indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Andere praat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

weet ik niet, kan ik niet over oordelen met alleen 1 uitspraak, maar ik herinner me dit soort uitspraken ook van die meiden, vrouwen waarvan ik wel zeker weet dat ze dat zijn...

petteke
User
spacer line

Ciao,
Hier dan eindelijk een vrouw aan het woord.Ik lees liever ,wat er op dit forum geschreven wordt,dan te schrijven.Omdat ik al 36 jaar weg ben uit Nederland(ik woon in Italie),weet ik gewoon niet wat er in Nederland gebeurt.Ik vind dat gebabbel van die mannen erg leuk.Ik vind dit forum erg leuk.Ik ben al een ouwetje,ik denk de leeftijd van meneer Londoh.In de tijd dat ik nog in NL woonde ,werden er niet van die groffe termen gebruikt,maar daar ben ik nu al aan gewend.Ik leer op dit forum ook veel dingen zowel uit NL als Indonesie.
Zo wist ik bv niet dat de bewoners van Java,boomapen heten,wel leuk.!!
Ik hoop dat de klap die meneer Londoh op een van zijn laatste reizenheeft gehad(ik meen dat hij tegen eenboom was aangelopen),niet te hard is geweest,want ik wacht nog steeds op het vervolg .Hij kon alles heel goed beschrijven.Ik heb gehoord dat hij weer richting Mokum gaat,maar ik ben er van overtuigd dat hij gauw heimwee zal hebben naar Java en zijn boomapen.
Nog een vraag:waarom nemen de mannen een avatar van een vrouw?
Is het soms"ik ben een man ,maar ik had liever een vrouw willen zijn"!
Dus mannen gaan jullie aub door met schrijven .ik vind het leuk om het te lezen
Saluti Patricia.

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Hallo Petteke,
Eindelijk weer eens een meid op leeftijd op het forum, ik vind het wel leuk hoor!

Ik ben bijna 62 jaar maar voel me nog niet zo oud .
Ik denk dat ik bij een van de oudsten hier hoor en lees meer dan dat ik zelf schrijf maar zo af en toe laat ik ook iets van me horen.

Misschien dat ik je nu wat vaker op dit forum tegen kom want de heren kunnen wel een beetje tegengas gebruiken.

Groeten Yoke Emoticon: Yes!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

spacer line  

Hoi Patricia,

Leuk dat je je even laat horen vanuit het zonnige Italy Emoticon: Yeah right! dah dah holandia jij hebt de keuze al ruim optijd genomen (goed zeg !)

Ik denk wat betreft de Avatars...dat vrouwen looks..! beter en geruster overkomt! als bijv de voorlaatste avatar van Ziellefe met die bewegende kuif Emoticon: Stupid (dan denkt een vrouw al gauw...wat loopt hier in godsnaam rond) Emoticon: Puh!

Live life to the max.......

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 26-05-2006 11:23 dutchguy1000 wrote:
weet ik niet, kan ik niet over oordelen met alleen 1 uitspraak, maar ik herinner me dit soort uitspraken ook van die meiden, vrouwen waarvan ik wel zeker weet dat ze dat zijn...

Dat haantjes in de uitloopren was meer bedoelt als tegenhanger van kakelende kippen enz.

Verder weet ik niet hoe jonge meiden zich momenteel gedragen tegenover jongens/mannen, wel weet ik dat het anders is als vroeger en dat de dames in Indonesie zich anders gedragen dan in Nederland.

Groeten Yoke

Emoticon: Smile

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

On 25-05-2006 15:30 londoh wrote:
In Mokum is Leen een man (Behalve Leen Jongewaard) Emoticon: Yeah right!

Leen hoe doe je dat
Ben je leen van www.leen.nl de lening met 2,9 % rente
Voor hen die deze reclame bootschap nooit gezien hebben
Het volgende een bootschap met een knipoog want het wordt mooier voor gesteld dan het werkelijk is.
Zo kom je snel aan geld maar ook snel er van af?
Voor de dames die hier het werkelijk durfen op te nemen tegen die mannen shapo en welkom een verfrissende vernieuwing.
Neen Londoh ik zie je denken als je dit leest wat een slijmbal, neen ik wilde niet slijmen maar het is wel eens goed het van die kanten te horen.
Neen Joke ? geloof ik ik ben dan ouder dan u maar van de vrouwen was die dame uit Italie is jonger en dat is best leuk.
Ik zoek geen verkering hoor want ik heb al een leuk vrouwtje die nog steeds bij mij wilt zijn.
Want een vrouw bezit je niet meer maar wil bij je zijn of niet daarmee kunnen sommige mannen een voorbeeld aan nemen.
Als ze eenmaal een aan de haak hebben geslagen, dat ze gelijk al denken, dat is mooi zo, ze is van mij, en kan doen wat ik wil.
Bon anders krijgen ze geen worst bij het eten, van avond of weet ik veel wanneer? Emoticon: Bye bye

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

[quote] On 26-05-2006 19:54 zieleffe wrote:

...

Neen Joke ? geloof ik ik ben dan ouder dan u maar van de vrouwen was die dame uit Italie is jonger en dat is best leuk.
Ik zoek geen verkering hoor want ik heb al een leuk vrouwtje die nog steeds bij mij wilt zijn.
Want een vrouw bezit je niet meer maar wil bij je zijn of niet daarmee kunnen sommige mannen een voorbeeld aan nemen.

Ha, zieleffe beetje verkeerd gelezen denk ik, ik ben niet de oudste maar behoor denk ik tot de oudere gasten hier op het forum.
Ik wens je nog heel veel gelukkige jaren met je vrouwtje in goede gezondheid en ik zoek ook geen man hoor!
Ik ben al 42 jaar gelukkig getrouwd en nog steeds met dezelfde man.
Je hebt wel gelijk dat vrouwen geen bezit zijn maar mannen ook niet. Geven en nemen is belangrijk, voor elkaar zorgen en af een toe een beetje bekvechten hoort er ook bij en verder moet ieder zijn leven maar invullen zo als hij of zij het prettig vindt. Niet teveel regels opstellen, wie wat "moet"doen, daar kom je het verste mee.
Groeten Yoke Emoticon: Bye bye

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Yoke schreef

Niet teveel regels opstellen, wie wat "moet"doen, daar kom je het verste mee.

Ik ben daar helemaal mee eens, en ook elkaar niet proberen te veranderen, want daar komen ook conflikten van.
Wat een wijsheid Yoke,maar zeg eens bent u, NEEN , laat ik het anders vragen hebt u indisch bloed?
Of bent u getrouwd met een Indiche?
Ja het lijkt zo als Tante Lien (Wieteke van Dort) zo zou zingen U zou schrijven.
Met veel respect voor uw, al meer dan 40 jaren bij uw man te zijn, en hoop op nog velen jaren geluk,en voor spoed.
Ik ben pas gelukkig geworden na een gebroken huwelijk, maar inmiddels heel gelukkig met mijn huidige vrouwtje zij is klein tenger maar voor mij genoeg respectvolle vrouwtje, uit Indonesie Bandung. even bij vermelden anders gaaan ze van mij verdenken dat ik een jong vrouwke heb, ze word volgende maand 58 jaar
Dat je dat mag mee maken is al een verdienste van gelukkig samen te zijn.
Hoe denkt u over Indonesie, en de nu situatie van heden, en toekomst.
U hoef u niet in tehouden doen wij ook niet zoals u wel zal hebben gemerkt.
U komt niet over als niet zo tutigheid, en dat spreekt mij in ieder geval wel aan.
Hoop op een leuke inbreng, dat er van die kant ook eens een mening komt.
Ook ( Petteke) Patricia het zou echt leuk zijn om het gezeik van die mannen, jullie te zien, schrijven, wat je tegen hen kan inbrengen, Bijna alles is geoorloofd, onze moderator is niet zo kleinzielig dus schroom niet en doe mee!!! Emoticon: Bye bye
Groetejs Ziel Emoticon: Worship

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 27-05-2006 00:29 zieleffe wrote:

U hoef u niet in tehouden doen wij ook niet zoals u wel zal hebben gemerkt.

Doen wij ook niet .
Hoezo dan ? Emoticon: Confused

Tja , dat zou ik ook graag willen weten hoe buitenstaanders (niet indonesiers) er van denken.
Veel van De indonesiers geloven dat het goed zal gaan , vooral de mensen die in de voorspelling van Djajabaja geloven.(Een koning van Kediri (?) van ongeveer 800 jaar geleden.
Ik zelf geloof ook iets in zijn voorspelling Emoticon: Yes! , en zoek ook in de uitleg in de relatie met de gebeurtenissen in Indonesia.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Het is nu makkelijk te voorspellen in al die onheil die er nu plaats vinden om dat aan welk geloof te verbinden.
Maar als je ziet aan die Sleutel man van die Merapi is zijn gebruiken op basis van natuur elementen die duidelijk het aangevoel geeft, het te krijgen als je ziet wat de dieren doet, en wat de lucht gaat doen ,dan kan je al aardige voorspellingen doen.
Dus geloof in Natuur is voor mij de beste geloof dan wat er hiernamaals en hier boven zegt te zweven? Emoticon: Sadley

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

OmZiel
Als je zijn voorspellingen leest kan je gewoon herkennen dat hij iets meer weet dan gewone stervelingen.
Beroemd is dat hij de komst van de belandas (bijna 300jr )en de komst van de japanners 650jr jaar (1942)eerder hebt voorspeld.
Je zou zeggen dat hij een Javaanse Nostradamus was.

(PS : Veel Indonesiers zoals de amsterdamese OmSid zal ook zeggen Sudah Jamannya . )
Kan je ook vragen aan je vrouw wat OmSid bedoelde.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

On 26-05-2006 16:09 petteke wrote:
Ciao,
Hier dan eindelijk een vrouw aan het woord.Ik lees liever ,wat er op dit forum geschreven wordt,dan te schrijven.Omdat ik al 36 jaar weg ben uit Nederland(ik woon in Italie),weet ik gewoon niet wat er in Nederland gebeurt.Ik vind dat gebabbel van die mannen erg leuk.Ik vind dit forum erg leuk.Ik ben al een ouwetje,ik denk de leeftijd van meneer Londoh.In de tijd dat ik nog in NL woonde ,werden er niet van die groffe termen gebruikt,maar daar ben ik nu al aan gewend.Ik leer op dit forum ook veel dingen zowel uit NL als Indonesie.
Zo wist ik bv niet dat de bewoners van Java,boomapen heten,wel leuk.!!
Ik hoop dat de klap die meneer Londoh op een van zijn laatste reizenheeft gehad(ik meen dat hij tegen eenboom was aangelopen),niet te hard is geweest,want ik wacht nog steeds op het vervolg .Hij kon alles heel goed beschrijven.Ik heb gehoord dat hij weer richting Mokum gaat,maar ik ben er van overtuigd dat hij gauw heimwee zal hebben naar Java en zijn boomapen.
Nog een vraag:waarom nemen de mannen een avatar van een vrouw?
Is het soms"ik ben een man ,maar ik had liever een vrouw willen zijn"!
Dus mannen gaan jullie aub door met schrijven .ik vind het leuk om het te lezen
Saluti Patricia.

Ciao 'Petteke' yth.,

'Aah niet zo 'vrouwtyperend' doen en alles 'aan de heren te laten' ........ Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

Een leuke anekdote: "Een tijd geleden, kende ik een Italiaan, die beweerde dat de Italianen de Aziaten het eten van rijst bijgebracht hadden ....... "
"Ik kwam van verbazing 'niet bij' bij dit staaltje van 'chauvinisme' ........"

'Ahu kura ahia, mansia nia'

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 27-05-2006 00:29 zieleffe wrote:

...

, .
Wat een wijsheid Yoke,maar zeg eens bent u, NEEN , laat ik het anders vragen hebt u indisch bloed?
Of bent u getrouwd met een Indiche?
Ja het lijkt zo als Tante Lien (Wieteke van Dort) zo zou zingen U zou schrijven.

Aduh Pak Zieleffe, aku malu, banjak pujian.
Neen, ik heb geen indisch bloed maar wel rood bloed, net zo rood als het bloed van mijn man die op java geboren is (indisch dus)en inderdaad af en toe ben ik net Tante Lien met een kumpulan van kinderen en kleinkinderen die niet weg te slaan zijn bij de pisang goreng of de kolak en als het kan nog mee eten. Vanaf mijn vroegste jeugd hebben wij tussen de indische mensen gewoond en met name mijn moeder heeft ons geleerd dat je geen onderscheid mag maken tussen de verschillende volkeren en ieder in zijn waarde moet laten. Ik ben haar daar nog dankbaar voor omdat ik nu om kan gaan met mensen uit verschillende culturen, mij daar bij aan kan passen zonder mijn eigen cultuur te verloochenen. Soms ben ik meer Indisch dan Nederlands en hou van het land, af en toe een beetje gelaten over de jam karet en denk dan pelan pelan, komt tijd komt raad.
Mijn man is volledig geintregeerd in de Nederlandse samenleving en lust ook haring en drop en stampot. Gekker nog, nu hij met pensioen is kookt hij vaak de Hollandse pot en laat het Indisch eten aan mij over. Weet U waarom? Omdat hij dan in een half uurtje klaar is en ik een halve dag in de keuken sta, ja,ja, verschil moet er zijn.

Wat ik van Indonesie vind?
Het land is er niet op voor uit gegaan sinds ik er voor het eerst kwam in 1979.
De armen zijn nog net zo arm of misschien zelfs nog armer, de rijken zijn over het algemeen nog rijker geworden en de corruptie floreert nog steeds.
Mooie nieuwe Malls zijn er gebouwd maar voor wie? De armen kunnen er niets kopen. Het is misschien wel werkgelegenheid voor jonge meisjes die er de hele dag staan rond te hangen voor een paar rupia maar als je binnenkomt dan staan de verkopers van motoren al zowat in de hal om op afbetaling een motor te verkopen, idem dito met de Handphones, bel tegoed kunnen ze niet eens betalen en tot de nek in de schulden voor een glimmende motor. Ook is het veel erger vervuild dan vroeger, iedereen in de kampung verbrandde zijn rotzooi regelmatig nu is het allemaal plastic, overal zwerft het rond en het vuil gooien ze aan de overkant in de sloot. Althans dit is wat ik waarneem. Ik hoef niet altijd gelijk te hebben. Ook heeft bijna elk dorp, zo arm als het is, wel geld over voor een moskee voorzien van bladgoud en een grote luidspreker er op, ze komen als paddestoelen de grond uit en je ziet dat er steeds meer islamitische scholen zijn met jonge meisje gesluierd en al.
En zo kan ik wel doorgaan. Ondanks dat blijf ik terugkeren daar heen en ik weet niet precies wat het is waarom, misschien ben ik in een vorig leven daar wel geboren.
Ik houd ook niet van het weer hier in Nederland, houd niet van kou en niet van het gejaagde leven hier. Ik heb hier mijn kinderen en kleinkinderen en daarom blijf ik hier want ik kan ze niet lang missen maar anders was ik al lang weggeweest.
Over een week trekken we weer met de caravan richting Spanje, iets anders als Indonesie maar ook daar voel ik me thuis, spreek de taal redelijk en leef zoals de spanjaarden doen.
Genoeg over mij nu en zou wel eens willen horen waarom andere mensen toch steeds weer opnieuw naar Indonesie gaan net zoals ik.
Salam Yoke Emoticon: Bye bye

spacer line  

On 27-05-2006 17:49 4yoke4 wroteGenoeg over mij nu en zou wel eens willen horen waarom andere mensen toch steeds weer opnieuw naar Indonesie gaan net zoals ik.
Salam Yoke Emoticon: Bye bye

Misschien vervelend...maar een deel van het verkassen... trok mij toch wel aan ! het is geschreven door Ringo bij de VVB.....niet dat we meteen het onderwerp gaan veranderen he...! tis maar ff Emoticon: Wink

"Een stapje terug doen", dat zal velen ongetwijfeld negatief in de oren klinken omdat het in het algemeen toch opgevat wordt als 'inleveren en afstand doen'. En dat heeft dan waarschijnlijk te maken met een sterk vermagerde portemonnee, waardoor moet worden afgezien van bepaalde luxe die tot voor kort min of meer als 'gemeengoed' werd beschouwd. Edah gehakt in plaats van een kogelbiefstukje van de keurslager, de auto oprijden voordat je hem inruilt voor een nieuwe/tweedehands, ťťn keer op vakantie in plaats van twee/drie/vier keer. Vul zelf verder maar in wat jij voor jezelf als 'een stapje terug doen' beschouwt.

Toch kan een stapje terug doen een enorme sprong voorwaarts betekenen! Heel frappant, het legioen van westerlingen op Bali dat bewust een stapje terug doet, groeit zienderogen. De luxe van 'thuis' in bv Holland vind je niet terug in het nieuwe onderkomen op Bali. Geen kast van een villa met alles erop en eraan, geen magnetron, geen keramisch-halogene kookplaten, geen airconditioning, geen sauna met whirlpool en massage-jets, geen zwembad, nee, gewoon 'primitief' wonen in een eenvoudig huisje met hooguit een tv/dvd, een koelkast, een fan en een laptopje, en een dertien-in-een-dozijn motortje voor het persoonlijke transport.

Het huisje is gelegen in een redelijk rustige tot vaak zeer rustige omgeving, met een tuintje waarin bloemen en wat fruitbomen staan. Kokosnoot, manga, banaan, wat rambutan en zelfs wat mais. Er lopen een paar katten, een hond en wat scharrelkippen rond die regelmatig verse eitjes leggen. Vooral na zonsondergang heerst er niets dan rust, heerlijke rust, waarin de stem der natuur een ongekende symphonie ten gehore geeft, een melodieuze samenzang van krekels, kikkers, tjitjaks, gecko's en meer van die exotische schepselen.

In de regentijd rommelt en dondert het met oplichtende flitsen in de heuvels die de zuiderlijke horizon tekenen, en gezeten onder het afdakje van de veranda kun je de regenbui in de verte al zien naderen. Dan daalt de temperatuur plotseling van dertig naar 26 graden. De lucht voelt even vochtig-koel aan op je huid en dan vallen de eerste vette spetters. Enkele tellen later raast een diffuus, grijswit regengordijn met een alles overstemmend kletterend geraas uit de onzichtbare hemel omlaag.

Terwijl je met volle teugen de beelden, kleuren, geluiden en geuren van de natuur op je laat inwerken, nip je voorzichtig van je vers ingeschonken kopje hete Bali koffie, wat met het kortstondige, koele weer uiteraard een ultieme combinatie is. Je voelt je ťťn met de je omringende natuur, je bent in extase door de gelukkige positie waarin je je bevindt. Wat een leven!

Je ziet op je mobiele telefoontje dat het drie uur in de middag is. Tien uur in de ochtend in Nederland, weet je. Een horloge draag je allang niet meer, en waarom zou je? Tijd is niet belangrijk op Bali, alleen doen of juist niet-doen. Onwillekeurig ben je in gedachten even terug in Nederland, waar de werkdag gemiddeld al weer een uur oud is. Terug op je voormalige werkplek in Den Haag, met uitzicht op het spoorweg-emplacement van het Centraal Station. Als het daar regent, ziet het er ook grijs, maar dan een grijs van een geheel ander energie-gehalte. Somber, depressief grijs dat je met weemoed aan de regentijd op Bali doet denken.

Als de regen ophoudt en de zon weer doorbreekt, het koor van krekels en kikkers met hernieuwde kracht en met een groter volume de draad weer oppakt, loop je je huisje in. Een grote plas water in de keuken verraadt de plek waar het dak van je huisje is begonnen te lekken. Met een zucht van verlichting besef je dat je op Bali woont, dus je hoeft gelukkig niet het ellenlange, stressgevende traject van genoegdoening zoeken via de bouwgarantie in. Dat los je heel goedkoop zelf op met behulp van je buren, en als je mazzel hebt, kom je misschien iemand tegen die medelijden met je woonomstandigheden heeft en geld doneert voor de reparatie van je dak .

Maar ja, die 'mazzel' zal je wel niet ten deel vallen, want je huid is te wit en je neus is te lang, het stigma dat je zelf genoeg geld bezit. Alleen donkere huiden en platte neuzen komen, zo weet je, voor dergelijke donaties in aanmerking. Met jou heeft niemand medelijden. En jij hebt met jezelf geen medelijden omdat je weet dat echte rijkdom eenvoud is, de positieve emoties van tevredenheid met je omstandigheden, te midden van de natuur, waarin je in alle eenvoud voor elke uitdaging een oplossing vindt.

Je bent 'ontwesterd', voor jou betekent elk stapje terug een enorme sprong voorwaarts in omstandigheden van tevredenheid en geluk. Nee, met jou gelukkig geen medelijden.

Yoke....dit is een deel van verkassen...natuurlijk Emoticon: Yeah right!

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Dat zal het zijn wat mij blijft trekken, back to basic, alles mag maar niets hoeft.
Ik mis daar ook de luxe van hier niet maar wel mijn anak2 en cucu2 en die missen opa en oma ook als we weer op pad zijn.
Ik ben met weinig tevreden en vind bijv. gelukzaligheid al na een mandie in de namiddag en dan lekker op mijn terrasje de lekkere vruchten eten die er zijn en dan wat nakletsen over de dag en luisteren naar de vogeltjes of het ruisen van de zee en bedenken hoe goed we het toch hebben dat we dit nog kunnen doen. Emoticon: Cooool
groetjes Yoke

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Emoticon: Smile Een mooie verhaal Yoke, en die constatering is het zelfde,maken wij ook allemaal mee.
Het is een wereld van verschillende contrasten die niet vergelijk baar is met de westerse cultuur.
Het verbaast mij zo, hoe wij hier zo makkelijk, omgaan schijnbaar door onze anonieme mannier van hier aanwezig te kunnen zijn .
Maar ook lijkt het, of je het hier kwijt kan, je gevoelens over die IndonesiŽ, dat land waar het zo moeilijk is, het te begrijpen, hun mentaliteit, en van hun cultuur.
Nu vooral dat er weer zo natuur ramp heeft plaats gevonden.

Het IndonesiŽ is voor mij ook aantrekkelijk, voor al de natuur die daar te zien is.
Door de fam, de klein kinderen,van mijn vrouw kant, het maak dat wij daarom naar IndonesiŽ gaan.
Ja verdeeld wel je gevoelens, ook ik heb hier mijn kinderen, en klein kinderen.
Dus voor altijd daar naar toe zal ik niet willen, door je band met fam.
Wij hebben goed contacten met mijn kinderen, en mijn huidige vrouw wordt heel goed opgenomen, zowel mijn kinderen, als mijn Fam.

Het klimaat,het alle belangrijkste voor mij, daar ik een huid aandoening heb is het daar te vertoeven heerlijk.
Dan heb je nergens last van, omdat het goed reageert op mijn huid.
Maar voor al dat je buiten kan zitten als je het voor elkaar hebt maakt dat je onder een afdak zit als het regent.
En je kijkt uit op een gebied waar ook een complexs is gebouwd, maar er is nog een stukje sawaís, te zien. Vooral na zonsondergang, een ongekende van krekels, kikkers, tjitjaks,een herrie van je felste maar wel hoor je de natuur heel duidelijk.
De zoele zomerse avonden terug kijkend naar vroeger hier in Holland.
Maar dan zie je hoe gemakkelijk je in de val loopt, van nostalgisch tijdperk die niet er meer is, en een voorbij gaande tijd periode was.

Hoe je ook zou willen het te willen begrijpen, is die mysterieuze gedachte van Indonesische mensen. Ik weet niet of u er ook van afweet maar bijvoorbeeld dat krieken dat ze daarna er uit zien als of ze zijn gegeseld, met veel, en sterke spul als balsem.

Daarin zijn ze zo onbegripbaar,het fantaseren van geluk, en ongeluk, is een zodanig voorbeeld. Daarin kan je, bij mij is dat zo, de nuchtere Hollander, niet mee kan gaan in hun gevoelens.
Wij hebben een andere jeugd gehad die zij wel degelijk hebben moeten ontberen.
Maar ze slaat er goed doorheen wij hebben hier dan ook niet alleen kennissen uit de Indische cultuur, maar ook onder de Hollandse cultuur opgebouwd.

Toen zij hier kwam was het de eerste de taal goed gaan beheersen, en is ze is gaan werken, en heeft haar plaats verworven die zij ook wilde.
Ze is samen met mij naar dansles gegaan, eerder had ze nog nooit gedanst, ze kon niets van ritme laat staan van pasjes maken op de ritme.
Maar nu ze danst als een prinses, en komen daardoor met een clubje ouderen iedere week bij elkaar.
Dus de kontakten met die groep is buiten gewoon goed voor haar.
Ze wordt goed opgenomen en dat is haar verdienste omdat die waarin vele Indische mensen last van hebben, die bescheidenheid, je niet laten zien, je achterste van je tong.

Daarin heb ik haar een beetje beÔnvloed dat eerst weg te werken, en zie hoe ze nu omgaat met die Hollanders.
Dit is dan de andere kant van IndonesiŽ mensen, naar de Hollandse cultuur, en dat is ook best moeilijk.
Wij hopen dan er een mooie tijd er van te maken, maar niet alles hebben wij zelf in de hand .
Als wij in IndonesiŽ zijn, wij gaan volgende maand, voor twee maanden, is het weer fijn, daar even te zijn bij onze klein kinderen, en familie. Emoticon: Shiny Emoticon: Yes!

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Dat bedoel ik nou zieleffe, geven en nemen en beide een beetje aanpassen aan de cultuur van de ander zonder de eigen identiteit te verliezen daar kom je een heel eind mee.
Ik wens U en uw vrouw een hele fijne tijd toe in Indonesie en hopelijk geen natuurrampen meer.
Het is ook mooi dat je hier op het forum je gevoelens kan delen over indonesie en alles wat je daar boeit, vooral als "aangetrouwde nederlander"
Wij gaan nog even niet heen , we zijn er in mei/juni geweest en in December en als je daar familie hebt dan weet U ook vast wel hoe duur zo'n vakantie is we helpen de oudjes daar nog altijd financieel voor de eerste levensbehoeften maar niet meer de jongelui die moeten zelf maar leren hun geld te verdienen, ze weten ook hoe ze een HP of een brommer kunnen kopen dus kunnen ze ook voor hun eigen eten zorgen.
Emoticon: Bye bye Yoke

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Yoke schreef Neen, ik heb geen indisch bloed maar wel rood bloed, net zo rood als het bloed van mijn man die op java geboren is (indisch dus)en inderdaad af en toe ben ik net Tante Lien met een kumpulan van kinderen en kleinkinderen die niet weg te slaan zijn bij de pisang goreng of de kolak en als het kan nog mee eten.
Emoticon: Red face
Ja dat is het cultuur van IndonesiŽ eet cultuur, ik zeg wel eens gek scherend tiap makan jam dan enak tidur.
Vooral die pisang goreng van mijn schoonmoeder die ook bij ons in huis woont is de echte pisang de grote dikke kromme banaan.Hmmmm enak sekali.
Dus je merk al dat ik verwend wordt, ik heb haar ook uit IndonesiŽ hier naar toe laten komen ze wordt 83 jaar een heel kras lief mensje.. Emoticon: Shiny

Martin solo je hebt gelijk te lange discussie dus hebt het maar ingekort. Emoticon: Laugh out loud

spacer line  

Ze worden langer en langer bij ziel....maargoed dat het geen telefoon is...phoe phoe Emoticon: Wink Emoticon: Nice

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Patricia en ook 4yoke4,

Leuk die ouwe wijven hiero, voor mijn zijn vrouwen onder de 30 om mee te slapen, boven de 40 is het leuker om mee te kletsen en ze Tante te noemen. Die uit het westen dan, want als je een Indonesische vrouw tante noemt kan je fikse ruzie krijgen, een Tante is namelijk een vrouw die van jonge dingen houdt en daar niet genoeg van kan krijgen, beter is het haar Bi te noemen, afkorting van Bibi.

De klapper die ik met een pohon pala heb gemaakt was ik al snel weer te boven en ben ook weer terug naar die plek des onheils gegaan. Ik ben een zogenaamde doorzetter, opgeven staat niet in mijn woordenboek. Het verhaal heb ik ook helemaal afgemaakt en staat hiero ergens, maar ook op mijn site. Op mijn site heb ik het stuk over Makassar weggelaten, dat was een bonus voor dit forum, om ze even extra te pesten met mijn gesijk. Het was het langste verhaal dat ik ooit heb geschreven, ik ben aan het oefenen om ooit een roman te schrijven, dat is het laatste dat ik in dit leven nog wil. Helaas vraagt dat een grote dicipline en concentratie. Ik ben al 57, dus behoorlijk in de overgang

Die avatars hiero zijn aan modes onderhevig, we hebben de geloofsavatars gehad en zitten nu in de lekkere wijven periode. Dat is eigenlijk door de Mod hier gekomen en willen zijn volgelingen niet onderdoen, dat heet in Amsterdam: Slijmen bij de baas door hetzelfde te doen wat hij doet. Gaat hij naar Indonesia dan doen wij dat ook, komt hij met een bericht dan zijn we het onmiddelijk met hem eens, maakt hij een geintje dan lachen wij ons de pleuris, das een heel goeie Boss Emoticon: Shiny

Gruces

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Pak Londoh, moet je doen, een boek schrijven, je verhalen zijn zo natuurlijk begrijpelijk en eenvoudig.
Mij spreekt het aan.
Wordt het een Roman met sensuele erotische gebeurtenissen.
Of wordt het een roman met praktisch, en positive, en levens, beschouwelijke, of levens moeheid, of overgangs problemen.
Jou ervaringen, die het leven van je heeft meegemaakt, doordat je op vele plaatsen hebt gereisd, zou ook een intersante boek kunnen worden.
Ja het lachen stond mij meer nader dan het huilen, want je kunt het vertelen
( ik bedoel beschrijven) je krijgt de mensen waar jij het wil, of op de kast,of in een serieus gedoe, zo bedoel ik het, en ze bekijken het maar.
Het is de Amsterdamse humor met een grote H.
Die moet je kennen, en gezien ik vroeger jaren bij de KNSM gewerkt gehad te hebben ken ik die humor goed, ondanks dat je scherp van de tong bent.
Maar lachen is gezond en lachen als een provinciaal boer die kiespijn heeft
ook Emoticon: Shiny Emoticon: Devil Emoticon: Red face

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

Ja Lon zet nog eens wat verhaaltjes op je website... Zoals over die terugreis vanaf Jakarta naar Amsterdam, met al die vette lijven naast je Emoticon: Yes!

Gracias. Sama sama

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Ja dat was echt een smerig verhaal toh Emoticon: Shiny

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Hallo Lon bedankt voor het compliment maar je hoeft me geen tante te noemen hoor, gewoon Joke is al gek genoeg.

Ken je dat stukkie van een tante die een van de familie naar een andere tante stuurt ?
Bij aankomst zegt hij :"tante laat tante vragen of tante bij tante komt eten"
Willem Nijholt deed deze uitspraak een keertje en ben hem nooit vergeten.

Emoticon: Smile

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 28-05-2006 11:15 4yoke4 wrote:
Hallo Lon bedankt voor het compliment maar je hoeft me geen tante te noemen hoor, gewoon Joke is al gek genoeg.

Hi Tante Yo,

In Amsterdam zeggen we tegen lekkere wijven Schjat en tegen Aardige vrouwen Tante, dat mot je niet zien als belediging maar als cultuur.Het kan voorkomen dat een vrouw van een jaar of 50 wellis Schat wordt genoemd, Sophia Loren die de was aan het doen is, met een diep decolletee met 1 tiet dr bijna uit bijv is altijd schjat, nooit Tante, maar dat is bij 60 wel afgelopen. Dan zeggen we al gauw Opoe, maar als ze lekker ken OH'en blijft het Tante.

Lekker huisvrouwtje Emoticon: Shiny

Dan effies Ome Ziel,

Ik ben ongeveer een jaar of 8 geleden begonnen met schrijven, artikeltjes over munten en twee boeken. Verzamelaars vinden het heerlijk als er saai over munten geschreven wordt, daar werd ik een beetje pages van. Dus ben ik ooit het e.e.a. op fora gaan zetten, kreeg zowel bijval als tegengas. In het begin vonden Indo's het heweldig er hebben zelfs 2 artikeltjes in het inmiddels boesoeke blaadje Blimbing gestaan. Ik ging van mooi schrijven over tot het precies neerzetten wat ik dacht en ook de taal uit mijn jeugd gebruiken. Ik kreeg 2 soorten reacties, men was of razend enthousiast of stuurde een levensbedreiging. Ik ben diverse van die stukkies gaan ombouwen tot verhaaltjes en heb ik op me site gezet. Ik kan zo langzamerhand wel zeggen dat mijn stijl herkenbaar is, dat is heel wat omdat te bereiken. Helaas reikt mijn adem niet verder dan een a-4'tje, dan ben ik uitgescheten. Ik heb inmiddelsal wat pogingen gedaan om langere stukken te schrijven, van bloedserieus tot dolle-pret in de knuppel-vliegt-het-hoenderhok-in-stijl.

Mijn hoofd zit altijd boordevol idee en phantasio, ook heb ik wel het e.e.a. in me leven meegemaakt want nooit echt op me luie togus gezeten, behalve dan achter de drank. Echter als ik er voor ga zitten om iets te schrijven dan blijft het vel papier voor me leeg. Ik heb laatst tijdens mijn reis geprobeerd grote zelfdicipline aan den dag te leggen, is vrij aardig gelukt is toch een behoorlijk verhaal uitgekomen. Ja een roman, dat is een droomwens, niet om uitgegeven te hebben maar om geshreven te hebben. Ik heb trouwens nog een ongepubliceerd werk leggen over de geschiedenis van de munt van Soerabaja 1806 - 1843, heb ik heel wat uurtjes in de Bieb voor doorgebracht is gecorrigeerd en wel,schint ook erreh goed en uniek te zijn maar te belazerd om uit te venten, er is nl maar 1 uitgever van Numismatische boeken in NL en daar doe je het voor de eer. Mijn niet meer gezien. Ik schrijf liever voor de eer op een forum zoals dit en dat de Mod moet ingrijpen omdat ie het niet meer bij kan houden. Het liefst zou ik een Indo familiegeschiedenis willen schrijven, drie generaties of zo, van hoe ze naar Indonesia gingen en al de sluwheden die ze moesten toepassen om te overleven en hun hoofd op te houden t/o die Belanda's. Mijn makke is dat ik geen karakters neer kan zetten, omdat ik het nooit heb gedaan. Een verhaaltje vol lol en gein over wat ik heb meegemaakt en gehoord dat gaat me goed af, nu nog personen kunnen beschrijven met hun drijfveren waarom ze iets doen. Daar legt me makke, want ken ik niet/nog nooit gedaan. Ik moet eerst eens een verhaal gaan maken waarin een karakter wordt beschreven, lukt dat dan is het leuk, anders blijf ik een nomade die van forum naar forum wordt geschopt. Dat is eigenlijk de ware afseiegelng van mijn leven en het karakter. Maar ja die Moderatoren he Emoticon: Shiny Hoewel de onze is wel serieux hoor, maar nog niet geheel matang net zoas ik Emoticon: Laugh out loud

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

74,239,887 topic views - 233,320 posts - 13,683 topics - 23,664 members - last post @ 18-08-2019 14:08 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

122,134,753 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com