indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Om de belofte van foto's in te lossen: hierbij een paar foto's van de eerste twee weken tuinieren. Daar het overdag vaak simpelweg te warm is, wordt er in de ochtend of tegen de avond wat werk verzet. Verplaatsen van stenen, leggen van gras en eenvoudig werk kan prima overdag als het maar in de schaduw is. Tussendoor ben ik ook nog veel buiten de deur, maar met de hulp van de buurman schiet het al aardig op.

Omdat ik nog altijd geen definitief plan heb, zie ik eigenlijk op het laatste moment wat er gaat gebeuren als het oude gras is weggehaald. Het idee van het smalle pad van het huis af (foto vier, de afslag naar links) is dat deze rond een open gedeelte komt te liggen met een scheiding van een kleine border. Binnenin het open gebied komt als het goed is een laag grint, en een plek om fikkie te kunnen stoken. In de eerste plaats om tuinafval op te ruimen, maar ook om te kunnen BBQ-en. Hoewel vrij weinig mensen dat hier doen kan het prima in de droge tijd, het regent hier namelijk al weken niet.

Foto 1

Het begin van het 'natuurlijke pad' is gemaakt, natuursteen (leisteen) met er tussenin nieuw gras, wat tenminste niet zo verwilderd is als het oude grasveldje wat voor de deur lag. De rode bakstenen worden gebruikt om de randen van de maken, de tuin vul ik dan op met planten en als bodem geen zand maar iets van houtmaalsel, wat ze hier steevast omschrijven als 'cocopeat'. Het houdt het vocht vast en verwaait niet waardoor er minder stof is, in ieder geval in mijn tuin.

Foto 2

Aan de rechter kant lag nog gras (deze foto is van 1.5 week geleden), dit is inmiddels weg en het paadje wordt aangelegd tussen de bedrijven door. De zwarte plek die je hier ziet is de tijdelijke 'opruimplek', deze is inmiddels verplaatst naar achteren, van het huis weg. Scheelt weer een paar stappen lopen. Emoticon: Wink

er volgen er nog 4 ...

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Foto 3

Foto van 1 week geleden laat zien dat er al iets van een pad begint te ontstaan. Aan de linkerkant zie je ook de border (30 cm breed inclusief rand), gevuld met een rijtje planten (hier bekend als 'Ruwelia') en het potgrond-achtige spul.

Foto 4

Enkele dagen geleden lag het pad er zo bij, met afsplitsing naar dieper de tuin in. Ook de border is wat doorgetrokken nu. Omdat er inmiddels begonnen is aan het vernieuwen van mijn dak, heb ik besloten het hoofdpad voorlopig niet door te trekken, er lopen teveel mensen overheen. Werken zou niet fijn zijn, maar het gras zou het ook niet overleven.

er volgen er nog 2 ...

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Foto 5

Een foto van vorige week. De nieuwe pannen staan klaar onder de grote rambutan-boom (vrucht-dragende boom die tussen januari en maart te plukken zijn, familie van de lychee). Dit is de hele voorkant van het huis, met het oude (30 jaar oud) dak.

Foto 6

Op de veranda staan inmiddels flink wat potten. Aan de voorkant en de rechter kant, gezien vanuit het huis, is er een opstap van 40 cm diep, die ik gebruik om de potten op te zetten. Dit zou in feite verloren ruimte zijn omdat je er vrij weinig mee kunt. Deze twee planten zijn hier bekend als 'palem kuning', gele palm.

OfficiŰle namen weet ik niet want daar werken ze hier niet mee. Gelukkig zijn de mensen van het tuincentrum om de hoek behulpzaam in het goed noteren van de namen op de bonnetjes, zodat ik achteraf alles nog kan koppelen. Het tuincentrum hier kun je vergelijken met die in Nederland, alleen liggen de prijzen lager, is de service stukken beter en is het er vaak rustig op weekeind-dagen zodat je lekker kunt rondbanjeren en afdingen Emoticon: Wink

Ik wil later nog foto's maken van afzonderlijke planten, met namen en prijzen, zodat jullie een indicatie krijgen van dat soort dingen hier. Mocht je vragen hebben over iets, stel ze dan gerust. Lang niet iedereen heeft de welbekende kamerplanten als in Nederland in z'n tuin staan Emoticon: Wink

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Een mooie lusthof.
De Hof van Jeroen.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Om eerlijk te zeggen ben ik niet zo dol op de Indonesische huizen.
Mijn vrouw en ik zijn eerder dol op de huizen in Frankrijk of zoals op deze site http://www.homeinitaly.com/sito.aspx huizen in Italie.

Vooral dit huis trekt mijn smaak; http://www.homeinitaly.com/cat(...)o2.aspx?Articolo=311 kan het niet helemaal nameken maar de stenen muur vind ik prachtig, i.p.v. als die muren met cemtent en witte verf. Zo gewoontjes.
Zoiets kan natuurlijk alleen wanneer je een huis laat bouwen. Ik hoop over 2 jaar hiermee mee te kunnen beginnen. Eerst in een andere plaats een kleiner huisje en daarna weer sparen en dan een groot huis. Niet te groot want dat vind ik ook niet nodig. Gewoon een eerste verdieping erop. Dan heb je mionder grond nodig voor het huis en heb je plaats over voor een grote tuin en een zwembad van 2,5m dia.

Natuurlijk ziet de tuin van Jeroen er ook niet slecht uit. Plaats je nog een watertje in je tuin of niet. Lijk t mij gezellig als je 's nachts in bed ligt en je hoort het water valletje.
Je tuin in zijn geheel afbakenen met kleine rotsblokken/stenen lijkt mij mooier dan met bakstenen.

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 22-07-2006 13:50 Albert wrote:
Om eerlijk te zeggen ben ik niet zo dol op de Indonesische huizen.
.

Ik zou niet weten wat en hoe een Indonesische huis eruit ziet.
Als ik het dak ziet zou ik het een afgeleide zijn van een rumah belanda , alleen het afdakje is veranderd.

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

On 22-07-2006 21:24 sidia wrote:

...

Ik zou niet weten wat en hoe een Indonesische huis eruit ziet.

De huizen welke je overal tegen komt en waar het ontwerp oorspronkelijk vandaan komt, weet ik niet. Gewoon even door een achteraf straatje toeren en je weet wat ik bedoel (hoop ik).

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

Ik zie dat die Londoh zich inmiddels gemengd heeft in die discussie op dat forum mbt die tropische tuin

http://forum.fok.nl/topic/862509/3/50#40097409

Edje

Sweet young thing

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 23-07-2006 09:11 Albert wrote:

...

Gewoon even door een achteraf straatje toeren en je weet wat ik bedoel (hoop ik).

De meeste huizen die ik ken zijn vaak oude hollandse herenhuizen , zoals je nog af en toe ziet in de wijk Menteng (jakarta) en als het in bandung is in de buurt van Dago (Noord bandung).
Meestal zijn ze al lang onherkenbaar verbouwd, allleen het dak is nog enigzins herkenbaar .
In Semarang zie je ook die oude (ex hollandse)herenhuizen , meestal in grote straten .(centrum van Semarang=ook in de buurt van Simpang Lima).
Zeg ben je al verhuisd? Of bevalt de Pengkolan en Jepara zo goed dat je daar blijft plakken.
De huizen hebben vaak een lapje grond van 600 m2 tot 1000m2 grond.(soms meer).
Zelfs daar worden ze onherkenbaard verbouwd , als kantoren of restaurants.
De nieuwe huizen , van de nieuwe rijken zijn vaak van allerlei bouwstijlen , de ene is exotischer dan de andere.Over smaak(of wansmaak) valt niet te twisten,

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

On 23-07-2006 14:40 sidia wrote:

...

Zeg ben je al verhuisd? Of bevalt de Pengkolan en Jepara zo goed dat je daar blijft plakken.

Ik ben momenteel druk bezig met verhuizen alles inpakken in golfkarton. Het enige wat mij in Jepara bevalt is de Beach/Strand.
Voor de rest is het Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.#$#$^%^&&*( . Emoticon: Yes!

Ik mag aannemen dat je een huis als dat van Jeroentje, niet onder de noemer herenhuizen laat vallen? Beetje klein voordat lijkt mij.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 24-07-2006 03:49 Albert wrote:

...

Ik mag aannemen dat je een huis als dat van Jeroentje, niet onder de noemer herenhuizen laat vallen? Beetje klein voordat lijkt mij.

Als ik de model van het dak ziet , zou het een oude hollandse huis kunnen zijn.
(of afgeleide)
Meestal hebben ze hoge plafonds van bijna 4 mtr , goede ventilatiesystemen(vroeger ken men geen airco) , soms met een paviljoen en garage.
En zijn relatief groot met een lapje grond. Min 3/4 slaapkamers.

Het huisje van Jeroen mag je gerust een herenhuis noemen, het is toch een huis waar een heer(tje) woont.
Jeroen is toch een Heer .
( tje) omdat hij nog jong is Emoticon: Smile

Richy
User
User icon of Richy
spacer line

On 23-07-2006 10:54 maseddi wrote:
Ik zie dat die Londoh zich inmiddels gemengd heeft in die discussie op dat forum mbt die tropische tuin

Edje

Strak verhaal van Lon, als reactie op iemand die hier sporadisch iets post en daar de wijsneus uit hangt Emoticon: Smile Ach, ieder z'n hobby... plantjes verpotten kan best spanned zijn voor een jongen van 25 Emoticon: Puh! Emoticon: Laugh out loud

"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

spacer line  

Verdorie ik wat gemist 25 jaar en nu al achter de geraniums Emoticon: Shut up!

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Albert,

Natuursteen is inderdaad mooier. Dit is een eerste opzet. Later, als ik weer eens zin heb, gooi ik er een zooi van die rivierkeien of iets dergelijks in, die heb je hier in overvloed.

Aan het water heb ik gedacht, maar dat moet ik nog bekijken. Het moet wel goed doorstromen, anders heb je binnen drie dagen muggenlarven, en niet veel later dus muggen. Dat heb ik liever niet.

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

On 24-07-2006 12:17 Richy wrote:

...

Strak verhaal van Lon, als reactie op iemand die hier sporadisch iets post en daar de wijsneus uit hangt Emoticon: Smile Ach, ieder zn hobby... plantjes verpotten kan best spanned zijn voor een jongen van 25 Emoticon: Puh! Emoticon: Laugh out loud

Ach, wat is spannend.. na een dagje rondtoeren, of zoals gisteren 50 kinderen een dag meenemen als vrijwilliger is vermoeiend genoeg. Dan wil ik in de uurtjes voor het donker worden inderdaad nog wel eens een schop of hark ter hand nemen. Ik heb altijd van een beetje tuinieren (hobby'en) gehouden. Dat ga ik nu niet ineens opzeggen omdat ik in een ander land zit.

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

On 24-07-2006 13:20 tukad ganga wrote:
Verdorie ik wat gemist 25 jaar en nu al achter de geraniums Emoticon: Shut up!

Hey, die heb ik nog niet Emoticon: Wink

Jeanette
User
spacer line

Leuk huis Jeroen! (En tuin) Hoe kom je daar nou aan? Is zoiets gemakkelijk te kopen en is dat wel betrouwbaar en zo?

ardianto
User
User icon of ardianto
spacer line

Edje

Hahahah...ja ik heb net z'n stukje gelezen. Schijnbaar verleert hij zijn streken niet. Jeroen een beetje afkraken over z'n zelf aangelegde tuin, die er overigens best heel heel aardig uitziet.

greetz,
ardianto

Quiz: Noem 3 westerse landen waar Islam succesvol is ge´ntegreerd. Oke, noem er eentje dan

Richy
User
User icon of Richy
spacer line

On 24-07-2006 17:37 Jeanette wrote:
Hoe kom je daar nou aan?

Nou euhh... om te beginnen koop je een ticket en ga je naar Indonesie... Emoticon: Yawn Emoticon: Clown

"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

Edje

Ja, en inmiddels ben jij er ook aangeschoven maseddi. Iemand raadgeven is goed, maar wat jullie twee doen is iemand de les lezen. En dan die arrogantie van het altijd beter te weten. Als Jeroen zich happy voelt met de inrichting van zijn tuin, dan is dat zijn zaak. Ik ga ook niet eerst aan mijn buren vragen hoe ik mijn tuin moet beplanten zodat ik in de buurt niet uit de toon val. Dat beslis ik nml. nog steeds helemaal zelf. Emoticon: Bye bye

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 25-07-2006 00:00 Richy wrote:

Nou euhh... om te beginnen koop je een ticket en ga je naar Indonesie... Emoticon: Yawn Emoticon: Clown

Ja, en dan .................??? Of moet ik jouw antwoord als humor zien Richy? Emoticon: Nooo

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Edje

Ach ik begrijp al helemaal niet dat Jeroen zich inlaat met dit buitengewoon ranzige forum.
Uit nieuwsgierigheid heb ik eens gekeken en met schaamrood op de kaken gedelete.
Als ik zie hoe strak onze moderator de touwtjes in handen houd op dit forum, wat wil hij dan op dat ranzige forum.
Een gespleten persoon? Op zijn eigen forum mijn broeders hoeder uithangen, en vervolgens zijn lusten botvieren in zo`n ranzig forum.
Hmmm dat komt de geloofwaardigheid niet ten goede.
Overigens ben ik het wel eens met Londoh, leven en laten leven.
Huur zo`n arme sloeber in, geef hem 4 euro per dag en doe zelf een beetje mee.
Eng hoor, om de moderator op zo`n ranzig forum te zien, om vervolgens in zijn eigen forum de fatsoensrakker te spelen.

ardianto
User
User icon of ardianto
spacer line

On 25-07-2006 03:16 Malam wrote:

...

Overigens ben ik het wel eens met Londoh, leven en laten leven.
Huur zo`n arme sloeber in, geef hem 4 euro per dag en doe zelf een beetje mee.
Eng hoor, om de moderator op zo`n ranzig forum te zien, om vervolgens in zijn eigen forum de fatsoensrakker te spelen.

Malam, sommige mensen houden nou eenmaal van tuinieren, of je nu in Nederland ben of in IndonesiŰ. Moet je het dan daar plotseling LATEN doen, omdat een arbeidskracht zo goedkoop is? Leven en laten leven, klopt. Genieten en laten genieten, zou ik willen toevoegen.

greetz,
ardianto

Quiz: Noem 3 westerse landen waar Islam succesvol is ge´ntegreerd. Oke, noem er eentje dan

Richy
User
User icon of Richy
spacer line

On 25-07-2006 02:31 sapolidi wrote:

...

Ja, en dan .................??? Of moet ik jouw antwoord als humor zien Richy? Emoticon: Nooo

Wat je zelf wilt Pak Sapolidi... logische vragen logische antwoorden... want als ze goed leest heeft Jeroentje zijn huisje gehuurd.

Het was een strak verhaal van Lon, nu er meerdere op het FOK forum posten slaat het naar mijn mening door... beetje jammer...

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 25-07-2006 10:46 balangan wrote:

Of denkt Jeroentje misschien dat wij zijn avonturen met tuinieren en dozen(nee, niet die dozen.. Emoticon: Blush ) niet interessant genoeg vinden. Nou dan heeft ie het toch mis denk ik.

.
Als u dit leest Londoh: Misschien is het een idee om een eigen forum te beginnen waar o.a. vrij uit geklaagd en gekankerd kan worden over het ECHTE IndonesiŰ zonder een webmaster met een dubbele persoonlijkheid die bepaalt wat ie wel en niet wil horen.

So what ?
Het is zijn keuze, mag hij zelf weten.

Leuk , een porum van Londoh.
Kom ik zeker bezoeken. Zeker weten.

Maar kan je wel aanduiden wat de Echte Indonesia is ??.
De belevenissen van een turis , een expat die een paar rupie moeten neer tellen om iets te mogen dat niet door de beugel kan ?

Of hoe goedkoop jalan jaksa is , en dat de blanke turis een potentiele slachtoffer zijn voor de op geld beluste Indonesiers ?
Of van de stoute meisjes .
Het bestaat overal , ben zo vaak in Indosenia geweest , maar heb ze "nooit"ontmoet.
Of mss omdat ik nooit naar die plaatsen gaat.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

49,303,249 topic views - 221,763 posts - 13,476 topics - 15,948 members - last post @ 22-08-2017 11:11 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

88,933,702 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com