indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Raffel
User
spacer line

Beste mensen,
Het is inderdaad niet meer mogelijk om een rekening te openen op jou naam.
je moet inderdaad een KITAS of KITAP hebben. Met een touristen visum of Social visum gaat het niet meer. Je kan enkel nog een rekening openen met een Indonesier. Een Join-account. Zij die het nog wel gelukt is onlangs....chapeau...dan heb je geluk gehad....maar lijkt mij onwaarschijnlijk. Zij die al één hebben van vroeger....geen enkel probleem.
Open dus een rekening met een Join-account en hou alle gegevens,bankkaart, boekje, bij jou.
Dat is wat ik er van weet....
Groeten,
Raffel.

Jantje
User
spacer line

[quote] On 01-03-2006 00:52 sidia wrote:

...

"Als je eens weet hoeveel zwart geld van de buitenlanders in Indonesia zitten".
Weet jij dat dan? Emoticon: Confused

"Kassa zegt de belastingdienst".
Ja, als je nog in Nederland staat ingeschreven. Emoticon: Yeah right!

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Gelul altijd over dat zwarte geld, wor je toch pages van. Stel je eens een ekonomie zonder voor. Nederland en Indonesia werden van de wereldkaart gevaagd, iedereen dood van de honger. Londoh was inmiddels een echte lederen broekriemenfabriek begonnen, riemen met veel gaatjes.

Gruces

de Fa. Honger & Co

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

[quote] On 02-03-2006 02:15 Jantje wrote:
[quote] On 01-03-2006 00:52 sidia wrote:

...

"Als je eens weet hoeveel zwart geld van de buitenlanders in Indonesia zitten".
Weet jij dat dan? Emoticon: Confused

"Kassa zegt de belastingdienst".
Ja, als je nog in Nederland staat ingeschreven. Emoticon: Yeah right! [/quote]

*Ikke weet van niets.
Maar als ik belastingdiensambtenaar was zou ik maar snel de lijst vragen van de expats aan de Kanim en de gegevens koppelen aan de computers van de Direktorat Pajak.Betalen ze geen pajak ? Kassa.
Of ze betalen het in Nederland .
OOK niet ??
Dan zegt zegt menir Wijn , dankiewel.
Dubbel kassa .
Zeer zeker bij de expats die in " zaken" zijn , en die ook in de grote villa's van miljarden rupie wonen. Met een reeks van baboes , jongos , koki , soepir.
(heb niet over de Lansia's).

Londoh : Stel is voor een economie zonder zwartgeld.?
Dat bestaat niet.
Elke 1ste jaars LEAO (toen leren ze nog wat )weet dat de informele economie soms vele malen groter zijn dan de formele economie.
Zelfs in Holandia anno 2006 werd gezegd dat er 18 miljard , of mss zelfs tot 25 miljard euri zwartgeld aanwezig is .

(jammer dat ik geen zwart geld heb)
Als ik daar gaat wonen ga ik tussen de indonesiers wonen, dus valt niet op.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

eveline
User
spacer line

Ik heb gisteren gehoord, dat buitenlanders niet meer rekening mag openen bij de ABN en Citybank. Misschien bij de Indonesische bank nog wel, zoals BNI, BCA of Panin, dat weet ik niet......hoewel ik vind dat BCA geen aantrekkelijke regels hebben voor buitenlanders...heb ik even geluk toen met de ABN en Citybank......
Het is echt gaaf om hier weer terug te zijn......
veel liefs vanuit Sanur.....Eveline

Choose to be optimistic, it feels better. If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito!

Jantje
User
spacer line

On 02-03-2006 09:20 sidia wrote:

...

(jammer dat ik geen zwart geld heb)

"k heb er genoeg van. wisselgeld van tukan parkir. Emoticon: Shiny

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Word je toch helemaal gestoord van dat Mickey Mouse geld hiero. al mijn broekzakken gaan kapot van die klote munten. Ik gooi ze altijd in een laatje en eens in de zoveel tijd mag me pembantu ze uitsorteren. En na afloop krijgt ze haar salaris uitbetaalt plus wat er over is. Het valt me op dat ze buiten Java veel slimmer met het geld omgaan. In de Noord Molukken heb ik in twee weken misschien 3 muntjes van 500 ontvangen, de rest papier. Die Javanen zijn gek van tellen, kijk maar es buiten om je heen, overal zie je ze tellen, als ze genoeg hebben stoppen ze met werken, morgen weer een dag. Bij de bank is het helemaal een ritueel, heerlijk als zo een wijffie met roodgelakte nageltjes een pak aftelt: sekali lagi sayang en meteen naar de plee om jezelf af te rukken, je spijker afvegen met 50.000 Rp. en wegspoelen die hap. Ik begrijp ook niet waarom ze eens met een Rupiah Baru komen, .000 dr af. Helaas zal dat niet door dit volk begrepen worden. Dom als ze zijn.

Gruces'

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 08-03-2006 05:26 Jantje wrote:

...

"k heb er genoeg van. wisselgeld van tukan parkir. Emoticon: Shiny

OmJan, beloofd is beloofd.
Ik ga mss dese zomer naar den oosten , kom ook voor een paar dagen naar semarang.,heb daar vrienden.
oud studievriend van holland.
dus ik kom de uang kecil halen bij jou en dan kan je mij tlaktieren bij Anton.
alvast bedankt

patatje
User
User icon of patatje
spacer line

Gewoon ter informatie. Vorige week kon je als buitenlander geen rekening openen bij BII als je geen domicilie hier hebt. Ook mijn Indonesische vrouw kon hier geen rekening openen omdat zij ook geen domicilie hier heeft.
Uiteindelijk hebben we wel een rekening bij BII geopend voor de kleine veilige transacties die snel moet gebeuren (naar Indonesische rekeningen) en de rest gaat via contant en atm of via de bank in België (duurt iets langer) kwestie van op veilig te spelen. En welke buitenlander zet er nu veel geld op een Indonesische rekening? Emoticon: Stupid

Pak Wongso
User
spacer line

En welke buitenlander zet er nu veel geld op een Indonesische rekening? Emoticon: Stupid

Nou vergis je niet je krijgt hier in Indonesia meer rente dan in Holland of Belgie.
En als het bedrag groot genoeg is en je zet het voor een jaar op een deposito rekening dan kan je van de rente leven naar Indonesische begrippen en het is nog belasting vrij in Holland of Belgie.

Groet,
Pak Wongso

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 12-03-2006 05:18 Pak Wongso wrote:

En als het bedrag groot genoeg is en je zet het voor een jaar op een deposito rekening dan kan je van de rente leven naar Indonesische begrippen en het is nog belasting vrij in Holland of Belgie.

Klopt wel.
Ik ken verschillende mensen (indonesiers) die hun dollarrekening van voor de Krismon(Monetaire crisis van 1998) hebben ver veranderd in rupiahrekening. KASSA . Voor de Krismon is het mode om je geld in dollardepito vast te zetten.(Rente is laag maar stabiel).De rupiahdeposito is omgekeerd , rente zeer hoog maar je moet wel rekening houden met de inflatie.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 12-03-2006 08:07 sidia wrote:

...

Klopt wel......................................................................................................................... maar je moet wel rekening houden met de inflatie.

Wat klopt wel Pak Boss, als de netto rente minder is dan de inflasi, (jan/febr reeds 2% ) ??

Dit is weer zo een onderwerp wat al zo vaak besproken is hiero, metsteeds de zelfde domme opmerkingen.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

De bewering van Pak Wongso.
Dat men van de rente kan leven.
Ken een paar mensen , waarschijnlijk zijn er een heleboel mensen die dat doen(heleboel voor Indon. maatstaf : ik zeg maar wat : 5% van 240 juta mensen is al 12 juta (-miljoen).

Ik heb geen Nederlandse L.O. gehad (goed leren rekenen, schrijven etc ) , maar ik wil proberen om een kleine berekening te gaan maken.
Stel : je hebt 100.000 $ (koers 10.000 roepie) .
Wordt op lange termijndeposito vastgezet, toen kon je rente krijgen tot 12% en soms meer.
Wel een betrouwbare bank zoeken .,

Stel dat je 5 % netto krijgt ,dat is : 5000 dolari /jr dan krijgt je iets meer dan 400$ per maand. En dat is iets meer dan 4000.000 rupie.

Of heb ik niet goed gerekend ?, heb geen rekenmachientje bij me.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 12-03-2006 09:19 sidia wrote:
Of heb ik niet goed gerekend ?, heb geen rekenmachientje bij me.

Pak Om, je heb wel goed gerekend, maar je hebt de gegevens vervalst, zoals te doen gebruikeleijk in dit land Emoticon: Nice

Op een Rupiah deposito ontvangt men gemiddeld 10% rente en op een US$ deposito maximaal 3,5 %, dus ga je PR maar over doen. Van die rente wordt nog 20% pajak ingehouden, kassa ??

Gruces

Jantje
User
spacer line

On 12-03-2006 05:18 Pak Wongso wrote:
En welke buitenlander zet er nu veel geld op een Indonesische rekening? Emoticon: Stupid

Nou vergis je niet je krijgt hier in Indonesia meer rente dan in Holland of Belgie.

Groet,
Pak Wongso

Pak Wonso,

Die Emoticon: Stupid van patat was niet helemaal ten onrechte.

Nog een keertje:
Geld meenemen naar Indonesia? Ja, net genoeg om van te leven. Een bankrekening openen is niet nodig en riskant. Geen privacy etc.etc.
Je haalt het gewoon met je Nederlandse Giropas uit de muur hier. Open nou voor dat geld waar je geen raad mee weet een effectenrekening in Nederland. Even geduld tot de AEX, Dow Jones pakweg 10- 15% zakt. Of de vraag naar aardolie (crude oil) af gaat nemen en daalt tot ong. Usd. 55 per vat.
Dan koop je met dat geld wat anders een gat in je zak brandt, mutual funds in energie. Gegarandeerd dat je geld meer opbrengt dan die 12-20% die je hier krijgt. Belasting vrij wel te verstaan !
Tel uit je winst. Emoticon: Nice

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Waarschijnlijk bedoelt Pak Wongso de rupiahdeposito.
En dat bedoel ik ook , en ik heb ook over de Krismontijd (1998).

Zelfs als je over NU gaat praten is het ook nog "rendabel"
Je krijgt netto 80% van 10%(rente) van 1 M (bij koers van 10.000?).
Bij de Krismon was het ooit 14 of 15.000 per gulden (Kassa).
Ik ken echt mensen die transacties in dollar hebben gemaakt en de opbrengst ruilen in rupiah en in rupiahdeposito parkeren.
Dus Kassa.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

He Pak Boss, je ben meer een dromer dan een boekhouder Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yeah right!

Gruces

SanurDiver
User
spacer line

Bij ABN / Amro in DenPasar (Bali) vroegen ze een minimum inleg van 4000 Euro, alsmede een referentiebrief van een bank in Nederland. Bij verschillende andere banken (o.a. Permata) volstaat een vast adres of inderdaad vaste werk(relatie), legitimatie dmv paspoort en een bepaalde minumum inleg van zo'n Rp 300.000. Dat het als Expat met een Kitas en een vast verblijfadres (in id) niet lukt om een rekening te openen lijkt mij vreemd, maar dat ze het voor de toerist moeilijk maken is duidelijk..

Lees meer hier: www.escapeartist.com/OREQ4/Being_In_Bali.html

"The Republic of Indonesia is an Offshore Tax Haven; Expats can open a bank account with a passport at several International Banks; in downtown Ubud you have Bank of Central Asia (BCA), this bank offers online banking, VISA debit cards, and currently pays 17 percent interest on your money. The Bank International Indonesia (BII) allows Expats to open a bank account with a passport, this bank also offers online banking, VISA debit cards, and currently pays 18 percent interest on your money. Indonesia has banking secrecy laws; nobody has access to your account information."

SanurDiver
User
spacer line

Maarre die Rupiah is zo slecht nog niet hoor, en de economie kan in Indonesie alleen maar beter gaan draaien nu er eens een knappe regering zit .. Indonesie ligt "vlak" bij China, en zijn goede handelspartners. China is De snelst groeiende economie van de wereld op het moment..

Lees meer: sg.news.yahoo.com/060323/3/3zkru.html
(Thursday March 23 2006, 5:37 PM ): "The rupiah retraced from a 15-month high of 9,060 per dollar hit on Wednesday, and traders cited dollar-buying intervention by state-run banks earlier this week as a sign the central bank wanted to stall the currency's sharp gains.
The rupiah has gained more than 8 percent this year, making it Asia's best performing currency, as foreign investors chased some of Asia's highest-yielding bonds and bought stocks, driving the benchmark stock index to record highs this week."

Of hier: www.thestandard.com.hk/news_de(...)ype=1&d_str=20060324
(Friday March 24 2006) "The Indonesian rupiah rose to the highest in 14 months on speculation FDI will increase after the government said the country may enforce international standards to resolve business disputes. "

Of Hier: www.thejakartapost.com/detaill(...)ileid=20060401123839
(Tuesday April 04 2006) "Rupiah reaches strongest since 2004"

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Betalingen van Overboeking naar Indonesië.
Ik heb het verschillend gedaan door een doodgewoon vinkje te plaatsen wie betaalt de zender of de ontvanger.
Ik ben zelf de ontvanger en heb betaald 10€ door de zender betaalt.
Ook via de ontvanger betaalt, en dat koste mij in de huidige koers ongeveer16€.
500€ overgeboekt, en zag dat het totaal was 5. 277,085 Rmp op de rek.
Daarvan moest ik nog eens maar 1000 rmp lege geld betalen.
Het is wel zo je merkt het niet wat daar word bijgeschreven, wel wat er hier wordt afgeschreven.
Het is maar het gevoel wat je hebt je betaalt altijd het gelach hoe je wend of keert. Emoticon: Nooo

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

celeton
User
User icon of celeton
spacer line

RUUD ZEVENHOVEN , ik heb het met een KITAS en een bleubook imigrasigedaan dat werkt ook ,maar wat is dan KTP?
KITAS = katu inzin tinggal terbatas

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Offtopic voor hier, ik zal het ook plaatsen in het juiste topic na wat zoeken.

Met een Social Budaya Visa kun je een bankrekening bij de BII (Bank International Indonesia) openen, alleen heb je een recomodation (garantieverklaring) letter nodig van een indonesier. Deze moet bij deze bank een rekening hebben.

Dat kan niet, want jij als rekeninghouder moet hier minimaal een tijdelijke verblijfsvergunning hebben. Deze wet is enkele jaren geleden in een flink aantal landen ter wereld ingevoerd als anti-terrorisme wet. De wet is vrijwel overal exact hetzelfde. Een buitenlander kan namelijk ook geen rekening meer openen in Nederland zonder MVV om de situatie om te draaien. In Singapore en Maleisie kan het ook niet.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 29-01-2008 09:09 Yerun wrote:
Offtopic voor hier, ik zal het ook plaatsen in het juiste topic na wat zoeken.

...

Dat kan niet, want jij als rekeninghouder moet hier minimaal een tijdelijke verblijfsvergunning hebben. Deze wet is enkele jaren geleden in een flink aantal landen ter wereld ingevoerd als anti-terrorisme wet.

Het kan ook zo gezien worden.
Door zwart geld wordt bepaalde verboden activiteiten gefinancieerd.

In Indonesia werd het gevoerd om Money Laundring tegen te gaan.
Zie ook de betreffende peraturan (reglementen) in de officiele site van de bank der banken , de Bank Indonesia.
http://www.bi.go.id/web/
Kijk bij de peraturan .

zeetje
User
spacer line

ik heb ook en rekenr in jakarta. bni
geen problemen?????
Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye
gr cee

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Op jou eigen naam i.p.v "zieleffe"?

Nou zou maar voorzichtig zijn , die comp. bestanden kan zo aangeklikt worden met de bestanden van de jongens van de blauwe envellopen .
Ze hebben al jaren een overeenkomst om dubbele belastingheffing te vermijden.

Pssst : heb je ook gemeld bij de Ned. belastingdienst dat je vermogen heb in Indonesie ???

Oya , een andere verhaal , n.a.v wajib lapor , als iemand een orang turis in huis hebt .Je heb ergens gevraagd n.a.v mijn O.H verhaal.
Persoonlijk heb ik (of mijn familie) nooit gedaan.
Maar als je pech hebt ?
Lees en huiver .

Report Guests to the Local Police Office
Many unknowing sponsors of foreign guests are too excited upon their guest's arrival, or are just not aware, of thes Indonesian law that requires them to report their guests presence to the local police office and are thus liable for fines. The onus is on the friend, family or sponsor of visiting foreigners to register the foreigner with the local police office within 24 hours after his or her arrival at your home in Indonesia. Guests which stay in hotels or guest houses should be reported by the management of the facility. Clause 60 of the 1992 emigration law reads as follows: Setiap orang yang memberikan kesempatan menginap kepada orang asing yang tidak melapor kepada Polri atau pejabat setempat dalam waktu 1 X 24 jam sejak kedatangan orang asing tersebut, dipidana dengan kurungan paling lama 1 tahun atau denda paling banyak 5 juta rupiah. Just have your office, or responsibile household staff ask the local police office for the procedure for Lapor Penginapan Tamu Orang Asing.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,066,962 topic views - 235,022 posts - 13,697 topics - 25,776 members - last post @ 19-11-2019 15:47 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,882,164 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com