indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Andere praat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

SBS6 haalt inheemse stammen naar Nederland

De Nederlandse zender SBS6 laat inheemse stammen uit Togo, Indonesië en Namibië twee weken logeren bij families in Nederland en België. De commerciële zender filmt hoe zij reageren op de westerse manier van leven en brengt de belevenissen in het tv-programma "Groeten Terug".

Nou, daar gaan we dan. Wat zou er toch allemaal gebeuren? De opnames zijn al begonnen, dus ze zijn al in Nederland. Zouden ze op een toeristenvisum of werkvisum zijn gekomen? Emoticon: Cooool

Deel 1 was andersom, Nederlanders naar het buitenland:
http://forum.indahnesia.com/to(...)de_rimboe_gezien.php

Hitami
User
spacer line

moet ik dit voorstellen als een top punt van vermaak ? om superieur te blijven voelen, blijkbaar is dit soort programma nodig.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 30-01-2006 10:29 Hitami wrote:
moet ik dit voorstellen als een top punt van vermaak ? om superieur te blijven voelen, blijkbaar is dit soort programma nodig.

Gelijk. Werkelijk walgelijk. Apies kijken.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 30-01-2006 10:29 Hitami wrote:

*Top punt van vermaak ? Waarom niet , er valt weinig te lachen tegenwoordig.
Over smaak valt niet te twisten.
*Superiur te blijven voelen.?
Moet nog blijken , wat is de kriteria , wie met wie wordt vergeleken.?
Als je de ongeschoolde Sidia met een goed opgeleide medelander gaat vergelijken dan komt Om Sid wel bekaaid af.
*Blijkbaar nodig ?
Kennelijk wel , dus het steunt ook 2de opmerking , je hebt het nodig om de Verloren "superioriteit" terug te halen.

Is het geen uitheemse stammen ?
De inheemsen in Negeri Belanda zijn de blandanezen zelf.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

zieleffe
User
spacer line

Emoticon: Shut up! Dat zijn (wij) Ik ja nu geworden inheemsen in ons eigenland?
Maar ja door de jaren heen weer op onze pootjes gezet.
Want (wij) Ik heb ik zo gevoel voor dat men herondekken, onze cultuur, die wij verkwanselt hebben, door politieke correctheid van de linkse zuilen. Emoticon: Laugh out loud

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

Het SBS-campingvolk zelf is toch mag je toch ook beschouwen als de "achterlijke volksstam" van Nederland?
- gemiddeld IQ niet hoger dan 70
- Allemaal naar de camping gezellig met muziek van Frans Bauer.
- Tokkies

Hopelijk dat Indonesiers nooit SBS6 mogen ontvangen in hun land, dan is het waarschijnlijk snel afgelopen met hun intellectuele waardering voor Nederland.. Emoticon: Wink

Gracias. Sama sama

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 30-01-2006 11:28 kiwimave wrote:

Hopelijk dat Indonesiers nooit SBS6 mogen ontvangen in hun land, dan is het waarschijnlijk snel afgelopen met hun intellectuele waardering voor Nederland.. Emoticon: Wink

Mas Kiw :
Hoeft niet bang te zijn .
Om Sid zal nederland gaan promoten in Indosenia .
Zoiets negeri Kincir Angin Vollendam , Waterwerken , KeukenHof dsb dsbnya.
Heb 4 dagen geleden nog vrienden gehad van daaro , dus weer naar Pollendam , bikin potret dalam pakaian nelayan , sta je wel voor lul maar goed hoort erbij , makan ikan , popertjes , Jalan2 naar Lampu Merah gebied , bikin potret di Dam, Pasar Kembang en al die turistische flauwekul.
Maar het hoort erbij , en koud dat ik heb.

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

S.lmat s.mua yth.,

'Zou 'John de Mol' en 'consorten' "buitenaardse wezens'" zijn en met ons 'televisiekijkers' 'experimenteren' ......... 'wanneer begint hij een keertje 'Big Brother' bij hem thuis ....... bijvoorbeeld .......'
"Als de kijkcijfers maar 'hóóg' zijn ........ "
"Het zegt óók véél over de mensen die ernaar kijken (naar zulker programma's) ....... néé, dat kun je beter Yerunawati 'in de zeik' nemen ........ dat is véél leuker ...... hij regeert óók nog terug ........ (biertje everybody ???)

'Ahu kura ahia, mansia nia'

arie_h
User
spacer line

Beetje laat deze reactie, maar goed...

Los van het walgelijke 'apies kijken'-fenomeen speelt er nog iets: het is anthropologisch gezien totaal onverantwoord om als een olifant de inheemse porseleinkast binnen te komen stampen. Daar verpest je de lokale cultuur mee, gaan eeuwenoude gebruiken eraan voor pakweg een flesje cola, etc. The only way is down, zeg maar. Je kan door één simpele invasie van een stel westerlingen met een camera in een oorspronkelijke, "primitieve" cultuur die hele cultuur definitief de das omdraaien. En dat alleen maar om kijkcijfers te scoren.
Reken maar niet dat John de Mol (en consorten) de enigen zijn die dit "geweldige" idee uitvoeren. De rechten zijn vast wereldwijd verkocht. Pakweg zestig cameraploegen die druk in de weer gaan met cultuurtje-verkrachten.
Ze zouden die programmamakers moeten aanklagen en voorbrengen bij het internationaal gerechtshof in Den Haag wegens volkerenmoord/genocide! Nou ja, volkerenmoord... een soort volkerendoodslag technisch gezien...

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Ik heb nog geen aflevering kunnen bekijken. Misschien komt het er nog van alf ik er toevallig langs kom, want expres ervoor gaan zitten doe ik sowieso voor erg weinig tv-programma's.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 29-03-2006 16:56 arie_h wrote:
Beetje laat deze reactie, maar goed...

Los van het walgelijke apies kijken-fenomeen speelt er nog iets: het is anthropologisch gezien totaal onverantwoord om als een olifant de inheemse porseleinkast binnen te komen stampen. Daar verpest je de lokale cultuur mee, gaan eeuwenoude gebruiken ------

Antropologie ?
Is dat niet die verouderde wetenschap , waar de blanke wetenschapper de nog zuivere samenlevingen gaat bestuderen en beschrijven.?
Een paar euwen geleden kan het nog wel , tegenwoordig bestaat de ongerepte samenlevingen niet meer .
Je kan hoogstens ethische bezwaren maken , vooral omdat men over de ruggen van die mensen geld verdienen.

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Precies Om Sid, antropologie in de zuiver zin des woords bestaat al lang niet meer.

Begin de details te vergeten

Richy
User
User icon of Richy
spacer line

Mijn eigen Mentewai is net aangekomen... daar heb ik die serie niet meer voor nodig Emoticon: Wink Moet zeggen dat ik het 1 keer gezien heb en het blijft dom vermaak. Je zal als "Inheemse" Afrikaan maar bij die Sjonnie en Anita terecht komen. Dan vraag je je toch af wie meer ontwikkelt is.

"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

arie_h
User
spacer line

Antropologie ?
Is dat niet die verouderde wetenschap , waar de blanke wetenschapper de nog zuivere samenlevingen gaat bestuderen en beschrijven.?
Een paar euwen geleden kan het nog wel , tegenwoordig bestaat de ongerepte samenlevingen niet meer .

Bullshit Sid. Antropologie is springlevend en heeft geen zak te maken met blanke wetenschappers en ongerepte samenlevingen.
De tijd van de 19e eeuwse 'gentleman scientist' ligt inderdaad ver achter ons. Maar net als alle andere wetenschappen heeft ook de antropologie enorme sprongen gemaakt. Antropologie houdt zich gewoon bezig met mensen en alle dimensies van menselijkheid.

En wat ik wilde duidelijk maken, is dat het juist tegen de menselijkheid indruist om kleinere, kwestbaardere volken te overvoeren met westerse troep. Zeker als dat alleen gebeurt om een zo plat mogelijk kloteprogramma te maken om snel te scoren

Trouwens, ik wist niet dat er een nieuwe serie was waarin die "inheemsen" naar hier komen. Vorig jaar gingen de Sjonnies en Anitas een tijdlang in een inheems dorp wonen. Dat betekent dus: meedoen met de dorpsgemeenschap, meekoken, meewerken e.d. En dát kan funest zijn voor zo'n gemeenschap. Observeren, niet participeren.

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Antropologie is menskunde of hoe je het ook wilt noemen. En antropologie is wel degelijk zeer veranderd de laatste 100 jaar. Natuurlijk is antropologie vooral anticiperen. Er zou weinig te observeren zijn als er niet werd geanticipeerd: dan waren de wetenschappers 230 jaar terug al klaar geweest.
Ik houd ook niet van SBS, maar ik heb een aflevering gezien van dat die ´inheemsen´ in nederland aankwamen. De afrikanen kwamen bij Johnie en Anita een pintje pakken en die Indonesiers bij Jan-Bert en Marie Antoinette op de sherry. Ik moet bekennen dat het best een Zembla aflevering had kunnen zijn; ik vond het vrij wetenschappelijk allemaal en de mensen die deelnamen waren vrij serieus bezig. Verder vond ik alles gelijkwaardig opgaan, ongeacht het welvaarts- of kennisnivo.
Daarna heb ik er niets meer van meegekregen of gezien.
dus.....ik ga naar bed. Selamat tidur

Begin de details te vergeten

arie_h
User
spacer line

Zoals ik al zei: die nieuwe serie heb ik nog niet gezien. Ik heb me alleen groen en geel geërgerd aan de ouwe serie. Daarin gingen die gezellige Hollanders een tijdje meedraaien in een "inheemse" gemeenschap. Met alle kwalijke gevolgen van dien...

zieleffe
User
spacer line

Met alle kwalijke gevolgen van dien...

Wat zijn dan de gevolgen voor deze mensen?
Als je nooit iets experimenteert dan kom je er ook niet achter, wat dat zou gaan betekenen voor de wetenschap.
Je zal altijd die dilemma hebben van een westerse invloed, waar daar dan ook de invloed van zal ontstaan.
Als ik die mensen zo zag waren ze in hun nopjes, en ze verbaasde zich niet in die zin van wat over komt mij, zij hadden zich er al op voorbereid vreemde dingen te moeten onder gaan.
Ze lachte nog al over wat ze zagen, en mee maakte.
Het is alleen nu, "hoe ga je verder met de nazorg", van die mensen.
Dat zal voor hen belangrijk worden omdat ze in een cultuur chock terecht komen.
Zij zullen misschien nog jaren gevolgd moeten worden hoe het met hen zal gaan , en hun leven weer oppakken.
Als dat later blijkt dat het niet goed afloopt dan pas is het om daarover verontwaardigd te zijn.
Waarom moet in het westerse altijd de cultuur correctheid plaats vinden, net of je hen geen betere leven gunt?, en wilt geven?, voor een behoud van wat?
Zij altijd in het primitieve levenstijl, voor hen die toevallig geboren zijn in een rimboe moeten leven voor wat, en voor wie? Emoticon: Shut up!
Mogen zij dan niet een beetje meer welvaart krijgen zodat het wat aangenamer wordt? Emoticon: Puh!
Zal mij niet verbazen dat er nog meer inzit, dan wat wij nog niet kunnen weten. Emoticon: Very funny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

arie_h
User
spacer line

Waarom moet in het westerse altijd de cultuur correctheid plaats vinden, net of je hen geen betere leven gunt?, en wilt geven?, voor een behoud van wat?
Zij altijd in het primitieve levenstijl, voor hen die toevallig geboren zijn in een rimboe moeten leven voor wat, en voor wie?
Mogen zij dan niet een beetje meer welvaart krijgen zodat het wat aangenamer wordt?

Het is maar wat je aaangenamer noemt... Doorgaans zijn volkeren die te snel te sterk 'verwesteren' niet in staat zich tegen de veranderingen te wapenen. Kijk naar Indianen, Eskimo's: alcoholproblemen, niet resistent tegen bepaalde westerse ziektes, verlies van taal, eigenwaarde, etc.

Op de westerse meetlat zijn zulke 'beginnende westerlingen' het minste van het minste. Ongeschoold, ongeletterd, amper een broek aan hun kont.
Op hun eigen meetlat zijn ze gewoon lekker 'middle class' en hoeven ze zich tenminste voor niemand te schamen. Dus wat nou 'beter leven'? Je laat het heel makkelijk klinken, maar de werkelijkheid zit helaas een stuk harder en wreder in elkaar...

Bovendien is de belangrijkste vraag hier: mag je omwille van een commercieel tv-programma iemands leven(swijze) fundamenteel beïnvloeden? Als die 'primitieve volkeren' dan zo nodig moeten verwesteren (waarom zouden ze???), moet het dan op deze manier? En wie zijn wij om te bepalen dat we 'ingrijpen'? God zelf?

balizimo
User
spacer line

Weet je wat de gevolgen zijn: dat ze gesnoept hebben van de materiele wereld, ook merkkleding willen dragen, een flatscreen aan de muur en BMW willen rijden.
Zitten ze dan weer in hun hut, iets voor de mensenrechten misschien?

zieleffe
User
spacer line

En wie zijn wij om te bepalen dat we 'ingrijpen'? God zelf?

En wie zijn wij die dat tegen kunnen houden
  • wij, zij,hij,gij,
  • of ik
    Ik denk het niet het komt uit de Natuura van de mens die altijd wilt experimenteren , als wij niet dat doen dan komen wij ook niet verder meer.
    Het is niet meer kiezen tussen een beren vel of bontjas.
    Neen het is leven met kunstzijde, en astronauten pakken, het gaat verder dan het aardse gedoe hiero.
    En waarom die G, VD er bij moet gehaalt worden is mij vreemd, het heeft met natuur te maken, daar draaid ons wereld om.de natuur rekend met u af en niet die Emoticon: Eerie

Zitten ze dan weer in hun hut, iets voor de mensenrechten misschien?
    Ik zou zeggen doe je best om die mensen rechten zo ver te krijgen, ik heb voor hen wel een lamp zonder baterijen, en opladers die lang werken, zonder zon laats gekocht bij blokker een minutje opdraaien en de lamp brand, dagen.

• Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sapolidi
    User
    User icon of sapolidi
    spacer line

On 13-04-2006 10:47 zieleffe wrote:

En wie zijn wij die dat tegen kunnen houden
  • wij, zij,hij,gij,
  • of ik
    Ik denk het niet het komt uit de Natuura van de mens die altijd wilt experimenteren , als wij niet dat doen dan komen wij ook niet verder meer.

• voor de westerse mens, opgegroeid in een wereld waarbij de technologie amper nog is bij te houden, gaat dit wel op Zieleffe. Maar niet voor die groep die ergens uit de bush in Afrika is weggeplukt. Ze dienen louter en alleen tot vermaak van het tv. publiek. Vooruitgang verloopt stapsgewijs en niet op deze manier. Dit leidt inderdaad alleen maar tot een cultuur shock.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

82,427,091 topic views - 239,308 posts - 13,720 topics - 31,337 members - last post @ 31-05-2020 22:29 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

134,417,244 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com