indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

De Indonesiers waren nauwelijks bij het bestuur van hun eigen land betrokken, dat was een Nederlandse aangelegenheid, het kader Totok en de pennelikkers en prullenbakkenlegers Indo. Dat hele zooitje vluchtte naar NL, toen de nasi bubur werd, Indonesia kon van 0 afaan beginnen, met een systeem dat niet van hun was. Vind je het gek dat het hiero zo een bende is, die is in eeuwen zo gegroeid. Nu kunnen we zeggen zie je wel dat ze er een rotzooi van maken, ze waren echter alleen de Nederlandse kadaverdiscipline gewend, grote bek hup dan naar de boei.

Lees je in andere topics dat ze zo graag grond hier willen kopen, ze kunnen het niet laten die kolonialen. Ik heb hier totaal geen bezit, huis huur ik, ik verplaats me per taxi. Ik maak mn geld gewoon op hiero, af en toe lekker strooien, vergetend dat ik een NL paspoort heb.

Gruces

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 13-02-2006 12:09 maseddi wrote:

...

Maar feit is dat er in Nederland, een kracht bestaat om de indische tempo doeloe wereld, toen het nog pais en vree was, en de oude weduwe te doen herleven -

**terwijl de indonesiers die periode reeds lang achter zich hebben gelaten en mogelijk reeds vergeten zijn

Nog even, dan is indonesie weer indisch, Jakarta indisch, alle indonesische forums indisch, Bali indisch, en mogelijk garuda tv ook indisch met krontjong,

Wordt tijd dat de indonesiers, ook in Holland, ik heb begrepen dat hier veel indonesiers aan universiteiten studeren - ook eens hun zegje doen en zichzelf positioneren. Desnoods met de billen bloot over mogelijk onrecht gedaan aan Nederlandse burgers

Maar met het verindischen van Indonesie - in nederland - door bovengenoemde krachten lijkt het daar wel een beetje op..

Op 1ste gezicht lijkt dat het niet zo is.
Vooral anno 2005 .Maar als je (soms )bepaalde reakties lees in diverse forum leest , het wel dat er nog nostalgische gevoelens bestaan bij de ouderen, en bij de jongeren soms ook superioriteitsgevoelens bestaan t.o.v de Indonesiers .Praat nog niet eens over de echte indische sites , lijkt wel of de tijd stil staat .

** Je zal vreemd opkijken als je nu ziet hoe de tempo doeloe ook wordt verheerlijk (nostalgia ?) , terwijl de indonesiers toen als inlanders zonder beschaving werden gezien door de kolonialen.
Wordt ook tijd dat het verteld wordt over de verhoudingen uit de tempo doeloe.

* Ben ik eens , wordt ook tijd dat het "uitgepraat " gaat worden.
De probleem is dat de wond heel diep ligt , en mensen gekwets kunnen worden. Voor de Indonesiers is het een beetje problematisch ,er zijn weinig ooggetuigen meer die dat zelfs hebben meegemaakt .
De 2de generatie vrije indonesiers hebben ook weinig interesse .
Het kan ook omdat ze die periode over de ellende van de 1ste generatie vrije indonesiers willen wegstoppen.
(behalve mensen die de Geschiedenis als vak hebben , soms zie je ze ook bij de KIT (amsterdam) , en waarschijnlijk bij de Nat.Arch (Den Haag).

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

Aan mijn vorige confraters.
Nou lijkt het erop dat ik iets zou hebben tegen tempo doeloe, of dat ik tegen de¨profilering ben van een bepaalde bevolkingsgroep als zijnde
westerse allochtonen, of wat maar ook.
Verre van dat..

Maar ik heb het donkerbruin vermoeden dat handige lieden, en ik vermoed bepaalde extra gesubsidieerde handelaren (vanuit Het Gebaar) bezig zijn met het kweken van een behoefte of het inspelen op een bepaalde ontevredenheid onder de indische bevolkingsgroep om zelf er beter van te worden.

Neem nu dat nieuwe blaadje over de indische wereld.
Het wordt gepresenteerd als een blaadje voor u en mij en andere geinteresserden in die indische wereld en de indische cultuur.
Bij mijn weten bestond de indische cultuur vroeger slechts uit het maken van krontjong en het bijwonen van een stamboeluitvoering, en wat de Nederlanders betrof een bezoek aan de soos (want die Hollanders waren niet naar Indie gekomen gekomen om cultuur te maken of te brengen), en in Nederland uit het bezoek aan pasar malams die als paddenstoelen uit de grond rijzen.

Ik heb het eerste exemplaar nog niet in handen, maar het zo mij niets verbazen wanneer het een soort advertentieblad, heel smeuiig en handig gelardeerd met artikelen om
iets te verkopen op pasar malams en andere bijeenkomsten
Nou heb ik niks tegen handel, maar wek nou niet de schijn dat er andere verheven of culturele redenen te grondslag liggen bij de uitgave van zo'n blad.
Alsof de Pasarkrant, Archipel of de Moeson en een tweetal websites met linkjes en aankondigingen nog niet voldoende zijn

Sweet young thing

Merdeka
User
User icon of Merdeka
spacer line

Slechte verliezer.

Indo en Indisch is geen Indonesia.
Het is niet vreemd dat de Indonesiërs samen met de Japanners werken (de remusyah). Dat steekt natuurlijk voor de belandas. De druppel die de emmer doet overlopen/bewustwording om Merderka, is gesterkt door de Japanners. Dat de belandas hier niets van begrijp of willen begrijpen is hun probleem. De Indo/Indisch hebben gekozen voor de anjing belanda te worden van de belanda om haar eigen volk te vermoorden. Daarom worden de Indonesische strijders communisten, extremisten, rebellen, revolutionairen en nationalisten door de belandas genoemd. De Indonesiërs hoeft niet de billenbloot. Dit hebben ze gedaan in hun Merdeka tijd met de banbu runcing, kris en golok!
Een slechte verliezer maakt rare sprongen. Uiteindelijk is er een excessennota en dat Nederland aan de verkeerde kant van de geschiedenis staat.

Salam
Merdeka

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 13-02-2006 23:01 Merdeka wrote:

Indo en Indisch is geen Indonesia.

Het is niet vreemd dat de Indonesiërs samen met de Japanners werken (de remusyah).

De Indo/Indisch hebben gekozen voor de anjing belanda te worden van de belanda om haar eigen volk te vermoorden.

1. In dit opzicht heb je gelijk.
2.Gedeeltelijk gelijk.
In het begin willen ze graag meewerken.
Maar later hebben ze een behoorlijke prijs moeten betalen.Dat is ook 1 vd redenen dat de japanners niet zo erg geliefd is bij de generasi penerus.
Mensen die bewust meegemaakt hebben of indirect hebben meegemaakt.
Mijn oude vader heeft als leraar naast lessen geven ook aan de lichamelijke weerbaarheidlessen gegeven aan de Heiho's.
Werd zelfs gevraagd om militaire komandant te worden in een district in west java.
(veel van de legerofficeren zijn in het begin vaak mensen met een onderwijs achtergrond).Heb diverse ooms die ook offieren geweest zijn vd TNI (dus niet de pemudas )in de onafhankelijksoorlog..
3.Wel een krasse uitspraak.
Trouwens de indo's/ indischen zijn geen indonesiers .
Ze hebben de Indonesiers nooit als eigen volk beschouwd.

Merdeka
User
User icon of Merdeka
spacer line

On 14-02-2006 00:39 sidia wrote:

...

2.Gedeeltelijk gelijk.

3.Wel een krasse uitspraak.
Trouwens de indos/ indischen zijn geen indonesiers .

Ze hebben de Indonesiers nooit als eigen volk beschouwd.

Wil je aangeven wat ik gedeeltelijk gelijk heb.
Keras is het niet dit zijn feiten die nog wordt gebruikt zoals de belandas het woord inlander gebruikt.

Wat je geschreven hebt heb ik tog geschreven? Itu bukan Indonesia!
Je hebt helemaal gelijk vandaar de inlander.
Kalau mau nonton film zijn er drie loketten, voor de belanda voor de gelijkgestelde en de inlander.

Weet je, wat de belanda vaak over wil praten? Het hoe erg de holocaust is maar zij vergeten dat in dezelfde en na die periode de belanda het zelfde doet.

Salam
Merdeka

Mas Rob
User
User icon of Mas Rob
spacer line

Tja, Mas Merdeka.....

Wat een onzinnige opmerking over de holocaust. Het Nederlandse optreden voor 1942 en tijdens de koloniale oorlog was niet verheffend, maar had werkelijk niets te maken met het systematisch uitroeien van een bevolkingsgroep.

Waar ik me altijd weer over verbaas, is het gemak waarmee de wereld verdeeld wordt in de 'good guys' en de 'bad guys'. Wat de cowboy met de witte hoed doet is altijd goed, degene met de zwarte hoed is altijd fout. Was de wereld maar zo simpel.

Iets over de Indo
De tragiek van de Indo's is dat zij, opgevoed met alle koloniale normen en waarden, zich geen voorstelling konden maken van een samenleving waar de Indonesiers het voor het zeggen hadden. Als groep hadden zij in het onafhankelijke Indonesie geen plaats; zij hadden te accepteren dat zij in dat geval Indonesiers waren onder de Indonesiers.

Die omslag in denken en houding was voor verreweg de meeste Indo's een brug te ver. Stonden zij aan de "verkeerde kant van de geschiedenis"? Hielden zij het koloniale jargon en gedachtengoed koste wat het kost in stand? Ja natuurlijk, maar dat maakt het lot van die mokkende, verbitterde groep niet minder tragisch. Alles waar zij in hadden geloofd, alles waar zij hun eigenwaarde aan hadden ontleend, was hun ontvallen.

Iets over de oorlog
Tijdens de oorlog hebben Indo's het zonder twijfel zwaar gehad. Dat vele Indonesiers de hongersdood hebben gekend, zijn opgebrand als Romusha, en de brute kant van het Japanse militarisme aan de lijve hebben ondervonden, verlicht niet het lot van de Indo's. Een uitvergroting van wat de Indo's ondervonden tijdens de oorlog in vergelijking met wat de Indonesier overkwam is naar mijn idee net zo kwalijk als het ontkennen van het leed Indo's aangedaan.

Iets over de geschiedenis
Velen zien de geschiedenis als een grabbelton waar je uitkunt halen wat je het beste uitkomt. Trompetgeschal of jammerklacht is kenmerkend voor zo'n geschiedbeeld. Het dient met wantrouwen te worden bejegend.

De Indonesische onafhankelijkheidsstrijd had, mijns inziens, het morele recht aan haar zijde. Dat wil echter niet zeggen dat individuele vrijheidstrijders zich altijd voorbeeldig gedroegen. Het was een vuile oorlog. Het Nederlandse optreden maakte vele, vele slachtoffers. Maar ook moordpartijen door pemuda's waren geen zeldzaamheid. Hiervan waren juist de zogenoemde "buitenkampers" het slachtoffer. Het lijkt me zinvol om eens met verwondering en vragende blik het verleden te bezien. Het innemen van eem dosis geschiedenis met in het hoofd de antwoorden al klaar, wordt al genoeg gedaan.

Salam dari Rob

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 15-02-2006 11:10 Mas Rob wrote:

Die omslag in denken en houding was voor verreweg de meeste Indos een brug te ver. Stonden zij aan de "verkeerde kant van de geschiedenis"? Hielden zij het koloniale jargon en gedachtengoed koste wat het kost in stand? Ja natuurlijk, maar dat maakt het lot van die mokkende, verbitterde groep niet minder tragisch. Alles waar zij in hadden geloofd, alles waar zij hun eigenwaarde aan hadden ontleend, was hun ontvallen.

Daarom is het noodzakelijk dat er met open en respectvolle manier wordt gediscussieerd met elkaar.Met gelijken dus .

Want als ik de sites van de oude generatie indischen leest en zeker van de jongere generatie(darah ke3 /de 3de gen. etc ) heb ik de indruk dat er nog steeds misverstanden zijn .

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

On 10-02-2006 01:37 londoh wrote:
In Ned. Indie was er van verzet nauwelijks sprake, de meeste (blanke) Nederlanders zaten vast. Wel was er veel collaboratie van Indos, maar daar mag niet over gesproken worden.
Over verzet. Ik heb zelf eens een heel lang stuk geschreven over het verzet in de Vogelkop (NNG) ondanks dat ik een Indohater wordt genoemd door die rijstepikkers. Zelf zouden ze zoiets nooit doen, zijn ze te indolent voor.Het geheel is ook zonder subsidie in elkaar gezet en was een van de moeilijkste zaken waarover ik ooit heb geschreven (ik ben meestal nogal "luchtig"). Het geheel is voorzien van fotos uit die periode die ook uniek genoemd mogen worden.
www.londoh.com/verzet_tegen_de_japanners.htm

B. Lon yth.,

Ik had in een eerdere topic als eens de 'stelling' in het 'hoenderhok' gegooit ...
' is het Nederlands koloniaal systeem geen 'Apartheid' ...... want verliep de hiarchie óók niet van 'blank aan de top' tot 'zwart beneden' alleen waren de mensen van de Nederlandsch-Indische 'onderklasse' Javanen ....... de 'halfbloeden' mogen óók maar tot een bepaald niveau 'promoveren' na de 2de Wereldoorlog werd dit anders ...... in de Aceh oorlog was er een bende Indische generaal ......
Het is trouwens sinds kort bekend geworden dat ex-NSB'ers en collaborateurs met Duitsers 'te werkgesteld' werden in de vroegere 'Nederlands Nieuw-Guinea/nu: Propinsi 'Papua-Barat'...

'Ahu kura ahia, mansia nia'

arie_h
User
spacer line

Als groep hadden zij in het onafhankelijke Indonesie geen plaats; zij hadden te accepteren dat zij in dat geval Indonesiers waren onder de Indonesiers.

Dat zo'n beetje álle Indo's tussen '48 en pakweg '60 naar NL zouden zijn gekomen, is onzin. Ook het fabeltje dat degenen die wél in Indonesië bleven, zo goed als allemaal tot de bedelstaf veroordeeld zouden zijn en gediscrimineerd, bedreigd en benadeeld worden door Indonesiërs is lariekoek. Natuurlijk zijn er mensen die het in hun 'nieuwe' vaderland niet bepaald gemaakt hebben. Maar so what - ze verschillen daarin niets van 90% van de totale bevolking van het land.

Er wonen nog minstens tienduizenden Indo's in Indonesië. Voor het overgrote deel zijn ze het Nederlands nog machtig - ik heb zelf verschillende Indo's met Nederlandse achternamen van hooguit een jaar of dertig oud ontmoet, die zich nog aardig in het Nederlands wisten te redden, trots waren op hun afkomst en wel degelijk inzagen dat zij in hun land als groep net zo'n unieke culturele positie innemen als alle andere honderden etnische minderheden.
Ze zijn niet zielig, doen niet moeilijk of interessant over hun afkomst, eisen geen speciale aandacht of behandeling van hun regering en blijven al helemaal niet hangen in een ver & grijs verleden. Daar kunnen veel Indo's in Nederland in alle opzichten een voorbeeld aan nemen.

Merdeka
User
User icon of Merdeka
spacer line

Abang Rob yang budiman,

Je kan natuurlijk niet in het algemeen zeggen dat alle Indo andjing belanda zijn. Maar het feit is dat zij het kolonialisme in stand hebben gehouden en dat de inlander voor hun een minder waardig volk zijn terwijl zij de oorspronkelijke bewoners zijn en dat de Indo/Indisch bloed verwanten zijn. Het is niet leuk maar na 60 jaar moet de beerput nogmaals open.
Een belangrijke feit is ook dat de belandas een verdeel en heerst politiek voerden.

Het is geen onzin sterker nog het is erger om een volk zolang te onderdrukken en systematisch moordpartijen te verzorgen. Bovendien hebben ze zelf mogen proeven wat onderdrukking betekent en met de wetenschap van de holocaust gingen ze gewoon door. Met de zogenaamde politionele product/agressie. Politie waren het niet maar wel militairen die de gewone burgers vermoorden. En dan zit te jammeren over de pemudas. Volgens mij bent u naïef. U denkt toch niet dat wij achteruit leunen en hete de belandas van harte welkom!
17 augustus 1945 zijn wij onafhankelijk. De belanda hadden niets te zoeken en bovendien honderden duizend mensen hadden gedemonstreerd tegen de zending van de troepen. Niet te vergeten de 6000 Indonesië weigeraars! Die hadden tenminste lef ondanks dat zij weten 5 tot 7 jaar gevangenis. En daarna op de zwarte lijst waardoor zij geen werk kregen.

Zij willen opgevoed worden met die koloniale normen, zij zijn trotst sterker nog zij wilden gelijkgesteld worden!
Natuurlijk hadden zij geen plaatst. Wat denkt u van de NSB’ers die hebben toch ook geen plaatst. Tot de dag van vandaag worden de kinderen aan gekeken.
Weet u, ik snap niet dat steeds goed proberen te praten. Sudah akui saja!

Ja, ze stonden en staan aan de verkeerde kant. Zij hadden hun eigen broeders vermoord, vraag maar aan R. Westerling en van J.B. Vermeulen en sergeant H.v. Groenendaal. In Bandung, Rawagede, Galung², Krawang, Semarang, Yogya, Surabaya heel Indonesia de KNIL hebben huis gehouden een kreeg een lintje van de moordenaar Wilhelmina omdat zij het hebt groenlicht gegeven. Het is schandelijk dat de NL veteranen een dictaat zet op de regering terwijl zij de oorlog misdadigers zijn. NL zij nog erger dan de Duitsers en de Japanners.
Apartheid is een Nederlands woord, dit zegt genoegd over de NL.

Als indozen de brute kant van de Japanse militarisme hebben meegemaakt waarom dan de KNIL zo te keer zijn gegaan tegen hun eigen volk. Ik blijf erbij, het is niet goed te praten behalve als berouw hebben. Maar tot nu toe heb ik niets gemerkt in tegendeel, zij voelen zich als slachtoffers. Vandaar die 15 augustus.

Volgens mij moet u de geschiedenis met alle respect opnieuw krijgen. De gebrabbel komt bij de belandas vandaan. Wij de Indonesiërs hebben bewezen dat wij de moordenaars normaal ontvangen. Zowel individueel als op regeringsniveau, denk aan 1995 de brutale afwijzing op 17 augustus aanwezig te zijn. Schaamteloos!!! Als ik macht had heb ik die uitnodiging geannuleerd.

Niet alleen morele recht ook politiek! De belandas horen daar niet het land is 18000 kilometer ver.
Verder zie boven. ‘Naïef’

Salam kembali,

Merdeka

PS. Ik heb vandaag het programma Zembla van de VPRO gezien. De belandas zijn niet veranderd.
Coba tolong lihat apa artinya Batig slot en Het cultuurstelsel.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Vrienden ,
Ik denk dat we straks weer een beetje aan het dwalen, want hier werd de grens tussen de Indische burgers (ook de nederlandse) de zgn en binnen/buitenkamper en de nederlandse soldaten (incl de indische /knillers)door elkaar gehaald.
Ik denk dat de onschuldige burgers(de nederlandse) en i.h.b de indische in de meeste gevallen het ook niks aan kan doen.
Ze zijn OOK slachtoffers ,toevallig op de verkeerde plaats en op de verkeerde moment.
Niemand kan ontkennen dat ze geleden hebben , en je moet ook hun verlies en verdriet erkennen. Geldt ook voor de soldaten en hun families.Ze worden ook gestuurd.Door de politici in Den Haag.

Wat ik niet tegen kan is de schijnheiligheid van sommige ex militairen , en de oud kolonials die na 60 jr nog steeds ontkennen dat daar oorlogsmisdaden gepleegd werden .Ik denk dat de meeste Indonesiers dat ook weten.Maar dat is hun probleem en hun keuze.

Vooral dat de laatste jaren veel stinkende zaken naar boven komen drijven.
Ben benieuwd of de bond van oudstrijders het zolang kan volhouden alsof er niks gebeurd was.

Ter info: Bij de nederlandse zijde zijn ongeveer 6000 militairen gedood, bij de indonesiers tussen de 100.000-tot 150.000 bron oa: HW vd Doel Afscheid van Indie.
Ook heeft de Nld regering honderden "ongezuiverde" Nederlandse oud SS ers naar de front in Indonesie gestuurd.: C. v Esterik 1984)
groetjes.

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

Wat ik niet tegen kan is de schijnheiligheid van sommige ex militairen , en de oud kolonials die na 60 jr nog steeds ontkennen dat daar oorlogsmisdaden gepleegd werden .Ik denk dat de meeste Indonesiers dat ook weten.Maar dat is hun probleem en hun keuze.

Met het bovenstaande ben ik het helemaal eens Sidia. Ik weet dat je alles moet bekijken vanuit de tijdgeest die toen heerste, maar die mensen moeten nu toch ook wel inzien dat het een foute oorlog was en dat er in naam van de Nederlandse regering wandaden zijn gepleegd ten opzichte van de Indonesische bevolking. Maar fouten toegeven is voor velen nog steeds heel moeilijk, zoniet onmogelijk.

Merdeka
User
User icon of Merdeka
spacer line

Bung Sidia,

Ik begrijp u niet, het zijn toch belandas? Waarom steeds weer als het over de verleden van de belandas gaat dat het gerechtvaardig wordt/genuanceerd. Ik heb nooit een belanda gehoord over de Duitsers of Japanners zo denken een schrijven als u. De belandas zijn niet anders dan andere volkeren. Steeds zijn de anderen maar wij hebben dit,dat enz!
Hoezo toevallig, het is note bene direct na de capitulatie dat de belanda zogenaamd orde een herstel willen, nee man wij Indonesia willen/zijn dat en dat is 17 agustus seribu sembilan ratus empat puluh lima!

Er lopen nog veel oorlogsmisdaden vrijrond, kijk maar op 15 augustus.
Een bond die de misdadigers vertegenwoordigt is normaal in NL maar als het in Indonesia is dan zijn de NL mensenrechten organisatie nummer één aan de kaak stelt.
Er was een excessennota en Bot zegt namens de belanda regering dat zij aan de verkeerde kant staat maar geen één NL mensenrechten die opstaat.
Weet u wat vaak wordt vergeten, hoe de Javanen in Suriname terecht zijn gekomen!

Van welk jaar begint u te tellen het aantal Indonesische slachtoffers?

Salam,
Merdeka

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 18-02-2006 01:58 Merdeka wrote:
Bung Sidia,

*Ik begrijp u niet, het zijn toch belandas? Waarom steeds weer als het over de verleden van de belandas gaat dat het gerechtvaardig wordt/genuanceerd. Ik heb nooit een belanda gehoord over de Duitsers of Japanners zo denken een schrijven als u. De belandas zijn niet anders dan andere volkeren.

*Er lopen nog veel oorlogsmisdaden vrijrond, kijk maar op 15 augustus.

*Een bond die de misdadigers vertegenwoordigt is normaal in NL maar als het in Indonesia is dan zijn de NL mensenrechten organisatie nummer één aan de kaak stelt.

*Van welk jaar begint u te tellen het aantal Indonesische slachtoffers?

*Klopt , de belandas zijn niet anders dan andere volkeren.Daarom is het menselijk dat als er fouten/onvolkomenheden heden , ze het "niet leuk" vinden als anderen , of zelfs vrienden dat ELKE keer gaat inpeperen.
En ik DACHT dat "de vijandelijkheden" al in 1949 gestopt zijn.
Dat we nu(2006) als "gelijkwaardige "vrienden naast en met elkaar samen leven.

* Een beetje overdreven , kan je niet generaliseren.Vroeger (35jr) zag ik ex KNIL- ers trots rondlopen in de Pasar Malam , in militaire tenue ,kompleet met onderscheidingen.
Toen kijk ik ook met gemengde gevoelens naar de onderscheidingen , dat hebben ze verdiend door te gaan vechten tegen indonesiers.
De meesten werden ook gestuurd als diensplicht soldaten.
En niet iedereen is fout geweest.

*Dat is politiek bepaald , door kleine groepen die nog trauma's hebben van hun Indie tijd.
De meesten willen het vergeten en de jongeren interreseren het niet.
Waarom en waarvoor om oude sapi's uit de selokan halen ?

*Hangt af , hoever terug wil je terug gaan.
De Puputan affaire , de Lombok Oorlog , Diponegoro oorlog , De Aceh oorlog , Padri oorlog, De Hongi tochten(genocide) of Het beleg van Batavia.(+/-1630)
Dit zijn de grote bekende oorlogen , de kleinere zijn niet te tellen.
Uiteraard de 2 grote bekende laatste oorlogen (Politionele acties ,operatie Produkt).En de bijna oorlog i.v.m Irian Barat.

groetjes

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

Dat zo'n beetje álle Indo's tussen '48 en pakweg '60 naar NL zouden zijn gekomen, is onzin. Ook het fabeltje dat degenen die wél in Indonesië bleven, zo goed als allemaal tot de bedelstaf veroordeeld zouden zijn en gediscrimineerd, bedreigd en benadeeld worden door Indonesiërs is lariekoek. Natuurlijk zijn er mensen die het in hun 'nieuwe' vaderland niet bepaald gemaakt hebben. Maar so what - ze verschillen daarin niets van 90% van de totale bevolking van het land.

Er wonen nog minstens tienduizenden Indo's in Indonesië. Voor het overgrote deel zijn ze het Nederlands nog machtig - ik heb zelf verschillende Indo's met Nederlandse achternamen van hooguit een jaar of dertig oud ontmoet, die zich nog aardig in het Nederlands wisten te redden, trots waren op hun afkomst en wel degelijk inzagen dat zij in hun land als groep net zo'n unieke culturele positie innemen als alle andere honderden etnische minderheden.
Ze zijn niet zielig, doen niet moeilijk of interessant over hun afkomst, eisen geen speciale aandacht of behandeling van hun regering en blijven al helemaal niet hangen in een ver & grijs verleden. Daar kunnen veel Indo's in Nederland in alle opzichten een voorbeeld aan nemen.

arie_h

Aku setuju

Ed Vos

Sweet young thing

Merdeka
User
User icon of Merdeka
spacer line

On 13-02-2006 12:46 sidia wrote:

...

Op 1ste gezicht lijkt dat het niet zo is.
Vooral anno 2005 .Maar als je (soms )bepaalde reakties lees in diverse forum leest , het wel dat er nog nostalgische gevoelens bestaan bij de ouderen, en bij de jongeren soms ook superioriteitsgevoelens bestaan t.o.v de Indonesiers .Praat nog niet eens over de echte indische sites , lijkt wel of de tijd stil staat .

** Je zal vreemd opkijken als je nu ziet hoe de tempo doeloe ook wordt verheerlijk (nostalgia ?) , terwijl de indonesiers toen als inlanders zonder beschaving werden gezien door de kolonialen.
Wordt ook tijd dat het verteld wordt over de verhoudingen uit de tempo doeloe.

* Ben ik eens , wordt ook tijd dat het "uitgepraat " gaat worden.
De probleem is dat de wond heel diep ligt , en mensen gekwets kunnen worden. Voor de Indonesiers is het een beetje problematisch ,er zijn weinig ooggetuigen meer die dat zelfs hebben meegemaakt .
De 2de generatie vrije indonesiers hebben ook weinig interesse .
Het kan ook omdat ze die periode over de ellende van de 1ste generatie vrije indonesiers willen wegstoppen.
(behalve mensen die de Geschiedenis als vak hebben , soms zie je ze ook bij de KIT (amsterdam) , en waarschijnlijk bij de Nat.Arch (Den Haag).

Weet u wie inpepert, dat zij de belandas. Denk maar aan de veteranen die hun regering onderdruk zetten. Die arrogantie van de belandas met de woorden van ‘wat doe je eigenlijk hier’ als je over hun oorlogsmisdaden heb. Weet u wie de meeste recht hebben om hier te zijn, dat zijn de Indonesiërs. Want nenek moyang mereka heeft dit land zover gebracht. Het fundament is opgebouwd door schending van de mensenrechten.

U zegt het dat het in 1949 al gestopt. Dan bent u wel erg naïef. Het is tot de dag van vandaag nooit gestopt. Wat denk u dat de belandas steeds weer over Irian Barat hebben en dat onze eerste president wordt beschuldigt van de G30S. En wat denkt u de paspoort affaire en steeds maar wijzen over HAM. U weet ook dat wij geen uang meer nodigt hebben van de belanda, de affaire Pronk.

U weet tog de afkorting van de KNIL, hoezo generaliseren, dat zijn ze tog.
Vergeven maar niet vergeten willen de Indonesiërs. Volgens mij heeft u Anhar Gongong de historicus niet gezien op TV hoe hij over de belandas vindt. Tientalen van zijn familie zijn vermoord di Sulawesi Selaten. Jangan salah Bung.
Het is oude koeien uit de sloot halen als de minister van buitenlandszaken Ben Bot zegt dat de belandas aan de verkeerde kant van de geschiedenis staat. Eerst de excessennota en nu dit. Toen werd er niets gedaan dus geen consequenties en nu ook niet. Apakah orang Indonesia gobelok, nee toean!

Inderdaad hangt af van, dus meer dan wat u hebt geschreven.
Kijk het is niet dat ik de belandas niet moet maar ik wordt er misselijk van als de belandas druk maken over de HAM van Turkije (Armeniërs) maar niet over hun vreselijke misdaden die nooit erkent zijn. De belanda zijn toch trots dat in Den Haag de Internationale Tribunaal staat! Weet u wie dit had gezegd, van Aartsen de zogenaamde liberaal. Zij houden de hun handen boven het hoofd van de veteranen.
U weet dat op 15 augustus veel rondlopen.
Excuus moet er komen zoals de Jappen hadden gedaan en ganti rugi!!!

Tetapi kayanya kita tidak begitu berbeda pendapat.

Merdeka

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 20-02-2006 01:35 Merdeka wrote:

...

1.Weet u wie inpepert, dat zij de belandas. Denk maar aan de veteranen die hun regering onderdruk zetten.

2.U zegt het dat het in 1949 al gestopt. Dan bent u wel erg naïef. Het is tot de dag van vandaag nooit gestopt.

3.Het is oude koeien uit de sloot halen als de minister van buitenlandszaken Ben Bot zegt dat de belandas aan de verkeerde kant van de geschiedenis staat. Eerst de excessennota en nu dit. Toen werd er niets gedaan dus geen consequenties en nu ook niet. Apakah orang Indonesia gobelok, nee toean!

4.Tetapi kayanya kita tidak begitu berbeda pendapat.

1.Dat is ook zo.
Je moet gewoon zien als zelfbehoud van een groep oudere mensen die ook verraden voelen door hun eigen regering.
Ik zou zeggen , laat die oudjes met rust (dus ook hun kinderen/kleinkinderen , want het zal wel pijnlijk zijn als blijkt dat die lieve opa een oorlogsmisdadiger is ).Waarom oud sapi uit de selokan halen ????
2.Formeel is het gestopt(excl.APRA 1950) .
Soms merkt je ook dat er nog sentiment en onbegrip bij de 2de en 3de generatie nedelanders (na 1945)over de Indie tijd.Het is ook een feit , je kan in dialoog zijn zonder mensen te gaan kwetsen.
En als ze weer dingen gaan beweren die niet waar zijn kan je altijd de diverse bronnen laten zien.Nederlandse bronnen, hun eigen bronnen.
Een schat van informatie in KIT Amsterdam < KITLV leiden 3.Persoonlijk vind ik Bennie B. een grote slijmerd.Zie mijn opm 60 thn merdeka .
Maar hij heeft toch indirect laten zien (kan ook niet anders doen) dat nederland ook fout zit.
4.Dat kan kloppen , alleen mijn stijl is niet gelijk "aanvallen", maar 1 (grote)spiegel voorzetten.Dan kan mijn gesprekpartner(tegenstander) zichzelf goed zien.

groetjes

Jantje
User
spacer line

On 20-02-2006 01:35 Merdeka wrote:

...

Weet u wie inpepert, dat zij de belandas. hun regering onderdruk zetten. Die arrogantie van de belandas met de woorden van ‘wat doe je eigenlijk hier’ als je over hun oorlogsmisdaden heb. Merdeka

Menir Merdeka,

Je bent in de tijd stil blijven staan. Je bent wars van vooruitgang. Net zoals die verstikkende stenengooiersgodsdienst die extremisme voortbrengt het volk bestuurt en een flessehals is voor de vooruitgang van dit land. Jij wilt alles houden zoals het 50 jaar geleden was.
Wat nou 17 augustus Indonesia merdeka? Ben jij trots?? Je zou je moeten schamen! Je moet eens komen kijken hoe het zooitje er hier bij ligt
Je loopt maar te kankeren wat die Belanda’s x- jaren geleden geflikt hebben. Als jij in Nederland woont, word je aan alle kanten ondersteunt door het sociaal system van die Belanda’s Als een Bule in dit Godvergeten land aan de geeuwhonger raakt of enstig ziek wordt, kan hij nergens anders zijn hand ophouden dan bij de stoplichten. Jij representeert een ten onrechte trots en lui volk, die hun oren laat hangen naar wat er door clerics via luidsprekers uitgebraakt wordt.
En op de vraag van die arrogante Belanda's "wat doe je eigenlijk hier" antwoord je gewoon: "De ruif leegvreten" Emoticon: Angry

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Aan Merdeka en Sidia

Ik beproef een vorm van nationalisme die u in uw betoog duidelijk laat zien, en aanwezig is.
Het verschil in het toen, en nu, is een tijd van 60 jaren.
Je ziet steeds meer een vorm van spijt op tand die in een tijdsgeest makkelijker is uit te spreken dan wat er toen allemaal in de wereld gebeurde.
Ik ben het met de mensen eens, dat er altijd die vinden dat er ergens rechten zijn geschonden.
Dat het gebeurd is, is waar, en dat men er nu een gevoel van men leert het nooit af, is zeker aanwezig, gezien de herhalingen van de Amerikanen, Engelsen, in Irak.
Ook dat de regering vertegenwoordigers uit economische gedachte het goed vind wil niet zeggen dat het gewone volk dat begrijpt.
Gezien dat men voor idealen, mensen opoffert, in tegenwoordig tijd nog steeds aanwezig is.
U moet daarin niet vergeten dat een teleurgestelde mens heel gekke dingen kunnen doen.
En dat waren ze toen heel erg, dus dat was dan ook op reageren van na de Jappen weg gingen door de mensen die ze vertrouwde teleur gesteld waren.
En dan heb je conflict nummer 1 het gevoel van Nationalisme die toen de kop op stak neer te halen.
Daar zit je dan met de gevoelens van de Hollanders die niet zo Nationalisaties willen zijn.
Je ziet het toch nu nog dat ze hun Openbare gevoelens jegens rechts nationalisten op een gedemoniseerde mannier alles op alles te zetten om dat de kop in te drukken.
Laat ik de negatieve kanten van de Nederlanders proberen uit te leggen.
Ze zijn nog al trots als ze iets gepresenteerd hebben, een eer te hebben over hun daden.
Eigenwijs, en betweter te zijn over hun gedachte in welk context dan ook.
Te snel willen zijn, en geen geduld te beoefenen.
Veel te snel met hun gevoelens te koop lopen.
Uit trots, het dan zelf maar doet als een andere het laat afweten.
Nou dat zijn er nog al wat waarop je best kritisch over kan zijn.
Terug komen over de oorlog misdragingen het volgende.
Als de vertegenwoordiger op uit zouden zijn om overleg te willen afdwingen met geweld er altijd tegen geweld uit lokt.
Dat zijn altijd ingebakken elementen in het menselijk handelen.
Maar goed als u een excuus wilt dan moet dat ook kunnen, dan zou het gebaar waarop dat zou moeten gebeuren wederzijds aan beide kanten kunnen zijn.
Niet de mogelijkheid hebben geopend voor goed overleg.

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Mas Rob
User
User icon of Mas Rob
spacer line

[:
On 16-02-2006 20:18 arie_h wrote
...
Dat zon beetje álle Indos tussen 48 en pakweg 60 naar NL zouden zijn gekomen, is onzin. Ook het fabeltje dat degenen die wél in Indonesië bleven, zo goed als allemaal tot de bedelstaf veroordeeld zouden zijn en gediscrimineerd, bedreigd en benadeeld worden door Indonesiërs is lariekoek. Natuurlijk zijn er mensen die het in hun nieuwe vaderland niet bepaald gemaakt hebben. Maar so what - ze verschillen daarin niets van 90% van de totale bevolking van het land.

Tja, dat heb ik ook niet beweerd. Feit blijft wel dat veruit het grootste deel van de 'in Indie gewortelden' vroeger of later de voormalige kolonie verlieten. Slechts 31000 personen, wel aangeduid als warganegara's, kozen in de naoorlogse jaren voor de Indonesische nationaliteit. .Afgezet tegen de migratiestroom uit Indonesie tussen 1945 en 1965 (ongeveer 300.000 personen) is dit niet veel. Het Nederlandse streven om de gemengdbloedigen in de Indonesische samenleving te laten opgaan, stuitte op het verlangen van verreweg de meeste Indo's om te vertrekken uit Indonesie.

Van die warganegara's kwam overigens in de jaren '50 en '60 een groot deel als spijtoptant naar Nederland. Het preciese aantal is mij niet bekend. Er schijnen begin jaren zestig ongeveer 3000 visumaanvragen door Nederland te zijn gehonoreerd, waarbij men moet bedenken dat een aanvraag werd ingediend door het hoofd van een gezin.

Over het sociaal-economische wedervaren van de warganegara's als groep in Indonesie is mij niets met zekerheid bekend. Ik ken enige goed geslaagde indo's in Bandung en weet ook dat anderen zonder hulp aan de bedelstaf zouden zijn geraakt. Dit zegt echter niets over het algemene beeld. Juist omdat de Indo's geen aparte groep zijn in Indonesie is het, denk ik, moeilijk om hiernaar onderzoek te verrichten. Helemaal als men bedenkt dat vele Indo's hun naam hebben ingeruild voor een meer Indonesisch klinkende naam.

----------

Ik zou nog graag iets willen zeggen aan de heer Merdeka. U vind mij naief en dat is uw goed recht. In mijn leven ben ik al voor veel uitgemaakt, maar dit is een novum.

In tegenstelling tot wat u schijnt te denken, wordt in Nederland over de Duitse bezetting veel genuanceerder gedacht dan vroeger. Historici hebben zich gerealiseerd dat er zich tussen zwart en wit een groot grijs schemergebied bevindt. Moralisme is een beperkt instrument tot het begrijpen van het verleden.

Met betrekking tot de Indonesische geschiedenis geeft het werk van Nederlandse historici een geschakeerd beeld. Er zijn historici die het Nederlandse kolonialisme bezien vanuit 'de goede bedoelingen' van de kolonisator (zonder dat de kwalijke gevolgen overigens onder de mat worden geschoven- de weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens, nietwaar?).

Anderen hebben de misstanden in voormalig Indie stevig aan de kaak gesteld en gaan uit van economische uitbuiting als aanjager van het kolonialisme. In de loop van tijd zijn heel veel koloniale mythen bezweken. Van een complot om over de onfrisse kanten van de Nederlandse aanwezigheid in 'den Oost' te zwijgen, zoals door R. Kousbroek is geopperd, is naar mijn oordeel geen sprake. Al in 1984 werd bijvoorbeeld het optreden van de door u genoemde Westerling in een studie belicht.

Er is iets anders aan de hand. Binnen de Indische gemeenschap en in veteranenkring zijn er krachten die zich niet hebben neergelegd bij een geschiedschrijving die hun rol wat minder fraai laat uitkomen. Bij elke gelegenheid waar het geschiedverhaal de academische ivoren toren verlaat en wordt opgemerkt door een breed publiek, wordt met veel lawaai geprotesteerd... men is immers gekwetst!

Helaas werd (en wordt?) keer op keer de publieke discussie over het Nederlandse kolonialisme en de oorlog gekaapt door dit soort geluiden. Het gehuil van groepjes reactionairen is echter niet exemplarisch voor 'de Belanda'. Leest u maar eens wat al die Bule's en Blasteran's hier op dit forum durven te schrijven...

Tot slot een opmerking over de door u aangehaalde vijftiende augustus. Dit is bedoeld als herdenking van het einde van de oorlog in de Pacific. Niets meer en niets minder. Helaas is wat ik hierboven schreef ook op de herdenking van toepassing.

Zo mocht nog niet zolang terug een medicus die denkt overal verstand van te hebben en zijn schrijfsels via de Telegraaf de wereld in slingert, in een toespraak de zegeningen van het kolonialisme bewierroken. Er werd geapplaudiseerd, maar ik kan u verzekeren dat ook velen verbolgen waren over de kullekoek van die over het paard getilde ijdeltuit.

Al jaren pleit ik voor een uitnodiging aan de Indonesische ambassade voor de herdenking. Ook vind ik het normaal dat Indo's die opgeven van een binding met Indonesie acte de presence geven op de 17e augustus.

Salam dari Rob

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 20-02-2006 11:50 zieleffe wrote:

...

Ik beproef een vorm van nationalisme die u in uw betoog duidelijk laat zien, en aanwezig is.
Het verschil in het toen, en nu, is een tijd van 60 jaren.

Daar zit je dan met de gevoelens van de Hollanders die niet zo Nationalisaties willen zijn.

Je ziet het toch nu nog dat ze hun Openbare gevoelens jegens rechts nationalisten op een gedemoniseerde mannier alles op alles te zetten om dat de kop in te drukken.

Laat ik de negatieve kanten van de Nederlanders proberen uit te leggen.
Eigenwijs, en betweter te zijn over hun gedachte in welk context dan ook.

Maar goed als u een excuus wilt dan moet dat ook kunnen, dan zou het gebaar waarop dat zou moeten gebeuren wederzijds aan beide kanten kunnen zijn.

Hi Ziel ,
1.Het kan kloppen dat ik soms nationalistisch overkom , er zijn 2 redenen
a. ben geboren als vrije indonesier
b.kom ook uit nationalistische indon. families.
Dus er is geen verschil tussen toen en nu (3 generaties)
2.Ik zit niet mee met de houding/gedachtengang van de Nederlanders , dat is hun keuze.
Zolang ze mij maar met rust laat.
Om misverstanden te voorkomen , ik ben heeeel tevreden met mijn huidige leven,heb vrije meningsuiting , vrij verkeer , democratie ,mag meedoen met gemeente raadsverkiezingen=VVD for ever , kan (nog) mijn rekeningen betalen etc etc.
3.Als je over de NaZi (?)heb , dan is het een Nederlandse aangelegenheid , daar ga ik niet mee bemoeien.Het is een onderdeel van jullie geschiedenis.
4.De negatieve kant ?
Ieder volk heeft haar eigen positieve en negatieve kanten.
Wat de Nederlanders betreft , dat weet ik zoals een gemiddelde nederlander weet.
(nog een paar jaar woon ik bijna 40 jaar in holland ,trouwens in alle tevredenheid ondanks dat ik nog steeds een vreemdeling ben )
5.Ik heb geen excuus nodig , ik leef /denk/praat zoals ik in indonesia heb geleerd en geleefd , en dat probeer ik vast te houden in nederland.
En ook zal ik dezelfde gaan doen als ik t.z.t. met mijn 7 kinderen * naar Indosenia gaat remigreren, om van mijn zuur verdiende pension de beest te gaan uithangen in den Oosten.(euri - roepie , word mss een wandelende dompet hidup)

groetjes

*lijkt wel vader abraham met zijn 7 zonen.

Mas Rob
User
User icon of Mas Rob
spacer line

Merdeka schreef: Excuus moet er komen (van Nederland) zoals de Jappen hadden gedaan en ganti rugi!!!

Is Indonesie ook bereid tot excuus en herstelbetalingen aan Timor Leste? Of is het makkelijker om in die eeuwige slachtofferrol te kruipen? Emoticon: Bye bye

Salam dari Rob

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 20-02-2006 16:36 Mas Rob wrote:

...

Is Indonesie ook bereid tot excuus en herstelbetalingen aan Timor Leste? Of is het makkelijker om in die eeuwige slachtofferrol te kruipen? Emoticon: Bye bye

Salam dari Rob

Weet niet of het kan .
Ik persoonlijk ziet geen bezwaar in , maar moet wel met
de principe van gelijke monikken gelijke kappen.
Kunnen we ook met elkaar , in overleg , met de U.N. erbij alle openstaande rekeningen /schulden en vorderingen in kaart brengen.
Wat moeten wij u betalen , en wat moeten we van u ontvangen.
Kunnen we in de wereld met een schone lei beginnen.

Merdeka
User
User icon of Merdeka
spacer line

On 20-02-2006 16:36 Mas Rob wrote:

...

Salam dari Rob

U bent niet goed geïnformeerd. De voormalige president Wahid had volmondig gedaan. Maar eigenlijk moeten de andere landen ook doen zoals de Amerikanen en Australiërs, want die hebben in die periode gesteund.

Het gaat om 350 jaar en dat de belandas al een bezetter was en dat het fundament van de belandas gebaseerd is van schending van de mensenrechten. Slavernij, Batig Slot, Het Cultuurstelsel en Verdeel en Heerst. Waarom moeten wij excuus aan bieden als bij onze alles weg gestolen zijn. We hebben hier over 350 jaar.

Inderdaad wij zijn slachtoffers!
Hoeze4en5mei 1945!!! Na mei komt juni dan juli en dan augustus 1945. Verder weet u wel. Wat u hier stil moet blijven staand is dat ’45 mei gevierd wordt terwijl de eigen landgenoten nog een de pure zaten en met deze wetenschap de belanda gewoon door gaat. Denkt u maar eerst goed na. Vergeven maar nooit vergeten wat de belandas hebben gedaan. Ze zijn nog erger dan de Duitsers en de Japanners. Ze hadden tog de eerste concentratiekamp in Boven Digul uitgevonden!!!
Als het oprecht is zouden wij natuurlijk excuus aan bieden. Ik denk dat u de Indonesiërs wel kent hoe ze zijn.
Bovendien mag het tog na 60 jaar. Wij hadden tenminste al 6,5 miljard gulden schadevergoeding betaald aan de belanda maar als ze het geld gebruiken om oorlog te voeren en oorlogsmisdaden te plegen dan ligt het niet aan de Indonesiërs.

Wij zijn met niets begonnen met vallen een opstaand zijn wij geworden zoals het is. Nog lang niet goed maar mag het ook in 60 jaar tijd zonder te stellen. Het komt wel goed, pelan-pelan kom je het verst. De belanda zegt tog ‘Haastig spoed zelden goed'.

Als de belanda de waarheid wordt verteld dan sputteren zij zo erg, waarom tog? Ze zijn tog zo belerend!

Merdeka.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

65,338,756 topic views - 229,476 posts - 13,648 topics - 19,980 members - last post @ 19-12-2018 00:39 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

110,216,347 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com