indahnesia.com - Discover Indonesia Online

    
You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

londoh
User
User icon of londoh
spacer line
 

Zeg menir Vos, gaat U even bepalen of mijn ervaringen kloppen of niet, U lijkt wel zo een Indo. Die Indo's hebben mij toch weggeschopt omdat ik het belachelijk vond dat er zulke pakken subsidie gegeven wordt voor geschiedsvervalsing. Maar ja als met de feiten komt dan kruipt iedereen ook snel weg, Nederlanders willen er niet over horen en Indo's & Co vertellen een ander verhaal, met hunnie als middelpunt. Ik heb het vervolg niet geplaatst maar daar kwamen natuurlijk ook de Jappenkampen en de Bersiap in voor, dat is ook sprookjesland, komt geen enkele Indonesier in voor, behalve in de rol van de "Slechte" en dat vrouwtje waarmee ze achter het gedek wat voedsel konden ruilen. Er waren een sruk of 10 goeie, o.a dat vrouwtje. Over Indo's ook niets dan goeds, zolang ze maar wat pispalen hebben.

Gruces



maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line
 

Mijn internetervaringen zeggen mij dat er heel veel aandacht is voor nederlands-indie

een kleine selectie

http://nederlandsindie.startkabel.nl/

http://nederlandsindie.allepaginas.nl/

http://www.2nederlandsindie.nl(...)naam=Nederlandsindie

http://www.kinderpleinen.nl/nederlandsindie.html

http://nederlands-indie.pagina.nl

http://www.geschiedenis.nl/ind(...)d=5&id=105&Itemid=16


Ik heb de inhoud daarvan nog niet geheel bekeken, en zeker niet in hoeverre indonesiers daar als schrikaanjagende boemannen worden afgeschilderd, of over nare ervaringen met Indonesiers worden verhaald.

Evenmin in hoeverre al die linkjes verwijzen naar websites die verhalen over al die grootse dingen die daar in den oost werden verricht.

Evenmin of er gelinkt wordt naar kritische pagina's over Indie, in het bijzonder over excessen, nederlandse concentratiekampen (Boven digoel) en dergelijke.

Maar uiteraard is het verleidelijk om over die 'slechterikken" van nationalistisch moslims te verhalen die zonodig merdeka kraaiden.
Zeker door die generatie van kind van twee kulturen, zoals u wilt "de indo's "waarvan ik er inderdaad eentje ben

Ed Vos


Sweet young thing

sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 

Wah , diskusinya jadi seru.
(wordt een levendige discussie).
Mas Lon , ik wil wel jou verdere verhaal lezen .
Waarom niet , en andere mensen die dat niet willen lezen moeten maar naar andere topics gaan kijken.
En wie weet kunnen de jongeren ook iets van leren, want zoals ik ergens anders beweerd werd de geschiedenis lessen in de nederlandse scholen een beetje aan bepaalde richting geduwd.

Er zijn diverse donkere of blanco delen m.b.t de relatie met Indonesia.
Dat kan je ook merken aan de bepaalde houding / uitspraken in deze fora en daarbuiten.Ik denk dat ik wel mee kan praten door mijn 35 jarige woon/leefervaring in nederland.
Aan de andere kant staat in de krant geschreven dat bijna 25% vd nederlanders "iets" hebben met Indonesia.(getrouwd, gewerkt,familiebanden etc etc).

Vooral in de begin jaren nadat ik hier kwam , ben ik soms echt verbaasd dat als ik nog sarong gebruikte , ik mijn sarong spontaan naar beneden zal zakken.
Niet een paar keren maar tientallen keren zijn gezak (merosot) als ik hoor wat de "gemiddelde" nederlander (mijn medestudent , collega's en buren ) toen denken/ zeggen over indonesia.

Toen heb je nog geen internet , de "kennis" was gebaseerd op hun geschiedenislessen over indonesia en eventuele "sterke " verhalen.
Gelukkig zijn de tijden veranderd.


Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line
 

Ik slaap altijd met sarong. Geen pyama aan mijn lijf! Emoticon: Wink



Begin de details te vergeten

sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 

In Indie (oh sorry Indonesia) is het gevaarlijk om te slapen met een sarong.
Vooral als het weer erg warm is , want het gebeurt weleens dat men de C.D. niet gaat gebruiken.
Je weet daar heb je veel Tjitjak en grote Tokehs , nou het gebeurt weeleens dat een Tjitjak met jou Tjitjak gaat vechten, of in een grot gaat kruipen.

Ehwaar , het gebeurt.


Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line
 

Ik heb voor wat betreft Tjiktjaks nog geen nare ervaringen. Wel met kakkerlakken die een douche ruimte blijven verdedigen en er niet wegwillen of ratten die me gewoon vanaf een tafel blijven aanstaren, zodat ik, die toen heel nederig op de grond lag, de slaap niet kon vatten.
Verder is het zo dat er nog wel eens iemand in mijn sarong slaapt, gezamelijk, als je begrijpt wat ik bedoel..... Emoticon: Wink En dan zijn we met zīn 2en en daar durft geen enkel beest meer tegenop! Emoticon: Smile
Trouwens, dat met zīn 2en in 1 sarong slapen heeft niets te maken met het uitsparen van bagage in de vorm van 1 sarong minder. Ik hoop dat je dat ook snapt! Emoticon: Wink Emoticon: Blush




Begin de details te vergeten

londoh
User
User icon of londoh
spacer line
 

= moderator edit: verwijderd op verzoek =



sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 

Nah , itu dia.

Mas Lon , Ik kan alleen maar kort zeggen in het fransosisch : Sjapoo.
Weet je dat al die punten bekend zijn bij mijm mijn generatie(2de gen) en zeer waarschijnkijk ook bij de volgende.
Want het staat wel in de buku sejarah(geschiedenisboeken).
Behalve over de laatste emigratie van de Nederlanders en Indische mensen kort voor de Irian Conflict , staat niet uitgebreid vermeld.
Ik heb wel die tijd meegemaak omdat veel van mijn klasgenoten en buurjongens in jakarta zijn plotseling vertrokken naar Nederland.Ik heb veel hollandse kinderen als vriend gehad , 2 huizen verder wonen 2 hollandse families , of ze zitten in de zelfde school of ze zijn speelkameraden.Een hollandsche menir woonde toen ook in de paviljoen/garage van ons huis.
Van de echte belanda bule kan ik toen (zat op lagere school) wel begrijpen , ze vallen gewoon op . Maar voor vaak Indische mensen die ook een beetje donker er uitzien is het voor mij als kleine jongen onbegrijpelijk waarom ze weg willen of moesten.
Ya maar het is gewoon politiek.

Leuk dat je ook vermeld hebt over het feit dat Nederland "plotseling" heeft besloten om de Papua in de jaren 50 vanuit de stenentijdperk naar de 20ste eeuw willen halen.
De redenen zijn wel bekend.
Ik wacht op de 4de stuk.


Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

londoh
User
User icon of londoh
spacer line
 


On 08-01-2006 09:15 sidia wrote:
Leuk dat je ook vermeld hebt over het feit dat Nederland "plotseling" heeft besloten om de Papua in de jaren 50 vanuit de stenentijdperk naar de 20ste eeuw willen halen.
De redenen zijn wel bekend.Ik wacht op de 4de stuk.


Hi Om Sid,

In dit stuk staan niet alleen maar feiten, ik geef hier en daar ook een eigen visie. Dat van NG heb ik altijd opvallend gevonden, niet dat het een slechte zaak was en ook niet dat ik vind dat dat stuk van de wereld bij Indonesia hoort.
PNG en het v/m NG als 1 land dat is veel logischer, maar ja wie zijn wij in het licht van de geschiedenis ? Mieren in de grote hoop Emoticon: Shiny

"In het verleden ligt het heden, in het nu wat worden zal" (Willem Bilderdijk)



maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line
 

Goed stuk Lionel, ga jij dit ook op je website publiceren?
Het ware beter dat die indo's/indischen dit ook eens lazen..


Inmiddels werd Nederland vanaf 1945 overstroomd met ex-kolonialen voor wie het leven in de kolonie onmogelijk was geworden, eerst repatrianten, na de overdracht van de soevereiniteit vele ambtenaren en militairen, zeker bij de laatsten zaten de echte kolonialen en veel Indo-europeanen


Het zal wellicht niemand verbazen dat door de komst van al die indische-nederlanders, de Nederlandse samenleving ook meer ging verrechtsen . Immers de geest van Mussert "repatrieerde" ook mee.
Het gedachtengoed van de NSB was wel verboden, maar dat wil niet zeggen dat de geest ervan ook gedood werd.

De meeste kolonialen gingen in Den Haag wonen, en het wekt nauwelijks verbazing dat zo'n man als Boer Koekoek (in de jaren 70) zoveel aanhang had in die contreien.

Deze rechtsextremist, die zijn partij decennia lang in de kamer wist te houden, had zijn thuisbasis aan de veluwezoom. Politiek gezien was Koekoek's Boerenpartij niet meer dan een wat late reactie op het middeleeuwse lijfeigenschap: in zijn ogen waren de boeren namelijk vrij.


citaat: http://www.hippopotame.nl/inde(...)07&month=9&year=2004

Vorig jaar tijdens de Indie-herdenking was het ene Smalhout van de LPF die een toespraak hield. Uiteraard waren de nazaten van al die kolonialen in hun sas met zijn populistische opmerkingen, in de trant van: In indie, daar werd iets groots verricht .

Wederom een bewijs, dat ultra-rechts nederland altijd naar het roemrijke verleden verleden wijst, om haar ongenoegen over het nu kracht bij te zetten.
Vooral anno 2006 in multicultureel nederland.

Indonesiers wijzen daarbij graag naar de tijd van Majapahit

Ed


Sweet young thing

londoh
User
User icon of londoh
spacer line
 


On 08-01-2006 11:57 maseddi wrote:
Goed stuk Lionel, ga jij dit ook op je website publiceren?
Het ware beter dat die indos/indischen dit ook eens lazen..


Ja Mas, dat stuk komt er tzt wel op, dat zet je niet zomaar in elkaar,het is toch een opsomming van hetgeen ik zo in de loop der jaren heb vernomen en gelezen en kan als basis voor verdere studie gebruikt worden. Als het daaro staat dan wordt het zeker door de kaum Indo gelezen, want die komen graag op mijn site dan hebben ze weer wat te lullen op die vervelende fora van hunnie.

Ik vind die opmeringen over de verrechtsing in NL als gevolg van de komst der Indo's wel een goeie. Altijd de roep naar een sterke man die orde op zaken komt stellen in naam van de Oranjes en het RW&B. Jammer dat dat inteelt nooit zelf iets krachtigers dan een grote smoel heeft voortgebracht. Die roep is uiteraard geleend van de Javaanse Cultuur, het verlangen naar de Ratu Adil. Eigenlijk hebben ze na Anton Mussert en Bernard van O-N nooit meer een idool gehad. Hoewel waarom zou na Pim Fortuyn en Peter de Vries, Lonnie de TV kok niet in de politiek gaan. Emoticon: Yes!

Gruces



maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line
 

1. Lonny de kok zal bij de indische Nederlanders als leidend politicus niet aanslaan, want hij is een indonesier van afkomst.

'"Wij zijn indisch, niet indonesisch", je kent die kreet toch wel?
Maar zolang hij nog indische rijsttafels bereidt, indische liedje zingt zoals 'sarina kind van de desa' (dit is hetzelfde wanneer een moslim kerstliedjes zingt), is hij hun man.

Maar je weet het toch nooit bij die lui. Stel dat die Lonny -- hypothetisch -- wel politiek sukses zou behalen met een soort partij voor allochtonen.
Dan zou men dus gaarne een aantal zetels willen innemen en vooral de beste posities. Want wie zou dan het beste en van nature een tussenpositie kunnen innemen tussen de Nederlanders en de (indische)allochtonen.
Juist ja.
Het kind van 2 culturen idee-- de westerse en de oosterse -- geeft men maar heel moeilijk op. Je weet wel kind van zowel de christelijke als islamitische cultuur in Indie..

2. Hier het wanhopige resultaat van hoe bepaalde lui uit het v.m. Nederlands-Indie hun frustraties overbrachten op hun kinderen. Zomaar van het internet geplukt:

" soms dan denk ik , ik zou wel eens naar Indonesie willen, naar het vaderland van mijn voorouders, waar ik nooit ben geweest. TEgelijkertijd heb ik een soort "angst"in mij, bang voor wat er los komt, heb er door overlevering van verhalen zo veel nare verhalen over gehoord. Herkennen jullie dit ? of zal het juist een bevrijding zijn ?"

3. Ik lees dat jij binnenkort een stukje over de Papua-Nieuwguinea kweste gaat plaatsen in deze thread. Nou de invloed van de nederlands-indische kolonialen in deze kwestie zal wel bij velen duidelijk zijn: het was gewoonweg Soekarno pesten en dhr Luns was hun man..

Het was overigens Anton Mussert die de benaming Indische nederlanders bedacht.
De indo's waren weliswaar geen raszuivere (rasechte) Nederlanders, maar ze waren tenminste nog-- in tegenstelling tot al die inlanders en rare oosterlingen-- Indische Nederlanders .
U bent Indische Nederlanders
Iets om heel, heel trots op te zijn.

Ed




Sweet young thing

londoh
User
User icon of londoh
spacer line
 


On 08-01-2006 14:39 maseddi wrote:
Het was overigens Anton Mussert die de benaming Indische nederlanders bedacht.
De indos waren weliswaar geen raszuivere (rasechte) Nederlanders, maar ze waren tenminste nog-- in tegenstelling tot al die inlanders en rare oosterlingen-- Indische Nederlanders .
U bent Indische Nederlanders
Iets om heel, heel trots op te zijn.

Ed


Hi Mas,

Ja dat had die Anton leuk verzonnen, voor die niet Ariers en hij wordt tot op de dag van vandaag nog nagebauwd: Wij waren toch Nederlanders, terwijl in de wet stond Indo-Europeaan.Velen "zo zwart als mijn laars" (geen uitdrukking van mij, maar een originele oud-indische) waren erkend in ruil voor een vierkante fles (genever) door een Knil soldaat. Anderen waren zogenaamde "voorkinderen" ook zo een leuke uitdrukking uit die dagen. Of Indo Eeuwig Verneukt, voor het IEV.

Overigens hebben die Indo's het altijd over die Bersiaptijd als zijnde de periode dat de "Indo's door de pemoeda's werden vermoord". Dit was wel zo, maar de pemuda;s waren bezig met een afrekening met alles wat fout was geweest in hun ogen, dus ook desahoofden, politieagenten en ambtenaren die met de Japanse bezetter hadden samengewerkt. Dit is weer zo een staaltje van geschiedsvervalserij dat zij in NL verspreid hebben. In feite waren er onder de slachtoffers maar een klein gedeelte Indo's, veel meer Indonesiers.Dat is nou het verneukeratieve als Indo's de geschiedenis van Indonesia gaan vertellen, ze laten altijd de Indonesiers uit het verhaal, behalve als die djongos, kebon, baboe, sopir of kokki waren, dan gaan ze in eens een ondergeschikte hoofdrol spelen, zulke lieve mensen, ze huilden toen we naar Golland moesten vertrekken. Ja dat waren tranen van blijdschap. Trouwens niemand die ze dwong, wat moeten ? Als naar die Indo's luistert is het of je de geschiedenis van Nederland verteld met alleen maar Limburgers er in. Kan toch niet.

Herkennen jullie dit ? * Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny

Gruces

* Als het op een Indoforum stond: onmiddelijk Emoticon: Laugh out loud







zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line
 

Londoh wat heb je voor ogen om alles wat bijna ieder van de Nederlanders wel weten.
Maar gezien het verhaal van u zal er geen veranderingen komen voor hen die daar dichter bij zit dan wat wij er na 60 jaren er wat mee kunnen.
Dan heb u het nog niet gehad over Poncke Princen



Emoticon: Sadley Emoticon: Sadley Emoticon: Sadley Emoticon: Sadley Emoticon: Sadley Emoticon: Sadley
Mijn leven staat in het teken van mijn beslissing in 1948 me aan te sluiten bij de IndonesiŽrs in hun strijd voor de onafhankelijkheid en niet mee te doen met het Nederlandse leger, dat gekomen was om *rust en orde te herstellen*, als je tenminste de militaire voorlichtingsdienst moest geloven.
Daar is om begrijpelijke redenen nogal wat misbaar over gemaakt. Het is ťťn ding met aan een oorlog mee te willen doen, het is iets anders je wapen op je eigen landgenoten te richten. Niet alleen door de Nederlandse oud-strijders word ik daarom als landverrader gedoodverfd, maar waarschijnlijk door de hele conservatieve helft van het volk. Kreten als 'ze moesten die vent een kogel door zijn kop schieten' getuigen van een diepgewortelde rancune, die in vijftig jaar niet is verminderd. Als olie op het vuur komt daar nog bij dat ik niet ben gestraft voor mijn laakbare daad, terwijl de militairen in 1950, bij terugkomst in Nederland, nauwelijks een gebaar van erkenning hebben gekregen voor hun heldhaftige optreden. Als de regering zelf al niet goed raad wist met de blunders die er waren gemaakt en verkoos de zaak maar snel onder het tapijt te vegen, wat voor een genuanceerd oordeel valt er dan te verwachten van de jongens die daar hebben moeten vechten en die zesduizend kameraden in de strijd hebben verloren?
Dat ik een eenling ben, daarvan ben ik me wel bewust. Er waren talloze militairen die dezelfde afkeer hadden van oorlog. juist omdat we die zelf net hadden meegemaakt, maar er zijn er slechts 26 overgelopen, van wie alleen ik actief met de guerrilla's heb meegevochten.
Ik heb altijd geweigerd me schuldig te verklaren en ik heb nooit ergens spijt van gehad. "

Emoticon: Emoticon: Emoticon: Emoticon: Emoticon: Emoticon: Emoticon:

Dit had ik van internet Londoh ik heb dit hier maar geplaats, omdat het ook hoort bij de geschiedenis.
Zo zal ieder van die tijd zijn indrukken gehad hebben, er zitten veel oud zeer in de geschiedenis van Nederland zowel 1935 t.e.m 1948, er is zo veel gebeurd.
Maar goed daar neem je kennis van: ďen danĒ, wat bereik je er mee?
Er is al zo veel geschreven over die periode, wat nog niet bekend was.
Als je daarmee bereikt dat men dat nu anders zo doen.
Neen ik zal het anders proberen te typen.
Als je les uit die geschiedenis kan halen, waardoor het niet meer zal voorkomen, dan kan het nuttig zijn.
Het voorkomen van waaruit je les moet trekken is dat er niet altijd de zelfde situatie zal voordoen.
Als je die geschiedenis, het op deze tijd zou kunnen plaatsen, waardoor er les uit getrokken wordt.
Dan heeft het nog zin gehad, maar niets kan het zelfde zijn in verleden en toekomst
Velen zijn er niet meer, en die gene die er over zal kunnen mee praten zwijgen liever voor hun eigen gemoed rust.

Eindelijk na 60 jaar, heeft minister Bot en zijn minister raad erkent de Indonesische onafhankelijkheid dag te erkennen van 1949 naar 17 augustus 1945.
En nu wat betekend dat voor IndonesiŽ en Nederland zullen ze nu samen op weg naar de toekomst beter gaan.
Als je ziet wat er toen was, en nu na 60 jaar IndonesiŽ is geworden dan is het jammer dat ze er niet verder door ontwikkeld zijn en een grote stilstand hebben gecreŽerd.
Althans de infrastructuur is hopeloos achter gebleven in de Steden van IndonesiŽ.
Nu pas hebben ze een Jalan tol verbetert maar nog lange na niet zoals het zou moeten zijn.




En dan de Inflatie is zo groot geworden wat hebben ze er mee bereikt?
Als men van de geschiedenis wilde leren was het wat anders maar ze gaan toch gewoon door.
Maar ook Londoh als je het nu ook eens in het Bahasa Indonesisch vertaalde dat zij daar ook kwamen te weten van de geschiedenis van hun land dan zou dat kunnen bijdragen, misschien van een omzwaai?
Ter verbetering van het Land IndonesiŽ die uit verschillende culturen bestaat wat eigenlijk beter voor elkaar zouden moeten zijn.
De wereld eindigt niet bij de grenzen van dat land als ze dat nou eens besefte!!!!!!!

Emoticon: Shiny
Op de andere topic laat ik weten waarom ik van IndonesiŽ houd, en wat mij bint









Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

londoh
User
User icon of londoh
spacer line
 

Menir Zieleffe,

Die Poncke Princen past niet in mn verhaal, veels te controversieel. De held van links door rechts verguisd. Mij zijn wel eens verhalen ter ore ekomen dat hij komende van een Nederlands Seminarium in Indonesia als dienstplichtige zeer bezig was de jonge stier uithangen in het Sundaneze met de neng-neng aldaar. Maar het kwam de RI wel uit om er zo eentje bij te hebben.

Wat betreft inflatie en wat voor bende de Indonesiers er van maken, ja dat kan wel zo zijn maar het is hun eigen land toch, moeten ze zelf weten, het is zeker een paar verhaaltjes waard. Trouwens die staan al op mn site. Echter ik heb het over Nederland in haar relatie tot Indonesia en daar horen genoemde onderwerpen m.i. niet tussen.

Gruces



maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line
 


Overigens hebben die Indo's het altijd over die Bersiaptijd als zijnde de periode dat de "Indo's door de pemoeda's werden vermoord".


Wat zou jij antwoorden in de jaren vijftig/zestig op de vraag van een domme Hollander : Waarom zijn jullie naar Nederland gegaan?
Nadat je eerst in geuren en kleuren hebt verteld dat je het in Indie/Indonesie zo heel goed hebt gehad, in een kast van een huis hebt gewoond, met een baboe, een djongos en een sopir?


Als naar die Indo's luistert is het of je de geschiedenis van Nederland verteld met alleen maar Limburgers er in. Kan toch niet.


De geschiedenis van indonesie vertellen met alleen maar indo's erin , dat kan inderdaad niet.

Overigens, nu we het toch over indo's hebben. Zelfs in die kring weet men niet eens wie men is, zie hier een voorbeeld van de daverende onzin die je op (nota bene) hun eigen fora tegenkomt.

In een andere topic schreef ik dit ook al. Heb ik niet van mezelf, maar zo ziet de 'wetenschap' het blijkbaar:

Een Indo is "gewoon" iemand met gemengd Indisch/Europees bloed (kan zelfs 1% Europees en 1% Indisch/Indonesisch zijn) ťn met een familegeschiedenis die terug gaat tot de koloniale tijd in Ned. IndiŽ. That's all.
Dat is ook de reden waarom recente halfbloedjes met bijv. een US vader en een Indonesische moeder zoals je nu in Jakarta wel ziet, NIET onder het begrip Indo vallen. Vanwege die familiegeschiedenis. Die hebben ze niet.
Het is dus een combinatie van cultuur (die familiegeschiedenis bepaalt dat de Indische cultuur in meer of mindere mate aanwezig zal zijn) en ethniciteit (je moet wel op z'n minst een paar druppels van 't een of 't ander hebben)...

En even in breder verband: een Indo is een mesties. Een gemengdbloedige met blank en inheems bloed. Het verschil in algemene zin tussen mestiezen en halfbloedjes is dat halfbloedjes 'incidenteel' zijn en mestiezen 'structureel'. Mestiezen zijn zeg maar gemengdbloedigen die voelen dat ze deel uitmaken van een groep, gezamenlijke normen, waarden, gewoontes, taal, etc. hebben of opbouwen.

Wij Indo's zijn zeker niet de enige bevolkingsgroep die zo in elkaar zit. Maar wel een van de grootste (misschien wel de grootste?) en zeker wel de mooiste, toh! :-)



1. De schrijver van het stuk heeft niet eens in de gaten dat ook Indonesiers kunnen vallen onder de definitie die hij van het begrip indo in zijn gedachten heeft.
Mijn Indonesische neven en nichten bijvoorbeeld met een nederlands en duitse achtergrond, waarbij eea terug te voeren is tot in de koloniale tijd.
En wat hij met die familiegeschiedenis bedoelt, weet ik ook niet maar ik kan daar niks mee.
Voor zover ik weet heeft het gros van de Indonesiers een familiegeschiedenis die teruggaat tot Nederlands-Indie.

2. de schrijver heeft het ook over de benaming mesties. Wat hij bedoelt met dat structurele en dat incidentele. Joost mag het weten.
Maar hoe dan ook, voor mij is een mesties een kruising van een portugees/spanjaard met een indiaan.

Waarschijnlijk bedoelt de schrijver mixties (Jean Gelman Taylor - Smeltkroes Batavia) , maar ja op internet is elke indo heel deskundig op zijn terrein.

Groetjes

Ed





Sweet young thing

londoh
User
User icon of londoh
spacer line
 

= moderator edit: verwijderd op verzoek =



sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 


On 09-01-2006 00:26 maseddi wrote:

...



1. De schrijver van het stuk heeft niet eens in de gaten dat ook Indonesiers kunnen vallen onder de definitie die hij van het begrip indo in zijn gedachten heeft.

Mijn Indonesische neven en nichten bijvoorbeeld met een nederlands en duitse achtergrond, waarbij eea terug te voeren is tot in de koloniale tijd.
En wat hij met die familiegeschiedenis bedoelt, weet ik ook niet maar ik kan daar niks mee.

Voor zover ik weet heeft het gros van de Indonesiers een familiegeschiedenis die teruggaat tot Nederlands-Indie.


Ya , moet dese schrijver wel eerst duidelijk maken wie hij onder indonesiers versta.

1.Voor mij is een Indonesier iemand met Indonesische nationaliteit.
Daarnaast zou je kunnen kijken naar zijn "afkomst" :
a., dus uit welk eiland
b. eventuele ethnische achtergrond i.v.m voortschrijdende globalisering.
Voor mij is per defenitie iemand Indonesier ongeacht pt a, pt b als hij/zij de Indonesische nationaliteit heeft , en ook als een Indonesier voelde.
(spirit van 1928 en 1945).
Opmerking bij pt b: Door de versmelting van de diverse bevolkingsgroepen (java-sunda-padang-ambon etc etc) zal in de toekomst ook weinig indonesiers die kunnen zeggen :Ik ben Sundanese indonesier , javaanse of batakse indonesier. En dat is positief (conform spirit 1928) .
En vwb de kinderen van mixcouples , zij zullen ook hun plaats moeten vinden in de indonesische samenleving(wel 1 nationaliteit).

*2.Dezelfde situatie is ook van toepassing voor de nakomelingen vd "mixcouples "tijdens de Ned.Indie periode , zolang ze aan al die kenmerken bij pt 1. voldoen dan zijn ze Indonesiers.
Alleen hun (familie)naam en eventuele lichtere huidkleur kunnen hun oorsprong verklaren.

** Over de familiegeschiedenis dat "alleen " maar terug gaat tot ned indie (1945?) is te verklaren dat de meeste indonesiers (de java bewoners)met uitzondering van v/e bepaalde eilanden gebruiken geen achternaam.
Dat komt door :
1.invloed van islam
A heeft zoon B . Naam van B = B bin A.(vrouw is binti)
B heeft zoon C; denaam C = C bin B.
Dus op gegeven moment verdwijnt de gezamenlijke familie naam, de "kontakt:tussen neven en nichten gaat verloren.
2..de invloed van christenen(VOC).
3. gebrekkige" / afwezigheid van goede administratie3

De gewone volk en zeer zeker die geen voldoende opleiding hebben genoten gebruiken vaak geen achternaam .(90% in 1945)
Maar tegenwoordig wordt de achternaam al ingevoerd.

Bij voorname mensen werd het stamboom bijgehouden , hoewel men ook vaak Aliassen gebruiken.
Daarom is het nu mode in indonesia dat mensen met bepaalde achtergrond bezig zijn om hun silsilah / stamboom te gaan reconstrueren.




Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line
 

[url]Eindelijk kwamen de minder ďgrootscheĒ daden, die in IndiŽ door JPz. Coen, en kornuiten waren verricht ook aan bod. De generatie die na de 2e wereldoorlog is geboren hoeft natuurlijk niet gebukt te gaan onder de fouten die door hun voorvaderen zijn gemaakt, maar doen er goed aan niet meteen te beamen dat de kreet ďwaarin een klein land groot kan zijnĒ ook werkelijk een diepere betekenis heeft en niet slechts wordt gebruikt om een minderwaardigheidscomplex van een klein volk te verhullen.[/url]
Emoticon: Nooo Emoticon:

Misschien mijnheer Londoh zou u eigenlijk naar www.uitzending gemist.nl, Kijken naar Netwerk, waar een klein land groot, en klein in kan zijn.
Dan kan u het verschil maken met andere grotere landen


Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line
 

Zeer interessante en nuttige verhandeling Sidia

Nu weet ik tenminste wie ik ben Emoticon: Bye bye

Een Nederlander van hollands/indonesisch komaf en geboren in indonesie.
Nauwelijks ingeburgerd of geintegreerd/geassimileerd moest ik naar Nederland, omdat mijn vader vond dat daar onze toekomst lag.

Ik ben geen indonesier want ik heb die nationalitiet niet.
Noch maak ik maak wayangpoppen, dans niet javaans of balinees
of maak ik mengcultuur l'Art pour l'Art.

Ik loop niet te koop met teksten als : trots dat ik indo ben.
Of mesties, black, mulat, blank e.d.

Heel simpel, hoeven we niet moeilijk over te doen.

Wassalam

Ed


Sweet young thing

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line
 


Die Poncke Princen past niet in mn verhaal, veels te controversieel. De held van links door rechts verguisd. Mij zijn wel eens verhalen ter ore ekomen dat hij komende van een Nederlands Seminarium in Indonesia als dienstplichtige zeer bezig was de jonge stier uithangen in het Sundaneze met de neng-neng aldaar. Maar het kwam de RI wel uit om er zo eentje bij te hebben.

Kijk, wanneer een maat van mij zijn snor zou drukken of deserteert.
dan zal op hem het militair strafrecht toegepast moeten worden.
Daar heeft iedereen vrede mee zou ik denken.

Maar wanneer hij echter van achter een bosje in dienst van de tegenpartij
ook nog op mij begint te schieten, dan zou ik ook denken 'make it a little'.

In het geval van Princen liet men echter de blote feiten echter spreken,
maar speelden meningen ook nog een grote rol.
Daarbij kwam ook nog het aspect van landverraad.
Daar staat zeker ook straf op.

Maar je kunt me toch niet vertellen dat er nog meer mensen gedeserteerd
waren uit het KNIL?
Daar hoor je niks van.

Overigen,s in het verre verleden deserteerde Teuku Umar ook uit Hollandse dienst,
en nu is hij een van de Pahlawan Indonesia.
Welliswaar geen deserteur, maar Ngurah Rai opgeleid door het KNIL,
vocht ook tegen de Hollanders.
Maar die stierf een heldendood.
Volgens de Gaja Merah was hij gewoon een ordinaire rebel.

Ik vraag me af hoe het zou vergaan wanneer Soekarno besloot om op staatsbezoek
naar Nederland te gaan.
Soekarno overigens, was geen Nederlander.
Alleen Indonesiers mogen bepalen of hij een collaborateur was en mogelijk ook
een landjespikker.

Princen nu, werd op een gegeven moment een soort van kop jut waarop men
alle frustraties cq meningen - om het even van welke soort - op botvierde.
Dan kan van een objectieve discussie nauwelijks sprake zijn.

Je kunt dan evengoed discussieren over het geloof, over vreemdgaan of over
wat is indisch.

Ed


Sweet young thing

londoh
User
User icon of londoh
spacer line
 


On 09-01-2006 13:40 maseddi wrote:

...

Maar je kunt me toch niet vertellen dat er nog meer mensen gedeserteerd
waren uit het KNIL?
Daar hoor je niks van.

Overigen,s in het verre verleden deserteerde Teuku Umar ook uit Hollandse dienst,
en nu is hij een van de Pahlawan Indonesia.
Welliswaar geen deserteur, maar Ngurah Rai opgeleid door het KNIL,
vocht ook tegen de Hollanders.
Maar die stierf een heldendood.
Volgens de Gaja Merah was hij gewoon een ordinaire rebel.
Ed


Wat een raar zooitje Mas dat stukkie, gekopieerd van Indo-sites?

Het Knil was een soort vreemdelingenlegioen. Nederlanders die min of meer niet deugden en dan een aantal volkeren uit de Archipel, de goede soldaten kwamen uit Ambon, Menado en Madura, die konden vechten, de meerderheid van de Inlanders in het Knil waren Javanen, maar er zijn natuurlijk meer taken in een leger dan vechten. Het Knil was ook meer politie dan een echt leger. Hoewel in Aceh hebben ze het wel moeilijk gehad. Dat Knil moet wel een kleurrijk geheel zijn geweest, met vrouwen, kinderen, concubines, hoeren en alles wat er bij hoort. Voor veel van die Inlanders was het ook gewoon een beroep. Hoeveel eeuwen is dat niet het geval geweest in Europa, landen hadden gewoon huurlegers. Toen Nederland in Maart 1942 capituleerde voor de Japanners had het Knil ook niets meer te doen, ze werden krijgsgevangen gemaakt. Van de Inlanders werden er veel weer vrijgelaten. Toen op17 aug. 1945 de RI geproclameerd werd was er ook een leger nodig. Mooie kans voor die ex-Knil'ers, die konden weer aan de slag. Het was nog helemaal niet bekend dat de Nederlanders de toko weer over/terug zouden nemen. Uit de rijen van het KNIL zijn twee beroemde Indonesiers voortgekomen. Soeharto was in juni 1940 naar de sergeantenschool te Gombong gegaan, later onder de Japanners is hij overgegaan naar de PETA en dan was er nog Nasution de man van de Siliwangi divisi, di had zijn opleiding op de KMA te Breda gehad. Zijn er natuurlijk veel meer geweest.

Held of schurk? Ook zo grappig, in het kort wat in Nedeland als held wordt (werd) beschouwd heet in Indonesia schurk en omgekeerd. Hoewel helden in Nederland, van Jan Pzn Coen mag je dat geloof ik niet meer zeggen. Bontekoe met zn Scheepsjongens is nog net niet "fout" Terwijl dit deel van Azie er anders uitgezien zou hebben zonder die Coen en Bontekoe. Coen wilde zelfs China veroveren, Taiwan heeft zijn bestaan ook gedeeltelijk aan hem te danken, daar hebben de Nederlanders Chinezen geimporteerd om in de suiker te werken. Daar woonde een volk gelijk aan de Indonesiers die ook Maleis spraken. Nu claimt China het. En in Indonesia zouden Diponegoro en de Iman van Bonjol nooit ver gekomen zijn, want op aanwijzing van de USA gearresteerd als muslim extremisten. Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny

Gruces






maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line
 


Wat een raar zooitje Mas dat stukkie, gekopieerd van Indo-sites?


Was effe de draad kwijt. Kan gebeuren

Het knil was inderdaad een vreemdelingenlegioen: japanners in het begin, duitsers
Mensen zouden denken dat daar alleen maar indo's zaten.

groetjes

Ed


Sweet young thing

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line
 

Even ter correctie Emoticon: Blush

Die japanners streden mee in de 17e eeuw, in het leger van de VOC.
Zij waren als 'spitsafbijters en voorvechters" zeer gewild, want ze wisten van geen wijken.

"Lammeren in eigen land, maar wreed in den strijd en bijcans duijvelen daerbuiten" (J.P. Coen)
"Een seer resoluyt volk" (Maetelief)

Na 1635 werd japan hermetisch afgesloten voor vreemdelingen en mochten japanners geen dienst meer nemen in vreemde legers.

Ed



Sweet young thing

sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 


On 09-01-2006 12:35 maseddi wrote:


Nu weet ik tenminste wie ik ben Emoticon: Bye bye
Een Nederlander van hollands/indonesisch komaf en geboren in indonesie.
Heel simpel, hoeven we niet moeilijk over te doen.



Nou Mas Ed .
Dan ben je echt een gelukkig en tevreden mens.
Je weet wie je bent en "verloochen "ook niet je ("ethnische" Emoticon: Wink afkomst.
Das is hartstikke goed.Zo hoort het ook.

Ik kijk ook wel in diverse indische sites , ik zie nog steeds dat er mensen rondlopen die het nog steeds "niet weten".Zelfs de derde generatie.
En nog met vragen zitten zoals , ben ik nederlander , of ben ik indisch (cq Indo Europeaan) of ben ik indonesier ?.
Ik vind het jammer voor hun dat er nog zoveel vragen zijn .
Waarom gaan ze (hun knappe koppen) niet samen gaan onderzoeken en bespreken ?

Terug naar de achternamen(familienaam) van de Indonesiers .
Bij de nederlanders , indische mensen en evt vreemde oosterlingen is de familienaam of familiebanden makelijk te achterhalen.
Maar bij de indonesiers is het het moeilijker
Vaak is het na 2 generaties al moeilijk te achterhalen.
Voorbeeld : A heeft 2 zonen B en C.
1. B bin A , 2. C bin A
B heeft 1 zoon => D bin B , C heeft 1 zoon => E bin C
Je ziet het na 2 generatie is er geen aanknopingspunt meer tussen D en E.
Wat gebeurt er dan als B en C een paar kinderen hebben en ook met meisjes erbij ?Na 2 generaties is het bijna niet meer te achterhalen.
En wat als ze gaan verhuizen naar andere steden of eilanden ?
En wanneer hebben de burgerlijkestand voor indonesiers ingevoerd ?

Terwijl een europeaan zal dezelfde achternaam hebben, Namelijk D.A en E.A
Bij voorname mensen is het makelijker vooral als je in een paleis woont , en ondanks dat ze een Allias hebben kan je de familieband wel reconstrueren.Uiteraard praat ik over de hoofdtak en van de officiele erkende kinderen.
Daarom is het moeilijk voor gewone indonesiers om hun bloedlijn of stamboom te kunnen reconstrueren , want ze hebben niet de burgerlijkestand zoals de europeanen.
(zelfs de nederlanders hebben hun familienamen ongeveer tussen1790-1810 ingevoerd.)
Zelfs nu zie je ook nog indonesiers die alleen een voornaam hebben , en dat hun kinderen ook diverse namen hebben.
groetjes



Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/


You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.



76,159,881 topic views - 234,316 posts - 13,692 topics - 25,213 members - last post @ 19-10-2019 08:24 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,610,691 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com