indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

On 09-01-2006 22:43 londoh wrote:
Geen Binding : Hedenochtend om 3.56 WIB wakker geschreeuwd door een lelijke stem die steeds "Allah Snackbar" schreeuwde, vanaf de splinternieuwe met electronika volgedouwde minaret van de Mesjid Jami. Wat een tijd voor reclame. Het is vandaag Idhul Adah (Lebaran Haji) offerfeest in het Blandas, onder leiding van de Iman worden straks met botte parangs de strotten van onschuldige kambing en sapi afgesneden, een bloedbad, waar iedereen graag naar kijkt. Sore krijgt iedereen een plastic zak warm vlees, maaf aku vegetaris (antraks, sapi gila dll.).

Hier een kleine uitleg m.b.t. Idhul Adah: http://www.londoh.com/verh_idhul_adha_1424_h.htm

Gruces

Tja ik ben wat dat betreft blij dat ik nu niet in Indonesie zit. 2 Jaar geleden zat ik er nog wel en dat geschreeuw (dat met westerse technologie versterkt wordt, is dat wel halal??) zorgde er bijna voor dat ik helemaal doordraaide. Misschien een vorm van psychologische oorlogvoering?

Volgende week zit ik in Maleisie, gelukkig dat de regering daar (althans in KL) een stuk strenger is met optreden tegen geluidsoverlast. Ik heb in KL nog nooit gejengel gehoord vanaf een moskee.. Zijn dat andere mensen ook opgevallen of zat ik gewoon in een nette buurt?

Gracias. Sama sama

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Kimi,

Ik woon reeds 8 jaar op dezelfde plek, 75 meter van de mesjid jami, ik heb nooit echt last van dat ding gehad. Behalve op hoogtijdagen als het gebral lang doorging, maar allah.... Emoticon: Shiny laat die mensen ook hun plezier hebben.

Doch nu is er een minaret naast de moskee geplaatst en daar zitten een stel nieuwe luidsprekers met bijbehorende versterking in, altijd op zn hardst, zodat het geluid vervormd wordt. Ik sta af en toe met hoofdpijn op. In deze wijk (perumahan) is 50% een niet zo juist geloof toegedaan, doch moeten deze terreur ook ondergaan.

Wordt tijd voor mij om eens voorgoed naar NL terug te gaan en van Indonesia een vakantieland te maken of het misschien als een gesloten boek te gaan beschouwen, zo leuk als hiero beweerd is het echt niet (om te leven dan) die steeds erger wordende intolerantie van de islam zit me dwars, na 8 jaar geen last gehad te hebben, ze zullen je perse dwingen om te laten weten dat ze er zijn. Dat hel en verdoemenis over hun nederdale, amin Emoticon: Shiny

No future......

Gruces

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Kimimave, klopt. Ben in veel moslimlanden geweest maar Indonesia is het meest geluidsvervuilend land op het gebied van godsdienstgebraak (en ook andere gebieden). Dat is waarschijnlijk waarom de meesten hier altijd loyo zijn; slapen te weinig door de geluidspollutie.
Voormalig president Gus Dur zei het al jaren geleden over zijn eigen geloofsgenoten: De geluidsoverlast van de moskeeminaretten is een uiting van een "meerderheid" met een "minderwaardigheidscomplex".

De intolerantie van de moslims neemt toe vooral vanwege de wetteloosheid, anarchie en de groepsterreur (sorry, groepsidentiteit of groepscultuur moet men dat sociologisch/antropologisch duiden). Ook in mijn perumahan hetzelfde; het gros is geen moslim, en de moslims die er zijn gaan zelden naar de moskee; maar de paar fanatiekelingen die er zijn houden de hele buurt in een houtgreep van geluidsoverlast c.q terreur. Het is dus wel degelijk een "terroristen"-geloof aan het worden Londoh, want ook dergelijke praktijken is een vorm van terrorisme.
Afgelopen maand is op vele websites en in kranten de toenemende intolerantie t.a.v. anders gelovigen uitgebreid aan bod gekomen. Dit land is hard bezig een aantal fikse stappen terug in de tijd aan het zetten. Als je de uitspraken van een MUI en van andere radikalen leest, dan hou je je hart vast voor de toekomst van dit land.
Als toerist merk je er wellicht niet altijd iets van (behalve als je wordt opgeblazen in Bali) maar als wonende hier is het maar al te duidelijk. By the way, niet alleen voor westerlingen maar ook voor de Indonesiers zelf, inclusief het gros van de moderate moslims. Klachten over de terreur van een kleine fanatieke minderheid hoor je evenzo uit de mond van de Indonesier; alleen zij groeperen zich niet. Vreemd genoeg krijgt een kleine groep fundamentalisten steeds meer hun zin.
Alcohol in de vorm van wijn is vrijwel niet meer te krijgen. Een half jaar geleden nog volop keuze in de Makro; nu gesloten. Vorige week naar Jakarta en daar de Carrefour ingedoken om wijn te kopen; ook gesloten. Als antwoord krijg je dan: uit respect voor de moslims. Welke moslims? Niet die grote groep die soms ook wel eens een glaasje drinkt.
Nee, de lol gaat er steeds meer af.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 09-01-2006 23:33 londoh wrote:

Wordt tijd voor mij om eens voorgoed naar NL terug te gaan en van Indonesia een vakantieland te maken of het misschien als een gesloten boek te gaan beschouwen, zo leuk als hiero beweerd is het echt niet (om te leven dan) die steeds erger wordende intolerantie van de islam zit me dwars, na 8 jaar geen last gehad te hebben,

Voor jou misschien goed idee om terug te gaan maar ik kan door de nieuwe wetgeving van de IND (die hier zo vaak wordt besproken op het forum) gezin niet meenemen.
Daarnaast vind ik NL ook geen optie meer. Daar doen ze ook een stap terug in de tijd. Hoe krijgen de Nederlanders het voor elkaar om zo iemand als Balkenende premier te maken? Daar schaam ik me voor. Net zo stom als de Amerikanen met hun Bush te kiezen als president. Hier op dit forum merk je alweer volop dat het calvinistische gemeengoed van NL alleen maar erger wordt i.p.v. minder. Krijgen we straks calvinistische terroristen naast de moslim terroristen?

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Dit topic stond in "General Chat Bali"... toch maar even verplaatst Emoticon: So funny

Jantje
User
spacer line

On 10-01-2006 04:23 Yogya-Bali wrote:
Vorige week naar Jakarta en daar de Carrefour ingedoken om wijn te kopen; ook gesloten. Als antwoord krijg je dan: uit respect voor de moslims. Welke moslims? Niet die grote groep die soms ook wel eens een glaasje drinkt.
Nee, de lol gaat er steeds meer af.

Hey Yogja Bali,

Hier In de betere hotels nog steeds tekoop hoor. Alleen waanzinnige prijzen als je het vergelijkt met de beschaving. Probeer maar Ciputra of Patra Jasa als je in Semarang bent.
Wat de Idul Adha ellende betreft, Ik stond vanmorgen tot mijn enkels in het bloed toen ik langs een moskee liep. Gisteren reed ik naast een sepedamotor waarop de duo passagier een geit tussen hem en de bestuurder vasthield. Het gemekker bij het stoplicht was niet van de lucht. Of zouden het genotskreetjes van de passagier geweest zijn vraag ik mij af.
Emoticon: Confused

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 10-01-2006 08:05 Jantje wrote:

...

Hier In de betere hotels nog steeds tekoop hoor. Alleen waanzinnige prijzen als je het vergelijkt met de beschaving. Probeer maar Ciputra of Patra Jasa als je in Semarang bent.

Thanks voor de tip. Heb inmiddels al een Chinees gevonden die voor een schappelijk prijsje de wijn levert (als er toch geen Chinezen waren).
Anyway, heb afgelopen donderdag in de On-on pub nog een paar lekkere glazen liquor kunnen drinken. Daar is Semarang goed in.

Agung
User
User icon of Agung
spacer line

Voor de toerist met dichte oren en ogen is er op Bali misschien niet zoveel van te merken, maar ook daar neemt de overlast toe.

Het aantal moskeen dat in Bali in aanbouw is neemt hand over hand toe. Al tijdens de aanbouw, zo gauw daar de mogelijkheid voor is, worden de hoornluidsprekers bevestigd en aangesloten. Ik heb al meer dan eens het "alla apa kabar" vanaf een bouwplaats moeten horen. Lawaai maken is blijkbaar de belangrijkste functie van het gebouw.

De meeste trieste ontwikkeling op Bali zijn de domme Hindu's die "ge´nspireerdö zijn geraakt door het lawaai en nu op vergelijkbare wijze hun gebeden, liederen of wat dan ook ten gehore brengen middels een hoornluidspreker.

Al meer dan eens heb ik moeten vernemen dat de Moskee en de Hindu tempel in een verbaal gevecht gewikkeld waren om wie er het luidste kan brullen. Het laat zich raden waar dit soort nonsens toe kan leiden. Emoticon: Angry

Agung
User
User icon of Agung
spacer line

Even een retorische vraag:

- Wat heeft IndonesiŰ op dit moment meer ellende gebracht:

- 350 jaar Nederlandse overheersing of net zoveel jaar islam?

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Agung,

Natuurlijkeen beetje onzin deze vraag want je vergelijkt 2 verschillende landen met elkaar. Maar ik geef gewoon een hint: onder het Nederlandse bewind kon de Javaanse cultuur zich niet ontwikkelen en is daarom tot stilstand gekomen, wel de hofcultuur, want de vorsten werkten vaak nauw samen met de Nederlanders en kregen daar ook riant voor betaald.

Islam- Diponegoro, Iman van Bonjol, Sarekat Islam, naar Mekka om Haji te worden, maakten de Nederlanders behoorlijk zenuwachtig.

Gruces

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Ben ook eens met menir L (wat een wonder seh).

Even een beetje mierenneuk.n , even plagen , je hebt te lang de verkeerde geschiedenis lessen gekregen op je nederlandse school .

1.Als je goed opgelet hebt is er nooit een 350 jarige overheersing van indonesia geweest door de belanda's.

2.En de Islam is al lang aanwezig in Indonesia +/- 1290 A.D.
Toen heb je al een Islamistische koninkrijken . in Sumatra (Perlak, Samudra Pasai)
Het werd ook vermeld dat Marco polo die koninkrijk heeft bezocht in 1292.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Tuurlijk ben je het met me eens Om Sid, ik probeer altijd eerlijk te zijn over de geschiedenis.

Nu nog even deze valse droom uit de wreld helpen. Er is nooit sprake geweest van een 350-jarige overheersing van Indonesia door NL.
(he jonges niet zitten te klooien daar achterin, Luisteren !!!) Aan het einde van de 18e eeuw had de VOC/NL Java min of meer onder controle, dat is iets anders dan overheersen. Naast Java hadden ze wat eilanden in de Molukken: Banda, Ambon, Ternate, Tidore en nog een paar, die waren echt onder controle, omdat dat de grote winstgevers waren, vanwege de kruidnagelen en nootmuskaat, die waren echter in de loop van de 17e eeuw allang niet meer zo winstgevend als in het begin van de VOC periode. Peper kwam vooral van Sumatra, al of niet via Banten. Plus Makassar en omgeving, Banjarmassin en Palembang. Ze zaten ook nog in Malakka. Verder waren er allerlei kleine handelsposten waar ze een beetje een voet aan de grond of en vinger in de pap hadden, Jambi, Siak, wat eilanden in Oost Indonesia. De verovering van Indonesia is pas begonnen met de oprichting van het KNIL in 1830 en dat had nog geen K. In 1909 - 1910 was de hele Archipel onder controle.

Toen de Nederlanders op Java aankwamen eind 16e eeuw was de Islamisering van Java bijna voltooid. Hoewel er toen al Portugezen op Java zaten, deden deze niets aan bekering daar, dat was hun verboden. Echter wel is Oost Indonesia, waar ze nogal veel succes hadden voor de Portugezen waren de Molukken zeer belangrijk, dat waren de "Spice Islands". Behalve peper dat kwam van Sumatera/Java. De Nederlanders hadden hun hoofdkwartier tot 1619 ook op Ambon.

Dan deze nog even. Toen in de 15e eeuw de Portugezen aan hun ontdekkingsreizen begonnen was Europa echt niet het belangrijkste deel van de Wereld. Waar echt van alles gebeurde was het Ottomaanse rijk (de Turken) m.a.w de Islam was toonaangevend. Waarmee de Portugezen begonnen de wereld te ontdekken was vnl afkomstig van de Arabieren. Velen zal het niet lekker zitten dat de Islam ooit toonaangevend is geweest in onze wereld. Emoticon: Stupid Ken er ook niets an doen jonges

Nooit meer vergeten Emoticon: I love it

Gruces

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

Na lezing van wat hier te berde wordt gebracht - ik dacht dat het topic de idhul adha was, en lekker sate eten - komen we tot de navolgende konklusie
1. dat er geluidsoverlast is veroorzaakt door moskeeen
2. dat de orthodoxie (en bijborende intolerantie) toeneemt (vanwege de hadj naar mekka?)

Als de discussie zich zou beperken tot die punten dan zouden moslims (en anderen) hiermee gebaat zijn

1. geluidsoverlast - wat doe je hier aan?
Dit is dus milieuvervuiling, in nederland kennen we een wet milieubeheer
Invoeren dus zo'n wet.
Hier zijn we het met elkaar eens

2. De toenemende intolerantie van de orthodoxiericht zich op de eerste plaats tot de eigen kaum (en niet tot andersgelovigen), die
toelaten dat de islam syncretisch wordt (elementen overneemt van andere geloven) of seculier (de islam wordt werelds)
Dat door die toenemende orthodoxie het leven in Indonesie ook anders gaat worden, dat staat buiten kijf.
Mogen die Indonesiers toch zelf bepalen hoe ze hun eigen land inrichten, hoeven wij hen toch niet voor te schrijven?

In nederland zie je precies het zelfde gebeuren: mensen worden traditioneler, Nederland voor de Nederlanders?
Wat is het verschil?

Die vragen

Even een retorische vraag:

- Wat heeft IndonesiŰ op dit moment meer ellende gebracht:

- 350 jaar Nederlandse overheersing of net zoveel jaar islam?

slaan echt nergens op. neem me niet kwalijk zeg.
Koloniale kletskoek die thuishoort in het indische koloniale tijdperk (van de christelijke zending).

Ed

Sweet young thing

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 11-01-2006 12:39 maseddi wrote:
Na lezing van wat hier te berde wordt gebracht - ik dacht dat het topic de idhul adha was, en lekker sate eten - komen we tot de navolgende konklusie
Ed

Mis Mas, de titel is Idul Adha ellende , en dat zijn we hier aan het neerstorten.

Dat de Indonesier zich lekker gaat opsluiten in z'n geloof moet ie inderdaad voor zichzelf weten, de meesten hiero echter vinden dat een beetje zonde dat het gebeurt, daar het in principe vrolijke mensen zijn.

Daar kunnen wij toch even lekker over OH'en, de Indonesier begrijpt er toch geen bal van, want komt hier niet. Wij hebben de gewoonte om eens stevig achter iemands ze rug te roddelen gewoon even van hun geleend. Emoticon: Shiny

(Boleh saya pinjam....)

Gruces

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

Daar kunnen wij toch even lekker over OH'en, de Indonesier begrijpt er toch geen bal van, want komt hier niet. Wij hebben even de gewoonte om eens stevig achter iemands ze rug te roddelen gewoon even van hun geleend.

Roddelen en hakken, leuk, doe ik ook, maar wat me deed reageren waren die twee rethorische vragen

Ed

Sweet young thing

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Omdat het rethorische vragen zijn kan je alleen maar retourneren.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Agung
User
User icon of Agung
spacer line

Ik schrijf natuurlijk niet voor niets dat het een "retorische vraag" is. (Dus als plagerij en niet als serieuze vraag bedoeld, maar alleen om een reactie uit te lokken....) Emoticon: Smile

Wat ik bedoel is dat hedendaags indonesie waarschijnlijk meer last heeft van de negetieve invloed van de islam dan van de negatieve invloeden van de Nederlanders uit 't verleden.

Agung
User
User icon of Agung
spacer line

.....Mogen die Indonesiers toch zelf bepalen hoe ze hun eigen land inrichten, hoeven wij hen toch niet voor te schrijven?.....

Tja, dat zou je wel zeggen, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat een goed gemeend advies op zijn plaats is, hoewel daar toch niet naar geluisterd wordt.

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

Wat ik feitelijk bedoel is dat hedendaags indonesie waarschijnlijk meer last heeft van de negetieve invloed van de islam dan van de negatieve invloeden van de Nederlanders uit 't verleden

Hi Agung, ik ben nu over mijn irritatie heen. Mijn eerste kennismaking met Londoh berustte overigens ook op irritatie Emoticon: Smile

Maar lees nu eens goed wat je daar schrijft.

Je kunt evengoed een Antilliaan/surinamer verbieden om te dansen.
Kunnen we binnenkort een revolutie verwachten in Indonesie?

De scheiding van kerk en staat (de triass politica) , dat is nog niet doorgevoerd in veel Islamitsiche landen.
Wanneer je dat bedoelt?

Sidia:

Een retorische vraag zou kunnen zijn.
Door Indonesie is je leven toch verrijkt?

Ed

Sweet young thing

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 11-01-2006 13:10 Agung wrote:

Wat ik bedoel is dat hedendaags indonesie waarschijnlijk meer last heeft van de negetieve invloed van de islam dan van de negatieve invloeden van de Nederlanders uit t verleden.

Fout Emoticon: Angry Menir Agung, de Indonesier is helemaal uit eigen wil tot de Islam overgegaan, er is nauwelijks sprake van dwang geweest, uitgezonderd van wat incidentele gevallen. Dat was heel iets anders dan hoe de bezetting door NL gebeurde.

Gruces

Agung
User
User icon of Agung
spacer line

De alcoholist gaat ook uit vrije wil over tot het nuttigen van meer dan goed is.

De schade is er niet minder om.

De idul adha ellende is ook niet minder omdat het uit vrije wil is.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 11-01-2006 13:23 londoh wrote:[/Bde Indonesier is helemaal uit eigen wil tot de Islam overgegaan, er is nauwelijks sprake van dwang geweest, uitgezonderd van wat incidentele gevallen. Dat was heel iets anders dan hoe de bezetting door NL gebeurde.

Klopt. Dat is iets wat wel eens wordt vergeten door de Bali-dwepers. Het hindoe-geloof was (en is) zo verstikkend en discriminerend (kastestelsel) dat de Javaan graag een religie wilde omarmen die hem uit dit stelsel haalde en meer gelijkheid bood (zowel voor man als vrouw). Dat onderhuids er nog steeds een soort kastestelsel bestaat in Java is het dualisme daar, maar men zag de komst van de islam als een bevrijding. Degenen die naar Bali vluchten waren dan ook vnl. de Javaanse hogere kasteleden omdat die vreesden dat hun rol was uitgespeeld. Bali gaat echter nog steeds gebukt onder het zware juk van haar religie. Van buiten gezien mooi met die offertjes en die kleding maar voor de gelovige zelf een zwaar juk.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Mogen die Indonesiers toch zelf bepalen hoe ze hun eigen land inrichten, hoeven wij hen toch niet voor te schrijven?

Uiteraard mogen ze dat zelf bepalen, maar dat is juist wat niet gebeurt. Een kleine groep fundies probeert de rest van de moslims hun interpretatie van de islam op te leggen. Dat is geen zelf bepalen. Vervelend genoeg wordt die kleine groep intolerante fundies geen strobreed in de weg gelegd; bang als de overheid is voor een reactie uit de hoek. Ze wordt gegijzeld door de eigen angst.

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

Hi Yogya Bali,

Het woordje adat, kwam mij ter ore, is van Arabische herkomst.
In hun chauvinisme willen de Balinezen, dit woord vervangen door hun eigen
(sanskriet) terminologie.
Weet jij daar iets van?

Overigens: on topic hoe hebben jullie idhul ada dit jaar beleefd met herrie, rituele slachtingen en al?
Lekker stukje domba gehad?
Werd toch onder vrienden en kennissen verdeeld?

Ed

Sweet young thing

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ik heb net een taai stukje rundvlees (vrij van antrax, Mad Cow disease, SARS en de flu burung) gekauwd. Moest een hoop sambal op om smaak te geven.
Het lawaai heb ik ontlopen door naar de kroeg te gaan en een stuk in mijn kraag te zuipen zodat ik met m'n dronken kop door die herrie heen kon slapen. Volgende dag wel kater maar die eten we weg met een stukje sate kambing.

Mijn dochter wilde de slachtingen zien maar dat heb ik niet toegestaan. Het arme kind wordt hier al overgoten met primitieve sinetrons die werkelijk nergens op slaan, en dan nog deze primitieve, barbaarse wijze van slachten (konden ze maar slachten, dan zou het beest niet lijden) aanschouwen?

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,216,173 topic views - 234,385 posts - 13,692 topics - 25,237 members - last post @ 21-10-2019 17:26 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,679,875 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com