indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (1 reaction)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Hallo

Ik heb een vraag. Hoe kan ik het beste post versturen naar indonesie.

Ik heb een vriendin in manado (noord-sulawesi) en die wil ik graag naar nederland halen voor een vakantie. Hiervoor heeft zij een visum nodig. Voor het visum is de orginele "garantverklaring" nodig. Hoe kan ik het beste deze garantverklaring naar manado sturen?

aangetekend met ptt-post (tpg-post) for 7 euro?

Of is er een andere manier? Ik wil niet 67 euro betalen voor 1 papiertje via dhl of 110 euro bij TNT.

Enig idee hoelang het duurt naar manado?

mvg Albert

goyang2
User
User icon of goyang2
spacer line

Neem een postbusnummer bij het postkantoor en laat het daar naar toe sturen, ik doe dat op Biak waar ik woon, en al het post uit Nederland komt daar aan. Weet niet de kosten voor Manado, op Biak is het voor een jaar Rp 200.000.

Biak: B-ilang I-ngat A-kan K-embali

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

Nou Albert ik zou het gewoon per Tante Pos, aangetekend versturen. Heb in al die jaren nog nooit meegemaakt dat een aangetekende brief niet aankwam (normale brieven komen slechts in 65% van de gevallen aan, ruwe schatting).

Bovendien verstuur je de brief naar Noord-Sulawesi, is toch wat geordender en beschaafder dan de rest van Indonesie Emoticon: Wink Succes!

Gracias. Sama sama

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Ik heb het meegemaakt dat uit een aangetekende brief, heel goed verpakt US $ 290 was verdwenen er zaten nog US$ 5 in, heb ik een heel gelazer mee gehad, want ik zag dat er met de brief was geknoeid en heb hem onder de ogen van de directeur van het kanpos en een pegawai opengemaakt. Heb een hele correspondentie met het hoofdkantoor gehad en met een internationaal orgaan in Zwitserland, die mij in het gelijk stelden. Helaas toen ik naar de Jl. Bangka - Bandung (hoofdkantoor PT Pos) ging, had ik geen zin meer, en heb de jerrycan bensin en lucifers weggeven.

Van de 10 brieven komen er minimaal 2 niet aan, ik heb ook een postbus. Breek me de bek niet open over deze oplichtersorganisatie.

Alle inkomende en uitgaande internationale post in Indonesia gaat via een postkantoor op Sukarno Hatta Airport, daar zitten de dieven, ben ik ook al geweest om amok te trappen.

Gruces

Richy
User
User icon of Richy
spacer line

On 07-02-2006 16:45 albertstoop wrote:
Voor het visum is de orginele "garantverklaring" nodig. Hoe kan ik het beste deze garantverklaring naar manado sturen?

De laatste keren dat ik dit heb geregeld... heb ik geen orgineel opgestuurd maar was de ambassade al tevreden met een scan van de verklaring die ik naar mijn meisje toe heb gemaild...

"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

hagen763
User
User icon of hagen763
spacer line

Vragen:
Wanneer komt ze? Maand(en).
Heb je al ge-informeerd voor een ticket?
Ik heb een neef in Manado.Hij is kinderarts ( dir).
Mail me maar op ons privé,dan hoop ik je verder te helpen
met ( waardevolle) tips.Uiteraard wacht ik geduldig af hoor.
Umberto Emoticon: Worship

Richy
User
User icon of Richy
spacer line

On 07-02-2006 19:24 hagen763 wrote:
met ( waardevolle) tips.

Kun je toch ook hier neerzetten... doe ik ook Emoticon: Smile

"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

garuda
User
User icon of garuda
spacer line

via TNT of WESTERN UNION lukt altijd, is duurder, wel veiliger

I AM THE MOST CRAZIEST IN THE WHOLE WIDE WORLD!!!!!

Gerrit
User
spacer line

Ik stuur regelmatig de uitnodigings papieren per fax naar Indonesie en heb daar nooit geen problemen mee gehad of ik stuur het rechtstreeks naar de ambassade ook geen problemen meegehad.

Indonesia my lovely country

hagen763
User
User icon of hagen763
spacer line

On 07-02-2006 19:27 Richy wrote:

...

Kun je toch ook hier neerzetten... doe ik ook Emoticon: Smile
Emoticon: Very funny
Sorry ik had mijn bril niet opgezet,Nu zag ik het in je gegevens.
Ja en die van ons staat er ook op.
Ga even een drumstel draaien.
Umb.

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Internet, een scanner en printer zijn voor post van en naar Nederland de oplossing, goedkoop en tevens betrouwbaar.
Met een scanner (in ons geval een goedkoop model van Canon) zijn uitstekend files te maken.
- Een JPG-file waar enige kennis van een fotobewerkingsprogramma nodig is om de files kleiner te maken naar bijvoorbeeld max. 200Kb per A4-tje, te beginnen met color ong. 150dpi en dan kleiner maken naar bijv. 1200dpi (grootste waarde)
- Een PDF-file, is ondertussen een standaard om files af te drukken, instellingen voor goede printkwaliteit, 150dpi kleur, een A4-tje is dan ongeveer 200Kb, afhankelijk van grafisch zaken in het domument, met 400dpi zwart/wit is de file kleiner en is de kwaliteit nog altijd beter als de fax.
Met de Canon zijn multiple PDF-files te maken.

Met een gratis programma als PDF-creator kan je vanuit bijna alle Windows-software PDF-files maken, de file is dan door iedereen uit te printen, ook als iemand niet met bepaalde programma`s overweg kan.
Deze PDF-creator is een printerdriver en is ook geschikt om internetpagina's op te slaan als PDF-file.

Heb je PDF-files (bijvoorbeeld formulieren) gedownload kan je die met PDF-edit netjes invullen en weer opslaan onder een andere naam, tevens is het mogelijk om door de kopie van een paspoort met grote letters KOPIE VOOR ..... te plaatsen.

Is het nodig om belangrijke documenten te versturen isTNT een betrouwbare oplossing, kost wel ong. US$30 voor een brief per express naar Nederland.
http://www.tnt.com/country/en_id.html

Een Indonesier zal niet gauw de beschikking hebben over een scanner, veel internetcafe`s in Java en in mindere mate ook in Bali hebben een scanner en maken voor een klein bedrag een scan, een printer behoort bij de standaarduitrusting van een internetcafe.
In de steden in Java zitten vaak erg kundige personen bij internetcafe`s die best willen helpen is onze ervaring, in Bali is dat helaas wel eens anders.
Indien documenten of aktes nodig zijn voor bijvoorbeeld een huwelijk dient vaak toch naar de grote stad te worden gegaan.

Wat wel erg lastig is dat veel Indonesische instanties nog F4 papierformaat gebruiken, de wereldstandaard is ondertussen A4, met enige kennis van de scanner is dit te omzeilen.

Een postbox in het dure Bali kost IDR120.000 per jaar & sleutelgeld bij de aanmelding, met een postbox is het risico iets kleiner dat post al geopend is.

Onze contacten naar Nederland naar bijvoorbeeld de Rabobank, ABP, verzekeringen, en het gemeentehuis van mijn laatste woonplaats in NL lopen erg soepel op deze manier.
Om mijn verlopen bankpasje te vervangen is contact per mail voldoende geweest, de Rabobank stuurde de nieuwe pasje geblokkeerd op per normale (goedkope) post, na mijn melding van ontvangst werd de blokkering opgeheven.
Met de stugge bureaucratische overheidsorganen de Belastingdienst en UWV lukt dat helaas (nog??) niet, de belastingdienst zelfs niet meer per fax.

Deze info is gedeeltelijk ook te vinden op onze site op: http://www.parpulo.nl/
Groetjes,
Jan

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Het begint weer eens met "Wij", een term die in het Nederlandse taalgebruik alleen aan koningin Beatrix is voorbehouden. Het geschop van die kankerlijer Londoh moet weer afgezwakt worden. Jan zit weerop zijn stokpaardje, Indonesia, dat is Bali in zijn geval, door een felroze bril te bekijken en weer naar NL uit te halen. Het is maar goed dat ik niets van psychologie afweet, anders had ik hier een mooi beeld van een volwassene, die zich als kind gedraagt, kunnen schetsen. Aan de andere kant denk ik lamaar, als die man daar nou gelukkig mee is, leef en laat leven.

Door mijn handel in munten, penningen en bankbiljetten ben ik aangewezen op de post, want die handel kan je op geen andere manier verzenden. Nou is uitgaande post geen probleem, ik kan me niet herinneren dat er iets van waarde niet is aangekomen. Doch Indonesia binnen is een ramp, zodanig dat ik dit al jaren geleden heb afgeschaft, zaken die mij worden toegezonden gaan naar Nederland. Niet dat het daaro zo goed is. 2 jaar geleden verzond ik in een maand ruim 80 items, daar zijn er ook 3 van "zoek" geraakt, dat was in de zomer als TPG met veel tijdelijke krachten werkt. 2 items kwamen niet aan van een derde slechts een lege envelop. Door genoemde handel heb ik contacten over de gehele wereld, dus ontvang ook post uit andere landen. dat de postzegels verdwijnen van de toegezonden post is al niets bizonders voor mij. Ik heb de gewoonte altijd speciale postzegels te gebruiken, dat vind de verzamelaarswereld leuk. In al die jaren dat ik met die oplichtersbende werk weet ik inmiddels precies wat aankomt en precies wat een risico inhoudt. Alles wat dik is, heeft een grote kans te verdwijnen, dat doet een dikke lul trouwens ook vaak. Tijdsdschriften zijn een ramp. Ik schrijf wel eens voor tijdschriften en krijg daardoor op dit gebied van alles opgestuurd. Veilingcatalogie, die toch ruim van tevoren worden opgestuurd (4 weken) komen vaak te laat aan. Vanwege het hier bovengenoemd US$ 290 akkefietje had ik een brief met splijtende kritiek (dat heet bij Jan schoppen) naar het Kompas gestuurd, deze brief is geplaatst en kreegik zo een 20 brieven van Indonesiers waarin zij mij hun ellende uit de doeken deden. Ik heb bovengenoemd geval niet "af" kunnen maken, ik moest dat jaar twee maal naar NL, dus miste ik het momentum. De directeur van het regionale postkantoor heeft wel maatregelen genomen tegen mij, vanwege mijn brief in het Kompas, ik kon geen post meer ontvangen en verzenden van het postkantoor verderop, maar moest naar het hoofdpostkantoor 10 kilometer ver. Dat omdat ik de PT POS Indonesia in een kwaad daglicht had gesteld.

De verliezen mij toegebracht door PT Pos Indonesia bedragen enkele 1000'en euri. Ik moet toegeven dat ik ooit eens een claim tot schadevergoeding betaald heb gekregen, dat was uniek in de postale wereld alhier, zoiets krijg je voor mekaar als je een grote bek hebt en niet van wijken weet.

Jullie kunnen echter beter naar Jan luisteren, daar krijgen jullie het beeld van Indonesia voorgeschoteld dat jullie zo graag willen horen. Ik ben iemand die zich niet laat piepelen, waar dan ook ter wereld. Echter hetgeen ik hiero schrijf is gebaseerd op mijn ervaringen, dat zijn ervaringen op werk- en reisgebied. Ik zit niet de hele dag in me huissie op Bali en wacht tot er een bord pap vol krenten langskomt, waar ik de lekkerste uitpik. Ik hou van aksi, die mag best hard zijn. Als dat niet meer gaat wordt het tijd om voor eeuwig te gaan rusten, Doordat Jan met zijn Tuti daar in hun gesubsidieerde koninkrijkje te Bali er helemaal geen weet van hebben wat er zich in de echte wereld afspeelt, weten ze niet dat de wereld vol oplchters zit en dat bepaalde zaken gewoon zwart op wit moeten staan, ondanks dat er email, fax etc. zijn. Slaap maar lekker verder knul.

Dag vogels, dag vlinders, dag bloemen, dag Jan

Gruces

goyang2
User
User icon of goyang2
spacer line

Hi Jan & Lon

Leuk om dit gekissebis tussen jullie te volgen....

Hebben jullie elkaar al een keer in den lijve ontmoet ergens tussen Solo en Bali

Biak: B-ilang I-ngat A-kan K-embali

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Dit noemt men in beschaafd Nederlands
Op de man spelen
Speel op de bal, niet op de man.
Haal ook geen oude koeien uit de sloot.
Het heeft geen zin revanche te nemen voor gebeurtenissen in het verleden.
Bron:
http://www.leren.nl/

Of:
In Nederland en Vlaanderen wordt ook de uitdrukking op de man spelen wel gebruikt.
Deze term is afkomstig uit het voetbal, als een voetballer geen tackle uitvoert op de bal, maar op de tegenspeler.
Groetjes,
Jan

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 08-02-2006 09:00 goyang2 wrote:
Hi Jan & Lon

Leuk om dit gekissebis tussen jullie te volgen....

Hebben jullie elkaar al een keer in den lijve ontmoet ergens tussen Solo en Bali

Nou Paul dat lijkt me levensgevaarlijk. Mocht ik naar Bali komen dan gaat er weer iets de lucht in en wordt het erg druk op dit forum. "De wraak van de Kafir" kopt De Geletraaf dan, het Kompas opent met : "Keadilan di Bali, seorang Barat mengajar kaum teroris" Emoticon: Bye bye

Gruces

Gruces

Robert
User
User icon of Robert
spacer line

On 07-02-2006 18:12 Richy wrote:

...

De laatste keren dat ik dit heb geregeld... heb ik geen orgineel opgestuurd maar was de ambassade al tevreden met een scan van de verklaring die ik naar mijn meisje toe heb gemaild...

Bij mij ook... een copy was voldoende. Fax of scan maakte niet uit. Ik zou het nog eevn navragen als ik jouw was.

spacer line  

jullie reageren snel.... 12 reactie in 16 uur.

[quote] On 07-02-2006 19:24 hagen763 wrote:
Vragen:
Wanneer komt ze? Maand(en).
Heb je al ge-informeerd voor een ticket?
Ik heb een neef in Manado.Hij is kinderarts ( dir).
met ( waardevolle) tips.Uiteraard wacht ik geduldig af hoor.
Umberto Emoticon: Worship
[/quote]

Ik heb net een sms gehad Emoticon: Smile en ze komt als alles goed gaat dan vertrekt ze 28 juli en komt 26 augustus weer thuis. Dus ik vermoed 29 juli- 25 augustus in nederland. (kleine maand Emoticon: Smile ). Ze regeld de reis via het reisburo (starmanado) in manado. Het volgende "obstakel" word het betalen van haar reis. Ik heb nu een rekening nummer, naam en bank.... dus hopelijk gaat dat goed.

Ik heb naar de "Consulaire Contactpersoon" in manado gemaild en hij heeft al een aantal vragen van mij geantwoord. (Dat ging er snel Emoticon: Smile ) Ik stuurde de email in het engels naar hem toe en hij antwoorde:

[quote]
Soory, Pak Albert, ik ken geen engels wel Nederlands. Wilt U zo goed
zijn Uw bericht in het Nederlands naar mij te zenden? Hartelijk dank.
Br. han
[/quote]

Wat ik best vreemd vind iemand die werkt voor de ambassade en geen english spreekt. Daarna het mailtje in het nederlands gestuurd met vragen en daarop antwoorde hij goed.

[quote] On 07-02-2006 18:12 Richy wrote:

...

[/quote]

Ricky of ik nou de orginele garantverklaring moet sturen is mij niet echt duidelijk. Hieronder een deel van het mailtje die ik stuurde met zijn antwoorden. Ik uit kan ik eigenlijk niet uithalen of ik wel of niet de orginele garantverklaring moet geven. Ik stuur het aan getekend op en als het kwijt raakt dan heb ik in ieder geval nog de scan.

[qoute]
> 3. Moet de uitnodigingsbrief gelegaliseerd zijn door
> de gemeente? Is een garantverklaring al voldoende? Bij
> mijn gemeente zeiden ze dat de garantverklaring ook
> een uitnodigingsbrief is.

Klopt. Garantieverklaring is voldoende.

> 4. Moet de orginele documenten ingedient worden voor
> de aanvraag of is een copy/print out ook goed?

Originele dokumenten moeten worden meegebracht te samen met de copyen.

> (4b. Hoe kan ik het beste de orginele documenten
> sturen, per ptt post of een postorder bedrijf?)

Uzelf behoeft geen officiele dokumenten te overleggen, tenzij U daar
ook
o.a. het loonstrookje onderverstaat.
Alles kan per fax of scanner worden verazonden.
[/quote]

[quote] On 07-02-2006 17:18 kiwimave wrote:

Bovendien verstuur je de brief naar Noord-Sulawesi, is toch wat geordender en beschaafder dan de rest van Indonesie Emoticon: Wink Succes!
[/quote]

Manado / noord sulawesi is inderdaad geordender en beschaafd. Dus ik verwacht niet hele grote problemen. Maar ik ben niet gewend dat er geen postcode op staat. Adress is van haar (XXX = naam of nummer):

XXX XXX
Jalan Sam Ratulangi XXX nomor XXX Lingkungan XXX ( Lorong
Pencak)
Kelurahan Titiwungen Selatan Kecamatan Sario
Manado, Sulawesi Utara, Indonesia

mvg

Albert

edit quote gaat niet goed... :(

Richy
User
User icon of Richy
spacer line

On 08-02-2006 09:51 albertstoop wrote:
Ricky of ik nou de orginele garantverklaring moet sturen is mij niet echt duidelijk. Hieronder een deel van het mailtje die ik stuurde met zijn antwoorden. Ik uit kan ik eigenlijk niet uithalen of ik wel of niet de orginele garantverklaring moet geven. Ik stuur het aan getekend op en als het kwijt raakt dan heb ik in ieder geval nog de scan.

De uitnodigingsbrief moet gelegaliseerd worden en de garantverklaring moet onderbouwd worden door jouw loonafschriften (of door diegene die haar uitnodigd). Voor alles geldt dat ik de laatste keren alleen gescande/gefaxde versies heb opgestuurd die voldoende voor de ambassade waren. Scheelt een hoop geld... en tijd...

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

On 08-02-2006 09:51 albertstoop wrote:

Manado / noord sulawesi is inderdaad geordender en beschaafd. Dus ik verwacht niet hele grote problemen. Maar ik ben niet gewend dat er geen postcode op staat. Adress is van haar (XXX = naam of nummer):

FF een relletje trappen, maar: Tja Noord-Sulawesi is een Christelijk gebied he, daar wordt toch minder snel gejat Emoticon: Yes! (ik citeer een vriend van mij uit Java die nota bene Moslim is)

Gracias. Sama sama

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Echter het percentage dames die het met de zeden niet zo zwaar neemt is het hoogste van Indonesia, echte zakkenrolsters daaro Emoticon: Shiny

Gruces

Eddepet
User
spacer line

Albert,

Mijn ervaring met post versturen naar Jakarta is dat tot nu toe nog alles is aangekomen.
Meestal duurt het 2 weken voordat de post aankomt.
Dit is dan post dat per TPG verstuurd is met priority.
Ook ik heb de laatste keer post verstuurd voor het verkrijgen van een VISUM.

Deze post duurde veel langer dan normaal 3 tot 4 weken en was inderdaad opengemaakt.
In die tussentijd was het visum al geregeld omdat ik ook de documenten ingescaned had en per mail verstuurd.
Zij heeft dit toen uitgeprint en dat was al voldoende om het visum te regelen.

Ik hoop dat je hier iets aan heb.

Groetend, Edwin

willeke
User
spacer line

Hoi Albert,

Ik heb ook vrienden in Manado en heb al verschillende keren pakjes daarheen gestuurd. Dit heb ik altijd gewoon met TPG gedaan, niet aangetekend. De pakjes zijn tot nu tu altijd na 2 a 3 weken aangekomen en zijn nooit opengemaakt.

Verder ben ik benieuwd hoe het verder verloopt met de visumaanvraag daar. Wij willen deze zomer ook iemand vanuit Manado voor een vakantie naar Nederland halen. Heb je voor mij het email-adres van de consulaire contactpersoon waar je contact mee hebt gehad. En wat ga je voor een retourtje Manado-Amsterdam betalen en met welke airline?

groeten,
Willeke

andre
User
spacer line

Ik heb veel succes met de volgende truc:

Als je post stuurt naar een Indonesiër; d.w.z. iemand met een indonesisiche naam, noteer het adres dan als volgt:

Kolonel [naam]
[adres]
[plaats, postcode]
[land]

Dit heeft voor mij altijd gewerkt. Geen enkele klerk durft de post van een kolonel te openen. Emoticon: Smile

En Londoh... Kijk eens op www, dan hoeft niemand je meer dollars te sturen.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Andre,

Het betaalprobleem is allang opgelost. Die dollars kwamen indertijd ongevraagd, iemand wilde TE graag betalen.

Gruces

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Ik weet niet hoe ze daar werken , met vaste sorteerders , vaste postbezorgers ?(meestal wel ) .
Stel dat de bezorger iets vreemd ziet , de ene naam zonder kolonel , en de andere wel .
Dan zou hij beroepshalve gaan openen of melden .

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

60,577,604 topic views - 227,662 posts - 13,619 topics - 19,299 members - last post @ 20-08-2018 03:27 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

104,127,087 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com