indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Geloof in Indonesië > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Verschillen in cultuur heb je zelfs tussen kampungs op Java. Het grote verschil tussen Java en Sumatra is wel de open- en gastvrijheid van Sumatranen. Javanen zijn in het algemeen achterbakse gierige stiekemerds die je het liefste van al je geld afhelpen en dan een bijl in de rug gooien. Dat stiekeme is trouwens een moslim kenmerk heb ik in andere moslimlanden ondervinden.

De cultuurcontrasten zijn het grootst als je in de uithoeken van de Republik komt. Zo heb ik in Aceh, Timor en Papua mogen ondervinden. Hoewel als je op Madura komt zijn de verschillen in houding ook niet te geloven. Javanen beschouw ik als het slechtste soort in Indonesia, ben ik altijd op mijn hoede voor. Ik reken daaronder heel Java plus de Balinezen, uitgezonderd Madura. U bent dus gewaarchuwd voor deze boomapen.

Gruces

Hitami
User
spacer line

Londoh schrijft: Dat stiekeme is trouwens een moslim kenmerk heb ik in andere moslimlanden ondervinden

Londoh,
Het is niet een moslim kenmerk, deze gedrag kun je ook terug vinden bij de christenen etc.Omdat wenselijkheid (godsdienst) en werkelijkheid (dagelijks leven) ver uit elkaar is.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Hitami,

Natuurlijk kan je elk soort gedrag bij elk soort mens tegenkomen. Alleen heeft de Javaan in mijn ogen toch wel een hoog aantal negatieve eigenschappen in zich verenigd. Als ik echt eens ging vertellen wat ik in de afgelopen 16 jaar heb meegemaakt, zou ik hiero voor compleet gestoord uitgemaakt worden dat ik nog hiero verbleef. Echter ik ben nogal vergevingsgezind, wijt graag dat soort zaken ook aan eigen falen, gebrek aan inzicht. Ik schrijf het tzt wel allemaal op als ik ver van deze BonBin in Mokum achter mijn geraniums zit. Morgen heb ik ook weer een oplichtingsakkefietje aan de hand. Maar ja, makkelijk tegenwoordig, ik heb vrienden bij PolSek, 50-50 Emoticon: Yeah right!

Gruces

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

On 31-01-2006 06:49 londoh wrote:
Verschillen in cultuur heb je zelfs tussen kampungs op Java. Het grote verschil tussen Java en Sumatra is wel de open- en gastvrijheid van Sumatranen. Javanen zijn in het algemeen achterbakse gierige stiekemerds die je het liefste van al je geld afhelpen en dan een bijl in de rug gooien. Dat stiekeme is trouwens een moslim kenmerk heb ik in andere moslimlanden ondervinden.

Ben ik toch niet met je eens Lonnieboy. Ik denk dat de meeste Sumatranen vromer zijn dan de Javanen in hun Moslimgeloof. Dus ook hypocryter. Ik ben zelf eens een keer naar Padang geweest, voelde me absoluut niet op mijn gemak, ik leek wel in Maleisie te zijn. Gesluierde vrouwen en mannen met sikjes die niet eens glimlachten naar elkaar en naar vreemden.

Gracias. Sama sama

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Kimi,

Ik ben in de loop der jaren zo een 30 keer op Sumatra geweest, ik heb elke stad van betekenis tussen Banda Aceh en Bandar Lampung bezocht en altijd viel me het verschil tussen Sumatra en Java op. Ik heb waarschijnlijk (zeg maar zeker) minder moeite met de Islam dan jij hebt. Doch de 2 keer dat ik in Aceh ben geweest viel het me op dat de Acehers misschien wel de vriendelijkste mensen in heel Indonesia zijn, en trots, daar hou ik nogal van (niet dat Javaanse retegelik, ieeee). Volgens mij wonen de meest bekrompen moslims in het Sundaneze, maar tot die conclusie ben ik gekomen omdat ik daar 7 jaar gewoond heb. Verschil in karakter maakt verschil in ervaring blijkt volgens mij hier uit.

Gruces

Jochem
User
spacer line

Dag allemaal,

Ik ben nieuw op deze site. Ik volg hem al een tijdje en vind hem super. Ik heb een vraag over deze topic over Islam in IndonesiŰ. Wat is er gebeurd met het Hindoe´sme en Boeddhisme door de komst van de Islam? Ik weet dat er nog wat Hindoe´sme overgebleven is (op Bali bijv.) maar hoe zit dat met het Boeddhisme? En zijn die ze niet op een ÚÚn of andere manier opgenomen in de Islam? Weet iemand hier iets over?

Jochem

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 31-01-2006 12:09 Jochem wrote:

Ik heb een vraag over deze topic over Islam in IndonesiŰ. Wat is er gebeurd met het Hindoe´sme en Boeddhisme door de komst van de Islam?

Weet iemand hier iets over?

Beste J.
Kort samengevat heeft de Islam de Hindu en budhisme verdrongen al dan niet met geweld.*
Voor buitenstaanders is het moeilijk om te gaan onderscheiden of de oorlog/verovering op grond van poltieke doeleinden gebaseerd is of het om de islam te verbreiden.
Want in de Islam is er geen dwang .Tenminste dat is de zuivere Islam.

Als je echt serius wil gaan bestuderen moet je gewoon de boeken of internetsite van diverse westerse universiteiten , eventueel gekombineerd met Indonesische bronnen

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 31-01-2006 13:01 sidia wrote:

...

Want in de Islam is er geen dwang .Tenminste dat is de zuivere Islam.

Hi Ome Sid,

Wil je soms heilig verklaard worden met je gezwam ? Die van de zuivere Islam heb ik al zo vaak gehoord. Op hoeveel Watt moetie afgespeeld worden om geloofwaardig te zijn ?

Gruces

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 31-01-2006 13:23 londoh wrote:

...

Wil je soms heilig verklaard worden met je gezwam ?

Die van de zuivere Islam heb ik al zo vaak gehoord.

Op hoeveel Watt moetie afgespeeld worden om geloofwaardig te zijn ?

He Lon,
Het is bekend dat een profeet niet geeerd wordt ------
Goed ik ben ook een zwamist / kletsoloog , maar het is gewoon zo ,Islam kent geen dwang .Dat er groepen mensen dat anders denken en ook er naar handelen , ya dat kan ik niet verhinderen.

Over de wattage etc , nou dat is gewoon de uitwasssen van een groep mensen die het niet weten.
Als je last hebt , moet je gewoon verhuizen naar een ander estate.
Of je kan ook peterselie in je oren stoppen. meestal kan ik je goed volgen ondanks de verschillende brillen die wij hebben.
Soms ook niet zoals bij dese.

Mss is het te verklaren omdat je een achterhaalde mening hebt over de Islam (de zuivere en ook de moderne) , want je praat nog over de VOC , met die Moorse Dwangleer .
Want als je een gelovige muslim ben dan geloof je echt dat God Alwetende is .Dus een nep Muslim of een ongelovige die door opportunisme en of door dwang een Muslim wordt valt altijd door de mand.,En God weet dat .

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 31-01-2006 13:49 sidia wrote:

...

Mss is het te verklaren omdat je een achterhaalde mening hebt over de Islam (de zuivere en ook de moderne) , want je praat nog over de VOC , met die Moorse Dwangleer .
Want als je een gelovige muslim ben dan geloof je echt dat God Alwetende is .Dus een nep Muslim of een ongelovige die door opportunisme en of door dwang een Muslim wordt valt altijd door de mand.,En God weet dat .

He Ome Sid,

Het wordt weer tijd voor t Kruidvat, er is hopelijk een aanbidding van hele sterke, stuur iemand, ga niet zelf!! levensgevaarlijk. Verdwaal je misschien in de buurt van het CS en voor je het weet heb je gezondigd.

Als de boodschapper van t Kruidvat is weder gekeerd, ga dan even een paar postings terug. Moet je even kijken bij Londoh ik spel :El.Oh.En.De.OH.Ha

Gruces

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 31-01-2006 04:31 londoh wrote:
He Mas

De uitdrukking ôMoorsche Dwangleerö heb ik uit VOC geschriften, doch vind ik goed van toepassing.

Lon , ik ga jou alleen quoten.
Kijk geschiedenis (de achtergrondverhaal) is ook leuk , maar dat werd toen geschreven met hun kennis van toen , dus onvoldoende dus heden niet juist meer.
Ik leg de nadruk van TOEN , want toen denken en zien de VOC en later hun nakomelingen (zelfs tot begin de 20ste eeuw) de bewoners van die eilandenrijk als heidenen en barbaren (zonder beschaving) .Die bekeerd of overheerst moeten worden , goped voor ze . Vandaar al die misverstanden over de zgn superioriteit van hun geloof (christerndom) en beschaving.(westerse)
Inmiddels ( nu is 21ste eeuw) weten we anders .
Daarom vind ik een beetje vreemd dat je dat ´dee van de VOC tijd nog van toepassing is.Had ik niet verwacht van een kritische amsterdamse jongen.
Of ben je aan het dollen ??
Ya , waarschijnlijk wel.
groetjes.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Ome Sid,

Ik gebruik deze uitdrukking omdat het denken over de Islam heden ten dage vaak niet veel beter is dan ten tijde van de VOC. Nu mag jij weer. Toegeven sinds die minaret aan het einde van de straat staat ben ik op goede voet met Allah's tegenstanders, ook ik ben seorang yg munafik. Kankeren is echter een geboorterecht voor hen die in het WG (2e Constantijn Huijgensstraat) ter wereld zijn gekomen .

Maar wat zou jij denken als je buurman Pinksterdiensten ging houden met luid versterkt elektronisch orgel. Halleluja looft Den Heer zijn naam is groot, hallelujah lagi.

Senang ngak ??

Gruces

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

On 30-01-2006 16:03 londoh wrote:
............ Hi Anis, we hebben het hiero niet over ontdekkingsreizen, jij misschien wel maar geeft niet. Ik wil niets ten kwade zeggen van de Buginezen, echter dat zij de islam in Madagskar of zo hebben gehaald gaat mij boven de pet. Emoticon: Confused ............................
Gruces

B. Lon yth.,

Wat ik bedoelde was, dat er eerst ' iets' was, vˇˇr de Islam in INDOSnesos kwam ....... je kunt ze misschien 'wegwijzers' noemen ......... dan kun je erover redetwisten 'wie bracht de Islam' ...........

'Ahu kura ahia, mansia nia'

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 31-01-2006 16:55 londoh wrote:

Maar wat zou jij denken als je buurman Pinksterdiensten ging houden met luid versterkt elektronisch orgel. Halleluja looft Den Heer zijn naam is groot, hallelujah lagi.
Senang ngak ??

Ga ik Pak Politie bellen , wegens geluidshinder.
Of gaan onderzoeken of ze de bestemmingsplan niet hebben overtreden.
Of een sit down aktie voor hun ingang organiseren , alleen of samen met andere verontruste buurtgenoten.

Of als het niet lukt ga ik naar een nettere buurt verhuizen.
Laat mijn woongenot niet bederven.

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

Ga ik Pak Politie bellen , wegens geluidshinder

Hahahaha, in nederland wel ja... Emoticon: Yes!

Ik was eens in het Balinese stadje K. waar veel javaanse vissers wonen - voor de vrienden van bali, dicht bij die romantische visrestaurantjes aan dat smerige strand in de nabijheid en met die stinkende pasar ikan met die grote hoop sampah waar zelfs stadsbewoners vreselijk voor moeten weghollen...

Op 100 meter afstand van mijn stekkie stond een moskee voortdurend te "toeteren", en dat kan tijdens ramadan voor westerse oortjes heel luid zijn.

maakte eens een opmerking daarover tegen de balinese man van mijn nicht. Hij haalde gewoon zijn schouders op.

Op bepaalde plaatsen in Kuta kan het ook heel luidruchtig aan toegaan, en het lijkt alsof de moskee daar met een wedstijdje bezig was tegen de radio's uit de omringende winkels.

Maar misschien vergis ik me. In indonesie moet een radio gewoon loeihard staan, want anders onhoorbaar voor de meegenieters..

Ik moet er altijd om lachen wanneer toeristen op fora schrijven over luidruchtige moskeeen in een islamitisch land (of op Bali)
Ook om de schrijfsels van pak Londoh.. Emoticon: Yes!

Lollig gewoon, hoe hou je het daar zo'n lange tijd uit..

Ed

Sweet young thing

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

Overigens, wanneer ik in Indonesie een huis ga bouwen.
Dan toch maar liefst ver van een moskee vandaan. Emoticon: Shiny
wanneer het enigszins kan.
Soms hoor je van die vreselijk valse en schorre geluiden uit cassettebandjes en krakende luidsprekers...het moet wel mooi klinken..

Ed

Sweet young thing

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

On 31-01-2006 19:59 maseddi wrote:

...

Op bepaalde plaatsen in Kuta kan het ook heel luidruchtig aan toegaan, en het lijkt alsof de moskee daar met een wedstijdje bezig was tegen de radios uit de omringende winkels.

Ach die Imam leeft waarschijnlijk nog in zijn eigen wereldje. Je hoeft geen communicatiewetenschappen gestudeerd te hebben om te begrijpen dat het Allahu Akbar gehuil absoluut contraproductief is om Westerse touristen binnen te halen die het alleen maar associeren met Middeleeuwse normen en waarden en terroristische aanslagen (al dan niet terecht).

Misschien wordt het tijd dat de Balinese gouverneur het goede voorbeeld stelt en alle Godshuizen in Bali verbiedt hun geloof van de daken te schreeuwen boven een geluidssterkte van 40 decibel. Kijken hoe de centrale regering in Jakarta dan reageert Emoticon: Yes!

Gracias. Sama sama

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

Misschien wordt het tijd dat de Balinese gouverneur het goede voorbeeld stelt en alle Godshuizen in Bali verbiedt hun geloof van de daken te schreeuwen boven een geluidssterkte van 40 decibel. Kijken hoe de centrale regering in Jakarta dan reageert

40 db.?
Ngantuk loh. en dan heb ook ik de neiging om eea vanuit westerse optiek te beschouwen
En die muazin staat daar niet te zingen omdat hij niks beters te doen heeft, of om westerse toeristen naar Bali te lokken of naar Java.
maar omdat hij mensen oproept tot het gebed

Dat westerse toeristen de islam associeren met normen en waarden uit de middeleeuwen, is het zelfde als dat diezelfde toeristen Bali associeren met het aards paradijs van volgens jehoviaanse tijdrekening zo'n 6000 jaar geleden
En de normen en waarden van het Balinese hindoeisme zijn even middeleeuws als die van de islam en misschien nog daterend uit de zaman purbakala ook, wanneer je eea toch zo wilt bekijken.
Maar over dit laatste daar kraait geen westerse jago of toerist naar, want die loopt toch al met zijn hoofd in de wolken rond of met 35 graden hitte en met een roze bril op zijn neus de ayam panggang uit te hangen op het strand te kuta, ook al wordt hij daar van alle kanten uitgelachen, belazerd of op een bedrieglijk wayangspel - daar zijn indonesiers goed in - getracteerd.
En het lieftst, was hij ter plekke een agama hindoe-balier geworden ook nog..

En hier in nederland zie ik nog verschillende kerken daterend uit de middeleeuwen, en een donkere middeleeuwse sfeer oproepen, om bang van te worden vaak.
Daarentegen zijn moskeen schitterende gebedshuizen en paleizen van licht en heel modern ook.

Maar ik was hier effe niet om eender welk geloof dan ook af te kraken, maar om mijn mening te geven over die uitgerekte cassettebandjes en krakende speakers met de adzan
Kan volgens mij veel mooier.

Misschien toch maar eens praten met die lui daar in de moskee?
Een sokongan wil wel eens helpen.

Ed

Sweet young thing

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Misschien wordt het tijd dat de Balinese gouverneur het goede voorbeeld stelt en alle Godshuizen in Bali verbiedt
Als er iets is waar de toerist in Bali weinig last van heeft is het de Moskee, in de weg bij de luchthaven ligt een grote moskee, ver weg van hotels en andere toeristische gelegenheden.
Als een stront bezopen toerist `s morgens als de meeste mensen hun dag beginnen eens verdwaalt en net in de buurt van zo`n moskee beland is dat geen reden tot klagen.
De gouverneur mag eens proberen om die Moskees een verbod op te leggen, zullen zien wat er bebeurt.
Er word wel veelvuldig geschreven en gepraat in Bali over de Javanen maar ik zou wel eens willen zien wat er van Bali overblijft als die Javanen en andere immigranten eens 2 maanden naar huis gingen.
Jan

Naar Kiwimave,
Is het ook mogelijk voor jou om iets positiefs te schrijven, is het negatief onderbouw het dan en laat aub die terroristische aanslagen achterwege, iedereen weet heel goed dat die door de overgrote meerderheid van de Islamitische mensen ten strengste worden afgekeurt.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 01-02-2006 00:33 Tuti & Jan wrote:
Naar Kiwimave,
Is het ook mogelijk voor jou om iets positiefs te schrijven, is het negatief onderbouw het dan en laat aub die terroristische aanslagen achterwege, iedereen weet heel goed dat die door de overgrote meerderheid van de Islamitische mensen ten strengste worden afgekeurt.

Hi Jan,

Ik lees altijd met veel genoegen de stukkies van Kimi, hoewel het mijn gedachten niet zijn vertegenwoordigd hij toch een stroming en schrijftie "lekker" In het kader van de vrije meningsuiting zeer belangrijk, dus niet leggen te sijken. Jij hebt toch ook de vrijheid om een hekel aan NL te hebben en daarover uit die hemel van je te berichten. Het zou bijvoorbeeld leuk zijn als je ons ging berichten over hoe Balinezen over de Javanen dachten en hoe ze in werkelijkheid zelf zijn, nog erger dan de ergste Javaanse muslims.

Dat ten strengste afkeuren ben ik persoonlijk trouwens niet zo zeker van, er wordt door die volgers van die Moorsche dwangleer erg veel met de mond beleden dat niet in het hart plaatsvindt.

Gruces

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Londoh,
Het moet je toch wel opgevallen zijn dat ik niet gauw schrijf wat ik vind van de Indonesische bevolking.
Tot nu toe heb ik gewoond in Sumatra(Samosir), 9 maanden in Yogyakarta en inmiddels al weer 3,5 jaar in Bali, dus een beetje kan ik wel vergelijken.
In Sumatra was en is mijn beste maat nog steeds een Moslim terwijl die echt in de minderheid zijn op Samosir, de Batak Tabo is een volk waar een gebruiksaanwijziging bij hoort, voor mij is het niet mogelijk om daar te leven, leuk voor een vakantie.
De stad in Midden Java heeft voor mij erg veel prettige herinneringen.
Over de Balinees kan ik wel een hele pagina schrijven, ik geloof niet dat ik daar iemand een dienst mee bewijs.
Voor mij zijn er duidelijk twee groepen, eentje op 2 wielen, de gewone Balinees die met werken zijn bordje rijst probeert te verdienen, in die groep hebben we ondertussen veel goede kennissen waar we leuke contacten mee hebben, heb ik ze eens nodig zijn ze er, natuurlijk betaal ik de lui voor werk wat ze voor ons doen, tevens kunnen ze rekenen op een goede door Tuti bereide maaltijd, misschien geven wij ze wel te veel, dat zien we dan maar als hulp aan de minder bedeelden.
Als we een hulp nodig hebben zijn dat vaak ook Javanen die we gewoon het zelfde behandelen.
De tweede groep heeft het financieel zo goed dat hij zich meestal verplaatst op 4 wielen, over de groep heb ik niet veel goeds te schrijven.
Ik weet ondertussen wel wat mijnheer Londoh een hele tijd geleden bedoelde met dat hij de Balinezen maar een luguber volkje vond, die horen voor mij dus in die tweede groep, ik heb niet de behoefte om dat hier toe te lichten.
Dat ik beter met mensen uit de arbeidersklasse overweg kan heeft er mee te maken dat ik ook een een simpel arbeidersgezin kom.
De problemen die ik hier ondervind met de rijken heb ik in Nederland precies zo, dus dat heeft heel weinig van doen met Bali, dat is mijn aard.
Jan

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Jan,

Jammer dat je niet schrijft over hoe de mensen in werkelijkheid zijn, een beetje diepte op dit bord is nooit weg, een lekker diep bord dus met een berg nasi dr op. Maar ja misschien denk je dat je daarmee op je bek gaat, zal de invloed van Tuti wel wezen. Het hebben van een eigen mening is not done op Java. Nou daar heb ik dus geen enkele moeite mee. Ik blijf gewoon mezelf. Ik ken de cultuur, en de trucen, ik zie daar echter geen enkele aanleiding in om me als iemand van hier te gedragen. Ik heb er een hekel aan mee te hobbelen met de grote massa. In het algemeen wordt mijn scherpe en kritische houding hier wel bewonderd, want ik kan e.e.a. verklaren in hun eigen taal. Ik wordt ook vaak om een opinie gevraagd, ik schijn nogal goed geinformeerd te zijn over het een en ander(katanya) . Verder heb ik niets op met die Javanen, ja net als jij de gewone man. Wordt mij hier niet in dank afgenomen in deze perumahan, dat ik heel joviaal met bouwvakkers, tukang beca en zo omga en de mensen die hier in het mooiste huis (3 lantai, pagar gila tinggi 3-4 meter) willen wonen dat ze van de opbrengsten van corruptie laten optrekken met minachting te woord sta. Javanen zijn vaak ook een beetje bang van mijn, door mijn directe en brutale manier van rechtstreeks communiceren. Terwijl ze me graag willen kennen, want als ik ergens sta dan klinkt er luid gelach. Ik ga zakelijk vnl om met chinezen, kan ik mee lezen en schrijven. Mensen die voor mij werken nemen mij uit, dat is a-b-c hiero, ze vinden zichzlf toch zo slim altijd, ze doen maar. Ik heb een paar Javaanse "vrienden" die zijn mijn vriend vanwege het geld dat ik af en toe afschuif, die kan ik goed naar mijn hand zetten, manipuleren is mij niet vreemd. Ik heb het al eerder verklaard de mentaliteit en moraliteit in dit land is de mijne niet. Ik kan me hier echter heel goed staande houden, ik ken het klappen van de zweep. Echter ik moet hier iemand voor spelen die ik zelf niet ben. Trouwens er zijn hier zat mensen die met hasil penipu barang van mij kopen,die likken mijn reet en ik lach me rot. Ik kan gewoon aan mooie dingen komen die zij net zoeken. Ik zou in principe stinkend rijk kunnen worden hiero, maar dan moet ik me grote bek houden en dat verdom ik. Ik ga voor een lekker leven met een zuiver geweten. Geld interesseerd me niet, ik heb het nodig om te leven, als ik nog maar 1 jt op zak heb, trek ik er even hard aan. Hoewel is al een tijd niet voorgekomen. Ik heb ook liever handel leggen dan geld, kan je altijd even een kennis bellen, om dat mooie dingetje te verpatsen dat je al jaren niet aan ze heb willen verkopen tegen een vriendenprijsje (niet aan anderen vertellen hoor)

Gruces

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Londoh,
Ik ben in mijn leven al vele malen op mijn bek gegaan wat ik helemaal niet erg vind zolang ik er iets mee leer.
Voor een IndonesiŰr is dit een schande, die zijn allemaal even bang om een fout te maken.
Om op een forum te schrijven over de ervaringen met de bevolking vind ik te ver gaan, als ik negatieve ervaring heb met de IndonesiŰrs zoek ik dat als een tekortkoming van mezelf,dan blijkt weer eens dat ik weer te goed van te vertrouwen ben geweest of de situatie niet goed heb ingeschat.
De mensen hier veranderen is zeker niet mijn taak, voor mij is het een leerproces om met de mensen leren om te gaan.

Ik vergelijk mijn situatie een beetje met de eerste generatie gastarbeiders die in Nederland zijn komen wonen, van die mensen zou een Nederlander het ook niet gepikt hebben als die commentaar zouden hebben op de Nederlander.
Dat nu de kinderen en kleinkinderen van die gastarbeiders voor veel problemen zorgen in Nederland is een andere zaak, ik zie dat als ernstige falen van de overheid over een langere periode.
Nu is die tweede en derde generatie er in Nederland er de hoofdschuldige van dat het Islamitisch geloof constant negatief in het nieuws komt in Nederland, de cowboy aan de andere kant van de oceaan zorgt voor de rest.
Van de eerste generatie hebben we erg weinig last gehad, dat die mensen hun eigen moskee wilden is hun grote recht.
Ik heb in Nederland vlakbei zo`n moskee(zonder luidsprekers) gewoond en nooit heeft de buurt er ook maar een beetje last van gehad, dat nu juist die moskee in brand gestoken moest worden vond ik een schande voor mijn vorige woonplaats.
Jan

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 31-01-2006 16:55 londoh wrote:
Ome Sid,

Ik gebruik deze uitdrukking omdat het denken over de Islam heden ten dage vaak niet veel beter is dan ten tijde van de VOC. Nu mag jij weer.

Het denken over de Islam , dus als ik goed begrijp hoe de anderen over de Islam en Islamieten denken.Geen wonder ,dat ze vreemde ideeen hebben .Zoiets zoals achterlijk , geluidsterreur , 4 vrouwen ,de mosselman etc etc.
Als het zo is dan vind ik het zielig , vooral als die onzin door redelijk opgeleide westerlingen worden geuit , in dit geval door mijn medelanders in de diverse topics.
Soms kan je het ook als belediging kunnen zien .
Dan bid ik tot den Heer :
Heer vergeeft hun , ze weten niet wat ze zeggen.
Het lekker schrijven is niet dezelfde als gefundeerde inbreng schrijven.
Geeft niet de lezers kunnen zelf oordelen.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 01-02-2006 00:33 maseddi wrote:

...

En het lieftst, was hij ter plekke een agama hindoe-balier geworden ook nog..

Ik vraag me af of Hindu geloof bestemd is voor de westerlingen.???
Ik dacht dat volgens de Veda verboden was voor "onbevoegden " of "anderen " .

Wie kan mij verder vertellen.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,027,794 topic views - 235,014 posts - 13,697 topics - 25,728 members - last post @ 18-11-2019 23:38 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,844,822 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com