indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Ik vind dat over het algemeen erg licht word gedacht over de invloed van een cultuur op de reason van de mens......

als je er over nadenkt is het de afgelopen 100 jaar zo normaal geworden maar te reizen over de wereld, je vliegt in minder dan een etmaal de wereld rond....

het heeft verdomme duizenden jaren (vaak nog veel langer) geduurd om een cultuur te op te bouwen...... de diepgang er van te begrijpen.... de religie te doorgronden.....

Ik kan me heel goed herinneren de vlucht naar zuid Africa..... dat was ( geloof het of niet) de dag dat de appartheid afgeschaft werd...

Ik las het in de krant in het vliegtuig...

Ok..... ik daar werken..... de baas was een blanke man.... erg ok vent trouwens.....

zat ik daar met de lunch in een restaurant...... moest ik toch echt wel weten wat hij daar van vond....

Dus ik vraag hem:.... goh wat vind jij er nu van dat de appartheid afgeschaft is?.... op het zelfde moment loopt er een zwarte serveerster voorbij.... ( die normaal gesproken alleen de tafels afruimen.... de blanke serveersters nemen de orders op)/

Hij zegt mij met volle overtuiging dat hij hij het geweldig vind dat de appartheid afgeschaft is, maar wacht wel op de blanke serveerster om de order op te nemen......

toen realiseerde ik me hoe diep geworteld cultuur zit in de mens.

het is zo verwarrend te begrijpen wat nu echt cultuur is....

voordat je in de toekomst iets te melden hebt over cultuur...?... denk dan effe iets langer na, en begin niet gelijk te kakelen als en kip met de kop van je eigen cultuur......

je bent anders gewoon die onwetende marsman, die er niks van begrijpt

greetz

spacer line  

oh ja..... naar aanleiding van dit topic....:

http://forum.indahnesia.com/to(...)ar_jeddah_arabie.php

zo goed jeroen??

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Ziet er puik uit Emoticon: Worship

Ik las trouwens NAtuur i.p.v. CULtuur.. Na jah, zal wel aan mij liggen, zojuist een snee in m'n voorhoofd op gelopen. Nee, zelf gedaan en niet met een mes.

Cultuur zit erg diep, dat merk ik uiteraard zelf regelmatig maar al te goed. Vaak houd men de mond 'het is die blanke maar' zie ik ze achteraf denken. Gelukkig heb ik een paar mensen om me heen die me (eerlijk) durven te vertellen als er wat aan het handje is. Ik heb ze op het hart gedrukt dat vooral toch te doen, ik moet immers ook leren en zonder leermeester(e)s gaat dat niet.

Maar ja, is het cultuur genoeg zoiets aan te geven en doen ze ermee wat ik ervan hoop? Wellicht niet, maar al doen ze maar 10%, dan steek ik er tenminste iets van op... bereid dat ik ben om te leren.

Ik merk inderdaad dat ik af en toe iets wil zeggen, en als het op 't puntje van m'n tong ligt, slik ik het snel in. Maar goed ook, want ik ben soms een flapuit. Emoticon: Shiny

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 19-06-2006 18:53 Jeroen wrote: [Ik merk inderdaad dat ik af en toe iets wil zeggen, en als het op t puntje van mn tong ligt, slik ik het snel in. Maar goed ook, want ik ben soms een flapuit. Emoticon: Shiny

Een mens wordt er echt niet minder van als ie laat zien wie hij/zij werkelijk is, alleen schijn je daar sterk voor in de schoenen te moeten staan. Mijn advies, schoenen uitgooien, gewoon op blote voeten lopen, een van de beste dingen die ik in Indonesia heb geleerd (Stinkt niet) Emoticon: Shiny

spacer line  

On 19-06-2006 19:11 londoh wrote:

...

Een mens wordt er echt niet minder van als ie laat zien wie hij/zij werkelijk is, alleen schijn je daar sterk voor in de schoenen te moeten staan. Mijn advies, schoenen uitgooien, gewoon op blote voeten lopen, een van de beste dingen die ik in Indonesia heb geleerd (Stinkt niet) Emoticon: Shiny

ben ik het mee eens.... en wat vind je nu van wat ik net schreef????

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

On 19-06-2006 19:11 londoh wrote:

...

Cultuur is wat je na je geboorte hebt aangeleerd.

Over mengculturen gesproken Emoticon: Wink

Sweet young thing

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Sorry DG, de laatste weken reageer ik vooral spontaan, over jouw onderwerp is veel te zeggen, moet ik even voor gaan zitten,en dat is altijd 's morgens vroeg, dan werken mijn hersens het best. Ook in Indonesia geleerd. Maar als ik in NL opsta, altijd vroeg, in het centrum van Amsterdam hoor ik de merels zingen..ik vind dat erg mooi . Hier vliegen zingende vogels vrij rond, in Indonesia worden ze in kooien gedouwd. Cultuur ??

spacer line  

Jaaa..... ik denk dat je daar de vogel bij de staart hebt..... ik mis dat ook.... de merels in holland.... ik weet het vaak ook niet.. weet je?... maar elke keer als ik me niet lekker voel ergens vraag ik mezelf altijd af waarom niet.... en dat is vaak erg moeilijk.....

1 ding weet ik wel.....

Alles wat ik te klagen heb, waar ik ook zit, zal hoogs waarschijnlijk te maken hebben met mijn eigen idee over wat goed is..... niet wat er gebeurd in de omgeving waar ik zit....

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Ik heb niets te klagen in dit leven, alleen maar over dit forum, according to others Emoticon: Shiny . Ik vergelijk allang niet meer, werelden zijn verschillend, je moet je alleen proberen te verplatsen tussen die werelden, zonder iets te missen, ze hebben allemaal iets te bieden, als je dat door hebt en kan onderkennen wordt je leven completer.

spacer line  

LOn.... verdomme..... ik bedoel ook niet klagen............ ik bedoel gewoon dat cultuur zo sterk is, zo compleet... dat het eigenlijk onzin als klein mensje ( zoals jij en ik) daar een mening over te hebben...... als je je ergens niet lekker voelt..(zoals Jantje bijvoorbeeld) moet je gewoon durven toegeven dat je een foute keus hebt gemaakt in je leven.....
en doorgaan met de zoektocht naar waar je je wel lekker voelt.....

je kan naar mijn idee nooit zeggen dat een land niet ok is, hoogstens dat het je niet aanstaat,,,,, en dat moet je verder.....

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

On 19-06-2006 19:28 dutchguy1000 wrote:

Alles wat ik te klagen heb, waar ik ook zit, zal hoogs waarschijnlijk te maken hebben met mijn eigen idee over wat goed is..... niet wat er gebeurd in de omgeving waar ik zit....

Kern van waarheid en tevens herkenning aan mijn kant. Deze week heb ik bijvoorbeeld te horen gekregen dat ik een nieuw dak krijg (ja, krijg inderdaad). Hiermee wordt de 26e begonnen. Wellicht is het zo dat het nog niet af is als ik er ben. In Nederland onacceptabel, zo lang werken/wachten, overduidelijk. Ik zie ter plekke wel hoe ver ze zijn en wellicht kan ik er tevens nog wat extra werk bijdoen, kunnen ze ook de plafondplaten vernieuwen, als ze toch bezig zijn. Dan zit ik nog maar 2 weken extra in het stof.

Dat zijn duidelijk andere ideeën, aan mij de taak me aan te passen. Over die dingen nu al nadenken is trouwens iets wat daar ook lang niet altijd werkt, maar ja..

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

Waar gaat deze topic eigelijk over: de kracht van cultuur of de kracht van het klagen, ook dat is cultuur, klaagcultuur.

Hoe je de dingen ziet is jouw cultuur en als je ze toch anders wilt zien, wordt dat ook jouw cultuur.

Een beslissing is nooit fout maar altijd goed, gelet op de info die je op dat moment hebt. Kwestie van selecteren uit de hoeveelheid info en dan beslissen.
( ik ga voor het gemak maar voorbij aan onbewuste geestelijke processen)

Heb je meer info gekregen inmiddels, dan kun je altijd een nieuwe beslissing maken op basis van die nieuwe (extra) gegevens.

De mens is veroordeeld tot het maken van keuzes.

Sweet young thing

spacer line  

[quote] On 19-06-2006 20:03 maseddi wrote:
Waar gaat deze topic eigelijk over: de kracht van cultuur of de kracht van het klagen, ook dat is cultuur, klaagcultuur.
/quote]

denk daar maar is goed over na.......

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

Ik nam de titel van deze topic verkeerd over zie ik, ik dacht in eerste instantie aan "de kracht van cultuur."
Ik dacht al, wat een vreemde titel.
Daar stond echter de kracht van een cultuur.

Ja welke cultuur: de nepcultuur , de klaagcultuur,?

Ik zou zeggen der Mensch ist was er isst, en dat geldt voor alle culturen.
En nu heb ik het dus niet over de eetcultuur.

Sweet young thing

spacer line  

On 19-06-2006 21:18 maseddi wrote:
Ik nam de titel van deze topic verkeerd over zie ik, ik dacht in eerste instantie aan "de kracht van cultuur."
Ik dacht al, wat een vreemde titel.
Daar stond echter de kracht van een cultuur.

Ja welke cultuur: de nepcultuur , de klaagcultuur,?

Ik zou zeggen der Mensch ist was er isst, en dat geldt voor alle culturen.
En nu heb ik het dus niet over de eetcultuur.

sjonge jonge.... mister eddi.....

moeilijk te begrijpen dit topic zie ik wel????

dit soort onzinnige opmerkingen mag men altijd plaatsen, maar zijn voor mij alleen maar verstorend...... brengt voor mij geen enkele inhoud..... denk jij wel????

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Maseddi, nu heb je al twee maal hetzelfde bericht geplaatst. Je zit dus duidelijk in je maag met die 'een' in de topic titel. Ik vind dit een typisch gevalletje 'zeuren om het zeuren', niet nodig dus. Hoe die cultuur heet die erbij hoort weet ik niet, maar wellicht kun je het gewoon achterwege laten.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 20-06-2006 06:58 Jeroen wrote:
Maseddi, nu heb je al twee maal hetzelfde bericht geplaatst. Je zit dus duidelijk in je maag met die een in de topic titel. Ik vind dit een typisch gevalletje zeuren om het zeuren, niet nodig dus. Hoe die cultuur heet die erbij hoort weet ik niet, maar wellicht kun je het gewoon achterwege laten.

De kracht van EEN cultuur.

Een diepzinnig haast pilozopische titel.
Weet niet of ik het goed begrepen heb , maar bij pilosopie kan men uren gaan discussieren over een woord.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

On 20-06-2006 06:58 Jeroen wrote:
Maseddi, nu heb je al twee maal hetzelfde bericht geplaatst. Je zit dus duidelijk in je maag met die een in de topic titel. Ik vind dit een typisch gevalletje zeuren om het zeuren, niet nodig dus. Hoe die cultuur heet die erbij hoort weet ik niet, maar wellicht kun je het gewoon achterwege laten.

Sorry, ik begreep de hele topic niet

ik ben opgevoed in een zeurcultuur, voetballers hebben daar ook last van
willen dat de scheids een rooie of gele kaart geeft
vandaar

Sweet young thing

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

On 20-06-2006 08:23 sidia wrote:

...

De kracht van EEN cultuur.

Een diepzinnig haast pilozopische titel.
Weet niet of ik het goed begrepen heb , maar bij pilosopie kan men uren gaan discussieren over een woord.

Om Sid ik heb naar mijn smaak twee schitterende opmerkingen geplaatst, waar iedereeniets mee kon.
Werden gewoon niet opgepikt.

Wat filosoferen?
Moet je een cultuurfilosoof voor zijn, of misschien culturele antropoloog?

Sweet young thing

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 20-06-2006 12:21 maseddi wrote:

...

Sorry, ik begreep de hele topic niet

ik ben opgevoed in een zeurcultuur, voetballers hebben daar ook last van
willen dat de scheids een rooie of gele kaart geeft
vandaar

Aah, okay.. opvoeding dus. Emoticon: Wink Ik ben niet opgevoed in een zeur-cultuur trouwens.. of misschien ook wel, maar niet dat ik weet dan. Emoticon: Puh!

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Beste DG,

Over cultuur valt heel veel te zeggen denk ik, ik denk dat het met de paplepel wordt ingegoten.
Een bepaalde gewoonte of zienswijze die een kind van jongs af aan wordt bijgebracht zal niet snel veranderen.
Dat geldt ook voor westerlingen in Indonesia, wij kunnen ons misschien goed aanpassen en accepteren, maar zullen nooit voor 100 % in een andere cultuur passen, wij blijven nu eenmaal altijd bepaalde gewoonte`s vreemd vinden en ons niet eigen willen maken.
Ik geef maar een voorbeeld, kijk eens naar de schijnbare onderdanigheid van de gemiddelde Indonesiër, dit past niet in onze cultuur en dat zullen wij nooit leren.
Ook binnen een gemengd huwelijk is het moeilijk om met het cultuurverschil om te gaan(althans dat is mijn ervaring) in de loop van de jaren groei je naar elkaar toe maar er zullen altijd verschillen blijven bestaan die je maar beter met wederzijds respect accepteer van elkaar.
Om bij Indonesia te blijven, het verblijf van mij in Indonesia en mijn huwelijk met een vrouw uit Indonesia heeft van mij een prettiger mens gemaakt(zeggen ze), ook mijn vrouw heeft er haar voordeel mee gedaan, ze komt veel meer voor zichzelf op en haar uitstraling in Indonesia is,’’ niet sollen met mij want dat pik ik niet,’’
Het zou mooi zijn dat door de korte reistijden die de laatste 50 jaar zijn ontstaan, de bevolking van de hele wereld de goede aspecten van elkaar`s cultuur over zouden nemen, maar dat is helaas een utopie, want dan zou in de toekomst de perfecte mens ontstaan.
Blijft dus over, respect voor een andere cultuur, tracht de goede dingen zelf toe te passen en probeer de goede dingen uit je eigen cultuur over te dragen.
Overigens is het aanpassen aan een andere cultuur voor ons westerlingen met ons individuele denken een moeilijke opgave, kunnen wij nog een lesje leren van Indonesische mensen.
Kijk maar naar Nederland, zij zijn nog steeds de grootste allochtone bevolkingsgroep en behoudens op de Pasar Malam, zie je ze niet, wonen over het gehele land en zijn volledig geďntegreerd.
Ik ben dan ook nog steeds van mening, dat mensen die op dit forum aanhoudend zitten te kankeren op Indonesia, niet het vermogen hebben om zich aan te passen en/of niet het goede uit de Indonesische cultuur eigen willen maken.
MAAR wel de vruchten willen plukken van wat dit land te bieden heeft.
Als je zoveel aan/opmerkingen heb wees dan een vent en ga er niet heen.
Dit is natuurlijk niet alleen het geval in Indonesia maar met alle landen in de wereld.
Ik kan me tomeloos ergeren(en niet omdat ik moslim ben) dat mensen naar bijvoorbeeld Saudi Arabia gaan om hun zakken te vullen en vervolgens als ze terug zijn ongebreidelde kritiek leveren op de Moslimcultuur daar.
Dan denk ik, aanpassen, accepteren en respect, en als je dat niet kan, ga er dan ook niet heen, maar geen geouwehoer achteraf, dat is namelijk niet eerlijk.
Slotsom.
Cultuur, aanpassen, respect en leren, hoe, wat, waar en waarom heeft allemaal met elkaar te maken en dan nog misschien het belangrijkste, hand in eigen boezem steken

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 20-06-2006 13:41 Malam wrote:
Beste DG,

Ik geef maar een voorbeeld, kijk eens naar de schijnbare onderdanigheid van de gemiddelde Indonesiër, dit past niet in onze cultuur en dat zullen wij nooit leren.

Ook binnen een gemengd huwelijk is het moeilijk om met het cultuurverschil om te gaan(althans dat is mijn ervaring) in de loop van de jaren groei je naar elkaar toe maar er zullen altijd verschillen blijven bestaan die je maar beter met wederzijds respect accepteer van elkaar.

Om bij Indonesia te blijven, het verblijf van mij in Indonesia en mijn huwelijk met een vrouw uit Indonesia heeft van mij een prettiger mens gemaakt(zeggen ze), et etc .

Schijnbaar onderdanigheid :
schijnbaar : het lijkt zo , maar is het zo ?
onderdanigheid : afgeleid van onderdaan ? , dus het mindere zijn ? En zo ja op welke punten. ?
gemiddelde indonesier ? hoe beschrijft hem , hoe ga je afbakenen ?
Naar opleiding , inkomen , afkomst ? etc.
Wat is onze cultuur dan ?
Waarom zullen we nooit leren ? Te moeilijk , willen we niet of ------
Dat zou b.v een kletsoloog kunnen vragen..

Het is ook zo.Ook mijne ervaring.

Nou dan heb je toch iets mooi van geleerd of gekregen.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Om Sid deze woorden staan er niet.
Goed lezen, waarom leren wij allen niet.
Dit is bedoeld voor alle bevolkingsgroepen die wat te maken krijgen met een andere cultuur.
Of werd het anders bedoeld? Wie bedoeld u met we.
Ik bedoeld de mens in het algemeen.

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

Pak Malam Yth,

U begint al heel goed, Over cultuur valt heel veel te zeggen denk ik, ik denk dat het met de paplepel wordt ingegoten.

Dat schreef ik ook: cultuur is gewoon aangeleerd.

Maar nu begint u te "zwaaien" met zoiets als "schijnbare onderdanigheid".
Motte ze toch zelf weten, de indonesiers?
Want dat is ook aangeleerd gedrag, daar hebben ze zelf onderling afspraken over gemaakt.
Halus, kasar, tig variaties op 1 taal.
Ik geef toe, wat je hebt aangeleerd, kun je ook afleren.
Alleen zul je daarmede in conflict raken met de omgeving die nog niet toe is aan dat afleerproces, of nog stug blijft volharden in het in stand houden van oude tradities. uit tempo doeloe en de steentijd.
Maar dat is een bekend gegeven.

De gemiddelde Indonesier.
Ja, nu gaan we flink misten.
Leuk voor tijdens een borreltje in de avonduren of misschien een leuke chat op dit forum
Maar woorden zoals de meeste, de gemiddelde, het merendeel, daar kunnen we eigenlijk niet ze veel mee.
Tenzij je aangeeft hoe groot de populatie is, hoe opgebouwd etc..
Edoch ik begrijp u wel Emoticon: Wink

Kritiek en ook op de Moslimcultuur in SA mag.
Vooral wanner je zelf moslim bent kan dat wellicht verfissend werken.
Ik ben er zelf nog nooit geweest, kan daar niks over vertellen
Moet je SA , wanneer je moslim bent, dan als een negara suci beschouwen, omdat Mohammed SAW daar ooit heeft rondgewandeld?
Buigen voor de eerste de beste Arabier die voorbijstapt, omdat hij uit dat land komt?.
Neen zou ik toch menen.!

Overigens, wat is het verschil tussen een bule als Londeh die afgeeft op Indonesie en en een nederlandse indo die afgeeft op Nederland?.
En wanneer ik eea zo bezie schijnen het wel een paar 100.000 indo's te zijn (ik heb ze niet geteld) en Londoh opereert alleen. Emoticon: Shiny .

Sweet young thing

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

On 20-06-2006 18:02 Malam wrote:

Om Sid deze woorden staan er niet.
Goed lezen, waarom leren wij allen niet.
Dit is bedoeld voor alle bevolkingsgroepen die wat te maken krijgen met een andere cultuur.

Elk mens is je leraar, en je kunt ook leren om niet te doen als hij Emoticon: Shiny

Sweet young thing

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,136,975 topic views - 234,295 posts - 13,691 topics - 25,185 members - last post @ 18-10-2019 06:07 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,576,217 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com