indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

On 17-05-2006 20:14 arie_h wrote: [Laat onverwijld dat de Indische cultuur ofschoon moeilijk af te bakenen, wel z'n interessante kanten heeft. Maar nogmaals: die vind ik persoonlijk in IndonesiŽ in een veel 'oorspronkelijker' en minder opgeklopte & opgefokte vorm terug dan in NL. Net als met die keroncong uit Tugu dus eigenlijk.
.

Familieleden in Indonesie (Indonesiers) zijn er trots op dat zij afstammen van Europeanen.
Natuurlijk, hoe meer westers hoe interessanter

In mijn eerste jaren in Nederland beschouwde ik slechts als indischen , diegenen die "gemengdbloedig" waren en getint tot donker van kleur, die ook bahasa indonesia spraken en heel veel inlandse gebruiken hadden overgenomen.

Nou, het viel mij op dat het 'merendeel' van de kennissenkring/familie de BHSI niet machtig was, en evenveel konden vertellen over Indie/Indonesie dan toeristen die een paar keer in de archipel op vakantie waren geweest en in een toeristische enclave hun heil hadden gezocht.
Zelfs een oom van mij, zo donker als een koffieboon sprak helemaal geen maleis, en uiteraard had hij het niet zo op met indonesiers...

Je zou aan de hand van het voorbeeldje kunnen zeggen dat , althans voor mij, het indisch gehalte van iemand werd bepaald door de mate waarin hij/zij inlands was

Ed

Sweet young thing

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 17-05-2006 20:14 arie_h wrote:]

Met wat Lon beweert, ben ik het half eens. Indos daaro voelen zich in eerste plaats IndonesiŽr. Maar er zijn wel "Indische dingen" die men belangrijk vindt om erin te houden. De mensen die ik gesproken heb, vinden het belangrijk om:
- hun kinderen van de straat te houden
- hun kinderen een vor Indonesische begrippen westerse opvoeding te geven
- met vork & lepel te eten ipv met de handen ("je bent toch geen inlander?" Emoticon: Wink
- er toch nog iets van de NL taal inhouden
etc.

Hi Arie,

Dit is toch hetzelfde gedrag dat iedere Indonesier die ver van zijn "akar" woont aan de dag legt. Naar buiten toe zijn ze Indonesier, onder elkaar zijn ze Javaan, Sundanees, Batak, Medadonees etc. en dus ook Indis.

Er is iemand geweest die heeft niet zolang geleden onderzoek naar die Indoos in Indo gedaan, Hij had met mij contact opgenomen voor nadere informatie. Ik heb ooit beweerd dat er miljoenen Indo's in Indonesia leven, maar in anonimiteit..Op die Indische sites leggen ze graag te sijken over de achtergebleven Warganegara's (enkele 10.000'en) Er is zelfs een Stichting die die mensen hiero helpt. Hebben Mas Ed en ik wel eens 1-2 tjes op die Indische sites over gemaakt. Nader onderzoek leverde op dat de mensen die door die stichting geholpen worden allemaal op gemakkelijk te bereiken plekken wonen, zoals Jakarta, Bandung, Malang etc. Waarschijnlijk die plekken waar het stichtingsbestuur ook graag op hun veelvuldige reizen naar Indonesia komt. Ik weet zeker dat dit weer zo een Indische beerput tot de rand gevuld met KKN is. Zoals het Indische huis. Maar als je dit gaat beweren dan ben je je leven niet zeker of krijgt dreigbrieven van advokaten. Jammer dat ik geen journalist ben, zou leuk zijn dit tot de bodem uit te zoeken.reken maar dat er ineens een kamerdebat komt over de besteding van bepaalde overheidsgelden.

Gruces

Lon

arie_h
User
spacer line

Dit is toch hetzelfde gedrag dat iedere Indonesier die ver van zijn "akar" woont aan de dag legt. Naar buiten toe zijn ze Indonesier, onder elkaar zijn ze Javaan, Sundanees, Batak, Medadonees etc. en dus ook Indis

Yep, ik zie ook eigenlijk geen verschillen. Ik bedoel als groep met een eigen soort van cultuur (variŽren van bij elkaar gejat, tot niet geheel onaardig gecomponeerd uit andere culturen) zie ik ze wel hoor. Zeker in hun natuurlijke habitat (IndonesiŽ dus). Maar hier in NL slaat het werkelijk als de lul op een tong2 allemaal. Wat er wel niet bijgehaald wordt om hun eigen bestaansrecht te bewijzen (voor wie dan? is daar om gevraagd?)...

Volgens mij is het officiŽle Indonesische cijfer ongeveer een miljoen mensen met Europees bloed. Dat zijn deels halfbloedjes van voor 1960, deels mensen met bijvoorbeeld Portugees bloed (flink wat Molukkers & Timorezen hebben dat) en deels Indo's. Maar die enkele 10.000'en slaan nergens op. Enkele 10.000'en verarmde Indo's misschien. En verarmd valt voor die groep in Indonesisch perspectief ook nog al mee.

Dat er 'concentraties' bestaan in de steden die je noemt, lijkt me logisch. Maar alleen al in/rond Sukabumi stikt het van de NL achternamen. Er is zelfs elk jaar een schoolreŁnie voor een Europese lagere school die (bijna) alleen door lokale Indo's wordt bezocht. Allemaal daar gebleven.

Prettig overigens dat er arme mensen geholpen worden, maar waarom onderscheid maken in afkomst? Is natuurlijk het goed recht van een particuliere organisatie (tenzij er overheidsgeld mee gemoeid is), maar het geeft wel te denken.
Bovendien zie ik het nut niet in van het maandelijks uitreiken van een paar eurotientjes. Zouden ze niet beter zorgen dat de kleinzoon van oma Indo een opleiding volgt & straks de centjes gaat verdienen? Maar nee hoor, als oma dood is, stopt de hulp. Erg logisch allemaal. Die kleinkinderen zijn tenslotte, als ik het goed uitreken, ůůk Indo (naar NL maatstaven). Die helpt men dan niet. Reden onbekend. Behoren niet dat Ons Soort Mensen zeker.

Ed:

Nou, het viel mij op dat het 'merendeel' van de kennissenkring/familie de BHSI niet machtig was, en evenveel konden vertellen over Indie/Indonesie dan toeristen die een paar keer in de archipel op vakantie waren geweest en in een toeristische enclave hun heil hadden gezocht.

Dus toch echte IndonesiŽrs! Nog nooit een volk meegemaakt dat zo weinig van hun eigen land weet als IndonesiŽrs. En bovendien zijn ze er ook voor geen jota in geÔnteresseerd volgens mij.

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

Maar hier in NL slaat het werkelijk als de lul op een tong2 allemaal. Wat er wel niet bijgehaald wordt om hun eigen bestaansrecht te bewijzen (voor wie dan? is daar om gevraagd?)...

Daarvoor zou je moeten teruggaan naar de tijd van voor de uitkering ikv het gebaar.
Naast de terechte individuele uitkeringen - moesten er zonodig gelden worden uitgekeerd voor cultuur/culturele uitingen.

Ja toen kwamen de botol tjebok, de oelek-oelek, de trassi, petjoh, hawaiiaanse muziek, krontjong eraan te pas om de cultuur van de nederlandse indo's vorm te geven.

Het leek ahw alsof 1 volk opstond, zonder land en volkslied weliswaar (maar Nederland & het Wilhelmus vormden eengoede subsituut), 1 hoofdstad (den Haag), met een cultuur (stamboel & krontjong& country line-dance), een taal (petjoh), 1 leger (KNIL), een geschiedenis die begon bij de voorvaderen Cornelis de Houtman en JP Coen, en weet ik wat nog meer

Sweet young thing

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hier een gedeelte uit mijn verhaal "koloniaal erfgoed" dat mij den eeuwigen toorn des kaum Indos plus levenslange verbanning op hun fora heeft opgeleverd:

Alle kunstwerken, films en andere uitingen van "Indische Cultuur" laat ik maar even buiten beschouwing. Ik heb bij het horen van deze cultuurwaan nogal de neiging van mijn stoel af te vallen, met alle mogelijke pijnlijke gevolgen van dien. Er zullen vast wel wat interessante boeken en documentaires uitkomen gezien de, vooral Nederlandse, namen die genoemd worden op de website van "Het Gebaar". Ook lees ik daar over "Indische Stijlkamers: vijf kamers die in Indische stijl worden ingericht. In iedere kamer zal een andere tijd worden weergegeven". Dit is een project van het Indisch huis. In Indonesia kan zoiets veel makkelijker en goedkoper door een oud huis van de sloperhamer vrij te kopen en het een en ander door IndonesiŽrs te laten doen. Koop desnoods een hele kampung en maak er en Indische bejaardenkampung van. Geeft veel werk in het land, is vele malen goedkoper dan zo een project in Nederland. Ook trekt zoiets op de langere termijn Indische toeristen, hoopt men dan maar. Weggegooid geld is de bijdrage voor de website "Indisch Informatiepunt' ten bedrage van 1000 Euro, voor een onderdeel gewijd aan levensverhalen van Indische ouderen. Levensverhalen van Indische Nederlanders zijn er inmiddels meer dan genoeg. Als er ťťn bevolkingsgroep is, die zich daaraan heeft gewijd, zijn zij het wel. Sommige verhalen kun je al dromen zonder ze ooit gelezen te hebben. Dat neemt niet weg dat ik als liefhebber van de koloniale geschiedenis vind dat er op het gebied van de Nederlands Indische literatuur een hoop te genieten valt, zeker die van de hand van totoks. Een echte Indo, wat dat ook moge zijn, leest niet, laat staan dat ie schrijft. Onderdeel van genoemde website is ook een forum, een gratis MSN groep, waar de Indootjes kunnen babbelen. Het gaat in het algemeen nergens over, de communicatie die door de betreffende groep 'ngobrollen' wordt genoemd. Er zijn vele van deze fora op het internet, met voornaamste kenmerk dat ze nostalgische ledigheid omschrijven. Of men moet een liefhebber van geschiedvervalsing zijn, of er tegen kunnen dat bepaalde verhalen tot in het oneindige worden herkauwt. Zeker de verhalen waarin de zgn. Blandaís op hun vermeende tekort schieten tegenover deze zwaar gefrustreerde gemeenschap wordt gewezen. Het verhaal der Indoís is een persiflage op hun eigen werkelijkheid geworden. Een perpetuum mobile, die eenmaal op gang gebracht nooit meer tot stoppen komt, de enige remedie is negeren. De absolute dieptepunten op deze fora zijn als de Indische gemeenschap zich in het petjoh, vroeger de taal bij uitstek van de Indoís in Nederlands IndiŽ, gaat uitdrukken. Hetgeen gedebiteerd wordt heeft niets met de oorspronkelijke taal te maken en doet mij altijd denken aan een bezoek aan een bejaardentehuis waar aan een tafeltje een stelletje Indoís zit te mummelen en te tokkelen. De doppindaís op tafel, maar ze eten zonder kunstgebit in. Ik hoor dan het taaltje van kinds geworden bejaarden, die hetgeen nadoen dat ze misschien in hun jeugd hebben gehoord. Dat terwijl hun het spreken van de taal van de Inlander, toen Maleis genaamd, veelal verboden was, en zijn er hoogstens wat simpele woordjes blijven hangen. Ook een gewoonte is om op fora die over Indonesia gaan, binnen te dringen en het forum in kwestie te kolonialiseren tot het een Indoforum wordt. De Indo's beschouwen namelijk Indonesia ook als "iets" van hun en een land waar de Indocultuur bloeit. Een beetje de omgekeerde wereld, persoonlijk zie ik dat wat Indo's hun cultuur noemen als een leencultuur. Voornamelijk gejat uit de Javaanse hormat cultuur, die zulk een opgang doet in Indische coterieŽn. Vaak wordt de cultuur misbruikt: dat wil zeggen in iemands gezicht mooie dingen zeggen en stroop smeren, zodra de persoon in kwestie zich omdraait wordt er een bijl in haar of zijn rug geslagen. Al met al blijkt een 'eigen' cultuur weer goed voor miljoenen aan subsidie, slimheid om op een makkelijke manier aan geld te komen daar zijn die Indo's erreh goed in.

Het hele verhaal staat hiero:

www.londoh.com/verh_koloniaal_erfgoed.htm

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

Nou je het toch hebt over dat Indisch Huis.

Het is oud nieuws te melden dat zij kampt met aanzienlijke financiele tekorten.
Ook op de activiteiten van het Indisch Huis zal worden bezuinigd om het geheel nog exploitabel te houden.

Wat was het nou ook weer dat Indisch Huis?
Herdenkingscentrum, Indische soos, open podium voor linedancing of hula workshop?

Blijkt nou (2006) dat haar doelstelling is:
Het Indisch Huis in Den Haag streeft naar het levend houden van herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog in het voormalig Nederlands-IndiŽ. Onder het motto 'herinnering, overdracht en ontmoeting' staan de deuren van Het Indisch Huis open voor iedereen die belangstelling heeft voor het Indische (oorlogs-) verleden: jong en oud, Indisch en niet-Indisch.

Ik kan er geen touw meer aan vastknopen

Lijkt me dat het Nationaal Oorlogs- en Verzetsmuseum te Overloon daartoe beter geschikt is.

http://www.oorlogsmuseum.nl/nl/

Oorlog hoort in een museum. Dat is het motto van het Nationaal Oorlogs- en Verzetsmuseum. Naast het verzamelen en beheren van objecten en voorwerpen uit de Tweede Wereldoorlog, stelt het museum zich tot taak de vredesgedachte - met name in relatie tot de actualiteit - te bevorderen. De bezoeker wordt gestimuleerd om kritisch na te denken over oorlog, geweld, onderdrukking en vervolging

Sweet young thing

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

FinanciŽle tekorten? Sterker nog, er is gewoon een paar ton kwijt naar het schijnt.

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

= moderator edit: als jij dan eens begint met het stoppen met je 'gekanker' =

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Ik denk dat hier sprake is van verschillende waarnemingen over de rol van de indische(n) , de zgn nederlandse opvoeding en de nederlandse taal in indosenia.

Voor zover ik heb kan beoordelen , alles wat te maken hebben met Nld is not done tot minimaal 1963(iirian barat ).En heb zelf gemerkt tot op zijn minst 1968.(Mijn vertrek naar holandia).
Het ging ongeveer verder tot jaren 90.
De popilariteit van de westerse cultuur werd pas ontdekt na de komst van soap programmas op tv.En dat vinden de mensen leuk , kunnen ze wegdromen , worden nieuwe helden en doelen gecreeerd .
Vroeger zijn er 2 mogelijkheden , of je gaat dwepen met hollandse invloeden(tot ongeveer 1949) of je hebt de pest hekel aan alles wat belanda is.
Ik kan niet voorstellen dat een indonesier het leuk zal vinden als een buitenlander/indringer/kolonisatot etc tegen je zegt je behoort tot de onderklasse namelijk inlander.En de indonesier in kwestie gaat daarna (de opvoeding en beshaving nemen ?
De dwepers zijn niet zo'n grote groep ("met de hand te tellen" Emoticon: Wink , dat indonesiers toevallig de nederlandse way of life kennen en adapteren .
En dat is alleen maar een klein deel (de elite ) van het volk.
Toen werd de maatschappij in Indie gescheiden door raciale en religieuze grensen.
Zelfs bij de elite zijn de grootste deel niet zo erg gecharmeerd van de dutch way of life (kasar en soms barbaars overkomend.

Tegenwoordig zijn er mensen in Indosenia die het prachtig vinden dat ze "iets"hebben gehad met de nederlandse aanwezigheid, dat ze hollands spreken menir , en vroeger de holandse opleiding hebben genoten.
De meesten zijn gewoon blijven steken op het nivo van 1ste klasse school , en en de gewone volk (Jan Parman) mag blij zijn als ze naar de schakelschool(met nederlands) mogen doorstromen.
Er zijn weinig Indonesiers (tot begin 20ste eeuw) die de hollands voortgezette opleiding hebben gehad.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

arie_h
User
spacer line

Mooi stuk, Lon. En helemaal mee eens. Al blijft het jammer dat die aanstellers het op die manier verpesten voor de hele bevolkingsgroep. Volgens mij zijn het maar een paar honderd van die fanatiekelingen die zich op fora uitleven, cultuuruitingen claimen en achter geld aangaan. De meeste Indo's die ik ken, weten niet eens van het bestaan van Indische sites en zo.
Ach, dat heb je bij alles waar fanatieke betweters een onderwerp claimen en (dus) kapotmaken. Friese taalfanatici die zo ver gaan, dat de gemiddelde Fries zich al bijna zou gaan schamen om nog Fries te spreken. Milieuridders die elke hoop paardenstront koesteren wegens ongekende mogelijkheden als biotoop voor insekten (en dus zorgen dat de normale natuurliefhebber geen enkel natuurgebied nog in komt), etc.

Ook een gewoonte is om op fora die over Indonesia gaan, binnen te dringen en het forum in kwestie te kolonialiseren tot het een Indoforum wordt.

Viel me al op dat er bij dit verhaal hiero nog niet ťťn wakker is geschoten. Ach, ik heb mijn tjies in de aanslag en kan schieten en hutspot koken tegelijk. Vermoed ik.

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

[Viel me al op dat er bij dit verhaal hiero nog niet ťťn wakker is geschoten. Ach, ik heb mijn tjies in de aanslag en kan schieten en hutspot koken tegelijk. Vermoed ik.

Hier heb je volgens de 'normale definitie een indo en zeker ook 'indischman' , maar die lezen en schrijven niet - vlgs het stukje van Londoh - dus een indo palsu.

Bij mijn weten Arie, zijn die aanstellers even blank en totok als Londoh en die zich indisch noemen, en verder een aantal figuren met een 'late indoroeping'.

Dan heb ook nog een groepje dolende jongeren, maar dat is normaal in deze multiculti samenleving, en die nog steeds beweren dat zij tussen twee culturen leven en het beste daarvan binnen zich verenigen.

Een van die beste dingen waren bedreigingen, en ook een doodsbedreiging op een forum en de webmaster deed er niets aan, die aan mijn adres werden gericht

Toch ben ik wel benieuwd of er in Indonesie ook koempoelans bestaan van indische indonesiers, die evt kontakt zoeken met indo's over de hele wereld.
Het moeten wellicht seniorenclubs zijn, maar van de enkele 'indische indonesiers' die ik ken is "halo, alles goed?" het enige nederlands dat zij spreken

Wel weet ik van het bestaan van een clubje srikandi te Jakarta, waarin indonesische vrouwen participeren die getrouwd zijn met buitenlandse mannen.

En op Bali is er een fietsclubje waarvan de leden geregeld tochtjes maken op hun opgekalefaterde fietsjes met de namen vesting, batavus e.d, maar dat zijn dan Indonesiers.

Op onderstaande link tref je een aantal foto's van een clubje uit Yogya

http://www.nusa-bali.com/suara(...)o/2006/fietsclub.htm

Ed

Sweet young thing

arie_h
User
spacer line

Ach, zoals ik al zei: het is een klein clubje fanatiekelingen met weinig anders om handen dan zich collectief zo Indisch mogelijk proberen voelen en hun Indische domein met hand en tand verdedigen tegen mensen die terechte vraagtekens plaatsen. Als cultureel verschijnsel al zo oud als de weg naar Rome. Dergelijk sektarisch gedrag eindigt meestal in een geruisloze aftocht/ondergang of een totale vervreemding van de maatschappij (bijv. door stichting van een fijne Indische kolonie op pakweg Bonaire of zo).

Over Indische clubs/koempoelans in IndonesiŽ heb ik je even een mailtje gestuurd. Ik ken er geen, maar ik weet bijv. wel dat tijdens de viering van de 60-jarige republiek door de Int. Vrouwenclub van Malang (75% Indo's ongeveer) vůůr de pauze vrolijk Indonesia Raya werd gezongen en nŠ de pauze een NL liedboekje tevoorschijn kwam met Hollandse krakers als 'Schoon ver van jou' en meer van het alombekende gedateerde spul.
Wel gelachen daaro. Onder elkaar spraken die mensen gemengd bah. Ind/NL, maar tegen ons praatten ze Engels - het was tenslotte wel een internationŠle vrouwenclub met o.a. als doelstelling het oefenen van hun Engels.

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

Arie

Ik heb inmiddels de foto's gezien.
Heel leuk..
Misschien ook hier plaatsen?

Wat mij betreft vind ik het veel aandoenlijker wanneer indische indonesiers liedjes zingen als schoon ver van jou, dan wanneer indo's in den Belanda dit zouden doen tijdens een koempoelan of een PMB te Den Haag.

Wat dat gemengd BhsI NL betreft: Ik hoor hier vrijwel elke dag mijn vrouw met haar indonesische vriendin BHSI/Javaans gelardeerd met enkele Nederlandse woordjes spreken , en wanneer er andere indonesische vrouwen bij komen lijkt het wel Midden-Java hier

Maar dat is tenminste/gelukkig geen petjoh.

(graag zou ik toch ook wel een goede nederlandse vertaling willen van kero en juling

Integratie, en inburgering schijnen opeens ver weg hiero.

Er heerst hier in mijn home soms een indische sfeertje die ik alleen ken ten tijde van toen mijn moeder nog leefde.
Alleen spraken we toen nog Nederlands onderelkaar met veel indonesische/javaanse woordjes

tja wat die die-hard indische mensen op fora betreft; ik moet er vaak om lachen
Ergeren is vaak het juiste woord wanneer iemand heel omstandig gaat uitleggen wat indo is of indisch.

Gaya banget lho!

Ik herken vaak dat indische/inlandse helemaal niet bij hen terug.
Dus, niet interessant voor me om mee in kontakt te komen.

Je kunt dan beter met totoks als Londoh omgaan.

Ed

Sweet young thing

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 20-05-2006 19:19 maseddi wrote:
(graag zou ik toch ook wel een goede nederlandse vertaling willen van kero en juling Je kunt dan beter met totoks als Londoh omgaan.

Ed

Zeker as die Totok nog een aardig woordje Indisch spreekt:

Kero, juling - scheel, loens.

Zeg mas, hebbie nog die vertaling van dat stukkie uit Intisari over de Pasar Malam. Die Indonesier die zich daaro zo verbaasde over die hang naar nostalgia? Dat op "Hun Plek" stond, eerst gingen ze sijken dat het bahassa was en dat zoiets niet paste op "hun" sites, toen heeft ene Rob het vertaald, en toen vonden ze het vervelend. Is wel leuk voor hiero. Daarna is het hele zooitje dr af gegaan wij incluis vanwege de discussie over mijn verhaal "Koloniaal Erfgoed". Hun mochten t wel de grond in boren maar verdedigen mocht dus niet, want ik was geen Indo, toen ik dat niet pikte want pikirian miring volgde de ban Indohaters werden niet geduld. Ik moet die hele discussie nog wel ergens hebben in mijn Indolentie archief. Hoeveel van die Indo's zullen er trouwens in NL zitten met ongeveer de status van die Hirsi, toch wel enkele 10.000'en vermoed ik. Emoticon: Shiny Lijkt me wel een leuk onderzoek, De eerste asielzoekers in NL. nog interessanter is natuurlijk de komst van de Suri's naar de Bijlmer en hun invloed op het gedrag der Indische Nederlanders direct daar op volgende.....

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 20-05-2006 18:18 arie_h wrote:

Over Indische clubs/koempoelans in IndonesiŽ heb ik je even een mailtje gestuurd. Ik ken er geen, maar ik weet bijv. wel dat tijdens de viering van de 60-jarige republiek door de Int. Vrouwenclub van Malang (75% Indos ongeveer) vůůr de pauze vrolijk Indonesia Raya werd gezongen en nŠ de pauze een NL liedboekje tevoorschijn kwam met Hollandse krakers als Schoon ver van jou en meer van het alombekende gedateerde spul.
Wel gelachen daaro. Onder elkaar spraken die mensen gemengd bah. Ind/NL, maar tegen ons praatten ze Engels - het was tenslotte wel een internationŠle vrouwenclub met o.a. als doelstelling het oefenen van hun Engels.

Heel toevallig Arie, kwam ik al surfend op het internet op een site waarbij bovenstaande situatie ook beschreven staat. Er staan ook hele mooie foto's van die viering bij. Zelfs dat oude liederenboek staat er heel groot en duidelijk afgebeeld.

arie_h
User
spacer line

Ik zou zeggen: knippen en plakken, Sapolidi. Ik ben niet zo handig met het invoegen van foto's en zo. Ik weet welke foto's je bedoelt; de helft is toch van mijn hand en de rest van een reisgenoot, dus rechtentechnisch gezien zit dat wel snorr.

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

On 20-05-2006 18:18 arie_h wrote:
Ach, zoals ik al zei: het is een klein clubje fanatiekelingen met weinig anders om handen dan zich collectief zo Indisch mogelijk proberen voelen en hun Indische domein met hand en tand verdedigen tegen mensen die terechte vraagtekens plaatsen. Als cultureel verschijnsel al zo oud als de weg naar Rome. Dergelijk sektarisch gedrag eindigt meestal in een geruisloze aftocht/ondergang of een totale vervreemding van de maatschappij (bijv. door stichting van een fijne Indische kolonie op pakweg Bonaire of zo).

Ik blijf er nog steeds bij dat dat "sectarisme" ontstond voor de uitkeringen ikv het Gebaar.
Het ware beter geweest om de individuele uitkeringen forser te laten zijn en al die culturele uitingen of herinneringen aan het oude Indie onder te brengen in enkele musea die zich daartoe het best lenen.

Tegenwoordig hoor je de klacht dat er weinig allochtonen naar musea gaan.
De reden daarvoor schijn te zijn dat musea weinig uitstallen die allochtonen aantrekken: hun eigenste cultuur..

Door uitkeringen in het vooruitzicht te stellen aan de indische gemeenschap mbt hun cultuur, ging iedereen definieren wat indische cultuur was, en daarbij ging men vaak vrij willekeurig te werk.

je kon bv ook subsidie aanvragen voor de een of andere muzikale uiting die bij indischen (indos) populair was bv hawai muziek of een vechtsport die vroeger bij indo's populair was (de een of andere vorm van pecak silat bv)

Het leek wel of het iedereen meer om het geld te doen was - voor de beoefening van de een of andere hobby - dan om de cultuur.

Bij indischen (indo's) ging het in de jaren in nederland mijns inziens vooral om: zelfvertrouwen en bewustzijn, het gevoel ondergewaardeerd te zijn.

Niet om cultuur of om de vraag wat typische "indische" gewoonten zijn.

Ed

Sweet young thing

arie_h
User
spacer line

Het leek wel of het iedereen meer om het geld te doen was - voor de beoefening van de een of andere hobby - dan om de cultuur.
Bij indischen (indo's) ging het in de jaren in nederland mijns inziens vooral om: zelfvertrouwen en bewustzijn, het gevoel ondergewaardeerd te zijn. Niet om cultuur of om de vraag wat typische "indische" gewoonten zijn.

Helemaal mee eens. En dat zelfvertrouwen en het ondergewaardeerde gevoel had allang een zachte dood gestorven met de nu uitstervende eerste generaties. Nu wordt de hele boel gecultiveerd en het gevoel van onderwaardering indirect verlengd en overgedragen op volgende generaties. Dat gevoel had iets tijdelijks moeten zijn (dan had ik er ook nog wel begrip voor kunnen hebben), maar wordt nu gecultiveerd en gezien als onderdeel van de Indische cultuur in Nederland.
In Nederland, zeg ik er nadrukkelijk bij. Want in IndonesiŽ heb ik bij Indo's nooit iets gemerkt van dergelijk negativisme, gegraai, hang naar het verleden, etc. Men neemt zijn/haar afkomst voor wat die is en geeft de boel een passende plaats in het heden. Voor sommigen betekent dat dat ze hun kinderen er nog iets van meegeven, voor anderen niet. Zo simpel kan het leven zijn, beste Indo's :-)

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

On 22-05-2006 12:14 arie_h wrote:

...

Helemaal mee eens. En dat zelfvertrouwen en het ondergewaardeerde gevoel had allang een zachte dood gestorven met de nu uitstervende eerste generaties. Nu wordt de hele boel gecultiveerd en het gevoel van onderwaardering indirect verlengd en overgedragen op volgende generaties. Dat gevoel had iets tijdelijks moeten zijn (dan had ik er ook nog wel begrip voor kunnen hebben), maar wordt nu gecultiveerd en gezien als onderdeel van de Indische cultuur in Nederland.
In Nederland, zeg ik er nadrukkelijk bij. Want in IndonesiŽ heb ik bij Indos nooit iets gemerkt van dergelijk negativisme, gegraai, hang naar het verleden, etc. Men neemt zijn/haar afkomst voor wat die is en geeft de boel een passende plaats in het heden. Voor sommigen betekent dat dat ze hun kinderen er nog iets van meegeven, voor anderen niet. Zo simpel kan het leven zijn, beste Indos :-)

Inmiddels heb ik begrepen wat het woordje verindischen betekent (zo ik het niet al heel lang wist) ttv de Nederlands Indie, en dat heb ik in een eerdere posting al min of meer proberen aan te geven.

Verindischen is : je de taal, de zeden en gewoonten, de cultuur, van de 'inlandse bevolking' van Nederlands Indie (en dat nu "Indonesia" heet) eigen maken.

Of dat nu de uleg-uleg is, maleis of bahasa indonesia, javvaans, soendanees, balinees, de botol cebok, de trassi, de javaanse hofcultuur kasar/halus), de dans, de bapao, het pittige eten, om maar enkele voorbeelden te noemen, doet er niet toe.
In dit licht bezien kunnen b.v. hollanders (totoks) ook verindischen.

Overigens, terzijde, toen ik pas in Nederland was zei de buurvrouw tegen mij: jullie zijn indischen , daar bedoelde zij dus 'indonesisch' mee:
Indisch was ( alleen maar in haar eigen optiek?) eigenlijk een hollandse benaming voor al die bruintjes, die bastaarden, die van overzee kwamen, uit de indonesische archipel, het voormalige nederlands-indie.
Indisch was voor mijn buurvrouw geen 'zuiverekoffie', en zeker niet-hollands.

De omgekeerde riching heet verhollandsen (vernederlandsen) c.q. verwestersen.

En wanneer je nu eens niet de nadruk legt op de nationaliteit (nederlands of indonesisch) betekent indisch dan volgens die opvatting nu indonesisch.

En of de indonesische cultuur (cq indische cultuur) een leen-, meng- of een jatcultuur is, zal mij eerlijk gezegd een zorg wezen, als je er maar van geniet.

Zo, en nu zet ik effe een cd van dewa op: westerse rockmuziek gezongen in het indisch - sorry indonesisch. :-)

Ed

Sweet young thing

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Zo, en nu zet ik effe een cd van dewa op: westerse rockmuziek gezongen in het indisch - sorry indonesisch. :-)

En ik maar strijden op een andere topic dat het niet aan te horen is Rock muziek , Och ja Hard rock dan.
Het indo zijn is een moeilijk materie die voor mij niet te bevatten is.
Ik ben geen indo dus wat heb ik er over te vertellen.
Maar toch doe ik het, omdat ik er toch mee mij eigen verwant voelt, via al heel mijn leven vrienden kringen,wat ik alleen zie, en constateer.
Het is jammer dat ze zo verdeeld zijn, veel verschil van meningen hebben.
Als men met elkaar niet eens zijn, kunnen ze zich gaan afscheiden, en beginnen een nieuwe clubje. Zo heb je in een kilometer gebied verschillende Indische avonden, die niet zo beetje ook elkaar beconcurreren.
Of men heeft met een groepje kampulans die met elkaar samen iets afspreken, en gezellig avond denken te bezorgen.
Wij hebben dat even er aan meegedaan, en ik moet u zeggen het eten is goed, maar de sfeer is van dien aard dat het voor mij geen aantrekkelijke bezigheid het was.
Met vooral Nederlandse mannen met Indische vrouwen.
Het gekakel was niet van de lucht, en wat er onder de mannen werd besproken was ook niet het sajur van wat kan je daarmee.
Neen ik ga liever dansen, en dat doe ik dan ook wanneer er stijldansen gedaan kan worden.
Ben ik gelijk in beweging, en kom je met iedereen in aanraking zo leer je voor je zelf wat en deel je dat met elkaar.
Zo is er een goed clubje in Tilburg die probeert er wat van te maken maar jammer altijd die Indorock, leuk voor een paar keer maar altijd? jammer , je ziet als men Indische muziek laten horen dan zie je dat er met velen Poco-poco gedanst wordt dat gaat er in als koek.
Maar goed ieder zín mug, men zou eens iets gevarieerde kunnen zijn.
Ook het zaal gebeuren komt niet goed uit de verf de accommodatie laat te wensen over, kunnen zij niets aan doen, maar als men met elkaar meer eens waren dan had men daarover een oplossing kunnen maken.en in iedere provincie een zaal kunne huren of in een hun cultuur beleving onderdak kunnen hebben zoals die Hindoestanen wel kunnen. Emoticon: Worship

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

je ziet als men Indische muziek laten horen dan zie je dat er met velen Poco-poco gedanst wordt dat gaat er in als koek.

Kijk, dat bedoel ik nu.
indische muziek

Poco-poco is op bepaalde eilanden in Indonesie heel populair. Het is heel ritmisch en heel dansbaar, beetje disco-sound (house?), en volgens mij veel braziliaanse rythm.

indo-rock is gewoon retro-rock (back to te fifties en sixties) en heel populair bij de gewone indo, die in Nederlands Indie/ Indonesie, veel geluisterd heeft naar Radio Australie.

2. Dat onderling gekibbel Ziel is terug te brengen tot de invloeden die indo's hebben ondergaan in het verleden

In Nederland heb je toch ook 'gekibbel' tussen Rotterdammers, Amsterdammers, tussen Feijenoord en Ajax, zeg nou zelf

Veel indo's komen uit verschillende steden: Jakarta, Bandung, Surabaya.
Elke streek heeft wel zijn eigen adat, zijn eigen mentaliteit, zijn eigen keuken, zijn eigen muziek: kortom elk diertje zijn pleziertje.

Voorts is de ene indo hollandser (kolonialer?) opgevoed dan de ander, die weer inlandser is.
Komt nog daarbij de kwestie van schoolopleiding.

Maar hoe dan ook, de algemene noemer waaronder indo's te brengen zijn is Javaans. :-)
En over de javaanse mentaliteit kan Londoh je veel vertellen :-)

Ed

Emoticon: Shiny

Sweet young thing

arie_h
User
spacer line

Voorts is de ene indo hollandser (kolonialer?) opgevoed dan de ander, die weer inlandser is. Komt nog daarbij de kwestie van schoolopleiding.
Maar hoe dan ook, de algemene noemer waaronder indo's te brengen zijn is Javaans. :-) En over de javaanse mentaliteit kan Londoh je veel vertellen :-)

Mag ik daar, eigenwijs als ik ben, "in Nederland" aan toevoegen? In InddonesiŽ gedragen veel Indo's zich juist een stuk westerser dan bijv. Javanen en benadrukken ze hun Europese roots veel meer. Indo's zijn gewoon een beetje het tegenovergestelde van een kameleon: in een "inlandse" omgeving benadrukken ze hun westerse normen & waarden, in een westerse omgeving benadrukken ze het Aziatische.
Tja, producten van twee culturen eten gewoon van twee walletjes. Lekker toch. Maar ga mensen dan niet lastig lopen vallen met een Indische cultuur die zelfstandig (!) niet eens kan bestaan. Voor zover die sowieso al bestaat. Een kumpulan houden is allemaal leuk & aardig, maar zodra zoiets als activiteit van een culturele minderheid wordt bestempeld en overheidssubsidie ontvangt of meent daarvoor in aanmerking te moeten komen, slaat mijn systeem op tilt. Dan moet mijn wekelijkse borrel na het werk op vrijdagmiddag (kopstootjes ŗ volontť) ůůk erkend worden als culturele activiteit en stevig gesubsidieerd danwel gesponsord worden. Ouwe klare zuipen in een shirtje van de Bond Heemschut - zolang het schuift, schuif ik aan.

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

Hoi Arie,

Je hebt het dus over overheidssubsidie (dan wel gemeentelijke subsidie) en niet :

"..een tegemoetkoming aan de Indische gemeenschap voor het beleid van voorgaande regeringen, dat erg kil, bureaucratisch en formalistisch is geweest. De regering maakt Het Gebaar vanwege vermoedelijke tekortkomingen in het naoorlogse rechtsherstel..."

Ik weet van subsidies, de voorwaarden, regeltjes e.d. niets af.

Maar ik betwijfel het of elke activiteit van een culture minderheid in aanmerking komt voor subsidie.
Om te blijven bij de vereniging waar Ziel bij is aangesloten.
Dit is een zeer goed draaiende "indische" culturele vereniging, en niet alleen maar voor indo's of indischen.
In het verleden heeft deze vereniging ook subsidie aangevraagd voor haar activiteiten, maar de gemeente heeft haar verwezen naar de Stichting Festival Mundial, een gesubisidieerde instelling, welbekend van het festival onder dezelfde naam.
Nou dat deed ze dus niet want ze wilde haar zelfstandigheid en identitet behouden.

Deze indische vereniging nu zoekt momenteel naar een eigen en permanent "clubgebouw" en vindt dat de gemeenschap i.e. gemeente ook eens iets moet terug doen voor de indischen - die ooit eens van grote waarde waren voor de nederlandse staat.

Waarom krijgen andere allochtonen wel subsidie en wij niet, is de algemene vraag. De nederlandse staat i.e. de gemeente kan best iets doen in de vorm van het ter beschikking stellen van een clubgebouw.

In feite is dit verlangen naar subsidie een soort verlangen naar een tegemoetkoming, een genoegdoening.
Maar ja, met dit soort argumenten moet je bij de gemeente niet aankomen.

Nog steed krijgt deze vereniging dan ook geen subsidie.
Je had het over sponsoring - door bintang bir misschien?
Ik denk zelf dat sponsoring door een bedrijf een reeelere optie is dan subsidie van de gemeente of de staat.

Nogmaals, ik weet niet of de somalische, de griekse, de turkse,de marokkaanse gemeenschap wel subsidie krijgt voor haar culturele activiteiten.
zo ja, dan is het nog de vraag voor welke activiteiten

2. " Indo's zijn gewoon een beetje het tegenovergestelde van een kameleon: in een "inlandse" omgeving benadrukken ze hun westerse normen & waarden, in een westerse omgeving benadrukken ze het Aziatische..."

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Wanneer je die westerse (nederlandse) indo's bedoelt op die indische fora, met al die indonesische gewoontes en woordjes in de spelling uit de tijd van Ot en Sien: dat is gewoon aanstellerij..
Ouwe jongens krentenmik.
Er zijn veel meer indo's die zo niet zijn en niet op die fora verschijnen of schrijven

Ed

Sweet young thing

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ik kan die mening met je delen Ed.
Okť het gesubsidieerde zou eigenlijk voor iedereen moeten gelden.
En dan komen die verenigingen er bijkaait er van af.
Maar dat bedoelde ik het gebaar had meer naar die verenigingen moeten stromen dan naar iedere individu.
Want wat er met dat geld is gedaan is toch maar kopen van een nieuwe TV of Auto, of wat ze er mee gedaan hebben?,interesseert mij ook weinig maar dat het niet ten goede is gekomen aan die gezamenlijke gemeenschap is duidelijk.
Het gebaar heeft meer kwaad gedaan aan die gemeenschap dan dat ze denken.
Zo ook het Indisch huis waar aan je al eerde aan vereer is jammer genoeg het geld in de verkeerde handen gekomen.
Men had meer naar die verenigingen, of stichtingen moeten kijken die werkelijk wat voor die gemeenschap deden,en nog doen.
In heel het land zijn genoeg mensen die van alles organiseren en die doen het ja met sponsering en intreegelden.
IN(DO)STUIF?? Word er georganiseerd en daar komen meestal de echte indoís, en die maken er wel een mooie avond van, met disco muziek, en themaís die hen aan spreken.
Ja ik ben zelf niet zo sociaal dier, die dat ook zal bezoeken, maar het zou zeker meer voor subsidie in aanmerking mogen komen, dan hen zo alleen aan te laten tobben.
Een grote vereniging zal wel zijn eigen kunnen bedruipen, maar als je andere ook hoe dan subsidie geeft, waarom hen dan niet. Vaak is dat met twee maten meten. Emoticon: Confused

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

arie_h
User
spacer line

Ed Schreef:
Waarom krijgen andere allochtonen wel subsidie en wij niet, is de algemene vraag

Ten eerste is er volop subsidie voor Indische initiatieven en ten tweede dacht ik dat het juist de Indo's zelf waren die als Nederlanders gezien en behandeld wensten te worden. Maar zodra het predikaat allochtoon gepaard bleek te gaan met allerlei niet vermoede geldkraantjes, switchen de kameleons weer vrolijk van kleur. Van feloranje naar donkerbruin dit keer.
Lijkt me een bijzonder interessante materie om de status van Indo's 's te laten toetsen door ibu Perdonk. Oh wacht, nu speel ik bijna leentjebuur van Londoh. Ere wie ere toekomt:
Hoeveel van die Indo's zullen er trouwens in NL zitten met ongeveer de status van die Hirsi, toch wel enkele 10.000'en vermoed ik. Lijkt me wel een leuk onderzoek

Ed schreef verder:
In het verleden heeft deze vereniging ook subsidie aangevraagd voor haar activiteiten, maar de gemeente heeft haar verwezen naar de Stichting Festival Mundial, een gesubisidieerde instelling, welbekend van het festival onder dezelfde naam. Nou dat deed ze dus niet want ze wilde haar zelfstandigheid en identitet behouden.
Waarom krijgen andere allochtonen wel subsidie en wij niet, is de algemene vraag. De nederlandse staat i.e. de gemeente kan best iets doen in de vorm van het ter beschikking stellen van een clubgebouw

Het Festival Mudial is een multicultureel evenement waar Turken muziek & cultuur uit de hele godganse wereld aan bod komen. Maar de Indische gemeenschap weigert te participeren en 'eist' een aparte behandeling? Tja, dat bevestigt alleen maar mijn conclusies...

Om even on-topic te komen: de pasar malam besar ontvang zowel directe als indirecte subsidiegelden (gemeentelijk, provinciaal ťn landelijk). Dus hoezo met twee maten meten?

Het wordt overigens tijd dat de Vereniging van Vinkenveners in Amsterdam Oud-West ůůk 's een clubgebouw van de gemeente krijgt! Die mensen hebben het al erg genoeg gehad, als plaggenboertjes in de grote stad. Het is toevallig wťl de schuld van de regering dat het met de plaggensector mis is gelopen, hun boerderijtjes zijn onteigend en ze nu in de stad zitten te verpieteren, dus waar blijft dat geld?

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,736,067 topic views - 235,509 posts - 13,700 topics - 26,423 members - last post @ 14-12-2019 21:37 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

126,810,886 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com