indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

alfred
User
User icon of alfred
spacer line

wat is de leukste, informatiefste, handigste site om wat van het bahasa indonesia op te pikken? En dito voor Balinees? Javaans?

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

http://www.edvos.demon.nl/baha(...)erwerpen/bronnen.htm
en zoeken op Google een optie
Kleine vertaal boekjes te koop bij VD en ANWB die handig zijn voor dagelijks gebruik Emoticon: Laugh out loud

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

he ziel .
voor huis tuin en keuken bahasa heeft OmSid wel tijd over.
maar alleen voor jonge nette dames.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Zeiken doen wij op andere topic Verkiezingsuitslag gemeenteraad.
En BAHASA INDONESIA __#Bronnenvermelding.htm is ook een plek waar je voor thuis kan blijven niet in zee gaan met een oud manneke die niet alleen Bahasa leerd maar ook andere dingetjes Emoticon: Wink

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 09-03-2006 17:55 zieleffe wrote:

oud manneke die niet alleen Bahasa leerd maar ook andere dingetjes Emoticon: Wink

Hoezo oud ?
Ben een 40+.er

Nette jonge dames doet alleen maar nette dingen.
Dus als ze bahasa leren , doen ze ook alleen maar de bahasa .

Reiziger
User
spacer line

[quote] On 10-03-2006 11:42 sidia wrote:

...

Hoezo oud ?
Ben een 40+.er

70 is OOK 40+

Pak Wongso
User
spacer line

Vroeger in militaire dienst zeiden ze altijd,bahasa indonesia leer je het snelst onder de klamboe

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Dus snel een klamboe kopen bij Xenos.

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Onder het koken gaat ook hˇˇr !!! Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!
Kijk maar naar siLonni ...... Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

'Ahu kura ahia, mansia nia'

pretbek
User
spacer line

Ik wil ook graag BI leren, maar woon in de verre uithoek van Maastricht. De talencentra hier bieden geen uitkomst. Weet iemand waar of bij wie ik in mijn omgeving Bahasa Indonesia kan leren?

N.B ik ben geen jonge dame

pvanduijn
User
spacer line

Ik kan de cursus Bahasa Indonesia bij de LOI aanbevelen. Hoewel het gericht is op het formele bahasa Indonesia (hoe kan het ook anders...er zijn zoveel informele varianten) kun je het in de praktijk goed gebruiken. Ik heb heel veel aan deze cursus gehad. Je krijgt een goede basis (goede woordenschat - circa 2000 woorden) voor het dagelijks gebruik. De informele taal krijg je daarna vanzelf wel onder de knie. Ik ken ook iemand die de cursus via NTI heeft gevolgd...maar deze persoon was daar niet over te spreken...de kwaliteit van het lesmateriaal van de NTI is echt belabberd slecht. Als je nog vragen hebt, over de cursus kun je me altijd lastig vallen. Op www.loi.nl (zoeken op bahasa) vind je ook wat commerciele informatie over de opleiding.

pretbek
User
spacer line

Bedankt! ik heb gelijk een informatiefolder aangevraagd. Ik neem aan dat ze daar geen fysieke lessen geven, dus ik hoop nog een "echte les" te vinden.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Ik zit me hevig af te vragen hoe dat zou klinken : Bahasa Indonesia doorspekt met zachjte Gyjees Emoticon: Shiny

pretbek
User
spacer line

moeilijkmoeilijk, indonesisch leent zich niet echt voor het lange gezang uit de zuiderlijke regionen al kan siang met dezelfde tonen worden uitgesproken als hoi-uh...

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Ik ben net twee keer op de Molukken geweest, maar daaro zal het toch wel aanslaan, klinkt echt mooi dat bahasa Indonesia in die streken. Op sommige plekken, zoals Bacan had het zelfs wat weg van Portugees.

pretbek
User
spacer line

Portugees? Hebben die ook gekolonialiseerd (?! hoe spel je dat) in de Molukken, of is dat toeval?

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

De Portugezen zaten al in 1511 in Indonesia, dus 85 jaar voor de Nederlanders. Eigenlijk hebben die Nederlanders alles van de Portugezen overgenomen. door spionage en zo. Het bahasa Indonesia kent nog heel wat Portugese woorden en ook ander invloeden zijn, zeker in Oost Indonesia, nog merkbaar.

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

On 09-03-2006 14:34 zieleffe wrote:
http://www.edvos.demon.nl/baha(...)erwerpen/bronnen.htm
en zoeken op Google een optie
Kleine vertaal boekjes te koop bij VD en ANWB die handig zijn voor dagelijks gebruik Emoticon: Laugh out loud

He Ziel, "suaraindootje"
Bedankt voor je toch vele reklames die je voor me maakt

volgens mij heeft half indonesie minnend nederland deze site bezocht.
wat mij opvalt is, dat het vooral surinamers en nederlanders zijn die naar deze site linken
indische sites linken daar niet naar, maar het is bekend dat echte indo's al (een beetje) bahasa indonesia kennen of spreken en de andere indo's zijn zo geintegreerd dat nederlands hun voertaal is en nederland hun land van belofte.

leuk muziekje om bahasa indonesia bij te leren is deze link (wel winamp installeren)

http://80.126.124.58:8000/listen.pls

groet

Ed Vos

Sweet young thing

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

On 04-05-2006 12:16 pvanduijn wrote:
Ik kan de cursus Bahasa Indonesia bij de LOI aanbevelen. Hoewel het gericht is op het formele bahasa Indonesia (hoe kan het ook anders...er zijn zoveel informele varianten) kun je het in de praktijk goed gebruiken. Ik heb heel veel aan deze cursus gehad. Je krijgt een goede basis (goede woordenschat - circa 2000 woorden) voor het dagelijks gebruik. De informele taal krijg je daarna vanzelf wel onder de knie. Ik ken ook iemand die de cursus via NTI heeft gevolgd...maar deze persoon was daar niet over te spreken...de kwaliteit van het lesmateriaal van de NTI is echt belabberd slecht. Als je nog vragen hebt, over de cursus kun je me altijd lastig vallen. Op www.loi.nl (zoeken op bahasa) vind je ook wat commerciele informatie over de opleiding.

Is die cursus bij de LOI geen rip-off?? Ik ben gewoon zelf naar de Openbare Bibliotheek gegaan en heb daar een aantal maanden lang een stoffige cursus geleend, kostte me slechts 50 euro bij elkaar, in ieder geval een stuk minder dan bij de LOI!

Gracias. Sama sama

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

voor degenen die javaans willen leren

- J.J. Ras, Inleiding tot het modern Javaans. 3e druk, 's-Gravenhage, Nijhoff, 1994. Verkrijgbaar bij het KITLV, gebouw 1176
- Th. Pigeaud, Javaans-Nederlands handwoordenboek. 4e druk, 's-Gravenhage, Nijhoff, 1989. Verkrijgbaar bij het KITLV, gebouw 1176
- Ben Arps ea. Hedendaags Javaans Universiteit van leiden 2000

Dan heb ik via onze kennis Theo A. Vermolen ook nog het nederlands-javaans woordenboek, die hij in eigen beheer uitgaf.
Maar dit is het boekje van Pigeaud in de ouwe spelling

Voor de Balinese taal zijn er nog wat boekjes in het Bhsi verkrijgbaar
ik heb er een stel, te veel om op te noemn..

Ik zoek nog steeds het boekje van pater kersten over Balinees leren.
(hou me aanbevolen)

De beste manier om bahasa Indonesia te leren is het gewoon te spreken en goed naar indonesers luisteren tijdens huis en keuken praat.
Daarbij ook goed opletten dat het geen jakartaans taaltje is met veel slang

Niet te veel grammatica, want BhsI is als spreektaal bedoeld.
Het beste is zelf een relatie aangaan met een indonesische Emoticon: Smile

Nooit BhsI proberen te leren van indische sites, want de meeste lui daar hanteren daar de oude spelling of de nederlandse schrijfmethode (c = tj, u = oe), en dat is terug naar de tijd.

Vaak is het ook niet eens BhsI maar een kromme taal die door moet gaan voor indische cultuur.. Maar ja, wat niet recht is, is ook krom..

Je schrijft toch ook niet grootsch, groote, huisch oid.

Nog effe een andere link
gewoon klikken op het icoontje WINDOWS MEDIA

http://www.rtvgaruda.com/content.php?cid=1051

Ed

Sweet young thing

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Natuurlijk grote kolder om Javaans te gaan leren, heb je helemaal niets aan, of je moet een cultuurfreak zijn. Alleen interessant voor mensen die alleen op Java verblijven in de desa. Zelfde geldt voor Balinees, dat is voor VvB. Komt nog bij dat als je Javaans gaat leren je ook nog eens die cultuur een beetje moet begrijpen want anders breng je dr nog geen hout van terecht. Ik heb altijd beweerd dat het goed spreken en vooral schrijven van bahasa Indonesia moeilijk is, daarvoor ben ik (natuurlijk) uitgelachen. Want die Belanda's zijn nou eenmaal zo slim. Nou ik lach me rot wat ik sommigen hoor brabbelen die hiero nog langer zitten dan mijn, niet te geloven die stumpers. Inderdaad is op de kut de beste plek om bahasa Indonesia te leren, vooral het juiste gebruik van "lagi sayang"

Ik heb veel aan : Indonesisch voor beginners" gehad door Harmani Jeanne Ham (he das haram Emoticon: Shiny ) Eigenlijk moet je het boek van Prof. Dr. A. Teeuw "Leerboek bahasa Indonesia hebben. het is verschrikkelijk om te lezen, zeer ouderwetsch taalgebruikl, maar als dat eenmaal gelukt is begrijp je het wel voor de rest van je leven.
In Indonesia kan je ook het soort boeken kopen als Tata bahasa praktis Indonesia en Komposisi bahasa Indonesia, maar moet je wel gevorderd voor zijn. Zeer leerzaam, althans voor mijn. Kosten 30 - 40.000 Rp, ook weerbij Gramedia.

Kocht nog eens een Kamus Bahasa Jawa - jawa - indonesia bij Gramedia voor 12000 Rp gekocht op krantenpapier gedrukt, voor schoolgebruik, ziet er goed uit. Leg ik af en toe achteloos op tafel.

Gruces

spacer line  

Ik leer indonesia via de computer (cd-rom) van rosseta stone.

en/of

Ik heb via een grootte boekhandel "Colloquial Indonesian" gekocht voor 50 euro.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ed Vos

He Ziel, "suaraindootje"
Bedankt voor je toch vele reklames die je voor me maakt

Graag gedaan
ja waneer is er weer een Indo avond 13 mei geloof ik weet het zeker.
Als ik kan want ik heb meer verplichtingen van andere je ziet ik ben mensen ook aan het prikkelen om Indonesie als favoriete land te promoten.
Veel sukses gehad met een hollandse dansgroep en indische verkleed partij.
Poppetje gezien Kastje dicht
Wanneer ik in indonesie ben zullen wij proberen hen daar boeren kleren aan te laten trekken of Volendammers van maken
lekker toch die verschillen!!!

pretbek
User
spacer line

Nou, ik heb genoeg te lezen geloof ik! Die cursus van de LOI kost E46,50 per maand dus dat is idd wat meer dan lenen bij de bieb... Ik heb zelf ┤Leerboek Indonesisch┤ van Hein Steinhauer via via kunnen lenen. Dit is een boek met een cd-rom. Als ik een eind op weg ben zal ik ┤m hier ook ff evalueren...
Verder blijf ik hard op zoek naar echte les, dat motiveert mij zoveel meer om na een dag studeren nog iets anders te gaan leren..

Bedankt voor de vele reacties!

spacer line  

Een paar kerels hier op het werk komen uit Medan, dat klinkt gewoon bijna als Manderin, Ik kom er wel achter dat er echt veel verschil zit in de vele dialecten hier, het zijn gewoon verschillende talen, niet dialecten

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,847,173 topic views - 234,926 posts - 13,697 topics - 25,657 members - last post @ 14-11-2019 14:13 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,667,663 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com