indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (3 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

sayang
User
User icon of sayang
spacer line

Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye
na 3 jr bezig te zijn geweest met opzetten bedrijf in jkt ga ik eindelijk permanent terug naar m'n roots.
inmiddels huis te menteng en auto in 021, en huis en auto in 020 verkocht.
allemaal veel succes
kom vanuit IND nog wel 'ns langs op dit forum hoor.
18 jan enkeltje ams-cgk
yaaaaaaaaaaaaa
sampai jumpa

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Emoticon: Red face Veel succes! Emoticon: Bye bye

Erik_
User
User icon of Erik_
spacer line

Gefeliciteerd Sayang en veel succes! Vergeef me mijn nieuwsgierigheid, maar in wat voor produkt/markt is je bedrijf actief?

Erik

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 09-01-2006 14:56 sayang wrote:
na 3 jr bezig te zijn geweest met opzetten bedrijf in jkt ga ik eindelijk permanent terug naar mn roots.
inmiddels huis te menteng en auto in 021, en huis en auto in 020 verkocht.
allemaal veel succes
kom vanuit IND nog wel ns langs op dit forum hoor.
18 jan enkeltje ams-cgk
yaaaaaaaaaaaaa
sampai jumpa

Tot ziens over een paar jaar terug in Nederland als ze je alles hebben afgenomen en failliet bent gegaan (zoals 70% van de buitenlanders). Wrange joke, maar harde realiteit.
Anyway, ik wens je wel succes want zie het altijd graag als iemand wel slaagt. Hopelijk lukt het je. Begrijp alleen niet dat je in een van de meest vervuilde metropolitans van de wereld gaat ziiten i.p.v. in een van de prachtige rurale steden (zal wel met je werk te maken hebben).

goyang2
User
User icon of goyang2
spacer line

ik heb mijn huis en haard bijna twee jaar geleden gedag gezegd, zat in 0317 in NL, en ben naar 0981 gegaan in het Oosten van Indonesie...en woon nu daar

Succes!

Biak: B-ilang I-ngat A-kan K-embali

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Goed te horen dat er nog iemand is met succes. Maar je hoort hier nooit degenen die helemaal kaalgeplukt, ontgoochelt en een illusie armer weer terug zijn gekeerd naar Nederland (zij hebben waarschijnlijk ook geen behoefte meer aan enig contact met Indonesia); en maaf, dat is toch verreweg de grootste groep. Ik zit hier nu 17 jaar en heb zowel in Jakarta, Yogya, Bali en andere plaatsen velen zien komen en gaan.
De "veteranen" die er nog steeds zijn na al die jaren, zijn op 2 handen te tellen. Het gros is berooid en gedesillusioneerd teruggekeerd. Ik heb altijd een agenda vol als ik in Nederland op vakantie ben om al mijn oude makkers te bezoeken. Kost me meer tijd dan degenen te bezoeken die nog in Indonesia overgebleven zijn. Daarnaast is het aantal Nederlandse immigranten dat overlijdt of ziek wordt in Indonesia aan allerlei gevolgen van ontworteling schrikbarend hoog voor zo'n kleine gemeenschap (afgelopen jaar 6 overleden in Yogyakarta); en dan praat ik echt niet allen over oude mensen.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

De enigen die hier redelijk kunnen overleven zijn degenen die met een uitkering hier leven en niet aan de dag van morgen hoeven te denken. Van hen hoor je ook weinig commentaar op het leven in Indonsia want zij worden niet dagelijks in hun werk gefrustreerd.
Maar als je hier (zonder tewerkstelling uit buitenland; en dan nog....) zelf iets wil opbouwen.... Wacht maar af; de aasgieren staan klaar.
Ik heb zelfs Nederlanders zien vertrekken die een goede baan hadden of een floriserend bedrijf; doodgewoon omdat het leven hen zuur werd gemaakt door allerlei instanties, omgeving, etc.
Je hoort er toch nooit bij; schep je geen illusie. Zolang er geld in de dompet zit, kan je de illusie ophouden dat je "vrienden" hebt onder de lokale bevolking (inclusief die schoonfamilies die altijd glimlachen; echter zolang het geld binnenkomt). Maar kom je zonder te zitten....

Jantje
User
spacer line

Hi Yogja Bali,

Het klinkt mij allemaal bekend in de oren. Maar een beetje op jezelf passen en de hand op de knip houden kan geen kwaad en is zelfs aan te bevelen. Ben er tijdens kerst/jaarwisseling even tussenuit geweest naar Singapore. Noem het maar een sabatical. Is wel fijn hoor en doet een mens goed. Nu weer terug in de chaos is weer even wennen. Als ik het zat word ga ik weer.
Maar wat moeten wij op onze leeftijd nog in Nederland zoeken. Straks moeten we nog turks leren en ons laten besnijden als we her-in willen burgeren. En dat niet vanwege de "Calvinistische"kliek. Wat moet je nog in een land dat bol staat van de regelgeving. Je wordt een kind van de staat. Ik probeer het hier nog even uit te houden. Als het niet meer lukt dan verhuis ik wel weer, maar niet naar Nederland. Emoticon: Wink

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 10-01-2006 06:19 Yogya-Bali wrote:
De enigen die hier redelijk kunnen overleven zijn degenen die met een uitkering hier leven en niet aan de dag van morgen hoeven te denken. Van hen hoor je ook weinig commentaar op het leven in Indonsia want zij worden niet dagelijks in hun werk gefrustreerd.
Maar als je hier (zonder tewerkstelling uit buitenland; en dan nog....) zelf iets wil opbouwen.... Wacht maar af; de aasgieren staan klaar.

Dus als ik de verhaaltjes lees zijn er 3 soorten expats.(buiten de Corps Diplomatique)
1.de Lansia , de pensionados
2.de uitgezonden krachten (hun werkgever staat garant)
3.de vrije jongens.
Volgens mij moet je de vrije jongens ook gaan onderscheiden in 2 groepen :
3a: met voldoende papieren, kennis en netwerk etc .
3b. een groepje die niet alle punten van 3a hebben.
Voor de 3b groep is het logisch dat men (veel) problemen kan ondervinden , en alleen de sterksten kunnen het overleven.Dat is kwestie van knopen tellen , het verschil tussen kosten en baet .Ondernemersrisico heet dat.
Maar dat weet men toch al van te voren.?
Vooral de nieuwe lichting zakenmensen die nu naar den oosten gaat.
En zeer zeker als ze een voorlichtingsforum zoals indahnesia hebben gelezen.Kan het niet meer missen, nietwaar ?

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Om Sidia, zeer goede analyse, tot die opsomming ben ik ook gekomen. Als je niet de weg weet in Indonesia, moet je er gewoon niet aan beginnen. Geldt voor elk land!

Begin de details te vergeten

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 10-01-2006 10:24 JohanN wrote:
Om Sidia, zeer goede analyse, tot die opsomming ben ik ook gekomen. Als je niet de weg weet in Indonesia, moet je er gewoon niet aan beginnen. Geldt voor elk land!

Ja, redelijk goede analyse Sid, maar jammergenoeg gaat dit niet altijd op. Dat zie je zelfs aan grote multinationals die worden weggepest. Afgelopen jaar tot enige malen toe enkele consultants in de problemen gekomen die meer dan over de benodigde papieren en kennis beschikken, maar tegen de immigratie-maffia doe je weinig.
Ook mensen die het te moede worden ondanks dat zij hun economisch leven redelijk op de rails hebben. Als ze niet op hun werk worden lastig gevallen dan wel in hun prive-sfeer. De Indonesische autoriteiten zijn scrupuleloze aasgieren.

Daarnaast heeft Johan gelijk door te zeggen dat als je de weg niet weet in Indonesia je er niet aan moet beginnen. Klopt, maar hoeveel mensen zijn er niet die er werkelijk van zijn overtuigd dat ze de weg weten maar in feite de plank mis slaan? Dat zijn er nogal wat; cursusje gevolgd in NL, Ind(ones)isch vrouwtje, houdt van sate, etc. en dan kan niets meer mis gaan. Vreemd genoeg stikt het hier van de Nederlandse betweters: je hoeft ze niets meer te vertellen, ze weten het allemaal al en kunnen niet mislukken. En dat laatste gebeurt nou juist vaker dan dat slagen. Begrijp me goed, ik zit hier niet voor leedvermaak en - zoals al eerder gezegd - vind het leuk te horen als iemand wel goed boert, maar de realiteit is anders: meer zakken er dan slagen.
Is alleen maar een waarschuwing; weet echt wat je doet; blijf continu bijleren en ga niet aan je eigen arrogantie ten onder.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

De weg weten in Indonesia ? Als je de weg aan 4 mensen vraagt wordt je 5 verschillende kanten opgestuurd. Iedereen weet altijd alles, want het staat dom om het niet te weten. Dat geldt vooral voor bepaalde kringen. Er zijn Westerlingen die hier al (te) lang zitten die deze gewoontes graag overnemen, aangepast heet dat, ook proberen er beter van te worden, naar 's lands wijs, te pas en te onpas wordt je door hun van advies gediend. Regels en wetten zijn in Indonesia overal anders, het hangt van de uitvoerende amtenaar af hoe hij de regels interpreteert. Hoe vaak hoor je niet :Iya Pak, aturan begitu disini, als ze geen zin in je hebben, wat vaak voorkomt, capek, malas, lagi kurang enak badan, poeieren ze je af. Het hangt dan van jezelf af, weet je een andere weg of kan je de persoon in kwestie overtuigen. Moet je nog altijd cool blijven. Verder alles wat iets te vertellen heeft zit vol smerige trucen, ze zijn gek van machtsmisbruik, vooral de lagere echelons ambtenaren die denken dat ze iemand zijn, daar heb je vaak mee te maken. Veel hangt af van je eigen inventiviteit en doorzettingsvermogen, kennis van het bahasa Indonesia...en dan nog. In het hier slagen zit ook een geluksfactor, doch veel van het geluk dat een mens nodig heeft valt af te dwingen. Het moeilijkste is het veinzen van respect voor mensen die totaal geen respect verdienen en om hun grapjes, ten koste van alles en iedereen meelachen Emoticon: Shiny

Blijf bijleren en gedraag je niet al te wijs kan ik volledig onderschrijven.

Gruces

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 10-01-2006 11:10 Yogya-Bali wrote:

...

Ja, redelijk goede analyse Sid, maar jammergenoeg gaat dit niet altijd op.

Ya natuurlijk weet iedereen dat .
En het is een kwestie van aanpassen , tenslotte je ben eigen baas van je eigen leven.
Ik weet zelfs ook wel hoe moeilijk het is voor een buitenlander om iets te gaan beginnen in het buitenland.Dat je ook de fout gaat maken om vergelijkingen te maken met wat je gewend ben en wat het moet zijn.
Toen ik hier in Nld kwam ben ik ook "ongelukkig" , want ik ga dingen vergelijken met hoe ik geleefd heb in jakarta.
Voor nederlandse begrippen hebben we (relatief) goed , een dienstwoning(klein maar fijn) , dienst auto en dienstsupir.
Toen mijn vader terug moest naar Jkt , sta ik ook alleen , en ondanks de toen relatief redelijke toelage ben ik super ongelukkig.
Na mijn "afstuderen" moest ik ook werk gaan zoeken , en van onderaan beginnenMoest altijd lachen van die tv reclame : Eeh Mario , moet van onderaan beginnen..En moest ook werk gaan doen waar ik niet voor geleerd heb.
Ben toch blij dat ik werk hebt , en tel altijd mijn zegeningen , dingen die ik heb.
Want als ik naar de anderen(vrienden/familie in indonesia) gaat kijken en vergelijken , dan ben ik financieel en maatschappelijk gezien een drop out.
Ben eigenlijk ook een beetje jaloers als ik lees dat mensen naar den oosten gaat , om te werken of wonen.Dus ik zou zeggen , doen en het beste.
Moet altijd proberen.
Eerlijk gezegd ben ik bang om dezelfde stap te gaan doen(i.d. toekomst als Pensionade met mijn vorstelijke AOW aangevuld met kleine bedrijfspensioen).
Waar moet ik heen , "mijn" oude jakarta is veranderd , super duur geworden.
De oude buurt van mij heeft geen woonfunctie meer , en ook te duur , met gemak moet je al tussen 6M tot 10M neertellen(als het niet meer is).
Naar menteng verhuizen ? (ook super duur, trouwens het is afhankelijk in welke buurt en straat je gaat wonen) Naar Kebayoran Baru ? Nog duurder.
Dus waar moet ik heen , mijn dompet is leeg , als ik 5 euro(zakgeld) heb is al veel.
Moet zeker 10 extra krantenwijk gaan doen.
En dan nog die horrorverhalen die ik hier lees.
Wah bisa trauma nih.
Maar gelukkig kijk ik nooit naar anderen die het beter hebben(gras is daar altijd groener).
Ben blij dat ik in holland leef , kan mijn boodschappen nog betalen, ben een frequentclient bij Aldi en Lidl.
Mijn kruidvat bril voldoet nog steeds .
In mijn ogen is alles relatief.
Daar heb ik vrede mee.
groetjes

(psst: niet verder vertellen , als ik 100 X bepaalde namen noem dan krijg ik korting)

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

sayang
User
User icon of sayang
spacer line

On 09-01-2006 20:36 Erik_ wrote:
Gefeliciteerd Sayang en veel succes! Vergeef me mijn nieuwsgierigheid, maar in wat voor produkt/markt is je bedrijf actief?

Erik

advertising/multi-media
overigens bestond m'n bedrijf reeds in a'dam, 3 jr duurde 't om in jkt uit te breiden,en stilaan in a'dam af te bouwen, nu is 't moment om aldaar te wonen.
daar komt 't heel simpel gezegd op neer,gezien de resultaten tot heden ben ik optimistisch dus ik mag niet klagen.
Emoticon: Bye bye

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

88,198,145 topic views - 240,782 posts - 13,734 topics - 34,298 members - last post @ 27-01-2021 13:39 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2021
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

143,719,766 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com