indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Jakarta, the Big Durian > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

pls help..

anyone here know where i can find old-new literature about pieter erbelveld?
he was a half-half who was convicted to commit a rebellion in batavia when VOC was still around.
some literature said he was a rebel and some said he was a good guy that had a generous mission

he was slaughtered massively along the street of pangeran jayakarta, pulled by 4 horses. that street is now called "jalan pecah kulit"

i'd be curious to "investigate" this, but i dont have enough resources to conduct further research, maybe u guys know somewhere i can find articles about pieter erverbeld?? Emoticon: Smile ive search over the internet, but some are in dutch, i cant read them..grrrrr

aku tak memiliki cinta, aku hanya memiliki nafsu, telah kubunuh cintaku dan ku kubur dalam-dalam sanubari www.ryanwijaya.com

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

You mean Pieter Eberfeld. If he was a half-caste I don't know. I don't think he was a rebel, and certainly not that he had a good mission. He was more someone with a deep personal grudge and with a vengeance.
He was a very rich man, who inherited from his father a huge estate. The VOC-government (then under governor-general Zwaardecroon) claimed a part of it (nothing changes really, doesn't it, at least not in Jakarta/Batavia). In 1722 Eberfeld had the plan to kill the members of the high government (hoge regering). But his slaves (!) warned the government, which acted immediately. After torture Eberveld confessed his plans and was sentenced to death.
If he was torn apart by four horses I don't know. I don't think so, because the common punishment in that period was different (bound backwards to a cross, nibbed a the six fleashy parts by hot irons, breaking of all the bones of the lower part of the body, finally beheading, the putting of the head on an iron pin, and then they let the body and head stand for a couple of weeks). His house was torn down and his estate walled in and his head was put on this wall. A stone with an inscription that it was not allowed to build anything on this space, was only removed during the Japanese presence in Indonesia.
If you are really interested I can look for more literature. Papers on his "rebellion" and his criminal file can be found in the arsip national republik indonesia, which holds the largest VOC-archive in the world.

spacer line  

so his name is pieter eberfeld? many literature i read in indonesian said it's erbelveld. it said his father was germany (??) and his business was shoemaking, his father got married with an indonesian woman
it's mentioned that he planned to do a rebellion, to kill all the VOC ppl in batavia but...

rumours said that pieter's daughter who fell in love with VOC soldier broke the secret. many books/articles also said that he indeed was killed by 4 horses along the streets, indonesian ppl then called it " jalan pecah kulit"

there is also mentioned that there was a statue where he died
ppl can piss on that statue, in the articles i read, he's described as a bad guy

maybe i should head out to ANRI (arsip national republik indonesia)
but do you think the resources will be in indonesian languange?

thanks a lot diederick!!

aku tak memiliki cinta, aku hanya memiliki nafsu, telah kubunuh cintaku dan ku kubur dalam-dalam sanubari www.ryanwijaya.com

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Today I found the original sentention of Pieter Erberfeld (or Eberfeld, there are several ways of writing his name, but Erbelveld is wrong)(source: archief Schepenbank, sententies 1722). He was sentenced, along with 19 others (javanese and slaves) for high treason.
The punishment was indeed very cruel (even for the standards of that time). He was bound backward to a cross, then his right hand was chopped off, then the flesh of his legs, arms and breast were torn out by hot iron rods, then his body was cut open from below, his heart taken out which was thrown into his face, finally he was decapitated and his body cut in four pieces (so not by horses), this pieces were hang in the four quarters of the city. Similar punishments were administered to his complices.
Eberfeld (or Erberfeld) was a son of a German father and a Javanese mother. In 1722 he was 59 years old. His house, outside the city then, was demolished and a "wall of shame" (schandmuur) was erected on which a stone replica of his head was placed on top of a pike. A "plaquette" with the words " Uit een verfoeilijke gedachtenis aan de gestrafte landverrader Pieter Erberfeld zal niemand op deze plaats mogen bouwen, timmeren, metselen of planten, nu niet en nimmer. Batavia 14 april 1722" (out of a detestable memory of the punished traitor Pieter Erberfeld it is not allowed to nobody to build or plant at this place). The head and plaquette are now in museum Prastasi (Tahah Abang).
Off course you can go to the ANRI, but almost all documents are in Dutch, and to make it more complicated; in Old Dutch and in old handwriting

spacer line  

u seem so fluent with the languange, you are not indonesian are you? Emoticon: Smile

can i get your email address?so i can have further correspondence with you (if u dont mind) , i wanna know more about him on a purpose
i cant find your email address here...if u have time drop me a line at ryanRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.ryanwijaya.com

is there good resources in english at least?--on internet-- i cant find any,most of them are in dutch. and i seem can't trust indonesian literature about him,most are just rumours
i know where ANRI is located.i should visit the place then

and thanks a lot! Emoticon: Smile

spacer line  

let me do a wild guess. u are working in the embassy??? Emoticon: Smile

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Missed! No, I don't. I send you a email.

spacer line  

Hi Diederick

Where can I find the original Dutch documents about Pieter Erberveld? I can still understand old Dutch although I have to read slowly. I can hardly imagine how such punishments could be carried out, even at that time. It is said that his example was Guy Fawkes who was hung, drawn and quartered. This was the common punishment for high treason

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Hi Flyingdagger

Here you have opened an old topic from 2004. Diederick is no longer a member here for years and works to my knowledge not longer as an archivist in Jakarta. Still, good luck to your quest for your desired documents about Peter Erberveld

milarepa
User
spacer line

Hi Flyingdagger,

Here info in Bahasa about Pieter Erberveld. I will try to find a copy of the original punishment.:

Pieter Erberveld

Tugu peringatan Pieter Erberveld di sekitar tahun 1885

Litografi tugu peringatan Pieter Erberveld (1888-1889)
Pieter Erberveld (juga Pieter Erberfeld atau Peter Elberfeld, lahir Ceylon, ???? - meninggal Batavia, 12 April 1722) adalah seorang tokoh yang tercatat pernah dihukum mati oleh VOC pada tahun 1921 karena dianggap memimpin konspirasi dan sejumlah kekacauan yang bertujuan menentang kekuasaaan VOC.
Elberfeld adalah orang Indo Jerman-Siam namun kemudian bekerja di Batavia. Nama keluarganya menunjukkan bahwa keluarganya berasal dari Elberfeld, yang sekarang menjadi bagian dari kota Wuppertal, NRW, Jerman. Ayahnya datang ke Batavia sebagai penyamak kulit. Setelah ia diangkat sebagai anggota Heemraad untuk mengurusi kepemilikan tanah di daerah Ancol, ia menjadi tuan tanah. Kekayaan ini diwariskan kepada anaknya.
Menurut versi VOC, Elberfeld bersekongkol dengan beberapa pejabat Banten di Batavia untuk membunuhi orang Belanda pada suatu perayaan pesta. VOC juga menuduh ia bersekongkol dengan keturunan Surapati di Jawa bagian timur. Tidak diketahui motivasi Elberfeld sesungguhnya, apakah ia memang ingin membantu orang Banten (dipimpin Raden Kartadriya) menguasai kembali Batavia, atau ia memiliki rencana sendiri, apabila Belanda enyah dari sana, karena ia sakit hati atas perlakuan Gubernur Jenderal Johan van Hoorn yang telah menyita tanahnya.
Rencana pembunuhan ini bocor karena ada budak yang melapor ke VOC. Versi lain mengatakan, kalau Sultan Banten-lah yang membocorkan karena ia khawatir akan pengaruh Elberfeld dan Kartadriya yang akan merongrong kekuasaannya.
Godee Molsbergen, yang menulis tentang peristiwa itu, melihat banyak kejanggalan pada tuduhan yang dialamatkan VOC terhadap Elberfeld.
Ia dihukum mati bersama dengan Kartadriya dan 17 orang penduduk asli lainnya di halaman selatan Benteng Batavia, bukan di halaman Balai Kota. Pelaksanaan hukuman mati itu digambarkan sangat sadis, dilakukan dengan menarik kedua tangan dan kaki, masing-masing diikat pada seekor kuda. Akibatnya, tubuhnya terpotong. Hal ini dilakukan VOC untuk memberikan efek jera kepada penduduk agar tidak lagi mencoba-coba melakukan perlawanan pada mereka.
Tubuh Elberfeld dimakamkan di suatu sudut di Jalan Pangeran Jayakarta, Jakarta sekarang dan di sana kemudian didirikan suatu tugu peringatan. Di tugu itu dipajang tengkorak Elberfeld yang ditusuk tombak dan di bawahnya terdapat prasasti. Saat kedatangan Jepang 1942, tugu itu dihancurkan namun prasastinya dapat diselamatkan. Replikanya kemudian didirikan kembali. Sejak tahun 1985 tugu itu kemudian dipindahkan ke Museum Prasasti Jakarta karena tempat tugu itu berdiri dijadikan ruang pamer mobil. Kampung tempat makam ini sekarang dinamakan Kampung Pecah Kulit, konon karena kulit Elberfeld terkelupas akibat hukuman itu.
[sunting]Sumber

Kompas Daring edisi 29 Desember 2003, diakses 25 Oktober 2008
Horton, William Bradley. "Pieter Elberveld: The Modern Adventure of an Eighteenth-Century Indonesian Hero," Indonesia 76 (October 2003): 147-198
Yamamoto, Mayumi. "Spell of the Rebel, Monumental Apprehensions: Japanese Discourses On Pieter Erberveld," Indonesia 77 (April 2004): 109-143

milarepa
User
spacer line

milarepa
User
spacer line

Hi Flyingdigger,

The following link will give you access to an article about Pieter Erberfelt.

milarepa
User
spacer line

Hi Flyingdigger,

A new try to the link:

http://www.jstor.org/pss/3351352

Also to the second picture about the Pieter Erberfelt monument:

Emoticon: Puh! ieter_Eberveld.JPG">

milarepa
User
spacer line

milarepa
User
spacer line

Hi Flyingdigger,

Hereby the complete story about Piter (in Dutch).

ERBERVELT (Pieter) (2), geb. waarschijnlijk in Siam en ged. 9 Januari 1676, om het leven gebracht te Batavia 1722, zoon van den voorgaande. Onder de bataviasche mistiezen zijn weinig opmerkelijke persoonlijkheden aan te wijzen; een der meest bekenden is wel deze man, wiens monument nog heden de aandacht trekt. Hij had van zijn vader een vrij aanzienlijk vermogen gerfd, ook de looierij, waarin met twaalf slaven gewerkt werd. Men mocht hem een welgesteld burger noemen. Zijn nette handteekening wettigt het vermoeden, dat hij behoorlijk onderwijs had genoten. Omstreeks 1721 zouden er vreeselijke dagen voor hem aanbreken. Aan het hoofd der indische regeering stond sedert 13 Nov. 1718 Henricus Zwaardecroon, een landvoogd, die voor geen middelen terugdeinsde om verzet te breken, dat zijn
[p. 491]
bedoelingen of zijn eigenbaat in den weg kon staan. Het noodlot wilde, dat de G.-G. als bezitter van het landgoed Laanhof, ook aan den weg van Jacatra, E. tot buurman had. Reeds vr hij de hoogste sport op de ambtelijke ladder bereikt had, was het hem gelukt door successieven aankoop van 34 stukken land zijn eigen terrein een enorme uitbreiding te geven. Dat van den looier was tot zijn ergernis niet te koop. Dan was het den G.-G. Joan van Hoorn (1705-09) in dat opzicht heel wat gemakkelijker gegaan. De oude Erbervelt had al jaren lang het land Pondokbamboe, aan de Sontar gelegen, in bezit gehad en in cultuur gebracht. Zijn zoon had het ook reeds elf jaren ongestoord bezeten, totdat heemraden in 1708 hem, daar hij geen eigendomspapieren kon vertoonen, noodzaken wilden over al die jaren zeer hooge pacht te betalen, terwijl hem tegelijk het verdere bezit van het land werd ontzegd. Den eersten cisch had men wel is waar laten varen, maar het hoolddoel was bereikt. Het land maakte nl. n geheel uit met het terrein van van Hoorn. Deze zaak was op touw gezet onmiddellijk nadat Reykert Heere (zie aldaar), de latere protg van Zwaardecroon, als secretaris van heemraden was opgetreden. Het is dus uiterst verklaarbaar, dat de gemoedsstemming van E. niet van de zonnigste was. Mon noemde hem een malcontent, een lastigen kerel, strooide uit, dat hij een echte Mohammedaan was, die zich had laten besnijden, en voegde er bij dat hij uiterst fanatiek was. Er heerschte in het jaar 1721 een onrust, een wantrouwen, een gevoel van onveiligheid in Batavia. Op 16 Aug. van dat jaar had een felle brand gewoed op de equipage-werf en wel onder zeer verdachte omstandigheden, die sterk aan kwaadwilligheid deden denken. Wat moest men beginnen bij een opstand of beleg, als scheepsbehoeften, alleen uit Europa te bekomen, door vuur vernield waren. De oorzaken der ramp bleven even onnaspeurbaar als de daders. Op 31 October had een woeling onder de naburige Bantammers plaats, wat het onbehaaglijk gevoel nog verhoogde. Eindelijk werden op 26 December daaraanvolgende eenige voetzoekers op een der kruithuizen geworpen. Bij dit alles houde men rekening met het feit, dat onze voorouders in de indische hoofdstad leefden te midden van een talrijke niet altijd vredelievend gezinde slavenwereld, dat de troepenmacht vaak onvoldoende, een vloot dikwijls geheel afwezig was. Men had dus maar het woord samenzwering te uiten, of de toch al verontruste massa kwam in beweging en geraakte in een agitatie, waarin men alles geloofde. Erbervelt zou het ondervinden. De eenvoudige leerlooier, de malcontent, en hij had er reden toe om dit te zijn, de zoogenaamde rijke renegaat, werd, dank zij 's landvoogds handlanger R. Heere, aangezien voor een oproerling, die het snoode plan had uitgebroed op den dag na nieuwjaar 1722 geheel de bataviasche bevolking uit te moorden. Niet minder dan 17000 Javanen heetten in het complot betrokken te zijn en nog 10000 man uit Boeleleng op Bali waren er onderweg! Hij zelf zou als Toewan Goesti aan het hoofd der stad komen, terwijl zekere inlander, Kartadria, wellicht een mandoer of werkbaas uit zijn looierij, als zijn stadhouder de Ommelanden zou besturen. Wij zouden hier voor het raadsel staan, hoe men aan dergelijke geruchten ooit geloof heeft kunnen hechten, als de bevolking door schrik niet redeloos was geweest en de hooge regeering een zuiverder geweten gehad had. Natuurlijk was de raad van justitie het aangewezen rechtscollege om die ontzettende aanklacht van landverraad te onderzoeken en in zake 's Lands hoog-
[p. 492]
heijt recht te doen. Die raad genoot echter tegenover de regeering een zekere mate van onafhankelijkheid. Erbervelt's zaak werd daarom aan dit rechtscollege onttrokken en overgelaten aan de schepenbank, die sedert 1690 uit vijf vrijburgers en vier compagniesdienaren bestond. Ook werd bepaald, dat de extraordinaire procedure zou gevolgd worden, wat ten gevolge had, dat de bekentenis van beklaagde vereischt werd en bij diens ontkenning tot het scherper examen op de pijnbank werd overgegaan. Den beschuldigde stond geen verdediger ter zijde, de zaak genoot geen openbare behandeling, hooger beroep was onmogelijk. De eenige mogelijkheid om den dood te ontgaan was een hardnekkige volstrekte ontkenning tot het uiterste toe, doch slechts hoogst zelden is zulks in die afschuwelijke periode der lijfstratfelijke rechtspleging voorgekomen. De folteringsmiddelen werden dan dermate verzwaard, dat men er onder bezweek of maar beleed en zeide wat in den mond gelegd werd. Erbervelt moet toen te kennen hebben gegeven, dat de z.g. algemeene opstand zou uitbreken op 2 Januari, een andere gemartelde noemde den datum 15 Januari, een derde sprak van omstreeks Mei. E.'s eigen verklaringen liepen dermate uiteen, dat zijn beulen tot tweemalen toe de folteringen hebben moeten herhalen om althans eenigen samenhang in het relaas te kunnen brengen. Blijkbaar deden de razende pijnen hem vergeten wat hij reeds gezegd had en gaf hij alles toe om van zijn smarten ontheven te worden. Ofschoon de bataviasche bepalingen vaststelden, dat tot de torture alleen mocht overgegaan worden, als de schuldbelijdenis het eenige was dat aan het bewijsmateriaal ontbrak, is ten opzichte van Kartadria bij dit monsterproces zelfs absoluut geen bewijs van schuld aanwezig geweest, ook geen gefingeerde zooals bij E. Men kon daartoe toch kwalijk rekenen, dat de man in het bezit van eenige djimats of talismans was geweest. Getuigen hebben bij dit proces geheel ontbroken. Van de beweerde drukke correspondentie met zeer vele inlandsche hoofden over geheel Java is geen spoor te vinden geweest. De bekentenissen omtrent de talrijke naderende legerscharen waren z onzinnig, dat de regeering zich wel gewacht heeft eenige voorzorgsmaatregelen er tegen te nemen. En toch luidde het vonnis: de doodstraf voor hem en 19 anderen, w.o. Kartadria. Op den 19den April werd dit, naar de gewoonte dier tijden, op de meest barbaarsche wijze voltrokken. De helft van E.'s bezittingen werd verbeurd verklaard, zijn huis en looierij geraseerd. 's Landvoogds grondbezit was nu n samenhangend complex. Een algemeene dankdag op den Zondag van 26 April werd ook nog uitgeschreven. Ook werd op de plaats, waar zijn huis gestaan had, een zerk opgericht, op welker bovenkant een doodskop staat met een ijzeren pin er door heen, en waarin in het nederlandsch en javaansch gegrift is: Uit een verfoeylijke gedagtenisse teegen den gestraften landverraader Pieter Elbervelt sal niemand vermoogen te deeser plaatse te bouwen, timmeren, metselen ofte planten nu often ten eenigen dage. Dit gedenkteeken bewaart nog ter plaatse de heugenis aan een rechtzaak, die niet tot haar roem aan de vergetelheid is ontrukt.
Hij was gehuwd met Margaretha van der Storm, een nicht van den landdrost Vincent van Moock, den vriend van den G.-G. Speelman. Uit dit huwelijk sproot een dochter Aletta, in Febr. 1723 gehuwd met den bataviaschen vrijburger Joost Croese uit Amsterdam. Hieruit zou kunnen afgeleid worden, dat niet allen geheel van de schuld haars vaders
[p. 493]
zijn overtuigd geweest. In het Batavia dier dagen zou niet spoedig een dochter van zulk een misdadiger ten huwelijk gevraagd zijn. Jan de Marre (dl. I, kol. 1312) - de dichter van Batavia in 6 boeken - sprak daarin uit wat weerklank in veler harten dier stad zal gevonden hebben: Maar gij, die onbeschaamd de wetten wederstreeft, En al te bitter met 's Lands ingeboornen leeft, Hen knevelt en de huid zoekt van het lijf te stroopen, Om dus uw schatten door hunne armoe op te hoopen, Gij zelf zijt oorzaak van den opstand van 't gemeen.
Nog komt in de archieven te Batavia de naam voor van een Jan Jacob Erbervelt, waarschijnlijk in Bremen geboren, die bij resol. 14 Febr. 1695 vermeld wordt als boekhouder op Ternate; bij resol. 13 Jan. 1696 in den rang van koopman overgeplaatst en als gouverneur van Makassar is overleden. Hij was gehuwd met Cornelia Meur, weduwe van Zacharias Roman, opperkoopman en gezaghebber te Bantam.
Zie: de Haan, Priangan I en III (Batav. 1910-1912); de Roo, De conspiratie van 1721 in Tijdschr. voor Ind. Taal-, L.- en V.-kunde XV (de kwestie is daarin vrijwel uitgeput; de daarin behandelde en geraadpleegde documenten zijn sedert uit 's lands archief verdwenen; de schrijver moet toegeven, dat de door gepijnigden opgegeven namen gefingeerd zijn; overigens huldigt hij de meening, dat wie bekent, schuld heeft, iets wat soms waar kan zijn, mits die schuldbelijdenis buiten pijn en banden is verkregen); Fruin, Wetgeving en rechtspraak in crimineele zaken in Geschied. der staatsinstellingen (den Haag 1901); Barchewitz, O.I. Reise-Beschreibung (Chemnitz 1730).
Bartelds

Source: P.C. Molhuysen en P.J. Blok (red.), Nieuw Nederlandsch biografisch woordenboek. Deel 8. A.W. Sijthoff, Leiden 1930

Sindjono
User
spacer line

There is an interesting article.
W.B.Horton: Pieter Elberveld.The Modern Adventure of an Eighteenth Century Indonesian Hero"
"Indonesia76" ,(2001,October),pp.147-198".

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,421,991 topic views - 223,936 posts - 13,518 topics - 16,742 members - last post @ 23-11-2017 15:38 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,472,531 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com