indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Ini Mini
User
spacer line

Weet iemand waar er boeken zijn te kopen om Nederlands te leren voor indonesiers. Kan namelijk alleen woordenboeken vinden.

Greetz Emoticon: Smile

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Ga naar de bieb.het is gratis.
het stikt daar van de boeken.
bekend is ook o.a. de zgn delfse methode.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

eric57
User
User icon of eric57
spacer line

Als je wilt heb ik wat oude schoolboeken van de basissschool voor je. Bij ons op school gaan ze weg,omdat er een andere methode komt. Ze zijn wat verouderd, maar er staan goede lesjes in.

hagen763
User
User icon of hagen763
spacer line

On 19-04-2006 21:18 eric57 wrote:
Als je wilt heb ik wat oude schoolboeken van de basissschool voor je. Bij ons op school gaan ze weg,omdat er een andere methode komt. Ze zijn wat verouderd, maar er staan goede lesjes in.
Emoticon: Smile Emoticon: Smile Emoticon: Smile Interessant voor mij / ons.Welke school is het? Ik zou het wel willen voor een van de weeshuizen in Bali.Maar a.u.b. geen al te hoge vraagprijs.
Umberto.

eric57
User
User icon of eric57
spacer line

Ik denk dat ze niets kosten, maar ik moet het wel even vragen of ze allemaal naar Bali kunnen. Ik heb namelijk collega's met banden met Suriname. Maar misschien een stomme vraag:"Wat hebben ze aan Nederlandse taalboeken?" Ik ga eea even uitzoeken, maar ik reageer pas na het weekend of het allemaal kan.

spacer line  

On 19-04-2006 21:18 eric57 wrote:

Goh, waar wordt er op de basis school in Indonesie nederlands geleerd dan?

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Dat was 60 jaar terug, maar wageef, as je maar lol heb, lekker lullen hiero Emoticon: Shiny
Zijn er ook nog boekies met seksuele voorlichting, liefst geillustreerd ? Dat vreten ze. Emoticon: Devil

Gruces

spacer line  

maar ik lees dat ze weggaan omdat er een nieuwe methode komt?? Emoticon: Puh!

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Een misschien 'vreemde tip', als je het niet 'beneden je stand v. intelligentie' is, om kinderboeken beginnen te lezen Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! ...... (dit is niet cynisch bedoeld hóór) Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!
Alle (grote) mensen zijn eens klein begonnen .......

'Ahu kura ahia, mansia nia'

Ini Mini
User
spacer line

Maar heb niks aan gewoon nederlandse boeken, ben op zoek naar boeken om nederlands te leren met de uitleg in het indonesisch.
Anders snappen ze het nog niet haha

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

On 19-04-2006 19:36 sidia wrote:
Ga naar de bieb.het is gratis.
het stikt daar van de boeken.
bekend is ook o.a. de zgn delfse methode.

'Sid' yth.,

Is dat niet van die INDOnesische mevrouw, die hier is gebleven na haar universiteitsstudie, (Niet cynisch bedoeld) ..... ik kan niet op haar naam komen !!!!
Ik had haar boek(je) gehad, maar was dat kwijt geraakt ....... Emoticon: Shut up! Emoticon: Shut up!
Je kreeg óók nog een casette erbij, voor de goede uitspraak ........ (lucu)

'Ahu kura ahia, mansia nia'

boparan
User
spacer line

Nederlands leren voor Indonesiërs gaat volgens dezelfde principes als voor andere buitenlanders. De beste methode is die, waarbij alleen Nederlands wordt gesproken. Soms kan daar een ondersteunende taal naast gebruikt worden. Indonesisch als ondersteunende taal ben ik alleen maar tegengekomen bij “De Delftse Methode”, en dat is nu niet bepaald een van de betere.

Welke leergang je gebruikt, is afhankelijk van het niveau van de cursist. Er is een veelheid van leergangen en de geschiktheid varieert vaak per cursist. Het ROC gebruikt o.a. voor hoogopgeleiden “Nieuwe Buren”, voor mensen met middelbare school “Ijsbreker” en voor mensen met alleen lagere school “Breekijzer”. Voor de eerste twee zijn goede, interactieve CD-Rom’s beschikbaar die voor particulieren, zoal verkrijgbaar, nogal prijzig zijn. De ROC’s hebben ze geďnstalleerd binnen hun netwerk. Cursisten konden altijd onbeperkt gebruik maken van die pc’s, buiten de lesuren.

Welke leergang je ook gebruikt, voor een snelle beheersing van het Nederlands (en iedere andere taal) zijn de volgende punten van belang:
• spreek alleen Nederlands en vlucht niet in de moedertaal van de cursist; leg nieuwe woorden in het Nederlands uit (mes snijdt aan twee kanten). Hiervoor zijn speciale verklarende woordenboeken voor buitenlanders verkrijgbaar bij o.a. Intertaal
• een waarlijk interactief computerprogramma, en niet die prullaria die met deze vlag zwaaien, maar alleen het ingebrande oefeningenboek bevatten
• veel verbaal contact met Nederlanders buiten de huiselijke situatie, om woorden, zinsstructuren, uitspraak, uitdrukkingen te leren en te oefenen (beste zou zijn helemaal geen contact met landgenoten, maar ja wie kan en wil dat opbrengen?). Wordt bijv. lid van een of andere club.
• woordenboekje plus opschrijfboekje op zak hebben om nieuwe woorden meteen op te zoeken en te noteren. Zo’n aktieve houding zorgt voor een snellere implementatie .
• uiteenlopende teksten lezen als tijdschriften, (kinder-en strip-)boeken, etc
• Nederlandse tv kijken

Ook op reis kom ik veel Indonesiërs tegen die graag Engels willen leren. Ze schrijven zich het apenzuur aan nieuwe woordjes en zijn vervolgens te belazerd om daar het benodigde stampwerk in te investeren Emoticon: Stupid : opschrijven is nog geen leren, maar het helpt wel. Uiteindelijk schieten ze er meestal geen moer mee op.
Ik heb een hoogopgeleide Indonesische cursiste gehad uit Bandung, getrouwd met een Turk. Zij had communicatie gestudeerd. Haar man weigerde om met haar Engels te spreken en piekerde er niet over om BI te leren. Dankzij haar inzet haalde ze binnen een jaar niveau 2 (niveau 1˝ is de eis voor Inburgering om in aanmerking te komen voor een paspoort). Emoticon: Shiny
Een mede-cursiste van haar uit Canada, afgestudeerd aan de universiteit daar, lukte dat niet. Zij deed nauwelijks moeite om buiten de klas Nederlands te spreken. Dat werd haar door al die Hollanders die wilden laten merken hoe goed zij Engels spraken (je kent ze misschien wel van onderweg: kut of but, het onderscheid kennen ze niet) ook wel erg makkelijk gemaakt. Zij had dan ook zelfs moeite om niveau 1 te halen, terwijl dat door de cursisten van ieder niveau in de meeste gevallen vrij snel gehaald wordt. Emoticon: Angry

“Anders snappen ze het nog niet haha” is dus flauwekul, want Indonesiërs zijn ook niet stom. Wat zou de Indonesische vertaling zijn van: “Waar een wil is, is een weg” (mana kemauan adalah jalan?)

Succes!!

aduh, aduh, aduh, mana tahan....!

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 25-04-2006 17:21 boparan wrote:
Wat zou de Indonesische vertaling zijn van: “Waar een wil is, is een weg” (mana kemauan adalah jalan?)

Succes!!

Ome Lon zou zegen astie weeris slap an t lullen was, in het BI want Engels spreek ik niet met dat boomgeaapte: Kalo mo bisa Emoticon: Shiny Als ik het op zou moeten schrijven, helaas ben ik niet goed in het schrijven van BI zou het ongeveer : Kalau seorang mempunya kemauan,ia pasti berhasil, zijn

In het fransoos: si on veut on peut Emoticon: Yeah right!

Gruces

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

di-mana ada ke-mau-an , di-sana ada jalan ?

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Tapi jalan mana Pak ? Ku kurang paham Emoticon: Confused

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

jalan = lopen
jalan=weg (een straat)
jalan = way (op zijn amsterdamees)

boparan
User
spacer line

jalan jalan = weg lopen?

Tau kubodoh dan kurang tahu?

Bo, bagi golongan Amsterdam...............

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 25-04-2006 19:07 sidia wrote:
jalan = lopen
jalan=weg (een straat)
jalan = way (op zijn amsterdamees)

Dan heb je nog "jalan keluar" dat is hetgeen de Indonesier aan gaat denken als je deze uitdrukking te letterlijk vertaald, leer mij die boomapen kennen. Ik zal dus als ik in het BI sta te lullen iets gebruiken dat ze kunnen begrijpen en geen Nedelandse gezegdes gebruiken maw in het BI denken. Ik heb trouwens een paar leuke boekies leggen met "peribahasa" zelfs eentje die ik in Malaysia heb gekocht.

"Jalan mati lagi dicoba, ini baru jalan binasa" Emoticon: Confused

Gruces

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

Ik lees dat de regering in Nederland het taalonderwijs Nederlands grotendeels wil afschaffen op VMBO en MBO... En die gastjes kunnen al zo slecht Nederlands.. Wat blijft er dan nog over aan vakken op VMBO? Fietsen jatten? Arabisch? Emoticon: Wink Misschien is het Bahasa dan toch wel een goede aavulling daar..

Gracias. Sama sama

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 26-04-2006 02:36 londoh wrote:

...

Dan heb je nog "jalan keluar" dat is hetgeen de Indonesier aan gaat denken als je deze uitdrukking te letterlijk vertaald,

"Jalan mati lagi dicoba, ini baru jalan binasa" Emoticon: Confused

Gruces

Jalan keluar : Letterlijk (Op zijn amsterdamees) is Weg naar buiten.
Maar het betekent => alternatip.

Jalan mati dicoba , ini baru jalan binasa.

Jalan mati =doodlopende weg , dicoba = proberen
(dat kan toch niet , een heiloze actie , heeft geen nut om een doodlopende weg te bewandelen/kiezen ).
Om het extra te verduidelijken zegt men :dit is een heiloze weg (ini baru jalan binasa. (binasa = dood).

* Jalan = lopen (of een weg ) Jalan Amsterdam (amsterdamse weg)
Jalan2 = niet weg weg (meervoud van een weg , maar wegen.
Maar je leest het niet als lopen lopen (meervoud van lopen) ,maar als wandelen.
Ps : is een amsterdamese uitleg .

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Jalan Keluar, die biedt ik aan als "uitvlucht" hoeven ze niet malu te zijn om te erkennen dat ze totaal geen wil hebben, ze worden liever bevolen, daar voelen ze zich het lekkerst bij. Dus in het kort :"Waar een wil is, is een weg" bestaat hiero niet vanwege willoosheid, behalve als het om korupsi gaat, dan is er de Jalan Utama Cepat

NB. Dit is een Solonaise uitleg

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 26-04-2006 12:49 londoh wrote:
Jalan Keluar, die biedt ik aan als "uitvlucht" hoeven ze niet malu te zijn om te erkennen dat ze totaal geen wil hebben,

Volgens een gestudeerde neef , is het bieden van jalan keluar een Uitlokking , beinvloeding etc.

boparan
User
spacer line

Hé gabbers,

Ik mis de jalan potong; wel zo belangrijk als je onderweg bent. Verder zijn er nog de jalan darat, jalan sungai. Apa lagi?

Bo

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

De Jalan Protokol natuurlijk, in iedere plaats van omvang te vinden. Jl. Sudirman, Jl. Veteran, Jl. Kartini, Jl. Achmad Yani, Jl. Soekaro-Hatta, Jl. Merdeka, Jl. Tentara Pelajar, Jl. Pierre Pabean, Diponegoro, Dwei Sartika en ga zo nog maar een half uurtje door. Nog effies en dan is die Ouwe de pijp uit en dan krijgen we de Jl. Suharto, Jl. Bapak Pembangunan, Jalan Keluarga Berencana, Jalan Komunis Harus Mati en nog meer van dat poetische gedoe

Gruces

boparan
User
spacer line

Ik schoot spontaan in de lach toen ik je reply las. Emoticon: Devil

En Jl. Dua Anak cukup of Jl. Dua Cewek Belum? Emoticon: Nooo

On topic again Mod? Emoticon: Stupid

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,647,862 topic views - 235,464 posts - 13,700 topics - 26,314 members - last post @ 11-12-2019 22:22 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

126,691,338 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com