indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (2 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Laura74
User
spacer line

Hallo mensen,

Kan iemand misschien advies geven m.b.t. bovengenoemde eilanden? Welke te bezoeken en welke highlights zeker niet over te slaan?

Alvast bedankt!

Groetjes, Laura

zieleffe
User
spacer line

Voor Lombok zie topic Makelaar in Lombok
Voor de andere eilanden, ja ga eens zoeken op verschillende topic hier,er is al zo veel er over geschreven, en uitgelegd
Maar als u al die eilenden (eilanden) wilt bezoeken trekt er dan een jaartje voor uit dan kan je wat meemaken, en wat van die wereldje Emoticon: Worship zien

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

Lombok, t'is lang geleden (jaar of 5) dat ik daar voor het laatst geweest ben en het eilandje heb doorkruist met wat familie. Vraag me echter niets meer.
Het wordt ook pulau perawan (maagdelijk) genoemd.
Bali = pulau dewata (goden) , maar lombok is wat mij betreft paradijselijker (en maagdelijker) dan bali. Je gaat 50 jaar terug in de tijd..
Islam (3 zuilen wektu telu) - geen probleem en waarom ook?

Helaas effe wat problemen met mijn nicht daar, en mijn vrouw vertikt het om wat mijn vader werd aangedaan om daar te logeren.
Dus dit jaar geen lombok, maar salatiga/semarang. Londoh here we come..

Ik ben net met een tijdstabel beziggeweest over de geschiedenis van Lombok

Toeristische hoogtepunten heb ik nog op een papiertje staan
Korte steekwoorden:

1. taman mayura (bekend om de vijver) aangelegd in 1744
2. de pura meru uit 1720 in cakranegara
3. taman narmada (royal garden) voor degenen die op zoek zijn naar air awet muda met het water vd 'danau segara anak' afkomstig van de helling van de berg rinjani
4. pura lingsar een heilig kompleks van de hindoes
5. suranadi (hindoe tempel) 14 km van mataram
6. batu bolong een strand dichtbij mataram
7 senggigi - een lange strand ook bichtbij matram
8. pantai sire dichtbij gili air, gili menu en terawangan (gili = eiland, pantai = strand)
9. gili air, meno & terwangan, enkele eilandjes
10 sukarara ca 25 km van mataram met haar traditionele textiel
11. gunung pengsong ook bij mataram
12. penujak (vanwege haar keramiek)
13. rambitan (sade) - vanwege de traditionele sasak-huizen
14. pantai (strand) KUTA; jajaja
15. Silung Blanak - ook een strand met wit strand in een soort baai
16. Aregoling (Mawun) een groep strandjes met wit strand
17 bangko-bangko een strand om te surfen (een eind verwijderd van mataram)
18 gili manggu, gili tangkong en gili sudak. dit groepje ligt ten westen van mataram
19. pulau moyo een jachtgebied met veel flora en fauna
20 gili trawangan waar vroeger sasakse gevangenen gestuurd werden door de balinezen (1891)
(-) dan heb je nog ergens een mooie waterval ik weet niet meer precies waar, richting rinjani. was me toch een eind klimmen.

Een zeer bekend evenement is de upacara tradisional menangkap nyale - bau nyale (parende zeewormen - in februari/maart)

voor het overige moet je eea maar eens opzoeken in bv het boek Nusa Tenggara uit de reeks Indonesie reisbibliotheek van periplus en uiteraard op het net.....of elders op dit forum

Sweet young thing

Laura74
User
spacer line

Bedankt voor jullie antwoorden. Natuurlijk ga ik geen jaar en is mijn tijd beperkt, vandaar dat ik graag hoor wat zoal jullie highlights zijn. Maseddi, jij hebt er onwijs veel genoemd. Heel goed van je! Welke 5 zou jij kiezen als je weer zou gaan? M.a.w. wat zijn jouw favorieten?

Groetjes, Laura

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

Eventjes terug naar lombok en dan schluss.

1. vroeger gebruikte mijn moeder vaak het woordje paleng.

Ik heb inmidels begrepen dat dat woordje 'duizelig' betekende..en dat het dus geen bahasa indonesia was of het nederlandse paling.

Ik heb voor de aardigheid ooit eens wat woordjes opgetekend die daar op Lombok gebuikt worden (werden).Niet veel, maar wellicht zijn er mensen die meer woordjes kennen.

En misschien een aanleiding voor anderen die dit jaar gaan om ook eens wat woorjes - en vooral zinnetjes te noteren
De aarde zal zeker niet sneller draaien wanneer u eea optekent, maar wie weet stelt u het eerste lomboks/sasaks (let op de dialecten) - nederlands woordenboek samen, en dat heeft zeker veel waarde..

PS Jeroen: niet invoeren in je kamus, want de onderstaande woorden zijn geen bahasa indonesia Emoticon: Smile

cikar - een kar (getrokken door een mens)
cidomo - door paard getrokken kar
mami - mevrouw
amak - meneer
side - jij
pelungguh - u/jij (beleefder dan side)
gagah - (bhsi ganteng) knap (jongen) om te zien
inges - mooi van vrouw
jelo - zon
senep - fris
silah - gaat u gang (bhsi silahkan)
nyet - koud
tampi asih - dank u wel
nura, nurgae - selamat
aik - water
gili - eiland
pamit - permissie
tiyang - ik

2. die wektu telu islam. ik schreef drie zuilen islam, maar ik weet niet welke zuilen. Maar het schijnt dat eea ook te maken heeft met het bidden (3 x bidden). Of dat de wektu telu moslimsde nadruk leggen op 3 gebeden: die tijdens de begafenis, het vrijdagebed, en het gebed tijdens de lebaran (shalat id)>
De wektu telu islam bezit veel animistische en hindoeistische trekjes (heilige plaatsjes, schrijntjes), en het zijn zeker de hindoes die deze vorm van islam eerder accepteren dan de wektu lima (5) moslims, de ons bekende moslims.
Deze laatsten zullen de wektu telu moslims zeker als kafir of als
niet-islamitisch afdoen.
Leuk om eea op een regenachtige zondagmiddag uit te zoekn, maar voor deze thread te ver gaand

selamt jalan

Ed

Sweet young thing

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

Heel goed van je! Welke 5 zou jij kiezen als je weer zou gaan? M.a.w. wat zijn jouw favorieten?

Weet je ik ben slechts geinteresseerd in geschiedenis en grote steden op zoek naar video-cd's en warenhuizen...
Dus de eerste vier, senggigi en uit pure nostalgie mataram/cakranegara/ampenan> Ik heb daar nb ooit eens in mijn korte broek (celana monyet ) rondgelopen en ook op Bali uiteraard, voordat veel indo's/indische mensen wisten dat dat eilandje bali bestond....(effe hakken londoh en eigenlijk klopt dat wel wat ik hier schrijf)

Maar pin je je daar maar niet aan vast. toeristisch gezien valt er op bali eigenlijk ook meer te beleven...lombok is meer voor de natuurliefhebber, de avonturier, op zoek naar eenzaamheid: weg van alle gewoel..

Ed

Sweet young thing

zieleffe
User
spacer line

maseddi

(-) dan heb je nog ergens een mooie waterval ik weet niet meer precies waar, richting rinjani. was me toch een eind klimmen.
Emoticon: Shiny

Is dit de waterval die u bedoelt
was een uurtje rijden van Mataram?

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

Is dit de waterval die u bedoelt
was een uurtje rijden van Mataram?

Zieleffe, klopt helemaal. Ook leuk, alleen moet je wat uithoudingsvermogen hebben om daar te komen (en weer terug).
Leuk om dit weer te zien. Ik weet niet meer waar ik mijn eigen foto's heb bewaard.
Op de terugweg kwam ik ook een optocht tegen -- ook foto's gemaakt -- van een bruiloft..leuk heel leuk..
Ik zou heel heel graag weer eens naar lombok willen gaan, en heel waarschijnlijk ook daar willen wonen op mijn ouwe dag.
De cirkel is dan weer rond

Ed

Sweet young thing

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Voor mij is Sumatra echt het mooiste, qua natuur en veel aparte dingen te zien.
Ik denk dan aan Bukit Lawang, kijk eens op:
http://www.parpulo.nl/vakantie/bukit_lawang.htm
West-Sumatra met de Minangkabau, kijk eens op: http://www.maninjau.nl/
Lake Toba is erg mooi en bij uitstek geschikt om te wandelen of om gewoon te relaxen, voor de liefhebber, het opsteken van joint word daar gedoogd.
De Batak Tabo zijn wel heel aparte mensen waar je echt mee moet leren omgaan, het spreekwoord de boeren die het meeste klagen hebben de dikste aardappelen is daar van toepassing.
In Berastagi krijg je van doen met de Batak Karao, een groot verschil met de Batak Tabo, Berastagi is erg koel en heeft veel fruit, voor de liefhebber is de Gunung (berg) Sibayak (goed gespeld??) onder begeleiding te beklimmen.
In de buurt van Pematang Siantar de theeplantages.
De afstanden in Sumatra zijn wel erg groot, van Bukittinggi naar Lake Toba duurt minimaal 14 uur over erg slechte wegen.

In Java is ook erg veel te zien en zijn de afstanden niet zo groot, qua natuur vind ik Java echt minder.
Bali is te toeristisch en heeft zeker in het zuiden weinig van doen met het echte Indonesie.
Groetjes,
Tuti & Jan

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

85,265,067 topic views - 240,152 posts - 13,729 topics - 33,257 members - last post @ 24-09-2020 22:08 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

138,964,300 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com