indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Gewoon kappen.
Een slechte start.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

Ik ken iemand, hier bij werkplekbeheer, die getrouwd is met een Filippijnse, en deze vrouw heeft kinderen, die niet van hem zijn.

Daarnaast ken ik iemand bij salarisadministratie, die getrouwd is met een Thaise en met drie kinderen die ook niet van hem zijn.
Zij hebben beide, zowel vrouw als kinderen over laten komen naar Nederland,

No Problem.

Dus als de liefde sterk is dan stijgt zij naar grote hoogten.

Ed Vos

Sweet young thing

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Wij hebben verschillende kennissen met een Aziatische echtgenote waarvan verschillende met een of meer kinderen, die relaties schijnen best te kunnen, tenminste er is nog niemand gescheiden.

Heeft een Indonesisch meisje(vrouw) eenmaal een kind gehad is de behoefte niet meer zo groot om nog een kind te krijgen.
Iedereen weet dat een van de eerste vragen die gesteld word in Indonesie is of je al kinderen hebt.
Een kind van een gemixt echtpaar is wat de wetgeving in Indonesie betreft erg moelijk, krijgt het kind de nationalitiet van de vader dient het om in Indonesie te kunnen leven een visum te hebben, dat kan een familievisum zijn met een KITAS en na 5 jaar een KITAP.
Als ik de nieuwe wetgeving goed begrepen heb mag zo'n kind niet meer naar een gewone school maar moet het naar een Internationale school, of dit al een wet is of een wetsvoorstel weet ik niet.
Dat een meisje geheimen heeft is helemaal niet raar, dat kan ook zijn vanwege de angst voor het stuklopen van de relatie.
Jan

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

Dat een meisje geheimen heeft is helemaal niet raar, dat kan ook zijn vanwege de angst voor het stuklopen van de relatie.

Vrouwen met een kind of ouder dan dertig jaar (te oud) zijn ook niet zo in trek (tidak laku) bij de jonge jago's.
Daar denken vrouwen dus dat alle mannen zo d'r over denken, dus ook de buitenlandse.

Maar nogmaals zoals ome lon het stelde: wat is het probleem?
Wanneer je een vent bent met kloten bent en echt om het meisje geeft, neem je het kind er bij.
Verliefdheid is voor pubers en kleuters. Liefde is voor volwassen mensen

Ed Vos

Sweet young thing

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

Als ik een Javaanse dame op Bali tegenkom en mijn hart raakt door haar van streek zal het eerste wat ik moet vragen zijn : "Ausweis bitte!" Menir Tujan, terima kasih banyak voor dit advies, dat, hoewel het best waar kan zijn, naar mijn mening zeer 1-zijdig is.

Ya Londoh., blijkt me die dame ook nog moslim te zijn ook, en haar familie blijkt achteraf ook erop te staan dat zij met een moslim trouwt.

Daar sta je dan als overtuigd katholiek of atheist met je goed gedrag.
Moet je nog moslim worden ook., anders gaat een evt huwelijk niet door.
En een (moslim)vrouw die naar nederland gaat, waar ze niemand kent en alleen onder begeleiding van haar hollandse pacar, kennie..

Volgens mij gaan we in dat geval in deze thread weer dezelfde verhaaltjes vertellen.
Laten we voor ini mini hopen dat het meisje christen is of er losse religieuze opvattingen op nahoudt

Ed

Sweet young thing

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 20-01-2006 00:18:

krijgt het kind de nationalitiet van de vader dient het om in Indonesie te kunnen leven een visum te hebben, dat kan een familievisum zijn met een KITAS en na 5 jaar een KITAP.

Of i.p.v. Kitap Indonesische staatburger worden.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 20-01-2006 00:28 maseddi wrote:

...

echt om het meisje geeft, neem je het kind er bij.

Hi Ed,
Is echter niet meer zo makkelijk zoals hierboven geschetst in de ervaringen van anderen. Tot voor 2003 nog wel maar nu niet meer.
Allereerst de kwestie erkennen van een kind: dat kan maar dan moet duidelijk zijn dat er geen vader is geregistreerd die nog verantwoordelijk is. Vervolgens kan men pas na 3 jaar erkenning de Nederlandse nationaliteit aanvragen (Let wel: aanvragen = nog niet krijgen) voor het kind (vroeger kreeg het direct de Nederlandse nationaliteit bij erkenning) en moet men bewijzen dat men op allerlei fronten zorg draagt voor het kind, met de moeder en het kind een normale gezinssituatie leidt. En dat laastste is vrijwel onmogelijk als je in Nederland woont met de moeder en het kind blijft achter. Zgn. "gezinshereniging" is niet meer zo gemakkelijk als voorheen, dankzij onze medeburgers uit het Atlas-gebergte die zelfs de kinderen van de buren erkenden om bij de Akw (SVB) een extra eurootje te krijgen.
Klinkt hard maar de Nederlandse maatschappij zit blijkbaar niet meer te wachten op een medeburger die wellicht geen bijdrage levert aan de Nederlandse economie maar alleen consumeert.
Hier ter plekke (Indonesia) zijn al enige Nederlanders de dupe geworden van de nieuwe regelingen c.q. voorwaarden. Zitten met een buiten het huwelijk erkend kind dat (voorlopig) niet kan vertrekken naar Nederland; zelfs al is de man de biologische vader.
Tja, onder het regime van onze christelijke regering worden de huwelijkse touwtjes weer strak aangetrokken. Eerst netjes trouwen joh, en dan mag je pas van pak Balkenende kindertjes maken. Alle andere zijn bastaards die moeten worden geweerd.

Dus Ini Mini, het hebben van een kind bij jouw meisje lijkt me vanuit verscheidene (morele) gezichtspunten geen probleem maar het eventuele meenemen of over laten komen naar Nederland van dit kind is sedert ruim 2 jaar een moeilijke zaak.

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

echt om het meisje geeft, neem je het kind er bij.

Ja, ik bedoel hiermee ook, dat je het kind psychisch accepteert.. zal wel lukken denk ik
Maar , zoals je het weer omschrijft: tambah susah..

Naast al die tijd en energie (en geld) die je zeer waarschijnlijk moet stoppen voordat je bijelkaar kunt zijn in Nederland ikv
een langdurig partnerschap

Ik geef toe: niks voor mij om met een vrouw te moeten samenwonen die zich gedraagt als een kip die een ei moet leggen.
Veel telefoontjes naar Indo, misschien bevalt ze het niet in Nederland, dan weer die aanpassingsproblemen.
Kun je beter in Indonesie wonen, en wanneer je daar geen werk hebt of een usaha, heel moeilijk

Groetjes

Ed

Sweet young thing

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 20-01-2006 00:28 maseddi wrote:

...

Vrouwen met een kind of ouder dan dertig jaar (te oud) zijn ook niet zo in trek (tidak laku) bij de jonge jagos.
Daar denken vrouwen dus dat alle mannen zo dr over denken, dus ook de buitenlandse.

Ik kreeg gisteravond in mijn hotel nog op fluisterende toon van een Oude Hoer, die zich uitgaf voor tukan mesage, een ABG van 15 jaar oud aangeboden. Ik moest daar vreselijk om lachen en vroeg: "Wat moet ik daar nou mee? "Stomverbaasd keek ze mij aan en zei: Wil je soms een ouwe zoals ik, ik schatte haar nog geen 30.

Hier geldt hoe jonger hoe beter. 11-12 jaar is het mooist, ik moet er niet aan denken Emoticon: Shiny Ze zeggen dat je daar zelf jong bij blijft.

Gruces

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 20-01-2006 11:10 :

...

Hier geldt hoe jonger hoe beter. 11-12 jaar is het mooist, ik moet er niet aan denken Emoticon: Shiny Ze zeggen dat je daar zelf jong bij blijft.

Sjapoo , zo moet het ook.
Alleen sterke mannen gaan dat weigeren.
Het is erreg , dat die vrouwtjes zo durven denken over de speciale voorkeuren van bepaalde turisten.
Doet me denken aan het lied van Diana Ross (the Supremes).

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Emoticon: Laugh out loud Wij wijken weer af van de topic Vriendin met een kind
Maar dat is inherent op het gebeuren van verschillende invalshoeken?
Op een avond zat ik op het terrasje voor onze Hotel annex bungalow met zwembad, die wij huurde.
Schiet er een jonge jongen naar mij toe, en sprong op mij af wilde met z’n hand naar mijn lid. Ik schrok mij eigen rot, duwde hem weg riep ko-blok, en schreeuwde van alles naar hem, en weg was hij.
De hotel bediende kwam op dat geschreeuw van mij, er op af, maar de dader was al gevlogen.
“Kijk”, en dat is wat wij te danken hebben aan die Pedofielen die juist in die Landen gaan om hen te bevredigen.
Zo denken die jongeren, die oude blanke mijnheer kan ook wel eens zo zijn.
Ik begrijp dat die jongen dat doet voor geld te genereren, maar dat beeld vorm is niet goed. Emoticon: Angry
Als men weet dat zo’n man ergens zit, gelijk naar de Politie gaan zij verpesten het beeld van die jongeren die het doet voor Uang Emoticon: Stupid

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Agung
User
User icon of Agung
spacer line

Dat deze vrouw reeds een kind van een ander heeft geeft zowel procedureel problemen, maar voor jullie relatie waarschijnlijk ook.

De procedurele problemen zijn reeds besproken, rest de vraag of je voor de rest van je leven een kind van een ander wilt accepteren als zijnde je eigen. Dat klinkt dramatisch, maar realiseer je goed dat het ook dramatisch is. Zodra de roze bril weer normaal kleurt zal het heel wat minder natuurlijk zijn dat je dat kind accepteerd.

Denk er goed en vooral lang over na. Dit zijn grote beslissingen in een mensenleven.

Strekte.

A.A.

spacer line  

Ik vind de stelling van Londoh juist,ze heeft eerlijk antwoordt geven op jou vraagstelling,dat je dat niet erop toe gekomen ben dit eerder te vragen is ten tweede.Het is aan jou of je bereid ben en dit te accepteren.
Ga een ontmoeting aan met haar kind en overtuig je zelf.
Het kan toch niet zo zijn als je echt om iemand geeft,terwille van een kind je ineens afkeert.
Zolas ik zie geven 90 procent je een negatief advies,dus niet erg hoopgevend,maar ga je bij je zelf na of je er klaar voor bent deze stap te nemen.
Hoogleraar of DR Phil de beslissing is aan jou ?????????

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 20-01-2006 16:31 Agung wrote:
, rest de vraag of je voor de rest van je leven een kind van een ander wilt accepteren als zijnde je eigen. Dat klinkt dramatisch, maar realiseer je goed dat het ook dramatisch is. Zodra de roze bril weer normaal kleurt zal het heel wat minder natuurlijk zijn dat je dat kind accepteerd.

Betul A.A.,
Lijkt allemaal makkelijk maar als je op een gegeven moment een kind moet erkennen dat niet je eigen kind is en het is inmiddels al opgevoed en gevormd op de Javaanse wijze; nou, hou je hart maar vast........ Je gaat je op den duur dood ergeren aan zo'n kind. Ken deze kwestie persoonlijk heel goed. Zeker als het kind ook nog eens in de kampung is opgegroeid. Krijg je er nooit meer uit. 180 graden omgekeerd evenredig aan Hollandse kinderen.
Tenzij je een voorkeur hebt voor slome, apatische, initiatiefloze, door het hierarchische systeem gedrilde kinderen. Ik erger me rot aan het gemiddeld Javaanse kind: er zit niks in en er komt ook niks uit (behalve als het een enigszins modern, stads en educatief goed opgevoed kind is).

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

Tenzij je een voorkeur hebt voor slome, apatische, initiatiefloze, door het hierarchische systeem gedrilde kinderen

Ik heb begrepen dat dat kind pas 4 jaar is Yogya-Bali.
Overigens, ik ben ook opgevoed in de kampung, mijn eerste 7 jaren midden op Lombok:, zeer verwend, iniatiefloos. Klopt. But last but not least en wat voor velen een grote verschrikking is: ik denk niet als een indo. Vraag maar aan Pak Londoh.

Maar what about wanneer je als argeloze toerist opeens verliefd raakt op een vrouw uit de kampung: en die dan ook sloom, apathisch, intitiatiefloos is en door het hierarchies systeem gedrild.

Overigens er is een andere thread met het hoofdje : "Het ongedisciplineerd zootje in Indonesia"> Hoe ken?
Verre van gedisciplineerd is men wanneer ik de berichten daar lees..

Er zijn genoeg mannen die in den oost op zoek zijn naar een trouwe en volgzame vrouw. en die uit de kampung zijn - volgens zeggen - het trouwst. en wat hun gedrag betreft tidak macam-macam

Echter niemand vertelt ze dat deze vrouwen, in Nederland aangekomen over een eigen wil blijken te beschikken, en ook over een gebruiksaanwijzing.

Voor deze mannen:
Een vrouw is net een viool: weet je haar te bespelen dan krijg je de mooiste klanken.
Zo niet, dan komt er gekrijs en kattengejank uit.

Ed

Sweet young thing

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Maar what about wanneer je als argeloze toerist opeens verliefd raakt op een vrouw uit de kampung: en die dan ook sloom, apathisch, intitiatiefloos is en door het hierarchies systeem gedrild

Mijn reactie daarop: hoe kun je daar nu verliefd op worden? Dat vraag ik me wel eens vaker af.als ik al die problemen lees in bepaalde postings. Hoe kun je nu blijven zitten met een vrouw die je eigenlijk helemaal niet kent? En die een andere gebruiksaanwijzing heeft dan je dacht? Help me gentlemen, ik heb pas 9 jaar een vaste relatie en alles blijft hetzelfde qua handleiding......saai! Emoticon: Wink

Begin de details te vergeten

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Nederlandse vrouwen hebben net zo goed een handleiding en zitten vaak ook vol geheimen.
Soms is daar 25 jaar voor nodig om daar achter te komen.
Jan

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Precies Jan, daar heb je ook gelijk in! Emoticon: Smile

Begin de details te vergeten

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Overigens, ik ben ook opgevoed in de kampung, mijn eerste 7 jaren midden op Lombok:, zeer verwend, iniatiefloos. Klopt. But last but not least en wat voor velen een grote verschrikking is: ik denk niet als een indo.

Overigens er is een andere thread met het hoofdje : "Het ongedisciplineerd zootje in Indonesia"> Hoe ken?
Verre van gedisciplineerd is men wanneer ik de berichten daar lees..

Hi Ed,
Ik had het over Javaanse kinderen, niet over Lombok. Als ik bijvoorbeeld het verschil zie tussen kinderen op Maluku en die op Java: mijn Allah, wat een verschil. Heel andere opvoeding. Ook op Lombok.

Enerzijds is het wel lekker die apatische kinderen maar het begint mij na korte tijd te irriteren. Kinderen moeten "leven", er moet wat pit in zitten. Niet van die slome zoutzakken. Als je hun armen voelt, lijkt het wel alsof er blubber in zit i.p.v. spieren. Ze hangen lamlendig voor de TV maar kijken niet echt. Als je met afstandsbediening van het ene TV-station naar het andere switcht, knipperen ze niet eens met hun ogen; een teken dat ze niet echt kijken maar alleen maar naar bewegende beeldjes kijken i.p.v. een programma volgen. En slapen, als het mogelijk is de hele dag door....

Over die discipline: met in het hierarchisch systeem gedrild bedoel ik niet dat men gedisciplineerd is. Men wordt echter van jongsaf al duidelijk gemaakt waar iemands plaats is. Je krijgt al direct te maken met de "kakak-adik" titels en verhoudingen. Goed onthouden als klein kind dat je onderhorig bent aan een kakak, alleen maar om het feit dat die ouder is. En zodra jezelf kakak wordt, heb je ook tenminste iemand om naar beneden te trappen. Posities verworven vanwege hierarchie qua leeftijd of iets dergelijks, maar niet vanwege prestatie.
Ik verbied mijn kinderen kakak tegen iets oudere kinderen (familieleden) te zeggen. Laat die kinderen eerst maar bewijzen dat ze slimmer en intelligenter zijn dan mijn kinderen om te worden geeerd. Zolang nichtjes van mijn dochter die ouder zijn maar nog slechter Indonesisch spreken en minder slim zijn dan mijn dochter, hoeft mijn dochter hen niet te eren met een titel als "kakak".

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

Over die discipline: met in het hierarchisch systeem gedrild bedoel ik niet dat men gedisciplineerd is. Men wordt echter van jongsaf al duidelijk gemaakt waar iemands plaats is.

Hallo Yogya-Bali ik begrijp volkomen wat je bedoelt.

Nou heb je in nederland ook kinderen die van het ene tv-station naar het andere switchen, maar het schijnt een wereldwijd probleem te zijn waar de tv is binnengetreden.

Ik ben geen opvoedkundige, maar je kunt uiteraard het woord opvoeden letterlijk nemen:
voor veel indonesisch ouders, (wat ik gezien heb tenminste) beperkt zich het opvoeden van kinderen enkel tot het voeden van kinderen.
Je geeft ze te eten en voor het overige laat je ze maar hun gang gaan, net als kippen.
En dat is in Indonesie makkelijker gedaan dan inNederland, want elk kind speelt daar buiten met andere kinderen

Je kunt het vergelijken met gezinnen in Nederland waarvan beide ouders werken. De creche , of de computer vormen dan een uitkomst (en hopelijk ook opa en oma want die zijn daartoe heel geschikt, met hun verwennerijen)

Wat je net kenschetst, het hierarchisch systeem, op basis van leeftijd, geslacht en kaste en niet op basis van kennis of prestatie, ja dat zag ik op Bal bvb ook telkens weer

Vandaar dat pochen (pamer) over het eigen kunnen, terwijl men zelf niets in de mars heeft ( op latere leeftijd) een groot tijdverdrijf schijnt te zijn.

Ed

Sweet young thing

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 22-01-2006 11:04 Yogya-Bali wrote:

...

Zolang nichtjes van mijn dochter die ouder zijn maar nog slechter Indonesisch spreken en minder slim zijn dan mijn dochter, hoeft mijn dochter hen niet te eren met een titel als "kakak".

In het algemeen kan ik concluderen dat er een" bijna" een onoverbrugbare gap is tussen hoe de buitenstaanders en de indonesiers denken en doen (het organiseren van hun leven).

Ook is er een verschil tussen de mensen uit buiten gewesten en de bewoners van (eiland) java.Het is Makelijk te verklaren.
Dit zie je ook hoe ik (een indonesier die jarenlang in mokum woont) de zaak over relatie en en kind , het krijgen van een kind anders gaat benaderen. (vriendin met kind).
Ik zeg kappen , want de basis is niet goed.
Terwijl hier wordt soms iets genuanceerder gedacht .
Hoe zou dat kunnen , ik woon hier zo lang , ook een inburgeringscursus gevolgd etc etc.Maar toch anders gaat denken en vaak een tegenoverstelde mening .
De probleem in den oosten is vaak veroorzaak doordat men hun "plaats "niet weten en niet verdienen.
Met niet weten bedoeld ik dat er onduidelijk bestaat in de hierarchie (gezin, organisatie). De onduidelijkheid in de pikorde .
VB : ik het zou niet pikken als iemand die "lager"zit in de familie pikorde zijn/haar plaats niet kennen.

Met verdienen bedoel ik met dat het gebaseerd moet worden omdat de persoon beter , slimmer , of knapper is .
De tijden zijn veranderd , soms ben ik ook enigzins verbaasd als neven en nichten van mij hun respect gaan tonen door mijn hand te kussen(anno 2005) als ze mij ontmoeten in officiele gelegenheden , terwijl qua opleiding en maatschappelijke status hun misschien X keren beter zijn dan hun oom .
Maar dat is de regels en traditie in de familie.
Familierelatie(s) / banden moet je niet gaan verwarren met maatschappelijke relaties , daar wordt je beoordeeld op grond van je "markt"waarde .
(opleiding/inkomen en status).

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

Ik lees hier iets over pikorde - sidia

Een pikorde heb je uiteraard overal.ter wereld .bij het leger, bij de ambtenarij.

Nou is indonesie een land vol tradities en rituelen.
In het moderne Bali bvb zal het kastensysteem misschien niet gehanteerd worden in het maatschappelijk leven.

Voor traditionele upacara zeer zeker wel, daar wil men graag weten wat je plaats is.

Lijkt mij wel een leuke situatie wanneer bijv de directeur van een groot bedrijf lager wordt geplaatst dan zijn tukang kebung, of jurutulis en zeker wanneer dat een vrouw is.

Ooit gezien hoe men iemand van zo een hogere kaste passeert?
Diep gebogen, permisi ( op java amit-amit) , rechterhandje gebogen vooruit.

Ed

Sweet young thing

Veer01
User
User icon of Veer01
spacer line

Ik denk dat je van iedereen waarschuwingen krijgt,maar uiteindelijk zelf je hart moet volgen in je keuzes aangaande dit meisje met haar kind.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 22-01-2006 15:04 maseddi wrote:

Lijkt mij wel een leuke situatie wanneer bijv de directeur van een groot bedrijf lager wordt geplaatst dan zijn tukang kebung, of jurutulis en zeker wanneer dat een vrouw is.

Ooit gezien hoe men iemand van zo een hogere kaste passeert?
Diep gebogen, permisi ( op java amit-amit) , rechterhandje gebogen vooruit.

* Hangt af van de sikon (situasi dan kondisi)
In zijn bedrijf is de directeur de grote baas.
In andere situasi.(kondisi) kan de jurtul een hogere positie hebben.
*In vroehere jaren zie ik het bijna dagelijks.
Toen ik klein was zag ik het vaak gebeuren als er tamu van verchillende level komen.
Ook de personeel "moet " gaan schuifelen , half buigen , en vaak ook gedeeltelijk acheruit gaan lopen als hij / zij de kamer verlaat.
En zeer zeker bij ouderwetse personeel die soms ook met hun familieleden al 2 of 3 generatie hebben gediend. Het gebeurt ook bij de gewone dorpelingen.

Gelukkig is die gewoonte al lang afgeschaft.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

We zitten weer lekker te lullen hiero. Zoals ik al stelde dat die jongedame onmiddelijk toegaf dat ze een kind had zou ik als positief ervaren, wetende wat voor draaisters en sprookjesverstelsters er zich onder het “zwakke” geslacht hiero bevinden. Die Ini Mini is echter pleithuize dus hoeven we niets meer te zeggen, jammer dat ons de sappige details onthouden worden, hadden we kunnen inschatten hoe naief die jongeman geweest is. Is waarschijnlijk wel meteen de koffer met de dame in kwestie ingedoken en wat zou er gebeurd zijn als zij met kip gezeten had? Zou hij dan nog zo verliefd geweest zijn ? Trouwens als een dame van hiero meteen met je naar de kasur wil dan moet je als een “gewaarschuwd mens” tellen voor 2 dus. De dames weten heel goed de mogelijkheden van dat knijpkatje uit te buiten en de heren maar “verliefd” worden en alles voor de dame in kwestie over hebben, het is meestal het type 20 in een dozijn. Ik heb er gelukkig geen last meer van dat ik “verliefd” wordt, ze zijn OK of niet . Een dame hiero zal zich in een relatie in een positie proberen te wringen waarin ze alles weet en alles controleert, en daar zijn ze zeer uitgenasjt in.

Dan even tot YB gericht, over de culturele verschillen en vooral de achtergebleven Javaanse cultuur hebben we het hiero al meer dan eens gehad. Maar dat alle kinderen vervelend zouden zijn lijkt mij nogal mee te vallen. Ik denk dat wat jij verteld over dat kaste gedoe vooral in Midden Javva voorkomt, het centrum van de cultuur. Er is nogal verschil tussen de diverse bevolkingsgroepen die op Java wonen. Heb je Jakarta, dat is 1 smeltkroes van alles wat er in Indonesia te vinden is. De Sundanezen, vrolijke flierefluiters, leuk in de omgang, maar aartslui en zeer bedreven in het minta, geef je ze en voorschot voor werk dan gaat dat zeker op aan feesten. De vrouwen zijn wereld beroemd hier vanwege hun kwaliteiten op de kasur, maar tevens zeer bedreven om een man leeg te halen, als de poen op is komt de volgende aan de beurt. Dan Midden Java, zijn minder lui, maar zeer bedreven in de lange onzinverhalen om het oor van de toehoorder te plezieren, als het maar halus is. Dan de Oost Javanen, die kunnen werken, worden door Midden Javanen als kasar beschouwd. Maar van alle Javanen de meest open groep. En natuurlijk de Madurezen, daar kan ik persoonlijk zeer goed mee opschieten, trots en recht door zee. Kunnen agressief zijn als ze zich beledigd voelen, maar dat beschouw ik al seen goede eigenschap, niet zoals een Javaan die in zo een geval bij stikdonkere nacht je een bijl in de rug zal werpen.

Las ik ergens nog iets over het verschil in opleiding en afkomst. Misschien ben ik nogal simple, maar de vrouwen hier hebben vooral een rol in een relatie en dat is om te zorgen dat mannie tevreden is zodat ie voor centjes kan zorgen. Als ie ze dan niet allemaal voor zichzelf houdt en/of er een Isteri Muda op na houdt is alles toch OK. Het komt mij voor dat er vandaag de dag veel heren zijn die zo nodig een vrouw als klankbord zien, vertellen hoe moeilijk het weer was op kantoor, werkplaats of op de weg en zij maar zeggen Iya, iya, zo voelt ie zich nog wat. Nou ik kan het heel goed vinden met dames die er geen intellectuele pretenties op na houden, willig op de kasur en goed in de dapur dan ben ik tevreden. Af en toe een jurkie, broekie of schoenen, naar de salon, nog es een creambath of een paar 100.000 om lekker op te maken aan onzin. En mij niet aan me kop zeuren met dat selebriti gebeuren, wie er gaat trouwen, wie er verloofd is, gaat scheiden, in verwachting is, vreemd is gegaan en meer van die kolder. Ook moeten ze alleen TV kijken. Mogen niet in mn kantoor komen, behalve om schoon te maken en moeten met hun takken van mn hp afblijven want er staan zeker geen berichten van andere dames in. Zo hebben ze aan Ome Lon geen kind.

Overigens in diverse rumah makan Padang kan je ‘s middags en ‘s avonds de kindertjes zien die aan hun PR (huiswerk) zitten te werken, veel Padangse kindertjes vinden huiswerk leuk, zoals hun ouders gewoon werken. De inwoners van Java zijn vooral gesteld op santai en geld dat vanzelf binnen komt, daarom zijn de laatsten genoodzaakt de boel op te lichten, want uang suka datang sendiri tiada.

Gruces

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,647,862 topic views - 235,464 posts - 13,700 topics - 26,314 members - last post @ 11-12-2019 22:22 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

126,691,332 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com