indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Indonesi op z'n Nederlands > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

arie_h
User
spacer line

Malam schreef:
Volgens mijn vrouw die asli Indonesia is, is iemand die ook maar een ietsiepietsie vreemd bloed in zijn aderen heeft een Indo.
Maar ja hoeveel generaties gaat dat terug, als het 10 generaties terug zou gaan dan is half Indonesia Indo denk ik.

Lon:
Volgens dat forum was zn vader een "halfbloedje". Dat hoeft dus niet perse een Indo te zijn, daarbij kan een kwartbloedje ook een 1/8stebloedje zijn, weten de mensen veel.

Ik blijf toch even die 'definitie van een Indo' herhalen zoals ik die ergens heb gelezen:
"iemand is Indisch als hij of zij n druppeltje Europees of n druppeltje 'inlands' bloed heeft n een familiegeschiedenis die duidelijke banden heeft met het koloniale systeem in Nederlands-Indi"

Geen speld tussen te krijgen, lijkt mij. Er schuilt ook iets van een stukje besef in: je moet wel wten waar je vandaan komt. Die soort van binding gecombineerd met het gemengdbloedige aspect, is denk ik wel wat iemand Indo maakt.
Beetje jammer voor al die sombong Indo's die zich hier en daar op de fora zo graag op hun bruine borst slaan; je heft dus echt niet hele dagen rijst te vreten, met een Indies accentje te ngobrollen, een batikshirt te dragen en van de daken te schreeuwen dat je nog steeds geen wc-papier gebruikt om Indo te kunnen wezen. En fijn voor iemand als Londoh: dat je die zaken wl doet, maakt je nog niet tot 'n van hen' Emoticon: Smile

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Arme John H. 'wil tie een lekker poce voetballen' en ook nog van zijn hobby een beroep maken, wordt hij ineens afgesijkt door een stel onbekende figuren op internet in een website over die vroeger gordel van s'marregd met een gratis stoot eronder van die menir van diblakang Mokum ......

'Ahu kura ahia, mansia nia'

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 14-06-2006 17:38 londoh wrote:

Afijn ik erken J. Heitinga niet als Indo.

Die Indische rassentheorien deugen voor geen meter.

Hoezo erken je het niet ??
Moeten ze dan erkend worden door jou (U) ?.

Over welke rassentheorie heb je het ?

Als ik de oude boeken (bronnen) van de Heeren Kolonialen mag aanhalen , dan is een Indo een "produkt"/ vermenging tussen 2 volkeren(Blank en bruin).
In het begin heb je de Mestiesen en de mardijkers(O.A de Toegoenezen) .
Werd wel nadrukkelijk gezeschreven dat Mardijkers GEEN Mestiezen waren/
Later gaan ze vermengen met de Mestiezen en de Inlandsen.
Daardoor werden de nakomelin gen van de Mestiesen en de Mardijkers (Toegoenezen) ook Indo of Indisch.
Uitreraard minde dan 50 % .Vaak gaat het de richting van 1% .
Maar ze zijn wel Indo met meer Inlandsche trekken(bloed).
Vandaar dat er nu(2006) groepen Indo de Kroncong hebben geadopteerd als hun muziek.
in zekere zin hebben ze ook gelijk , ze hebben "ge-erfd"van de oude Mardijkers
De nakomelingen van de Toegoenesen (ex Mardijkers) die met Inlandsen gingen vermengen verliezen hun status (Ze gaan verinlandsen).

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

["iemand is Indisch als hij of zij n druppeltje Europees of n druppeltje 'inlands' bloed heeft n een familiegeschiedenis die duidelijke banden heeft met het koloniale systeem in Nederlands-Indi"

Daar gaan we weer Emoticon: Shiny

Wat bedoel je met duidelijke banden met het koloniale systeem in nederlands-Indie?

De javaanse vorsten hadden duidelijke banden met het koloniale systeem, en ik denk de molukkers in nederland ook, al was het maar vanwege het feit dat zij banden hadden met het knil.

Wanneer er maar een van hen - een vrouw bijvb - zou trouwen met een europeaan dan zouden de kinderen indisch zijn?
Ook na 1945 (1949)?

Op de keper beschouwd hebben vrijwel alle indonesiers en hun nazaten banden met het kolonaile systeem, al was het dat een van hun voorouders een baboe of een djongos was of hun voorouders in NI gewoond hadden..

2. Dan heb ik nog en 'probleem met het woordje 'of'
elke familie, die in NI gewoond heeft zou daarmee al indisch zijn, en hun nazaten ook. Of je nou inlander bent of europeean.

Ik denk dan ook dat je het woordeje en bedoelt

3. Dan de vraag, tot welke generatie gaat dat indische door. tot de 7e, de 8e. wanner houdt het eens een keer op?

Indisch was in de jaren vijftig/zestig een woord dat je gebruikte voor het gemak .
Om aan onwetende nederlanders aan te geen dat je ondanks je bruine huid toch nederlander was, en dat je ouders uit het voormalige Ni kwamen.
Dat je voorouders europeanen cq nederlanders waren.

Tegenwoordig is het (voor mij) gewoon een woord als kutwijf, racist, indo , fascist en niemand weet daar het precieze van of denkt daar het zijne over.
En men blijft maar discussieren op de 400 indische sites.

Op een van de jongerensites beweerde iemand dat het christenzijn ook behoorde tot het indisch zijn .
Dus wanner iemand moslim zou zijn of hindoe dan was hij/zij opeens niet indisch meer(?).

En zo worden kreten//kretologieen op internet verspreid en overgenomen.
Men verzint er maar wat op los, tijdens hun zoektocht naar hun wortels en in het definieren van hun eigen wezen/zijn.
en uiteindelijk komt men uit in een land waarmee men totaal geen band heeft, noch wat betreft de cultuur, noch wat betreft de taal.

Misschien wel op Bali, want daar wonen tenminste geen neppende bersiap-boomapen/MOSLIMS, maar vriendelijke en artistieke mensen/hindoes.

Sweet young thing

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Als die Indo-rassentheorien dus waar zijn, wonen er in Indonesia 10-tallen miljoenen Indo's Emoticon: Shiny

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

On 15-06-2006 17:46 londoh wrote:
Als die Indo-rassentheorien dus waar zijn, wonen er in Indonesia 10-tallen miljoenen Indos Emoticon: Shiny

Klopt.
Maar, ja, maar...
Er zijn indo's en indo's en some indoos are more equal than other indoos
Niet dat je iets hebt aan deze uitspraak

Het boek animal farm van Gerorge Orwell schiet me opeens te binnen
Zou iedereen eens moeten lezen.

Toen de revolutionaire rebellerende dieren door het raam keken in de ruimte waar hun revolutionaire leiders, de varkens, in ondehandeling waren met hun meesters/overheersers, de boeren..zagen ze opeens geen verschil meer tussen de varkens en boeren...

Prachtig, prachtig.
Schitterend gewoon!!!

Sweet young thing

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 15-06-2006 17:44 maseddi wrote:

...

De javaanse vorsten hadden duidelijke banden met het koloniale systeem, en ik denk de molukkers in nederland ook, al was het maar vanwege het feit dat zij banden hadden met het knil.

Wanneer er maar een van hen - een vrouw bijvb - zou trouwen met een europeaan dan zouden de kinderen indisch zijn?
Ook na 1945 (1949)?

Op de keper beschouwd hebben vrijwel alle indonesiers en hun nazaten banden met het kolonaile systeem, al was het dat een van hun voorouders een baboe of een djongos was of hun voorouders in NI gewoond hadden..

3. Dan de vraag, tot welke generatie gaat dat indische door. tot de 7e, de 8e. wanner houdt het eens een keer op?

Niet correct.
Men discusieerde over bloedvermenging. Tussen een blanke(man) en bruintje(vrouw).

In de meeste gevallen hebben de Indonesische Koninghuizen/ vorsten / heersers geen kontakten met een blanke vrouw.
De bloedlijn wordt via de mannelijke lijn doorgegeven.
Er zijn mss wel uitzonderingen, kan gebeuren.

Een Blanke vrouw kan niet mengen(relatie) hebben met een Inlander , in het begin kreeg ze zelfs de doodstraf( werd verzopen in een karung /zak)

* Qua ras is een vermenging altijd een Indo , het begin met 100% Indo (50& blank en 50% bruin/zwart) .
Daarna gaat de % veranderen , meer vereuropees of meer verinlandst.
Gewoon kwestie van tellen.
Bij de meeste nakomelingen zijn de (Voor) ouders bekend , de gegevens staan bijvoorbeeld bij de lijsten van het Leger , migranten/totoks.
Bij bekende/geregistreerde familie en namen kan je zelfs terug gaan tot de komst van VOC in bantam.
Problematisch is bij de nier erkenden , en adt zijn er zo veel.

Het gaat hier om de erfenis van de bloedlijn.
Niet dat je in kontakt ben geweest met de Nederlanders , zoals kollega, werkgever.

3.Het kan niet ophouden , je hebt toch iets geerfd uit het verleden.
Mss als je meer gaat mengen met de europese partners , 99,99% europees.

Doet me denken aan een bekende oude lied , van vreemde smetten -------- .
In dit verhaal moet je natuurlijk de spatje vreemde bloed niet als Smet gaan beschouwen, we moeten het zien als verrijking.

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

On 15-06-2006 18:11 sidia wrote:

...

Niet correct.
Men discusieerde over bloedvermenging. Tussen een blanke(man) en bruintje(vrouw).

In de meeste gevallen hebben de Indonesische Koninghuizen/ vorsten / heersers geen kontakten met een blanke vrouw.
De bloedlijn wordt via de mannelijke lijn doorgegeven.
Er zijn mss wel uitzonderingen, kan gebeuren.

Een Blanke vrouw kan niet mengen(relatie) hebben met een Inlander , in het begin kreeg ze zelfs de doodstraf( werd verzopen in een karung /zak)

* Qua ras is een vermenging altijd een Indo , het begin met 100% Indo (50& blank en 50% bruin/zwart) .
Daarna gaat de % veranderen , meer vereuropees of meer verinlandst.
Gewoon kwestie van tellen.
Bij de meeste nakomelingen zijn de (Voor) ouders bekend , de gegevens staan bijvoorbeeld bij de lijsten van het Leger , migranten/totoks.
Bij bekende/geregistreerde familie en namen kan je zelfs terug gaan tot de komst van VOC in bantam.
Problematisch is bij de nier erkenden , en adt zijn er zo veel.

Het gaat hier om de erfenis van de bloedlijn.
Niet dat je in kontakt ben geweest met de Nederlanders , zoals kollega, werkgever.

3.Het kan niet ophouden , je hebt toch iets geerfd uit het verleden.
Mss als je meer gaat mengen met de europese partners , 99,99% europees.

Doet me denken aan een bekende oude lied , van vreemde smetten -------- .
In dit verhaal moet je natuurlijk de spatje vreemde bloed niet als Smet gaan beschouwen, we moeten het zien als verrijking.

Dag Om Sid

Dat bedoel ik nu dus..

Overigens, hebben we het over indisch, niet over indo Emoticon: Shiny

Sweet young thing

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 15-06-2006 17:46 londoh wrote:
Als die Indo-rassentheorien dus waar zijn, wonen er in Indonesia 10-tallen miljoenen Indos Emoticon: Shiny

Dat kan ook kloppen , alleen met een groot verschil .
Ze zeggen , ik of wij zijn Indonesiers met een spatje verrijking.
En ze zijn verIndonesisch.

Het is niet dezelfde situatie zoals de groep Indo in Nederland.
Ze zijn Indo , hebben een eigen cultuur , eten Indisch , praat in Petjoh en gebruiken botol cebok.
En soms voelen ze geen Belanda , en zeer zeker geen geen Indonesier.
Moet je maar hun situs gaan lezen , en ook van de derde bloed .

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

On 15-06-2006 18:17 sidia wrote:

...

En soms voelen ze geen Belanda , en zeer zeker geen geen Indonesier.

Leven die lui dan in het luchtledige soms? Emoticon: Yes!

Sweet young thing

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Ja kom ga het nog ingewikkelder maken, maakt het nu ook uit waar een Indo woont, hou toch op asjeblief. Nog nieuws ver John Heiginga Emoticon: Shiny

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

On 15-06-2006 18:20 londoh wrote:
Ja kom ga het nog ingewikkelder maken, maakt het nu ook uit waar een Indo woont, hou toch op asjeblief. Nog nieuws ver John Heiginga Emoticon: Shiny

Geen nieuws. Morgen..
Maar John Heitinga voelt zich morgen Nederlander op Duits grondgebied, dat is wel zeker Emoticon: Yes!

Sweet young thing

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hij (Indische Sjonnie) maakte zich zorgen vanochtend, want naast Jaap Stam heeft Ajax nog een speler gekocht die op "zijn" plaats speelt. Hij was niet van plan om op "de bank" te gaan zitten. Het bekende profvoetbal gesijk Emoticon: Shiny

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 15-06-2006 18:15 maseddi wrote:

...

Dag Om Sid

Dat bedoel ik nu dus..

Overigens, hebben we het over indisch, niet over indo Emoticon: Shiny

Ik denk ook dat we over dezelfde groep hebben.
Voor de Indonesiers (mijn generatie en de genertaie daarna ) met indoseniase passaporto en Indoseniase achtergrond (99.99 % Indosenier ) zijn Indo (orang indo) de nakomelingen van de Nederlanders(europeanen) .

Ik zou wel willen schrijven 100% , maar je weet maar nooit .
Het kan ook zijn dat er een spatje vreemde bloed in mijn aderen vloeit , uit India (hindu) of uit arabie .

In nederlandse situs wordt de term Indo soms gebruik voor de afkorting van Indo-nesiers.

Het werd niet geaprecieerd als je (als Indonesier) geassocieerd werd met Indo.
Dat komt omdat als de Indonesiers ook weten wat de achtergronden van de indo zijn en de rol van de Indo in de kemerdekaan periode.
Van de ongeveer 300.000 nederlanders(incl. de indo's )hebben ongeveer 10.000 I de zijde van Indonesia gekozen.De zgn warganegara , later de spijtoptanten.
Ze weten ook dat de Indo(Indisch Nederlanders) de Indonesiers als minderen beschouwen.
Dus je kan daardoor begrijpen waarom ze niet leuk vinden als ze gezien worden als Indo(Indisch).
Nu is er een trend dat sommige nakomelingen van de X % Indo in Indonesia wel trots zijn op hun afkomst.
Een beetje kulit putih (wah laku jadi bintang sinetron) , en een beetje status (hoger dan de inlander).
Vooral als ze ooit een hollandse opleiding (op zijn minst H.I.S) in de oude tempo doeloe hebben gedaan.
En het kan wel kloppen , daardoor kunnen ze betere banen krijgen , economisch beter zijn dan de bijna 70 miljoen inlanders.
Gelukkig weten ze niet veel ( over de sejarah indonesia (willen mss ook niet) .
Anders gaan ze anders piepen.

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

On 15-06-2006 18:43 londoh wrote:
Hij (Indische Sjonnie) maakte zich zorgen vanochtend, want naast Jaap Stam heeft Ajax nog een speler gekocht die op "zijn" plaats speelt. Hij was niet van plan om op "de bank" te gaan zitten. Het bekende profvoetbal gesijk Emoticon: Shiny

Ja, zeg. Iemand met de naam Stam (what's in a name) zou ik eerder opstellen dan met de naam Heiginga. Heb je respect voor.
Zoals voor de naam Been-hakker.
Je zou als verdediger maar de hei in gestuurd worden

Moet je niet naar Engeland T&T kijken?
De bal vloog bijna in het Engels doel

Sweet young thing

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Mas,,

Ik "kijk" maar dat England is so fucking boring. Ik lach me rot als ze straks die Rooney inbrengen en dat die na 5 minuten ze poot breekt. Vervolgens wint TNT Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

On 15-06-2006 18:44 sidia wrote:

...

Nu is er een trend dat sommige nakomelingen van de X % Indo in Indonesia wel trots zijn op hun afkomst.
Een beetje kulit putih (wah laku jadi bintang sinetron) , en een beetje status (hoger dan de inlander).
Vooral als ze ooit een hollandse opleiding (op zijn minst H.I.S) in de oude tempo doeloe hebben gedaan.

Ja vertel me wat.
Een nicht van mij was drie jaar geleden hier in Nederland, en wilde direct op zoek naar haar voorouders in Jerman.
Daar was ze zeer trots op.
Maar Jerman is groot
Mijn opa van moeders kant kwam uit Bamberg Jerman, zijn graf ligt in Lombok, in Mataram wanneer ik me niet vergis (kan ook Ampenan zijn).

Ja die kulit putih of misschien kulit langsep, dat wil ieder bruintje wel hebben. ook in Brazilie, de Antillen, Suriname.
Maar ook hollandse vrouwen ook in de tijd van PP Rubens wilden een wit huidje: gaf aan dat je geen boerin was of landarbeid verrichtte.

Sweet young thing

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

On 15-06-2006 19:02 londoh wrote:
Hi Mas,,

Ik "kijk" maar dat England is so fucking boring. Ik lach me rot als ze straks die Rooney inbrengen en dat die na 5 minuten ze poot breekt. Vervolgens wint TNT Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny

Ik zie die Mickey Rooney Emoticon: Shiny al warm lopen Emoticon: Yeah right!
Ik zou al bang worden van de naam TNT

Sweet young thing

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

On 15-06-2006 18:44 sidia wrote:

...

Het werd niet geaprecieerd als je (als Indonesier) geassocieerd werd met Indo.
Dat komt omdat als de Indonesiers ook weten wat de achtergronden van de indo zijn en de rol van de Indo in de kemerdekaan periode.
Van de ongeveer 300.000 nederlanders(incl. de indo's )hebben ongeveer 10.000 I de zijde van Indonesia gekozen.De zgn warganegara , later de spijtoptanten.
Ze weten ook dat de Indo(Indisch Nederlanders) de Indonesiers als minderen beschouwen.
Dus je kan daardoor begrijpen waarom ze niet leuk vinden als ze gezien worden als Indo(Indisch).

Om Sid

Ik ben mij er van bewust van de achtergrond van veel indische nederlanders (en dus ook van mijn achtergrond)

Zelfs mijn vrouw moest niks van indo's hebben, en sommige indonesiers kunnen vaak heel oververhit reageren en afgeven op de nederlandse overheersers en hun trawanten.
Dat leerden ze allemaal op shool

Maar ik maak er geen punt van zoals veel indo's die dan met indonesiers in discussie gaan en hen de bersiap onder de neus wrijven.

Je kunt evengoed met duitsers gaan praten over de geschiedenis en hen dan de gaskamers, Hitler en de Endlosung ondr de neus wrijven.
Ik ben toch benieuwd wat daarvan het gevolg zal zijn wanneer je dit tegen een nationalist zou doen.

Veel indo's hebben de neiging om maar steeds in herhaling te blijven treden, ook tegen indonesiers.

Ik zou hen als advies geven: Man word toch moslim, dan ben je van dat gezeik en die discussies over het verleden met Indonesiers af

Ed

Sweet young thing

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Maar weer even terugkomen op de topic, waarvan ik begrijp dat Londoh bedoelt de definitie van wie en wat is nu Indo.
Wel nu dan moet ik een stukje familiegeschiedenis vertellen.
Mijn vrouw en haar overleden man zijn in 1967 geemigreerd naar Nederland.
Mijn vrouw is volbloed Indonesia van Sukabumi, haar man kwam van de Ambon, die was Indo omdat hij een vader van Ambon had en een moeder die half Duits en half Timor was.
Mijn vrouw heeft met haar man drie kinderen, twee geboren in Indonesia en n geboren in Nederland.
Volgens mijn vrouw zijn haar kinderen Indo, ondanks het feit dat als je ze in Indonesia zet geen onderscheid is te zien.
Nu een stukje allochtonenleer.
Op het moment dat de overleden man van mijn vrouw op schiphol uit het vliegtuig stapte was de voertaal Nederlands, ondanks dat mijn vrouw geen woord Nederlands sprak.
Binnen een maand was er een lerares Nederlands die mijn vrouw de taal heeft bijgebracht(tot mijn schaamte moet ik bekennen dat zij grammaticaal beter is als ik )
Vervolgens zijn mijn vrouw en haar man in het verleden verschillende malen lastig gevallen door de in Nederland wonende Molukse gemeenschap, gezien de Molukse naam.
Daar is altijd afstand van genomen, de man heeft altijd gezegd, ik ben in Nederland en mijn kinderen krijgen een stuk gezinscultuur uit Indonesia mee(o.a. hechte familieband) en voor de rest zijn het Nederlanders.
Twee van de kinderen spreken plat Haags en n plat Rotterdams ik lach me altijd rot als ze een telefoongesprek hebben met iemand die hun nog nooit heeft gezien en dat er daarna een ontmoeting is, van verbazing flikkeren ze meestal uit hun stoel als ze een Indonesier zien(naar hun mening) die plat Rotterdams spreekt.
Mocht n of andere halve zool het woord aduh gebruiken, staan ze te kijken met een blik van, wat is dat voor idioot.
Ze spreken geen woord bahasa Indonesia, maar zij zijn wel Indo.
Zij zijn volledig lid van de Nederlandse gemeenschap, voelen zich Nederlander, zijn Nederlander alleen zien ze eruit als een Indonesier.
Er is weinig contact met andere Indo`s, maar ze hebben wel een gezonde nieuwsgierigheid naar hun roots.
Moeder zegt dat ze Indo`s zijn, ze zijn trots op hun afkomst, maar weten door verhalen van moeders en hun huidige vader(ikke dus) dat het in Indonesia een zooitje is en zij verlangen zeker niet terug naar Indonesia.
Met vakantie naar Indonesia is natuurlijk wel belangrijk, immers al de ooms en tante`s zitten daar nog, maar samenhokken hier komt niet in hun hersenen op, nog erger ze begrijpen niet dat mama straks als ik uitgewerkt ben een half jaar Indonesia en een half jaar Nederland willen doen.
Ik hoop dat dit een antwoord is op de vraag, dit zijn Indo`s

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 15-06-2006 20:09 maseddi wrote:

...

*Dat leerden ze allemaal op shool

*Maar ik maak er geen punt van zoals veel indos die dan met indonesiers in discussie gaan en hen de bersiap onder de neus wrijven.

*Veel indos hebben de neiging om maar steeds in herhaling te blijven treden, ook tegen indonesiers.

Ya , ze hebben iets geleerd op school(als ze het niet vergeten dan).
Maar wat mij opvalt dat de verhaaltjes vaak van horen zeggen zijn , de mensen die dat hebben meegemaakt en overleefd vertellen soms andere verhalen.Of vaak overdreven (zoals de 40.000 slachtoffers van de "TurK" Emoticon: Wink .
Ook werd er sterke verhaltjes verteld over de heldhaftigheid van de Nederlandse legers in de gevechten met de Japanners.
(Bij de Knil en Ambonezen is het een andere geval).

Ook werd veel geromantiseerd over de nederlandse samenleving , inclusief de indische nederlanders( cq indo-europeanen) en hun relatie met de inlanders.
Nu ik vaak oude nederlandse boeken lees over tempo doeloe kan ik alleen maar constateren dat het veel uit de jempol besar werd gezogen.
Dat zijn gewoon feiten , opgeschreven in de nederlandse boeken.
En de Indonesiers hebben nog geen gebruik gemaakt van de "verborgen"informatie.(te weinig)
Ik lees het omdat ik nieuwsgierig ben , klopt het wel wat in de sites lees ? , en in de geromantiseerde boeken ? . Wat de(ex) kolonialen vertellen.
Daarom ga ik vaak doorvragen of komentaar geven als iemand over de oude tempo doeloe , de verhoudingen gaan schrijven .

Persoonlijk heb ik goede kontakten met Indische mensen , woon jaren tussen hun en hebt veel vrienden.
We gaan soms ook praten en in de meeste gevallen kunnen we altijd een goed gesprek voeren zonder waarde oordeel te geven .
Ik beschouwd de Indo's (indischen) zelf als mijn eigen bangsa , heb altijd gevoeld dat wij de zelfde roots hebben . We hebben iets gemeenschappelijk.
En niet gaan zeuren over wat hun opa mijn opa aangedaan zou hebben.
(of omgekeerd).

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

On 16-06-2006 01:31 Malam wrote:
.
Met vakantie naar Indonesia is natuurlijk wel belangrijk, immers al de ooms en tante`s zitten daar nog, maar samenhokken hier komt niet in hun hersenen op, nog erger ze begrijpen niet dat mama straks als ik uitgewerkt ben een half jaar Indonesia en een half jaar Nederland willen doen.
Ik hoop dat dit een antwoord is op de vraag, dit zijn Indo`s

.

Met veel belangstelling uw verhaal gelezen. En ik kan me best inleven in de gedachtengang van uw kinderen

Tot ik in aanraking kwam met internet had ik in het geheel geen belangstelling voor mijn roots en afkomst. Hield mij daar niet eens mee bezig.
Genealogie interesseerde me niet.
Noch liep ik rond met een t-shirt met daarop de tekst I love Indo, of trots dat ik indo ben.

Toen vroeg mijn vader mij mee naar indonesie ik meen in 1999, voor familiebezoek.
Nou, het was voor mij een zeer aangename ervaring.
Toen raakte ik meer en meer geinteresseerd in indonesie - niet in indo's of indisch.
En ik was toch daar ook geboren, nietwaar? En heb een hele tijd op Lombok rondgehuppeld en gespeeld met een aantal kacung (die ik daarna, na vele jaren, ook weer ontmoet heb)

Uiteraard kwam ik ook terecht op indische sites, en sindsdien heb ik met stijgende verbazing al die relazen gelezen van zoekenden naar hun roots.
de enige persoon in wie ik zeer geinteresseerd was, was Londoh, vanwege zijn cynisme. Dat herkende ik ook bij mijn vader terug. Maar Londoh was geen indo.
U moet niet vergeten, mijn vader heeft ook het een en ander meegemaakt. Zat bij de gajah merah, zat in Burma, en dan wordt je wel wat cynischer en 'pukul gampang'.

Maar wat mij steeds verbaasde is dat ik me totaal niet herkende in het geweeklaag en gejammer en de verhalen van de 2e, 3e en latere generaties indos'.

Ben ik dan anders opgevoed, hebben mijn ouders mij dan verkeerde informatie doorgespeeld.? dacht ik zo.

Niets, totaal niets, hiervan: zij hebbenhun frustraties nooit op mij overgebracht, want dat zou een vorm van kindermishandeling zijn
Wel hun verhalen verteld
Ze hadden gewoon niks te verbergen. Want wie zwijgt heeft iets te verbergen, en vaak ook niks fris(?).

U kent toch de vragen van kinderen?
Pa wat deed u tijdens de oorlog?. Pa was u ook een hippie of provo.?

Kun je als pa toch niet maken (?)wanneer je zou antwoorden
Ja Pa streed tegen de indonesiers. (je zou maar kind van twee kulturen wezen zo).
Of pa, stond aan indonesische zijde mee te vechten
Pa, was geen hippie, rookte geen shit, maar was een brave ambtenaar, of pa veegde de Dam schoon

Of pa, heeft helemaal niks meegemaakt.

Dat er soms wat heimwee of teleurstelling school bij hen, valt niet te ontkennen, en is begrijpelijk.

Ik meen een gezonde kijk en belangstelling te hebben op/voor Indie en Indonesie. En op zijn tijd ben ik ook vrij kritisch.
Ik zoek gewoon informatie op internet, geen lot- of deelgenootschap in eender welke frustratie dan ook.

In het begin kreeg in van veel indo-internet gangers het verwijt te horen dat ik met twee monden sprak (kind van 2 culturen?) , dat ik aan zelfhaat leed. Ik werd bedreigd. ik moest gedumpt worden.
Mij werd van alles aangepraat.

Maar gaandeweg kreeg ik de indruk dat er ook velen waren die hetzelfde dachten als ik.

Inmiddels ben ik met een indonesische getrouwd, en vaak denk ik dan ook:

Lullen jullie maar flink een eind weg over indo, indisch en dergelijke, ik krijg wel op tijd mijn portie Indonesische rendang en loempia op mijn bord

Sweet young thing

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

On 16-06-2006 10:21 sidia wrote:

...

En niet gaan zeuren over wat hun opa mijn opa aangedaan zou hebben.
(of omgekeerd).

ja, dat vind ik heel belangrijk voor een goede verstandhouding en begrip voorelkander
Ik las nog op een site over wat opa vertelde over de bersiap aan een kleinkind.

De indonesiers waren dus heel wreed, de bersiap een laffe genocide.
Genocide?
Zo'n jongen zegt dan: ik heb niks tegen indonesiers maar, etc etc.
Verbaast mij dat ie niet schrijft: het zijn ook mensen

Uiteindelijk mondt eea uit in een wij en zij gevoel, en dan nog trots zijn op het feit dat ie kind is van twee kulturen en het beste daarvan in zich vereningt.

Ik denk dan weer: man wordt toch moslim of zo Emoticon: Worship

Sweet young thing

maurits
User
User icon of maurits
spacer line

John Heitinga mag dan wel Indisch bloed hebben maar ik zag hem toch een keer dramatisch in de fout gaan tijdens een interview.

Interviewer: "Johnny, je hebt indonesisch bloed, ben je al vaak in Indonesie geweest?"
Johnny: "nee, ik wil het wel iedere keer doen, maar boek toch telkens een pakketreis naar Griekenland of zo"

WHAT THE F*CK IS WRONG WITH HIM?

Hij is inderdaad indo, maar wel zo'n nepperd zoals zovelen hier in NL...

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

Sjongejonge, zeg , pffff. Wat een wedstrijd tegen Ivoorkust, het leek soms wel een Edammerkaas daarachter.
Anders dan bij de Argentijnen.
De scheidsrechter vond ik echt knudde.
Ik heb Heitinga niet gezien . Jullie wel?
Wel Robin van Persie en Khalid Boulahruz, maar dat is een "kutmarokkaan".
Ik heb het me nooit afgevraagd, maar Van Persie lijkt wel een indo.
Iemand uit indonesie moet dat toch wel kunnen zien?
Of toch van Surinaamse afkomst?
Een Indo-surinamer?

Sweet young thing

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,066,962 topic views - 235,037 posts - 13,697 topics - 25,801 members - last post @ 20-11-2019 15:31 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,903,672 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com