indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Tickets, luchtvaart en vervoer > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (2 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Neles
User
spacer line

Hey hallo allemaal,

ben van plan om deze zomer in juli naar Indonesie te gaan. We willen dan ook naar Kalimantan om een tocht over de Mahakman rivier te maken en naar de orang oetans in Camp Leaky.
Kan iemand me hier iets over vertellen? Is dit in een (ruime) week te doen? Andere tips, do's and don'ts?? Is het makkelijk om ter plekke zelf te regelen of moet je echt (vantevoren) een hele excursie boeken??

Kan iemand mij ook vertellen of je van Banjarmasin (of evt Pangkalanbun) naar Bandung op Java kunt vliegen? En met welke airline? Ik heb wel kunnen vinden dat je vanaf Balikpapan met Air Asia naar Bandung kan vliegen, maar niet vanaf Banjarmasin.

Wat een vragen allemaal, he?! Ik hoop dat iemand me iets kan vertellen.

Groeten Emoticon: Bye bye
Neles

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

Vanaf Semarang kan je bijna iedere dag vliegen naar Pangkalan Bun (afgekort P.Bun), ongeveer 35 euro one way, met een klein propellorvliegtuigje (Maatschappij heet KalStar). Als je daar aankomt heb je zeker 1 dag nodig om een aantal zaken te regelen: Bespreek bij aankomst op het vliegveldje (terminal even groot als een clubhuis), gelijk een taxi voor een paar uur, kost ongeveer 15 euro, om de verschillende instanties langs te gaan en naar Kumai te rijden (30 min)
Allereerst moet je naar het kantor polisi gaan in P.Bun om je te registreren, daarna moet je naar het kantoor van Staatsbosbeheer om een permit te kopen. Daarna reis je naar Kumai waar je een klotok (woonboot) bespreekt om te charteren, reken op 30 euro/dag per boot, inclusief stuurman, kok en brandstof. Daarna reis je terug naar P. Bun met taxi/busje, waar je bij de locale supermarkt voor een paar dagen eten en drinken inslaat, breng het naar de klotok, en geniet je van een nacht slapen in 1 van de hostels bij de haven van Kumai (Kumai bestaat eigenlijk alleen maar uit een weg die langs de rivier loopt en een paar zijweggetjes die erop uitlopen).

De volgende ochtend kan je dan met de klotok het natuurpark binnenvaren. Als je wil kan je al binnen 5 uur per klotok Camp Leakey bereiken, ik zou het echter in een paar etappes doen, en tussendoor flink wat foto's maken. Er zijn een paar stops tussendoor waar je veel orang utans kan zien. Kijk uit dat je de boot niet onbeheerd achterlaat want die beesten roven je hele tas leeg en vreten alles op. Je camera is ook niet veilig, als ze die hebben ontfutseld krijg je hem niet meer terug! Ik was er met 2 andere jongens, bij het middenkamp (3 uur varen van Kumai) zat er een grote mannetjes orang utan opgesloten in een kooi, had zich misdragen, maar hij kreeg clementie omdat wij als bule touristen op bezoek kwamen. Alleen vatte hij het niet al te sportief op en kwam hij ons achterna gerend... een beest van bijna 2 meter!! Jullie zijn gewaarschuwd Emoticon: Smile De rivier is trouwens prachtig, je kan ook krokodillen, slangen en andere kleinere apen tegekomen, een waar paradijs. Je overnacht gewoon op de klotok midden in de jungle, onder een muskietennet op de deinende woonboot, een ervaring die ik van mijn leven niet zal vergeten. Je zelf gekochte vreten (noodlesoup etc) wordt netjes 3x/dag door de kok aan boord voor je gekookt. Wassen is mogelijk door een emmer water over je kop uit te storten aan de achterkant van de boot; wel ff uitkijken met emmer volscheppen in water, krokodillen zijn over het algemeen van de "vriendelijke" zoetwater variant maar je hoeft er maar een kwaaie tussen hebben zitten. Daarom mag je ook niet zwemmen in de rivier.

Je kan trouwens niet verder varen dan Camp Leaky, river wordt daar te smal. Zwem ook niet bij deze aanlegplaats, toen ik er was (3 jaar geleden) was er net een Engelsman opgegeten door een croc omdat hij toch de branie had om een duik te nemen. Verder in het oerwoud doordringen via de hoofdrivier is niet mogelijk, een aantal kilometer verderop ligt een goudmijn waar ze geen buitenlandse pottekijkers kunnen gebruiken.

Al met al was het voor mij althans een fantastische ervaring!!

Dus niet vliegen naar Banjarmasin maar naar P.Bun voor deze trip...

Gracias. Sama sama

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Dok,

Echt een stukje verademing dese Emoticon: Shiny

Heb je nog meer ?

Gruces

Neles
User
spacer line

Hey Kiwimave (Dok?),

hartstikke bedankt voor dit leuke verhaal. Ik krijg er al zin in als ik het lees!! Emoticon: Yes!
Ook bedankt voor al de nuttige tips!! Kunnen we zeker gebruiken.

Toch heb ik nog wat vraagjes:
Weet je of je gemakkelijk van P.Bun naar Balikpapan of Samarinda kan reizen?? We willen daar namelijk misschien een tocht over de Mahakman rivier maken om wat Dayak dorpen te bezoeken. Weet je hier iets over?
Is dit samen met de trip naar Camp Leaky in 1 week te doen? En hoe kan je het makkelijkst vanaf Kalimantan naar Bandung vliegen?

Bedankt weer! Emoticon: Worship
Ik heb echt al zin om naar het land van mijn roots te gaan!

Groeten,
NELES

marjon
User
spacer line

Hi Kiwimave,

Ook ik heb met veel plezier je verhaal gelezen, mijn vriend en ik gaan in juni naar Kalimantan en zijn ook van plan om Camp Leakey aan te doen. Door jouw verslag krijgen we er nog meer zin in!!

Wij willen vanaf Kalimantan graag naar Sulawesi (Makassar) en zijn benieuwd vanaf waar en hoe je het beste naar Sulawesi kan reizen.

Ik hoop dat jij of iemand anders deze vraag kan beantwoorden.

Groeten
Marjon

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

[B

Toch heb ik nog wat vraagjes:
Weet je of je gemakkelijk van P.Bun naar Balikpapan of Samarinda kan reizen?? We willen daar namelijk misschien een tocht over de Mahakman rivier maken om wat Dayak dorpen te bezoeken. Weet je hier iets over?
Is dit samen met de trip naar Camp Leaky in 1 week te doen? En hoe kan je het makkelijkst vanaf Kalimantan naar Bandung vliegen?

Hey Neles,
Voor zover ik weet kan je tegenwoordig alleen nog maar van P.Bun naar Pontianak, Semarang, Ketapang en Sampit vliegen, Jakarta ging vroeger ook met Merpati maar ik dacht dat ze die service hebben opgeheven. Je kan trouwens ook per bus van P.Bun naar Sampit, 7 uur, een helse rit die je niet meer snel zal vergeten. Over land van Zuid naar West-Kalimantan is onmogelijk (fascinerend he, waar ter wereld vind je nog een gebied ter grootte van West-Europe waar niet eens 1 weg dwars doorheen steekt, van oost naar west of van noord naar zuid?). Ik ben trouwens nog nooit in Balikpapan of Samarinda geweest, kan jullie hier dus niets over zeggen. Ik weet wel dat je zeker 5 dagen moet rekenen voor Camp Leakey (inclusief aan- en afreis vanaf Java), om dit te combineren met iets anders binnen een week wordt krap.

Kalimantan-Bandung?? Ik denk toch altijd via Jakarta of Semarang...volgens mij is er nog geen rechtstreekse vlucht.

Nog een grappig feitje trouwens, orang utans zijn best slim en kunnen ook onderscheid maken tussen blanken en Indonesiers. Een wilde orang utan ziet misschien een paar keer in zijn leven een blanke. Sta er dus raar niet van te kijken dat een wilde orang utan jou met verbaasde ogen aankijkt in plaats van jij hem... Waarschijnlijk denkt hij dat de bule ook een bedreigde diersoort is.. Emoticon: Wink

Gracias. Sama sama

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

On 17-03-2006 13:38 marjon wrote:
Hi Kiwimave,

Ook ik heb met veel plezier je verhaal gelezen, mijn vriend en ik gaan in juni naar Kalimantan en zijn ook van plan om Camp Leakey aan te doen. Door jouw verslag krijgen we er nog meer zin in!!

Wij willen vanaf Kalimantan graag naar Sulawesi (Makassar) en zijn benieuwd vanaf waar en hoe je het beste naar Sulawesi kan reizen.

Ik hoop dat jij of iemand anders deze vraag kan beantwoorden.

Groeten
Marjon

Hey Marjon,

Ik weet dat een aantal maatschappijen vanaf Balikpapan naar Makassar vliegen, ik dacht ook Batavia Air, maar weet het niet heel zeker, er zijn in ieder geval dagelijkse vluchten. Zal niet goedkoop zijn (weinig concurrentie), reken op 50 euro voor een enkeltje. En anders is er nog altijd de boot (duurt geloof ik 24 uur).

Misschien is er iemand die meer info heeft over Oost-Kalimantan??

Gracias. Sama sama

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

84,011,719 topic views - 239,965 posts - 13,725 topics - 32,570 members - last post @ 05-08-2020 17:04 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

137,052,251 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com