indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Tommy
User
spacer line

Hey,

Ik reis af naar indonesiŰ deze zomer (volledige maand juli), en plande van Jakarta naar bali te reizen ( de traditionele route wellicht).
Jogjakarta had ik als topbestemming aangekruist... het slechte nieuws overviel me dan ook. Voor diegenen die het kunnen weten... die daar zijn of familieleden hebben...
Is het op dit moment safe om naar oost-java te reizen? Hoe zijn de wegen? Moet ik jogjakarta schrappen? staan ze te wachten op toeristen of staan ze er op dit moment vijandig tegenover? Hoe lijkt de situatie volgens jullie te evolueren?...
Ik zit ook met de bedenking; ik wil geen westerse ramptoerist zijn die een paar foto's komt nemen van de miserie en dan terug zijn biezen pakt... anderzijds heb ik een grote drang om de plaatselijke cultuur in me op te nemen, om me te mengen onder de lokale bevolking, en is het misschien ook een extra straf voor de bevolking als ik om deze reden jogja en omgeving schrap.
Heeft er iemand raad voor mij?
met veel dank

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Waarom zouden de mensen vijandig tegenover toeristen staan? De stad zelf is nog vrijwel in tact, ten zuiden is het slechter of heel slecht. Daar kun je beter niet heen gaan, want er is niet veel meer te zien. Wegen liggen er nog, treinen rijden gewoon en vliegtuigen vliegen ook gewoon.

• Imogiri (de graven van de sultans) is ook zwaar beschadigd, dat kun je nu wel wegstrepen.
  • het Prambanan tempelcomplex (ten oosten van de stad) is gesloten voor toeristen voorlopig, vanwege de zware schade aan de vele tempels.
  • het waterpaleis en het kraton zijn licht beschadigd maar gewoon open, alsmede vele andere toeristische plekjes in de stad zelf.

• londoh
    User
    User icon of londoh
    spacer line

Yogyakarta is dus geen topbestemming meer, maar er zijn nog zoveel andere interessante plekken op Java dat je Yogya niet eens zal missen. Duurt ook nog wel jaren voordat het terug op de toeristische kaart komt. Komt trouwens zelden voor dat Javanen vijandig staan t/o buitenlanders, zeker de mensen in Midden-Java niet, staan bekend als zeer tolerant.

Jeroen
    Administrator
    User icon of Jeroen
    spacer line

Dat is de stad zelf toch al enige tijd niet meer, het meeste ligt/lag buiten de stad, en voor het waterpaleis (tot drie jaar geleden nauwelijks onderhouden) en het kraton (vaak dicht op tijden dat toeristen wakker zijn) hoef je het niet alleen te doen als je het mij vraagt. Maar als je er toch in de buurt bent, ach, waarom ook niet een nachtje of twee.

londoh
    User
    User icon of londoh
    spacer line

Ach je hebt nog Solo en vooral Semarang in de buurt, zeker Semarang ben ik de laatste tijd steeds leuker gaan vinden. Heeft echt de allure van een stad, staan veel mooie gebouwen, ruime wegen, verkeer is niet druk en in de buurt zijn veel mooie attracties. (Bandungan, Ambarawa, Ungaran) Maar ja maak dat een toerist eens wijs. Die moet... Emoticon: Shiny

Jeroen
    Administrator
    User icon of Jeroen
    spacer line

Ambarawa heb ik deels gezien (museum KA & penjara/militair terrein/voormalig kamp. Semarang is ook vast op de route van west naar oost, de trein stopt er dus in principe is een uitstapje daar zo gemaakt.

Solo vind ik een ruime stad, voor mijn gevoel is het daar nooit druk, maar ja, vergeleken met het 'krampachtig volle' Yogya is een stad al snel rustig denk ik.

Tommy
    User
    spacer line

Waarom vijandig...?
    Ik heb altijd gehoord dat javanen zo vriendelijk zijn... dus ben blij dat hier bevestigd te krijgen.
    Desalniettemin, vijandigheid naar toeristen toe is niet onlogisch als je voedsel en geld mankeert, terwijl een westerse toerist daar sowieso(zou ik denken), in hun ogen, hopen van heeft.
    Nu, Ik hoop oprecht, uit medeleven en sympathie voor de mensen daar, dat de situatie snel mag verbeteren... maar een maand is kort, en daar de ellende zo groot is, vroeg ik me af of een bezoek wel gepast was.
    Maar jogjakarta zelf is dus geen probleem, ... en alternatieven genoeg ik als het zo hoor Emoticon: Smile

londoh
    User
    User icon of londoh
    spacer line

Gezien het tempo dat op Java wordt aangehouden vrees ik dat de wederopbouw in Yogya nog jaren gaat duren. Van de 600.000 daklozen zal er een groot gedeelte zich in de stad gaan vestigen. Ook bijv. Parangtrites was met de grond gelijk gemaakt, plus dat er bijna geen hotel in Prawirotaman zonder schade was. Zelf bezocht ik Yogya de laatste 2 jaar met grote tegenzin, vanwege de teringherrie door het drukke verkeer aldaar. Er is 1 stad op Java erger en dat is Bandung, de verkeerschaos daar grenst aan het ongelovelijke en smerig. Heb je natuurlijk Jakarta ook nog, daar kom ik alleen in de weekends, en is het best te doen. Afgelopen November was ik met Lebaran in Jakarta, helemaal leeg, was zelfs moeilijk om iets te eten te kopen. Solo is een stad waar vooral gepensioneerden zich vestigen, hoewel het aantal motorfietsies stijgt daar ook. Solo heeft 2 kratons, een paar stenen atracties (Candi Sukuh en Candi Ceto), erotische tempels die zeer de moeite waard zijn, is ook goedkoop en er woont precies dezelfde soort mensen als in Yogya. Toeristen komen er bijna niet. Ja lokalen in de kraton. Dan Semarang, ik heb zeer genoten van Bandungan waarvan je makkelijk overal naartoe kan. Gedong Songgo, Ambarawa, wel een kamer met warm water nemen, want het water is daar zo alle Je Zus koud dat de lust tot baden je ontgaat. De weg tussen Solo en Semarang is vreselijk druk, veel containertrucks, want Semarang is een haven. Die hebben nogal eens de gewoonte midden op de weg er mee te stoppen. Als ik naar SMG ga neem ik de trein vanaf Solo, een vreselijk oud pleuristreintje dat 2 keer per dag rijdt. Door mooi landschap,welliswaar erg arm gebied en schitterende stations, dit was de eerste treinlijn op Java, is jaren dicht geweest doch onlangs weer geopend. Semarang heb ik altijd snel bezocht, iedere keer valt het me op hoe speciaal het is. De laatste keer reed ik op een maandagochtend half 8 per taksi dwars door het centrum, geen verkeerschaos, dat viel me heel erg op. Als toerist naar rampgebieden: Na 8 maanden Indo in NL, in maart jl. ben ik op Ambon en omgeving geweest en verleden week moest ik naar Yogya, de beelden die bij mij terug op het netvlies verschijnen zijn van de ellende en narigheid die ik toen heb gezien. Is wat mij betreft geen goede herinnering, ik ben wel met betere gevoelens uit Indo teruggekomen. Ik heb wel meer van die dingen gezien die nooit vergeten kunnen worden, zoals de rellen in 1998 in Indonesia. In de 1980'er jaren was ik op de busterminal in Colombo waar net en bomaanslag was geweest die enkele 100'den doden had gekost. Ook nog eens naar Jaffna in het noorden, waar die Tamils wonen. Als je in (ex) oorlogsgebieden komt (bv Ambon) zie je erg veel mensen die lichaamsdelen missen en zo,of op een andere manier gekwetst zijn geen bizonder smakelijk gezicht in dat soort landen. Zal in Yogya en omgeving ook het geval zijn, veel gebroken ledematen die niet behandeld werden. Ik zie er het sensationele ook niet van in, als je het kan mijden moet je dat in mijn ogen zeker doen.

Malam
    User
    User icon of Malam
    spacer line

Als je de plaatselijke kultuur in je op wil nemen kan ik Sukabumi aanraden(daar weet ik het meeste van)
    Een provinciestad, het verkeer is ook daar een chaos, de mensen zijn totaal niet gewend aan touristen, dus vriendelijk, omdat ze zo nieuwsgierig zijn als de pest.
    Verder is er niet zo veel te beleven maar voor een dag of 3 best leuk om te doen.

zieleffe
    User
    User icon of zieleffe
    spacer line

Gezien het tempo dat op Java wordt aangehouden vrees ik dat de wederopbouw in Yogya nog jaren gaat duren.

De eerste zin van Londoh kan ik goed begrijpen.
    Het is heel moeilijk voor een Hollander die tempo na te doen.
    Het is voor een Hollander niet goed om in IndonesiŰ te werken, en verblijven.
    Of je beschikt op zo goede aanpassings mentaliteit, dat je daarover je eigen niet hoef op te winden.
    Want dat helpt totaal niet daaro,als je eigen druk maakt, of boos, ze beginnen uit beleefdheid je nog uit te lachen ook.
    Die natuurlijke ongeduldigheid die vele Nederlanders hebben, past niet in hun mentaliteit.

Er is 1 stad op Java erger en dat is Bandung, de verkeerschaos daar grenst aan het ongelovelijke en smerig.

Ja Bandung is een stad geworden waar je met smok te maken krijgt.
    Als ik daar loop dan heb ik altijd last van, droge lippen, en zo,n vieze smaak,niet uit teleggen.
    Je ziet chaotische gebeurtenissen die je niet voor mogelijk houd, te druk op een kluitje.
    Maar dat is IndonesiŰ het verkeer wordt daar niet in banen geleid, en als je een politie ziet regelen dan zie je dat hij totaal geen invloed heeft op de verkeer deelnemers
    Ja eigenlijk zou je een mondkapje op moeten hebben.
    Maar je voelt je eigen voor lul lopen met zo iets. Emoticon: Talk to the hand Emoticon: Shiny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Malam
    User
    User icon of Malam
    spacer line

Hahaha Ziel wees zuinig op de je echtgenote, laat die in iedergeval zo`n ding dragen.
    HEEFT ECHT VOORDELEN.

Neles
    User
    spacer line

Ik reis zelf ook in Juli af naar Java. We waren van plan om vanaf Bandung met de trein naar Yogja te reizen. Vooral de Borobodur ( ik weet het toeristische trepleister of tourist trap) wil ik graag zien. Weet iemand hoe het met de Borobodur is? Is deze ook erg beschadigt en gesloten voor publiek?

Wat kan, behalve Yogja, een andere goede uitvalsbasis zijn om deze tempel te bezichtigen? Misschien vanaf Solo? Gaat de trein vanuit Bandung ook naar Solo?

Ik hoor graag van jullie indo-experts....

Jeroen
    Administrator
    User icon of Jeroen
    spacer line

Met de Borobudur is niets aan het handje, alles staat nog en het is gewoon open. Magelang is een provinciestadje ook niet te ver van de Boroburur, misschien is dat wat. Ikzelf weet dat niet.

londoh
    User
    User icon of londoh
    spacer line

Vanuit Bandung vertrekt om 0800 WIB de Lodaya, Bandung - Solo is om ongeveer 1600 (maar meestal 1700) in Solo. Deze stopt ook in Kutoarjo (uur of 1300)Ik denk dat het niet zo moeilijk is om de Borobudur vanuit daar te bereiken. Bij de Borobudur zijn trouwens ook hotels, heb ik altijd al een willen doen, vroeg in de ochtend. Voorbij Magelang heb ik wellis in Kopeng gezeten, maar na 36 uur regen weer terug naar Solo gegaan. Had daar wel een mooie villa voor niet al teveel geld.

zieleffe
    User
    User icon of zieleffe
    spacer line

Neles Ook even naar search gaan links boven in het gele vlak onder Home enz,
    tik Bororburdur in en je komt op topic van allelei mensen die hier al heel wat over Indonesie hebben neer geschreven.
    Het zijn er nog al wat dus trek er even wat tijd uit,en je kan heel veel lezen, er over, " succes".
    Veel Emoticon: Bye bye lees plezier Emoticon: Worship

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Neles
    User
    spacer line

Okey bedankt allemaal. Hoe is het met de Mt. Merapi? Zal dit invloed hebben op Yogja?
    Is het vanaf Solo ver naar de Borobodur? Zijn er trouwens ook vluchten vanaf Solo naar Denpasar?
    Wat een vragen allemaal......

advo999
    User
    User icon of advo999
    spacer line

Beste Tommy en Neles,
    Ik ben vanaf 1 juli tot 23 juli weer in Semarang. Ik vlieg zes keer per jaar naar Indonesie. Als jullie daar behoefte toe voelen dan kan ik jullie in Semarang de weg wel wijzen. Stuur dan maar even een mailtje en dan krijg je mijn Indo nummer voor als je daar bent.

Het is een WONDERBAARLIJK land.....

londoh
    User
    User icon of londoh
    spacer line

De Merapi moet nog aan de beurt komen, niet alles tegelijk. Ik vindt Solo te ver van de Borobudur om even in een dag heen en weer te gaan. Kijk maar eens op de kaart van Java en waar Kutoharjo legt. Vanaf Solo zijn er geen vluchten naar Den Pasar, vanaf Yogya wel, Het vliegveld van Yogya legt aan de weg naar Solo, 10 km in die richting. Je kan natuurlijk ook vanaf de Borobudur richting Semarang.

kiwimave
    User
    User icon of kiwimave
    spacer line

On 09-06-2006 10:21 Neles wrote:
    I
    Wat kan, behalve Yogja, een andere goede uitvalsbasis zijn om deze tempel te bezichtigen? Misschien vanaf Solo? Gaat de trein vanuit Bandung ook naar Solo?

Ik hoor graag van jullie indo-experts....

Kijk eens ff op http://ticketing.kereta-api.com/

Daar kan je de dienstregeling (en aantal vrije plaatsen!) vinden voor de meeste treinen in Indonesie. Daar zou de NS nog wat van kunnen leren!!

Gracias. Sama sama

londoh
    User
    User icon of londoh
    spacer line

Wat zou de NS moeten leren ? Ik hoor het al aan de loketten : Maaf tuan, komputer lagi sedang heng. Komt nog bij dat je met die trage lijnen in Indo deze site niet eens kan bereiken Emoticon: Shiny Ik kan me herinneren dat ik in Tasik een kaartje ging kopen, ze kennen me daar, dus gewoon via de achterdeur van het loket. Was die loketteur het pasword vergeten om in het systeem te komen, zeg ik probeer eens PTKA, meteen raak Emoticon: Worship

Neles
    User
    spacer line

Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen in Yogjakarta?
    Hoe is de situatie in het centrum? Ik wil half juli namelijk toch wel erg graag een (kort)bezoekje brengen aan de stad, om van daaruit o.a. de Borobodur te bezoeken. Is het nog chaotisch in het centrum (meer dan normaal dan Emoticon: Wink )??
    Wat is jullie advies?

Tommy
    User
    spacer line

Inderdaad,
    Iemand nog wat laatste info over de situatie aldaar?

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,847,173 topic views - 234,918 posts - 13,695 topics - 25,649 members - last post @ 14-11-2019 11:03 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,633,070 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com