indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Punt 13 alle honden worden gevangen, de zwarte worden naar Medan opgezonden, de rest gaat naar Menado.

Punt 14 In alle grote toeristenplaatsen komen casina, voor roulette, blackjack, poker, domimee en rammy.

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Punt 13 alle honden worden gevangen, de zwarte worden naar Medan opgezonden, de rest gaat naar Menado.
Mijn zegen hebben ze, mogen ze in onze Perumahan beginnen, het valt het echt niet op als ze er een stuk of twintig zouden gebruiken voor anjing pangang.
Ik denk echter niet dat je een meerderheid zou krijgen in het Balinesche parlement.
Jammer dat er niet een paar battakers in onze buurt wonen.
Jan

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Deze hondenvangerij wordt ondersteund door een zgn. Inpres,instructie Presiden dus rechtstreeks langs het parlement heen. Overigens wordt Bali een demokrasi ? En wie gaat die leiden ? Zal ook nog wel een paar sandal jepit in de tanah hebben...

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

Ik neem aan dat de punten die jan opsomde, meningen waren van Balinezen?

Overigens ben ik geen vriend van Bali, leuk als vakantie-eilandie voor dromerige toeristen, maar waarom zou lombok niet paradijselijker zijn?
Maar wellicht niet aantrekkelijk vanwege arme en stelende moslims...

Bali was nooit aantrekkelijk geweest voor nedelanders. Geen goede havens...
wel drinkwater.
Daarbij hadden de Balinezen als strandjutters een slechte naam bij de Hollanders.
Elk schip dat daar voor de kust verging werd geplunderd
KUTA een roversnest van opium- en slavenhandelaren

Vogens mij was bali pas ergens begin vorige eew, onder nedelands beheer gebracht..na de puputans.
Door de laatste puputan toen meer dan 3000 mensen zich kristen was de nederlandse regering zo geschrokken dat ze bali een handje boven het hoofd hielden.. geen missionaire driften, alleen balinezen mochten daar nering drijven (sawah's).

Het was een paradijs - het toerisme floreerde daar in de jaren 1930).
alle balinezen waren vriendelijk, en ze waren allemaal kunstenaars.
Het hindoeisme was vriendelijk. Kortom een paradijs voor dromerige gestresste europeanen.

Maar men vergeet wel eens dat door de eeuwen heen balineze koninkrijkjes elkaar bevochten, en dat in 1965 tienduizenden balinezen elkaar aangaven (familieleden) als communisten en elkaar vermoorden.

Vrienden van bali.

ben eens op die site geweest.

Bali als sinterklaasvierend eiland, kerstmis, nieuwjaar en een hinoeisme dat zweverige NEW AGE trekjes vertoont.
..
Kompleet aangepast aan de wensen en ideeen van gelukzoekende, zweverige, overspannen nederlanders

Terug naar tempo doeloe de koloniale en indische periode van de dromerigste (amerikaanse) soort - vergelijk Hawai waar de oorspronkelijke bewoners religieus dansten en muziek maakten op slaginstrumenten, neen niet met hawaiangitaren, want dat kenden ze niet, dat was amerikaans

Bah

Alsof je je hand in een emmer snot stopt

En dan nog het rippen van buitenlanders, met twee menukaarten werken. ...
Maar dat hebben die grote fooien gevende buitenlanders voornamelijk ook aan zichzelf te danken..
Dat krijg je ook wanneer je bedelaars geld geeft.

Ed Vos

Sweet young thing

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ed Vos Schreef

En dan nog het rippen van buitenlanders, met twee menukaarten werken. ...
Maar dat hebben die grote fooien gevende buitenlanders voornamelijk ook aan zichzelf te danken..
Dat krijg je ook wanneer je bedelaars geld geeft.

Ja Ed dat weet de indonesiers zelf heel goed en daar werd ik ook bij mijn Familie voor gewaarschuwd.
In het begin had ik altijd de neiging hen geld te geven, maar dat vonden ze niet goed omdat zij weten dat er gestimuleerd word en er zelf er bij zijn die meer hebben dan als ze werken.
Goed een leuke anekdote was dat er bij Pasar Baru een man op de grond zat die onder de bulten zat.
Hij wilde van mij een aalmoes en stak zijn hand uit, en ik greep die hand, en drukte hem een stevige hand toe en zei Bapak Appa kabar.
De omgeving zag dat en lachte mij allemaal toe ja zo gaat dat in Indonesie,toch Emoticon: Talk to the hand

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

DeeCee
User
User icon of DeeCee
spacer line

On 13-05-2006 20:56 sidia wrote:
Wat dacht je als de Indonesiers tegen de separatisten zeggen : willen juliie zelfstandig worden, dus de Javaan / Indonesiers weg moeten uit Bali ,? dan moeten de Balinezen ook weg uit Indonesia.

Warung Jawa op Bali is zelfs goedkoper dan Warung Bali zelf - van mij mag dat blijven Emoticon: Nice

chirpy
User
spacer line

We weten allemaal dat Indonesie een vrij kunstmatig geheel is van veel verschillende eilanden die door machtpolitiek tot een eenheid zijn gesmeed. Eenheid?? Een corrupte centrale macht op Java, waarbij die lekkere mijnheer Suharto en zijn zooitje met het leger als rugdekking de hele archipel heeft uitgebuit. De latere presidenten zijn niet in staat geweest die macht van het leger te breken. Op Timor hebben zij daar onlangs nog de wrange vruchten van mogen plukken. Een politieke eenheid kan slechts een echte sociale eenheid worden wanneer het bestuur per regio in een consensus met de andere regio's functioneert. Kijk naar de uitersten. Papua Nieuw Guinea en Sumatra. Aan de ene kant een doorgeslagen Islamfundamentalisme aan de andere kant een volk dat afkerig is van de vernieuwingen op godsdienstig en politiek terrein. En de centrale regering maar volhouden dat Indonesie een eenheid vormt. Dat Australie de strijders voor onafhankelijkheid van Nieuw Guinea ondersteunt, kan ik alleen maar toejuichen, want Indonesie heeft daar in feite niets te zoeken.
Bali zelfstandig is vanuit het gezichtspunt van Bali heel goed te begrijpen. De Islamisering van de Archipel is een constante dreiging voor Bali, trouwens voor heel Indonesie. Een normaal samengaan van al die religies zoals vroeger het geval was, wordt nu sterk bedreigd door de radicalen.
Dat Bali daar niets mee te maken wil hebben, is goed te begrijpen.

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

On 14-05-2006 15:35 chirpy wrote:
Bali zelfstandig is vanuit het gezichtspunt van Bali heel goed te begrijpen. De Islamisering van de Archipel is een constante dreiging voor Bali, trouwens voor heel Indonesie. Een normaal samengaan van al die religies zoals vroeger het geval was, wordt nu sterk bedreigd door de radicalen.
Dat Bali daar niets mee te maken wil hebben, is goed te begrijpen.

De islamisering van indonesia is al door de eeuwen heen gebeurd.
Wat bedoeld wordt is de invloed van radicalen ...die een bedreiging is voor indonesie.

Maar stel -hypothetisch - dat bali, een eilandje nauwelijks groter dan noord-Brabant -- zelfstandig wordt..
Dan is het nog steeds afhankelijk van het toerisme..
en met die amerikanen en nederlanders, die kerst-sinterklaas, kerstmis, pasen vieren zal er weinig overblijven van de oorspronkelijke exotische balinese hindoe-cultuur.
Dan wordt bali een soort hawai,. hawai die eigenlijke een amerikaanse militaire basis is

Balinezen hebben helemaal niks tegen de islam, en nooit iets tegen gehad, maar het opgeven van het eten van varkensvless daar hebben ze wel moeite mee, gezien hun vermaarde be guling en sate babi.

Ed

Sweet young thing

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Dat hele Hindoegeloof is toch een soort pretpark ? Met allerlei onduidelijke goden die meer artisten en idolen zijn. Kan je beter de Islam hebben, weet je tenminste waar je aan toe ben Emoticon: Stupid

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

On 14-05-2006 15:56 londoh wrote:
Dat hele Hindoegeloof is toch een soort pretpark ? Met allerlei onduidelijke goden die meer artisten en idolen zijn. Kan je beter de Islam hebben, weet je tenminste waar je aan toe ben Emoticon: Stupid

De islam en het hindoeisme in Indonesie hebben elkaar nooit gebeten, in het verleden.
Veel hindu-javanen zijn niet vanwege de islam naar bali gegaan, maar vanwege een verloren oorlog op java ttv majapahit en gaja mada.

De wayang-cultuur is als het niet animistisch is, toch van indiase (?) oorsprong en zelfs moslims hebbn het wayangspel gebruikt om hun geloof te verspreiden. Vergeet ook niet dat de stapeldaken van traditionele javaanse moskeen hindoe/pre hindoe-van vormgeving zijn (meru's)

Op java geloven veel moslims dat er op de berg merapi geesten huizen vgl Olympus, gunung agung. vlgs mij voelen veel moslims op java zich nog hindoe..
en praat me maar niet van het nabije lombok, daar heerst nog een synthese tussen animisme, hindoe en islam.

Maar hoe dan ook, gezien de aanwezigheid van veel vrienden van bali op bali, zie ik sinterklaas, de kerstman en de paashaas als een veel groter gevaar voor bali dan de islam

Ed

Sweet young thing

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Inderdaad is er op Midden-Java nog veel Hindoe blijven hangen, bloemenoffers, offermaaltijden.En een flinke porsi animisme, voorouderverering met al dat gedoe met die graven, ook spoken en geesten overal. Bali is al sinds het jaar 2000 voor my off-limits, al was het gratis ging ik er nog niet naar toe. Een volgende vakantie zal weer op de Molukken zijn. Als ik dan lekker aan de ikan bakar zit te smikkelen, zo uit de zee op het houtskool dan zal ik even aan Kimi denken die in Yogyakarta in de Warung Stik met een bot mes een schoenzool legt te bewerken, maar wel goedkoop hoor. Toevallig ging ik van de week in de Argo Wilis zitten hongerig komt er zo een pelayan met borden langs, ongezien zeg ik geef maar, was het stik, ik heb hetlachend opgegeten. Yogya kom ik ook bijna niet meer. Helaas moet ik nog 1 keer deze maand daar naar toe, dat wespennest met al die brommertjes, vervelende tukan becak en natuurlijk de pelacur. Gelukkig kent Yogya legio vluchtwegen naar Solo.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Ik kan alleen maar glimlachen (het lachen is mij vergaan) als ik een paar buitenlanders , passanten , toeristen en zeer zeker als het nederlanders zijn als ze weer met hun ideeen komen over verenigde staten van indosenia.
Het lijkt wel de kinderen of kleinkinderen van Van Mook die de stokpaardje (kuda lumping) van opa gaan berijden .Hop , hop , paardje hop.
Heren eventueel dames , ga eerst de geschiedenis van Indosenia lezen anders weten jullie niet wat de indonesiers zelf willen.
Anders weer dezelfde omong kosong over de VSI en gewoon achter verouderde koloniale gedachten aanlopen toen de belandas nog denken dat ze beter weten en gaan beslissen over de Indoseniers.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Sid,

Zit je wel in het juiste topic ? Waar staat dat van de RIS Emoticon: Confused

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Juist niet , dezelfde verhaal kan ik ook toepassen als men weer begin te zeuren (daarom eerst de geschiedenis lezen) over rol van de Islam(de bederiging ervan), de rol van centraal geleide regering(NKRI) , de droom van de separatisten om af te scheiden van java.
Ontevredenen heb je altijd , maar het is nog geen reden om af te scheiden en het bestaan van NKRI te gaan ondermijnen.
Volgens de bestaande wetten is het hoog verraad.
Ik durf te wedden dat de aanstichters of bedenkers van de 11 punten niet alleen balinezen zijn , zeer waarschijnlijk buitenlanders met een bepaalde belangen.
Meer vrijheid in zuipen , drugs , bezit van gronden etc .
Trouwens de echte balinezen zitten nu al lang en breed in de uithoeken van bali.de duurste en beste gronden zijn al lang verkocht.
Hun gronden is al lang in het bezit van niet balinezen en niet indonesiers.
De kopers van de grond/huizen die gebaseerd zijn op illegale gronden staan nu te knijpen . Stel is voor dat Jakarta de wetten echt gaat handhaven.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 14-05-2006 17:50 sidia wrote:
. Stel is voor dat Jakarta de wetten echt gaat handhaven.

Dan breekt de pleuris echt uit en is het hier in een mum van tijd een tweede Yugoslavia Emoticon: I love it

chirpy
User
spacer line

Het is een waandenkbeeld om te verwachten dat Indonesie met al die culturele en godsdienstige verschillen een echte eenheid zal vormen. Dat is het nooit geweest en zal het nooit worden. Dat er een zogenaamde eenheid is, die gebaseerd op de eenheid van valuta en het onderdrukkende militaire apparaat, wil nog niet zeggen dat die eenheid moet blijven bestaan. Anderzijds weet ik ook wel dat te kleine gemeenschappen geen overlevingskans hebben. Kijk naar Suriname dat ook zo graag op eigen benen wilde staan.
Wanneer Indonesie meer de kant op zou gaan van een federatieve staat, dan zou er al veel druk van de ketel zijn. Papua Nieuw Guinea hoort daar dus niet bij. En of ik nu hoogverraad pleeg of niet, elke "dictatuur" verklaart iedereen die het niet met hen eens is tot landverrader. Kijk naar De VS in hun strijd tegen de terreur.
Islamisering bestaat al veel langer, alleen moeten andere godsdiensten ook een kans krijgen. En dat gebeurt steeds minder. Christenen hebben het in Indonesie heel zwaar. Of Londoh ze nu wel of niet waardevol acht, zal me een zorg zijn. Ik tref op Bali wel een cultuur aan die het waard is om bewaard te blijven en daarom ben ik ook erg bang voor die fundamentalistische stromingen in de Islam die alleen vanuit die enge gedachte die zij hebben van de Koran, het leven totaal naar hun hand willen zetten. Trouwens met elke fundamentalist heb ik grote moeite.
(Ben ik dan zelf ook een Fundamentalist?)

chirpy
User
spacer line

Het is een waandenkbeeld om te verwachten dat Indonesie met al die culturele en godsdienstige verschillen een echte eenheid zal vormen. Dat is het nooit geweest en zal het nooit worden. Dat er een zogenaamde eenheid is, die gebaseerd op de eenheid van valuta en het onderdrukkende militaire apparaat, wil nog niet zeggen dat die eenheid moet blijven bestaan. Anderzijds weet ik ook wel dat te kleine gemeenschappen geen overlevingskans hebben. Kijk naar Suriname dat ook zo graag op eigen benen wilde staan.
Wanneer Indonesie meer de kant op zou gaan van een federatieve staat, dan zou er al veel druk van de ketel zijn. Papua Nieuw Guinea hoort daar dus niet bij. En of ik nu hoogverraad pleeg of niet, elke "dictatuur" verklaart iedereen die het niet met hen eens is tot landverrader. Kijk naar De VS in hun strijd tegen de terreur.
Islamisering bestaat al veel langer, alleen moeten andere godsdiensten ook een kans krijgen. En dat gebeurt steeds minder. Christenen hebben het in Indonesie heel zwaar. Of Londoh ze nu wel of niet waardevol acht, zal me een zorg zijn. Ik tref op Bali wel een cultuur aan die het waard is om bewaard te blijven en daarom ben ik ook erg bang voor die fundamentalistische stromingen in de Islam die alleen vanuit die enge gedachte die zij hebben van de Koran, het leven totaal naar hun hand willen zetten. Trouwens met elke fundamentalist heb ik grote moeite.
(Ben ik dan zelf ook een Fundamentalist?)

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Chirpy,

Je hoef je om mijn geen zorreg te maken hoor, erg aardig van je, maar ik heb nog een zeer antieke moeder die dat geregeld doet Emoticon: Shiny

Gruces

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

On 13-05-2006 05:25 Tuti & Jan wrote:
Het nieuws volgende en in gesprekken met inwoners wat details over hoe zij denken als zelfstandig land te (kunnen) bestaan.

1.De nationale munteenheid wordt de US$.

Economen zeggen ook dat als de USA zo door gaat met oorlogje spelen (o.a. Iran nog dit jaar) en niet met woorden zoals de Adammmer hier.

Dan zal de USD zo ver in elkaar donderen dat hij nooit meer de lei(ij)dende valuta zal worden en de goudprijs zal toren hoog stijgen. En niet natuurlijk door alleen oorlogje met Iran, maar naar alle waarschijnlijkheid het begin van WWIII.

Onzin? I hope so.

Dus men kan dan beter de invoeren. Of een Bali Rp....?

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Agung
User
User icon of Agung
spacer line

Bali zelfstandig? Mooie droom, maar vergeet het maar.

We weten hoe Jakarta reageerde toen die hoop kale stenen op oost Timor onafhankelijk wilde worden..... Hoewel daar dus niets te halen valt en O-Timer een goed verhaal hadden waarom ze onafhankelijk zouden moeten zijn is dat maar net op 't randtje gerealiseerd.

De meest haalbare oplossing lijkt mij om met wat sleepboten het hele eiland te verplaatsten ergens ver van de rest van Indonesie. Misschien kunnen we beginnen met het inzamelen van geld om die dingen te huren.... Emoticon: Smile

Over de valuta. Dat moet natuurlijk de Aus$ worden of eventueel de Euro.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

De Goud Prijs was gisteren 5% naar beneden gegaan.
Ook de Olie p.v.was gedaald onder de 70,US$.
Waar die wilde verhalen vandaan komen is een mannier om Amerika in het verkeerde dag licht te brengen. Omdat de olie producerende landen donders goed weten dat het westen zich nu alles op alles zetten een andere mannier te vinden voor de inergie gebruik.
Iran weet dat, en begrijpt het, dat ze die technolitie ook binnen moeten gaan halen.
Dat is de kloe en of daarmee de dollar naar beneden gaat heeft te maken met de te korten op de amerikaanse markt.
En te veel nog in het buitenlandse valuta plaats vinden.
Amerika wil niet voor niets die Chinese munt eenheid op waarderen.
Want iedereen betaalt nog in dollars.
Ja nu het met de beter gaat is het voor ons lekker in Indonesie.
1 voor 11.555 rph Emoticon: I love it

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

chirpy
User
spacer line

He Londoh, het was in Yogjakarta waar ik net van terug ben gekomen zoals je schreef een heksenketel, maar wel een bijzondere. Iets van de hofcultuur heb ik mogen smaken wanneer op zondag de schitterende gestyleerde dansen worden uitgevoerd. Je wordt daar nog meer belaagd dan op Bali door allerlei verkopers, echter ze verkopen niet alleen rommel. Een aantal schitterende batiks gekocht.
Onafhankelijk of niet, Bali en ook de andere eilanden verdienen het hun eigfen levenswijze er op na te mogen houden. Het grote gevaar van de islamisering vandaag de dag is dat het een terrorisering dreigt te worden van fanatiekelingen over verdraagzamen. Die Arabische Islam variant is haast nog erger dan de Biblebelt van de VS. En verder, jochie, je gaat maar lekker door met je prikkelende teksten, wij reageren.. Ik mag dat gesteggel wel.
Mag ik uit je teksten opmaken dat je in de buurt van Solo woont?

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Echte eenheid of niet , de Indonesiers , ook de balinezen hebben in het verleden een afspraak gemaakt.
Als men wil gaan afscheiden dan kan ik maar zeggen sterkte , weet wat je doet.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Agung
Tim Tim , of Timor Leste het dat tegenwoordig is een foute stap geweest , geinspireerd en betaald door amerika.
Australia heeft ook een een bedenkelijke rol gespeeld , eerst Indonesia steunen en later tegenwerken.
Alle Indonesiers vinden ook dat TimTim een foute beslissing was.
Maar je moet eerst de geschiedenis bestuderen , hoe het gegaan was in1974/1975 troen de pro Indonesische oost timorezen geteroriseerd werd door de Fretilin, er staat ook een rapport van ene Prof Dr Kooyman (de ex Menlu van Negri Belanda).
Later is het verkeerd gegaan door de rol van het leger , de gevolgen zijn bekend, Indonesia staat in de beklaagdenbank (en terecht).

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Even over dat gezeur dat Indonesia geen eenheid zou zijn. Ik vraag me af hoe dit is geconstateerd. Na een bezoek aan Java en Bali ? Hoe komt men aan die info ? Uit buitenlandse kranten of zo, met de mensen gepraat, in het bahasa Indo of Inggris ? Laat ik jullie dit even vertellen, jullie dromen oude koloniale dromen. Intern lijkt het, nee is het vaak een grote bende, maar als het er echt op aan komt dan is dit land een zeer hechte eenheid, mag je je nooit in vergissen. Maar dat komt wel vaker voor den Baru die in Indie arriveert, hij maakt een verkeerde inschatting van het karakter van den Inlander" Op al zijn vragen is het antwoord Iya, en als je met een bepaald soort vraagstelling komt, zalje zeker een positief antwoord krijgen. Moet je eens kijken wat er gebeurd als er weer eens iets is met een piepklein eilandje, met alleen zand. Nationalistische reacties waar je bang van wordt. Als Belanda, want dat ben ik, maar ik heb begrip voor jullie "denkbeeldige vijand" erger nog ik sta aan hun kant, ondanks dat er hiero apen in de boom hangen Emoticon: I love it

chirpy
User
spacer line

Londoh, Vraag aan de mensen op de verschillende eilanden eens wat zij zijn. Hun antwoord is Javaan, Balinees, Timorees, Sumbajaan enz.
De nationalistische gevoelens zijn groter dan het gevoel met Jakarta als centrum een staat te vormen. Nu is het vrij ondoenlijk als klein eilandje zelfstandig te zijn en ik begrijp ook wel dat er een sterke leiding moet zijn om dat hele zooitje bijeen te houden, maar indien Jakarta er niet voor zorgt dat de verschillende volkeren zich veilig voelen in het grote verband, dan zie ik de bui al hangen.
Ik voel me, al woon ik er niet zoals jij, toch erg verbonden met het Indonesische volk en wil echt niet de koloniaal uithangen die het wel eventjes weet.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,022,120 topic views - 234,171 posts - 13,691 topics - 25,081 members - last post @ 13-10-2019 22:18 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,417,358 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com