indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

leontien82
User
spacer line

Graag wil ik advies en eventueel ervaringen van mensen die hetzelfde hebben meegemaakt.
Onlangs zijn mijn moeder en ik 2 weken in IndonesiŰ geweest. In Yogyakarta hebben wij geprobeerd geld op te nemen bij een Niaga bank, een pin met cirrus en mastercard logo...

Wij hebben dit 3 x geprobeerd, 1 x 1,5 miljoen RP en 2 x 1 miljoen RP. Bij alle keren kregen wij er geen geld uit. Wij hadden natuurlijk gekozen voor de engelse taal, maar op het einde kreeg je heel snel een mededeling in het Indonesisch waar ik alleen het woordje "tidak" uit begreep. Ging er dus vanuit dat het niet zou lukken, maar zag dat pas bij de derde poging.

Helaas blijkt nu, bij thuiskomst en het bekijken van de afschrijvingen dat die bedragen dus WEL afgeschreven zijn. We zijn dus voor zo'n 350,- euro belazerd. Weg geld.
Heeft iemand hier ervaringen mee, en wat moet je hier nou mee??

Verder wil ik wel kwijt dat IndonesiŰ, Java een prachtig land land is met vriendelijke mensen, maar dit geeft toch wel een bittere nasmaak en maakt de vakantie stukken duurder!

Graag hoor ik van jullie! Advies....!

Leontien Emoticon: Angry

kleinsmann
User
User icon of kleinsmann
spacer line

~Ik denk dat niemand je echt kan adviseren? Ja voor een volgende keer na de eerste mislukking stoppen, maar ja daar heb je weinig aan... Wat kan je nu nog doen, bewijs heb je niet.
Denk dat er een "oude truc"is uitgehaald met de automaat. Heb weleens gehoord dat je je vroeger onze automaten ook kon dichtplakken en dat ie dan nog wel werkte. Dit zal hier misschien ook gebeurd zijn...

Wel zuur voor je...

TYN

Just because you're paranoid don't mean there're not after you...

Richy
User
User icon of Richy
spacer line

Mij lijkt het ook niet echt verstandig om zulke grote bedragen in 1 keer te pinnen... als je weet dat er toch alleen maar biljetten van 50/100 ribu uit de flappentap komen... Begin eerst eens met een klein bedrag dan is je verlies ook niet zo groot... Bij mijn weten zijn de meeste ATM's ook gelimiteerd aan een opname tot 600 ribu in 1 keer... Pinnen met een creditcard lijkt me zowiezo onnodig... en heb je een europas (Rabobank) dan pin je tenminste ook nog eens gratis...

"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Ik zou ook stoppen als het de eerste keer niet lukt, dit doe ik al sinds 1999 (mijn eerste vakantie) en tot op heden is er ook niets fout gegaan.

Dat berichtje wat je krijgt is iets in de trant van "Uw transactie kan niet gedaan worden", vaak door communicatieproblemen met de bank. Ook kan het zijn dat de automaat leeg is, maar dat merk je pas als je de transactie gedaan hebt.. ook gek, maar niet iedereen haalt 2 miljoen uit de automaat.

ik pin trouwens altijd een miljoen, tenzij ik vliegtickets moet betalen. De meeste automaten geven dit wel uit trouwens.

Ik zou trouwens ook willen weten welke automaat van Bank Niaga het is, dan zal ik dit doorgeven aan een kennis van me. Wie weet is er met de automaat gekloot om zo fraude te kunnen plegen.

leontien82
User
spacer line

We hebben ook niet gepind met een creditcard gewoon met de pas van de postbank.
en dat we een bedrag van 1.500.000 als eerst probeerden was omdat we de volgende dag naar wat afgeleger gebied zouden reizen waar er minder pin automaten zijn, vandaar.

het gaat om de pin automaat van bank Niaga naast het Santika hotel in yogyakarta.

kleinsmann
User
User icon of kleinsmann
spacer line

Misschien is je kennis wel enorm blij. Hij prutst wat aan die automaat,klepje lijkt wel lam...... en hup.... daar komt het geld van o.a. Leontien whahahaa
Emoticon: Nice

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

On 08-05-2004 12:14 kleinsmann wrote:
Misschien is je kennis wel enorm blij. Hij prutst wat aan die automaat,klepje lijkt wel lam...... en hup.... daar komt het geld van o.a. Leontien whahahaa
Emoticon: Nice

Hee, ik dacht dat we eerlijk zouden delen? Emoticon: Wink Nee, zoeen is het niet, maar als er iets fout zit bij de automaat is het wel handig dat door te geven aan de bank zodat ze iets kunnen doen.

spacer line  

Wanneer was dat, van 17 tot 23 april ben ik ook in het Santika hotel geweest.Niaga bank ligt als uit het hotel komt rechts ik heb daar ook 2 x gepint maar geen last gehad 2x 1.5 juta gehad zo te horen heb ik geluk gehad dan.ik denkt dat je er niks meer tegen kunt doen, als ik mij niet vergist zit er toch een bewaker in het huisje was beter geweest hem om hulp tevragen dan had hij misschien de bank gebeld,maar ja dat is altijd achteraf gepraat.in iedergeval het is erg jammer.

Groetjes Richard

RichardFvV
User
User icon of RichardFvV
spacer line

Je moet zo snel mogelijk contact opnemen met de postbank en de situatie uitleggen zodat de postbank contact op kan nemen met de betreffende bank, en als het goed is zijn die gegevens nog te achterhalen, wil de postbank dat niet, dan moet je gelijk dreigen met de geschillencommissie voor het bankwezen. succes R.

'Hij bevalt me niet.' Waarom niet? 'Ik ben niet tegen hem opgewassen.' Heeft een mens ooit zo geantwoord?

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Voor zover ik weet, krijg je nooit mededelingen in bahasa als je voor de Engelse taal hebt gekozen (en het woord tidak in het Bahasa ben ik ook nooit tegengekomen). 1,5 miljoen rupiahs pinnen kan meestal niet tenzij bij je eigen bank. Het maximum is 1 miljoen (is zo'n 220 euro). Als ik heel eerlijk ben, vind ik dit een beetje dom verhaal. Als het de eerste keer niet lukt zou ik het verder -afgezien klagen bij de bank) het er bij laten zitten en naar een andere geldautomaat gaan (er zijn er genoeg). Dit soort dingen gebeurd overigens ook in Nederland.

kleinsmann
User
User icon of kleinsmann
spacer line

Diederick, kan ik bij jou paar juta wisselen voor euro's?Jou koers is errug lekker.....whahaha je leeft nog in de tijd van de gulden nietwaar?
1juta = +/- 100 eur = +/- 220 oude hollandse guldens.. Emoticon: Nice Emoticon: Nice

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Sorry, je hebt gelijk, Martijn. Net een heleboel geld uitgegeven, wellicht vandaar. Ik ben ook wel een oudere man (niet zo mooi en jong als jij). Ik schaam me diep....

Hitami
User
spacer line

Leontien,

Jou posting zegt meer over jezelf. Wanneer dit in Nederland was gebeurd, was je meteen binnen gestap bij de Bank of de desbetreffende Bank gebeld.

Soorgelijke ervaring, had ik een keer meegemaak. Gemeld bij de Bank, een paar uur later krijg ik mijn geld. no problems. Ze kunnen nl controleren.

Wat ze nodig hebben is je pin kaart (copie) en een copie van jou pasport.

Trouwens je kunt het nog doen !

leontien82
User
spacer line

Waar slaat die opmerking op, dat de posting meer over mijzelf zegt... Zo raar is het toch niet, om het nog een keer te proberen als je je pasje terug krijgt samen met een mededeling die je niet snapt omdat die in het indonesisch staat.

We hebben trouwens een brief gestuurd naar de Postbank en die is het nu aan het onderzoeken ism de Niaga Bank in Jakarta. Maar omdat dat wel even op zich zal laten wachten hebben we het geld voorlopig al terug gestort gekregen...! Het was een pin automaat met niets of niemand erbij, waar en hoe moet je dan in godsnaam melding maken... En trouwens op dat moment wisten wij toch niet dat dat geld afgeschreven zou worden. Op het moment dat we daar achter kwamen, waren we al in NL. Beetje moeilijk om dan naar de bank in Jakarta te stappen. Was ter plaatste ook beetje moeilijk geweest als je in Yogjakarta zit en het hoofdkantoor zit in Jakarta....!

Slechts een iemand heeft serieus advies gegeven; dus bedankt RichardFvV!

En Diederick heeft vast nog nooit gepind bij een Niaga bank, want het was toch echt indonesisch wat op het shermpje kwam. Verschil tussen engels en indonesisch zie ik echt wel. Bovendien stond ik met m'n taalgids bij die pin en heb toch echt Tidak gezien, bahasa of niet, ik ben niet achterlijk.....!

En wat heeft iedereen toch over een maximum... Ik heb verschillende keren 1.500.000 of zelfs 2.000.000 RP kunnen pinnen, oa bij de Bank Central Asia. Als je me niet gelooft ik heb de bonnetjes nog......!

Emoticon: Puh!

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Jammer dat je mijn post niet als serieus bestempeld. Verder natuurlijk aardig van de Postbank dat er direct geld wordt overgemaakt.

Ik ben trouwens nog nimmer een pin-automaat tegengekomen die alleen Indonesisch gaf, maar dat zal wel toeval zijn. Voor mij maakt het niet meer uit of het Indonesisch of Engels is.

Maar je hebt in ieder geval je geld, da's toch het belangrijkste neem ik aan. Emoticon: Yes!

Makassi
User
User icon of Makassi
spacer line

Diederick,

Volgens mijn lerares zit het woord tidak toch echt in het BI.

Ik heb zelf ook ÚÚn keer een mislukt transactie gehad en, ondanks dat ik voor de engelese taal had gekozen, krijg ik een indonesische tekst met de melding dat er op dit moment geen contact kon worden gemaakt met de bank (met het woord 'tidak' erin).
Gelukkig was er ook geen geld van mijn rekening gehaald.

Groetjes
Si Mak

Richy
User
User icon of Richy
spacer line

Ik heb verschillende keren 1.500.000 of zelfs 2.000.000 RP kunnen pinnen, oa bij de Bank Central Asia. Als je me niet gelooft ik heb de bonnetjes nog......!
Emoticon: Puh!

... de bonnetjes wel alleen het geld niet... Emoticon: Smile Emoticon: Wink Emoticon: Smile

Nee zonder gein... harstikke vervelend als je dit overkomt en perfect dat de postbank dit zo oplost.

Toch pin ik zelf liever niet meer dan 600000 rps per keer dan valt de schade nog te overzien... vooral wanneer je niet bij een bank pint maar ergens op straat dan sta je toch wel te kijken als je knikkers niet uit de muur komen... en nogmaals met de europas gaat dit perfect aangezien je geen pinkosten betaald!

"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

(Makassi) " Diederick, volgens mijn lerares zit het woord tidak toch echt in het BI."
Makassi, dat weet ik natuurlijk ook wel, het ging me er om dat ik nooit in een mededeling van een pinautomaat het woord tidak ben tegengekomen, als je voor de Engelse taal gekozen hebt (dan krijg je nl. Engelse mededelingen, ook als het fout gaat)
(Richy)"nogmaals met de europas gaat dit perfect aangezien je geen pinkosten betaald!"
Dan ben ik benieuwd welke europas je hebt, want me die van mij (ABN/AMRO) moet ik bij elke geldopname 2,5 euro betalen!

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Diederick,

De Europas van de Rabobank is dat. Die heb ik ook en welk bedrag je ook pint (50.000 of 1 juta), pinnen is gratis.

Yerun

Richy
User
User icon of Richy
spacer line

Inderdaad voor de volledigheid de Rabobank Europas... ze maken de laatste tijd vol trots reclame hierover op de radio...

Voor diegene die weleens geld overmaken naar een Indonesische bankrekening... mijn ervaring is dat de postbank hiermee qua kosten het goedkoopste is... 9,50 euro onafhankelijk van het bedrag tot een bepaalde max (dacht rond 2000 euro)... Het enige wat je nodig hebt zijn de internationale overschrijvingskaarten... Wie biedt er minder???

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Richy,
Minder is het volgende:
Open een extra rekening en vraag 2 pasjes. 1 pasje stuur je naar een bekende/familie/vriend/zakenpartner in Indonesie. Deze kan dan zelf geld van de rekening afhalen en kost niets, behalve beetje provisie per transactie. Overschrijven is altijd duurder.
Groetjes, Johan

Begin de details te vergeten

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

On 07-06-2004 12:08 JohanN wrote:
Richy,
Minder is het volgende:
Open een extra rekening en vraag 2 pasjes. 1 pasje stuur je naar een bekende/familie/vriend/zakenpartner in Indonesie. Deze kan dan zelf geld van de rekening afhalen en kost niets, behalve beetje provisie per transactie. Overschrijven is altijd duurder.
Groetjes, Johan

Precies zoals ik het gedaan heb. De nieuwe rekening moet trouwens op naam van een Nederlands rechtspersoon staan, jezelf dus wellicht, en niet je Indonesische partner/vriendin/zakenpartner/vage kennis/aangetrouwde familie whatever.

Ik ken het verhaal inmiddels. Emoticon: Shiny 't werkt perfect en kost geen drol, alleen 2,65 per kwartaal voor de rekening incl. pasje.

Je moet het pasje voor gebruik in het buitenland trouwens wel 1 maal gebruiken in Nederland, want dat is de activatie, dat kan niet in het buitenland.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,937,086 topic views - 234,973 posts - 13,697 topics - 25,709 members - last post @ 17-11-2019 00:10 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,784,380 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com