indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

remichi
User
User icon of remichi
spacer line

zit te denken waar ik het beste wat begin geld kan wisselen voor de eerste
paar dagen in indonesie, hier of op het vliegveld in jakarta. wat vinden jullie?
en hoeveel heb je nodig op het vliegveld om dingen te betalen etc.?? zat eraan
te denken 150 euro mee te nemen.

mijn bank vraagt tot 450 euro, 5 euro, en geeft op dit moment voor 150 euro,
1,519,000 rupiah.
bij gwk is het 2,25 euro kosten en 1,5% van het bedrag. dus 154,50 euro en
dan krijg je 1,600,000 rp.

moet ik gewoon euro''s meenemen en daar wisselen, of is hier wisselen
beter??

trombol
User
spacer line

weet niet veel van geldkoersen maar ik denk dat Jkta meer rph
geeft voor euro.maar weet je zeker om naar indonesia te gaan.?
je kan hier topics lezen die niet bepaald optimistisch zijn om naar Indonesia te gaan.Of ik lees het niet goed,dat kan ook.
mbol

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Je kunt daar prima geld pinnen op het vliegveld. Laat je cash euro's in je portemonnee, voor als het écht nodig is. Zo niet, dan neem je ze lekker weer mee terug en geef je ze gewoon weer uit als je in Nederland bent.

Ik heb altijd een handjevol Rupiah's hier thuis liggen. Waarom? Tja, ze worden niet meer waard, dus daarom niet, ik hoef dan niet op het vliegveld nog even te pinnen, ik kan gewoon op mijn gemakje kijken waar ik naartoe moet. Emoticon: Smile

remichi
User
User icon of remichi
spacer line

zijn er ook websites van indonesische wisselkantoren of banken of zo?? mij leek het namelijk dat je in indonesie veel meer commissie betaalt dan hier.

Richy
User
User icon of Richy
spacer line

Hou die centen maar als reserve op zak en pin direct na aankomst... pinautomaten genoeg bij departures dus 1 trap omhoog (neem niet die gammele lift daar krijg je spijt van Emoticon: Wink ). Kost het minste geld... mocht je toch willen wisselen let er op dat ze je biljetten niet dubbel uittellen...

"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

spacer line  

Beter als je er meer uit wilt halen bij lokale wissel kantoren geven meer dan de banken,inderdaad geld goed natellen in hun bijzijn...........

spacer line  

volgens mij 1 euro is 12.000 rupiah, ongeveer. Neem maar gewoon euro's. Wissel maar hier voor beetje rupiah, just in case.

richie80
User
spacer line

Anderhalve week geleden heb ik nog gepind in Indonesie met een Rabobankpas, koers was voor 1 euro 11.300 rupiah. Verbaasde me een beetje, je kon daar voor je 1 euro 11.500 rupiah krijgen bij de wisselaars..

Een goede website voor de koers is: http://www.xe.com/ucc maar dat zal wel vaker langs zijn gekomen hier...

Robert70
User
spacer line

Lekker met je Cirrus of Meastro card rondtrekken. Deze staan op je Rabopas, Postbankpas, ING, or whatever. Zoals beschreven, gebruik je cash euros voor noodgevallen of voor je treinticket bij terugkomst op Schiphol. Voor de rest lekker pinnen pinnen en pinnen. Makkelijk, weinig risico met wisselen dat je bedonderd wordt, geen achteraf zaakjes. Je pakt een paar miljoen en ga weer lekker verder.
In Indonesia zijn meer betaal automaten te vinden dan in Nederland. Ga niet bij een kleine lokale bank maar bij de grotere gerenomeerde.

Succes Emoticon: Talk to the hand

Di Roberto

Robert70
User
spacer line

O ja, het verschil van 200 of 300 roepia, het lijkt veel, maar het is de prijs voor 10 rijstkorrels. Let wel dat de dagkoers ook nog eens kan verschillen.

Gegroet

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 20-12-2005 15:43 richie80 wrote:
Anderhalve week geleden heb ik nog gepind in Indonesie met een Rabobankpas, koers was voor 1 euro 11.300 rupiah. Verbaasde me een beetje, je kon daar voor je 1 euro 11.500 rupiah krijgen bij de wisselaars..

Je pinde net op een"verkeerd" moment, de rupiah was aan het stijgen vanwege de euforie die ontstond na de benoeming van Boediono als minister van Finacien, sloeg nergens op, Rp is nmiddels weer gedaald. Op het bord bij de geldwisselaars kan die koers wel gestaan hebben, maar of dat de werkelijke koers is die ze gaven is voor mij nog maar de vraag. De Rp was in beweging en worden ze moe om de koers elke dag aan te passen. Overigens als je grotere bedragen, zeg min. 500 $/Euro wisselt en je hebt nagelnieuwe biljetten kan je een betere koers bedingen zeg +100 Rp per $/Euro

Ik pinde op 8 dec. voor een koers van 11524 Rp/1 eur. De kosten zijn 1,82 euro per opname dus netto 11429 Rp bij opname van 2,5 milj. Rp.

Gruces

Agung
User
User icon of Agung
spacer line

Bij gebruik van een ATM is het volgens mij zo dat de kosten een vast bedrag zijn, dus is veel pinnen in 1 keer voordeliger.

Nu is het zo dat veel ATM's op 't scherm niet aangeven wat het maximum is dat ze kunnen geven. Dit is afhankelijk van de biljetten die er inzitten 50.000 of 100.000.

Als je wilt weten hoeveel de ATM maximaal wil geven, toets dan "ander bedrag" en vervolgens b.v.10.000.000.- Als reactie komt de ATM dan met de opmerking dat 't teveel is en het bedrag dat hij wel wil geven, momenteel 2.500.000.- bij een ATM gevuld met 100.000 biljetten.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Agung,

In Solo is het hoogste bedrag wat je kan pinnen 2.500.000 Rp, maar mijn ervaring is dat deze ATM's (Anjungan Tunai Mandiri) in de provincie nog spaarzaam zijn, vaker geven ze 1,250.000 als maximum. Trouwens ik zit die Inlanders al wijs te maken dat er binnenkort biljetten van 500.000 en 1.000.000 (1 juta) uitkomen, omdat de BI gek wordt van die pakkies van 10 x 100.000 met een nietje dr door als "biljet".

Wat nog beter zou zijn is dat ze dat achterlijke Micky Mouse geld dr uit flikkerden en met de Rupaih Baru komen 1 RpB = 1000 Rp Lama, dan hoef je ook niet te goochelen met die drie achterste nullen bij het optellen (hersenmatig). Maar als je daar over praat dan denken ze dat je gestoord ben. Dat denk ik ook van hun als ze beweren dat Engeland het rijkste land ter wereld is omdat de pound sterling 18.000 (of zo) roep doet.

Sekian maar

Gruces

Agung
User
User icon of Agung
spacer line

Hi Londoh,
In Bali is het geen probleem om automaten te vinden die 2.5 juta uitspuwen, maar daar zit 't "grote geld".

Een nieuwe Rupiah met 1000 (of 10.000?) maal de huidige waarde zou niet zo gek zijn.

Ben begin 1990 in Joegoslavie geweest en toen was hun Dinar weggezakt naar 1.000.000 voor ca 8 Gulden. maar ze hadden toen ook reeds "nieuwe Dinars" en die deden 100 voor 8 Gulden.

Met een beetje rekenen moet dus de conclusie zijn dat 't moment om voor een nieuwe Rupiah te kiezen toch niet meer zover weg moet zijn. Misschien dat het wel verstandig zou zijn om eerst het inflatiebeest een beetje te temmen, anders helpt zo'n actie natuurlijk ook niet veel.

Groetjes,

A.A.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Ik was laatst nog stom verbaasd. Ik wilde 2,5 juta bij de BCA trekken, komt er niets uit die automaat. 'Your transaction could not be finished', las ik. Ik naar een andere ATM, die lukte wel. Tot mijn ergernis was het bedrag wel van mijn rekening afgeschreven. Ik naar die bank toe, doch die konden me niet helpen, die ATM worden vanuit Jakarta geregeld. Moest ik gaan klagen bij mijn eigen bank, dus gedaan, maar meteen gevoelsmatig het geld afgeschreven, kwijt, weg, pleitte. Wie schetst mijn stomme verbazing dat het na 5 weken terug werd gestort. Was er nog helemaal blij mee ook, alsof ik een kadootje kreeg. Af en toe denk ik hier echt omgekeerd.

Gruces

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

Andersom kan ook Londoh: gewoon pincode intoetsen, juiste bedrag kiezen, flappen uitnemen en direct als een randdebiel op de cancel-knop houwen. Daarna direct ff bij het lokale Warnet mijn saldo gechecked bij Postbank Online, ik kon wel een gat in de lucht springen, het geld was niet afgeboekt!!

Helaas werd het geld na 5 weken (!!!) alsnog afgeboekt, blijkbaar had de BCA bij het doornemen van de boeken mijn truuk door Emoticon: Nooo

Gracias. Sama sama

spacer line  

Ze lopen daar echt niet achter,gaat alleen trager,wat ik wel te gek vind en dat heb ik hier nog niet gezien,het overboeken van geld via de automaat naar een ander rekening,dus je hebt een rekening lopen daar ,je gaat naar de muur open je rekening en stort geld op een andermans rekening.( diegene moet wel de rekening op de zelfde bank hebben)

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Niet alleen dat je elektra-, tilpon- en air ledengrekeningen kan je ook zo betalen alsmede beltegoed kopen.

Gruces

spacer line  

Zo zie maar Om Lon je kan daar alles uit de muur doen tegenwoordig,we moeten het hier beperken met de happen van FEBO.!!!!!!!!!!ook lekker op zijn tijd niet

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

Je kan tegenwoordig bij de BCA automaten ook vliegtickets kopen van AdamAir en Garuda. Heeft iemand hier ervaring mee??

Gracias. Sama sama

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hiervoor moet je natuurlijk wel een rekening bij de BCA hebben. Dit systeem is de Indonesische variant op internetbankieren, want nog geen 5% van de bevolking maakt (af en toe) gebruik van het internet.

Gruces

spacer line  

Hoi Ik heb vorig jaar Apr-Mei ,alleen maar gepint 1.250.000. Idr voor 102.96
incl kosten (koers was €,1 = 12359,1 Rp.Het duurst was in Mei toen was het 105.19 € tot 107,29 voor 1.250.000.(postgiro),koers respectievelijk 12092,4 en 11851,7 Idr .

Dus je kan op de luchthaven altijd nog wisselen.money changers altijd aanwezig.
Succes.

spacer line  

een grote deel van de indonesische bevolking hebben nietes met banken,
Zij die hun selaris op de bank gestort krijgen halen het er zovlug mogelijk van af.
Redenen voor de kleine man; dat klein beetje wat ik op de bank heb staan daar wordt geld van afgehaald door de bank terwijl ik wil sparen.

En goud kopen (sieraden) is veiliger volgens hen.
En mijn buurman in Batu is Juwelier en die be-aamt dat de goudprijs voor de gewone bevolking meer financiele veiligheid voor hen bied.

een bankboekje noway .

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Traditioneel zegt geld de Indonesier niet zoveel, ze praten over niets anders maar geld hebben ze nooit, schulden des temeer.Eigenlijk heeft de gewone man pas met geld leren kennismaken tijdens het Cultuurstelsel (1831) daarvoor was alles ruilhandel. Ruilhandel en betaling in natura hebben heel lang bestaan en bestan nog steeds.Nog maar 8 jaar geleden kregen de ambtenaren een gedeelte van hun salaris in rijst uitbetaald. Rijst is het altijd het echte geld van Java geweest.

De traditie: De sawa zijn van een grondbezitter en die laat een ander de sawa voor hem bewerken tegen een gedeelte van de opbrengst, zo een 40%. Hij betaald alle onkosten, zorgt ook voor de familie als die een dokter of zo nodig hebben. Dat was vroeger zo en werkt nog steeds zo. Als er geoogst wordt en de oogst is rijk dan wordt er een gedeeltje in goud omgezet. Nooit in geld maar altijd in goud, dit goud wordt in geld omgezet als het nodig is, meestal beleend. daar de Indonesier een zeer traditioneel mens is vertrouwd hij goud nog steeds meer dan die vliegende Mickey Mouse biljetjes van hier. De Indonesier overleeft in alle omstandigheden, het best als er rijst in de gudang ligt. Met geld kunnen ze echt niet omgaan, komen ze met een pak Rp op zak in een warenhuis kopen ze alle wat er mooi uitziet, of ze het nu kunnen gebruiken of niet, voor hun is het ritueel geld opmaken heel belangrijk. Als ze iets nodig hebben dan kopen ze het gewoon op krediet, per dag, per week of per maand. Een TV van 800.000 Rp kan je aanschaffen voor 8000 Rp per dag voor een jaar lang. kan je een dag niet betalen dan betaal je de volgende dag gewoon dubbel (met het bedrag van die dag natuurlijk dus 3x). Betaal je te lang niet dan trekken ze gewoon die TV bij je weg en staat die dezelfde dag nog bij een ander tegen dezelfde betalingsregeling. Overigens ligt het goudbezit van de bevolking meestal bij de lommerd (pengadaian)als ze het nodig hebben dan lenen ze effe om het terug te halen voor en tijdje.

Geld op de bank met een rente van 12% waar 20% belasting af gaat bij een inflasi van 18%, reken maar uit.

Mister aku mau tanya, boleh saya pinjam...............

Gruces

Jantje
User
spacer line

[quote] On 09-01-2006 13:59 londoh wrote
Mister aku mau tanya, boleh saya pinjam...............

Gruces [/quote

Hi Lon,

Heel veel gehoord, die uitdrukking. En vele malen de boot mee ingegaan. De les: Je ziet het nooit meer terug en ik doe het ook nooit meer. Het schijnt toch aan mij te liggen. Ik verwacht het geld terug als ze het geleend hebben (zonder rente te vragen) en dat is een verkeerde instelling. De volgende keer gaan ze maar naar de koperasi. Kasihan toh, die mensen hebben het niet breed. Sinds Om in de familie is getrouwd loopt men een tandje lager om werk te zoeken. Als u soms iemand kent, Om, vraag dan of ie werk voor mij heeft. Te besodemieterd om zelf werk te zoeken. Ze denken dat mij de gebraden duiven de bek in komen vliegen.
Geven is minder desastreus. Dan weet je dat je het kwijt bent ofschoon het nooit genoeg is. Ik ben benieuwd wat ik straks voor mijn verjaardag krijg vamme eige cente. Emoticon: So funny

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

49,210,350 topic views - 221,663 posts - 13,474 topics - 15,934 members - last post @ 17-08-2017 15:14 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

88,779,112 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com