indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Andere praat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Ok BG,

Blijken we in het einde toch ongeveer eens te zijn. Ik heb wel eens bij Chinese vrienden gezien wat hun kindertjes op katholieke SD leerden, ik was stomverbaasd over de kwaliteit van het onderwijs, doet in niets onder voor het Westen. Ik had het echter over de GGD, en dat is m.i. diep treurig.

Wat betreft de UvL, is mij ook een beetje bekend, de Universitas Siliwangi te Tasikmalaya werkt samen met deze universiteit. Ik kende daar een Belgische dosen, nou wat hij over de studenten te melden had was diep treurig.

Gruces

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

Londoh wil je aub die avatar van je veranderen? Die Avatar van je hangt me langzamerhand de keel uit, heeft ook niets te maken met Indo, neem maar eens een voorbeeld aan mijn avatar Emoticon: Wink

Gracias. Sama sama

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

He Doc,

Even een persoonlijke vraag: Bent U wellis Jaloers Emoticon: Shiny

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 23-05-2006 15:07 londoh wrote:

...

He Sid, je heb daaro toch wel een kalender, as je kijkt zul je zien dat het vandaag 23 mei 2006 is.

Gruces

Klopt , 2006 is bijna 90 jaar later dan 1915.
Het is gewoon achtergrondinformatie dat ik ongeveer weet wat het niveau van toen en nu is .
In mijn tijd van 35 jr geleden zat ik ook in een SMA negri ex HBS CAS in Jakarta. toen al moest je ook pschychologische test en test gaan volgen om naar een unie te gaan.Men sprak ook al over ranking van scholen en universiteiten.In jakarta van 2004 moeten de kinderen van SMP ook test gaan doen om toegelaten te worden bij een SMA .
De uitslag werd via computer bepaald(men kan niet meer sjoemelen) en op het internet geplaats.Iedereen kan dat zien.
Mijn neef kwam alleen op de 2de of 3de plaats komen , verschil van kleine punten , werd toegelaten tot de SMA I (Boedi Oetomo) in Jakarta .
Behoort tot de top 5 van Jakartaanse .
Mijn oude school staat nu ook in de top 5 na de SMA I.
3 kinderen van mijn bekenden met alleen 1SMP en 2 SMA diploma zijn naar de States gegaan . Nou ze zijn nu bezig met hun S2 in de State.(USA).
De een amerikaanse S2.

Het verhaal van onze belgische vriend over Leuven klopt ook wel , OmSid werd 25 jr geleden ook aangenomen in KU Leuven.
Jammer dat ik je niet ken , anders kan je dat briefje bij mij thuis zien.
Ik heb alleen maar een nederlandse S5.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Sori Sid, jouw tijd en je familie is niet interessant om reden die je waarschijnlijk niet wilt begrijpen. In het kort : we leven nu. Ik vraag me ook af wat jij nu eigenlijk nog van Indonesia afweet na al die jaren in NL. Persoonlijk heb ik het land in een dip afgrond zien glijden de laatste 7 jar. Nu wordt het gekanker op SBY steds luider. Ik heb zelf een buitenlandse moeder, uit Engeland nog wel, nou als je die hoort is het nog steeds "Britannia rules the waves" soortgelijk volk als de Indonesiers, en neem de Japanners dr maar bij. Grote naties die op eilanden vertoeven, altijd goed voor veel "eigen" aardigheden.

Gruces

boparan
User
spacer line

Er moet me even iets van het hart.

Iedereen lijkt het gelukkig eens te zijn over de gelijke intellectuele mogelijkheden van Belanda’s en Indonesiërs. In een eerdere reaktie heb ik al aangegeven dat de ontwikkeling daarvan vooral afhangt van milieu. De diverse reakties geven dat ook aan.

Toch ben ik het met Lon eens, dat de mayoritas van de SD, SMP en SMA maar een uiterst matig saldo aan geslaagde murid opleveren. Wat er op Java gebeurt, weet ik niet, maar de scholen daarbuiten gooien er, die sekolah kaya daargelaten waarschijnlijk, met de pet naar. Kids gaan om half acht naar school en een kleine twee uur later zie je de hele santenkraam al weer huiswaarts keren. Pak guru pakt z’n spullen en gaat z’n land bewerken of andere klussen klaren om z’n salaris van 2 jt maximaal aan te vullen. De beginnende guru komt er met 700.000 nog bekaaider af. Zo kun je inderdaad niet verwachten dat het grootste deel van Indonesia mee gaat doen aan de grote sprong voorwaarts. Emoticon: Stupid

Heel irritant vind ik het gelul van “Ya, we leren Engels op school/universiteit”. Vervolgens blijkt er geen zin in het Engels uit te wisselen te zijn. Je kunt hoogstens om je oren krijgen hetgeen zelfs niet schoolgaande kids kunnen: Where you go? Where you from? What you name? Etc. En ik word dan wel aangesproken door gasten die SMA gedaan hebben, of zichzelf introduceren als zijnde student met de behoefte Engels te oefenen. Kul, het gros, waarschijnlijk buiten de grote universiteitssteden op Java na, spreken het gewoon niet. Emoticon: Nooo Geen probleem, daarvoor heb ik nu juist een paar woordjes in hun eigen taal zitten leren…

Soms vraag ik me toch wel eens af wat nu eigenlijk prioriteiten zijn in het Indonesische onderwijs….. Olahraga? Berbaris? Pancasila? Koop daar maar eens een bordje nasi putih voor…. Emoticon: Shiny

Bo

aduh, aduh, aduh, mana tahan....!

boparan
User
spacer line

Oh, uh, ik ben guru SD sinds 1976 en heb ook enkele jaren ervaring met NT2. Misschien nog geen expert, maar wel enig zicht op de sikon...

Bo Emoticon: Bye bye

aduh, aduh, aduh, mana tahan....!

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 24-05-2006 17:44 boparan wrote:

Heel irritant vind ik het gelul van “Ya, we leren Engels op school/universiteit”. Vervolgens blijkt er geen zin in het Engels uit te wisselen te zijn. Je kunt hoogstens om je oren krijgen hetgeen zelfs niet schoolgaande kids kunnen: Where you go? Where you from? What you name? Etc. En ik word dan wel aangesproken door gasten die SMA gedaan hebben, of zichzelf introduceren als zijnde student met de behoefte Engels te oefenen. Kul, het gros, waarschijnlijk buiten de grote universiteitssteden op Java na, spreken het gewoon niet. Emoticon: Nooo Geen probleem, daarvoor heb ik nu juist een paar woordjes in hun eigen taal zitten leren…

Het Engels in Indonesia is van zeer belabberde kwaliteit, meestal houden die Javanen ook stijf die rijstschuur dicht want "takut salah", nou op zo een manier leer je nooit een woord spreken. Een leerling die de SMP/SMA heeft afgemaakt heeft dan 6 jaar Engels geleerd. Diep treurig. Ik denk dat toeristen die alleen maar Engels spreken hiero een hoop missen. Ik spreek al jaren geen Engels meer in Indo, allang doodmoe van geworden, ken het hele vocabulaire al uit mn hoofd. Als ze in het Engels tegen me beginnen zeg ik altijd, "Maaf, saya tidak bisa ngomong bahasa Inggris, bukan orang Inggris", moet je ze zien kijken want op school hebben ze geleerd dat elke bleekgezicht Engels spreekt. Dus nemen ze maar aan dat ik een of andere Indo ben. Je hoort ze over susah om die taal te leren (zoals alles susah is, afgezien van het bikin anak en ngomong kosong) nou heb ik wel eens tukan beca in Yogya meegemaakt die redelijk Engels spraken, gesjeesde studenten waarschijnlijk,.Is ook een mooi voorbeeld, zo een domme tukan beca die Engels spreekt. Toch spreken die Middelbare scholieren wel Engels onder elkaar, I lap yu en zo, klinkt lekkerder dan in het bahasa, Ai pak yu waarschijnlijk ook .In humoritische programma's (ketoprak humor) wordt er ook behoorlijk gelachen om Engels. En in de hogere regionen, politici en dat soort, is het zeer bergengsi om je taalgebruik te doorspekken met allerlei Engels, dat staat intelectueel. Nou laat Ome Lon maar lekker bahasa Indo lullen, en vanaf volgende week me eigen taaltje. Engels laat ik wel aan onze wereldburger Yerun over Emoticon: Shiny

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

82,427,091 topic views - 239,308 posts - 13,720 topics - 31,337 members - last post @ 31-05-2020 22:29 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

134,417,195 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com