indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Als ik hiero het nieuws lees dan denk ik vaak : wat is daar nou belangrijk aan. Zoals nu weer al dat geklets over die plaatjes van de Profeet. Wordt hier helemaal niet belangrijk gevonden.In mijn opinie wordt er geregeld op dit forum een beeld van Indonesia geschetst zoals de bezoekers dat graag willen zien. Nou wil ik niet gaan beweren dat ik het allemaal zo goed weet. Ik weet zelf wel dat ik al veels te lang in deze teringzooi rondhobbel en dat het de hoogste tijd wordt om daar eens een eind aan te maken, afijn dat staat op het program. Begin juni ga ik voor onbepaalde tijd naar NL.

Gisteren stond er in het Kompas een heel lang stuk over de PMA in Indonesia, ook daar word ik, net als van het meeste nieuws hiero, treurig. Ik blijf gewoon volhouden dat het land dusdanig naar de klote is dat e.e.a nooit meer goed komt, wat jullie vinden moeten jullie weten. Het is in mijn ogen een kwestie van moraliteit en de wil om dingen goed aan te pakken, die is niet aanwezig. Trouwens meningen van toeristen op ander gebied dan toerisme hebben voor mij nauwelijks gewicht.

Hier een aantal cijfers uit het genoemde stuk (resultaat van een onderzoek bij 600 buitenlandse investeerders):

Het kost in Indonesia voor een buitenlandse investeerder 151 dagen om de vergunningen rond te krijgen (Malaysia 30, Thailand 33, Filipijnen 50) Dit zijn investeringen in gebieden zoals in Jabotabek, Surabaya, Medan, Semarang, in de provincie kan deze periode oplopen tot 331 dagen. Gemiddeld worden de aanvragen 2 keer geweigerd voordat er goedkeuring gegeven wordt. Voor het afgeven van vergunningen zijn er maar lieftst 11 instanties betrokken.

Andere zaken die veel buitenlandse investeerders als veel te moeilijk zien zijn: de papierwinkel voor het importeren van goederen kost gemiddeld 5,4 het exporteren 3,8 dagen. In Westerse landen is dit binnen 1 - 3 dagen voor elkaar. Teruggave van belastingen (vooruitbetaalde PPN (=BTW) kost 5 maanden en wordt er slechts 87% terug betaald, het invullen van de formulieren kost ontzettend veel tijd. Ook is het Minsiterie van werkgelegenheid niet bepald flexibel. Teveel pro arbeider, terwijl de arbeiders verre van productief zijn en er nog eens 3% uitval is van de 24 dagen die zij per maand werken.

Elektra installeren kost 24 dagen, een telefoonaansluiting 16 dagen en waterleiding 17 dagen. Gedurende de 6 maanden van het onderzoek viel de elektra gemiddeld 19 keer uit en 38 keer daalde het voltage drastisch. De telefoon had gem. 9 keer storing en het water is te smerig voor woorden en loopt niet uit de kraan zoals het zou moeten. Verder zijn de wegen veels te slecht, laat de kwaliteit van de zee- en luchthavens erg te wensen over. Dan zijn er nog de vele vreselijk lange gesprekken met de overheidsdienaren, de betalingen die "onder tafel" geeist worden en de ellende veroorzaakt door de langdurige inspecties van ambtenaren

Over het inevesteringsprogramma van de overheid in de infrastructuur door buitenlandse bedrijven begin 2005. Er zouden 91 projecten vergeven worden, doch hiervan zijn er slechts 6 overgebleven, een tweede ronde om investeerders aan te trekken is uitgesteld tot febr. 2006, dat wordt niet eerder dan Mei-Juni. Er zijn moeilijkeden met de garanties die door de regering afgegeven moeten worden voor de verliezen die op wisselkoersen geleden kunnen worden. Deze garanties zijn nodig, gezien de ervaringen in 1997 toen de koers van de rupiah in vrije val geraakte. De regering wil dat de investeerders dit risiko zelf dragen.

Ook staan de Indonesiers vrij vijandig tegenover buitenlandse bedrijven, zij denken dat die hier de boel "inpikken" Echter zonder buitenlandse investeerders raakt Indonesia steeds verder in het moeras.

Nog wat cijfers : Het minimumloon in Indonesia bedraaggt US$ 74,21 p/m, in China 68,87 in Vietnam 40,11. De werkweek bedraagt in Indonesia 40 uur, in S'pore 44 uur, Malaysia, Vietnam en Thailand 48 uur.

Gruces

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Hi Lionel, de feiten zijn vrij herkenbaar. Zakendoen in Indonesia is moeilijk. Nu zal het per product/markt wel verschillen, afhankelijk van de mensen die zaken willen doen. Veel ligt namelijk ook aan de mentaliteit/scholing van de mensen die zaken willen doen. zowel aan de indonesische kant, maar zeer zeker ook aan de Nederlandse kant. Veel Nederlanders willen zakendoen met Indonesia omdat ze het een mooi land vinden dat ze hebben bezocht tijdens vakantie. Nu moeten deze nederlanders ineens zakenman worden en zaken doen met Indonesiers die eigenlijk ook geen ervaring hebben met internationaal zakendoen. Daar ligt een een groot deel van het probleem.
Groetjes, Johan

Begin de details te vergeten

Jantje
User
spacer line

Hi Lon,

Wij bule's zijn alleen brengers. Geen halers. Relatief gezien is onze financiele inbreng in dit land enorm vergeleken bij de Indonesier.
Wij worden beginned bij de immiratie gedwarsboomd in al onze bewegingen.
Alles waar deze verstikkende ambtenaarij bij te pas komt remt de vooruitgang van dit land. Je moet toch niet wijs zijn om hier geld te investeren of een bedrijf te beginnen.
Verleden week mij Rebewijs proberen te verlengen. Sim A en C. Lukte voorheen wel. Sim A (personenauto) lukte wel. Sim C (motor) kon opeens niet meer. Men kon mij niet vertellen waarom niet. Ik heb geen auto. Alleen scooter. Sim C voor buitenlanders is alleen nog mogelijk op Bali.
Heb mijn "agen" gebeld en die kan er wel voor zorgen in Jakarta. Emoticon: Confused Rara hoe ken det.

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Voor al onze vergunningen, papiertjes etc hebben we iemand in dienst die dat soort dingen regelt. Dat scheelt ook veel tijd en ergenis.

Begin de details te vergeten

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 05-02-2006 06:07 londoh wrote:
Begin juni ga ik voor onbepaalde tijd naar NL.

Neee toch.
En ik wil jou daar gaan opzoeken , om campari the gaan drinken.
Maar heeft niks , dan kan ik jou ook hier ontmoeten , mss ook samen naar de kumpulan gaan.Gezellig toch .

Voor PMA hebt je natuurlijk kapitaal nodig , en als ik een bule was en dat bedrag in mijn dompet had dan zal ik gaan Balineren, of Javanieren.

Waarschijnlijk zal ik t.z.t een PT gaan oprichten als ik me daar gaat vervelen.
Ik zie me al om mijn tijd alleen te gaan verdoen met andere expats in allerlei Klab Malam.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Hitami
User
spacer line

De bureaucratie in Indonesie dat is iets vreselijk. grotendeels veroorzaak door te veel ambtenaran en natuurlijk zichzelf zien als machts factor van betekenis met als doel steekpenningen.

Zelf weet ik niet de inhoud van de onderzoek en het doel daarvan. dus het is moeilijk te beoordelen. maar een ding staan vast, PMA klagen veel maar tegelijkertijd, de te vergeven 96 projecten, zijn er maar zes van over. Dus wat praten ze now over ?????

Dus, wat ze zeggen en doen, zijn er twee verschillende. Zoals altijd iedere "respecterende" ondernemer willen altijd een dubbeltje op de eerste rang zitten. Liefst de lonen gratis.

Vijandigheid is ook logisch te verklaren, toen indonesie moeilijk krijg zijn er veel PMA vertrokken. Maar ja, PMA komen naar Indonesie om GELD te maken en niet anders. Dus wel begrepen eigen belang !

Maar goed, het is niet de bedoeling om goed te praten wat er in indonesie gebeurd. Maar Indonesie is ook aan het veranderen bijv. t.a.v. KKN zijn er al veel opgepakt ook top ambtenaren.

Verder ten aanzien van de chinezen zijn er e.a.n. veranderd bijv Konghucu is officieel geworden. Dit betekent in de praktijk, men kan eigen scholen bouwen, officieel trouwen etc

Hitami
User
spacer line

De bureaucratie in Indonesie dat is iets vreselijk. grotendeels veroorzaak door te veel ambtenaran en natuurlijk zichzelf zien als machts factor van betekenis met als doel steekpenningen.

Zelf weet ik niet de inhoud van de onderzoek en het doel daarvan. dus het is moeilijk te beoordelen. maar een ding staan vast, PMA klagen veel maar tegelijkertijd, de te vergeven 96 projecten, zijn er maar zes van over. Dus wat praten ze now over ?????

Dus, wat ze zeggen en doen, zijn er twee verschillende. Zoals altijd iedere "respecterende" ondernemer willen altijd een dubbeltje op de eerste rang zitten. Liefst de lonen gratis.

Vijandigheid is ook logisch te verklaren, toen indonesie moeilijk krijg zijn er veel PMA vertrokken. Maar ja, PMA komen naar Indonesie om GELD te maken en niet anders. Dus wel begrepen eigen belang

Maar goed, het is niet de bedoeling om goed te praten wat er in indonesie gebeurd. Maar Indonesie is ook aan het veranderen bijv. t.a.v. KKN zijn er al veel opgepakt ook top ambtenaren.

Verder ten aanzien van de chinezen zijn er e.a.n. veranderd bijv Konghucu is officieel geworden. Dit betekent in de praktijk, men kan eigen scholen bouwen, officieel trouwen etc

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Johan,

Die grote investeerders komen voornamelijk om arbeidsintensieve producten in elkaar te zetten, waarbij veel arbeid nodig is, schoenen, textiel. Niet specifiek Nederlandse bedrijven, vaak multinationals. Ja Nederlanders die zaken doen in Indonesia, lachen (ik hoor er zelf ook bij hoor) allemaal zo slim en altijd in dezelfde vervelende handicraft- en meubelmarkt. Ze kopen een kist van die troep, dat verkoopt leuk en meteen beginnen ze een groothandel met productie. Ik heb in 1991 ook zoiets gedaan, voor iemand in NL, dat liep als een trein, want ik was geknipt voor dat werk. Na een aantal jaren begonnen de moeilijkheden met de overheid, de mensen die voor ons produceerden moesten zelfstandig kunnen produceren, dat konden ze, maar ik was hun enige opdrachtgever/afnemer, zou me toen US$ 1200 per man per jaar gaan kosten zodat Depnaker meer mensen zou kunnen opleiden van dat geld. Hun hadden intussen ook een bedrijf opgezet van overheidswege, maar daar liepen wel erg veel mensen in uniform rond. Ik heb op het laatst gezegd zoek het maar lekker uit. Mensen die speciale producten maakten werden ook met mooie verhalen weggelokt vanwege het product dat ze konden maken. Wat het grote probleem is bij die handicraft is dat de mensen hiero altijd aan goedkoop denken, ze hebben geen besef van kwaliteit, een goed product wordt slechter omdat ze gaan rotzooien met de gebruikte materialen om er nog meer winst uit te trekken. Helaas is de mentaliteit slecht, dat terwijl dit eigenlijk het land van de ongekende mogelijkheden is, helaas bevolkt door oplichters, je moet ogen in de rug, op je kop, op je reet etc. hebben hiero.

Gruces

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Hitami,

Het gaat over investeren, ten eerste heeft Indonesia buitenlandse bedrijven nodig, want het enige wat ze hier kunnen maken zijn kinderen en vervelende verhalen. Een investeerder maakt gewoon een sommetje, zoveel dr in dan moet dat zoveel opbrengen, anders inversteert ie ergens anders. Bijvoorbeeld in Vietnam en China, waar met materiaal uit Indonesia (hout, rotan noem maar op) producten voor de export gemaakt worden. Of gas naar Singapore zgn om elektra op te wekken en kan Indonesia kunstmest terugkopen.

Er worden in Indonesia inderdaad veel mensen wegens corruptie opgepakt, maar ze verooordelen is iets anders, en het geld terug krijgen natuurlijk. Kijk als jij een paar miljoen dollar hebt gepakt tijdens je "carriere" en wordt nu je 50 bent gepakt, krijgt 5 jaar en weet 75% van de buit achter te houden, zit je toch prima, even brommen, met remisi wordt dat 3 - 3,5 jaar. In de gevangenis heb je alles wat je hart begeert, af en toe een paar dagen naar het ziekenhuis om moeder de vrouw een paar vegen te geven. Met een baterrij HP'tjes lekker zaken doen in Cipinang in een vleugel vol met collega's.

Gruces

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 05-02-2006 09:30 londoh wrote:

Bijvoorbeeld in Vietnam en China, waar met materiaal uit Indonesia (hout, rotan noem maar op) producten voor de export gemaakt worden. Of gas naar Singapore zgn om elektra op te wekken en kan Indonesia kunstmest terugkopen.

Er worden in Indonesia inderdaad veel mensen wegens corruptie opgepakt, maar ze verooordelen is iets anders, en het geld terug krijgen natuurlijk.

Klopt wel , het is ook belachelijk dat het gebeurt .
Ik denk dat het gaat veranderen. Ze moeten wel.
Je levert grondstoffen aan buitenland voor een habbekrats en koopt eindprodukten(van je eigen grondstoffen) voor veel geld terug.
Omdat er toegevoegde waarde aankleeft.
Gebeurt ook met batik kennis , nu gaan die Maleiers mooi weer spelen.
Het is overal dezelfde , want als ik rozen koop en lobelia dan komen ze al uit Israel of Afrika .
Als je nu ziet dat Alsmeer veiling werd platgelopen door chinezen, ze gaan alles na apen.Gebeurt ook met de scheepvaart in het verleden.Weg Verolme.

*De dagen v.d. kakaps(hiu= haaien ) , de grote boeven zijn ook geteld.
Zelfs de stiefbroer van de oude bapak werd ook opgepakt (4jr)en zijn 100 triljoen jatwerk moet teruggestort worden(inmiddels gebeurd).
Ook de andere buronan werden in USA of elders opgepakt en hun asset werden verkocht.
Dus de kentering is gekomen.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Indonesiers hebben geen recht van spreken als het over namaak gaat. Wat de batik betreft, hadden ze hun batikindustrie maar door moeten ontwikkelen. Ze blijven of batik tulis maken, die natuurlijk veel te duur is, of gezeefdrukte rotzooi. Terwijl zeefdruktechnieken zo goed zijn dat ze daar batik "tulis" mee zouden kunnen maken, met alle onvolkomenheden van tulis erin. In Kebumen moeten alle amtenaren en scholieren lokale batik gaan dragen om te batikindustrie te stimuleren, gaat een maand goed, daarna plaatst een lokale batikkerij een order bij een fabriek in Pekalongan omdat ie dan meer verdienen kan. Trouwens jonge Indonesiers willen het oude handwerk niet meer leren, ze willen helemaal niet leren, geld verdienen, liefst zo gemakkelijk mogelijk. In India zijn ze veel beter in het namaken van batik.

Die Probo heeft cash terug betaald, dus had ie nog genoeg, leggen. Kentering, hou toch op man, in het tempo waarin ze nu oppakken duurt het nog 50 jaar eer er iets tegen de korupsi gedaan kan worden. Je dag toh niet dat ze onder de indruk waren, de pakkans is relatief klein en de straffen stellen niets voor, indien ze gestraft worden. De rechterlijke macht is nl ook zeer corrupt.

Gruces

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 05-02-2006 15:06 londoh wrote:
Indonesiers hebben geen recht van spreken als het over namaak gaat. Wat de batik betreft, hadden ze hun batikindustrie maar door moeten ontwikkelen. Ze blijven of batik tulis maken, die natuurlijk veel te duur is, of gezeefdrukte rotzooi.

Aach , Rome is ook niet in 1 nacht gebouwd.
En de mensen daar houden ook van santai , pelan2 asal kelakon.
Een Belandanese als Om Sid zegt ook : Wat in t vat zit verzuurt niet.

Je heb gelijk over de massa produktie , batik cap en batik turist.
Die worden verwaarloosd.
Maar er zitten ook wel leuke spullen erbij.

De oude echte batik tulis voor de liefhebbers is bijna niet te krijgen.En gewone batik tulis is ook duur , weet nog dat Om Sid een keertje naar zo'n speciaal zaak ging waar ze echte Danar Hadi verkopen,tegenwoordig hebben ze andere merken weer.
Met groot gebaar nam hij 4 hemden , en bij het afrekenen merkt hij tot zijn schrik dat het bijna zijn hele maandsalaris (glds) gaat kosten.
Wat een afgang zeg , gelukkig heeft hij te weinig geld en toevallig zijn creditcard " vergeten". Nanti saya balik lagi (ik kom straks terug).
Ze zien hem noooit meer terug.

Pak Wongso
User
spacer line

Hallo Ab,
Je kankerd wel zo lekker over de Bv Indonesia en de nodige instanties maar bedenk wel dat onze voorvaders hiervoor verantwoordelijk zijn geweest.
Ik ben na 50 jaar weer terug in Indonesia(merdeka)en heb weer alle instanties moeten aflopen voor mijn papieren te regelen,maar het leek net of de tijd hier heeft stilgestaan.Alles gaat precies net als in de nederlandse tijd alleen een stapje langzamer.
Groet,
Pak Wongso Emoticon: Bye bye

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Inmiddels verblijf ik 16 jaar en 4 dagen in dit kankerland. Hoe vaak heb ik niet beweerd dat de Nederlandse invloed, in goede en slechte zin, hier dagelijks te merken is. Ik heb mn best nog gedaan om dit met feiten uit de geschiedenis aan te tonen. Hoon was mijn beloning, men houdt niet van geschiedenis hiero, zeker als het over de minder mooie zaken gaat die de Belanda's hier hebben geflikt. Nou kan ik natuurlijk wel gaan denken dat ik ongelijk heb, helaas daar ben ik te eigenwijs voor. Hetgeen ik hier verkondig is een eigen visie, eigen meningen die anders zijn worden n NL niet zo gewaardeerd, het grote maaiveld waar het eigenwijze koppie van die Londoh bovenuitsteekt is aanleiding tot een hakpartij.

Toen ik naar Indonesia toeging werd dat sterk afgeraden, nu ik er al zolang zit en met de gedachte speel om naar mn geboortegrond terug te gaan wordt dat ook afgeraden. Voor meningen van anderen geef ik geen Rupiyah, mijn hele leven vaar ik al mijn eigen koers, straks onder de groene zoden zal men pas in staat zijn om te bepalen waar ik ga leggen en hoe, tot dan trek ik me niets aan van al die scheepvaartdeskundigen waar de wallen in NL zo vol mee staan.

Hier nog een leuk stukkie over visa dat ik al eerder plaatste, die Lon leest ook nog wel eens en boek:

Een visum voor Nederlandsch Indië in 1897

Uit “ Java, the garden of the East” geschreven door E.R. Scidmore in 1897:

“ The Dutch do not welcome tourists, nor encourage one to visit their paradise of the Indies. Too many travelers have come, seen and gone away to tell disagreeable truths about Dutch methods and rule; to expose the source and means of the profitable returns of twenty million dollars for each and more for each and so many years of the last and the proceeding century – all from islands whose whole area only equals that of the State of New York. Although the tyrannical rule and the “ culture system,” or forced labor, are things of the dark past, the Dutch official is still suspicious, and the idea being fixed fast that no stranger comes to Java on kindly or hospitable errands, the colonial authorities must know within twenty-four hours why one visits the Indies. They demand one’s name, age, religion, nationality, place of nativity, and occupation, the name of the ship that brought the suspect to Java, and the name of it’s captain –a dim threat lurking in this latter query of holding the unlucky mariner responsible should his importation prove an expense or embarrassment to the island. Still another permit – a toelatingskaart or
“admission ticket” – must be obtained if one wishes to travel farther than Buitenzorg., the cooler capital, forty miles away in the hills.”

Gruces

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

De bureaucratie in Indonesie dat is iets vreselijk
Enkele voorbeelden van bureaucratie in Nederland:
UWV Wat klachten bij de Nationale Ombudsman de nummer 1 van 2005
IND Al veel aan bod gekomen op dit forum, de nummer 2

UWV schijnt 7 tot 10.000 werknemers over te hebben, geen probleem bij de fantasten in Den Haag, nieuwe zorgverzekering die niet langer direct aan de bron (loon, uitkering etc) wordt ingehouden maar eerst dienen mensen een zorgtoeslag aan te vragen bij de belastingdienst, kunnen we daar die door de vele reorgansaties ondertussen ongemotiveerde ex UWV-ers voor gebruiken.
Om die toeslag aan te vragen is het wel uiterst handig om enige kennis van internet te hebben, contact met de Belastingdienst en UWV via internet is echter uit den boze, zelfs een fax versturen kan al niet meer.
Heb je ergens vragen over dien je die schriftelijk te stellen en de brief aangetekend te versturen anders loop je het gevaar om geen antwoord te krijgen.
Met de huurtoeslag al idem, niet langer aan de bron.
Wat zal dadelijk gaan gebeuren als blijkt dat de nieuwe toeslagen via de belastingdienst niet naar behoren functioneren, we zitten nog steeds in de maag met die ex UV-ers.

Sorry mensen, uit een land met dit soort toestanden moet ik dan lezen dat een van de echt negatieve zaken in Indonesie de bureaucratie is.
Zullen we in eigen land eens ons best gaan doen, enig commentaar over bureaucratie is dan misschien op zijn plaats.

Voor deze bureaucratie zijn ook buitenlandse investeerders bang als zij zich in Nederland willen vestigen.
Jan

Uit het nieuws van NL:
Topman Joop Linthorst van het UWV zegt in het NOS Journaal dat het vervelend is dat het aantal klachten toeneemt. De instantie heeft de afgelopen tijd al forse kritiek gekregen op haar functioneren van de Rekenkamer en de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid. Maar Linthorst stelt dat het dit jaar weer aan de orde zal zijn. Het aanpassen van de computersystemen aan de nieuwe regelgeving op uitkeringsgebied kost volgens hem veel tijd.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Wat een gelul Jan, dit is weer je persoonlijke stokpaardje dat hiero helemaal niet thuishoort. Vertel es over je schoonmoeder bijv. Emoticon: Bye bye

Gruces

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Londoh,
Dit is gewoon keiharde realiteit van je vaderland waar je straks weer wil gaan
(proberen) te wonen.
Persoonlijk heb ik met de IND niets van doen, met UWV wel maar dit is niet de juiste plaats om daar details over te schrijven.

Dit zijn enkel voorbeelden uit de praktijk van het land wat Indonesie vroeger les heeft gegeven en waar Nederlanders nu Indonesie de les wil lezen.
Er is geen beter voorbeeld over bureaucratie als die twee toeslagen, waarom het zo moeilijk moet is mij overduidelijk.
De enige kennis van internet is een verhaal wat vrienden uit NL mij schreven, het had betrekking op wijzigingen doorgeven van een hoogbejaard mens, daar werd letterlijk aan de telefoon gezegd: MEVROUWTJE DAT KAN U TOCH EVEN DOORGEVEN OP ONZE SITE!
Schrik straks maar niet als je in NL van doen krijgt met sommige instanties.
Jan

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Ook al gesijk, gaat lekker zo op de maandagochtend. Emoticon: Confused

Hitami
User
spacer line

Londoh,

ik ga er vanuit, dat de forum lezers wel begrepen wat je schrijft. Als ze een andere mening op na houden of anders tegen aan kijken betekent niet dat wat ze schrijven de feiten bezoedelen of mantel der liefde bedekken.
Het is percies het zelfde als ik zei, dat nederlanders gierig zijn, maar ik kan ook zeggen, dat het niet zo zijn. argumenten bij deze zijn er ook genoegd. maar ja, als ik autotochne deel van de bevolking alleen als gierig zien, zou ik ook verkassen !

Jan,

Wat grote irritatie bij de bureaucratie in indonesie, is erg irritant al dat gedraaie, om het smeergeld ! Maar bureaucratie blift bureaucratie, waar je ook bent !

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Deze irritatie is mij bekend, smeergeld ook maar wat dat betreft zijn de Nederlanders slimmer, die durven het niet openlijk, maar er word gesmeerd bij het leven en niet alleen door een monteur!
Ooit gehoord van de Betuwelijn of de ...de baan van Schiphol?
Ik ben pas 50 jaar en kan me de tijd nog goed herrinneren dat je voor een luize baantje bij de overheid in Nederland een kruiwagen nodig had, dit heeft zich vanzelf opgelost, de arbiedsvoorwaarden van een ambtenaar zijn echt niet meer zo geweldig,
In de politiek komt het echter herhaaldelijk voor dat iemand die ernstig heeft gefaald in zijn functie weer een nieuwe top functie krijgt bij een of andere overheid of internationaal orgaan.
Als Jan met de pet of Piet met de korte achtenaam faalt kan hij naar de soos en voor de rest van zijn leven kan hij/zij het wel vergeten.
Onder welke noemer valt dit?
Jan

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Godzammekrakepitten Jan, wat ben jij toch 1een zeur met je persoonlijke frustraties. Zit ik me best te doen om met een krantenartikel naast me mensen over de binnenkant van Indonesia te informeren, ga jij hier over je Nederland legge emmeren. Mocht je niet op de kut bij Tuti gisteravond en moet nou het forum t ontgelden

iiieeeeeeeeeee....

Hitami
User
spacer line

Jan,

Ik heb ook niet geschreven dat in nederland zo geweldig is.. voorbeeld te over, bijv naar garage gaan, om de auto te laten maken, ze naaien waar je bij zit.......

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Londoh,
De kut van Tuti heeft met dit hele topic niets van doen, het is jouw visie die ik zeker aandachtig lees.
Echter zoals zo vaak lijkt het op een schoppartij richting Indonesie.
Als ik dan voorbeelden aanhaal dat het niet past voor Nederlanders om constant te schoppen naar Indonesie omdat we genoeg hebben aan ons eigen kikkerlandje worden er allerlei argumenten bij gehaald om mij de mond te snoeren.
Tot mijn spijt lukt dat jou dus niet.

Voor mij persoonlijk hoeven die buitenlandse (lees Amerikaanse) bedrijven niet om hier de zaak weer te gaan leegzuigen zoals al zoveel is gebeurt in dit land en andere landen op deze aardbol.
Waar ik wel van overtuigd ben is dat buitenlandse hulp nodig is om bepaalde zaken op gang te brengen, daar mag goed voor betaald worden, is de taak volbracht echer wegwezen!
Dat met hulp van buitenlanders dit land al een groot probleem heeft met drugs is al erg genoeg, sorry dat zijn ook buitenlandse investeerders die precies die dingen waar jij over schrijft gebruiken om hier de grootste rotzooi voor de huidige mens te produceren.
Groetjes,
Jan

Hitami
User
spacer line

Jan,

Vergeet niet de rol van IMF en Wereld Bank, wat voor ellende hebben ze gebracht !

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 06-02-2006 05:41 londoh wrote:

Een visum voor Nederlandsch Indië in 1897
Uit “ Java, the garden of the East” geschreven door E.R. Scidmore in 1897:

“ The Dutch do not welcome tourists, nor encourage one to visit their paradise of the Indies. Too many travelers have come, seen and gone away to tell disagreeable truths about Dutch methods and rule; to expose the source and means of the profitable returns of twenty million dollars for each and more for each and so many years of the last and the proceeding century

Een paar opmerkingen :
1.Het is wel moelijk om de gevolgen van Dutch Diseases sinds de besmetting in 1596 tot 1945 binnen een paar jaar te neutraliseren.
Maar men probeert het stap voor stap. Een beetje geduld is wel op zijn plaats.

2.Het is toch bijna grappig ,aandoenlijk zelf dat veel van de bule expats (weet niet of de niet bule expats ook zo denken) aan zelfoverschatting lijden.
Wij brengen geld naar toe , wij brengen kennis , lijkt wel een oude stukke gramofoonplaat die bleef steken op Wij verrichten iets groots daar in den Oosten.
Kijk een Gastland kan/wil alleen maar expert/expertise ontvangen , en ook dat de gasten als gasten gaan gedragen. Meer niet.
Dat geldt ook voor den toeristen , O.K. ze brengen geld mee , maar niet alles is daar te koop .Moet ook saan de regels houden.En niet de bevolking corrumperen.(PS : de deviezen inkomen vd toerisme is in 2005 verminderd met 5,66%). Dus het is begrijpelijk als buitenlanders die niet aan de eisen voldoen worden geweigerd.

3.Over de bureaucratie , willekeur van de koloniale nederlandsch indische regering is al Xduizend malen geschreven door nederlandse ervaringsdeskundigen , onderzoekers etc etc , Xmalen doctoren zijn gepromoveerd .

Het is jammer dat de Indonesiers die het zelfondervonden en ook in aanraking geweest zijn het niet hebben doorgegeven aan hun kinderen / kleinkinderen.
Maar wie weet komen in de toekomst geheime memoires tevoorschijn .
En het zal wel lekker smeuig zijn , vooral de anecdotes.

Als ik alles heb kunnen opschrijven wat ik toen per ongeluk heb gehoord (stiekem meeluisteren) dan zou ik ook een boekje kunnen schrijven .
groetjes

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,847,173 topic views - 234,929 posts - 13,697 topics - 25,672 members - last post @ 14-11-2019 19:32 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,699,524 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com