indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Inwoners van Jakarta hebben niet positief gereageerd op het nieuws van het Bureau van Voedsel en Drugs te Jakarta (BB-POM) dat formaline in voedsel zoals tahu, noedels en gezouten vis is toegevoegd om het langer vers te houden.
De dagen na de bekendmaking van het hoge gehalte lijk - bewaarmiddel in dergelijk voedsel, zagen tahu verkopers een daling in hun verkoop en restaurants constateerden dat de klanten gebakken tahu en noedels vermeden.

''Aanvankelijk wist ik niet waarom de mensen mijn tahu niet meer kochten. Werkelijk, ik verkoop geen tahu met formaline'', vertelde een tahu verkoper bij Lama Kebayoran, de traditionele markt in Zuid Jakarta aan de Jakarta Post afgelopen donderdag.
Ondanks de verzekering van de BB-POM dat de waarschuwing niet geldt voor alle tahu, noedels en gezouten vissen die op traditionele markten en in supermarkten verkocht wordt, vermijden de mensen voedsel met chemische toevoegingen na het bericht over de hoge inhoud van formaline in meer dan de helft van de steekproeven die in Jakarta en Banten tussen november en december werden genomen.

"Bijna alle handelaren op de traditionele markten van Bogor verkopen gezouten vissen die met formaline zijn behandeld", zei hoofd van het Agentschap Landbouwindustrie en Visserij te Bogor Robert Hasibuan, opmerkend dat minstens 20 steekproeven van de gezouten vissen op de markt positief op formaline testten.
Hij heeft handelaren opdracht gegeven op te houden met het verkopen van met formaline behandelde vissen en het weigeren van producten van leveranciers die formaline gebruiken.
Huzna Zahir, een stafmedewerkster van de Indonesische Stichting van de Consument (YLKI) - die dezelfde kwestie een decennium geleden blootstelde - beschuldigde BB-POM van het veroorzaken van verwarring door duidelijkere informatie niet te verstrekken.

"Zij zeggen tahu, maar welke soort? Er is Chinese tahu, tahu Š la Sumedang en tahu Bandung, en ik weet van producenten dat de laatste twee normaal gesproken niet met formaline zijn behandeld," zo zegt ze.
De Vereniging van de Indonesische IndustrieŽn van Voedsel en Dranken (GAPMMI) zei dat kleinschalige industrieŽn onder de niet-specifieke nieuwsrapporten leden.
''Ik weet zeker dat slechts enkelen formaline gebruiken, toch nemen alle 950,000 kleine - en middelklein - schalige voedsel producenten, die voor 70% van de landelijke voedselbehoeften verwerkt, de schuld op zich", zoals voorzitter Thomas Darmawan woensdag verklaarde.

Formaline is een chemisch product dat uitgebreid in meststof, triplex, industrieel fungicide en als conserveermiddel in mortuaria en medische laboratoria wordt gebruikt. Zijn gebruik hier om het bederf en schimmelen van voedsel te vertragen is toe te schrijven aan zijn lage prijs en beschikbaarheid.
Formaline kan neuro degeneratieve gevolgen, hoofdpijnen, misselijkheid, depressie, uitbarstingen en het verlies van zicht tot gevolg hebben.
Zonder laboratorium test, volgens Huzna, was het moeilijk op voorhand te zeggen of de producten die met formaline waren behandeld veilig waren om te eten.

Afzonderlijk, voorzitter direkteur Prabowo Soenirman van PD Pasar Jaya zei tegen comissarissen van traditionele markten in de stad uit te kijken voor formaline houdend voedsel in hun markten.
''Momenteel wachten wij op de hulp van ambtenaren van BB-POM zodat wij het verschil kunnen aanstippen", zei hij.

De Frans-gebaseerde Carrefour collectieve zaken van IndonesiŽ directeur
Irawan D Kadarman zei dat, als ťťn van de grootste kleinhandelskettingen in de stad, hij niet zou aarzelen alle contracten te verbreken met leveranciers die formaline-behandeld voedsel aanbieden.
''Wij hebben ieder van onze leveranciers om een geschreven waarborg gevraagd dat hun producten van onwettige substanties vrij zijn, als wij ontdekken dat zij dat niet zijn, dan stoppen wij natuurlijk de handel met hen''.

(bron: The Jakarta Post)

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Zou het dan de reden zijn waarom ze vaak jonger uitzien dan hun leeftijd in hun KTP ? .
Veel obat pengawet binnengekregen ?

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Jantje
User
spacer line

Hi Jan,

Dit laat weer eens zien hoe er hier met voedingswaar geknoeid wordt. En is nog maar het topje van de ijsberg. Je zou het ook een poging tot genocide kunnen noemen. Het wordt tijd dat daar eens meer aandacht aan besteed wordt. Hoewel... het merendeel weet toch niet waar het over gaat en lacht je uit als je er voor waarschuwd. Net als met de plu burung Emoticon: Shiny

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

Dit is inderdaad zeer serieus als dit klopt! In hetzelfde bericht staat dat 95% van alle tahu en noodles die in Yogya op de pasar worden verkocht formaline bevat!!

Formaline is een zeer giftige stof die tot ernstige zenuwafwijkingen en invaliditeit kan leiden. Ik vind het persoonlijk een grof schandaal om mensen doelbewust voor een paar extra centen winst te vergiftigen, en de politie en Ministerie van Volksgezondheid knepen tot nu toe een oogje dicht, waarschijnlijk zagen zij ook alleen maar ff rupiah-tekens.

Misschien zou het minder hypocriet zijn om alle religies te verbieden in dat land en een staatsgodsdienst te maken, met Dagobert Duck als oppergod en maar 1 gebod: Hoe kan je zoveel mogelijk geld verdienen over de ruggen van andere mensen heen?

Wat mij betreft wordt het nu eindelijk eens dringend tijd om Indonesie onder een soort van tijdelijke curatele van de VN te stellen, zodat de verrotte politieke en maatschappelijke structuren effectief kunnen worden aangepakt. Dit is toch om te huilen, deze situatie.

Gracias. Sama sama

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 30-12-2005 19:20 kiwimave wrote:

Wat mij betreft wordt het nu eindelijk eens dringend tijd om Indonesie onder een soort van tijdelijke curatele van de VN te stellen, zodat de verrotte politieke en maatschappelijke structuren effectief kunnen worden aangepakt. Dit is toch om te huilen, deze situatie.

.
V.w.b jou komentaar , ya het is ook om te huilen. Jammer genoeg is het waar , nu hangt het af van de consument.Willen ze het verder vreten of willen ze het niet

Aan de andere kant is jou komentaar ook lachwekkend .
Als je ook ziet het hoe hier in hollandia (en de westerse landen) ook gerommeld wordt met de voedingsmiddelen (vlees , kip etc etc ).
Als jullie in de zgn beschaafde landen het niet kunnen oplossen met jullie eerlijke politie, justitie en politicies hoe kunnen jullie dan verwachten dat het ook snel geregeld kan worden in "achterlijke" landen.
Denk je dat de VN het kan oplossen.?
Of zullen we Kimiwave sturen om het even te klaren ?

Jantje
User
spacer line

Om Sid weerspiegelt weer eens met een typisch javaanse reaktie precies de volksmentaliteit:
Hij lacht en bagatelliseert een serieuze bedreiging van de volksgezondheid.
zwakt de ernst van het onderwerp weer eens af door te zeggen dat er in het westen ook gerommeld wordt met voedsel.

Ja, er wordt in het westen ook gerotzooid. Echter de schaal waarop staat in geen vergelijking met Indo.
Kwaliteits eisen zijn streng, men voelt de adem van de keuringsdienst in de nek en er zijn sancties.

In dit achterlijke land slikt men alles. Dat weet de producent en kan aanrotzooien wat hij wil. Sancties en pakkans zijn gering.

Of de consument het wil vreten of niet? De consument heeft geen keus. Hij heeft geen geld, kwaliteitsbesef en/of geen zin. Dit laatste door gebrekkige voorlichting.

Blijven lachen hoor Sid, vanuit de beschaving. Laat ze maar kreperen! Emoticon: Yes!

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 31-12-2005 05:12 Jantje wrote:
Om Sid weerspiegelt weer eens met een typisch javaanse reaktie precies de volksmentaliteit:
Hij lacht en bagatelliseert een serieuze bedreiging van de volksgezondheid.
zwakt de ernst van het onderwerp weer eens af door te zeggen dat er in het westen ook gerommeld wordt met voedsel.

Hi Yance, is toch leuk die Ome Sid dr bij, anders moet je weer helemaal gaan uitleggen hoe de mensen hiero zijn in het dagelijkse gebruik, daarom heeft Yerun Ome Sid als levendig voorbeeld ingehuurd, dat scheelt meters. Tis wel te dol eigenlijk, die man verblijft al 35 jaar in NL en nog zo op en top Indonesisch, gaan uitleggen hoe het is daaro. Kijk ik uit het raam dan zie ik iets heel anders dan er zich in zijn sprookjes afspeelt. Wat heb zo een man nou in NL te zoeken, hij zou terug naar Indo moeten komen, iemand van zijn kaliber kan hier op ze sandal jepit hel ver komen, in de poletiek bijvoorbeeld. En dan nog totaal niet corrupt, die zijn hier allang uitgestorven. Om Sid for President Emoticon: I love it

Ik heb het al een tijdje geleden hiero over het gifgebruik gehad, bij de jamu, ook al zo een gifhandel. Vergeet de Borax en de Rhodamin B, een rood kleurmiddel voor textiel niet. De ellende is dat het niet mag, maar echt wettelijk verboden is het niet, want je ken die bende gewoon overal kopen. Als ze je betrappen op het roken van een pretsigaretje ga je voor jaren de boei in, maar het hele volk vergiftigen.....wat dat betreft heeft die Sid het wel bekeken in NL, lekker veilig het eten daaro. Ik vraag me af of ik 2006 wel haal. Emoticon: Confused

Gruces

Lon

spacer line  

Het is algemeen bekend,dat in Indonesie gerootzooid wordt in de voedingswaar.
Er zijn producten die eigenlijk niet op de markt gebracht mogen worden ,maar door omkoperij van ambtenaren en laboratoriums rapporten enigzins te wijzigen komen ze er toch.
Veelal zijn dit kleurstoffen en andere chemische middelen,die invloed en bijwerkingen hebben op het menselijk gestel.
Volgens de nederlandse consumentenbond en waar zullen er in 2006 ook producten uit Indonesie verboden worden.
Ikan terie is al een hele tijd moeilijk te krijgen,dat zit namelijk in het verwerkings process van die kleine beesten,
Ze worden daar gevangen,en gedroogd met zout en conserverings middel gewoon aan het strand op een stuk tiker of terpal ( bouwplastic ).
en juist die conserverings middel bevatten vaak een te hoge concentratie aan stoffen die enorm schadelijk zijn.
Kreatendeng ( de Variant van INDONESISCHE RED BULL) is hier verboden omdat de concentratie van coffiene veel en veel te hoog was.
Kreatendeng is populair bij de vrachtwagens chauffeurs die gewoon 18 uur overeind blijven als een hun container en andere waar moeten afleveren.
Want zelfs daar is de noodklok time is money.
Om SID for President is wat te voorbarig een plaatsje in VN zou meer op zijn plaatst zijn ter vervanging van Om ruud maar handjes thuis yah OM ...........

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Zeg zeg zeg , we gaan geen hetze organiseren.
En die pak Jan en Londi , kijkt het lijkt wel 2 tangan diatas perut *
Zie je wel er is een geheime poros(as) Semarang-Solo.
Bij dese is het bewezen.

He Lon , moet ik echt gaan onderhandelen met Yerun over de % ?

groetjes

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Het is niet alleen een kwestie van veel geld verdienen over de ruggen van anderen heen, maar deze praktijken komen naar mijns inzien ook voort uit gemakzucht en luiheid. Toen ik voor het eerst naar ons favoriete landje ging had ik wonderschone visioenen hoe zalig je er zou kunnen eten. In mijn thuisland had ik wel eens bij Indonesische mensen thuis gegeten: voor de verjaardag van mijn kameraad was moeders heel lief uren in de keuken in de weer geweest, ja, de dagen ervoor zelfs al. Ik was pedas eten niet gewend en mij werd aangewezen welke gerechten ik zonder bezwaar tot mij kon nemen. Toch zat ik, toen het feestmaal uiteindelijk opgediend was, te snotteren en de tranen biggelden langs mijn wangen, zo scherp gekruid waren de gerechten die ik naast mijn bergje rijst had geschept. Maar ik kan me nog herinneren dat haar sayur lodeh van grote klasse was.

Maar voor het eerst in IndonesiŽ aangekomen merkte ik maar weinig van deze verfijnde eetcultuur. De meeste mensen leken zelf niet meer te koken, maar aten wat er zoal langs de weg aangeboden werd. Men maakte zelf geen mie goreng, maar gooide slechts wat kokend water over de Indomie. Echte rijsttafel zoals wij die in Nederland kennen was totaal onbekend. Later ontdekte ik dat die uitsluitend in dure hotels voor de toerist werd samengesteld. Wel was er iets wat er op leek: masakan Padang. Ik heb het geprobeerd maar ik vond het niet fris, naast het feit dat ik het niet door mijn keel kon krijgen van de pepers. De niet aangeraakte schaaltjes gingen tot mijn stomme verbazing weer retour achter de vitrine; het stond zo stijf van de specerijen dat het dagen buiten de koelkast goed scheen te blijven. Dus het is ook een conserveermiddel. In kruidnagelen schijnt een klein percentage arsenicum te zitten. En als een vlieg op de rendang ging zitten snoepen viel ie van de pepers na een paar seconden flauw.

Ik had al gauw door dat de enige plek in menig kota waar men nog redelijk vers eten kon krijgen de Chinees was. Vaak kon je zien hoe die uitsluitend verse ingrediŽnten in zijn gloeiend hete wok gooide.
Nooit overwogen mas Lon om je eigen eten te koken? Natuurlijk is het uit eten daaro gezellig, goedkoop en lekker makkelijk, maar ik zou als recht geaarde macrobioot mijn eigen potje nasi (merah) gaan koken. Eten is een eerste levensbehoefte, dat mag niet vergeten worden.

Mazzel, Jan

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 31-12-2005 10:17 sidia wrote:

He Lon , moet ik echt gaan onderhandelen met Yerun over de % ?
groetjes

Nou Om Sid,

Ik denk dat je beter voor President kunt gaan, net als toen de Ayatollah Khomeiny uit Frankrijk terug naar Iran kwam om daar de boel te reorganiseren kom jij terug uit Mokum met een sapu bersi (stofzuiger?) Die SBY verban je naar California of zo. Kalla blijkt gewoon VP want die is wel uitgenasjt.

Hoef je niet meer over persen te klagen, ik las vanochtend dat de 'dana taktis' van de Pres. 2 milyar per maand is, kan je wel wat litertjes bensin van kopen. Meisjes bestellen ook, doen het trouwens voor niets, als je het goed aanpakt. Even de autobiografie van Soekarno door Cindy Adams onder je kussen.
Die Cindy wilde trouwens niet met Soek neuken, ze vond hem te oud, wat zal ie zich beledigd hebben gevoeld. Emoticon: Angry

Gruces

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

Jongens wel ff vriendelijk blijven tegen elkaar, en niet persoonlijk worden.

Ik constateer als ik ook maar iets negatiefs zeg over Indo dat er direct een aantal mensen replyen zo van ®in Nederland is het minstens even erg, maar je ziet het niet®. Ook Nederland heeft zijn ®voedselschandalen® maar geloof me die vallen in het niet bij wat er in Indo gebeurt. Ik zou nog liever iedere dag Campylobacter-kip eten dan dat ik 1x zoīn formalinehap naar binnen werk.

Wat mijn punt is: in NL wordt er wel eens een (weinig schadelijke) bacterie gevonden ONDANKS strenge voedselcontroles, maar in Indonesie vergiftigt men DOELBEWUST, om een aantal extra roepies te verdienen, hele mensenmassaīs (men weet hoe schadelijk het is). Het eenmalig eten van een forse dosis formaline kan al onherstelbare hersen- en zenuwschade geven. En wie zegt dat er niet per ongeluk 0,00001% maar 0,001% oftewel een honderd keer zo hoge dosis zit in de noodles bij de warung om de hoek??

Een aantal jaren geleden had je een soortgelijke ®volksverontwaardiging®. Toen drong het namelijk tot de gemiddelde Indonesische man door hoe schadelijk loodhoudende benzine is voor de intelligentie-ontwikkeling van het kind. Er is al veel eerder een duidelijk verband omschreven tussen het jarenlang inademen van loodhoudende benzinedampen en een verlaagd IQ op volwassen leeftijd. Misschien wel eens interessant om een studie te houden waarbij je een groep jong volwassenen in Jakarta vergelijkt met een groep jong volwassenen op de kampong. Met waarschijnlijk schrikbarende resultaten. En de verkoop van loodhoudende benzine gaat nog steeds door!

Hadden de Indonesiers het echt zo slecht onder het Nederlandse juk? Ik betwijfel of ze er nu beter aan zijn, en dat meen ik serieus.

Gracias. Sama sama

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Jan,

Ik heb weleens beweerd, toen ik nog op Indofora 'mocht' schrijven dat de gemiddelde Indonesische vrouw niet kan koken, de pleuris brak uit. Ik blijf nog bij die bewering. Indonesiers eten vaak ook slecht, alles wordt gebakken in veel olie. Als je soms in die wajan kijkt bij iemand die gorengan verkoopt ziet die zwart als teer. Lekker aan de kant van de weg halen, of bij een venter die langskomt, moet goedkoop zijn natuurlijk. is goedkoper dan zelf koken. Ik heb hier wel dames gehad die voor me kookten. Of ze kookten zoveel dat de hele kampung ervan kon eten, dat gebeurde dus ook, kostte goudgeld. Een ander zette het eten altijd boven op de koelkast, 's middags nog even opwarmen, en de volgende dag wegdonderen want bedorven. De koelkast was volgens haar om es te maken en blikken en zo in te bewaren.

Ik ben een groot liefhebber van makanan Padang, heb ook niet zo een last dat het te pedis is. Maar ik kom alleen bij betrouwbare adressen, ik ben daar zeer kritisch op. Ze moeten een dusdanige omzet hebben dat ze 's avonds (bijna) leeg zijn. Padangers zullen niet zo gauw met eten knoeien.Hier in de buurt heb ik ook allerlei adresjes, armeluis eten, 2000 - 3000 Rp voor een porsi. Vaak heel erg lekker en simpel, gisteren nog sayur lodeh van rebung gegeten, nou dat is een partijtje lekker (rebung zijn jonge bamboescheuten) Ik ben half vegetarisch, niet uit prinxcipe maar omdat ik dat gezonder acht. Thuis koken, soms makaroni met peperdure oude Edammer kaas of patat bakken van "dure" aardappelen, zit zelfs een stikkertje op.

On 31-12-2005 10:45 kiwimave wrote:
Jongens wel ff vriendelijk blijven tegen elkaar, en niet persoonlijk worden. Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

Hadden de Indonesiers het echt zo slecht onder het Nederlandse juk? Ik betwijfel of ze er nu beter aan zijn, en dat meen ik serieus.

De Wong Cilik, de gewone man heeft het nooit goed gehad in Indonesia, zijn beste periode was onder Suharto 1975 - 1995, die tijd komt nooit meer terug.

Gruces

Lon

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 31-12-2005 10:45 kiwimave wrote:

Jongens wel ff vriendelijk blijven tegen elkaar, en niet persoonlijk worden.

Ik constateer als ik ook maar iets negatiefs zeg over Indo dat er direct een aantal mensen replyen zo van ®in Nederland is het minstens even erg, maar je ziet het niet®.

Hai Kiw , een afkort. van Kiwi.(mave)

Dat noem ik een persoonlijke benadering .Moet kunnen.
Kan je ook ag en toe lachen.Hoeft je niet naar zo'n kusrsus te gaan en goud geld betalen. Hier is het gratis.

Over de mensen die replyen , nou dat moet je maar voor lief nemen , dat is de risico als je iets schrijf en zeer zeker als het negatief is.
Trouwens tussen iets negatief constateren en negatief reageren is er ook een verschil.

Als ik persoonlijk naar mijzelf kijk , ik ga pas reageren als ik "vind " dat te eenzijdig gaat worden , en vaak neem ik voorbeelden in hollandia om het te gebruiken als een spiegel.
En ik lach veel omdat ik ook veel gaat relativeren .
groetjes

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 31-12-2005 10:35 dangdude03 wrote:

Maar voor het eerst in IndonesiŽ aangekomen merkte ik maar weinig van deze verfijnde eetcultuur. De meeste mensen leken zelf niet meer te koken, maar aten wat er zoal langs de weg aangeboden werd.

Echte rijsttafel zoals wij die in Nederland kennen was totaal onbekend. Later ontdekte ik dat die uitsluitend in dure hotels voor de toerist werd samengesteld.

Dat kan echt kloppen , zelfs in grote en vaak te dure dure restaurants krijg je ook geen goed eten.Vaak is het nep.
Het is ook een grootverschil als je bij mensen kom eten waar de moeder/vrouw zelf gaat / kan koken.
Je heb zelfs de mogelijke oorzaak gegeven , men kan niet meer koken.
Vrouwen die goed kunnen koken zijn vaak oudere vrouwen .
In Indonesia heb je vroeger de S.K.P. (Sekolah Kepandaaian Puteri., zoiets zoals de Oude Hollandse Huishoudschool.Of ze hebben weer van hun moeder geleerd.
Daar worden de meisjes opgeleid en klaargestoomd voor het(huwelijks)leven.
Tegenwoordig leren ze weinig , de kinderen kunnen bij wijze van spreken niet eens water koken.

In de "moderne"indonesia gaan die meisjes verder studeren en als ze goed gehuwd zijn (met een rijke man) hebben ze baboe masak.
De PRT masak komen vaak ook als ongeschoolde(drop out) meisjes uit een dorp.
Dus moeten ze het vak gaan leren van de nyonya, maar als de nyonya niet eens water kan zetten , dan kan je de uitkomst al voorspellen.
Of ze gaan verder studeren en worden geleerde dame , of succesvolle onderneemster et etc en hebben geen tijd meer om urenlang in de keuken te gaan spelen.

De zogenaamde rijsttafel is ook nep creatie van de nederlanders .
De meeste indonesiers die nooit naar buitenland(o.a nederland) gaan en nooit naar een 5* hotels gaan kennen de rijsttafel ook niet.

Een Indonesier zal in de meeste gevallen ook geen rijsttafel nemen, maar hun menu zelf samen stellen.
Dit is gewoon een achtergrondinformatie.Ik mkan natuurlijk mis hebben.
groetjes

acufjo
User
User icon of acufjo
spacer line

Behalve de formaline zijn er nog veel meer voorbeelden van slechte milieubewustzijn van de Indonesiers.

Batterijen worden weggegooid in de sawahs waarbij zware metalen als kwik en cadmium fijn de bodem in lekt. Ook wordt plastic op grote schaal verbrand waarbij dioxine vrijkomt. De WHO erkend dat het bij miljoenen Indonesiers het leven bekort en nog eens bij nog eens bij miljoenen slechte gezonheid of (genetische) afwijkingen. Hoe groot de schade precies is is niet goed bekend, maar deze kan wel eens heel groot zijn. Dan heb ik het nog niet over de kretek sigaretten, die 80 % van de mannen rookt die heel hoge concentraties van teer en nicotine bevat, en de kankerverwekkende stoffen die ontstaan bij het eindeloos gebruiken van olie om te bakken.

Dat van de formaline in de tahu, noodles en vis wist ik niet, dacht juist gezond te eten door juist dit te eten.

Het is misschien goed er niet teveel bij stil te staan, je moet toch ergens aan dood gaan.

Agung
User
User icon of Agung
spacer line

Klopt, ze dumpen alles op plekken waar het echt niet thuishoort.

Zelf heb ik een keer kunnen voorkomen dat de restanten teer, die overgebleven waren van het aanleggen van een weg, in de bananenbomentuin van mijn familie werd gedumpt. Het halve dorp was boos op mij, want dat was toch helemaal geen probleem....

Iets anders dat mij verbaast is de Djarum cappuccino waar overal reclame voor gemaakt wordt. Zeg maar koffie met tabak en dus ook de slechte eigenschappen van tabak. Dat hun wordt toegestaan om een dergelijk nieuw product op de markt te zetten waarvan overduidelijk is dat het de volksgezondheid bedreigt is een schande.

Jantje
User
spacer line

On 04-01-2006 11:52 Agung wrote:
Klopt, ze dumpen alles op plekken waar het echt niet thuishoort.

Zelf heb ik een keer kunnen voorkomen dat de restanten teer, die overgebleven waren van het aanleggen van een weg, in de bananenbomentuin van mijn familie werd gedumpt. Het halve dorp was boos op mij, want dat was toch helemaal geen probleem....

Hi Agung,

Dat heb je verkeert aangepakt. Met dat spul hadden ze mooi de gaten in andere wegdekken kunnen repareren. Een half dorp boos is geen probleem. Gewoon je muil opentrekken en laten zien wie de baas is Emoticon: Yes!

Agung
User
User icon of Agung
spacer line

Hi Jantje,
't was de vervuilde troep die over was en voor vrijwel niets meer geschikt was. Waar 't uiteindelijk gebleven is weet ik niet. Verbrand waarschijnlijk. Ik was allang blij dat 't niet in de tuin belandde.

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Als ze 'slechte tabak' in de Derde Wereld dumpen waarom niet 'slechte soya', in het westen is het toch alleen 'veevoer' !!!

'Ahu kura ahia, mansia nia'

Jantje
User
spacer line

On 04-01-2006 17:20 AnisJ wrote:
Als ze slechte tabak in de Derde Wereld dumpen waarom niet slechte soya, in het westen is het toch alleen veevoer !!!

In het westen zijn er strenge kwaliteitscontroles. En als de consument hier de lucht van krijgt, gaan er weer slagers op/aan de fles. Emoticon: Yeah right!

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Jantje
User
spacer line

Je Zus, Het tast zelfs het verfwerk aan. Of is er gemorst met afbijtmiddel Emoticon: Confused

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

On 04-01-2006 13:24 Agung wrote:
Hi Jantje,
t was de vervuilde troep die over was en voor vrijwel niets meer geschikt was. Waar t uiteindelijk gebleven is weet ik niet. Verbrand waarschijnlijk. Ik was allang blij dat t niet in de tuin belandde.

Heb je al bij de buren gekeken? Emoticon: Wink

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

A trader of popular Tahu Sumedang in Kedoya, West Jakarta, places a notice on his cart that declares that formaldehyde has never been used in the production of his tofu since his business started in 1971.
( Dit bijschrift is toch totaal overbodig? De klant kan toch in ťťn oogopslag zien dat deze snacks - ťn hun toko - door een ringetje te halen zijn?) Emoticon: Laugh out loud

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

68,293,850 topic views - 230,457 posts - 13,656 topics - 20,402 members - last post @ 18-02-2019 03:43 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

113,669,265 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com