indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Indonesië op z'n Nederlands > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

assalamualaikum. wb...wr...

Op de tweede zaterdag van elke maand komen indonesische en Nederlandse moslims in de An Nur moskee te Waalwijk voor een religieuze bijeenkomst (pengajian).

"..Wij zijn indonesische muslims in nederland die met nederlanders zijn getrouwd. ons doel is om de nederlandse partner de leer van de islam te leren. de 2e week van de maand hebben wij een bijeenkomst om de leer van Islam met elkaar te leren,en in contact te komen met onze indonesische broeders/zusters die geen familie in Nederland hebben. in de molukse moskee An-nur( Waalwijk ). .."

Komt u ook eens even kijken.
Bezoek ook de site (voorlopig domein)

http://home.wanadoo.nl/ed.vos/muslim-indonesia/

Wassaalam

Ed Vos

Sweet young thing

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Mas Ed ,
ken je ook die PPMI club in amsterdam ?
Ze komen elke zondag middag samen in amsterdam west.
ook "erkend" door de ambassade .
Ze hebben een wekelijkse qur'an lessen.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Jantje
User
spacer line

Geachte heer Vos,

Moet dat nu? De Nederlandse samenleving vergiftigen met uw overtuiging? Organiseert u deze bijeenkomst omdat er in Nederland bepaalde regels zijn m.b.t. de openbare orde en dat deze niet verstoord mag worden door luiddruchtig gebral uit enorme luidsprekers? En weet u dat de partners van uw geloofsgenoten in Nederland een eigen mening mogen hebben.
Zou ik u mogen vragen uw overtollige energie aan te wenden om het aanzien van de islam in het algemeen te verbeteren om zodoende een natuurlijke instroming van “zieltjes” te bewerkstelligen zonder hen, a la Jehova’s, uw overtuiging op te dringen? Bijvoorbeeld door te beginnen op een volwassen eigentijdse manier de talrijke raddraaiers de ogen te openen door hen het verschil tussen goed en kwaad te leren?
Vindt u het niet es tijd worden dat die God (Allah) van u, beter verdient dan 5 maal per dag het valse geblaat van die idiote clerics aan te moeten horen. En dat de zangkunst van deze “imams” eerst ten overstaan van een forum een toets moet ondergaan zoals in het programma “una voce particolare” wel gebeurt, alvorens zij zich “Imam” mogen noemen?
Uw kudde te overtuigen dat stenen gooien (stenigen) en in het openbaar kastijden van ongelovigen en “leer”-overtreders een middeleeuwse gewoonte is die niet meer in deze tijd past en dat dit bij niet moslims negatieve gevoelens en onbegrip oproept?
Dat het besnijden van jongetjes en meisjes ontucht plegen met minderjarigen is. In uw kringen een legaal gebruik en dat deze passages uit uw heilige boek drastische aanpassing behoeft. Emoticon: Angry
Hier laat ik het voorlopig even bij.

Groetjes,

Jantje

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

PPMI

Pak sidia

Ik ken alle moslim 'organisaties' in Nederland alleen maar van naam..want ik heb ergens een webpaginaatje met links voor indonesiers die naar Belanda willen gaan "mau ke belanda" (tik maar in in google)

Wat de groep waalwijk/tilburg betreft, deze heeft een jonge historie.

Op de laatste acara halal bil halal in november in Berkel-Enschot (bij Tilburg)kwamen ook groepjes uit Eindhoven, Bergen op Zoom en Breda (ea).
Het was druk bezocht, het groepje Queenie en the Kings trad op en zong liedjes uit de diverse indonesische eilandjes (en steden); anderen zouden deze liedjes indisch noemen, maar de liedjes waren dus INDONESISCH en vaak ook uit tempo doeloe.. Emoticon: Shiny
(Overigens zijn er ook veel "indo's" moslim in nederland, dat wordt wel eens vergeten).

En wat mij verbaasde: het was gratis toegangkelijk voor iedereen (behoudens een vrijwillige bijdrage), groepsleden brachten eten en drinken mee - echt indonesisch - en uiteraard wat er over bleef konden de mensen later op de avond ook meenemen naar huis.

Ik ben overigens willens en wetens assistent secretaris van mijn vrouw Emoticon: Worship
Vrouwen hebben de leiding in het groepje waalwijk/tilburg.
Dus, wanneer een H. Ali het heeft over onderdrukte en weinig ge-emancipeerde moslim-vrouwen, dan moet zij maar eens met deze vrouwen praten.

Ed

Sweet young thing

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

Geachte heer Vos,

Moet dat nu? De Nederlandse samenleving vergiftigen met uw overtuiging?

Assalamualaikum Jantje,

Ook u bent welkom op de bijeenkomsten..er bestaat ook een groepje van kritische voornamelijk nederlandse moslims ( poldermoslims ) met wie u in dialoog kunt onder het genot van koffie, thee, cola, sinaasappelsap.
Er worden helaas geen alkoholische dranken geserveerd.

Ik ben overigens geen imam, dus van mij zult u weinig over het geloof te weten komen.

Ed

Sweet young thing

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Zijn niet-moslims (zoals ik) en ongelovigen (zoals ik) ook welkom?

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Wat een overbodige vraag 'moderatorce' zij zijn geen 'monsters' hóór, dit zeg ik als christen ......... zij komen óók niet van Mars ....... als je maar geen 'Heineken-sixpack', als provocatie meeneem ........
Bčta senang sekali ada Maluku-islam diforum ini .......

'Ahu kura ahia, mansia nia'

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Ik vraag gewoon hoor. Heeft verder niets te maken met de monsters die jij blijkt te zien.

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

Iedereen is welkom.
Maar of je dan als niet-moslim - tijdens de pengajian - ook mee wilt bidden, luisteren naar teksten uit de koran, en vragen stellen mbt het onderwerp van de middag?
Het doel is in eerste instantie om te leren over de islam, de rituele gebruiken en de Koran.

"ons doel is om de nederlandse partner de leer van de islam te leren"

De voertaal is nederlands, maar vaak wordt er gemengd nederlands/indonesisch gesproken.

Het is geen kumpulan of een middagje van een gezelligheidsvereniging hoor.
Hoewel men het best heel gezellig vindt om bij-elkaar te zijn en om (na het religieuze gedeelte) bij te praten en gezamelijk het meegebrachte eten te nuttigen.
Er is sprake van het feit dat 4 x per jaar ook een "pengajian-groep" uit Breda in de moskee aanwezig zal zijn.

De acara halal bil halal (na de Ramadan) waarover ik sprak is eveneens voor iedereen toegangkelijk.
Vanwege ruimtegebrek slechts bij uitnodiging; geloofsovertuiging maakt daarbij TOTAAL niets uit. Stel je voor zeg dat jij je famlieleden of vrienden die 'toevallig" christen zijn ook, niet mag uitnodigen!
De laatste keer was het tjokvol

Voor nadere info: naar de blog van elvira (link aangegeven) en bellen

Ed

Sweet young thing

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 10-02-2006 19:39 AnisJ wrote:

Bčta senang sekali ada Maluku-islam diforum ini .......

Ondertiteling graag.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 10-02-2006 19:30 Jeroen wrote:

Ben je zoekende Yerun? Maak je geen zorgen ze willen je graag hebben daar bij de Keluarga Besar. Ze verkopen der ook bijpassende kleding, dus een leuke jurk, tulband, een paar woestijnslippertjes dr onder en schreeuwen maar.

Muslimih & Muslimah, wilt U Uw kameel wel in het daarvoor bestemde rek parkeren ?
Syokran, Iman Kormah-Palm Emoticon: Shiny

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

"Aduh menir "Sidia/Die heer die 'altijd klaar staat" ikke 'niet zo goed Nederlands' sssppprékenya eigenlijk 'steenkool-Nederlands' ........ maar vooruit met een flesje 'Bertoli' 'smeert alles weer' ......
"Ik ben blij dat er op dit forum óók M-M zijn (Moslim-Molukkers) ...."
Voor het geval 'Albert' als een 'pop-up' gaat reageren:
'Je suis trčs heureux, qu'il a des Muselman Molucuques ici a notre forum .... !!!'
'Ich bin sehr erfreut dass es auch Mosulmanische Molukker auf dieser Forum gibt ........'
Zo effe uitgeprobeerd of ik 'mijn talen' nog beheerst (met fouten ???) ......

'Ahu kura ahia, mansia nia'

Veer01
User
User icon of Veer01
spacer line

Is er verschil dan?????Moslim zijn lijkt mij toch iets algemeens...de ene doet en gelooft toch hetzelfde als de ander? Emoticon: Confused

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ik wil deze oude topic weer boven halen.
Wat wil ik hiermee bereiken(best wel interessant)
Mijn ervaring met het moslimgeloof in Indonesia is erg positief, ik denk dat het moslimgeloof in Indonesie te vergelijken is met het Christendom in Nederland.
Soft dus, in Indonesia zijn er uitwassen van extremisme, op een bevolking van 105 miljoen?
In Nederland bestaat dat ook in het christendom met een bevolking van 16 miljoen?
Stel nu dat er 2 procent extreme christenen in Nederland zijn(STEL), dat zou betekenen 32000 mensen die in mijn ogen gek zijn Bijv: niet inenten van kinderen voor polio enz. enz.
Stel nu dat 2 % van de indonesische bevolkin extremistisch zou zijn op moslimgebied.
Dit zou betekenen dat 1000.500 mensen net zo gek zijn als de christenen in Nederland.
Dat is veel, maar in verhouding net zoveel toch?
Ik wil een stelling lanceren, als Indonesie dezelfde induviduele mentaliteit zou hebben als Nederland, hoe zou Indonesie er dan uit zien.
Met de Islam cultuur die in Indonesie heerst houden vrienden, buren en familie de medemens op de been, dit is zuiver een moslimgedachte.
Misschien moeten we blij zijn met het moslim geloof in Indonesia, stel dat onze induvidualistische gedachten in Indonesia de boventoon zou voeren, waar zouden het merendeel van de arme sloebers dan zijn???????????????????

Fotograaf
User
spacer line

On 22-06-2006 19:18 Malam wrote:

Met de Islam cultuur die in Indonesie heerst houden vrienden, buren en familie de medemens op de been, dit is zuiver een moslimgedachte.
Misschien moeten we blij zijn met het moslim geloof in Indonesia, stel dat onze induvidualistische gedachten in Indonesia de boventoon zou voeren, waar zouden het merendeel van de arme sloebers dan zijn???????????????????

Dit zie je natuurlijk ook bij de Christenen en Hindus in Indonesie, lijkt me dus niet iets typisch Islam.

Overigens, ik was vorige maand een weekje te gast in een afgelegen Bajo waterdorpje in de Banggai archipel, 100% Moslim en geen alcohol, (dus geen aangeschoten jongelui) een verademing!
Buitengewoon vriendelijke en rustige mensen daar, misschien moet Jantje er eens naartoe. Emoticon: Smile

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ik zou u allen willen uitnodigen wanneer je onder een Minarete woon, je het laten voelen hoe dat is.
Wat is het gevolg van dat lawaai ik zit met een koptelefoon op om mijn hoofd te beschermen ze weten niet wat ze de mensen aan doen met die dicebellen.
En wat ook zo door belachelijk is dat ze kinderen daar in laten blerren, geen gehoor, ze zijn niet bij hun hoofd, wat betreft die Moskeeen die ze in iedere Komplexs neer zetten, wij wonene tussen twee moskeeen, en het is tegen elkaar op gan wie het hartste schreeuwd!!!!!!
Wat betreft het geloof? het zit in je binnenste, en niet in de koran of bijbel .
Of wat ze hier uit die luidspiekers brallen, het is nu zo gegaan wij warende eest bewoners en hadden de beste plek uitgezocht, maar na jaren is het de slechtste plek geworden.
Maar wij hebben een mooi relekst huis,en wij laten ons niet verjagen, door die imbizielen, die geen hoog intelegentie, gehalte hebben!!! Emoticon: Nooo Emoticon:

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 25-06-2006 08:28 zieleffe wrote:
Ik zou u allen willen uitnodigen wanneer je onder een Minarete woon, je het laten voelen hoe dat is.
Wat is het gevolg van dat lawaai ik zit met een koptelefoon op om mijn hoofd te beschermen ze weten niet wat ze de mensen aan doen met die dicebellen.
En wat ook zo door belachelijk is dat ze kinderen daar in laten blerren, geen gehoor, ze zijn niet bij hun hoofd, wat betreft die Moskeeen die ze in iedere Komplexs neer zetten, wij wonene tussen twee moskeeen, en het is tegen elkaar op gan wie het hartste schreeuwd!!!!!!
Wat betreft het geloof? het zit in je binnenste, en niet in de koran of bijbel .
Of wat ze hier uit die luidspiekers brallen, het is nu zo gegaan wij warende eest bewoners en hadden de beste plek uitgezocht, maar na jaren is het de slechtste plek geworden.
Emoticon: Nooo Emoticon:

Iya Ziel hier kan ik niets tegen inbrengen, ook ik ben ččn van die vermalijde bekeerlingen, maar inderdaad, ook ik ben daar van mijn eerste huis voor weg gegaan.
Ook ik wordt er gek van, zeker gezien het feit dat je dit alleen in Indonesia tegenkom.
Als Nederlandse Islam zeg ik, het komt, of het komt niet, dat gebler van die speakers heeft mij ook al doen verhuizen, 5 keer per dag oproepen voor het gebed, daar kan ik mee instemmen(alhoewel ik het niet nodig heb), maar vervolgens de hele dag blerren door dat ding, zondagochtend de vrouwen en de rest van de week de kinderen is belachelijk.
Dit heb ik dan ook alleen in Indonesia meegemaakt en in geen ander Islamtisch land, ondanks dat ik Moslim ben erger ik mij daar kapot aan, en kan begrijpen dat nietmoslims daarvan onderuitgaan.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 26-06-2006 09:44 Malam wrote:

...

en kan begrijpen dat nietmoslims daarvan onderuitgaan.

En niet allleen Niet Muslim.
Als ik een adpertensi van perumahan of estate gaat bekijken , vraag ik altijd .
Ada mesjid engga , jauh atau dekat.?
Is er een moskee in de buurt , dichtbij of ver af .?
Vaak kreeg ik antwoord , ja hoor , je zit dichtbij .Staat op loopafstand. Of ik het prettig vind.
Ikke maar glimlachend (dus niet) .

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

On 22-06-2006 19:18 Malam wrote:
Ik wil deze oude topic weer boven halen.
Wat wil ik hiermee bereiken(best wel interessant)
Mijn ervaring met het moslimgeloof in Indonesia is erg positief, ik denk dat het moslimgeloof in Indonesie te vergelijken is met het Christendom in Nederland.
Soft dus, in Indonesia zijn er uitwassen van extremisme, op een bevolking van 105 miljoen?
In Nederland bestaat dat ook in het christendom met een bevolking van 16 miljoen?
Stel nu dat er 2 procent extreme christenen in Nederland zijn(STEL), dat zou betekenen 32000 mensen die in mijn ogen gek zijn Bijv: niet inenten van kinderen voor polio enz. enz.
Stel nu dat 2 % van de indonesische bevolkin extremistisch zou zijn op moslimgebied.
Dit zou betekenen dat 1000.500 mensen net zo gek zijn als de christenen in Nederland.
Dat is veel, maar in verhouding net zoveel toch?
Ik wil een stelling lanceren, als Indonesie dezelfde induviduele mentaliteit zou hebben als Nederland, hoe zou Indonesie er dan uit zien.

Leuk dat dit topic weer eens naar boven wordt gehaald.

1. Ik zou graag es wat willen weten over de geloofsbeleving van de mannen op dit forum / in nederland die doordat ze met een indonesische vrouw zijn getrouwd, zich lietenbekeren tot het moslimgeloof.
Houdt men zich wel strikt aan de regels: 5 keer bidden per dag, jumat-en bvb, en vooral straks 1 maand vasten.

2. Het individualisme is in nederland binnengeslopen sedert de tijd dat de New Age hier zo populair was. de tijd van boeken zoals de celestijnse belofte en in het recente verleden mensen zoals de heilgenezeres Jomanda

http://www.stelling.nl/simpos/(...)estijnse_belofte.htm

Het was een tijd van zegmaar geloofsanarchie met mensen die niet meer geloofden in het christendom en in God.
Mensen zochten hun toevlucht to "exotische" religieen (Hindoeisme, boeddhisme, shamanisme), maar snapten daarvan de kern niet :beleden het dus slechts met de ratio...

Ook sloop het idee van 'als ik me maar goed voel" binnen.
New Age, had vooral aanhangers onder mensen die psychisch in de war waren geraakt. dus men ging maar lekker shoppen: van de NLP- tot de reincarnatie-therapeut. Om zich maar goed te voelen..

Op diverse indische/indo-fora zie ik deze lui (de na-oorlogse generatie) ook naarstig bezig met hun - sorry - wollig gewauwel .
Ook het balinese hindoeisme werd ver-New-Aged en ge-idealiseerd.(VVB)

Niks bijzonders toch : mensen verlangen al sinds mensenheugenis naar Het Aards-paradijs, of die nou Shangrl La heet of het eiland Bali of hawai

En de Pasar Malam Besar is ook niet vrij van de periphernalieen van de New Age: van waarzeggerij, Tarot tot wierook

Het zou te lang voeren om eea uit de doeken te doen.
Toen opeens kwam de islam in beeld: van mensen die leefden volgens bepaalde geloofsregels.
Daar hadden weinigen in nederland een weerwoord tegen; de New Agers niet, de atheisten niet, de seculieren niet.
Vreemde godsdienst, voor dezen, maar toch ook weer 'n antwoord op de geloofsanarchie die new Age heette, en een legitieme godsdienst hier in Nederland.

Emoticon: Yes! Emoticon: Yeah right!

Sweet young thing

bouwkeet
User
spacer line

On 10-02-2006 15:55 Jantje wrote:
Geachte heer Vos,

Moet dat nu? De Nederlandse samenleving vergiftigen met uw overtuiging? Jantje

De Nederlanders gristenen doen hetzelfde. Bijbels versturen naar landen waar het christendom niet op prijs wordt gesteld. daardoor belanden deze nieuwe christenen dan weer in de bak, omdat het in die landen verboden is. Maar ze zijn dan tenminste 'gezegend'. Waarmee is de vraag.

http://www.opendoors.nl/htm/ons_werk.php

Jesses
User
User icon of Jesses
spacer line

"Ik wil een stelling lanceren, als Indonesie dezelfde induviduele mentaliteit zou hebben als Nederland, hoe zou Indonesie er dan uit zien.
Met de Islam cultuur die in Indonesie heerst houden vrienden, buren en familie de medemens op de been, dit is zuiver een moslimgedachte." (Malam, 22-6-06)

"Het individualisme is in nederland binnengeslopen sedert de tijd dat de New Age hier zo populair was. de tijd van boeken zoals de celestijnse belofte en in het recente verleden mensen zoals de heilgenezeres Jomanda." (Mas Eddi, 2-7-06)

Hallo mas Eddi,

Je doet het voorkomen alsof de New Age verantwoordelijk is voor het individualisme in Nederland. Ik denk dat New Age juist een antwoord was (is) op het spiritueel onbehagen van mensen en dat zowel dit spiritueel onbehagen als het indiviualisme een gemeenschappelijke oorzaak hebben.

Ik zal deze stelling toelichten. Daarvoor is het van belang dat we ons ervan bewust zijn dat de grote (monotheistische?) godsdiensten uit twee componenten bestaan: de ethische compononent en de spirituele component. De ethische component - die zich manifesteert in normen en waarden - heeft betrekking op de wijze hoe de leden van een samenleving met elkaar omgaan. Je zou kunnen zeggen dat deze ethische component het voortbestaan van de samenleving waarborgt (Durkheim stelde zelfs dat religie in de eerste plaats een verheerlijking van de eigen samenleving is, maar zover wil ik nu niet gaan). Om aan deze ethische component tegemoet te komen, heeft de 'kerk' (zowel de katholieke als de protestante) allerlei activiteiten ontplooit die gericht waren op het verbeteren van het welzijn van de gelovigen (laten we er even van uitgaan dat 'vroeger' iedereen gelovig was): ze hebben scholen gesticht; armen-, verpleeg- en weeshuizen opgericht, fondsen in het leven geroepen voor behoeftigen, enzovoort. Het was de kerk die in grote mate verantwoordelijk was voor het sociale welzijn van het volk. Echter, in de loop van de geschiedenis veranderden de sociaal-economische verhoudingen in het Westen en de Staat, die verantwoordelijk was voor het sociaal-economisch beleid, werd in toenemende mate tevens verantwoordelijk gehouden voor de excessen van deze veranderingen: de sociale beweging kwam op. Onder druk van deze beweging stelde de overheid in toenemende mate sociale voorzieningen in en ondermijde zo het sociaal-ethische monopolie van de kerk en daarmee de ethische component van religie in het Westen. Men begon het bestaansrecht van de kerk in twijfel te trekken. Dit leidde ertoe dat met name na WO II de "gemeenschap van gelovigen" uit elkaar viel en de kerken leegstroomden. Men keerde zo echter niet alleen de ethische, maar ook de spirituele component van religie de rug toe en dat deed zich vanaf de jaren zestig gevoelen. Mensen gingen zich sprititueel 'leeg' voelen. Dit verklaart de opkomst van New Age en de interesse voor oosterse religies (naar Westerse interpretatie). Deze voorzagen in de lediging van de sprituele noden, zonder daar sociale verplichtingen tegenover te stellen, zoals de christelijke kerk had gedaan. Men was immers niets meer verplicht aan de kerk.

Nou ja, dit verhaaltje is een beetje kort door de bocht, maar het punt is duidelijk: de ethische component van een religie houdt de samenleving bijeen. Verliest een religie het monopolie op het sociale welzijn van het volk aan de overheid, dan breekt dit de ethische component van de kerk en verliest de kerk een deel van haar bestaansrecht. Een gemeenschap die tot dan toe bij elkaar werd gehouden door hun afiniteit met een kerk valt uit elkaar en de leden zijn niets meer aan elkaar verplicht (er is immers niets meer dat hen bindt).

Als ik dit zo schrijf, merk ik dat wat kort door de bocht ben en hier en daar wat steken laat vallen, maar ik hoop dat mijn argument duidelijk is.

Keren we terug naar Indonesie... Een groot deel van de bevolking is arm. De sociale voorzieningen waarin de overheid voorziet zijn niet toereikend. Dit betekent dat men in Indonesie nog steeds een sterke verbondenheid voelt met de kerk (kerk: een godsdienst als instituut en niet louter als geloof) en met de leden van die kerk. We zien dan ook dat rijke Indonesiers - die noch afhankelijk zijn van publieke sociale voorzieningen, noch van de barmhartigheid van geloofsgenoten - wel tamelijk individualistisch zijn. Ik verwacht dan ook dat als het Indonesie beter zou gaan, en de overheid meer en meer in staat is om sociale voorzieningen te treffen, we eenzelfde individualisering zullen meemaken als in West-Europa, wat Malam ook zegt over het sociale karakter van de Islam.

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

On 04-07-2006 10:07 Jesses wrote:
Je doet het voorkomen alsof de New Age verantwoordelijk is voor het individualisme in Nederland. Ik denk dat New Age juist een antwoord was (is) op het spiritueel onbehagen van mensen en dat zowel dit spiritueel onbehagen als het indiviualisme een gemeenschappelijke oorzaak hebben.

Ook dit is waar wat je schrijft Jesses.
De New Age alleen was niet verantwoordelijk.

Wel vond ik dat sinds bijvoorbeld de boeken van bvb/ oa Wim Dyer de nadruk werd gelegd op het feit dat alleen jij verantwoordelijk bent voor je eigen leven en daden.

Voorbeelden:

Je bent wat je denkt, of je wordt wat je denkt.
Gedachten zijn dingen

Wanneer je bvb in Afrika geboren bent onder armoedige omstandigheden, is dat natuurlijk niet jouw schuld.
Evenmin het gevolg van slecht karma uit een vorig leven.
Dit laatste kan ik niet bewijzen, maar toch mijn mening

Ik vond wel dat juist de mensen wiens gevoel cq intuitie al goed ontwikkeld was zich juist gingen storten in allerlei vormen van New Age;

Je zou eerder verwachten dat de mensen wiens ratio 'overontwikkeld' was, zich eens meer hun gevoel zouden raadplegen.

Dat mensen daarbij ook nog andere vormen van spiritualiteit zochten is ook normaal, omdat bvb de katholieke kerk geen antwoord kon geven op bepaalde levensvragen.
Wellicht niet te 'psychologisch' genoeg.

Sweet young thing

Jesses
User
User icon of Jesses
spacer line

In Nederland kennen we inmiddels de term reli-shoppen: het uitproberen van verschillende religies (of de verwrongen abstracties daarvan). We zien dat veel mensen daarbij vooral kijken naar religieuze (afscheidings)bewegingen die sterk de nadruk leggen op spiriualiteit en de individuele beleving van het/de Allerhoogste. In een uitgebreid stelsel van normen en waarden voorzien deze bewegingen niet (omdat dit marketing-technisch niet zo lekker ligt).

Het is misschien een beetje off-topic, maar ik vraag mij af of ook in Indonesie de neiging bestaat tot reli-shoppen, zo ja: in welke mate en waar bestaat die markt uit?

bouwkeet
User
spacer line

Volgens mij is de term reli-schoppen meer op Nederland van toepassing. Die term kennen we sinds geen stijl, theo van Gogh, Fortuyn, Staphorst, SGP vrouwen, hofstadgroepen, ayaan hirsi ali huppeldepup, scheiding van de katholieke kerk, goeree over flakkee Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Worship Emoticon: Talk to the hand

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Vandaag artikel gelezen in de AD over de sharia in Atjeh, ondanks dat ik het Moslim ben, krijg ik toch kippenvel als ik zoiets lees.
In ččn woord gezegt, TE GEK VOOR WOORDEN

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,240,767 topic views - 234,423 posts - 13,692 topics - 25,271 members - last post @ 22-10-2019 18:33 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,716,273 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com