indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (2 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

mensen die voor het eerst naar Indonesie gaan hebben vaak vragen over geld meenemen of geld pinnen en waar.

Misschien is er iemand op dit forum die precies de volgorde van het pinnen uit een automaat hier kan vermelden.
Er zullen altijd mensen zijn die geen bahasa spreken of engels en een beetje verdwaasd voor zo'n pinautomaat staan en niet begrijpen welke knop ze in moeten drukken en dan uiteindelijk hun pasje er maar weer uit halen.

Ik zelf weet niet zo uit mijn hoofd welke volgorde je moet aanhouden en vraag dus aan iemand die in Indonesie woont en regelmatig bij de flappentapper komt om even de volgorde op te schrijven of te onthouden en het dan hier te vermelden.

Eventueel ook welke bank de beste wisselkoers geeft of geen kosten berekent.
Dit laatste is al wel diverse keren hier op het forum aan de orde geweest maar het is misschien gemakkelijk om het in een antwoord te vermelden zonder dat je daarvoor verder moet zoeken.
Ik zelf weet dat de Rabobank geen kosten berekent.
Groet Yoke Emoticon: Bye bye

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

Postbank rekent 0,8% transactiekosten, verder kost het niets als je een betaalpakket hebt. Andere banken zullen zeker niet goedkoper zijn.

De volgorde spreekt voor zich, wel niet vergeten na de 4 cijfers van de pincode op OK te drukken (meeste buitenlandse pinpassen hebben 5 a 6 cijferige code). Verder niet vergeten nadat de flappen uit de ATM zijn gekomen niet als een dolle stier weg te lopen maar nog ff op "cancel" te drukken, grote kans namelijk dat je pasje er nog inzit en de machine vraagt of je nog "another transaction" wil. Je zal niet de eerste zijn die zijn pasje in de pinautomaat vergeet, deze komt er namelijk niet automatisch uit zoals in Nederlandse automaten!!

Verder vindt je natuurlijk in iedere grotere stad op iedere straathoek een ATM, veel meer dan in Nederland. Zit je echter buiten de grote stad hoef je niet te rekenen op zo'n ding.

Gracias. Sama sama

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Volgorde onthouden? Da's niet nodig, zelfde als in Nederland: pas erin, pin, bedrag, flappen pakken, pas eruit (of niet als je meer flappen wil). De meeste automaten zijn in het Indonesisch en Engels, dus zelfs daar geen man vrouw over boord als je geen Indonesisch spreekt.

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

On 10-08-2006 12:13 4yoke4 wrote:
Er zullen altijd mensen zijn die geen bahasa spreken of engels en een beetje verdwaasd voor zon pinautomaat staan en niet begrijpen welke knop ze in moeten drukken en dan uiteindelijk hun pasje er maar weer uit halen.

Als je en geen Indonesisch en geen Engels kunt, dan met welke taal wil je in Indonesie communiceren?
Nederlands? Die tijd is reeds voorbij, alleen de oudere, noem ze maar gepensioneerden spreken NL. De rest 90% spreekt alleen de taal van het land of Eiland of regio.

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 10-08-2006 15:49 Albert wrote:

...

Als je en geen Indonesisch en geen Engels kunt, dan met welke taal wil je in Indonesie communiceren?
Nederlands? Die tijd is reeds voorbij, alleen de oudere, noem ze maar gepensioneerden spreken NL. De rest 90% spreekt alleen de taal van het land of Eiland of regio.

Dacht je nou echt Albert dat er alleen maar mensen heengaan die bahasa Ind. spreken of engels?
Ik heb vorig jaar nog een ouder duits echtpaar geholpen in hun hotel een probleem op te lossen en die spraken alleen maar duits en geen andere taal en niemand die hun verder begreep.

Voor de duidelijkheid, ik kan me best redden in het engels, spaans, duits en enig frans en dan een beetje bahasa ind. wat ook mijn man zijn moedertaal is en die spreekt het nog hartstikke goed dus ik heb geen probleem maar Tante Nel en Ome Piet uit Emmercompascuum die bejaard zijn en van hun spaarcentjes nog een "wereldreis" naar Indonesie maken hebben er wel moeite mee en als ze al Engels spreken wie verstaat ze dan in Indonesie?
En hoeveel Indonesiers spreken er nou goed engels. De chauffeur die een toeristisch tripje met ze maakt? Ja, mie very koet sjiep driver enz.
En dan ook nog voor een geldautomaat staan? Ze nemen liever een moneybelt mee onder hun kleding met euro's dat lijkt ze veiliger. Ik heb meegemaakt dat iemand zo'n moneybelt meenam onder zijn kleding met 10.000 NLG om daar een huisje voor familie te bouwen, ze ging in het vliegtuig naar het toilet deed hem af vergat hem vervolgens. Het arme mens heeft hem nooit teruggekregen, er was een ander die het beter kon gebruiken i.p.v. het aan te geven als gevonden voorwerp.

Om dit soort dingen te voorkomen had ik dit topic geopend, als het dom overkomt,nou het zij zo, de intentie was goed. Emoticon: Frustrated

Salam dari Tante Yo

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Tante Yo

Effe in mijn geheugen graven.
Volgens mij kaart erin,
pincode invullen
withdraw knop
creditcard knop
bedrag in vullen
ok knop

Salam Malam

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

ik dacht dat je na de pincode ook nog op ok moet drukken en zoals kiwimave schrijft cancel aan het eind om je pasje eruit te krijgen.

Zo moet het wel duidelijk zijn.

Gek hé dat je dat niet onthoud.

Maar bedankt bij deze, toch nog een zinnig antwoord. Emoticon: Shiny

Yoke

flipse
User
User icon of flipse
spacer line

Zo uit mijn hoofd, moet je dacht ik eerst een taal (voor de mensen uit Emmercompascum: Language) kiezen, dan is Engels (English) misschien de beste keuze.
Vervolgens Pin + OK
Dan krijg je de keuze uit Saving account, cash withdrawal en nog wat andere zaken: Cash withdrawal is gewoon van je betaalrekening.
de rest staat hierboven al.
Bij sommige apparaten wordt gevraagd of je nog een transactie wilt doen (Do you want another transaction?) Andere vragen of je een kwitantie wil (shit, forgootten what they ask). In beide gevallen is No het beste antwoord.
En dan wachten op geld én kaart.

Mocht het écht niet lukken, vraag dan hulp ivan de roomboy in je hotel, niet iedereen is te vertrouwen, maar die roomboy komt dan het dichtst in de buurt!

Sukses&salam dari Flip

www.merapi.nl als het hagelt en sneeuwt in Mei... is April al weer voorbij

spacer line  

Vooral die vraag of je nóg een keer een bedrag wilt pinnen is verwarrend, dat zijn we hier in Nederland dacht ik niet gewend. Overigens vind ik het wel lastig dat elke bank weer een andere tekst biedt, vaak ook zijn de schermen heel verschillend. Het prettigst in gebruik vond ik de ATM's van Bank Lippo, de minst prettige die van BNI.
Verder moet je steeds bedacht zijn op mensen die proberen over je schouder te kijken, zelfs al sta je in een afgesloten cel. Paar keer meegemaakt dat opgeschoten jongens meteen je cel binnendringen als je die verlaat, om te kijken of je wel al je geld hebt meegenomen of je pinpas hebt laten zitten. Dat maakte ik zowel op Bali als in Yogya mee.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Ik ga meestal naar grote steden , en zoekt altijd de bijkantoor van mijn bank(ABN).
Neem ik een paar jut op , dan kan ik weer 1 weekje verder .
Natuurlijk niet 2 keer bij dezelfde kantoor.
Ze zien mij al aankomen , en dan hoor je dan gegiegel van die meisjes .
Aduh , blanda goblok , masa engga tau gimana ngambil uang dari ATM.
Ze weten natuurlijk niet dat ik vloeibaar indosenian spreek.

Al die ingewikkelde schermen , de vreemde taal , mijn trillende vingers , en uiteraard ge-oh waar mijn (kruidvat)kacamata gebleven is .Nee mij niet gezien. Geen susah , geen bingung etc.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 11-08-2006 01:40 flipse wrote:
Zo uit mijn hoofd, moet je dacht ik eerst een taal (voor de mensen uit Emmercompascum: Language) kiezen, dan is Engels (English) misschien de beste keuze.
Vervolgens Pin + OK
Dan krijg je de keuze uit Saving account, cash withdrawal en nog wat andere zaken: Cash withdrawal is gewoon van je betaalrekening.
Bij sommige apparaten wordt gevraagd of je nog een transactie wilt doen (Do you want another transaction?) Andere vragen of je een kwitantie wil (shit, forgootten what they ask). In beide gevallen is No het beste antwoord.

Mocht het écht niet lukken, vraag dan hulp ivan de roomboy in je hotel, niet iedereen is te vertrouwen, maar die roomboy komt dan het dichtst in de buurt!

Sukses&salam dari Flip

Dat was het Flip waar ik niet op kwam Cash Withdrawal

Zo staat het tenminste op een rijtje en schrijf ik het even op als er dan iemand behoefte heeft aan informatiie kan ik het zo doorgeven.

Oom en Tante uit emmercompascuum zijn zijn natuurlijk niet echt want daar zullen ook wel "slimme"mensen wonen. Dit voordat ik problemen krijg met mensen die daar vandaan komen.

De rest ook bedankt en wie weet zijn er nog wel meer mensen die hier wat aan gehad hebben
Groeten Tante Yo Emoticon: Bye bye

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 11-08-2006 10:12 Kristiyanto wrote:
Vooral die vraag of je nóg een keer een bedrag wilt pinnen is verwarrend, dat zijn we hier in Nederland dacht ik niet gewend. Overigens vind ik het wel lastig dat elke bank weer een andere tekst biedt, vaak ook zijn de schermen heel verschillend. Het prettigst in gebruik vond ik de ATMs van Bank Lippo, de minst prettige die van BNI.
Verder moet je steeds bedacht zijn op mensen die proberen over je schouder te kijken, zelfs al sta je in een afgesloten cel. Paar keer meegemaakt dat opgeschoten jongens meteen je cel binnendringen als je die verlaat, om te kijken of je wel al je geld hebt meegenomen of je pinpas hebt laten zitten. Dat maakte ik zowel op Bali als in Yogya mee.

Zie je wel Kris dat het hier niet alleen maar omong kosong is maar dat er ook nog wel zinnige antwoorden komen!!!! Emoticon: Smile

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 11-08-2006 01:40 flipse wrote:
Vervolgens Pin + OK

Sukses&salam dari Flip

Is er een reden Flip waarom je geen kwitantie wil ? Emoticon: Confused

manon
User
User icon of manon
spacer line

zie topic 'travellercheques'aan te raden? Ongeveer het 4 bericht, of erna

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

85,390,345 topic views - 240,166 posts - 13,729 topics - 33,295 members - last post @ 28-09-2020 14:47 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

139,176,844 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com