indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Luitjes, wie kan mij, en misschien ook de overige forumleden, wat vertellen van Sukabumi en omgeving? In een ander topic loopt ook wat over Sukabumi, maar ik maar er toch even een apart topic van. Mijn schoonfamilie heeft daar veel grond bezit, maar nu is alles verkocht. Van de keren dat wij in indonesia waren, hebben we het eigenlijk nooit bezocht. Ik heb het alleen maar op pilm gezien. Wie heeft er een bijdrage?
Groet, Johan

Begin de details te vergeten

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Johan,

Ik ben er wellis doorheen gekomen, op een dag dat de Puncak was afgesloten, kan me weinig meer herinneren dan dat het een lange straat was. Landbouwgebied, er zijn theeplantages, ex- Heeren van de Thee. En de politieopleidingsschool is daar. Ook breken daar vaak verchrikkelijke ziektes uit, polio, malaria. Dat was mijn bijdrage over Sukabumi. Als die vele grond al is verkocht heb je er toch niets te zoeken, want valt niets te halen. Emoticon: Shiny

Gruces

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Het is een klein gat ,(voor Indon. begrippen) ongeveer 1 uur rijden van Bogor(zonder macet).
Veel perkebunan ,daarom veel belandas vroeger die in de teheeondernemingen zaten.
Dus ook veel Indische mensen.
Heb gehoord dat er ook een paar Nederlandse nederettingen zijn.
De bekende perkebunan is de Parakan Salak.
Je hebt daar ook een klein parkje De park sukamantri bij desa Cisaat(Tjisaat) , 4 km van Sukabumi.
Een park met ongeveer 14 kleine huizen, de eigenaars zijn nederlanders.Wordt ook verhuurd, de groote vd park is ong. 1 ha..
de eigenaar vd grond is Dick B.De huizen staan soms te koop , ben 2x geweeest om de huizen te bekijken.
Verder valt er niks te beleven , je heb daar ook een 2* hotel(de enige).
(zie de andere topic).
Staat ook in een site.(park sukamantri).Hij heeft families en contacten , dus als je iets wil vragen over sukabumi kan je bij hem terecht(zie hun site).
De grondprijs is nog laag .De prospekt is redelijk te noemen , en in de nabije toekomst gaan ze een Bijpass road openen.Wordt dus drukker , goed voor je investering..Als men niet te veel bezwaren hebt over de Islam is het daar goed toeven.De Islam is sterk aanwezig maar niet dringerig .De mensen zijn vriendelijk , de vrouwtjes zien er leuk uit .
Om Sid zal zeggen goed volk.
In Sukabumi valt niks te beleven , vooral voor jongeren.En het is niet zo ver naar Pelabuhan Ratu(Wijnkoopsbaai)Je hebt daar ook de bekende Gunung Halimun resort (google).
Voor oude jongeren die de koelte willen en de eenzaamheid zoeken is het nog te doen.

Voor nadere info ga je de eigen site van de sukabumi stad bekijken via Google.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

arie_h
User
spacer line

Het stikt daar in die buurt inderdaad van de Indische families. Nog altijd. Volgens mij zijn die op het platteland rond die plantages en zo toch veel meer 'blijven plakken' dan Indo's in de steden.
Dicky Boreel, die Sidia noemt, is een goed voorbeeld. Spreekt overigens uitstekend Nederlands, maar praat liever Engels. Sterker nog, totdat 'ie je iets beter kent, doet 'ie net of 'ie geen Nederlands verstaat. Beetje gefrustreerd over z'n afkomst, denk ik. Of hij is allergisch geworden voor al die tempo doeloe idioten uit Nederland natuurlijk :-)

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Die D.B.

Ik heb 2x ontmoet , uren lang gekwekt ,ook met zijn vrouw.
Als ik hem mag beoordelen , dan is hij echt O.K.
Mss omdat ik een Indonesier ben , dat ik hem beter begrijpen.
Waarschijnlijk omdat hij door bepaalde ervaring allergisch geworden is.

arie_h
User
spacer line

Hey Sidia! Ik zei ook niet dat Dick B. niet okť zou zijn. Alleen dat het een Indo is die goed NL spreekt, maar tegen buitenstaanders de boot op dat vlak een beetje afhoudt.
Ik heb ook lange tijd zowel met hem als zijn vrouw zitten kletsen. Inderdaad helemaal niks mis met die mensen. Sterker nog, juist omdat ie zowel NL toeristen als locals van dichtbij kent, kan hij als geen ander aanvoelen wat je als westerse toerist wilt zien & doen en dat prima op zijn personeel overbrengen.
Overigens is zijn chauffeur/gids Leo Marten een absolute topper in zijn vak. Neemt de tijd voor je, altijd bereid een stapje extra te zetten, weet veel, etc. En ook weer zo'n Sukabumi plattelands-Indo :-)

Nee, als je de ietwat saaie omgeving op de koop toe neemt (hoewel: pelabuhan ratu in de buurt, ouderwets rustige stukken platteland, theeplantages, rust, groen, etc.), is een verblijf bij Dicky echt een aanrader. Die huizen in dat park van hem worden namelijk ook verhuur aan passanten.

Nog een tip: logeren bij Karel van Beekom in kampung Nagrak (Cisaat/Cibadak). Zijn naam zegt genoeg: de zoveelste Indo en hij spreekt perfect Nederlands.

SatuJohan
User
spacer line

Arie h: Ik heb nog steeds niets gevonden in Sukabumi, dus logeren bij Karel van Beekom in Kampung Nagrak?. Wat moet ik mij hier bij voorstellen? Hotel, guesthouse of iets anders? Heb je meer info over dit logement en hoever van Sukabumi? Is over hem en zijn kampung.iets te vinden op internet?

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Satu Johan.
Ik heb vorig jaar zomer (zie jou vraag elders in het engels ) in Taman Sari gelogeerd.
De enige 2 * hotel in Sukabumi stad .
De andere hotels zijn buiten de stad.
Goed hotel , je kan ook een suite nemen voor 4 personen , groot genoeg en relatief goedkoop.(heb ik gedaan).Zo'n soort kleine appartemen , met 2 slaapkamers en 2 TV (denk aan de kinderen).
Je kan ook gemasseerd worden (aduh asyikk sekali) , ze hebben een kleine SPA tje faciliteit.
Zit bijna centraal in Sukabumi.
De Taman Sari is aan te bevelen.!!!

Je hebt ook Selabintana Resort , ook met * (zeer bekend uit tempo dulu) .Ben niet geweest , maar zit waarschijnlijk buiten Sukabumi(km 7).

De rest zijn plaatselijke Indon.Hotel.
En de zgn *hotels van internet zijn buiten Sukabumi.

arie_h
User
spacer line

Ik kan je z'n gegevens wel doormailen anders... Karel van Beekom is een Indo die altijd daar is blijven wonen. Z'n vader werkte op het kantoor van een theeplantage. Hij heeft een flink huis en verhuurt kamers. Alles netjes verzorgd en zo. Hij regelt ook tours en werkt als gids. Onder andere een reisorganisatie als Van Verre werkt(e?) met hem samen. Een citaat van de site van Van Verre:

Vanaf Bogor zuidwaarts, naar het district Sukabumi, naar de kampung Nagrak. Hier bent u te gast bij de familie Van Beekom; de vader van Karel van Beekom was in vroeger dagen administrateur op een theeplantage. Karel heeft het mooie huis van zijn ouders geŽrfd. Het ligt in de kampung, achter de mooie tuin, waarin Noortje groenten verbouwt en waar vele fruitbomen groeien, stroomt een kali (riviertje).

In deze landelijke omgeving maakt u kennis met een stukje echt IndonesiŽ. Karel of een van zijn familieleden laat u de omgeving graag zien en vertelt u over hun manier van leven (Nederlandstalig). Wij maken wat betreft verblijf bij een Indonesische familie een uitzondering voor verblijf bij deze familie, omdat we er voor kunnen instaan dat u er een bijzonder leuk verblijf zult hebben en dat het indruk zal maken. Bovendien is het schoon, het eten is heerlijk.

Dat huizenparkje van Dicky Boreel zit helemaal dicht tegen Sukabumi aan. Ook van hem heb ik wel gegevens. Het parkje bestaat uit een stuk of tien, vijftien woningen die in bezit zijn van Nederlanders. Tijdens hun afwezigheid worden die huizen tegen een zeer goeie prijs verhuurd aan toeristen.

Ook het kleine guesthouse van de familie Bastian is wel de moeite. Ook weer niet al te ver van Sukabumi (Sinagar bij Cibadak): http://www.homestead.com/sinagar/

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

www.tamansarihotel.com

tel 0266-225008
fax hotel 0266-229253

spacer line  

Ik ben afgelopen zomer een paar dagen in Park Sukamantri geweest. Is goed bevallen lekker rustig en goed onderhouden. De tante van mijn vriend heeft een huisje daar en zijn moeder is in Sukabumi opgegroeid. Andere redenen om naar Sukabumi te gaan kan ik niet bedenken.
Stad zelf is niet zo bijzonder. Natuur in omgeving is mooi, maar niet uniek op Java.

don van
User
spacer line

Re : Karel van Beekom.
I have never met the gentleman but have been lucky enough to make contact with his son Andrian via the net.One of your contributors made a comment that Karel's father
worked in the office of a tea plantation.I like to correct that comment.
In 1948 I worked at that same plantation with Mr van Beekom Snr.and I assure you that Mr van Beekom was in COMPLETE control of the whole plantation.A certain Mr Scalogne was the ADMINISTRATEUR and mr van Beekom was the second in charge.e.i. the growing and manufacture of the tea and also the growing and manufacture of the rubber .In addition to that he was in complete charge of budgetting and other financial matters..Ik neem mijn hoed af voor die man.

reuveul
User
User icon of reuveul
spacer line

johan ,het is een leuk plaatsje om even tot rust te komen,lekker even met de bamboe boot rond op het meer , en vervolgens even in het restaurant op het water verse vis eten die je zo kan uit zoeken daaro in de kwekerij..
dat is wat wij daar hebben gedaan en later zijn we nog naar naar de
bloementuin geweest .leuke plaats als van natuur en rust houd.(wat rust genoemd wordt in indonesiŽ)

gr rob

like to live in ID,but it takes a while to get there

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Hoi Rob (en de rest), wij zijn ondertussen al weer 4 weken terug van indonesia en we hebben geen tijd gehad om sukabumi te bezoeken. Wel jammer, maar het lag niet op de route zullen we maar zeggen.

Begin de details te vergeten

silat4ever
User
spacer line

aan hoeveel euro moet ik denken bij een overnachting enig idee hoeveel per persoon per nacht

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Het gaat perkamer.
Bij de oude Lido betaalt men ook in dolari , dus is het een x sterhotel.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Inderdaad per kamer ongeacht 1 of 2 personen.
Hotel Batu puti
Edelweis
Taman Sari
Selebintana
Oplopend van 5 tot 25 Euro.

silat4ever
User
spacer line

oke is nog te doen we plannen een reis met z`n zessen en als je dan 30 of 10 uero per persoon of 10 of 30 euro per kamer moet betalen
dan telt het nog wel op.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Niet per persoon, je betaald per kamer, dus in een goed hotel met 6 personen en drie kamers is 60 Euro ruim voldoende. Goedkoper kan ook maar wat wil je.

silat4ever
User
spacer line

ja wat het geld aangaat ben ik een echte belanda
hahahaha

charis
User
spacer line

Hallo iedereen!

Weet ťťn van jullie toevallig hoe ik het beste van Jakarta naar Sukabumi kan gaan.

groet Charis

Pamelabak
User
spacer line

Charis,

Wij zijn vorig jaar met de trein vanuit Jakarta naar Bogor gegaan en daar een taxi naar Sukabumi genomen.

Groet,
Pamela

spacer line  

…ťn van de weinigen die ik weet over Sukakumi is dat een bloedmooie filmster zich kandidaat heeft gesteld voor de functie van wakil bupati (vice-regent, ik weet niet hoe ik dit moet vertalen in het Nederlands). Ayu Azhari heet ze. Misschien in ze een nakomeling van Indo's.
De helft van de soap sterren in IndonesiŽ zijn Indo's, wat betekent mensen met een half buitenlands bloed. Dat is dan hun definitie van Indo tegenwoordig. Geen Indon. Zo noemen de MaleisiŽrs de Indonesische gastarbeiders.

spacer line  

On 31-01-2010 10:55 barimuchtar wrote:

De helft van de soap sterren in IndonesiŽ zijn Indo's, wat betekent mensen met een half buitenlands bloed. Dat is dan hun definitie van Indo tegenwoordig. Geen Indon. Zo noemen de MaleisiŽrs de Indonesische gastarbeiders.

Er zijn3 betekenissen van Indo ,
1. dat zijn de Indonesiers zelf (ASLI) die de naam Indonesia afkorten naar Indo.
2.Of Orang Indo of eigenlijk keturunan Indo (Belanda).Bij de Nederlanders bekend als Indische Nederlanders of Indo Europeanen
Dat geldt voor de oudere generatie Indonesiers ( vanaf 50 ers).
3.Voor de jongeren worden de kinderen van Mix koppels aangeduid als Indo .......

V.w.b Ayu Azhari moet men dan Indopak zeggen.

bisa dicek of makemyday .

charis
User
spacer line

Bedankt Pamela!

Hoelang duurt de reis ongeveer van Bogor naar Sukabumi?

Ik ga nml dit jaar voor het eerst naar Indonesie, bali. Ik wil tijdens mijn vakantie graag overvliegen van Denpasar naar Jakarta om Sukabumi te bezoeken....waar mijn oma vandaan komt. Zou het voldoende zijn om hier 3 dagen voor uit te trekken of is dat gezien de afstanden niet aan te raden?

groet Charis

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

49,889,266 topic views - 222,098 posts - 13,483 topics - 16,230 members - last post @ 19-09-2017 16:43 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

89,931,523 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com