indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

On 16-04-2006 03:58 londoh wrote:

Even een zijpaadje:
Elke zaterdag staat er in het Dagblad Trouw een rubriek die heet :"Moderne manieren" door Beatrijs Ritsema.

He Londoh wat moet je met dat calvinistenkrantje Trouw?? Dat lezen alleen maar mensen die nog steeds vinden dat Indonesie "dankbaar" moet zijn voor alles wat wij hen hebben gebracht en dat ze zich nu niet zo "ondankbaar" moeten opstellen (uitspraak van onze ex-koningin Wilhelmina) Ik schrijf maar niet op wat ik werkelijk over haar denk want op het "beledigen van de koninklijke familie" staat nog steeds een gevangenisstraf van maximaal 5 jaar, ook in NL..

Zalige paashaas allemaal

Gracias. Sama sama

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 16-04-2006 14:46 kiwimave wrote:

...

He Londoh wat moet je met dat calvinistenkrantje Trouw??

Me Oma was N.Hervormd vandaar Emoticon: Shiny

Zeg als die Wilhelmina ooit in Indonesia was geweest voor WO II dan had Soestdijk op Buitenzorg gestaan, maar ze kon niet tegen de hitte, nogal wiedes met die vos altijd om haar nek. Ze had trouwens een hele mooie titel in Indonesia iets met Si Baginda Maharadja, maar ben ik effies vergeten

Gruces

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 16-04-2006 14:09 zieleffe wrote:

Met die mening kan ik mee gaan arogante volkje die met uniformen aan.
Maar als kind moeten ze al een uniform dragen, dus het wordt er met de paplepel ingebracht.

Ziel , als buitenlander (geen indonesier , niet negatief bedoeld) begrijpt je niet de filosofie achter het dragen van een uniform.
Het is om het wij gevoel te kweken , solidariteit cq nederigheid. te bevorderen.
OmSid hept ook 6 jaar lang pakaian seragam (uniform) gebruik tijdens zijn middelbare school tijd.
En zeker op maandag en speciale dagen.
Anders is het niet eerlijk als die ene jongen of meisje andere afwijkende kleren/kleuren gaat gebruiken.
Soms probeert men ook een verschil te maken door een andere soort stof te gebruiken.
In plaats een gewone katoenen hemd , gebruik ment een zijden overhemd .
(als je allergisch ben voor grove katoen of een synthetisch stof ).
Kan gebeuren , wegens medische gronden.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

Nou Om Sid dat schooluniform vind ik nog helemaal niet zo slecht hoor, dat zouden ze in Belanda ook wel weer eens mogen invoeren.

Als je ziet hoe sommige tienermeiden er op de gemiddelde VMBO-school in Rotterdam bijlopen...De hoertjes op de Keileweg zijn er niets bij. Andersom wordt het Burqa- en hoofddoekgebruik op deze manier ook aan banden gelegd. Ik stem voor!!

Gracias. Sama sama

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Tussen Burqa en minirokje+topje moeten kiezen ?
Nou dan weet ik wel welke ik graag wil zien.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 16-04-2006 09:35 londoh wrote:

...

Ik sluit me bewust af van de Javaanse denkwereld. Ik doe hetgeen ik verplicht ben om te doen, verder glimlach ik, maak een grapje, zeg wat ze willen horen, draaien ze zich om dan denk ik het omgekeerde, zoals ik dat van hun heb afgekeken.

Het is in het algemeen zo,hoe gewoner de Javaan hoe beter ik met hen kan opschieten, zijn ze iets in dit leven dan gaat het al gauw mis. Niets erger dan een Javaan die denkt dat ie iets voorstelt, of een uniform aan heeft. Een dommer volk is er niet op deze aarde, en dan bedoel ik dom in de zin van wat ze weten, geleerd hebben.

Ben ik het volkomen mee eens. Vreemd genoeg mag ik dit niet zeggen want dan word ik op dit forum voor klager uitgemaakt of racist.
Leef al 15 jaar vredig tussen de Javaan en heb ook weinig zin me te verdiepen in hun cultuur die een werkelijkheid heeft die 180 graden omgekeerd evenredig is aan elke andere cultuur. Te vermoeiend om te leren begrijpen en ook onmogelijk voor iemand die logisch kan denken en dan opeens onlogisch moet gaan denken.
Daarentegen ben ik zeer geinteresseerd in de cultuur van vele andere volken in Indonesia, m.n. die uit Oost-Indonesia.
Waarschijnlijk is mijn beheersing van talen uit die streek beter dan de beheersing van het Javaans. Ben ik ook niet in geinteresseerd en vindt het persoonlijk ook nog een zeer lelijke taal (behalve dan boso jowo kromo ing), net als bahasa betawi.
Anyway, ik spreek BI en vindt dat voldoende voor mijn aanwezigheid op Java.
Paar jaar geleden kom ik in Zuid-Sumatra een Javaanse transmigrant tegen. Was zeer verbolgen dat ik na zoveel jaren nog geen Javaans sprak. Toen ik de vraag omdraaide en vroeg of hij ook de lokale streektaal beheerste van Zuid-Sumatra, was zijn antwoord dat hij dat niet nodig vond.
?????

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 16-04-2006 17:05 sidia wrote:

...

Ziel , als buitenlander (geen indonesier , niet negatief bedoeld) begrijpt je niet de filosofie achter het dragen van een uniform.
Het is om het wij gevoel te kweken , solidariteit cq nederigheid. te bevorderen.

Vraag ik me af Sid. Volgens mij is het eerder een akelige vorm van militarisme i.p.v. een wij-gevoel te kweken. En men kan altijd nog het verschil zien aan de kwaliteit van de stof, de schoenen (of juist niet), de sokken, etc.
Kinderen weten altijd subtiel aan te geven waar het verschil ligt tussen de een en de ander.
Daarnaast kweekt het naar mijn mening juist het omgekeerde want men onderscheidt zich tegenwoordig per school waardoor men van het uniform kan aflezen wie op een dure school zit en wie op een kampungschool.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 18-04-2006 09:32 Yogya-Bali wrote:

...
Ben ik het volkomen mee eens. Vreemd genoeg mag ik dit niet zeggen want dan word ik op dit forum voor klager uitgemaakt of racist.
Leef al 15 jaar vredig tussen de Javaan en heb ook weinig zin me te verdiepen in hun cultuur die een werkelijkheid heeft die 180 graden omgekeerd evenredig is aan elke andere cultuur. Te vermoeiend om te leren begrijpen en ook onmogelijk voor iemand die logisch kan denken en dan opeens onlogisch moet gaan denken.

Hi YB,

Ik ken diverse mensen, zelfs die op Java geboren (geen volbloed natuurlijk) zijn, die er zo over denken, maar zij die er langere tijd hebben gezeten. Het kost echt tijd voordat je daar achter komt. Wat jij verteld over die transmigrant is zo typerend: altijd anderen vertellen hoe zij het zouden moeten (daar de nadruk op..seharusnya!!) doen.

Ik heb me nog nooit een seconde in de Javaanse taal verdiept, is niet met mijn karakter te verenigen, want als je Javaans gaat leren moet je ook de cultuur begrijpen en toepassen, en vooral reten kunnen likken, dat is mij niet gegeven. Zoals je zegt een lelijke taal, ik heb in mijn verhaal al geschreven hoe heerlijk het bah. Indonesia in Oost Indonesia klinkt. Trouwens als ik Javanen hoor spreken wordt er om de 3 -4 woorden "anu" ingevoegd, niet om aan te horen.

Gruces

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Niemand verplicht je om een bahasa daerah (streektal) te gebruiken.
Als ik in Indosenia kom , praat ik of Indonesisch of jakartaans.
Met mijn Javaanse landgenoten (komt je hun bijna overal tegen) praat ik ook in Indonesisch .Ik weiger zelfs om streektaal te gebruiken.
Laat wel zien dat ik het kan , al is het een paar woorden.

*Over scholen , kleding is normaal dat er een verschil zijn.
(Ook waar je woont ). Het is universeel .
En pakaian seragam heb je daar al meer dan 40 of mss tot 50 jaar geleden.
Heb ik zelf gebruik.Dus geen militairisme a'la de Pruisen.
Zegt maar zoiets zoals de Engelsen het vroeger hebben.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 18-04-2006 10:02 sidia wrote:
Niemand verplicht je om een bahasa daerah (streektal) te gebruiken.

Klopt, behalve dus bij de Javaan. Wellicht 50x per week wordt mij gevraagd waarom ik nog geen Javaans spreek. In geen enkele andere streek heb ik dit soort opmerkingen vernomen.
Ik zit momenteel in Bali en er is nog geen Balinees die mij gevraagd heeft of ik Balinees spreek. Zijn al blij als je BI spreekt.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 18-04-2006 10:18 Yogya-Bali wrote:

...

Klopt, behalve dus bij de Javaan.

Zou je dat dan anders kunnen bekijken.?
Een beetje spikologis dan.
Vooral als je hun (nog) nodig hebt.
Een paar woorden , een beetje interesse voor hun volk(cultuur) kan wonderen doen.
Ik heb hun niet nodig als ik in Indosenia ben , dus kan ik ook bot doen als het nodig is.

Als ik in Nld naar den provincie gaat werd ik ook soms aangesproken in de streektaal of in algemeen begrijpelijk nederlands met zwaar accent. Die ik niet altijd kan volgen.
Gebeurt ook weleens dat men mij vroeg of ik geen nederlands kan..
Hangt van de situatie af maar ik ga ook terug katten door beleefd te gaan vragen of ze mij in begrijpelijk nederlands gaat aan spreken.
Maar meestal is het kwestie van geven en nemen .
Ik merk gewoon als ik in mijn oude studiestad kom (Enschede) .
Soms laat ik blijken dat ik een paar woorden van hun Twents begrijp , dat ik daar in Drienerloo bijna 5 jaar heb gewoond.
Moet je zien hoe de ijs gebroken wordt.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 18-04-2006 12:04 sidia wrote:

...

Als ik in Nld naar den provincie gaat werd ik ook soms aangesproken in de streektaal of in algemeen begrijpelijk nederlands met zwaar accent. Die ik niet altijd kan volgen.

Moet je zien hoe de ijs gebroken wordt.

Sorry Sid, ook in Ned. had ik daar al geen zin in. Praat maar lekker Nederlands en heb geen boodschap aan dialecten en streektalen. Het is al erg genoeg dat Babylon is ontstaan. Moet het nog niet erger worden gemaakt daar waar het niet nodig is.
Ik kom zelf uit 't Westland. Ook zo'n gebied waar ze een bepaald dialect gebruiken. Ik heb het gelukkig snel afgeleerd.
Ik vind het meer dan voldoende dat ik me in de Indonesier interesseer. Hoeft nog niet speciaal de Javaan er bij. Ze zullen toch nooit een buitenstaander accepteren. Waste of time. En dit is geen probleem van westerling met oosterling want mijn Sumatraanse en Molukse vrienden hebben exact hetzelfde probleem en zijn dezelfde mening toegedaan m.b.t. de taal.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Sidia schreef

Ik probeer hier een toaltje neer te planten omdat de streek taal best mugelijk moi ken zijn, mot kunne
Dit is een liedje van Gerre Gedoan een groep uit Deurne.
Die in het Brabants liedjes zingt , het is best moi om noar te luusteren.

Gerre gedoan Artiesten dialect zingen.
Het is grof
Op de politiek in Nederland ben ik verrekes kwoat.
Geriederij gedoed gedult zijn hun active in stoat.
Je zult er iets van krijge het is een echte schand
Gij hou het niet voor mugelijk, en dat in Nederland .
Als ze stemmen moeten hebben, dan zeggen ze van alles toe
Maar als ze der eenmaal zitte, dan venden ze het wel goe
Het is grof 3X ’T is toch grof

En dan het weer daor blieven ze over mauwe.
’t Nederlands elftal der heeft geen zelf vertrouwe
De norme en de waarde die zijn uit te boze
En ik zou motte zwieege ge liekt wel ’n onozel.

Het is grof, donder ja, wij pikken der alles
in ons dierbaar vader vaderland
is er altijd wel iets aan de hand
Is het preuts of pikant ’t is altijd iets

Toch zijn wij harde werkers maar liefst dan wel in ’t zwart.
Frouderen met facture, is hier een sport appart.
In voetbal zijn wij prutsers, der is niks aan te doen,
Bij ieder ploeg is nette een vreemde legioen
In Brabant kunne wij spoffe de beste van ’t land
Zei Leotien van Morsel en van den Hoogeband
Die wonne over de wereld same heel veel goud
Hoeligens hebbe zouwe een stadion vebouwd

Het is grof,
Donder ja, wij pikken der alles
In ons dierbaar vader vaderland
Is er altijd wel iets aan de hand
Is ‘t dat preuts, of is pikant, ’t is altijd iets 2X

Ik hoop dat ik nu niet veroordeeld wordt omdat ik plagiaat pleeg Emoticon: Clown
Het is misschien wel een promotie onbedoeld bekend te maken met Brabant.
waor mien wiegje heeft gestoan. Emoticon: Smile

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

Voor de liefhebbers van Boso Jowo de complete tekst van Gundul Pacul

Gundul - gundul pacul.... cul
Gemblengan...
Nyunggi-nyunggi wakul.... kul
Gemblengan...
Wakul nggimpang
Segane dadi sak ratan
Wakul nggimplang
Segane dadi sak ratan

Tevens bekend van de Wals ijsboer die iedere dag op zijn fietsje door de wijk rijdt..

Gracias. Sama sama

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

TAMASYA MUSIK
Mari kawan semua
Kita bergembira bersama
Ayo bertamasya musik
Keliling seluruh Indonesia

Bersuka ria bersama
Menyanyikan lagu gembira
Menghibur hati yang susah
Menyanyilah bersama

Hilangkan semua sedih
Buanglah semua susahe
Mari bertamasya musik
Ke seluruh Indonesia

Gundul - gundul pacul.... cul num 15
Bijde liedjes staat op een kasette band van Lagu Lagu Emoticon: Red face

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Beste 'Ziel' yth.,

Ik heb de voorkeur voor dieze Molukse 'Lagu', als je niet erg vindt:

MALUKU tanah pusaka.
(Cipt.: Eddie Latuharhary)

Oh Maluku tampa beta putus pusa(t)-e
Pasir putih alus-e
Gunung deng tanjung beta seng lupa-e
Ina ama lama lawang seng baku dapa-e
Biar jau(h) bagini-e tapi dekat di hati beta-e

(Ref. Emoticon: Smile
Dari ujung Halmahera sampai Tenggara jau
Katong samua bersaudara
Nusa Ina katong samua dari sana
Biar jau bagini-e beta seng bisa lupa
Maluku tanah pusaka sio
Satu nama satu gandong satu suku
Maluku manis-e

door NANAKU group van de cd 'Jang bilang-bilang'.

'Ahu kura ahia, mansia nia'

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

He Anis,

Ik krijg meteen weer zin as ik deze hoor, met een lekkere ikan bakar voor me neus, met sambal mentah

Gruces

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Emoticon: Very funny Anis ja de MalukuSound is het vergelijkbaar met hier de PalingSound?
HELA HELA ROTAN - Maluku
Hela hela rotane
Rotane tifa jawa
Jawa e babunyi
Rotan rotan sudah putus
Sudah putus ujung dua
Dua baku dapa e

Hela hela rotane
Rotane tifa jawa
Jawa e babunyi
Rotan rotan sudah putus
Sudah putus ujung dua
Dua baku dapa e

Emoticon: Red face maar ook in Bali
Emoticon: Red face PANTAI BALI - Bali

Gumpalan mega di hampir malam
Di kala sang surya terbenam lambaian nyiur di pantai Bali
Pemandangan indah merayukan hati

Cemerlang bulan dengan bintangnya
Menggantikan siang cahayanya
Deraan ombak putih pun
Menghiasi malam di pantai Pulau Bali

Sorry Om Lon je Ikan bakar al op
Emoticon: Frustrated Ja denk ik dus je zal nu wel rustig Bobo tje doen nu de gunung Merapi aan het rommelen is?

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Hey jeck 'Ziel' yth., jang begitu dong ...... sekarang jaman bahru, lagu-2 bahru juga ...... ya tôh ???
Nieuwe tijden, nieuwe liedjes menir 'Ziel' !!!
Belanda bilang: 'Waar rook is, is óók vuur' !!!

'Ahu kura ahia, mansia nia'

boparan
User
spacer line

Hai Londoh,

Zoals jij gefascineerd bent door oude forten en daarvoor de eilanden afreist, zo ben ik dat door de diverse koppensnellersculturen en de door hen met snijwerk versierde ornamenten. Door de faam van de Alifuru ben ik uiteraard ook op zoek gegaan naar wat ik daarvan terug kan vinden in Maluku.

Een bevriende docent aan de Pattimura Universiteit nam mij in 1998, enkele maanden voordat de onlusten begonnen, mee naar zijn geboortedorp Kaitetu. Naast de door jou genoemde mesjid Tua Wapauwe, waren er in dit dorp ook twee baileo, inclusief de onafscheidelijke batu pemali en tahuri. Eén baileo m.n. was bijzonder en lag verscholen in een uithoek van de kampung; eenvoudig en van een type ik nergens anders op mijn 2 maanden durende reis door Lease en Seram ben tegengekomen. In het interieur en op een bamboe bankje zaten tientallen geesten van tete-nene moyang (..), werd mij door de imam tanah verzekerd. In een hoek stond een rafelige, dikke stronk opgericht, waar in de kop een gat zat met een ruw stuk rondhout erin gedrukt. De man vertelde mij, dat dit een “telefoon” was waarmee hij kon praten met de tete-nene moyang. Ook kon hij contact leggen met de gevreesde suku Bati, in Seram-Timur. Deze Bati worden alom in Maluku gevreesd voor hun krachtige zwarte magie. Er wordt bovendien verteld dat zij door de lucht kunnen reizen op een daun sagu en beduidend langer zouden zijn dan andere orang Maluku.
Later nam deze imam tanah mij mee naar zijn huis waar enkele bijzondere pusaka bewaard werden. Naast twee typische, zandlopervormige Molukse wapenschilden, die ik ook nergens anders op deze reis meer zou tegen komen en een oude Portugese (?) soldatenhelm, was er nog een antieke kain die de aanvallen van hordes uitgehongerde motten amper had weten te overleven. Katanya: Pattimura zelf zou die nog gedragen hebben.
Kaitetu is mij bij gebleven als de enige kampung en ook nog zó dicht bij Ambon stad, waar ik met meer restanten uit de oude cultuur geconfronteerd werd dan elders; het museum Siwa-Lima in Ambon-stad daargelaten uiteraard. Ik vraag me sinds de onlusten ernstig af wat er van dit alles over is gebleven!

Tussen twee haakjes, de “totaal afgebrande christenkampung” die je op Saparua zag, toen je richting Ouw ging, was toch niet die van Sirisori Seran, mag ik hopen? Trouwens, toen ik bij Nusa Laut ging duiken, waren die zuurpruimen er ook al; alleen die domina heb ik gemist, jammerrrrrrrrr….!

Seram heet in bahasa tahah Nusa Ina, het moedereiland. Lease en andere eilanden in Maluku zijn volgens de agama adat vroeger afgescheiden van Nusa Ina (lees eens: In de schaduw van de berg Nunusaku-Dieter Bartels). Hier ben ik na aankomst in Amahai via Manusela (al varend...) verder rondgetrokken naar Geser en Kiandarat (waar gunung Bati ligt) in het oosten. Vandaar via verschillende kampung noordwaarts en terug naar het westen tot aan Sawai en zuidwaarts terug naar Amahai. Tijdens deze reis viel het mij weer op, dat het laagje vernis van nieuwe religies als Christendom en Islam, de voorouderverering en agama adat (of agama hindu, zoals de sangaji, priester, in Gah-da-dia het noemde) maar amper dekt. Eenzelfde gedachte hield me overigens bezig tijdens het reizen door Asmat en delen van Kalimantan en Sulawesi. Pela van christenen en muslims zijn met het oog op bovenstaande dan ook in feite helemaal niet verwonderlijk.

Dit alles in aanmerking genomen, denk ik dan ook dat de door jou neergehamerde heilwens, “wederom als broeders samen te kunnen leven”, absoluut mogelijk moet zijn. De eeuwen voorafgaand aan ons liederlijk dwalen over de in deze uithoek van de Pacific neergekwakte brokken lijken dat te bevestigen. Helaas zijn er externe figuren op de eilanden geïnfiltreerd, die koste wat het kost één godsdienst de boventoon willen laten voeren. In hun vaandel is absoluut geen plaats voor de godsdienstvrijheid en verdraagzaamheid die de Pancasila de Indonesische kudde dikteert.

Ik zal dit forum niet vermoeien met een gedetailleerd verslag van mijn avonturen. Het zal niet kunnen tippen aan het humoristische verslag dat jij uit je laptop hebt weten te toveren; het zou doorspekt zijn met anthropologische bevindingen en waarschijnlijk bij Zieleffe (en anderen) een estafette van geeuwen tot gevolg hebben.

Opmerkingen: Volgens mij verandert iedere Indonesiër in een hanig, onuitstaanbaar ettertje zodra hij zich in zijn uniformpje geperst heeft; of je nu in Java zit of op Nias, of het nu een pegawai of een pompbediende is. Heerlijk toch dat je je sadistische machtsfrustraties op die manier gelegitimeerd kan manifesteren? Emoticon: Angry
Afgezien van een eeuwenoude gong en jouw fort, valt er op Selayar echt weinig te beleven of te zien. Ik vond het indertijd alle tijd, moeite en duit niet waard. Emoticon: Yawn

Nieuwsgierig vraagje: Waarom begraaft iemand die zo spuugt op het hem omringende volk (en vaak nog terecht ook volgens mijn ervaringen in de diverse propinsi) zich onder de as die gunung Merapi binnenkort zal gaan uitspuwen? Ga lekker naar Makassar/Ujung Pandang zou ik zeggen!!! Emoticon: Confused

Sekian aja

aduh, aduh, aduh, mana tahan....!

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Deze Bati worden alom in Maluku gevreesd voor hun krachtige zwarte magie. Er wordt bovendien verteld dat zij door de lucht kunnen reizen op een daun sagu en beduidend langer zouden zijn dan andere orang Maluku.

Ik ben wel gefascineerd door die zwarte magie? Emoticon: Devil
Het verbaast je dat er mensen die gave hebben, mystrieus ze zijn.
Enkele jaren geleden een man ontmoed die je kon genezen van, als dat je een gebroken arm, en of been met strijken de mens kan laten lopen, en de arm weer kennen gebruiken.
Ik heb een Oom die was gevallen met de motor en die had, en of een gebroken arm, of gekneusd?
Maar hij was naar zo,n manneke gegaan, en hij was binnen twee dgn weer de oude. Natuurlijk kan ik niet bevestigen wat hij werkelijk had maar hij verrekte wel van de pijn dat kon je wel zien.
Ook betreft die massage, er is enorm verschil.
Ik ben vorig jaar door een oud vrouwtje gemasseerd , ze had nog één grote tand in haar mond, ze werdt speciaal opgehaalt ergen uit een kampong.
Nou ik heb het geweten ik was zo fit, ik kon toen wel een hele maraton lopen.
Alles heeft ze gehad behalve die kleine jongen, van mij niet, de rest heeft ze mij op allelij mannieren, en bochten gehad.
Een uur lang ze kon ook maar twee per dag doen, zei ze, want dan was ze op.
Ze rookte als de ketter, maar haar massage zal ik nooit vergeten.
Dit naar aanleiding van het verhaal Bapak Boparan zwarte magie? Emoticon: Yes!
Die magiese krachten die je daar kan vinden in Indonesie is soms onverklaarbaar.Mystiek, en te vinden meestal in de diepste van de kampongs Emoticon: Eerie

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Boparan,

Met grote belangstelling heb ik je reactie gelezen, zeer interessant wat jij allemaal in Indonesia hebt gedaan en gezien. Ik zou ook zoiets wel willen, maar er is zoveel in Indonesia als je daar oog voor hebt. Ik heb voor de koloniale geschiedenis gekozen, en al die ineenstortende forten, waar niets mee wordt gedaan vind ik iets typerends. Ik ben nu in korte tijd twee keer ruim 2 weken naar de Molukken geweest en dan krijg je last van duizelingen als je de omvang van dit land realiseert. 5 weken voor 10 eilanden en heb ik 20 forten gezien. Dan ben je een groot gedeelte van je tijd kwijt met regelen en organiseren. De Molukken heeft 1000 eilanden !!

Dit project is nog lang niet af. Ik ben eigenlijk “zomaar” naar de Molukken gegaan, omdat ik er nog nooit was geweest, nu ik heb gezien wat er allemaal is zullen er nog minimaal 2 reisjes volgen. Ik ga echter eerst wat onderzoek in NL doen.

Ik ben dus even in Seram geweest, als je dat eiland vanaf de boot ziet is het iets heel intrigerends, dat gevoel had ik trouwens ook met Buru met zijn 60.000 inwoners, ik geloof dat Seram er ruim 200.000 heeft.

Portugese soldatenhelm heb ik op Ternate in het museum in de keraton ook gezien. Veel van dit soort dingen zijn tijdens de burgeroorlog verdwenen, gestolen door het leger, dat zijn zulke teringlijers. In 2000 kreeg ik in Jakarta 12 Portugese bronzen artilleriekanonnetjes aangeboden, deze zijn schitterend. Kwamen net van de boot via Tanjung Priok uit Ambon. Kostten 1.000.0000 Rp per stuk, het 10-voudige is in Europa een koopje.

De afgebrande kampung die ik nabij Ouw zag moet haast wel Sirisori Seran zijn geweest, volgens de kaart, het was vlak voor die grote Muslim kampung, met die afschuwelijke moskee.Er was niets meer van die kampung over.

Als ik me niet vergis is Kaitetu vlak tegen Hila aan gebouwd. Ik vond het daar schitterend, qua landschap. Ik wil eigenlijk graag naar dat gebied terug, want er moet, volgens de summiere info die ik heb veel meer op forten gebied daar zijn. Ook op een paar eilanden en op het schiereiland Hoamoal – Seram. Helaas was daar geen accommodatie en moest ik eerst 2 – 3 uur met de auto vanaf Ambon daar naar toe kachelen, op deze manier kan je geen goede info verzamelen, dat moet men ter plekke doen. Mijn oorspronkelijke plan was om het een en ander vanuit Hila te gaan doen. Maar ja je moet de omstandigheden nemen zoals die zijn, reizen in dat soort gebieden is zoveel moeilijker dan op Java en Bali, maar zoveel interessanter. Dat laatste laat ik wl aan onze medeforumleden over, want is tevens en bron voor mijn vermaak.

Ik zou met gemak een a-viertje kunnen vullen met allerlei positieve berichten over Java (niet over Bali !!) maar de nare kanten van het leven zijn zo immens veel boeiender dan de zogenaamde positieve kanten. Ik wil dit graag in mijn schrijfseltjes tot uiting brengen. Ik zou best op een andere plek in Indonesia willen gaan wonen, echter veel mensen weten het zo goed op dit forum terwijl in de praktijk blijkt dat alles anders is. In de eerste 7 jaar van mijn verblijf in Indonesia ben ik 5 keer verhuisd, nu zit ik al 8 jaar op 1 plek, en dat is een heel goede plek, met buren die ik allemaal ken en waar ik goed mee kan opschieten. Het huis dat ik bewoon heeft alle faciliteiten die ik behoef en ik kan hier ontvangen wie ik wil zonder dat zo een Javaanse platte neus zich in mijn zaken mengt, je weet toch hoe bemoeizuchtig dat volk is. De Molukken (evenals andere delen van Indonesia) zijn vrij makkelijk vanaf hier te bereiken, daarbij zijn de kosten ook nog te overzien.

Tot slot : Humor is de kurk waarop ons leven dient te drijven Emoticon: Shiny

Gruces

boparan
User
spacer line

Hai Londoh,

Sightseeing betekent honger krijgen. Reizen met een thema betekent lekker en vooral uitgebreid eten. Zo vormen jungletrekkings voor mij allang geen doel op zich meer; ze zijn hooguit een middel om een ander doel te bereiken.
Weinig mensen hebben een werkelijk idee van de omvang van Indonesië. In gesprekken wordt al snel gezegd:“Ik heb Indonesië gezien.” Ik kom er nu sinds 1979 en ben (speldeprikjes op de kaart in aanmerking genomen) “overal” geweest. Maar als je de afstanden tot je door laat dringen, slaat zo’n bewering als de bekende lul op een tifa. Emoticon: Puh!

Oost-Kalimantan is mijn speerpunt geweest. Maar ik heb het nodige moeten investeren eer ik echt iets van de propinsi begreep. Package-tours op z’n Amerikaans hebben me dan ook nooit kunnen verleiden. Voor jouw thema hoef je niet te lang op een locatie te blijven; jouw research vindt denk ik vooral vooraf plaats. Ik vind het niet gek dat je duizelingen krijgt, als ik lees wat jij in vier weken allemaal afgereisd hebt! Als toerist echter, wil ik ter afwisseling van de highlights weten hoe het er in het dagelijkse leven aan toe gaat. Voor jou is dat natuurlijk een verspilling van tijd. Emoticon: Yawn

Vreselijk dat dat gebeurd is in Sirisori Serani en onbegrijpelijk. Zij zitten in een pela met moslim- en christenkampungs op Seram én Ambon! Emoticon: Cry

Kaitetu en Hila zijn ook in mijn herinnering aan elkaar vastgegroeid. Aan het strand, hooguit een kilometertje voorbij het fort, was in die tijd een redelijk luxe bungalowpark. Daar werden “belangrijke” congressen gehouden met van die urenlange, slaapverwekkende toespraken; meer bedoeld om het gewicht van de spreker dan dat van het onderwerp te onderstrepen. Je kent het blabla en vooral het tóóntje van de gemiddelde hoogwaardigheidsbekleder wel. Er liep een lange pier de zee in, met aan het einde een restaurant op palen waar een fris windje door heen woei. Zwemmend onder je de vissen, onwetend van het feit dat hun familie geroosterd en wel een onveilig heenkomen in jouw maag vond. Emoticon: Shiny

Aan de andere kant; jij hoeft je toch niet druk te maken over accommodatie!! De meeste kampung waar ik naar toe ga, hebben geen losmen. Ik ga dan naar de kepala kampung en vraag hem waar ik m’n matje neer kan leggen. De gastvrijheid is zo groot, dat je je, als je niet teveel pretenties hebt, over maagvulling geen zorgen hoeft te maken. Voor je gastfamilie is dat juist een gelegenheid om eens wat extra’s te kunnen verdienen. Het mes snijdt aan drie kanten: je wordt sneller opgenomen en komt meer te weten, zij verdienen wat en jij bent goedkoper uit. In een losmen voel ik me al snel geïsoleerd. Als je de taal niet verstaat, is dat natuurlijk andere kue.

Wanneer je over een week of wat naar Amsterdam komt, mail me dan eens, dan spreken we wat af (ik woon in Geuzenveld). Wil ik uit jouw mond wel eens horen waarom je Java prevaleert. Ik wil volgend jaar blijvend overkomen, maar denk toch eerder aan een verblijf op (Noord-) Bali. Het is ongetwijfeld een kwestie van ondervinding die de beste leermeester zal blijken te zijn.

Sekian

aduh, aduh, aduh, mana tahan....!

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Mijn verhaaltje over Ambon staat nu op mn site met wat overgeschoten fotootjes,
dit is de URL:

www.londoh.com/verh_In_ambon_woont_een_meisje.htm

Gruces

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Boparan,

Hoevelen zijn er niet die met hun luie togus 3 weken aan het strand van Kutta gelegen hebben en naar Nederland komen met verhalen over Indonesia. Zijn ze met een brommertje een ochtend in een kampung geweest die nog nooit een westerling had gezien, naar het kunstenmakersdorp Ubud en "als je dan toch een geloof moet hebben werden ze meteen Hindoe". Dan heb je de avonturiers, Jakarta - Bogor - Bandung - Yogya - ach je kent het uitgelopen karrespoor wel.....

Ik heb eigenlijk niet veel aan research gedaan, ik was al een tijdje bezig met die VOC overblijfselen en wilde al heel lang naar de Molukken, de tijd was er rijp voor. Het was me zo goed bevallen dat ik heel snel een tweede keer ben geweest. Ik zal voor het eind van dit jaar zeker weer gaan. Voor die VOC fotootjes moet ik nog naar de Banda eilanden en zit er aan te denken om iets met een boot te gaan doen, tussen de westpunt van Leihitu, Hoamoal en wat eilanden, voor een week, 10 dagen of zo. Ik ga in NL wel wat research doen, maar ik heb geen wetenschappelike pretenties. Gewoon lekker met geschiedenis bezig zijn, kennis vergaren en zo.

Je bedoeldt zekere het "Manuala Beach Hotel" ? Daar ben ik geweest, is gesloten en stort in elkaar. Het leek mij alsof daar wel meer op dat gebied was geweest, maar alles dicht. Ik had daar bij een nieuwe zagerij vlakbij geinformeerd, het geheel is opgekocht door een Arabier die daar wat met hout gaat doen, Ceram met zn bos legt aan de overkant. De eigenaar van het hotel was overleden.

Wat jij zegt over accomodatie is wel zo en heb ik even aan gedacht, maar ik ben iemand die na zo een dag bezig te zijn geweest even een paar uurtjes op mezelf moet wezen en dat heb je niet als je in zo een kampung zit. Je bent meteen "pusat perhatian" en de mensen rennen voor je. Ik spreek vlot bahasa Indonesia en dat vinden ze fantasties, plus dat ik een aardig partijtje kan OH'en. Ik ben daar dus uit zelfbehoud niet zo een liefhebber van. Ik heb echter deze reis wel gemerkt dat als ik zou willen realiseren wat ik in mijn hoofd heb ik wel zou moeten. Is geen probleem vraagt even een andere instelling.

Ik ben net de afgelopen dagen met mijn ticket bezig geweest, als alles OK is ben ik 2 juni weer in Mokum. Als je in Geuzenveld woont dan zijn we bijna buren, ik zit in Oud-West. Ach Java is OK voor mij, ik heb een economische binding en die kan ik niet opgeven, hoe graag ik ook zou willen. Ik ben geen 30 meer en overschakelen zit er nauwelijks in. Ik heb geen zin meer in iets nieuws, daar ben ik verleden jaar achter gekomen. Dus probeer ik met wat aanpassingen het leven aangenamer te maken, want "echt" reizen in Indonesia had ik al heel lang niet meer gedaan, je moet af en toe een ander dimensie aan het leven geven, anders stomp je af. Dat is zeker het geval met dat domme zooitje op Java.

Gruces

Lon

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,847,173 topic views - 234,927 posts - 13,697 topics - 25,658 members - last post @ 14-11-2019 16:10 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,669,903 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com