indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Pak Wongso
User
spacer line

Hallo Beste Mensen,

Ik woon hier in Bali(zuid) in een cmplex van hoofdzakelijk blanda"s met wat Indonesiers tussendoor.Mijn vraag is weet iemand messchien hoe dat werkt in zo"n Banjar en met een Lurah.En is de Banjar b.v. machtiger dan de polsek.
Ik vraag dit omdat ik een vervelende Indonesische buurman heb die hier de boel probeert te terroriseren.We mogen b.v. van hem geen gebruik maken van een jalan umum die voor onze huizen loopt en we mogen niet gebruik maken van het algemeen zwembad wat tot de algemene faciliteiten behoord.Hij wil overal geld van ons vangen.Weet iemand messchien goede raad?

Groet,
Pak Wongso Emoticon: Angry Emoticon: Confused Emoticon: Bye bye

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Pak Wongso yth.

Zeker zo een Inlander die denkt "Orang barat, banyak duit" Emoticon: Angry

No 1 = beleefd en netjes blijven.
No 2 = je lachend niets van de man aantrekken.

Blijft ie moeilijk doen dan zou ik e.e.a bij de Polsek rapporteren dat hij het gebruik van de openbare weg verhinderd. De rest zou ik "off the record" vertellen, maar (nog) niet in het rapport laten opnemen, want legt moeilijker. Zorg dat je een "Surat Tanda Penerimaan Laporan" krijgt met stempels en al. Bij de politie vooral je zwakke positie als orang asing benadrukken, terwijl je toch in vrede in Indonesia wilt leven.

Met een poltierapport sta je sterk, als je naar een Pak Rt, Rw, Lurah en hoe al die mensen ook heten gaat, proberen ze vrede te stichten, maar zijn altijd pro eigen volk.

Er moet wel sprake zijn van meerdere overtrdeingen, het zou goed zijn om met 1 - 2 getuigen te verschijnen, samen sta je sterk.

Gruces

Pak Wongso
User
spacer line

Hi Ab,

Nog bedankt voor de raad.
Ik zal het onthouden want ik al enn beetje pikun.

Groet,
Pak Wongso Emoticon: Worship

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Pak Wongso,

Je moet als je naar de polisi gaat wel een STM hebben (als orang asing daar geregistreerd staan) want anders naaien ze je daar voor.

Ik probeer altijd als ik een of ander akkefietje hiero heb altijd eerst sterk te staan, ik heb dan natuurlijk al al het mogelijke gedaan om de zaak op gewone manier uit de wereld te helpen.

De polisi doet er verder toch niets aan, als je niet betaald, maar ze gaan allicht een praatje maken. Uit ervaring weet ik dat Indonesiers daar als de dood voor zijn, zoiets zouden zij nooit doen. Ze gaan denken dat je "vrienden" bij de polisi hebt.

Je kan ook altijd zeggen dat je e.e.a. hebt gerapporteerd bij je vrienden bij de polisi, en laat je even het rapport zien, stempel boven, niet laten lezen, gaat ze geen zak aan.

Gruces

NB Wie is Ab Emoticon: Confused

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Beste Pah Wongso :
De vraagstuk :wie is machtiger een Banjar of Polsek (handhaver van de geldende wetten) is moelijk te beantwoorden.
Hangt van de probleem zelf.
Er is een universele wet : Gelijk hebben id niet altijd gelijk krijgen.
Op eerste gezicht heeft iedereen recht v/h gebruik van openbare weg.
Maar weet je zeker dat het een openbare weg is ?
Die algemeen zwembad , is het ech voor algemeen gebruik , wie is de eigenaar.
Zijn jullie (de buitenstaanders) lid van de banjar(als het mogelijk is).
Welke overeenkomst(schriftelijk) hebben de buitenstaanders gemaakt met de (hoofd vd banjar.?Hoe sterk is de banjar (homogeniteit vd groep)?

Dan zijn o.a vragen die men moeten beantwoorden voordat je naar het gezag stapt .(nog de vraag of ze onpartijdig kan zijn).
Ik zou een minnelijke oplossing zoeken (win win situatie) i.p.v. keihard te gaan optreden.
Heeft geen nut de zaak te laten escaleren .Er zijn alleen maar verliezer.
LET OP : zijn jullie wel gerechtigd om huis/grond te bezitten ??????.
Een andere vraag : Is het een Indonesier (dus ook buitenstaander) of een Balinees (de oorspronkelijke banjar bewoner of van buiten de banjar )die lelijk doet ???
Zoek naar een Win Win oplossing .Ben geen balinees , dus een balinees kan meer helderheid brengen over de komplexe systeem van banjars.

groetjes

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Jantje
User
spacer line

Doen wat Lon zegt. Zorg er voor dat je al je papieren voor elkaar hebt en ze je nergens van kunnen beschuldigen.
"Vrienden" bij het leger langs sturen die zich als zodanig kunnen identificeren wil ook wel eens helpen. Maar goede raad is duur. Je hebt kans dat je voor usd 1000,- je buurman niet meer terug vindt. Emoticon: Talk to the hand

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Typisch een Indonesisch advies, zoek een compromis. Ik ga ervan uit dat als die Pak Wongso de vraag hier voorlegt de zaak al behoorlijk is geescaleerd.

Geen compromis meer mogelijk (visi barat)

Kompromi zal altijd in Barats nadeel zijn, houd die ratten in de peiling

Win-win, inderdaad

Inlander vs Barat = win - verlies

Inlander vs Barat + polsek = win win

Gruces

L. Pappenheimer

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Beste Jan en Ab.L Pappenheimer (je Zus , wat heb je vele namen).

Stel is voor dat Pak W. niet gerechtigd is om daar een bezit te hebben , wat dan ???
.Universele wet : dus in Nederland / ook in indonesia : Alle overeenkomst die in strijd is met de wet , IS Nietig.
Dit geldt niet alleen voor Pak W , maar voor andere(n) buitenlanders.
Sinds wanneer zijn de buitenlanders boven het wet gesteld ?
Wil je dat gaan uitleggen bij de rechtbank ???

Juridisch advies is ook handig.
(mijn inbreng is ook niet belangrijk , het is een O.K. op een donderdagochtend)
groetjes

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Pak Wongso,
Bij de reeds gegeven adviezen sluit ik mij helemaal aan.
Misschien dat u wat aan deze info heeft:

Trek je ergens in een woning dien je dit te melden bij het hoofd van de buurt (Kepala RT), je geeft die man een kopie van je paspoort.
Tevens dien je dit te melden bij het plaatselijke kantoor van de politie, je krijgt daar een Surat Tanda Melapor (Certificate of Police Registration) kosten Rp.20.000. (een goede fooi is nooit weg om alvast contact te krijgen)
Bij de politie dien je dit elke 2 maanden te doen, met een KITAS is dat eens per jaar.
Met een KITAS dien je verder naar het Dinas Kependudukan dan Catanan Sipil te gaan voor een Certificate Registration for Temporary Residence ( 5 pasfoto's 4x3), kosten Rp30.000.
Met een van de formulieren ga je naar het gemeentehuis waar je woonachting bent, daar krijg je vervolgens een Surat Keterangan Tempat Tinggall Penduduk WNZ / Sementara, kosten Rp150.000.

Volgens mij woont u helemaal niet zo ver weg van ons en ken ik die buurt wel.
Dat soort problemen komen helaas wel meer voor, te hopen is dat u dat huis niet gekocht heeft.
Is het huis gehuurd heb ik maar een advies: VERHUIZEN.

Heel belangrijk is het om die Indonesische buurman geen tik te verkopen want dan komt hij als grote overwinnaar uit de strijd.
Waar ik bang voor ben als hij u niet boos genoeg kan krijgen om hem die GOUDEN tik te verkopen dat hij nog een sterke troef achter de hand heeft: U UITROKEN.
Dat gaat hij zijn afval (met plastic flessen etc.)verbranden als de wind gunstig in uw richting waait.
Wij zijn om die reden al een keer verhuisd.

Je kan je natuurlijk afvragen wat heb ik dan misdaan?
Meestal helemaal niets, alleen een grote fout, die Indonesische buurman niet mee laten genieten van uw goed gevulde dompet, dus JALOEZIE.
Jan

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Beste vrienden i.h.b. Pak W.
Er staat
1."jalan umum" voor onze huizen.
2. huizen in een complex
Ben geen jurist maar gaat het echt om een openbareweg (rijkswege) ? of jalan bersama(gemeenschappelijke paden) in een komplex.
Dan heb je recht van overpad , zo ya hoe is het geregeld ?
Zelfs in Nld komen vaak burenruzie over het gebruik van overpad , zie programma De Rijdende Rechter.

Jantje
User
spacer line

[quote] On 09-02-2006 08:59 londoh wrote:
Ik ga ervan uit dat als die Pak Wongso de vraag hier voorlegt de zaak al behoorlijk is geescaleerd.

Win-win, inderdaad

Inlander vs Barat + polsek = win win

Via de rechter je "gelijk" halen is waarschijnlijk een langdurige kwestie en nog langer wachten op je ongelijk.
Regel het toch op de bekende weg. Snel en goed! K' heb er ervaring mee. Emoticon: Stupid

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 09-02-2006 09:24 Tuti & Jan wrote:

Heel belangrijk is het om die Indonesische buurman geen tik te verkopen want dan komt hij als grote overwinnaar uit de strijd.
Waar ik bang voor ben als hij u niet boos genoeg kan krijgen om hem die GOUDEN tik te verkopen dat hij nog een sterke troef achter de hand heeft: U UITROKEN.
Dat gaat hij zijn afval (met plastic flessen etc.)verbranden als de wind gunstig in uw richting waait.
Wij zijn om die reden al een keer verhuisd.

Niet laten escaleren ?
Zou ik ook zeggen , maar de 2 andere vrienden hebben kennelijk andere mening.
Stoere taal is leuk in John Wayne film maar in deze situatie moet je de Win Win oplossing gaan zoeken.
Leger vriendjes inzetten ? , vraag me af of een pensionado (s ) veel leger/politievrienden hebben.Gekochte "vriendschap", dat zou kunnen , maar heeft ook een (grote) prijs.

Jan&tuti, ik denk dat Pak.W de vereiste formailteiten al lang achter de rug heeft , mag wel aannemen dat hij dat van tevoren heeft geregeld.
Anders heeft hij 2 problemen i.p.v 1.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Via de rechter is nonsense. Even en sterke posisi opbouwen en dan toeslaan,
zo doe ik dat altijd. Ik ben goed bevriend met de plaatselijke politie, omdat ik wel eens "aan ze denk". En zoals ik zei een rapport maken ze altijd. Ik heb wel eens "fitnah" gerapporteerd, zijn die Javanen ook zo malu voor, ik werd beschuldigd van diefstal. Als je dan met 2 agenten op de proppen komt, ze sturen altijd iemand met een zekere rang mee, geen anak bawang voor de bule. Ze schrikken ze zich echt wezenloos, en doen alles om gezichtsverlies te voorkomen. Het is natuurlijk een voorwaarde dat je eigen posisi volkomen legaal is, anders kan je het wel schudden. Ook zeggen dat je contact hebt opgenomen met de Kedutaan Besar van je Negri, die de zaak hoog opnemen (ze moesten es weten wat voor pleurislijers dr in Kuningan zitten bij de Ambassade Blanda)

Mijn devies in dit soort zaakjes is altijd : niet lullen maar handelen Emoticon: Shiny

Gruces

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Overigens Tante Sidonia,

Is het beter dat U zich hier buiten houdt, U kan niet inschatten hoe bevooroordeeld en rasistisch Uw landgenoten hiero zijn t/o buitenlanders, een heleboel moeilijkheden spruiten juist hier uit voort.

Dank voor Uw perhatian

Gruces

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Nog een smerige streek waarmee ze de Bule de pis behoorlijk lauw kunnen maken, ergens drugs verstoppen in of bij jouw huis.
Dus ten alle tijden voorzichtig zijn met wie je binnen laat, zeker in tijden van een oorlog als deze.
Jan

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

[quote] On 09-02-2006 09:33 Jantje wrote:
[quote] On 09-02-2006 08:59 londoh wrote:

Ik ga ervan uit dat als die Pak Wongso de vraag hier voorlegt de zaak al behoorlijk is geescaleerd.

Via de rechter je "gelijk" halen is waarschijnlijk een langdurige kwestie en nog langer wachten op je ongelijk.
[/quote]
* En toch proberen in het minne te schikken.
*Waarom is kompromi een nadeel zijn ?
*Er werd hier met woorden gestrooid zoals : Ratten , Inlander , Barat .

Zou netjes zijn als je gaat praten over een geshil tussen 2 partijen.(in de juiste proporties houden ).
En niet gelijk gaan overdrijven , optillen naar een geschil tussen Inlander en , Barat .
Voordat je het weet , ga je (men) weer overdrijven, geschil tussen Indonesia en Nederland of verder overdrijven geschil tussen Muslim en Christen of tussen Hindu en Christen.
Als die "stoute"buurmanIndonesier is , bestaat 80-90% kans dat hij een Muslim is)-(Als het een Balinees is hij hindu bali).
Of Oost tegen West .

Je MOET het zien in de juiste proporties , geschil tussen 2 buren, tussen 2 partijen.
Of zie ik het verkeerd ??

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Een kompromi maak je niet in zo een achterlijk geval als dit, zou ook een zwaktebod zijn, nou neem maar van Ome Lon aan, laat die Inlander nooit je zwakke kant zien, want je gaat erin met boter en suiker.

Overigens zitten wij hiero niet bij die Pak Wongso, dus kunnen we ons gewoon uitdrukken in ons eigen taaltje, ook zitten we niet achter de "meja hijau". Indonesich recht is het recht van de sterkste, steek die maar in je zak Emoticon: Shiny

Gruces

andre
User
spacer line

Beste Pak Wongso,

Op welke manier maakt uw buurman het onmogelijk om de jalan umum te gebruiken? (nieuw slot op de slagboom, auto breed geparkeerd en dergelijke on-geweldadige methoden?). Als dit het geval is, is het (in Bandung althans) de gewoonte dit via de RT op te lossen (tenzij uw buurman de RT is natuurlijk).

Overigens, meestal lost de RT het probleem niet op en zal (des Sidia's) gaan zoeken naar een compromis. Maar om de RT op de hoogte te stellen is nooit weg in het verdere traject.

Verder sluit ik mij aan bij Dhrn. Jan en Londoh. Maak vrienden! Koop vrienden als het moet. En wees zeer voorzichtig. Ik wil u niet paranoia maken, maar je moet het in Indonesische proporties zien (over proporties gesproken). In een soortgelijk geval (ging ook over een weg) zijn bij een indonesische kennis van mij de remleidingen van de auto doorgesneden.

Veelvoorkomend probleem is dat rijke Indonesiërs (ik neem aan dat uw buurman in een komplek met hollanders bemiddeld is) niet gewend zijn "ngak" te horen.

Succes en sterkte...

Jantje
User
spacer line

Pak Wongso,

Ik leef met u mee. Lastig zo'n buurman die je leven verziekt. Kun je de narcotica brigade er niet op afsturen....? (Wie kopt hem effe in)
...Dag buurman.. Emoticon: Bye bye

garuda
User
User icon of garuda
spacer line

met geld kom je ver daar, het is niet voor niets het corrupste land van de wereld, hielp bij mij ook Emoticon: Devil

I AM THE MOST CRAZIEST IN THE WHOLE WIDE WORLD!!!!!

Pak Wongso
User
spacer line

Beste mensen,

Ik heb zoveel wijze raad voorbij zien komen dat ik er in ieder geval mijn voordeel mee kan doen.Mijn bose buurman hij heet trouwens [moderator edit: naam wegehaald] en heeft zich 3 jaar geleden zichzelf tot manager van dit complex gebombardeerd.Het eerste jaar ging het goed maar daarna begon hij frauduleuse handelingen te plegen.We hebben hem toen volgens de regels ontslagen maar dit wil hij niet accepteren.We hebben alles nu in eigen beheer maar [moderator edit: naam wegehaald] blijft dwars liggen.We zijn inmiddels erachter gekomen dat hij gezocht wordt door de Kapolda(den pasar) wegens diefstal en oplichting van Nederlanders.
Maar wat is wijze raad en hoe krijg je zo"n man van het complex af.

Alle Nederlanders in Holland die in Bali een huis willen kopen dus opgepast voor.
[moderator edit: naam wegehaald]
Reisbureau : [moderator edit: naam wegehaald]

Groet,
Pak Wongso Emoticon: Stupid

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 10-02-2006 09:52 Pak Wongso wrote:
We zijn inmiddels erachter gekomen dat hij gezocht wordt door de Kapolda(den pasar) wegens diefstal en oplichting van Nederlanders.

Maar wat is wijze raad en hoe krijg je zo"n man van het complex af.

Laat iemand anders (de Pol of Kapolda =werd hij ook persoonlijk benadeeld ?) hun deel(werk) doen.
Jullie zitten goed mits de eigendomen ook rechtmatig zijn verkregen.
Want dan kan hij gaan "zingen" als het niet zo is.

Eventueel met geweld ("uitbesteden" Emoticon: Wink , maar hoe is zijn netwerk ?
Kunnen jullie wel tegen hem vechten ??.
Wie staat acchter jullie ? (behalve de wet)
Gewoon knopen tellen.

Pak Wongso
User
spacer line

Beste Sidia,

De eigendommen zijn volledig rechtmatig en volgens de wet verkregen.
Hij is inmiddels bij de Kapolda geroepen.Maar ja die Balinesen zijn zo moeilijk om in beweging te krijgen.Ik heb wel de hele kampong op onze hand.Ik heb toevallig met een praatje maken iemand uit een kampong ernaast gesproken die hem ook kent als een gladakker en die heeft mij al aangeboden als hij nog problemen blijft maken hem te waarschuwen om Paul een kopje kleiner te maken.Maar dat wil ik niet.Ik wil gewoon dat Paul zijn kop buigt en uit zijn eigen wil weg gaat.Hij begint zich nu ook al onbehaagelijker te voelen want als die thuis komt van zijn "werk" en ik kom naar buiten dan maakt die dat hij wegkomt.

Groet,
Pak Wongso Emoticon: Bye bye

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Pak Wongso,
Jullie zijn daar in een rot situatie beland, zeker bij een koopwoning zit je er aan vast.
Ook al komt er een juridische oplossing het woongenot is dan vaak al lange tijd verknalt en duurt het weer een hele tijd voor de rust wederkeert.
We komen met zijn allen niet naar Bali om problemen te krijgen(maken).

Ik hoor wel vaker verhalen in het roddelcircuit die niet door de beugel kunnen.
Waren er meer mensen die durfden te waarschuwen voor mistoestanden in Bali, veel mensen schamen zich daar echter voor.

Even terug te komen op dat uitroken waar ik over schreef.
Mij is dat overkomen ruim 2,5 jaar geleden.
Ik ben net na de bom van 2002 in Bali komen wonen, de eerste vijf weken heb ik gelogeerd bij een homestay in Legian.
Ik sliep daar niet alleen maar eten deed ik er ook meestal.
Maar voor altijd in een homestay blijven wonen is niet alles, je wilt toch je eigen stekje.
Dat had ik snel gevonden, een Nederlander vertelde mij dat bij de achterburen van die homestay een leuke bovenetage te huur was met best veel ruimte.
Die bovenetage heb ik toen gehuurd voor één jaar, ik had er een kleine keuken in laten maken en alles gezellig ingericht.
De inrichting was net klaar toen begon de eigenaar van die homestay elke morgen als wij aan ons ontbijt begonnen nog geen 50 meter van ons het afval met plastic etc. van zijn homestay te verbranden, leek wel of er gewacht werd tot dat wij begonnen met eten.
Ik heb de eigenaar van mijn gehuurde etage daar op aangesproken en zij zorgden er als eerste voor dat er weer glas in de ramen kwamen want de roet verspreidde zich door de hele kamers.
Aan zo`n sfeer zal ik nooit wennen en ben toen voor 2 maanden naar Samosir vertrokken, bij terugkomst begon het afval verbranden weer.
Ik ben toen samen met de eigenaar van de door mij gehuurde etage naar de eigenaar van de homestay gegaan voor een gesprek, de man was heel vriendelijk en zich van geen kwaad bewust, hij beloofde plechtig dat er verandering in zou komen.
Er veranderde inderdaad wat, in plaats van één keer per dag werd er met directe ingang twee keer per dag vuurtje gestookt!
Ik weet tot op heden niet wat ik fout had gedaan, had die man dat mij verteld tijdens dat gesprek had ik daar indien nodig mijn excuses voor kunnen aanbieden.
Het enigste wat ik mij kan herinneren is dat de zoon van de eigenaar niet erg vriendelijk reageerde toen ik een opmerking maakte tegen hem dat ik niet blij was met een hond die daar behoorlijk te keer ging tegen mij en dat het dier ook mogelijke klanten afschrikte.
Toen het mij zat was ben ik verhuisd naar de buurt waar ik nu nog woon, terwijl ik nog een huurcontract had voor 5 maanden in Legian.
Direct na de verhuizing heb ik de eigenaar van die homestay nog een vriendelijke brief gestuurd met het vriendelijke verzoek om te stoppen met het dagelijk vuur maken, er wonen in die buurt ook mensen met kleine kinderen die het geld niet hebben om te verhuizen.
Die brief heeft geholpen, van de buren hoorde ik dat spoedig na mijn verhuizing het vuurtje stoken was gestopt.
De rust is weder gekeerd en Jan had weer een les geleerd, nooit een huis huren met naast of tegenover een braakliggend stuk grond.
Van kennissen die al erg lang hier wonen hoorde ik dat afval verbranden de manier is in Bali om buren te verdrijven, het was echt geen unicum wat mij was over komen.
Hoe langer ik een Bali verblijf, hoe duidelijker het word dat ik hier nooit en te nimmer een huis zal kopen, de story van Pak Wongso bevestigd gewoon weer eens dat Bali niet alleen een paradijs is maar ook een eiland waar je erg goed op moet letten met wie je zaken doet.
Jan

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 10-02-2006 13:26 Tuti & Jan wrote:
Ik weet tot op heden niet wat ik fout had gedaan, had die man dat mij verteld tijdens dat gesprek had ik daar indien nodig mijn excuses voor kunnen aanbieden.

Als ik dit vehaal zo lees, is het volgens mijn het eeuwige liedje hiero, geld en jalouzie. Toen jij in dat appartement ging wonen vielen zijn inkomsten die hij via jou verkreeg weg, en hetgeen wegviel moest ie elke dag tegenaan kijken. Komt nog bij dat hij dat appartementje voor jou had kunnen versieren en daar nog komisi van had kunnen vangen. Op zo een manier reageren ze zich dan af. Trouwens het is niet alleen op Bali zo, ik heb al zoveel verhalen over verpest wonen gehoord en zelf de eerste jaren meegemaakt. Als je in een pas bewoond huis al aan het begin moeilijkheden hebt met de omwonenden dan is het beste meteen te verhuizen, komt nooit meer goed.

Londoh

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,847,173 topic views - 234,929 posts - 13,697 topics - 25,672 members - last post @ 14-11-2019 19:32 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,699,209 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com