indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

open new topic | reply to this topic | newest topics | active topics | login
londoh
User
User icon of londoh
spacer line

= moderator edit: verwijderd op verzoek =

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Korte reaksi(moet even inkopen doen), anders zijn de aanbiedingen al weg.

De Vrije verkiezingen : Ya het is "vrij" in de zin dat de stamhoofden (vertegenwoordiger vd stam) hebben voor indonesia gekozen.
Het is demokrasi. , en de blandas (vooral de stuiptrekkende ex kolonialen) staan nu nog te mokken , want het gebeurt niet op hun manier , de zogenaamde nederlandse democratie.

Ajojoooleeee , dat is lachen.
Sidia tertawa terkikik kikik , niet ter-bahak2.
(ter-kikik2 = schijnheilig giegellen, ter-bahak2 = de "pleuris "lachen)
groetjes

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Haastige spoed is niet hoed.

De verkiezingen werden onder auspicien van de VN georganiseerd. Alle tegenstanders waren door de Indonesiers geintimideerd of over de kling gejaagd. Vanaf dat moment tot heden zijn er 100.000'en Papua's vermoord door ABRI/TNI. Je weet toch hoe die Javanen zijn, die kijken vreselijk neer op Papua's vnl door de huidskleur, en dat z geen rijst eten, want dat is voor die mukrats (papuascheldwoord voor Javanen - muka rata = platkop) het summum van beschaving.

Vertel eens iets over die koopjes in plaats van je met geschiedenis bezig te houden, dat is niets voor Indonesiers, hebben geen besef van fakta, liever fiksi

Gruces

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Ben net terug van de inkopen.
Het perdom, druk , druk druk.
Wat een luxe seh , karrenvolle boodchapen , dat wordt vreten op aarde.

Seh Lon , is dat Sejarah Indonesia a'la Australia geschreven door een "bule "kanguru wel de moeite waard ?.
Kijk over data's kan men niet veel subatten , die staan vast.
Maar de interpretasi , dat kan bekeken worden vanuit een blanke bril .
Zonde van het geld , bijna 10 dolari , liever in zo'n tromol in een mesjid of een gereja in doen , komt je tenminste in de hemel.

Ik moet echt gaan lachen (ter pingkal2) als ik leest hoe de westerlingen praten over het principe van democratie.
De meeste van de Papuas die niet nog lang in aanraking zijn met de belandas (rondom de steden en kusten) leven nog in de stenen tijdperk.
Ze leven vaak in isolatie van elkaar , kennen elkaar niet ,hebben andere manier van leven (daar heb je ook tientallen , wat ? , honderden talen).
Er kan oorlog gevoerd worden omdat er ruzie was ovewr een kip of varken.
Of dat een vrouw van dorp A gekidnapt wordt door dorp B.

Ik herriner nog de (toen) sterke verhaaltjes van een vriend van mij , hoe ze de dorpshoofden hebben "gemotiveerd " om voor Indonesia te gaan stemmen.
Zoiets met geschenken zoals een paar babi 's , en al die mooie dingen van de 20ste eeuw.
Logisch dat de dorpshoofden, althans de meesten dan , die gaan masaal voor Indonesia.(IRIAN : = Ikut Indonesia Anti Nederland).
Dus als de meeste vertegenwoordigers van het volk Papua (die op dat moment niet bestaat)gekozen hebben voor Indonesia , dan is de verkiezingen wel rechtsgeldig.

En die stomme (pardonmie) politicus in den haag praten over democratie a 'la westers , One man , One Vote.
Dat is lachen.
Ini adalah fakta (dit zijn feiten).Kan je altijd navragen.

groetjes

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

Hey Lon

Toevallig kocht ik dat boek van Ricklefs ooit bij de slegte voor 11,90 euri enige maanden geleden
Zou het ook graag willen hebben in het Indonesisch, goed voor de taalbeheersing.

Overigens, ondanks andere berichten zijn er heel veel mensen - dat zijn dus indonesiers en geen indische polderindo's oid - die suharto een goed president vonden. Ondanks de moorden in 1965 etc etc...
Tja dat soort zaken vergeet men daar maar vlug..
Volgens hen was hij niet de corruptor maar de saudara (Tommy)om zich heen.

Hij was de Javaanse autoritaire susuhunan (?), met (mystieke)uitstraling en daar vallen veel indonesiers op. Men kijkt tegen zo iemand op en men buigt heel diep.

Ed

Sweet young thing

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

Ik moet echt gaan lachen (ter pingkal2) als ik leest hoe de westerlingen praten over het principe van democratie.

Overigens, over papua, weet ik niet veel van. maar was het ook niet zo dat er voor die verkiezingen opeens veel mensen uit andere eilanden (java) daar naar toe immigreerden om de stemming te beinvloeen?

Ed

Sweet young thing

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 23-12-2005 17:40 maseddi wrote:

Overigens, ondanks andere berichten zijn er heel veel mensen - dat zijn dus indonesiers en geen indische polderindos oid - die suharto een goed president vonden. Ondanks de moorden in 1965 etc etc...

Tja dat soort zaken vergeet men daar maar vlug..
Volgens hen was hij niet de corruptor maar de saudara (Tommy)om zich heen.

Hij was de Javaanse autoritaire susuhunan (?), met (mystieke)uitstraling en daar vallen veel indonesiers op. Men kijkt tegen zo iemand op en men buigt heel diep.

De berichten kloppen wel DUS niet , want je kan niet de kop in de pasir(zand) steken om klakeloos te zeggen dat hij een goede president was.
Misschien in het begin , zoals zijn voorganger.
Maar daarna is hij afgedwaald van het volk .
Dus er zijn weinig indonesiers die hem als een goede president vinden , behalve zijn eigen "fans " .

Over de komunisten kwestie , dat is een andere verhaal.
Als je niet zelf hebt meegemaakt , dan weet je ook niet hoe erg het is .
Het is een tragedie geweest , en niemand kan het vergeten.

De generatie indonesiers(studenten) die opgestaan zijn tegen soekarno zijn later op zijn minst niet te spreken over soeharto.
Vooral de activisten die later ook hun plaats hebben gevonden in het ambtenarij en leger .Alleen hun aantal en strekte is niet zo groot .
Maar hun rol is zo goed als uitgespeeld.

Over politicus / leiders heb je altijd voor en tegen.
Er zijn ook mythes verspreid , alleen de goedgelovigen en de gewone volk geloven zulke mythes.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 23-12-2005 16:52 sidia wrote:
Ben net terug van de inkopen.
Seh Lon , is dat Sejarah Indonesia ala Australia geschreven door een "bule "kanguru wel de moeite waard ?.

Ik kan het lezen, dus is het in een bahasa geschreven die ook door de gewone Indonesier te begrijpen valt Emoticon: Nice

Dus als de meeste vertegenwoordigers van het volk Papua (die op dat moment niet bestaat)gekozen hebben voor Indonesia , dan is de verkiezingen wel rechtsgeldig.

Wat is dit voor graaskal ? Door de bezetter (Java) zijn er uit een volk van 1 miljoen mensen (waar er inmiddels maar de helft van over is) 1022 mensen uitgezocht om voor die bezetter te kiezen ? Geweer in de rug. Zoals je de Papua's als primitieve mensen afschilderd vind ik trouwens typerend, Arrogant Javaans het supervolk dat een hele archipel om zeep heeft geholpen, uitverkocht. Als je op andere eilanden komt zijn de Javaanse kolonies meteen te herkennen:aan de vullishopen.

Gruces

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 23-12-2005 17:49 maseddi wrote:

...

maar was het ook niet zo dat er voor die verkiezingen opeens veel mensen uit andere eilanden (java) daar naar toe immigreerden om de stemming te beinvloeen?

Het is niet zo .
Pas toen Irian officieel Indonesisch werd , komen er migranten uit alle delen van Indonesia om west irian te gaan helpen ontwikkelen.
(te vergelijken migranten uit randstad amsterdam die naar drenthe gaat migreren)
Want de pro Nederlandse Papuas zijn met de nederlanders mee gegaan.
Dus er is zo goed als een vacuum , de weinige ontwikkelde Papuas zijn weg.

Uiteraard later werd het als een bedreiging gezien door de papuas dat de migranten hun hebben "verdreven" .
Jakarta probeerde toen Papua te gaan ontwikkelen , maar het is een moeizame geschiedenis geworden.
Want er is ook nog de roep van (vaak blanke )culturele antropologen die de cultuur (stenen tijdperk situatie) van de bevolking willen beschermen.
Kan me nog heugen dat verhaaltje van een amerikaanse loogje die ging trouwen met zo'n dorps hoofd om aan haar onderzoek gegevens te kunnen komen.

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

De berichten kloppen wel DUS niet

ik keek dus effe naar:
http://www.londoh.com/verh_over_soeharto.htm

Vergeten, doe je iets niet, maar je kunt je wel schamen voor de daden die je in het verleden hebt begaan, of je kop daarvoor in het zand steken, of vlug overgaan naar een ander onderwerp.

1965 was een tragedie, gezien het aantal doden hebben zelfs de Ollanders dat in 350 jaar niet gepresteerd.

Ed

Sweet young thing

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 23-12-2005 18:25 londoh wrote:

...

Wat is dit voor graaskal ? Door de bezetter (Java) zijn er uit een volk van 1 miljoen mensen (waar er inmiddels maar de helft van over is) 1022 mensen uitgezocht om voor die bezetter te kiezen ? Geweer in de rug. Zoals je de Papuas als primitieve mensen afschilderd vind ik trouwens typerend, Arrogant Javaans

Lon ik heb verteld over die vriend van me , hij zat toen in een speciale , zeg maar task force .
Hij vertelde toen zappige verhaaltjes , en op dat moment beschouwd ik het als "sterke verhaaltjes ".
Maar later (tig jaren later) zeg ik , hee , het klopt wel wat die vriend vertelde.

Ik heb geen waarde oordeel gegeven dat ze primitief zijn , korrektione bij dese !!.
Ik heb alleen de foto 's en verhalen gelezen in de kranten in midden jaren 60.
Ik dacht dat er ook foto 's zijn in een andere topic over de mooie vrouwen uit indonesia.
Daar zie je ook foto 's van irianse vrouwen, ik kan ook nog heugen een foto van een papuanse man met een BIC balpen op zijn gok.
(eigenlijk is het goede reclame voor BiC geweest.)
Ik heb een buurman (de vader van iemand waar ik soms meepraat) , hij zat in een speciale afdeling van de Kodam (komando daerah militer) , hij heeft toen een speciaal groepje orang irian onder zijn eenheid .
Net vers gekomen uit Irian.
Ook er zijn diverse berichten uit de kranten , wou je niet gaan geloven, maar het is wel gebeurd.
Ga ik hier ook niet vertellen , straks zegt men of ik aan het raskallen of aan het diskrimineren ben .Terwijl voor mij zijn ze gewoon indonesiers.
groetjes

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 23-12-2005 18:34 sidia wrote:

...

Het is niet zo .
Pas toen Irian officieel Indonesisch werd , komen er migranten uit alle delen van Indonesia om west irian te gaan helpen ontwikkelen.

Nou toen de Nederlanders weg gingen hebben de militairen eind 1962/63 eerst geroofd. Ze zagen in Papua allerlei dingen die ze nog nooit eerder gezien hadden in het straatarme Indonesia. Koelkasten, radio's, conserven,
wastafels, toiletten. Alles werd meegenomen. Zij gingen zelfs bij de mensen de huizen binnen en trokken alles weg. Alles ging per oorlogsschip of luchtmachtvliegtuig naar Java waar het grof geld opbracht. Dat was ontwikkeling Fase 1

Leuke binnenkomer Emoticon: Nice

Gruces

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 23-12-2005 18:34 maseddi wrote:

...

ik keek dus effe naar:
http://www.londoh.com/verh_over_soeharto.htm

Vergeten, doe je iets niet, maar je kunt je wel schamen voor de daden die je in het verleden hebt begaan, of je kop daarvoor in het zand steken, of vlug overgaan naar een ander onderwerp.

Hoezo schamen ?? , moet elke indonesier gaan schamen voor wat er toen gebeurde ?
Ze zijn ook slachtoffers geworden , het is bijna burgeroorlog geworden.
Ik laat me geen schuldgevoel aan praten , en ik denk dat de andere indonesiers het ook zo denken.
De verantwoordelijken zijn de politici en eventueel de directe daders.
Ik zie me al seh , dat ik als islamiet moet gaan veronschuldigen als een toevallige islamiet iets gek doet in nederland.
Van een afstand praten is makelijk , maar je moet wel met de betrokkenen praten. Dan is het anders.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 23-12-2005 18:54 londoh wrote:

...

Nou toen de Nederlanders weg gingen hebben de militairen eind 1962/63 eerst geroofd. Ze zagen in Papua allerlei dingen die ze nog nooit eerder gezien hadden in het straatarme Indonesia. Koelkasten, radios, conserven,
wastafels, toiletten. Alles werd meegenomen.
Leuke binnenkomer Emoticon: Nice

weet niet of het zo gegaan is .En zo ya , wat kan mij(ons) het schelen .
Het is zooo lang geleden.
En mocht het zo zijn , ach het kan gebeuren.
De spullen moeten toch di-amankan.(in zekerheid gesteld te worden )

Misschien is het zo'n soort oorlogsbuit ?
Of voor de eerlijke vinder ??
Wie dat weet moet het zeggen.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 23-12-2005 19:10 sidia wrote:

...

weet niet of het zo gegaan is .En zo ya , wat kan mij(ons) het schelen .
Het is zooo lang geleden.

Tuurlijk weet je dat niet, het Indonesche geheugen is zeer selectief weat dat betreft, Sidia baik, saya baik, semua orang baik. Daarom gaat het zo geweldig allemaal in Indonesia, als je geen kritische instelling hebt gaat er ook nooit iets fout, makkelijk zat toh.

Vandaag heeft die klotetukan die hiero aan het "werk" is wat cement tegen de dakpannen gesmeerd, bocor. Ik hoorde al de hele dag een kat miauwen, nou vanavond(tukan al weer naar huis, heeft 5 dochters en wil een zoontje, het regent dus wat moet je anders) werd ik gek van dat gemiauw, dus heb ik het plafond in de garage dr maar uitgerost. Heeft hij weer 3 dagen werk en ik geen dooie en stinkende kat op me geweten. Achterlijk westerse dierenliefde.
(sori even OT, als licht moment t/o die zware Sidia)

Gruces

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

Hey sidia, even voor de goede orde

Ik heb het over de verkiezingen in 1969 toen Papua al Indonesisch was.
dus die javaanse immigratie zou best waar kunnen zijn.

Schamen.
Wanneer er ergens in indonesie een aantal mensen kinderen onthoofden hoef ik me niet te schamen wanneer dat moslims blijken te zijn zijn.

(Of dat Adam en Eva ongehoorzaam waren.)

Maar wanneer men dat gedaan zou hebben om puur religieuze redenen zou ik me wel een beetje schamen, Maar ook kwaad worden.
Zonder mezelf daarvoor verantwoordelijk te hoeven voelen.
Ja. want ik denk over bepaalde zaken heel anders..

En zeker wanneer er meer van dergelijke gekken dat doen in naam van Allah, zoals dat te veel gebeurt.
Je weet toch hoe men hier in Nederland over Moslims denkt??

Ik hoef me ook niet te schamen voor wat mijn voorouders in NI uitvraten.
Maar wanneer er een soort indische gemeenschap, dat goed gaat praten omdat dat de tijdsgeest was, en in naam van de Koningin gebeurde, zou ik me wel schamen.

Want, conform jouw redenering, waarom zouden jappen, of italianen of duitsers zich dan ook moeten schamen voor wat hirohito, mussolini of hitler en consorten deden.

Dat was ook tijdsgeest. Niet soms?
En men hoeft zich toch niets aan te trekken voor de daden van hun ouders?
Laatstaan verontschuldigingen aanbieden.

Ed

Sweet young thing

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Beste Ed ,

Nogmaals ik voel me niet aangesproken of verantwoordelijk te voelen voor de daden van anderen die ik niet eens ken.. Laatstaan te gaan verontschuldigen.
Het is weer anders als het mijn eigen familie betreft (direkt of indirekt) .

En of ik niet weet hoe de belandas denken over de Islam en Islamieten.( (2/3 volgens de statistieken)
Het is een gegevens , het is jammer , en als er een mogelijkheid is tot een dialoog ben ik ook misschien bereid om een heel kleine bijdrage te kunnen leveren.

En ik vind ook dat de huidige generatie niet angesproken hoeven te voelen over de zonden van hun voorouders .
Als het zo is hoe moeten de huidige generatie nederlanders(cq duitser , japaners etc ) dan gaan voelen .
De 'kolonisatie en de uitbuiting van de indonesiers.
Moeten ze ook een gebaar van "wiedergutmachung" moeten maken ??

Ya het is te zien met de rekoknising vd 60 thn Indonesia merdeka.
Maar ze kunnen wel van eventuele fouten van hun vorige generaties leren.

Over de migratie van indonesiers , gemakshalve Javanen genoemd door de nederlanders , ya het zou kunnen , maar het is in mijn ogen bijna dezelfde zoals nederlanders uit de randstad die gaan migreren naar de nederlandse platteland.

En over die tijdspanne , dat het is zo lang geleden is, is een antwoord/reaktie op de stuk van londoh over de kulkasten etc.
Hoewel ik niet tot de slachtoffers behoorde (familie) van de periode 65/66 , vind ik persoonlijk dat wij (indonesiers) ook slachtoffers zijn geworden.
Dat het nooit meer kan gebeuren , dat de ene indonesiers gaat vechten met de andere indonesiers. En dat we het niet moeten vergeten.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 24-12-2005 00:05 sidia wrote:
Over de migratie van indonesiers , gemakshalve Javanen genoemd door de nederlanders , ya het zou kunnen , maar het is in mijn ogen bijna dezelfde zoals nederlanders uit de randstad die gaan migreren naar de nederlandse platteland.

Het valt me iedere keer op hoe slecht geinformeerd jij bent over de geschiedenis van je eigen land, in het algemeen wauwel je de officiele berichtgeving van de Indoregering na. Beetje jammer dat je in Nederland niet hebt geleerd een beetje kritischer na te denken, en vooral je eigen hersens te gebruiken.

Traditioneel zaten er al lang veel Ambonezen op Papua, als guru, mantri, pendeta etc. Toen het gebied Indonesisch werd zijn er veel Javanen gedwongen naar Irian te transmigreren, veel van deze mensen wilden helemaal niet .Er is veel spontane migratie geweest van Makassaren, die daar veel in de handel e.d zitten. Ook zijn er veel militairen verplicht achtergebleven na hun pensioen, die werden gestationneerd in het grensgebied met PNG. Het is belachelijk om deze migratie met het verhuizen in NL te vergelijken, want in veel van de gevallen is dit niet vrijwillig gebeurd.

Er is overigens een fantastisch boek over de geschiedenis van de transmigrasi:

Judul : Ayo ke Tanah Sabrang: Transmigrasi di Indonesia
Penulis : Patrice Levang
Penerjemah : Sri Ambar Wahyuni Prayoga
Penerbit : KPG (Kepustakaan Populer Gramedia), IRD (Institut de recherché pour le developpement), dan Forum Jakarta Paris
Cetakan : Pertama, Desember 2003
Tebal : (xxvi + 362) halaman

Ik kocht dit boek in de Obral voor 10.000 Rp, veels te moeilijk en oninteressant voor Indonesiers, die kijken liever TV.

En over die tijdspanne , dat het is zo lang geleden is, is een antwoord/reaktie op de stuk van londoh over de kulkasten etc.

Weer zo een gevalletje van selectief denken, ja lang geleden, maar daarom niet minder smerig, dit laat duidelijk zien waarom de Javanen naar Papua kwamen, om te roven en te stelen, niet om de papoea's te helpen, die worden als minderwwaardig beschoud vnl om hun huidskleur. Hitam kotor toch op Java. Dat Java het eiland papua in handen kreeg had veel te maken met de aanwezigheid van immense kopervoorraden daar. Die waren reeds ontdekt door de Nederlandse geoloog Dozy in de 30'er jaren. Zijn rapport is na WO 2 in handen van de Amerikanen gevallen, het was oorspronkelijk "verdwenen" Het wordt tijd voor Ome Sid dat ie eens iets aan herscholing gaat doen en niet die Soekarno staan na te bauwen..

Hier nog een recensi, misschien een leuk idee als kerstkado om een een frisse wind door die pan van je te laten waaien:

Papoea, Een geschiedenis - Dirk Vlasblom

Ik heb net het bovenstaande boek uitgelezen. In mijn ogen een monumentaal werk, ik heb zelden een geschiedenisboek gelezen met zo een fantastiese mix van geschiedenis, antropologie en journalistiek, klasse. En het leest zo heeeerlijk weg....mmmmmm

Hieronder een omschrijving.

In dit boek, de eerste integrale geschiedenis van Westelijk Nieuw-Guinea, kiest de schrijver van meet af aan het lokale perspectief. In de proloog wordt duidelijk hoezeer heilsverwachtingen het wereldbeeld van de Papoea's beheersen. Nieuwkomers werden door hen verwelkomd als lang verwachte heilbrengers. Slavenjachten door Molukse vorsten waren vervolgens hun deel. Nederland eiste het immense gebied op, maar had er nauwelijks oog voor. Aan het einde van de 19de eeuw vreesde men in Den Haag en Batavia dat deze uithoek van het rijk verloren zou gaan, tenzij het onder bestuur werd gebracht. Dat gebeurde in 1898, zij het mondjesmaat. Nieuw-Guinea bleef het stiefkind van Indie. Missie en zending kerstenden en schoolden de kustbevolking. Dat de helft van de Papoea's in het bergland woonde, werd pas duidelijk aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog. Toen de Japanners in 1942 in Nieuw-Guinea landden, maakten Papoea's voor het eerst kennis met het technologische geweld van de 20ste eeuw. De Nederlandse bestuursambtenaar Vic de Bruijn trok met een "lijfwacht" van bergbewoners het bos in om zich te onttrekken aan de Japanse bezetting. Bij het stadje Hollandia, waar de Japanners een bevoorradingspost hadden ingericht, voerden de Amerikanen in april 1944 de eerste landing uit in bezet Nederlands-Indie. De Papoea's werden geallieerden en hun voorvaderlijke grond werd een springplank voor MacArthurs lange mars naar Tokio.

In 1949 zonderde Nederland Nieuw-Guinea uit van de soevereiniteitsoverdracht aan Indonesie. Het hield vast aan dit laatste bruggenhoofd in de Oost en nam de enorme morele verplichting op zich het gebied te ontwikkelen, de Papoea's te scholen en uiteindelijk te leiden naar onafhankelijkheid. Toen deze inhaalmanoeuvre goed en wel op gang kwam, zette Indonesie zijn aanspraken op het gebied kracht bij met militaire prikacties. Amerikaanse druk dwong Den Haag de vlag te strijken. Een overgangsbestuur van de Verenigde Naties maakte in 1963 plaats voor Indonesisch gezag. Onder Indonesisch bestuur werd Westelijk Nieuw-Guinea een wingewest en een stormbaan voor het leger. De Papoea's bleven goeddeels buiten de geldeconomie en hun zelfbewustzijn werd gekrenkt door massaal geimmigreerde Indonesiers uit andere delen van de archipel. Na de val van potentaat Soeharto herleefde dit zelfbewustzijn en kwam de politieke elite van Indonesie tot inkeer. De oorspronkelijke bewoners van het eilanddeel verlangden en kregen een vorm van autonomie. Het leek de enige uitweg uit een vicieuze cirkel van frustratie en repressie. Dat het centrale gezag in Jakarta intussen wijkt voor militaire druk en terugkomt op zijn woord, is de zoveelste domper op de heilsverwachting van de Papoea's.

Dirk Vlasblom (1952) studeerde culturele antropologie in Utrecht. Hij is met een korte onderbreking sinds 1990 correspondent voor NRC Handelsblad in Jakarta. Eerder publiceerde hij Jakarta, Jakarta Reportages uit Indonesie (1993), In een warung aan de Zuidzee Verhalen uit Indonesie (1998) en Ankers & Kettingen, Een Rotterdamse kroniek (2001).

ISBN 9053303995 Gebonden, met stofomslag, 672 pagina's EUR 35,-

Het is niet zo dat ik je even wil imponeren met allerlei boektitels,ik koop gewoon veel boeken en lees ze ook nog eens. Ook Indonesiche werken. Hoewel de laatste mij vaak aan het lachen maken, vaak om de slechte uitvoering en alle fouten die er in staan, alsof er geen redacteuren in dit land zijn. Maar ook om de eng nationalistische standpunten die erin verkondigd worden, echt van die kampung berichten alsof de wereld niet groter is dan die tussen Sabang en Merauke.

Gruces

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 24-12-2005 04:39 londoh wrote:

...

Het valt me iedere keer op hoe slecht geinformeerd jij bent over de geschiedenis van je eigen land, in het algemeen wauwel je de officiele berichtgeving van de Indoregering na. Beetje jammer dat je in Nederland niet hebt geleerd een beetje kritischer na te denken, en vooral je eigen hersens te gebruiken.

Quote diatas adalah interpretasi saudara sendiri.
(bovenstaande quote is uw eigen interpretatie)

Om Sid is nooit gecharmeerd geweest van Soekarno cs en daarna Soeharto cs (wel inhet begin , toen dachten wij de zgn angkatan 66 ers , vooral di in jakarta wonen en gingen demonstreren dat hij een trouwe bondgenoot /beschermer zal zijn en het volk zal leiden )

Terug naar de Papua verhaal , dat klopt dat Om Sid en de meeste Indonesiers / zijn generatie genoten alleen maar weten / of horen over de officiele kijk (vaak gebrald) vd regering.
Maar daarna ging Om Sid "studeren " in de vere hollandia , daar kom hij in kennismaking met kritische , nieuwsgierige medestudenten (soms ook domme Jan Pierlo) die "alles" wil weten over de gebeurtenissen in die oude Nederlands Indie .
Zodoende moest Om Sid gaan pertellen , uitleggen (omong kosong) om verlost te zijn van de vragen.Gelukkig weet hij (toen) redelijk veel over zijn sejarah (niet kompleet, want de papieren /bronnen zitten in de oude moederland),.Maar het is voldoende om verder te gaan werken , en ondanks toen er geen internet was , heb je al bibliotheken , en de Kon. Tropen Instituut in amsterdam.Nu ook , het is nog steed aanwezig in mijn oude natuurlijke computer , hoeft iemand maar iets te zeggen , dan zweeft het weer naar boven.Zo niet , dan gaan we even opzoeken (internet) .

Ik lees ook graag de stukken van tuan Vlasblom , en in jou stukje van hem staat ook de relatie van de migranten (vd Molukse zijde , makasars etc )= oude beschimmelde koek .En niet te vergeten de hidden agenda van de belandas om een plaats te geven aan hun andere anak mas (de Indo's).

Weet je dat in het midden vd de jaren 50 een kleine "bloedbad is gewest , toen ging de blandas troepen gingen sturen naar aanleiding van een rapportage dat de papuas schuldig hebben gemaakt aan kaniballisme.

Tuurlijk zijn er molukse pendeta's en andere blanke nederlandse zending mensen die daar bezig zijn , om de mensen(papuas) in gods koninkrijk te kunnen opnemen." Het is ook goed , waarom niet .
Maar hun relatie is anders , niet als van gelijkwaardigen.
groetjes

Maar om te zeggen dat ze al weten wat

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Wat betreft Nieuw Guinea/Irian Barat/Irian Jaya/Papua Barat denk ik dat NL dit stuk van de kolonie voornamelijk heeft achtergehouden om Soekarno dwars te zitten. Ook wisten ze niet precies wat ze ermee aan moesten. Eerst zou het een Indo-thuisland worden, maar daar stroomden er teveel van binnen en werd een onhoudbare situatie, gezien het gebied zeer onderontwikkeld was qua infrastructuur, woningen etc. er was niets. Na een kabinetscrisis in 1951 werden de zaken anders aangepakt, men zou de Papoea’s gaan ontwikkelen. Daar heeft Nederland een halszaak van gemaakt en dat heeft veel geld en inspanning gekost, dat hebben ze heel serieus aangepakt, althans de mensen die in NG werkten, niet de regering natuurlijk, die zat altijd over de kosten te sijken. Er is ooit een idee geweest om de twee delen van het eiland Nieuw Guinea tot een land te maken. Dat was wel een logische gedachte. Helaas is niets geworden en is het gebied van Indonesia geworden, alleen maar om het feit dat het deel van Nederlands Indië heeft uitgemaakt. Tot op heden heeft Jakarta er vreselijk geroofd en schendt onophoudelijk de mensenrechten daaro. Voor de Papoea’s hebben ze nauwelijks een vinger uitgestoken, zoals ik al eerder heb gezegd die Javanen vinden Papoea’s een minderwaardig volk, alleen maar omdat ze donker zijn. Qua levensstandaard is het de armste provincie van Indonesia die Jakarta (en het leger) wel het meeste oplevert. De wereld wil Indonesia te vriend houden, medelijden met die armoezaaiers en vooral zichzelf vanwege de spotgoedkope grondstoffen. Doch steeds regelmatiger zijn er oprispingen dat het met de mensenrechten in Papoea treurig gesteld is. Indonesia moet oppassen. In 1990 was er in Timor Timur ook geen vuiltje aan de lucht, totdat de ABRI vreselijk de fout inging en er een smerige moordpartij op onschuldige burgers plaats had. Daarna is het bergafwaarts gegaan en zijn ze TimTim kwijt geraakt. Dat kan ook met Papua gebeuren, en dat is wel voor de Papoea’s te hopen, want binnen 20 jaar is er geen eentje meer over. Regeren kan nou eenmaal niet aan Javanen overgelaten worden, dat wordt gegarandeerd een rotzooitje.

Ik zit net een beetje te lezen over al die oude koninkrijkjes, en maar oorlog voeren in Nusantara om de macht, aanzien en de controle over allerlei handelsstromen. Er zal daar wat bloed gevloeid zijn. Ze moesten wel, want ze werden groter en machtiger maar mensen om het werk te doen hadden ze niet, dus oorlog voeren dan had je weer een zootje slaven (ook vrouwtjes) Tis wel aardig om te weten dat geloof bijna nooit een rol speelde in die oorlogen, dus geen oorlogen om de Islam en zo te verbreiden. En dan controleerde weer een of ander koninkrijk een immens gebied.

Ik zat zo na te denken, stel je voor dat de Javanen hier eens de controle kwijtraakten, zou wel leuk zijn. Als die SBY er ineens niet meer is, om wat voor reden dan ook (met de staatskas dr vandoor Emoticon: Laugh out loud ) dan wordt Yusuf Kalla president en dat is een orang Bugis, zou toch weer es wat anders zijn. Indonesia onder controle van een nazaat van de eens zo machtige zeevaarders en handelaren oorspronkelijk afkomstig uit Zuid-Sulawesi. Toch logischer in die archipel dan die Javaanse landrotten, als die zee zien gaan ze al kotsen. Die SBY is wel een aardige vent, maar meer als buurman, of collega, als President besluiteloos, typisch Javaans en geen visie waar het land heen moet. Ja uit de crisis, maar hoe?. Soeharto had nog van die leuke ‘pelita’ pelan lima tahun., en die werden uitgevoerd ook. En dat voor zo een eenvoudige petani. Die SBY heeft een hoop geleerd, maar is verder slappe hap. Als je hem ziet op TV is het ook meer alsof ie president speelt dan dat ie het echt is en zo on-Javaans bloedserieus. Lachen valt hem moeilijk. Kan je beter die doortrapte smile van Kalla hebben.

Helaas off topic, geen geschiedenis, maar sains fiksion.

Gruces

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Emoticon: Cry http://www.kompas.com/
Heeft er nu over, er schijnt een hongernood geheerst te hebben.
Daar is BDJ boos over geweest dat de daar ambtenaren geen melding van gemaakt hadden, en dat ze er een war boeltje van gemaakt heeft.
"Papua's,"Het is in mijn ogen geen aziatisch volk, grof uitelijk, niet die vefijnde gezichten, een heel andere cultuur, die totaal niet past in het cultuur van Indonesie
Australiers Abourgines? lijken er meer op daar passen ze in het soort volkeren die daar van ouds leefden.

Emoticon: Nooo Ben ik toch ook met geschiedenis bezig terwijl ik er geen balle verstand van hebt.
Je kan toch ook geschiedenis op huidige tijdlijn samen voegen?
Ik weet wel dat het grappig is, eens een ansichkaart verzonden met een Papua met penis koker er op, en ik schreef naar mijn vriend, als je hier langer dan een jaar bent kom je er ook zo uit te zien uit gedroogd, en een viagra pil nodige,je penis, om die koker over eind te houden? Emoticon: Yes!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 24-12-2005 12:47 londoh wrote:

. In 1990 was er in Timor Timur ook geen vuiltje aan de lucht, totdat de ABRI vreselijk de fout inging en er een smerige moordpartij op onschuldige burgers plaats had. Daarna is het bergafwaarts gegaan en zijn ze TimTim kwijt geraakt.

Dat kan ook met Papua gebeuren, en dat is wel voor de Papoea’s te hopen, want binnen 20 jaar is er geen eentje meer over. Regeren kan nou eenmaal niet aan Javanen overgelaten worden, dat wordt gegarandeerd een rotzooitje.

Tis wel aardig om te weten dat geloof bijna nooit een rol speelde in die oorlogen, dus geen oorlogen om de Islam en zo te verbreiden. En dan controleerde weer een of ander koninkrijk een immens gebied.

Ik zat zo na te denken, stel je voor dat de Javanen hier eens de controle kwijtraakten, zou wel leuk zijn.

Ekskuseermoa , het is niet de bedoeling om je tegen te spreken , maar de zaak is onbehersbaar geworden toen Habibi een verkeerde beslissing heeft genomen .Dat komt (naar mijn bescheiden mening) omdat hij door zijn studie en verblijf in Deutschland te veel werd geimponeerd van de phenomena democratie.De meeste indonesiers hebben hem dat kwalijk genomen.
Niet dat ze TimTim kwijtraken (meer last dan lust) maar de manier waarop .

Kijk dat er problemen zijn tussen de pro en antie indonesiagroepen bestaan , dat kan niemand ontkennen.Het is al jaren a/d gang vanaf 1975.
Toen was het ruzie tussen Apodeti (pro RI) ende Fretilin (links signatuur).
Ya ging jakarta met hulp van Big Brother (niet de tv serie) amerika , en samenwerking van Australia de Apodetigroep geholpen.
Dus toen werd TimTim ge anschluss .Zie ook de rapport van ene Prof Dr Kooijman de UN gezant.

Met de Papua zal het anders gaan , de Indonesiers hebben geleerd van hu fouten in TimTim.Trouwens de souvereiniteit van RI is al erkend ook mbt Papua.ini
Zelfs de US senaat heeft het onlangs bekrachtigd , devwapen leveranties kunnen verder lopen.
De Australiers gaan zelfs weer samenwerken met de Kopasus.

De uitbreidinen en expantie in de gloriedagen van de Oude Indonesiers zijn ook gekombineerd met het verspreiden van geloof.
Eerst kwamen de Hindu , later de Budhisten en later werden de 2 soorten koninkrijken geanexeerd door de Islam . De laatste hindu vluchtingen(van majapahit) zijn gevlucht naar Bali .

Er bestaat bijna geen echte Javanen meer .De gewone javanen (wong cilik) hebben niks te makken.
De elite(machtshebber) die de scepter zwaait zijn niet meer voorbehouden aan een bepaalde ethnischegroep.
Er is al honderden jaren een integratie en assimilatieproces aan de gang.
groetjes

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Men heeft dat Habibie zeer kwalijk genomen, erger nog zal nooit vergeven worden, kan Habibie trouwens wat verrekken, hij woont in Jerman. Wat denkt die orang Pare-2 wel, Jawa Jaya verpatsen, nog kleiner het land. Ik vond het juist een heel goede beslissing, eentje met visie (hebben Javanen dus niet) hij voorzag grote moeilijkheden in de toekomst, weg ermee.

Ik moet altijd zo lachen als die Javanen het weer gaan hebben over "het erkennen van souvereiniteit" alsof ze zich onzeker voelen hierover. Stel je voor dat Balkenende aan het volk verteld: de Amerikanen hebben mij gisteren nog eens bevestigd dan Den Haag de enige heerser over de Ijsselmeerpolders zijn, het schenden van mensenrechten van Amsterdammers in het gebied Almere is afkomstig van onverantwoorde politisi van nabuurlanden die NL zwart willen maken

Militaire hulp aan Indonesia is al jaren een stoplicht groen - rood - groen - rood - rood.

Spreek maar tegen hoor, vinnik leuk, ik hou van dwarsleggers, ik had eigenlijk machinist bij de NS willen worden, maar toen zij de stoomtractie afschaften heb ik maar gekozen voor een bestaan als handelaar in lompen en oude metalen in de Solonaise, helaas een minder eerzaam beroep.

Gruces

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Emoticon: Nooo Habibi woont nog in Lembang maar hij kan op vakantie zijn in German.
Maar hij heeft wel in Nederland een zuster wonen.
Ik vond, en vind hem een grappige ventje die de zaak toch wel even heeft opgelost om die overgang te maken met een klein beetje democratie.
Maar die geniepert van die Amien Raies die er stiekum een moslim land er van wilde maken.
Dat was nog net voorkomen kunnen worden.
Emoticon: Angry

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Ach ya die Habibie is inderdaad grappig, altijd zo vreemd di depan publik, met ze nichterige kostuums en zn 3 pennen in het borstzakje. Ik noemde hem altijd de knapste man van Indonesia, want hij had het zeer ver geschopt voor een Indonesier. Maar als minister heeft ie erg veel geld gekost met zn onzin projecten zoals die niet-vliegende vliegtuigen. Was 2 miljard US$ het hele herbebossings fonds (Dana Reboisasi) ister in gaan zitten

Hier wordt ie ook van “verdacht”
Tampaknya Habibie diduga sebagai dalang penolakan 14 menteri untuk duduk kembali dalam Kabinet Reformasi Pembangunan yang direncanakan Soeharto, suatu dugaan yang tak pernah diklarifikasi). Spekulasi perihal dugaan pengkhianatan ini makin berkembang tatkala Soeharto tak pernah membuka pintu bagi Habibie sejak dilantik menjadi presiden.

Bron: www.tokohindonesia.com/ensiklo(...)bibie-bj/index.shtml

Toen hij ineens president was heeft ie zich van zijn goede kant laten zien en heeft in zeer korte tijd Indonesia op weg naar een demokrasi geholpen. Maar ja dat stomme zooitje hiero floot hem uit (vanwege TimTim) in de MPR toen ie verantwoording kwam afleggen. Ze denken nooit verder dan hun kampung groot is. (Das een leuke voor Om Sid) Stel je voor dat hij nog eens voor 4 jaar president was geworden. Die man is zo vreselijk ijdel dat hij de hele wereld had willen laten zien hoe slim ie wel was en hij had dat zeker goed gedaan. Na de verkiezingen van 1999 heeft het Indonesische volk zijn eigen toekomst goed verziekt. Ze wilden Megawati en die hebben ze gekregen ook, een huisvrouw met en dikke reet, dat is het enige wat er over haar te melden valt, en natuurlijk dat ze Soekarno van achteren heet. Dat wist haar man en dalang Taufik Kiemas ook en die naam heeft goudgeld opgeleverd en Indonesia naar de klote geholpen. Over Gus Dur zeg ik niets want ik acht die man zeer hoog, nog eentje die zo door zijn eigen volk genaaid is. Hij was onder Soeharto een van de weinigen die openlijk in de oppositie was. Amien Rais noemde ik altijd de engste man van Indonesia, dat is een smerige gluiperd.

Voor zover ik weet is Habibie na zijn presidentschap weer in Duitsland gaan wonen vanwege ziekte van zijn vrouw. Het kan zijn dat ie inmiddels weer terug is, maar tot niet zo lang geleden zat ie daar nog.

Gruces

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

open new topic | reply to this topic | newest topics | active topics | login

76,136,975 topic views - 234,295 posts - 13,691 topics - 25,185 members - last post @ 18-10-2019 06:07 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,576,198 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com