indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Fotograaf
User
spacer line

Afgelopen maand was ik op Pulau Banggai waar ik in contact kwam met een aantal mensen die zich bezighouden met de geschiedenis, adat, en Koningshuis van hun eiland.
Ze waten verrukt te horen dat ik uit Nederland kwam, want zoals ze zeiden "Onze geschiedenis kennen we niet goed, maar die is te vinden in Belanda"!
Ik heb dus beloofd op zoek te gaan, heb al het eea gevonden via internet, maar er is vast veel te vinden in de diverse musea wat ik misschien kopieeren kan.
Wie weet waar ik het beste kan beginnen?

Pak Wongso
User
spacer line

Hallo,

Ik zou het proberen bij de MOESSON in Den Haag en Het I.F.A. Indisch Familie Archief ook in Den Haag.
Succes.
Groetjes uit Pulau Dewata,
Pak Wongso Emoticon: Worship

Jesses
User
User icon of Jesses
spacer line

Hallo Fotograaf,

Wat zoek je precies? Voorbeelden van hun materiele cultuur (omdat je het over musea hebt) of hun geschiedenis? Als je op zoek bent naar historiografisch materiaal, dan kun je eigenlijk niet om de bibiiotheek van het KITLV (www.kitlv.nl) heen (in Leiden, vlakbij het Rijksmuseum voor Volkenkunde). Deze bibliotheek herbergt volgens mij de grootste collectie boeken over Indonesie in Nederland. En als je toch van plan bent om wat musea te bezoeken, dan kun je meteen even binnenstappen bij de bibliotheek van het KIT, naast het Tropenmuseum. Met de collecties van deze twee bibliotheken moet je een heel eind kunnen komen.

Succes

Emoticon: Smile

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Tukang Potret ,
ik kom af en toe naar de KIT.
Ben ook lid , mss kan ik het nakijken voor hun.

Maar over welke gebied gaat het , welke koningshuis ?
Ik weet weinig over Indonsenia .

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Als je gaat googlen kom je ook oa bij www.angelfire.com
daar kan je een Indonesische site lezen.

Ik denk dat men daar een beetje te enthousiast om te gaan "claimen"dat ze een koningshuis hebben.Banggai is verdeeld in 2 gebieden , Kabupaten Banggai met hoofstad Luwuk en Kabupaten Kepulauan Banggai.(eilandengroep)
En als ze over een Raja praat , is het waarschijnlijk een dorpshoofd.
(Kepala suku).
Het is geen koning of een vorst.

Fotograaf
User
spacer line

Nu stelt het Koningshuis natuurlijk niets meer voor, (kleinzoon van de laatste Raja leeft nog maar woont in Luwuk, niet in Banggai) maar vroeger was Banggai naar ik begrepen heb toch een belangrijk Koninkrijk(je). geschiedenis van de Kerajaan Banggai gaat terug tot in 13-zoveel. Felle oorlogen zijn in het verleden gevoerd met oa Tobelo over de heerschappij in het gebied.
Op archipelago-emag.com lees ik het volgende:

"Banggai town itself is a legacy of the old kingdom. The former royal palace it still well maintained."

Dat klopt, heb dat 'Royal palace' gezien, tis geen Soestdijk maar ziet er toch aardig uit met kanonnen die over Banggai uitkijken.
Ook zijn in Banggai nog de graven te vinden van voormalige Raja's, waarvan 1 naar men zegt de eerste.
Er is een soort van Rumah Adat waar nog wat originele wapens worden bewaard uit de Tobelorese oorlogen. Maar met het vertrek van de Nederlanders echter zijn ook de meeste historische artifacts inclusief oude manuscripten over het Koningshuis verdwenen. Die zijn dus nog ergens in Nederland te vinden.

Ik heb in iedergeval wat aankooppunten nu.
Pak Wongso, Jesses, en Sidia bedankt. Emoticon: Smile

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Ben nieuwsgierig geworden.

Kennelijk is het niet bekend bij veel mensen , want als men over vorstenhuizen en koningshuizen gaat praten dan gaat het meestal over grote koninkrijken op java en sumatra en andere bekende bali/lombok en ternate/tidore en gowa (makassar).
Heb zelf nooit iets gehoord of gelezen over Banggai in mijn mid.school tijd , maar het werd wel vermeld door Mpu Prapanca in zijn Negara Kertagama in 1365.
Was bekend vanaf 13e eeuw. De eerste Raja van Banggai , Mandapar (zijn moeder was portugese) werd door de Sultan van Ternate aangesteld in 1600.

kupang
User
spacer line

Beste lid Fotograaf;

Ik werk voor instelling,dat zich bezighoudt met bestuderuing vorstenhuizenv Indonesia.Banggai was echt vorstendom.Ik heb daar veel info over.Neemt U aub contact met mij op.
Dank voor Uw reactie.
Hoogachtend:
D.P. Tick(gelar Raja Muda Kuno)
secretaris Pusat Dokumentasi Kerajaan2 di Indonesia "Pusaka"
Vlaardingen
Gaarne via mijn e-mail pusaka.tickRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.tiscali.n l

/

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,027,794 topic views - 235,014 posts - 13,697 topics - 25,729 members - last post @ 18-11-2019 23:38 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,849,166 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com