indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 09-01-2006 13:40 maseddi wrote:

...

Maar je kunt me toch niet vertellen dat er nog meer mensen gedeserteerd
waren uit het KNIL?
Daar hoor je niks van.

Nou Ed, daar zou ik nog maar niet zo zeker van zijn. Er zijn er wel degelijk meerderen die zijn overgelopen. Ruim 20 jaar geleden is er op de Nederlandse TV een documentaire uitgezonden over 4 zgn. deserteurs (waaronder Poncke Princen) die in Indonesia zijn achtergebleven. Als ik het goed heb was deze documentaire van Marion Bloem, de ongekroonde koningin van de Indo’s in Nederland. Nu waren dit wel overlopers uit de KL (volbloed Nederlanders) en niet het KNIL.
Echter, wat betreft overlopers vanuit het KNIL heb ik er in de loop der jaren wel tientallen ontmoet; zowel Indonesiërs (vnl. Javanen) als ook Indo-Europeanen. Interessant om van deze laatste groep mensen te horen dat ze zichzelf niet als landverraders beschouwden (iets voor de Indo-websites??).

Tussen haakjes; als je meer wilt weten over het privé-leven van dhr. Princen moet je eens naar hotel Mega gaan (pojok Jl. Diponegoro/Jl. Proklamasi), naar Nel’s bar (als die nog bestaat). Ik heb daar een decennium geleden eens dhr. Princen ontmoet en de Manadonese uitbaatster “tante” Nel vertelde me het één en ander over diens grote voorliefde voor het andere geslacht (deed dus niets onder voor Soekarno).

Oké, back to the topic. Speciaal voor Londoh; als je toch weer eens in Yogya bent en bij Tante Lies iets gaat nuttigen, let dan niet op die Ierse/Amerikaanse homo (die nog steeds niet weet dat ie gay is) maar op “oom” Harry, een 78-jarige Australiër van Nederlandse afkomst (zit er regelmatig). Ook deze man is een zgn. deserteur uit het KL en is na zijn desertie nooit meer terug naar Nederland geweest (kon ook niet toentertijd want anders was ie opgepakt en in het cachot gestopt). Werd net als Poncke verliefd op een Sundanese neng en liep daarom over. Toen hij na de onafhankelijkheid niet meer in Indonesia kon blijven, is hij naar Australie geemigreerd. Laatste jaren is ie weer terug in zijn geliefde Indonesia en gehuwd met een mbak (de neng is verleden tijd).

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi YB,

Ik heb afgelopen maand de laatste banden met Yogya doorgesneden en hoef daar niet meer te komen. Ik kwam de laatste 3 jaar regelmatig in Yogya voor zaken en ontmoette mijn contact dan in Laba-2, een ballentent, maar dat is uit toeval gegaan, daarvoor kwam ik bij Little Amsterdam maar dat is failliet gegaan dus verkast naar om de hoek Laba-2. De Javaan ging rippen dus heb ik gezegd nu is het genoeg.

Ik heb daar altijd wel in mezelf gelachen, als je een afspraak met een Javaan heb dan moet je geduld hebben, dus in de tussentijd kan je je omgeving observeren. Ik heb daar heel wat rare films gezien met expats in de hoofdrol. Er kwam weleens een groepje Nederlandse "ondernemers" Emoticon: Laugh out loud daar genoot ik bizonder van. Het leek dan wel een societeit uit de 1920'er jaren waar de kolonialen gas afbliezen, vnl ergernissen aan alles en iedereen en niet begrepen door hun omgeving, natuurlijk veel vrouwelijk schoon dat de verhalen nog deprimerender maakte. Expats aan de drank die over de wijven lullen en wat ze allemaal met ze gedaan hebben, en dat met dikke tong Emoticon: Shiny

Wat betreft de Knil overlopers, ik zou een groot gedeelte geen overloper willen noemen, er zijn er die na 1945 voor de RI kozen, lijkt me vrij normaal als je daar bent geboren en geen enkele band met NL hebt. Ik stelde al dat soldaat voor 1942 gewoon een beroep voor veel Indonesiers was. Deze Knillers waren zeer gewild want hadden een goede opleiding en vaak ervaring ook, zeker als ze ook nog Javaan (niet uit Ambon of Menado) waren, zaten ze goed bij de RI en vormden vaak het kader van het reguliere leger. Het leger bestond veelal uit goedwillende amateurs tot regelrechte misdadigers. Er waren ook groeperingen uit de Peta en Heiho, dat waren ook gediciplineerde militairen. De Peta (Pembela Tanah Air) had ook veel Knil'ers in hun gelederen, vele Knilsoldaten achtten zich na de overgave van NL aan Japan niet meer gebonden aan de eed van trouw aan het Koninkrijk der NL. Er waren nog veel meer andere militaire groeperingen, o.a in de naam van Allah zoals Barisan Sabilillah en dat soort engerds. Toen waren er al vele groeperingen die van de R.I een islamitische republiek wilden maken, een wens die tot op de dag van vandaag bestaat. Op een gegeven moment had de RI 800.000 militairen of wat daarvoor door ging en die ook elkaar te lijf gingen. Ik heb altijd mijn bedenkingen gehad tegen mensen die in Indie zijn geboren maar voor Nederlander kozen. Er zijn er bij geweest die naar Nederland kwamen om dat ze dachten dat ze daar een beter bestaan konden krijgen, zoals in de jaren daarna is gebeurd. NL kreeg toen te maken met de eerste golf asielzoekers, waarvan velen gewoon economische vluchtelingen waren.

Over die Poncke Princen had ik al het een en ander gehoord van veteranen, en dat was voor mij genoeg om altijd mijn reserves tegen die man te hebben, want waar rook is....het verhaal klopte in mijn ogen wel toen ik van dat Semenarium hoorde. Mensenrechten is natuurlijk een schitterende dekmantel voor hak kasur. maar Poncke is wijlen dus niet gepast om hem verder over de tong te halen.

de schrijver heeft het ook over de benaming mesties. Wat hij bedoelt met dat structurele en dat incidentele. Joost mag het weten.
Maar hoe dan ook, voor mij is een mesties een kruising van een portugees/spanjaard met een indiaan.

Waarschijnlijk bedoelt de schrijver mixties (Jean Gelman Taylor - Smeltkroes Batavia) , maar ja op internet is elke indo heel deskundig op zijn terrein.

He Mas,

De uitdrukking mesties is wel degelijk eeuwenlang in Azie gebruikt, door de Portugezen ingevoerd. "Kinderen van gemengd Aziatisch-Europese herkomst die wel werden gewettigd, waren volgens de officiële terminologie een mixties of mesties, een term afkomstig van het Portugese woord mestiço. Niet alle kinderen van gemengd Aziatisch-Europese afkomst werden tot de mestiezen gerekend. Als een vader de kinderen die hij bij een slavin had verwekt niet erkende, bleven zij onder de hoede van hun moeder. Als zij gekerstend waren en de vrijheid kregen, gingen moeder en kinderen op in de groep van vrije Aziatische christenen, Mardijkers genoemd Aangezien erkenning vaker niet dan wel plaatsvond, kwamen veel Euraziatische kinderen tussen de Mardijkers terecht. 'Mardijker' was een verzamelnaam voor alle vrijgelaten, hoofdzakelijk christelijke slaven en hun afstammelingen." (Wim Willems, De uittocht uit Indie}

De Indo's hadden er toen nog geen recht op om een eigen naam te kiezen. Die orang bodoh hebben onlangs maar voor iets gekozen wat zij in de 50'er jaren nog als scheldwoord ervoeren.

Hier nog meer benamingen:

Indo-Europeaan, Indo, Indiër, halfbloed, half-caste, kleurling, blauwe, klipsteen, liplap, lipper(tje), creool, sinjo (njo), nonna (nonnie), petjoe(k), serani, Euraziër/Euraziaat, mesties, poesties, kasties, toepas, cristietsen.

Dit is een bordje Gado-Gado geworden, dijamin bebas formaline. Emoticon: Nice

Gruces

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 10-01-2006 09:10 :

De Indos hadden er toen nog geen recht op om een eigen naam te kiezen. Die orang bodoh hebben onlangs maar voor iets gekozen wat zij in de 50er jaren nog als scheldwoord ervoeren.

Hier nog meer benamingen:
Indo-Europeaan, Indo, Indiër, halfbloed, half-caste, kleurling, blauwe, klipsteen, liplap, lipper(tje), creool, sinjo (njo), nonna (nonnie), petjoe(k), serani, Euraziër/Euraziaat, mesties, poesties, kasties, toepas, cristietsen.

Dit is een bordje Gado-Gado geworden, dijamin bebas formaline. Emoticon: Nice

Ik denk dat ze als groep wel erkend wordt en als zodanig volgens de wet bestaat sinds het verbod van een verbintenis tussen een blanke (christelijke) nederlander metb een (heidense ) inlandse werd ingetrokken.
Wanneer het gebeurde weet ik ook niet (even opzoeken ?).
Pas daarna heb je de tweedeling tussen de erkende en niet erkende nakomelingen.
En de erkende deel gaat natuurlijk richten op hun referentiegroep, de totoks.
De niet erkenden die zitten tussen wal en schip.
Geen indonesier , daar zijn ze te hoog voor, voelen zelfs beter dan de inlanders(pribumi) terwijl het ook bekend is dan er groepen indo's het moeilijk hebben , soms hebben ze het moeilijker dan de inlanders .
Geen nederlander omdat ze niet erkend zijn.

Ik vind wel goed als ze zichzelf gaan herkennen als een homogene groep , dat proberen ze ook nu hun best voor te doen.
Zie de 2de generatie en hoop dat het hun zal lukken , alleen zie ik nog een handicap omdat er weinig gecommuniceerd werd met de 3de generatie.
Ik vind het begrijpelijk , want veel v/d de 2de generaties horen ook weinig van de 1ste generatie.Terwijl de 2de generatie niet gebukt hoeft te voelen zoals hun ouders en ze de potentie hebben (veel knappe koppen).
De geschiedenis zal ons leren of het hun geluk is om hun nieuwe identiteit/bewustwording vast te houden en over te dragen aan de volgende generatie , de 3de generatie.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 10-01-2006 09:41 sidia wrote:

...

Geen indonesier , daar zijn ze te hoog voor, voelen zelfs beter dan de inlanders(pribumi) terwijl het ook bekend is dan er groepen indos het moeilijk hebben , soms hebben ze het moeilijker dan de inlanders .
Geen nederlander omdat ze niet erkend zijn.
en over te dragen aan de volgende generatie , de 3de generatie.

Dat kom ik dus vrijwel wekelijks tegen in mijn werkzaamheden. Indo's die het niet gered hebben naar Nederland te kunnen vertrekken. Naast enige geslaagde Indo's veel grotere getalen straatarme Indo's. Een hoop tragische gevallen maar ook evenzo velen die bewust hebben gekozen voor Indonesia en de situatie dus ook accepteren.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 10-01-2006 09:10 londoh wrote:
Ik heb daar heel wat rare films gezien met expats in de hoofdrol. Er kwam weleens een groepje Nederlandse "ondernemers" Emoticon: Laugh out loud daar genoot ik bizonder van. Het leek dan wel een societeit uit de 1920er jaren waar de kolonialen gas afbliezen, vnl ergernissen aan alles en iedereen en niet begrepen door hun omgeving, natuurlijk veel vrouwelijk schoon dat de verhalen nog deprimerender maakte. Expats aan de drank die over de wijven lullen en wat ze allemaal met ze gedaan hebben, en dat met dikke tong Emoticon: Shiny

Toch zeer vermakelijk deze businessboys. Alleen je moet ze niet elke dag ontmoeten want dan zakt je broek van ellende af. Eigenlijk was Little Amsterdam ook zo'n tent waar de hout- en pottenboeren fiks opgaven; nog eens ondersteund door onze uitbater.
Tja, je moet continu blijven verkassen in die buurt van de ene naar de andere tent. Soms slaan deze business-lui elkaar op hun bek en dat is lachen want dan kan de lokale politie er weer wat aan verdienen. Staat er weer eens in de krant hoe die buitenlanders zich misdragen. Maar goed, dit gebeurt nog vaker in Bali tussen Nederlanders onderling.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 10-01-2006 09:10 londoh wrote:

Wat betreft de Knil overlopers, ik zou een groot gedeelte geen overloper willen noemen, er zijn er die na 1945 voor de RI kozen, lijkt me vrij normaal als je daar bent geboren en geen enkele band met NL hebt.

Hallo Lon,

Deze zgn. overlopers zien zich zelf ook geheel niet als overloper. Voor de pribumi is het duidelijk - zoals je al eerder hebt aangegeven - want dat waren vnl. huursoldaten. Geen geld, dan naar de andere partij.

Voor de Indo lag het anders want die werd als Nederlander gezien. Toch bleken er voldoende Indo's die de nationalistische zaak steunden en daardoor hun kant kozen omdat ze zichzelf ook als bumiputera beschoouwden. Dit hoor je zelden want de Indo's in Nederland geven - uiteraard - een geheel ander geluid te horen.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi YB,

Er waren Indo's die zich graag als Nederlander profileerden, dat was bergengsi, en je weet hoe belangrijk dat is hiero. Lekker de Nederlanders in de reet kijken en dan daar goede sier mee maken in de leefomgeving. Er is echter een veel groter aantal in de samenleving hier is opgegaan die hebben zich gewoon gedragen zoals mensen doen die op een bepaalde plek worden geboren. Als je de criteria hanteert die Indisch Nederland gebruikt kom je tot vele miljoenen, veel en veel meer dan in NL. Die groep in NL is voor een groot gedeelte "koffie verkeerd" maar het is in om tegenwoordig bij een bepaalde groep te behoren, en zijn ze ineens geen Nederlander meer, maar wensen als allochtoon gezien te worden, dan kunnen ze nl ook gediscrimineerd worden en daar kan je heerlijk over sijken, de minderheid uithangen met alle minder dr bij natuurlijk. Als Oma die maar voor 25% Sundanees-Javaans bloed heeft, haar kleinkind op bezoek krijgt en deze, zoals haar gewoonte is, rijst voorzet, ze heeft namelijk moeite met het schillen van aardappelen, in 1951 niet opgelet tijdens de inburgeringscursus (ngantuk), de Nederlanders schilden namelijk verkeerd om, en het kleintje verdomd hetmet lepel en vork te eten en gebruikt zijn handen dan komt er onmiddelijk een mededeling op de diverse Indofora waarin gemeld wordt dat haar kleinkind ook al op en top Indo is, want eet rijst met ze takken. Nooit hoor je die Indo's in NL over hun rasgenoten in Indonesia, behalve alser van de regering geld te halen valt. In Indonesia lopen Indo's echter niet te koop met hun afkomst, of ze moeten bintang iklan, sinetron of pilem zijn.

Gruces

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Van het stuk exorbitante rechten (bijles contemporaine Indonesische geschiedenis) heb ik een webversi gemaakt, leuk is te vermelden dat er aanvullend commentaar van Rob Kramer aan is toegevoegd.

Dit is de URL: www.londoh.com/verh_exorbitante_rechten.htm

Gruces

boparan
User
spacer line

Hai Lon,

Interessant stuk geschiedenis, zeker door jouw inkleuring. Aan de andere kant lijk je nogal gefrustreerd door de Nederlandse houding ten opzichte van Sukarno. Waarschijnlijk vind je die nogal hypocriet. Met name heeft me dat getroffen in de passage m.b.t. (Nieuw-Guinea/Irian Jaya) Papua. Jouw toon daarin is mij te eenzijdig op zijn hand en die van RI. Net alsof zij van die nobele doelstellingen hadden/hebben met dit deel van het voormalige Nederlandsch Indië. Misschien moest je wat meer uitgaan van een benadering uit het oogpunt van o.a. Papua. Jammer dat ook uit de reakties op jouw artikelreeks weinig aandacht wordt besteed aan wat er met Papua in het verleden is gebeurd. Ook in het artikel van Rob Kramer wordt hier niet op ingegaan.

Deze bijdrage is niet bedoeld om de misdadige politionele acties goed te praten. Hoewel ik het aan een kant (om puur persoonlijke redenen) uiteraard jammer vind, dat het geen kolonie meer van ons is, vind ik de onafhankelijkheid uit zowel Indonesisch als uit sociaal oogpunt geredeneerd, de enige optie.

Twee belangrijke redenen voor Sukarno om Papua deel te laten uitmaken van de RIS, lijken mij een economische (er valt wat te halen) en een op principes gerichte historische (het gebied maakte deel uit van het vroegere Nederlands Indië, dus…). Het verbaast me dat je denkt dat Nederland dit gebied niet wilde geven omdat ze Sukarno alleen maar dwars wilde zitten. Ik vind dan ook dat je in deze teveel uitgaat van een negatieve rol van Nederland en een gerechtvaardigde van Sukarno. In feite verschilt de politiek van Sukarno en na hem Suharto (SS) niet van die van Nederland als koloniale macht: ze hebben die politiek regelrecht overgenomen. Daarbij werd Java de rol van koloniaal Nederland toebedeeld en de overige eilanden bléven gewoon de win-gewesten.

Let wel: alle overige eilanden zijn stelselmatig door SS leeggeroofd. Ten koste van ieder eiland of zijn bewoners valt tenslotte wel geld te maken uit delfstoffen, plantages, natuurlijke bronnen als hout en vis of op andere wijze. Zij werden daar tot Gus Dur (was hij het nou?) nauwelijks beter van en mochten in veel gevallen hun hand dichtknijpen met een paar schamele rupiah. De merendeel van de beter betaalde banen waren er uiteindelijk toch voor jouw Javaanse boomapen, expats en degenen die de exploitatiecontracten met SS afsloten. Met terecht scheve ogen zagen de oorspronkelijke bewoners hoe hun woonomgeving ook onder de vlag van de Pancasila verder vernietigd werd en hun adat en eeuwenlange manier van leven daarbij. Het maakt daarbij niet uit of we het hebben over mijnen in Centraal-Sulawesi, Papua, Kalimantan, Biliton, etc., over aan o.a. Japan verkwanselde visrechten in Indonesische territoriale wateren of concessies voor het kappen van bomen in Sumatra, Kalimantan, Papua, etc. Mijn kennis van zaken schiet jammerlijk tekort om alle roofbouwpraktijken aan de kaak te stellen, maar ik heb er gedurende mijn reizen door de archipel vele bewijzen van gezien.

Misschien heb je wel gelijk met jouw sceptische benadering van de Nederlandse Nieuw-Guinea politiek. Toch zul je niet kunnen ontkennen dat die politiek niet zo op de exploitatie van deze propinsi gericht was, als de politiek die SS realiseerden. Je zegt: “In 1951 werd ineens besloten om de Papua's vanuit het stenen tijdperk naar moderne beschaving te leiden”. Waarschijnlijk heeft men wel beseft, dat het in de naoorlogse tijd een onhoudbare situatie zou blijken Papua als kolonie te handhaven. Daarom werd een vlag bedacht om de lading te dekken. Het lijkt me meer dan aannemelijk, dat men verder hoopte nog zo lang mogelijk te kunnen blijven profiteren van de verhouding (en dat is toch iets anders dan “Soekarno dwars te zitten”).Toch is dit nog altijd een positievere gang van zaken dan zoals die plaatsvond onder SS in de jaren nadat Papua bij Indonesië was gevoegd. Het belang van Papua zelf werd door hen volkomen genegeerd. En hoe heeft dát gotspé van een inlijving dan plaats kunnen vinden?

Nu heb ik me qua data niet zo uitvoerig gedocumenteerd om alle feiten exact op een rijtje te kunnen zetten, maar dat er in die jaren een wel erg vies spelletje met Papua gespeeld is, is ontegenzeggelijk. Eigenlijk is de enige aan te voeren reden dat Papua bij Indonesië zou horen, die waarin gezegd wordt, dat het vroeger deel uitmaakte van Nederlands Indië. Het is een open deur om hier nog eens uit te gaan leggen, hoe weinig legitiem en ter zake doende die is, en dat er verder op geen enkel gebied ook zelfs maar de schijn is van een raakvlak met de RIS. Een reden te meer om Papua net zo zeer zijn onafhankelijkheid te gunnen als vele volken zoals bijv. in Afrika met hen. Dat dit niet zo simpel te realiseren valt, heeft alles met de sitcon van de propinsi te maken: de enorme diversiteit aan volken, talen en daarmee verbonden adat, het ontbreken van een infrastructuur en onderling contact, afwezigheid van kader, kapitaal en voorzieningen. Experts zullen dit rijtje nog wel kunnen aanvullen.

De toewijzing van Papua aan Indonesië is een handjeklap geweest tussen de VN, USA en Indonesië, waarbij Luns waarschijnlijk een niet veel grotere rol heeft kunnen spelen dan die van ja-knikker; de zwaartekracht zal hem dat niet moeilijk gemaakt hebben. Angst en politieke/economische motieven hebben bij deze partijen een groter belang gespeeld, dan het belang van Papua zelf. Het lezen over alle manipulaties die plaats hebben gevonden om het zover te laten komen, en nog wel onder het toeziend oog van de VN (!), heeft me kotsmisselijk gemaakt. Waarschijnlijk zijn er onder de lezers wel mensen die ons daar het fijne van kunnen uitduiden.

Gelukkig lees ik wel: “Dat van NG heb ik altijd opvallend gevonden” en “….ook niet dat ik vind dat dat stuk van de wereld bij Indonesia hoort; PNG en het v/m NG als 1 land dat is veel logischer”. Dat betekent dat je de huidige situatie in ieder geval niet onderschrijft.

Wat het onafhankelijk verklaren van Indonesië betreft, verschillen we van mening; ongeacht of Bot daar nu in mee is gegaan of niet. Iedereen kan wel een verklaring opstellen, maar daarmee heb je nog geen onafhankelijkheid gerealiseerd. Die is er m.i. pas als de bezetter daadwerkelijk opgerot is enerzijds, en er daadwerkelijk een nieuwe regering is geïnstalleerd anderzijds. Voor mij is dus die 5 januari 1949 het begin van kemerdekaan en niet 17 augustus 1945. Dat de Indonesiërs dat anders interpreteren is logisch; onze vaderlandse geschiedenis staat begrijpelijkerwijs ook bol van patriottisme. De bulk van het volk heeft echt geen flauwe notie van de ware gang van zaken (Indonesië is 350 jaar lang van Nederland geweest ….). Ze denken dan ook serieus dat ze vanaf ‘45 door een eigen regering bestuurd werden en de Hollanders pak hebben gehad. Het zal mij verder volkomen worst zijn. Ik merk wel dat men er overal in Indonesië zo over denkt, wanneer ik er over begin (wordt dan ook vaak een onschuldig pesterijtje…). Het is een deel van hun geschiedenis dat ze ter meerdere glorie van de RI op die manier voorgeschoteld krijgen. Wat ze voor het overige deel aan echte kennis op de diverse typen SD, SMP en SMA krijgen ingegoten, is overigens ook niet bijster hoopgevend, maar dat zou weer een ander topic kunnen zijn.

Mijn utopie voor Indonesië: de Verenigde Staten van Indonesia (IS), met voor ieder eiland zelfbeschikkingsrecht en daarmee beschikking over de baten die er uit voortvloeien. Waarschijnlijk betekent dat de nekslag voor Java en moet je je voorbereiden op massa’s mensen bij jou in de buurt die zullen gaan creperen: zonder het hoereren van de andere eilanden zou Java zich alleen via kannibalisme kunnen handhaven. Aangezien de RI nu een “democratie” is, zal de meerderheid van de stemmen hier dus nooit in meegaan.
De verhouding tussen het koloniale Java met de haar omringende wingewesten zal in de huidige gedaante dus ook wel min of meer blijven bestaan.

Groet, Bo

aduh, aduh, aduh, mana tahan....!

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Bo,

Dank voor je reactie, dat je de moeite genomen hebt om serieus op al deze ellende in te gaan. Je kent mij (gelukkig Emoticon: Shiny ) niet. In levende lijve ben ik een gewone Jan Lul die verre van serieus lijkt en van lachen houdt, maar geef mij een kibor (in plaats van een borrel) onder me takken dan kan er een duiveltje in mij ontwaken. In het bovengeschrevene is die duivel in vol ornaat aanwezig. Eigenlijk gluipt er een immense cobra onder de alang-alang. Ik geef een volkomen eenzijdg standpunt weer, pro-Indonesia, om wat tegenwicht te geven aan een eenzijdige belichting van dat favoriete Bali en de lekkere wijven op Java op dit forum. Dat mag toch als je schrijft, dan hoef je toch niet jezelf te zijn, maar kan je een persoon spelen ? Komt nog bij dat ik geschiedenis leuk vind, in tegenstelling tot velen. Hier "speel" ik dus de kwaaie Indonesische geschiedenisleraar die die Belanda's het een en ander onder hun grote neus wrijft. Als je naar mijn site surft zie je dat ik een gigantische afdeling Nieuw Guinea daar heb staan, en geen woord zoals in het stuk dat hier staat. Jij geeft in ieder geval een uitstekend commentaar waar ik heel ver in mee kan gaan.

1 ding begrijp ik niet zo, dat is die 5 januari 1949, wat is dat voor een dag ?

Toch ben ik ervan overtuigd dat de eeuwenlange aanwezigheid van allerlei vreemde naties in deze archipel, vooral op Java, een van de belangrijkste redenen is dat het zo een zooitje is in dit land. Dan doel ik niet alleen op de Nederlanders, maar ook Portugezen, Chinezen, Arabieren en noem ze maar op. Een bevolking zoals kinderen met de verkeerde opvoeding, met nadruk op kinderen.

Gruces

Lon

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Hebt gelezen in een geheime amsterdamse manuskript.

1364 Irian Barat (ben ouderwets , gebruikt nog steeds de oude naam van
Irian Jaya). is gebied van Majapahit (onder Hajam.Wuruk).

1453 De 10de sultan van Tidore geeft de eilanden de naamPapua.
1511 Antonio d'abrau , een Portugees geet de naam Os Papua - Ilha de papo.

1545 I.O. de rates (spanool) noemde het BNova Guinea.
1828 28 augustus Ene menir A.J. van Delden claimde Irian barat voor Nederlander.

1895 Verdrag Nederland en Engeland , Nederland kreeg I.Barat en Engeland kreeg I.Timur (later geggegven aan Australia)

1942. Nederland verliet I.Barat na de komst van Japan.

1961. De vlag van Papua werd officieel gehesen naast de drir kleur.

En toen kwamen de Indonesiers.

Wat ik altijd vreemd gevonden gaan veel Blandanesen en Indosenialogen altijd begonnen met Nderlands Indie of 27 Dec 1949.
Dat is bijna altijd hun vertrekpunt.
Voordien wonen daar geen mensen , met koninkrijken , hoogstaande beschaving etc.
Ze denken dat daar alleen maar uitgestrekte bossen met eventuele boomapen , tijgers , kaketoe , slangen, vlinder , komodo varaan etc.
Het is gewoon een lege gebied.
Susah dese .

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 26-04-2006 16:13 londoh wrote:
Hi Bo,

Dank voor je reactie, dat je de moeite genomen hebt om serieus op al deze ellende in te gaan. Je kent mij (gelukkig Emoticon: Shiny ) niet.
Lon

Om Bo , gelukkig maar Emoticon: Very funny

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 26-04-2006 16:18 sidia wrote:

1942. Nederland verliet I.Barat na de komst van Japan.
Susah dese .

Ome Sid,

Al eerder heb ik hiero beweerd dat U eigenlijk een zoontje ben van Soekarno, van een Ibu die de grote Boeng vergeten was Emoticon: Shiny Ik zal maar niet ingaan op al die verschrijvingen van U, maar 1 ding moet ik toch wel effies rechtzetten, en dat is hetgeen ik hiero boven quote. Ik heb namelijk wel eens een heel uitgebreid stuk geschreven over het verzet tegen de Japanners in Nieuw Guinea door Indo's. Ik vind dat zelf een van mijn beste stukkies :

www.londoh.com/verzet_tegen_de_japanners.htm

Gruces

boparan
User
spacer line

Hai Lon,

Zelf houd ik de Indonesiërs die ik ontmoet altijd voor dat ze pas per 1 januari 1949 onafhankelijk zijn geworden, omdat ik dacht dat de juiste datum ergens eind 1948 lag. Die 5 januari 1949 distilleerde ik uit jouw “Exorbitante rechten” {“Agresi Belanda 2 (Operatie Kraai – 19 december 1948 tot 5 januari 1949)”}.

Wel goed trouwens dat het (voor mij) onmogelijk is om van de webversie te plakken en te knippen. Je klacht dat er nogal wat illegaal van je leuke stukken gecopieerd wordt, lijkt zo bedwongen te zijn. Ik ben trouwens niet zo bang uitgevallen en verheug me wel op een ontmoeting in juni. En lekkere wijven op dit forum? De enige die me wel een leuk en pittig ding lijkt is die Kinanti Pinta. Laten we het verder maar niet hebben over kinderen met een verkeerde opvoeding, want dat is een frustratie waarvan ik nu besloten heb, dat dat maar v.v.t. moet zijn (mana ada yg belum dimanja?).

Ik ben op jouw aanraden je site op gegaan en het eerste wat me opviel bij het
aanklikken van de kaarten van Nieuw-Guinea is de verkeerde plaatsing van Senggo (Peta Propinsi Papua (588kb)Indonesisch 2002). Aangezien het hier om een Indonesische kaart gaat, verwondert dat me niet. De door hen uitgegeven peta Propinsi Kalimantan Timur stikt van dat soort verkeerde plaatsingen/spellingen, plaatsing van kampung die allang verlaten zijn en plaatsnamen die in feite namen van rivieren zijn. Op de vraag van het dinas Parawisata of ik daar niet (gratis…) correcties op aan wilde brengen, heb ik breed glimlachend “mungkin” geantwoord. Emoticon: Bye bye
Je site ziet er wel heel gelikt (hobbie ….?) uit en is inderdaad gigantisch. Ik heb lang niet alle artikelen door kunnen nemen en weet niet goed welke ik zou moeten lezen voor jouw visie over het huidige Papua. Wel ben ik begonnen aan je zeer gedegen stuk over het verzet tegen de Japanners, dus over de periode voor de kemerdekaan, die eigenlijk niets met de huidige problematieken te maken heeft. Verder heb ik door je “museum” gebladerd en vond m.n. de foto van “H. van Zanten voor zijn collectie Papoeakunst” erg interessant. Als je me beter leert kennen, zal je dat niet verwonderen. Waar woont die man?

Groet, Bo

boparan
User
spacer line

Hé Om Sid, leuk om te weten dat mijn favoriete naam voor het gebied al stamt uit 1453. Wat die Komodo-varaan betreft, die komt echt alleen maar voor op Komodo, de omringende eilandjes en Westelijk Flores. En tijgers en boomapen horen ook niet thuis in Papua……. Emoticon: Blush

Groet, Bo

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Eerst even voor Ome Sid

De eerste Europeaan die voet aan wal op Nieuw Guinea zette was de Portugees Jorge de Meneses in 1526, hij was, zoals zo vaak in die dagen met Portugezen gebeurde van zijn koers afgeraakt. U moet trouwens niet dat vervelende Indonesische verhaal van Majapahit en NG hiero herhalen, dat er wel eens een schip uit Majapahit in die contreien is geweest betekent nog niet dat Papua onderdeel was van het Majapahitrijk. Dat is een verhaal uit de Soekarnokoker, hij heeft een professor van de Gaja Madah universiteit geschiedenis laten schrijven waaruit blijkt dan Java het middelpunt van de wereld was. Nou wil ik niet ontkennen dat Mojopohit een fors rijk was, doch de buitenlandse contacten werden vooral door de Chinezen behandeld. Het geld gedurende deze regering waren Chineze cash-munten. Dus is wel duidelijk wie de economie controleerden. Indonesia houdt niet van geschiedenis als een koleksi fakta, het moet vooral een mooi verhaal zijn. Stel je voor dat de mensheid erachter komt dat je zo stom was jezelf 350 jar lang te laten overheersen door een piepklein landje in Eropa, dat zegt teveel over jezelf toh.

En dan voor neef Bo,

Dat anti-rechtsklikken is makkelijk te omzeilen, maar ja op deze manier worden surfers er even aan herinnert. Gelikt ? Die site is een zeer uit de hand gelopen hobbie, ik kan er een hoop van wat er in mijn hoofd zit in kwijt. Voor de techniek heb ik iemand die dat voor mij doet en het Nieuw Guinea gedeelte wordt tegenwoordig door anderen gedaan. Om aan materiaal te komen heb ik een forum voor die ex-NNG'ers, daar zijn ook oude amateur filmpjes te zien. Er staan een paar zaken op die NGsite waar ik trots op ben, het bovengenoemde Verzet in de Vogelkop, dan het verhaal over de Detajongens, is toch obscure geschiedenis. En dan de ramp met het KLM vliegtuig de Neutron op Biak, iets dat nog steeds onder die NG'ers leeft. Dat laatste vanwege de manier waarop ik dat heb samengesteld, het zijn namelijk allemaal oude krantenknipsels uit die tijd die ik met OCR heb gescanned. Hans van Zanten is een heel goede vriend van mij, we kennen elkaar al 35 jaar of zo. Hij is in NG opgegroeid, op mijn site staat het verhaal van zijn vader die in Manokwari als pionier begonnen is. Hij is een van de eersten geweest die ooit terug ging naar NG, al in de 70'er jaren. Hij is geen echte verzamelaar, maar heeft die dingen omdat hij ze mooi vind en tevens een zeer sterke band met vooral Papua's. Hij woont in Ams-C. Dan nog even dat 5 jan 1949, dat was wel het begin van het einde, in het algemeen wordt door de Nederlanders de datum van 27 december 1949 als datum van de Indonesische onafhankelijkheid aangenomen, want op die dag werd de soevereiniteit overgedragen. Was de eerste belangrijke klus voor Juliana.

Gruces

boparan
User
spacer line

Mooi Lon, kan ik in m'n dolletjes het jaar 1950 aanhouden.... En over dat gelik, nou ja, laat maar

Bo Emoticon: Wink

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 27-04-2006 02:50 londoh wrote:

Eerst even voor Ome Sid

U moet trouwens niet dat vervelende Indonesische verhaal van Majapahit en NG hiero herhalen, dat er wel eens een schip uit Majapahit in die contreien is geweest betekent nog niet dat Papua onderdeel was van het Majapahitrijk. Dat is een verhaal uit de Soekarnokoker, hij heeft een professor van de Gaja Madah universiteit geschiedenis laten schrijven waaruit blijkt dan Java het middelpunt van de wereld was.

" die ternate's vorst de gelegenheid gaf zijn invloed en gezag uit te breiden over een deel der Molukken , over een brok der Ambon-Groep , over sommige de Papoesch eilanden, een stuk van Celebes , enkele der Kleine Soenda eilanden : althans hij eende den naam te mogen aannemen van "Heer der 70 Eilanden".
De kamp leidde den beheerser van Ternate tot zijn doel : in 1574 ging het Portgeesche fort aan hem over ; de Westerlingen waren uit de eigenlijke Molukken verdreven .......

Aldus polgensProf.Mr. Heeres.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 27-04-2006 09:57 sidia wrote:

...

" die ternates vorst de gelegenheid gaf zijn invloed en gezag uit te breiden over een deel der Molukken , over een brok der Ambon-Groep , over sommige de Papoesch eilanden, een stuk van Celebes , enkele der Kleine Soenda eilanden : althans hij eende den naam te mogen aannemen van "Heer der 70 Eilanden".
De kamp leidde den beheerser van Ternate tot zijn doel : in 1574 ging het Portgeesche fort aan hem over ; de Westerlingen waren uit de eigenlijke Molukken verdreven .......

Aldus polgensProf.Mr. Heeres.

...en waar staat Majapahit dan...... Emoticon: Confused

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Neef Bo , of Om Bo .
Ik schrijft dit alleen voor jou.
Als ik het aan die Londoh stuur ben ik bang dat hij uit zijn tampatje of kursi males afdonderd.
Werd beweerd dat de 1ste man die de wereld hebt rondgevaren was een Spanjool(Magelgans)= zo werd het verkocht / de wereld ingebazuind door Koning Charles ,maar iedereen weet dat hij een Portugees was.
Maar de eigenlijke persoon die echt de wereld hebt gevaren is een Sumatraan (dus een Indonesier).

Als een blandees dat leest dan glijdt hij spontaan uit zijn klompen .
(Bij OmSid is het zijn sarong dat spontaan afzakt).
Weet niet wat die vriend van ons daaro gebruikt , sendal jepit mss ?
groetjes van zon overgoten amsterdam.
hoop dat koninginedag mooi weer zal krijgen.
Hebt nieuwe garderobe nodig.
groetjes

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Waarschijnlijk was De Schepper ook een Indonesier,hij gebruikte een Patjol Emoticon: Laugh out loud

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 27-04-2006 10:23 londoh wrote:
Waarschijnlijk was De Schepper ook een Indonesier,hij gebruikte een Patjol Emoticon: Laugh out loud

....vandaar dat er overal nog van die grote bergen leggen, je weet toch hoe slordig ze werken. Stel je voor dat De Schepper een Belanda was geweest, wat had de wereld er dan keurig en necis uitgezien, maar helaas.....

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Nee Menir ,
(ik hoop dat je niet uit je kursi gedonderd ben).
Staat ook in een site , als ik me niet vergis staat het ook vermeld in www.londoh.com
ik raad je aan om naar de situs van die menir te gaan kijken.
Heb uit indonesische site gelezen.
groetjes

boparan
User
spacer line

Jullie hebben wel lol op wat nu het topic van Sidia en Londoh begint te lijken, hè..... Emoticon: Laugh out loud

Emoticon: Bye bye Bo

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Als echte Indonesiers nemen Ome Sid en si Londoh dit forum niet altijd even o serieux, humor dient de kruk te zijn waar ons leven op steunt (of woorden van een dergelijke strekking.)

Gruces

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,000,674 topic views - 234,994 posts - 13,697 topics - 25,725 members - last post @ 18-11-2019 04:56 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,823,127 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com