indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (3 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Het aantal Sumatraanse olifanten in de provincie Riau van IndonesiŽ is in de laatste 11 jaar met 75% gedaald en zonder beter beheer zullen zij waarschijnlijk in nog eens vijf jaar uitsterven, verklaarde het World Widelife Fund (WWF) op woensdag.

De belangrijkste oorzaken van de dalende populatie van de wilde dieren omvatten ongebreidelde vernietiging van het leefgebied der olifanten door onwettig registreren en ongecontroleerde omzetting van bossen in oliepalmplantages, die tot intense conflicten tussen mensen en olifanten hebben geleid, aangezien de olifanten gedwongen werden om zich met de aangeplante gewassen te voeden dat hun natuurlijk voedsel vervangt.

De teruglopende populatie wordt ook veroorzaakt door het incompetent vangen en weer vrijlaten van de wilde dieren, zei de WWF in een persmelding.

Olifanten worden vergiftigt en neergeschoten uit vergelding of sterven in gevangenschap. Momenteel zijn er ongeveer 400 Sumatraanse olifanten in Riau.

Een WWF onderzoek heeft aangetoond dat sinds 2000 in totaal 45 olifanten zijn gestorven in Riau door vergiftiging of neergeschoten met zelfgemaakte geweren, en 16 mensen werden gedood door een ontmoeting met een olifant.

Daarbij werden 201 olifanten gevangen door de overheid om het conflict te verlichten en 45 van de wilde dieren stierven als gevolg van hun gevangenneming, verklaarde de WWF.

Zouden de Sumatraanse Jumbo's in de toekomst alleen zů nog te zien zijn?

WWF heeft zogenaamde "Vliegende Ploegen" geÔntroduceerd om conflicten tussen wilde olifanten en mensen te minimaliseren. Een ploeg bestaat uit vier rangers met lawaai en licht-effect apparaten, een oogstvrachtwagen en opgeleide olifanten die wilde olifanten terug het bos in moeten drijven wanneer zij dreigen om dorpen in te gaan.

Dit heeft gebleken zeer effectief te werken om de verliezen te verminderen, die door de lokale gemeenschappen nabij Tesso Nilo worden opgelopen, zei Nazir Foead, een woordvoerder voor WWF IndonesiŽ.

In de loop van de afgelopen 23 jaar zijn de bossen van Riau van 6,4 miljoen hectaren tot 2,7 miljoen hectaren, hoofdzakelijk wegens onwettige registratie voor de landbouw gedaald. Vanaf 1999 tot 2003 verloor Riau naar schatting 50% van zijn olifantsbevolking, met misschien slechts 350 olifanten die er nu zijn.

De milieudeskundigen en de behoudsambtenaren hebben gezegd dat de landbouwbedrijven en de dorpen vaak op routes worden aangelegd die door olifanten worden gebruikt, en wegens vernietiging van hun habitat vormen de olifanten nu een bedreiging voor mensen.

Volgens milieudeskundigen zwerven ongeveer 4000 wilde olifanten op Sumatra, het enige eiland in IndonesiŽ waar zij nog in wildernis worden aangetroffen. Zij zijn vermeld en beschermd als bedreigde soort door de wet. (Bron: DPA 2006 - Deutsche presse-Agentur)

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

De slash-and-burn praktijken in Sumatra gaan nog steeds door. Deze foto maakte ik niet ver van Bukittinggi. Japanse en Indiase bedrijven stimuleerden de plaatselijke bevolking om oerwoud te kappen ten gunste van gewassen zoals gambir. Dit product wordt samen met betelnoot en sirih in een roes verwekkende pruim verwerkt en tevens gebruikt bij het leerlooien. Een stuk oerwoud van voetbalformaat zou zo genoeg opbrengen om er een nieuwe brommer van te kopen, iets waar veel arme mensen voor schenen te bezwijken.

stijn
User
spacer line

Hallo Dangdude,

Vorig jaar ben ik door Bengkulu gereisd, ongeveer 10 uur lang door pas gekapt woud, ook voor de sawit oliepalm plantages. De nieuwe jonge aanplant stond al klaar. Dit was aan de randen van het Kerinci Sablat national park, waarvan de grenzen ook steeds op schijnen te schuiven. Overigens beweerde een jongen in de bus dat het wel meeviel met het aantal dieren. Hetzelfde jaar was hij nog op tijgerjacht geweest en met succes Emoticon: Frustrated Emoticon: Nooo .
Hij was erg trots op zijn werkzaamheden (en verdiensten, in de letterlijke zin van het woord)) als stroper en beweerde dat er nog genoeg dieren in het park zaten.
Een bioloog in Kerinci vertelde een heel ander verhaal. Hij zei dat als je nog wild wilde zien, je erg diep - tot het bijna ondoordringbare gedeelte van het woud, moest gaan. Dit in tegenstelling tot vroeger, toen er minder stropers waren.
In Kerinci was de situatie overigens anders dan in Bengkulu. Hier waren het vooral kleine boeren die kaneelbomen in het national park planten, of de grenzen van het park opzoeken, voor landbouwgrond. Dit heeft simpelweg te maken met de bevolkingsgroei. Hij had dan ook geen goed woord over voor de FPI (fron pembela Islam, Front van de verdedigers van de Islam) predikers, die gelijk hier in de jaren vijftig, mensen oproept zoveel mogelijk kindertjes te krijgen en vooral niet aan family planning mee te doen. Of het principiele ideen zijn op basis van hun interpretatie van de Islam, of dat ze zo'n groot mogelijke achterban willen hebben weet ik niet.

In ieder geval heb ik het nog over geen olifant gehad. En eerlijk gezegd heb ik er in de nationale parken waar ik ben geweest (leuser, gunung tujuh en kerinci-sablat er ook geeneen gezien. O, ja ťťntje bij gunung tujuh, aan een ketting, vlak voor de ingang van het park...

Stijn

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Hoi Stijn,

Triest om jouw verhaal te lezen over jouw busreis door dat pasgekapte woud. Ik denk dat de situatie voor de Sumatraanse tijger niet veel beter zal zijn dan voor de olifant. Dit roofdier heeft namelijk een territorium voor zich zelf nodig zo groot als de provincie Utrecht. Ik geloof dat die bioloog in Kerinci het bij het juiste eind had en dat je nog nauwelijks wild ziet in de jungle.
Maar leuk om te lezen dat je zuidelijk van Padang bent geweest, waar de grote meute toeristen zich niet wagen. In Leuser ben ik geweest, maar ik ben juist komende vakantie van plan om na een bezoek aan Nias en de Hinako Eilanden met openbaar vervoer helemaal naar Bandar Lampung in het uiterste zuiden te reizen. Ik weet dat het reizen per publieksbus vaak afzien betekent, maar vind je het in Zuid Sumatra erger te doen dan elders in de Archipel en zijn de onderkomens onderweg ook een stuk smeriger dan elders? Ik weet dat nabij het natuurreservaat Way Kambas een ďElephant Training CentreĒ bestaat, waar olifanten ter vermaak van de bezoekers een balletje trappen. Dit schijnt toch niet zo vermakelijk te zijn als het lijkt, daar de mahouts de arme dieren met een stalen pen achter de oren zitten te prikken.
Buiten dat park moeten nog olifanten in het wild leven en ik hoop dat ik in de gelegenheid kom daar een kijkje te mogen nemen.

Mazzel, Jan

Pardi
User
spacer line

Hoi Stein.

Ik ben net terug van Sumatra/Kerinci en kan je mededelen dat het aanplanten van kaneel beduidend aan het afnemen is. Reeds jaren ben ik bezig de boeren op andere mogelijkheden te wijzen zoals Jeruk aanplant. het volgende is van belang om te weten. Kaneel heeft minimaal 10 jaar nodig voor het gekapt kan worden en dan krijgt de boer 2.500 Rp per kilo voor het onderstedeel van de boom. Dat is hoog uit 7 tot 10 kilo droog gewicht, de rest van de boom brengt ongeveer 1500 Rp op. Kaneel van een boom van minimaal 15 tot 20 jaar deed in maart 2006 4.500 Rp per kg, in 2005 was dat max 4000 Rp. Ik verblijf 2x per jaar in een dorp vlak bij Sungai Penuh en ken de streek goed. Het oerbos verdwijnt mijns inziens nog steeds ondanks dat er gecontroleerd wordt op illegaal kappen. in 1998 stond het oerwoud over de bergen waar ik woon in lichte laaien, 2 weken terug ben ik terug geweest met mijn dochter en schoonzoon om te kijken hoe het er nu voorstaat.. Ik wilde het perceel aanplant kaneel van mijn schoonzoon zijn ouders zien en het stuk dat in 98 in de brand stond. Zijn ouders en familie hebben daar grote percelen grond verworven. In de afgelopen 8 jaren is de grond eenmaal beplant geweest met cabe. Daar cabe een hoofd bestand deel is van hun dagelijksvoedsel en in de valleien rondom Sungai pehuh een virus rond waard die de oogsten vernietigd wijkt men uit naar boven achter de bergen.
Het oerwoud is ver terug gedrongen zo ook het wild zoals de tijgers, maar pas op, 3 jaar geleden is mijn buurvrouw nog aangevallen door een tijger en deels op gegeten, ze was moeder van 3 kinderen. Dat gebeurde bij Kunung Raya vlakbij het land van mijn schoonzoon zijn vader. Je had het over kunung tujuh de olifant waar jij het over hebt loopt daar al jaren en wordt gebruikt om de paden (?) open te houden. In Juli 2005 zijn wij tegen 3 of meer olifanten aangelopen die daar volgen ons niet thuis hoorden (beter is wij) we zijn ons dood geschrokken daar ze behoorlijk argresief over kwamen, we zijn voorzichtig achteruit gelopen terug naar ons vertrek punt. De eerlijkheid gebied mij om te vermelden dat we bewust van het gangbare pad naar het meer afgeweken waren, we waren op orchideeen zoek tocht.

Groett Pardi

Fotograaf
User
spacer line

Ben al lang niet meer op Sumatra geweest, maar heb met lede ogen aangezien hoe snel de verwoesting daar in z'n werk kan gaan.
Voorbeeldje, tweemaal dezelfde route gereden in Aceh, begin '93 en eind '94
Een prachtig bergachtig jungle gebied vol riviertjes waar begin '93 een klein stukje gekapt was voor transmigratiedoeleinden, zoals me toen verteld was.
Nog geen twee jaar later dezelfde route gereden, zelfde stukkie waar ik inmiddels een nieuw transmigratieoord verwachtte. Niets daarvan, men was gewoon doorgegaan met kappen, geen migrant te bekennen alleen een maanlandschap zover het oog reikte. De berghellingen vertoonden al een begin van erosie, daar zal dus straks nooit en te nimmer iets meer kunnen groeien.

Nu 12 jaar later zal het wel niet meer zijn dan kale rotsen..

stijn
User
spacer line

Hoi Jan,
In 2004 hebben wij dezelfde route gedaan denk ik. We zijn op Medan gevlogen, naar Bukitlawang, Tobameer, Sibolga en Nias. Nias is vlak na ons vertrek uit Sumatra in december eerst getroffen door de Tsunami en toen door de aardbeving. Maar het is echter echt een prachtig eiland, we zijn er twee weken gebleven. Een aanrader is een tochtje naar de voorouderbeelden die er te vinden zijn. Wij hebben dat met twee gidsen Yasman en de motormonteur van lagundri (ik kan niet op zijn naam komen) gedaan. Een paar uur achterop de moter over gruwelijk slechte wegen, met boomstammen als bruggen (die waren al weg door een aardbeving van voor 2004). Je moet avontuurlijk ingesteld zijn (en opletten dat de motorrijders niet dronken worden terwijl jij de beelden bezichtigt), maar ik vond het echt een geweldige tocht. De trad. huizenbouw van Nias is minstens zo mooi als Toraja, naar mijn mening en aardbevingproof.

Vervolgens zijn wij naar Bukittinggi, Harau vallei (aanrader!) en Maninjau gegaan . Via Padang naar Sungai Penuh (kerinci), Bengkulu naar het zuiden (Lampung). Daar zijn wij naar de krakatau gegaan (in een te klein bootje, eis een goede boot) Het reizen is wat mij betreft niet slechter dan in de rest van IndonesiŽ. Behalve met grote bussen wordt er veel met Kijangs gewerkt, dat schiet over het algemeen goed op. Accomodaties waren wel OK. In de grotere steden zoals Bengkulu zelfs goed.
En ondanks de negatieve verhalen over de staat van de natuur is een tochtje naar bijv Gunung Tujuh (bij sungai penuh, kerinci) een schitterend uitstapje. je moet geen Orang oetangs of gibbons verwachten (de laatsten wel in Harau vallei), maar bijv Neushoornvogels, een schitterend uitzicht op de Kerinci vulkaan en een idyllisch kratermeer maken het de moeite waard. Bovendien hebben afwissellende landschappen van thee, kaneel en sawitplantages en het reizen over relatief rustige wegen , door kleine dorpen hun eigen schoonheid..
Die rust zul je op de sumatra highway niet aantreffen...

Stijn

Frenk
User
spacer line

Hallo Stijn,

Ik ben komende maand van plan om vanaf Padang via Bukittinggi richting Kerinci te reizen en dan verder naar Bengkulu. Is de tocht tussen Kerinci en Bengkulu makkelijk te regelen? Mijn plan is om de Kerinci te beklimmen (als het in die periode mogelijk is) en daarna dus verder naar het zuiden. Als iemand nog tips heeft dan hoor ik dat graag.

groet,
Frank

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Hoi Stijn,

We hebben inderdaad een groot deel dezelfde route gedaan, behalve dan Nias, daar ben ik in 1998 geweest. Het is inderdaad een prachtig eiland en wat je zegt van de huizenbouw is inderdaad waar. Ik ben toen ook in het Volendam van Nias geweest: Bawamatalao en daar kom je niet zo maar, je moet er een stenen trap van honderd treden beklimmen om er te komen. De huizen waren zeer karakteristiek en de Ruma Raja zeer imposant met daarvoor een twee meter taps toelopende stapel stenen waarover atletisch gebouwde jongemannen plegen te springen. Vroeger voor training in geval van oorlog, tegenwoordig meer om de duiten van fotograferende toeristen. Ik heb mogelijk niet genoeg betaald want ik werd een paar dagen later gestraft (guna guna?) door reusachtige golf zeewater die al mijn fotorolletjes en apparatuur vernietigde tijdens een overtocht naar het eiland Asu.

Bedankt verder voor je tips. Ik zal zeker naar Sungai Penuh gaan. Of ik voor bis of Kijang zal kiezen hangt af van mijn conditie en die van de financiŽn op dat moment. Ik heb begrepen dat er ook hele stukken met de trein zijn te doen (tot Bandar Lampung) en dat wil ik op Sumatra ook wel eens meemaken.

Jan

Pardi
User
spacer line

Hoi Frenk.

Frenk je kunt van uit Padang de bus nemen naar Bengkulu je rijd dan via de kust weg naar Benkulu erg mooi overdag. Maar, als je kenung kerinci wil beklimmen dan is het verstandig van Padang naar Sungai Penuh te reizen met een travel of bus ze gaan overdag en s'avonds. Vroeger kon je uitstappen in Kayu aro en daar een gids regelen, Kayu aro is een plaatsje 30km voor Sungai Penuh en start punt naar de berg. Vanuit Kayu aro is het ook makelijk om naar Kenung tujuh te gaan met de angkot. Ik weet niet zeker of je in Kayo aro nog gidsen kan krijgen maar zeker in Sungai penuh. Hotels zijn er genoeg in Sungai penuh.

Groet Pardi

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Een dierenarts onderzoekt een olifant lijdend aan tetanus nadat deze is geÔnfecteerd door onsteriele drugs in Balairaja, Riau, op Dinsdag (4/11). De olifant is ťťn van tien die sinds 11 Maart..2006, door een lokaal bosbouwbureau voor verhuizing is gevangen. (Foto ANTARA/Evy R. Syamsir)

Frenk
User
spacer line

Hoi Pardi,

Bedankt voor de info. Ik denk dat ik eind volgende week richting Padang ga en probeer dan wel richting Sungai Penuh tegaan. Lijkt me in iedergeval een mooie tocht, weet nog niet of ik de vulkaan echt ga/kan beklimmen maar er is daar volgens mij, zoals ik hierboven lees, genoeg tezien en te doen.

groet,
Frank

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

86,844,933 topic views - 240,521 posts - 13,736 topics - 34,030 members - last post @ 30-11-2020 19:30 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

141,569,574 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com