indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Jantje
User
spacer line

On 14-07-2008 10:06 sidia wrote:

...

En dan moet ik lachen als ik lees hoe doorgewinterde" expat ", zelfs een toekomsdtige orang turis al met de gedachte rondloopt om in indonesia ook lekker mee te doen aan de "corrupte" bende .
De pot verwijt de ketel dat het ...........

Dat is ook 1 van de grootste reden waarom foute ambtenaren om in elke al dan niet bule expat / orang turis als een potentiele melkkoe (sapi perahan ) zien.
Eigen schuld , dikke bult. Emoticon: Yes!

Whooea , who cares .

Ach oude bekende, wat zal ik zeggen, ik woon ook pas 6 jaar in dit godvergeten hell hole dus kan er over meepraten. Als je je recht wil halen moet je betalen anders krijg je zoals die Sidia terecht opmerkt: "een dikke bult" Wordt je eventueel gelynched door een stelletje idioten die het verschil tussen mijn en dijn niet kennen. Is niks verkeerds mee om wat te betalen voor bescherming. Ben eens geript door eentje die haar verhaal in de plaatselijke krant kon lezen. Heb ik voor moeten dokken maar was het dubbel en dwars waard. Ik kreeg ooit een aanbieding om haar te laten verdwijnen. Overweeg het nog steeds. De bule in dit teringland is vogelvrij, geloof dat maar van mij...dat rijmde trouwens..

elsbeth
User
spacer line

Ouwe bekende, excuses, ik was te snel met mijn commentaar en had niet al het voorafgaande goed gelezen. Over dit speciefieke onderwerp (corrupte politie) kan ik niet meepraten, ik zal het topic passief volgen.
Groet Elsbeth

Jantje
User
spacer line

On 14-07-2008 09:27 sidia wrote:
Het is ook grappig , maar ya dat kan je een paar "gekke"buitenlanders niet kwalijk nemen.
Omdat ze een paar eurie meer hebben denkn ze dat (bijna) alles te koop is in Indonesia. Emoticon: Smile

Alles, maar dan ook echt alles is tekoop in Indonesiea. Behalve kwaliteit en service.

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

On 14-07-2008 13:25 elsbeth wrote:
Helemaal mee eens Sidia, hoezo de fout ligt altijd bij de corrupte ambtenaar???
Het is altijd hetzelfde verhaal. in het klein : de junk in Amsterdam die fietsen jat en ze voor 10 E te koop aanbiedt. Altijd veel mensen voor te vinden, want iedereen rekent in zijn eigen voordeel. Junk blijft fietsen stelen.
Corruptie: voor iedereen is er wel een voordeel te halen uit de corrupte ambtenaar, dan weer voor degene die zijn paspoort niet in orde heeft, dan weer voor degene die een verkeersboete wil afkopen. "Toch wel handig" wordt er dan geroepen. Kortom, werk je mee aan deze systemen, ben je net zo hard schuldig en moet je er verder ook niet al te veel over zeuren.

Sorry maar zoals jij scrijft "altijd bij de ambtenaar" dat hoor je mij beslist niet zeggen!
Ik gaf aan dat het wel degelijk "soms" voorkomt dat die ambtenaar degene is die het zo "perce" wil hebben!! En idd dan is het de vraag, moet je daaraan meedoen?? Dat blijft een vraag als je het mij vraagt omdat dit ligt aan de situatie/omstandigheid.

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

En sorry maar de mensen die hier reageren EN hier wonen spreken uit kei harde ervaring, Het is te kort door de bocht om enkel en alleen de schuld aan de overtreder te geven!! De ambtenaren zijn hier "soms" zoals meerdere berichten in dit topic zijn verschenen! Als je het mij vraagt zijn hier dus 2 schuldige aan het fenomeen corruptie! 2en NIET enkel en alleen 1!!

spacer line  

On 14-07-2008 19:52 Jantje wrote:

...

Ach oude bekende, wat zal ik zeggen, ik woon ook pas 6 jaar in dit godvergeten hell hole dus kan er over meepraten. Als je je recht wil halen moet je betalen anders krijg je zoals die Sidia terecht opmerkt: "een dikke bult" Wordt je eventueel gelynched door een stelletje idioten die het verschil tussen mijn en dijn niet kennen. Is niks verkeerds mee om wat te betalen voor bescherming. Ben eens geript door eentje die haar verhaal in de plaatselijke krant kon lezen. Heb ik voor moeten dokken maar was het dubbel en dwars waard. Ik kreeg ooit een aanbieding om haar te laten verdwijnen. Overweeg het nog steeds. De bule in dit teringland is vogelvrij, geloof dat maar van mij...dat rijmde trouwens..

Snap ECHT niet wat jij hier in godsnaam nog doet.
Is me echt een heel groot raadsel.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 14-07-2008 19:08 ouwe bekende wrote:

...

. Volgens Sidia is de polisi in Indonesia corrupt omdat er vraag naar is...

.

Het is ook een feit , en toch moet er een afnemer zijn .
Ik loop al een tijdje rond in Indonesia(Java-Bali) , dus weet ook hoe de zaken geregeld wordt.
Ben ook een paar keren lastig gevallen door foute ambtenaren , heb gelukkig nog nooit toegegeven .
Ik heb ook begrip voor een orang turis die 50.000 (of minder) rupie dokte om geen 70.000 rupie te moeten betalen , en zeker als hij op doorreis is.
Dan betraald hij 50.000 rupie omdat hij de "weg schuin oversteekt"terwijl het niet mag .
En dan moet hij ook naar het buro gaan etc etc.
Ik zal ook mss dokken als het moet .

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

elsbeth
User
spacer line

Siebjans, ik citeerde jou ook niet, maar "ouwe bekende".
En Dutchguy: om met Cruijff te spreken: ieder nadeel heb z'n voordeel. Ongetwijfeld zal ook voor Jantje gelden dat iets in Indonesie hem veel oplevert. Mogelijk zijn zaak/zijn werk/zijn vrouw/vriendin. Of er moet iets zijn wat hem dwingt om in Indonesie te blijven. Ik weet het niet, hoef het ook niet te weten.

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

On 15-07-2008 15:58 sidia wrote:

...

Het is ook een feit , en toch moet er een afnemer zijn .
Ik loop al een tijdje rond in Indonesia(Java-Bali) , dus weet ook hoe de zaken geregeld wordt.
Ben ook een paar keren lastig gevallen door foute ambtenaren , heb gelukkig nog nooit toegegeven .
Ik heb ook begrip voor een orang turis die 50.000 (of minder) rupie dokte om geen 70.000 rupie te moeten betalen , en zeker als hij op doorreis is.
Dan betraald hij 50.000 rupie omdat hij de "weg schuin oversteekt"terwijl het niet mag .
En dan moet hij ook naar het buro gaan etc etc.
Ik zal ook mss dokken als het moet .

Ik heb het zelfs meegemaakt tijdens een brommer fuik, dat er iets met de papieren niet klopte volgens oom agent, en hij melde me direct, Rp.20.000 betalen?!? Ik zei nee want volgens mij kloppen de papieren wel en om oom agent niet te veel tegen te spreken opperde ik om mij en mn brommertje dan maar af te voeren naar het buro.
Antwoord oom agent, Ajo pergi...... rijden dus maar zonder iets te betalen.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Soms is het ook kwestie van blufpoker.
Tenminste als je in je recht staat en ook durf te bluffen.
Uiteraard moet je ook in staat zijn om je woorden(bluf) waar te maken.

Jou " ervaring" is ook een indirecte bewijs dat door toedoen van foute bule die met verkeerde of zelfs soms valse papieren de andere eerlijke bule last van krijgen.
Moet je maar lezen in diverse posting in diverse fora hoe " men" voordat ze naar indonesia gaan al van te voren wegen-middelen zoeken om lekker te rijden zonder (de juiiste) rijbewijs.

Zie ook over de gefilmde " verboden" transacties op you tube tussen 2 bule toeristen met een balinese inspecteur van de polantas.(verkeerspolitie)

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Het ging hier niet over mijn eigen papieren maar over de papieren van de brommer. De oom agent in kwestie zei dat er geen tax was betaald en ik wist zeker van wel! Dus ik wist zeker dat ik niet stond te bluffen. Ook het feit dat hij me liet gaan, is voor mij duidelijk genoeg! Oom agent dacht natuurlijk, hee die bule kan wellicht geen indonesisch lezen dus ik probeer wat. Zo heb ik het ervaren.

spacer line  

Sidia wil maar niet begrijpen/accepteren dat het gewoon een feit is dat de mentaliteit daar bij, met name, "overheidsdienaars" door en door verrot is!

elsbeth
User
spacer line

Zo zie je maar, Sieb, hoe belangrijk het is om de taal enigzins te praten en te verstaan. Ik heb mij daardoor ook al meerdere malen uit hachelijke situaties gered. Was een keer in de enige toerist in een busje van Sukabumi naar Pelabuhan Ratu. Busje propvol, maar iedereen ging er uit in Pelabuhan Ratu, ik moets nog een flink stuk verder. Opeens ging het deurtje dicht, bankje werd ervoor geschoven, er kwam nog een man binnen en ze begonnen meteen onderling te praten over dat ik meer moest betalen en hoe ze dat zouden regelen. Dat verontrustte me niet zo, is wel gebruikelijk, maar dat de deuren opeens afgesloten werden en er nog een man bijkwam die duidelijk bij het clubje hoorde, heb ik toch wel als vrij bedreigend ervaren. Ik ben toen allemaal persoonlijke vragen gaan stellen, wonen jullie hier, komen jullie uit deze streek, komen je ouders hier ook vandaan, hoeveel kinderen heb je, is dit jullie eigen busje etc etc. Je hoeft echt niet geweldig goed de taal te spreken, maar ik merkte wel dat ze verbaasd waren en daardoor een beetje op het verkeerde been werden gezet. Aan het eind uiteraard toch wel iets meer betaald, maar niks bedreigends meer.

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

• " ... wat voor tarieven zou de politie hanteren:
    zoiets van hoger rang, meer betalen .....

" .... kwantiteit versus kwaliteit: hoe meer mensen, des te hoger bedrag .. ???"

• " .... is er verschil in 'beloning' tussen politie en leger, is een brimob duurder dan een gewoon agence ..... (omdat 'tie gemotoriseerd is ?) .... Emoticon: Shiny

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

On 16-07-2008 13:22 ouwe bekende wrote:
    Sidia wil maar niet begrijpen/accepteren dat het gewoon een feit is dat de mentaliteit daar bij, met name, "overheidsdienaars" door en door verrot is!

Je moet niet onzin staan te verkopen dat ik niet begrijp of wil begrijpen.
    Onze familie van vader en moederzijde is al generaties nederlandse en indonesische ambtenaren.In Nederlands Indie tijd en merdeka tijd.
    Juist daarom kan ik redelijk mee ouwehoeren als er sterke verhaaltjes wordt verteld over corrupte ambtenaren.
    Kan ik nog sterkere verhalen uit mijn dikke duim zuigen als het moet Emoticon: Smile .
    dan heb ik niet over kruimels van 50.000 rupie bij schuin oversteken of 1 a 2 jut voor een SIM , KITAS , KK surat , geboorte akte ,paspoort etc .
    Vertel me wat .
    Trouwens bisa dicek mas .
    In jou geval is het Bisa di Cek Menir ) Emoticon: Nice

PS : Mijn familie zijn en nog steeds arm gebleven.

Lees ook maar de verhalen van Malam (hij zit nu in Sukabumi) , hoe vaak hij aangehouden werd als hij met zijn Honda bebek rondtufte.
    Totdat ze hem uiteinderlijk kennen en hij "niet meer lastig " gevallen wordt .
    Zijn surat surat is oke , dus valt ook niks te halen.

spacer line  

On 16-07-2008 13:22 ouwe bekende wrote:

Mentaliteit is een relatief begrip, Dat overheids dienaars in dit land nou eenmaal anders zijn dan in een ander wil dat niet zeggen dat dit verrot is.
    Het is gewoon anders, er gelden simpelweg andere regels en bepaalde zaken zijn hier mogelijk die in andere landen niet mogelijk zijn.
    Het hele begrip "overheids dienaars" is gewoon anders hier.
    Als het je niet bevalt ga je gewoon weg. Eenvoudig toch?

Greetz

siebjans
    User
    User icon of siebjans
    spacer line

On 16-07-2008 13:29 elsbeth wrote:
    Zo zie je maar, Sieb, hoe belangrijk het is om de taal enigzins te praten en te verstaan. Ik heb mij daardoor ook al meerdere malen uit hachelijke situaties gered. Was een keer in de enige toerist in een busje van Sukabumi naar Pelabuhan Ratu. Busje propvol, maar iedereen ging er uit in Pelabuhan Ratu, ik moets nog een flink stuk verder. Opeens ging het deurtje dicht, bankje werd ervoor geschoven, er kwam nog een man binnen en ze begonnen meteen onderling te praten over dat ik meer moest betalen en hoe ze dat zouden regelen. Dat verontrustte me niet zo, is wel gebruikelijk, maar dat de deuren opeens afgesloten werden en er nog een man bijkwam die duidelijk bij het clubje hoorde, heb ik toch wel als vrij bedreigend ervaren. Ik ben toen allemaal persoonlijke vragen gaan stellen, wonen jullie hier, komen jullie uit deze streek, komen je ouders hier ook vandaan, hoeveel kinderen heb je, is dit jullie eigen busje etc etc. Je hoeft echt niet geweldig goed de taal te spreken, maar ik merkte wel dat ze verbaasd waren en daardoor een beetje op het verkeerde been werden gezet. Aan het eind uiteraard toch wel iets meer betaald, maar niks bedreigends meer.

Elsbeth, dit klinkt zo verdomd herkenbaar! Ik sluit me absoluut bij je aan dat je idd beter de taal kunt leren als je langere tijd in Indonesie wil verblijven en ook mee eens dat dit helemaal niet perfect hoeft te zijn, als je maar iets kunt verstaan en uiteraard kunt spreken.

Over het meer betalen als bule, haa precies, ben er al aan gewend hoor. Wij halen 's avonds vaak eten in een warung of lesehan bij ons om de hoek, als mijn Indonesische partner gaat halen kost de ayam kampung (enak bangatttt...) 8.500, als ik ga halen kost ie 11.000. Tja dus wie gaat in de regel halen?? ha ha precies.

siebjans
    User
    User icon of siebjans
    spacer line

Zoals Sidia verwoord, dat als ze je kennen en al je papieren zijn in orde ervaar ik zekers dat het gros van de ambtenaren je gewoon met rust laten! Wat dutchguy zegt is dus zekers waar, als het je niet bevalt ga je weg.
    Laten we alleen niet "altijd" de schuld op 1 persoon schuiven. En zoals ik al eerder heb verwoord is het zekers tewete aan het veranderen, het wordt in mijn ogen zichtbaar minder met corruptie en flauwekul. Na meer dan 10 jaar heb ik het positief zeker zien veranderen, waarvan de laatste jaren de persnelling in een hogere is gezet.

Yerun
    User
    User icon of Yerun
    spacer line

On 14-07-2008 20:30 Jantje wrote:

...

Alles, maar dan ook echt alles is tekoop in Indonesiea. Behalve kwaliteit en service.

Beter zoeken Jantje.

NKP-2005
    User
    User icon of NKP-2005
    spacer line

Houdt er goed rekening mee, dat die politie in IndonesiŽ, zelfs in het toeristengebied van Bali, zo corrupt zijn als dat kool zwart is. Je bent compleet rechtenloos als er ooit iets zou zijn waarbij de politie aan te pas komt. De lokale bevolking kan het leven jou er zuur maken door valse aangiftes, die jij dan moet weerleggen en waarbij die politie een enorme vertragingstactiek toepassen. Na twee dagen op het politiebureau je verhaal te hebben gedaan is het nog niet klaar en van pure armoede geef je het op. En als dat politiebureau een visitekaartje van IndonesiŽ zou moeten zijn, en ik denk dat dŠt zo inderdaad is, pas je wel op om nog eens naar zo'n eiland als Bali te gaan en je te mengen onder de lokale bevolking. Een zwijnenstal is schoner dan een politiebureau en eigenlijk moet ik zeggen, als niet-roker, dat waar je ook komt in IndonesiŽ, zelfs op de luchthaven van Jakarta, het meest 'geciviliseerde' stukje IndonesiŽ, je jezelf waant in en op een hele grote asbak. Nergens ontkom je aan de vuiligheid van de Indo-rokers; restaurants, luchthavens, bars, je hotelkamer, overal roken die mensen en hun onbegrip is groot als je vraagt dat eventjes niet te doen.
    Als je dan toch naar IndonesiŽ moet voor vakantie, zorg er dan voor dat je goed bent geÔnformeerd over waar je terecht komt. Kijk op het internet naar ervaringen van anderen en stel je verwachtingen naar beneden bij. Het beste is om in een gerenommeerd hotel te verblijven en daar pas weer weg te gaan als je naar huis gaat, al geeft dat nog geen garanties.
    Ik heb het nu wel gezien in dat land en ga liever ergens anders kijken. Iets verder is AustraliŽ: veel mooier, uitgebreider en veel ge civiliseerder dan IndonesiŽ. Daar heb je geen grote kans op corrupte politiemensen. De hotels zijn er beter, het eten is van topkwaliteit, het bier is altijd koud en op het toilet stinkt het niet en hoef je niet te cebok-en. Nieuw-Zeeland is een verdere mooie bestemming.
    Kortom, er zijn mooiere plekken op deze wereld dan Bali.

Yerun
    User
    User icon of Yerun
    spacer line

Kortom, er zijn mooiere plekken op deze wereld dan Bali.

Alleen heeft dat dan weer helemaal niets te maken met het onderwerp

elsbeth
    User
    spacer line

Nee, maar de rest natuurlijk wel.
    Ik ben trouwens benieuwd of er verschil in benadering is naar mannen en vrouwen.
    De postings over onmacht t.a.v. politie en kantor immigrasi zijn allemaal van mannen. Ik heb zelf andere ervaringen (oke, wel een tijdje geleden, misschien is er veel veranderd). Weet iemand daar wat van (hallo sociologen)? Zijn vrouwen geduldiger of diplomatieker, is het vanuit de Indonesische politie een staaltje macht tonen naar andere mannen, of maken alle vrouwen van de mannen die hier posten en in Indonesie dit soort dingen ook mee? Of regelen de mannen gewoon alles en hebben de vrouwen uberhaupt niet met dit soort dingen te maken? Ik ben daar heel benieuwd naar.
    groet Elsbeth

spacer line  

On 16-07-2008 18:55 sidia wrote:

...

Juist daarom kan ik redelijk mee ouwehoeren als er sterke verhaaltjes wordt verteld over corrupte ambtenaren.
    Kan ik nog sterkere verhalen uit mijn dikke duim zuigen als het moet

We lopen hier geen sterke verhalen te verkondigen! U bent wellicht de enigste hier die dat hier doet!

siebjans
    User
    User icon of siebjans
    spacer line

Elsbeth, ik zelf ben een man maar mijn echtgenote is een nederlandse vrouw. Ik denk dat vrouwen bijvoorbeeld bij de imigratie meer geduld kunnen opbrengen dan mannen. Mijn vrouw heeft nooit problemen en blijft altijd vriendelijk en idd krijgt zei het vaak veel makkelijker en sneller geregeld. Ook dien ik erbij te vermelden dat zei vele malen beter Indonesisch praat dan ik. Op jou reactie, "of regelen mannen alles", bij ons regelt mijn vrouw over het algemeen alles waar het gaat om imigratie/ toeristen politie.

elsbeth
    User
    spacer line

Sieb, dat vind ik dus een heel interessant gegeven, waar ongetwijfeld weer een hele discussie uit voort zal komen. Nog meer van dit soort reacties?

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,136,975 topic views - 234,295 posts - 13,691 topics - 25,185 members - last post @ 18-10-2019 06:07 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,576,035 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com