indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

open new topic | reply to this topic | newest topics | active topics | login
londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 18-04-2006 08:33 Jeroen wrote:
Hiertussen zat ook Jalan Raya Pos, inderdaad van de VPRO. Ik ga deze maar eens op DVD zetten, want die banden zullen binnenkort wel uit elkaar vallen.

Krijgen dan alle toegewijde en trouwe forumkoelies een gratis (illegaal Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny )
copietje van de Boss ? Hebben ze weer wat om over te lullen Emoticon: Bye bye

Gruces

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Indonesische schrijver Pramoedya (81) overleden
Uitgegeven op zondag 30 april 2006 om 10:42:09

(Novum/AP) - De Indonesische schrijver Pramoedya Ananta Toer is zondag in zijn huis bij Jakarta overleden in het bijzijn van zijn familie. Een dochter van de auteur heeft dat bekendgemaakt. Hij is 81 jaar geworden. Pramoedya vocht voor democratie in Indonesië en had veel kritiek op het regime van oud-president Soeharto.Indonesische schrijver Pramoedya (81) overleden

Pramoedya werd meerdere keren genomineerd voor de Nobelprijs voor literatuur. Hij schreef 34 boeken, die zijn vertaald in 37 talen. Hij zat jarenlang in de gevangenis onder verschillende elkaar opvolgende regimes. Toen oud-dictator Soeharto aan de macht was, zat hij veertien jaar lang in de cel.

Een van zijn bekendste werken, The Buru Quartet, gaat over de Indonesische strijd voor onafhankelijkheid van de Nederlanders. Het manuscript hiervoor schreef Pramoedya terwijl hij gevangen zat op het eiland Buru. Hij schreef op stukjes papier die uit de gevangenis werden gesmokkeld.

Tijdens zijn leven werden zijn boeken met regelmaat verboden. Veel van zijn manuscripten werden in beslag genomen door de autoriteiten en later verbrand.

De schrijver werd donderdag opgenomen in een ziekenhuis, met complicaties door diabetes en hartklachten. Hij lag twee dagen op de afdeling intensive care, maar vroeg zaterdag om ontslag uit het ziekenhuis.

[Copyright 2006, Novum]

Toch even in het Nederlands dit bericht, die ouwe communist is niet meer. Zeker een groot verlies, want Indonesiers met zo een positieve beroemdheid als die PA Toer zijn er niet. Gek dat de beroemdste Indonesier een schrijver was, in een land waar niet gelezen wordt. Misschien brengt zijn dood daar verandering in. Ik ben net "Larasasti" van hem aan het lezen, met veel moeite. had al een vernietigende resensie in het hoofd, vanzelfsprekend stel ik deze nu uit, want over de doden niets dan goed.

Rust zacht verworpene der aarde, met jou is er een bizonder ras uitgestorven

Lon

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 30-04-2006 12:34 londoh wrote:
. Gek dat de beroemdste Indonesier een schrijver was, in een land waar niet gelezen wordt. Misschien brengt zijn dood daar verandering in. Lon

De beroemdste Indosenier ?

In een land (zijn land) waar niet gelezen wordt.?
As het zo is , waar is hij dan beroemd ?
In welke land ,welke kringen ,(of in welke forum) ?
Doet me denken aan een russische schrijver , zijn werk werd ook verboden .
Dus werd gesmokkeld naar buitenland en uitgegeven in Nederland.
En toen is hij bekend geworden.
Wie weet dat het ook bij Pak Toer alm. gaat gebeuren.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Welke Indonesier is dan nog beroemder ? Si Dia ? Nou als jij de pijp uitgaat komt er zelfs op dit forum geen I.M. Emoticon: Shiny

Laat niet al dank voor het aangenaam verpozen,
den eigenaar van het forum, den schillen en den dozen

Nou is dozen voor ruime uitleg vatbaar Emoticon: Laugh out loud

PA Toer was beroemd maar niet goed (M.I.) Zo een linkse coryfee, ze lullen alleen maar over de keren dat ie gevangen zat, niet over ze boeken.

Gruces

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Doe PAT legt nu dit in ze kain te neurien Emoticon: Yes!

Ontwaakt, verworpenen der aarde!
Ontwaakt, verdoemd’ in hongersfeer!
Reedlijk willen stroomt over d’ aarde
En die stroom rijst al meer en meer.
Sterft, gij oude vormen en gedachten!
Slaaf-geborenen ontwaakt, ontwaakt!
De wereld steunt op nieuwe krachten,
Begeerte heeft ons aangeraakt!

Makkers, ten laatste male,
Tot den strijd ons geschaard,
en D' Internationale
Zal morgen heerschen op aard’!

De staat verdrukt, de wet is gelogen,
De rijkaard leeft zelfzuchtig voort;
Tot merg en been wordt d’ arme uitgezogen
En zijn recht is een ijdel woord
Wij zijn het moe naar anderer wil te leven;
Broeders hoort hoe gelijkheid spreekt:
Geen recht, waar plicht is opgeheven,
Geen plicht, leert zij, waar recht ontbreekt.

Makkers, etc..

De heerschers door duivelse listen
Bedwelmen ons met bloedigen damp.
Broeders, strijdt niet meer voor anderer twisten,
Breekt de rijen! Hier is uw kamp!
Gij die ons tot helden wilt maken,
O, barbaren, denkt wat ge doet;
Wij hebben waap'nen hen te raken,
Die dorstig schijnen naar ons bloed.

Leuke song voor 1 mei trouwes Emoticon: Laugh out loud

Hitami
User
spacer line

P.A.T. is aantal keren genomineerd voor nobel prijs en terecht.
Niet alleen dat hij mooie kan schrijven maar ook in staat om de gevoelens van de verworpene der aarde te uiten. Dus de situatie maak hij zoals hij is, altijd in strijd tegen de machthebbers en zijn systemen.

Het feit dat Indonesie nog steeds niet bevrijd o.a. van de aarmoede, door zijn vertrek is een grote verlies voor de hele natie.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

De dood van PA Toer lijkt wel belangrijk nieuws maar was het niet vandaag. In Tuban (Jatim) is de pleuris uitgebroken, de bevolking was het niet een met de plaatstelijke verkiezingsuitslag en heeft de boel kort en klein geslagen, het huis van de Bupati in de fik gestoken plus het kantoor van de KPU. Er is een avondklok ingesteld en de polisi heeft orders om iedereen die zich verdacht gedraagt onmiddelijk neer te schieten. In Wonosobo is de meest gezochte terrorist van Indonesia Noordin M. Top weer es aan de polisi ontsnapt, wel zijn dr 2 anderen met kogels doorzeelfd. Waarschijnlijk heeft Jeroen dit allemaal morgen in het Engels, Dit was achter de feiten en het net aan door Lon die vandaag toevallig de TV aan had, wor je echt kotzzzzmizzelijk van Emoticon: Red face

Gruces

Hitami
User
spacer line

Het zelfde voor i mei, wanneer men tegen de gezaghebbende verzetten, mogen ze gericht schieten. Dus Jakarta is gewaarschuwd. MACET.......

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Ze lieten nog even de persiapan van de Polisi in Bogor zien, zo een kepolri, voor de troepen, met zo een strak rock en roll politieuniform aan, broek 1 maat te klein overhemp 2 maten, de knopen barstten bijna van ze pens. Zo een glimmende pompstok in ze hand en dan die pet, een SS'er zou stinkend jaoers worden, die kop was 2 maal zo hoog, en die klep kwam tot ze snor, maar ze zijn op alles voorbereid, zelfs alle auto's en motoren waren met benzine gevuld. Leger idem dito. Tis toch wat, er gaan zwaar onderbetaalde arbeiders demonstreren. Tis dat PA Toer nog niet in ze graf legt anders zou ie zich een paar keer omdraaien.

Hitami
User
spacer line

Op het journal, werd de berichtgeving eenzijde over P.A. Toer weergegeven. Ze vertellen niet dan hij onder Nederlandse bewind ook gevangene gezet, wel onder Soekarno en Soeharto.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Die Pram had ook voor de Japanners gewerkt, dat heette collaboreren in NL tijdens de jaren vlak na WO II. Gisteren nog even in "Larasati" gelezen. Ik kwam tot de conclusie dat die Pram wel consequent is, hij staat altijd aan de kant van de gewone man. Hij is ook eigenlijk min of meer een autodidact met een heel gewone opleiding. Dat zijn zaken die ik zeer bewonder. Ik geloof dat ik de persoon interessanter vind dan hetgeen hij heeft geschreven, daar heb ik bijna geen goed woord voor over, dus zwijg ik maar. In 4 maanden 7 boeken van de man gelezen. Slechts eentje vond ik de moeite waard. Ik heb echter 2 boeken die door hem zijn samengesteld, en 1 daarvan behoord tot mijn favoriete lectuur. Dat is" Tempo Doeloe", verhalen in het pasar Maleis. De andere heet "Cerita dari Digul" verhalen uit de 1930'er jaren van ex-Digulisten, ook zeer de moeite waard, hoewel een paar verhalen zijn te moeilijk voor mij.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Er is de laatste dagen veel over die Pram te lezen. In elk stuk wordt uitgebreid op zijn vele gevangenschappen ingegaan, vooral die op het eiland Buru. Ook dat verhaaltje van het alvast vertellen van zijn 4 romans die nu het Buru- kwartet genoemd worden aan zijn medegevangenen. Nou is dat "gevangen" een beetje overdreven, dan denk je aan tralies en donkere vochtige cementen hokken, met voor de stalen deur een boom van een sadistische bewaker. Die ex-communisten werden gewoon op Buru neergedoderd en mochten het uitzoeken. Ze zijn daar in de rijstverbouw gegaan. Er zijn er na hun vrijlating nog een heleboel achtergebleven omdat ze het daar wel naar hun zin hadden.

En dan dat "verboden lectuur", het blijkt dat die Pram tijdens deze periode behoorlijk gelezen werd, welliswaar illegaal, er circuleerden kopieen van zijn werk. Ik weet niet hoe dit in het buitenland terecht is gekomen. Wat ik wel weet is dat het werk van die Pram als eerste vertaald in NL verscheen. Ik vraag me nog steeds af waarom de man zo beroemd is, om zijn werk of om zijn gevangenschappen ? En dan dat kandidaat voor de Nobelprijs, gelukkig dat hij hem niet gekregen heeft, want daarvoor is de kwaliteit van zijn werk toch veels (!!) te laag. Als ik hem vergelijk met 2 soortgelijke schrijvers die de Nobelprijs wel hebben gehad nl. V.S. Naipaul en Gabriel Garcia Marques, bij die 2 vergeleken is Pram een dilletant

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 05-05-2006 02:29 londoh wrote:
En dan dat kandidaat voor de Nobelprijs, gelukkig dat hij hem niet gekregen heeft, want daarvoor is de kwaliteit van zijn werk toch veels (!!) te laag. Als ik hem vergelijk met 2 soortgelijke schrijvers die de Nobelprijs wel hebben gehad nl. V.S. Naipaul en Gabriel Garcia Marques, bij die 2 vergeleken is Pram een dilletant

Als je ziet dat zelfs Nederlandse dagbladen artikelen wijden aan zijn dood en zijn werk, dan kan hij in mijn ogen nooit een dilletant zijn. Zelf heb ik "Meisje van het strand" en de "Guerrillafamile" gelezen en beide boeken konden me wel bekoren. Zag vandaag op de tv. dat Karel Appel was overleden. Zijn werken werden in Nederland niet tot matig gewaardeerd, terwijl hij in het buitenland een gevierd schilder was. Kunst, in welke vorm dan ook, wordt altijd persoonlijk gewaardeerd. Het is dan ook zwaar overdreven om Pramoedya een dilletant te noemen, omdat je er niet gecharmeerd van bent. Zeg gewoon dat je zijn boeken niet te pruimen vindt. Emoticon: Yes!

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

My (s)talking thumbstone shadow hits again. Ik heb inmiddels zo een 10 boeken van deze meneer gelezen, en vind ik er geen zak aan. Ik heb hem vergeleken met twee schrijvers die ik vrij goed ken. Ik dacht dat daar wel enige kennis van zaken uit zou kunnen blijken, tis trouwens een persoonlijke mening.(er staat trouwens :"bij die 2 vergeleken is Pram een dilletant "...Blinde Emoticon: Bye bye ) Ik lees zijn boeken omdat ik er geen zak aan vind, maar wel omdat hij een van de beroemste Indonesiers is. Dat hiero uit moge blijken dat ik behoorlijk gestoord ben. Maar mijn mening hoef ik niet uit dagbladen te halen, zo pikun ben ik nog lang niet Emoticon: Shiny

Ik las vanochtend ook van Karel Appel, heb ik onbewust altijd erg veel waardering voor gehad. Als jochie op tekenles maakte ik of Picasso's of Karel Appel's. Een heel groot kunstenaar is van ons heen gegaan. Kleur en vrolijkheid, dat is mooi.

NB, Sapulidi heb je niets anders te vertellen dan als een Beo op mijn berichies te reageren ?

Hitami
User
spacer line

Londoh,

Ik vind het knap van jou, 10 boeken lezen van een schrijver die je geen zak vond !!! ik zou het niet kunnen, laat staan aan denken !!!

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Ach Hitami ik houd van lezen. Ik lees deze boeken om te weten, net als een kind zijn PR moet doen Of een ouwe kambing die niet van moeders op de kut mag, gaat ie maar lezen, komt altijd van pas as ik dr weer eens eentje af wil bekken. Je kent wel die mensen die iets in een krant lezen of iets horen en dan net doen alsof ze deskundig zijn. Nou die heb ik graag, rauw met veel cabe rawit.

Dat van die "10 geen zak aan" is overdreven "Het Glazen huis" vond ik goed, alleen kon ik het niet zo waarderen omdat ik net daarvoor die drie andere uit dit kwartet had gelezen. Maar ik wil het nog eens overdoen in het bahasa Indonesiq. Dan was Jalan Raya Pos, Jalan Daendels een aardig niemendalletje. Dan heb ik nog twee boeken die door hem zijn samengesteld "Tempo Doeloe, Antologi sastra pra-Indonesia" en "Cerita dari Digul" deze vind ik zeer goed. Als je het eerste boek leest dan weet je meteen waar die ouwe heeft gepinjamd hele stukken heeft ie overgenomen. Nou dat vind ik erg bedenkelijk voor een schrijver die zo nodig een Nobelprijs moest hebben. Maar ja leer mij die boomapen kennen. Ik heb nog ergens "Bukan Pasar malam" leggen, ik weet niet of ik die heb gelezen, kan het niet vinden zal wel n Amsterdam leggen. Dat gelul krijgje als je in 2 werelden leeft.

Gruces

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 05-05-2006 05:12 londoh wrote:
My (s)talking thumbstone shadow hits again. Maar mijn mening hoef ik niet uit dagbladen te halen, zo pikun ben ik nog lang niet Emoticon: Shiny

NB, Sapulidi heb je niets anders te vertellen dan als een Beo op mijn berichies te reageren ?

Zo Londoh, raken we geïrriteerd? Je hebt hier op dit forum toch klapvee genoeg. Een ander geluid is toch ook verfrissend, of niet soms? Of houdt meneer niet van tegenspraak? Emoticon: Bye bye
Is trouwens een bekend verschijnsel bij mensen die denken de waarheid in pacht te hebben Emoticon: Yes!

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Je zou bijvoorbeeld inhoudelijk kunnen reageren ipv die standaardpraatjes van je.
Even op zoek gaan naar je hersens, ik hoop dat je ze ken vinden, sukses Emoticon: Shiny

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 05-05-2006 15:23 londoh wrote:
Je zou bijvoorbeeld inhoudelijk kunnen reageren ipv die standaardpraatjes van je.
Even op zoek gaan naar je hersens, ik hoop dat je ze ken vinden, sukses Emoticon: Shiny

Och wat jammer nou toch. Meneer gaat grof en persoonlijk worden. Ook weer typisch een kenmerk voor een persoon die geen enkele tegenspraak duldt. Emoticon: Yes!

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Had je ook nog iets over Pram te melden ? Steeds maar over die meneer en die amateur analyses. Als die meneer hulp nodig heb gaat ie wel naar een professional, aan zijn lijf geen kwakzalvers Emoticon: Shiny

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 05-05-2006 16:48 londoh wrote:
Had je ook nog iets over Pram te melden ?

Ik reageer nooit op commando's. Als je het beleefder vraagt zal ik er misschien over nadenken. Maar ik ken je niks beloven. Emoticon: Nice

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Had je ook nog iets over Pram te melden ?=vraagteken dus een vraag
Meld iets over Pram! = bevel

Hoeft voor mij niet hoor, wat maakt het uit een paar woorden meer of minder. Emoticon: Shiny .

arie_h
User
spacer line

Via een ander draadje kwam ik ineens bij deze doodgebloeide egoshow terecht. Meer dan terecht dat dit onderwerp een zachte dood gestorven is.
Overigens wel fijn dat heer Lon ons cultuurbarbaren ons terloops geheel off-topic nog even in één zinnen uitlegt wat grote kunst is. Niet volgens hem persoonlijk, nee, hij weet wat goed voor ons allemaal is: Karel Appel! Want:

"Kleur en vrolijkheid, dat is mooi."

Astemblieft zeg! Hou het bij je boomapen en je muntenverzameling aub.
En om even on-topic te komen: welke zelfgeproclameerde Indonesiëkenner presteert het om pas 16 jaar (of was het nog langer?) na aankomst in een land 's een blik te werpen op het werk van een vd belangrijkste figuren van 's lands literatuur en bovendien na de eerste 265 pagina's van de pakweg 5000 bladzijs die de beste man geschreven heeft, zijn oordeel al klaar te hebben?

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Lijkt wel het tropisch vogelenhuis hiero, ik hoor dr nog eentje krassen Emoticon: Bye bye

Vandaag weer een boek vannem gekocht, oude schrijfseltjes door zijn dochter bijeengeveegd. Lekker voor in et viegtuig, vervangende ergernis Emoticon: Shiny

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 31-05-2006 11:18 arie_h wrote: Overigens wel fijn dat heer Lon ons cultuurbarbaren ons terloops geheel off-topic nog even in één zinnen uitlegt wat grote kunst is. Niet volgens hem persoonlijk, nee, hij weet wat goed voor ons allemaal is: Karel Appel! Want:

"Kleur en vrolijkheid, dat is mooi."

Jammer dat dir topic zo verziekt is geworden, maar ja moet men zelf weten. Ik heb gewoon mijn mening over deze schrijvert gegeven, heb de moeite genomen om de boeken te lezen. Moet men een "grote schrijver" goed vinden ? Ik onderschat het belang van die man zeker niet, anders was ik nooit aan de lectuur van zijn werk begonnen. Volgens een artikel in Kompas maakte hij van zijn spelling een rotzooitje (in het bahasa Indonesia) heel erg inconsequent.

Het was trouwens een ander die over K.A. begon, ik sprak slechts waardering uit. Het is wel duidelijk dat Arie zich beter niet met lezen bezig moet houden Emoticon: Shiny

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

open new topic | reply to this topic | newest topics | active topics | login

78,745,379 topic views - 236,098 posts - 13,703 topics - 27,371 members - last post @ 18-01-2020 19:05 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

128,435,863 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com