.php
    Dat heb ik in het ziekenhuis ontdekt dat ze verschillende keren het opnieuw moesten doen, en dat ze heel erg vergeetachtig zijn.
    Wat betreft het koloniale verleden, geloof ik totaal niet meer in, daarin verschillen wij van mening.
    Die generaties later hebben daar geen last van, en het leeft daar totaal niet meer.
    De geschiedenis van IndonesiŽ, interesseren ze geen moer
    Wij hebben een zoon hij is Manneger van een grote scholen gemeenschap die controleer de onderwijzers, en maakt met hen nieuwe programmaís om hen te testen bij hun werk.
    En daar heb ik het ook er overgehad de geschiedenis van IndonesiŽ is ook zoals hier op het onderwijs geschiedenis, het heeft zowel hier als daar, geen prioriteiten.
    Die invloeden zijn al lang weggeŽbd dat is een fijt.
    Alleen denk ik dat het leeft in het buitenland om de overheden daar te laten herinneren, dat ze hen niet vergeten, met het uitbetalen van die verleden opgelopen traumaís in de koloniale tijd, zie het Gebaar, in Holland. Emoticon: Wink Emoticon: Nice

Bapak Zieleffe
    U hebt gelijk, de gemiddelde IndonesiŽr heeft totaal geen interesse voor zijn geschiedenis, het lijkt er zelfs som op, dat zij denken dat alle toeristen uit Amerika komen.
    Het grootste gedeelte van mijn tijd in IndonesiŽ breng ik over het algemeen door in Sukabumi, daar zie je nagenoeg geen bule's, dus je bent een bezienswaardigheid, waar ik overigens elke keer weer enige dagen aan moet wennen.
    90 procent vraagt altijd of ik soms uit Ameriaka kom, hoofdzakelijk jonge mensen.
    Toen ik jaren geleden voor het eerst naar IndonesiŽ ging, was ik bang dat het koloniale verleden van Nederland mij kwalijk zou worden genomen.
    Het tegendeel is waar, het interesseerd ze geen bal, ik bedoel dan ook niet dat de Indonesische bevolking een trauma zou hebben opgelopen van het koloniale tijdperk.

Wat ik bedoel te zeggen is, zou de bevolking niet door generaties lang klein gehouden te zijn, ook door Suharto, in de ontwikkeling van organiatievermogen en het nemen van initiatieven zijn achtergebleven.
    En laten we eerlijk zijn, de Chinezen in IndonesiŽ, die achter de schermen de werkelijke machthebbers zijn, doen er weinig aan om IndonesiŽ uit het slop te halen.
    Allemaal eigen belang denk ik, het zou mij dan ook niet verbazen, als de economische sterke Chinese gemeenschap, de kassen van de Islamitische organisaties spekken.
    Immers zij houden de bevolking in toom, met als enige doel het verbreiden van het geloof, zonder verdere educatie op ander gebied.

Ook ik ben moslim(meer van de alevietische beleving)maar ik heb mijn argwanende gedachte en kritische waarnemingsvermogen nog steeds behouden.
    De sociale kontrole in steden als Sukabumi is uiterst groot, als je niet voldoe aan het beeld van de imam en buren, wat aangaat het beleiden van je geloof, dan ben je uitgestoten.
    Mijn jongste zwager is Hadji, het verschil binnenshuis en buitenshuis is verbazend, ja wie wil uitgestoten zijn denk ik dan maar.
    Overigens heeft hij al jaren een schotel waar hij buitenlandse zenders mee kan ontvangen, daarbij nog een redelijke kennis van de Engelse taal.
    Dan blijkt de persoonlijke ontwikkeling van zo iemand in een stroomversnelling te raken, maar owee als de directe omgeving of de plaatselijke imam zoiets merkt.

Naar mijn menig zijn er al 400 jaar in IndonesiŽ krachten aan de gang om het volk dom te houden, wat niet wil zeggen dat het volk dom is.
    Dat zou ook misschien de reden zijn dat het de toeristen redelijk moeilijk wordt gemaakt, kijk naar het visum beleid en de pensionada's
    Veel westerlingen in het land zou immers de bewustwording van het volk in een stroomversnelling kunnen brengen, en daar heeft de kleine elitegroep geen belang bij.
    Sorry ik ben een argwanend mens, en ik kan mij soms onvoorstelbaar boos maken, dat een land als IndonesiŽ, met zulke prachtige mogelijkheden, door een kleine selecte groep teruggeworpen zijn in het stenen tijdperk.
    Dit feest zal nog wel even gaan duren, 5 % is godvergeten rijk, 20 % kan zich goed redden en 75% wordt op de mouw gespeld dat ze blij moeten zijn als ze die dag een hap rijst op tafel hebben en dat al deze problemen geschapen zijn door de ongelovigen(in de moslimgedachten).

Deze fase is men in de arabische wereld inmiddels voorbij, zie S. Arabia, vazal van Amerika, zij importeren hun moslimbroeders uit IndonesiŽ om voor hun te werken voor een habbekrats.
    Als je ziet wat de westerse wereld doet aan ontwikkeling en hulp aan IndonesiŽ en wat de inbreng is van de rijke Arabische moslimbroeders, dan zegt dat al voldoende.
    Maar ja de elite zal op de tv wel laten zien dat de arabische wereld bij calamiteiten 10 miljoen dollar stort, maar de 100 miljoen van de ongelovigen in Europa wordt gemakshalve even vergeten.
    Dat komt de elite effe niet uit, moslim, christen of anders gelovigen, het maakt allemaal geen bal uit, het recht van de sterkste is poen.
    En hoe meer poen des te harder het naar beneden schoppen, watvoor geloof er ook in spel is.

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

On 19-08-2006 13:25 Malam wrote:

...

Naar mijn menig zijn er al 400 jaar in IndonesiŽ krachten aan de gang om het volk dom te houden, wat niet wil zeggen dat het volk dom is.

Dat zou ook misschien de reden zijn dat het de toeristen redelijk moeilijk wordt gemaakt, kijk naar het visum beleid en de pensionadas

Veel westerlingen in het land zou immers de bewustwording van het volk in een stroomversnelling kunnen brengen, en daar heeft de kleine elitegroep geen belang bij.

Niet alleen binnenlandse tegenkrachten maar ook buitenlandse tegenkrachten.
    Binnenlandse tegenkrachten zijn bijv. de koruptors , de korupte politieke elite.Sommige corrupte ambtenaren die teken bevoegdheid hebben.
    Buitenlandse tegenkrachten , zijn vaak weterse landen die de corrupte regeringen in het zadel helpen en houden.
    tenkoste van de arme bevolking.
    Kwantitaief en kwalitatief gezien(in mindere mate) zijn de Indonesiers vooruit gegaan vwb opleiding en vorming. Zie statistieken.Dus ze zijn niet dom gehouden , het lukt niet. Wel hebben ze politiek gezien , verdeling van macht en geld(inkomen) nog niet zo erg ver zoals hun broeders in het westen.
    Een Nederlandse arbeider is per defenitie rijker dan een Indonesische arbeider. Zelf economisch gezien iets beter dan betere geschoolde Indonesiers.(Dat is een feit).

Over visum/pensionados gevallen is het een normale zaak van de wereld
    Indonesia is souvereign , en er zijn beslissingen die genomen werden alleen maar op politiekegronden. En op basis van reprociteit.
    Invloed van Westerlingen werd vaak overdreven als men alleen maar praat veranderingen in de bewustwording. Bewustwording in WAT ?
    Democratie ? Welke democratie.
    De bewustwording van het gewone volk wordt juisdt in de gewone sekolah desa (desa scholen) en kleine madrasjahs ingevoerd . En soms ook in de pondok pesantren.
    Daar werd al eeuwen onderwijs gegeven( meer dan 800 jr), alleen door verwaarlozing van de regering( geen geld, geen interesse,prioriteit etc) komen andere gevaarlijke elementen aan bod . Die de boel verzieken , elementen met dubelle agenda.
    Trouwens de komst van westerlingen /toeristen brengt naast geld/investeringen /werk ook ongewenste toestanden, zoals drugs in allerlei varianten, sexindustrie , het schijnt dat indonesia ook overspoeld werd door pedofielen.
    Men komt niet alleen maar voor de rijke natuur en rijke cultuur .
    Dat heb ik de laatste 25 jaar zien gebeuren.

zieleffe
    User
    User icon of zieleffe
    spacer line

Dit verhaal is duidelijk ,het zou ook mijn verhaal kunnen zijn, ik deel heel uw mening, en met uw argwaan een gezonde argwanende gedachte en kritische waarnemingsvermogen is goed, je eigen verrassen zal u dan niet zo snel overkomen, omdat u allert blijft op je omgeving, en je goed bedoelde buurman.
    Wij vertoeven dan in Chimahi in een complex waar rijken, en minder rijken wonen van chauffeurs tot direkteuren, dokters.
    Dat van die Chinezen in IndonesiŽ, die achter de schermen de werkelijke machthebbers zijn, doen er weinig aan om IndonesiŽ uit het slop te halen, is waar, het zijn harde bikkels die niets ontzien het zijn zoals ik merkte vroeger in Zuid-Afrika,
    Kaffers werden die mensen daar genoemd, en men ging er mee om, alsof het niet tweede rang burgers waren, maar derde rang
    Dit is dan eindelijk een goed stuk discussie geworden waar ik op hoopte.
    Hiermee kunnen de jongeren die dit lezen even hun voordeel mee doen, en dit als voor beeld nemen.
    Want zeg eens eerlijk, ik ben geen moslim, en ik zal het ook nooit worden ook, dat kan ik u garanderen.
    Ook wat betreft die tradities die ze mij op willen dringen (Familie van mijn vriendin) heb ik hen gezegd, ik respecteer u maar u moet mij respecteren dat ik aan die ouderwetse mannieren niet aan mee doet.
    Ze kijken dan wel beteuterd dat is hun probleem.
    Als je in een westerse maatschappij leeft zal je daar aan moeten refereren.
    Zo niet moet je niet met mij om willen gaan, en dan ga je maar terug naar je routs, en je verleden.
    En dat doen ze toch maar liever niet.
    Ik ben daar heel consequent in, dat wil niet zeggen dat je elkaar niet respecteert, in tegendeel.
    Ik zal niemand zijn of hun overtuiging in diskrediet te brengen.
    Ik heb haar moeder, een lief mensje van 83 jaar, ook in Holland, zelfs die heeft er geen moeite mee met mijn gedrag daar.
    En de kinderen van haar accepteren mij als hun vader hun eigen vader is overleden.
    Dat zouden ze niet doen als je een buruk persoon bent.
    In de maand Juni zag ik op TV dat er een pembantu uit Saudi Arabie overleden door een mysterieuze wijze dood naar IndonesiŽ terug werd gestuurd, de Familie daar waren boos omdat ze op een verdachte mannier overleden was.
    Niemand durfde zich te uiten, in het openbaar, dat zag je op TV, maar er werd wel gezinspeeld dat het niet normaal was, dit was dan ook maar een klein voorbeeld het schijnt veel voor te komen.
    Oke wij zijn op het punt wat er zo al mis is met die gedachte heb ik hen in mijn familie ook duidelijk gemaakt dat ik niet gecharmeerd bent met Belum Sebentar en Nanti.
    Het is sekerang of anders niet, want dan gaat het gewoon over, en daar zullen ze niet altijd blij mee zijn maar dat gaat zo bij mij.
    Ik heb wel een daarover een klein conflict, met haar zoon maar, ik trek mij er niets van aan.
    Hij kijk dan wel eens vreemd maar wat ik in mijn hoofd heb, heb ik niet in mijn pantat zitten.
    Anders had hij in een kampong gezeten dat breng ik hem onder zijn aandacht
    Emoticon: Talk to the hand Emoticon: Very funny
    Sorry te lang er overgedaan met dit verhaal bedoelt naar aanleiding van het verhaal van Bapak Malam maar de reactie van Sidia heb ik nog niet gelezen maaf

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

50,016,505 topic views - 222,253 posts - 13,491 topics - 16,273 members - last post @ 25-09-2017 01:42 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

90,118,484 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com