indahnesia.com - Discover Indonesia Online

    
You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Agung
User
User icon of Agung
spacer line
 


Londoh wrote: De kinderzieltjes zijn in Indonesia hierdoor zo verward geraakt dat ze geschiedenis haatten


Klopt, de meesten hebben ook niet veel historisch besef. Ik heb zelf ook wel films gezien in Indonesia die een historisch gehalte lijken te hebben, maar helaas met een waarheidsgehalte dat niet overhoud.

Maar ja, zolang ze de begindatum van Indonesia nog niet eens juist in 't geschiedenisboek weten te krijgen is er natuurlijk weing hoop. Zo als we allemaal weten is 17 aug '45 niet meer dan opgeklopte nonsense.

Natuurlijk is dit weer typisch, Indonesia afzeiken, maar ja, vragen ze daar ook niet een beetje om? Emoticon: Blush




JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line
 

Agung, die films omtrent de onafhankelijkheidsstrijd van Indonesia zijn zwaar hilarisch. Echte collectors items! Emoticon: Smile Geweldig, ik denk dat wij wel 20 van die films hebben. Indonesiers kunnen ineens Kung Fu en dergelijke. Verder spelen er altijd een paar buleīs in mee of een paar molukkers die voor hollanders spelen. Beroemdste uitroep van een hollander in zoīn film: īVERRRDRRAAAIDī. Gewoon geweldig, zelfs voor de Indonesische jeugd zijn deze films hilarisch en geloven ze weinig van de inhoud. Draai maar eens een middagje mee met mijn familie in Jakarta. Lache.



Begin de details te vergeten

sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 


On 12-12-2005 16:56 Agung wrote:

...


Klopt, de meesten hebben ook niet veel historisch besef.

Ik heb zelf ook wel films gezien in Indonesia die een historisch gehalte lijken te hebben, maar helaas met een waarheidsgehalte dat niet overhoud.


Historisch besef is groot woord , maar het klopt wel dat de nintendo generatie weinig weten over hun "glorierijke" verleden.
Met de Nint .G bedoelde ik de 3e gen. vrije Indonesiers.Een deel daarvan zijn verzwakt , en gedemoraliseerd en ook gecorrumpeerd.
De 2 de generatie zijn bezig om hun bereikte positie te verstevigen of op weg te gaan naar een positie.Ze zijn bezig met politiek te bedrijven.
De 1 ste gen. , dus geboren na de merdekatijd , hebben het laten afweten toen ze de kansen hebben om hun land te veranderen , ze hebben laten inpakken door de overgangsgeneratie.
Want de overgangsgeneratie heeft toen te weinig geschoolde mensen om een land die 55 x groter dan nederland is , met de diverse belangen van de eilandenrijk goed te kunnen regeren.

Over films is alleen maar goed voor de kijkcijfers.



Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

londoh
User
User icon of londoh
spacer line
 


On 12-12-2005 20:18 JohanN wrote:
Agung, die films omtrent de onafhankelijkheidsstrijd van Indonesia zijn zwaar hilarisch.


.....(slok jenever).....HOTPERDOMSE, jee moet naar mee luistere, smerege Inlander, PERDOMME...(slok jenever)... Emoticon: Shiny



Mas Rob
User
User icon of Mas Rob
spacer line
 

Leuke discusssie over de geschiedenis van Indonesie. Ik heb een paar opmerkingen/aanvullingen:

Misschien is het goed om te beseffen dat onze kennis van de vroege geschiedenis van Indonesie (voor 1500) op zijn best fragmentarisch is. De geschiedschrijving bevat veel aannames en weinig harde feiten. Dit komt doordat het bronnenmateriaal schaars en door de aard ervan beperkt bruikbaar is. Er bestaat geen betrouwbare contemporaine geschiedschrijving van de rijken in de archipel. Indonesie mist zijn Herodotus.

In het standaardwerk 'A History of South-East Asia' is het opvallend hoe vaak de schrijver, D.G.H. Hall, termen moet gebruiken als 'evidence is lacking' , 'there is some mystery 'en dergelijke. Over Srivijaya schrijft hij dat 'during the twelfth century there is nothing to report' , wat meer zegt over het schaarse bronnenmateriaal dan over de gebeurtenissen in die honderd jaren. Over dat veel besproken rijk, Majapahit, weten we niet eens hoe het ten onder is gegaan.

Soekarno mag dan dankbaar gebruik gemaakt hebben van het idee van Majapahit als groot eilandenrijk, het was niet zijn eigen bedenksel. De Nederlandse orientalist N.J. Krom beschreef in het standaardwerk 'Hindoe-Javaanse Geschiedenis'(1931) Majapahit als een rijk dat het huidige Indonesie plus het Maleise schiereiland omvatte. Het is typerend voor Soekarno dat hij zijn kennis overal vandaan haalde en selectief ten eigen bate gebruikte. Het standaardbeeld over Majapahit is overigens al in de jaren vijftig door C.C. Berg aan flarden geschoten. Majapahit was geen eenheidsstaat ala RI. De gebieden buiten Java kenden zelfbestuur. Wel erkenden zij de suprematie van Majapahit en betaalden tribuut.

Door de hoge mate waarin de Javaanse geschiedenis op basis van theorieen was geconstrueerd, slopen in de geschiedschrijving ,veelal onbewust, koloniale aannames. Zo werd aangenomen dat Javanen nooit in staat zouden zijn geweest tot de constructie van bouwwerken als de Borobudur. Men ging ervan uit dat dit het werk moest zijn geweest van Indiase immigranten. Ook dit beeld is allang naar het rijk der fabelen verwezen.

Koloniale bestuursambtenaren zeiden het al: 'de Javaan is een landbouwer. Handel zit er niet in.' De Javaan is ook heden ten dage niet direct oververtegenwoordigd in de wereld van finance en commercie. Zou het in de pre-islamitische javaanse rijken met betrekking tot de zeehandel ook zo zijn geweest? Er is veel voor te zeggen: het waren immers landgerichte rijsteconomieen.

Toch lijkt mij enige voorzichtigheid op zijn plaats met de stelling dat Javanen geen rol speelden in de zeehandel. Wij weten gewoonweg niet genoeg om hier met enige zekerheid iets over te zeggen. Het zou kunnen dat wij in dezelfde val lopen als eerdere historici, dat wij mogelijheden uitsluiten omdat die niet passen in onze hedendaagse kijk op de Javaanse samenleving. Het lijkt me belangrijk te overdenken wat voor functie handel in Javaanse handen gehad zou kunnen hebben. Tussen tribuutregelingen en keihard handelskapitalisme ligt een wereld van mogelijkheden.

In Indonesie heeft geschiedenis zoals het onderwezen wordt op de scholen een maatschappelijke functie. Het benadrukt het glorierijke verleden van Indonesie en is instrumenteel in het kweken van een gevoel van Nationale eenheid.. Deze functie staat, mild gezegd, nogal eens op gespannen voet met de historische waarheidsvinding. De ontwikkelingen rond de uitroeping van de onafhankelijkheid, de bersiaptijd en de koloniale oorlog lenen zich met name voor nationale mythevorming. Toch voert het veel te ver om de proclamatie af te doen als opgeklopte nonsens. Het is en blijft een belangrijk kantelpunt in de geschiedenis van Indonesie.

Overigens zijn er gelukkig wel Indonesische historici die hun vak serieus nemen en professionele maatstaven aanleggen bij hun onderzoek. Het is niet enkel huilen met de pet op.

Salam dari Rob




londoh
User
User icon of londoh
spacer line
 

Hi Rob,

Terima kasih voor jouw relativering, was wel even nodig want nog effies en die Javanen verworden tot een stelletje landlopers Emoticon: Shiny

Wat betreft de Proklamasi en de daarop volgende strijd voor Merdeka staat het voor mij vast dat dat het absolute hoogtepunt was in de geschiedenis van de R.I., dat was een prestasi van wereldformaat, daarna is het alleen maar slechter geworden. De mentaliteit en vaderlandsliefde van de generasi '45 komt nooit meer terug. "Cinta Bangsa dan Negara" is tegenwoordig "Cinta uang dan kemajuan sendiri."

Gruces dari Jawa Jaya





sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 


On 13-12-2005 00:43 Mas Rob wrote:

Misschien is het goed om te beseffen dat onze kennis van de vroege geschiedenis van Indonesie (voor 1500) op zijn best fragmentarisch is. De geschiedschrijving bevat veel aannames en weinig harde feiten.


Beste Rob
Het zou klopeen dat de kennis van ons (westerlingen i.h.b. de gewone blandas) fragmentarisch is mbt voor 1500.
Hoeft je alleen maar Indahnesia te lezen.

De probleem vd bewijsvoering is daar ook moeiliker , men heeft weinig indrukwekkende gebouwen achtergelaten en ook bijna geen klei tabletten zoals de egyptenaren of grieken.Men gebruikt daun lontar en mondelinge overleveringen. En toevallig hebben ze ook Borobudur en diverse kleinere candi's in mid/oost java.

V.w.b. de Sundanezen , is er geen indrukwekkende candi's gevonden , behalve de nieuw opgegraven (20jr geleden) Batujaya complex, complex van 5km2 , met diverse candi's , met een tijd tussen 200 AD en 1200 AD. Dat kan kloppen met de opkomst en ondergang vd Sunda Koninkrijken.
Dus nu is het bewijs geleverd (wist ik niet , 1984 zit ik in amsterdam om mijn dagelijkse hap rijst bij te scharellen).
De Sunda's hebben een oudere beschaving dan de Javanen , de bekende is Taruma Negara (435 al kontakten met een vreemde mogendheid=china).Borobudur is pas gebouwd in 800 AD , tussen 400-600 jaar later.In die tijdspanne van 400/600 jr kunnen diversebeschavingen opkomen en ondergaan zie de Azteken)

Dat de geschiedenis les en in Indonesia de Civicslessen (kewarganegaraan) af en toe opgesmukt wordt , nou dat is lumrah , zolang het niet tot een verkrachting of vervalsen van de geschiedenis kan leiden.
Zelfs die eropese uber ras (de nazi) hebben ook moeite gedaan om hun superioriteit op te vijzelen(Tibetreis) , en zelfs hun symbool swastika hebben ze gejat.

Voorzover ikhet kan beoordelen zijn de geschiedenislessen van toen en nu niet veel veranderd met de4 kennis die ik in mijn computer latent aanwezig is .Behalve de nieuwe feiten en opgravingen , dat moet ik even opzoeken.

Mas Rob , indonesia heeft ook oude geschiedschrijvers , oude geschriften.
Maar ya , je kan die oude indonesische geschiedschrijvers (of filosofen) niet kunnen vergelijken met de oude grieken.

groetjes


Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line
 


On 11-12-2005 02:21 londoh wrote:

...


'geschiedenis moet m.i. een opsomming van feiten zijn' (.....)

Herendiensten in de vorm van Kerja Rodi en Kerja Bakti. (......)

Gruces


B. Lon yth.,

  • Alleerst wat betekent K.-Rodi en K. Bakti; ga nou niet zeggen: "Dan moet je op mijn website zijn ..... want, dan ben j/u wel 'commercieŽl '..... so silahkan ....
    Met de eerste citaat verschil ik wel met j/u:

    Je kunt wel leren 1 600 'Slag bij Nieuwpoort'; dit zegt niets .....
    "Wel, waarom 1 600 slag by "Nieuwpoort" en waarom Nieuwpoort en niet Lutjebroek ...... ???
    "Ik geloof dat dit ůůk ťťn van de 'richtingen van Geschiedenisleer was/is'; de 'verklarende' en 'feitelijke geschiedenisleer'.

  • Nog een opmerking:

    "Is 'Beschaving/Ontwikkeling ervan, als je wilt', niet een opťťnstapeling van andere beschaving(en) ...... ???
    Bijvoorbeeld de Chinezen gingen op de aanwijziging(en) van zeevarende oud-Maleissprekende volkeren op Afrika varen; na ervaring(en) van Chinezen kwamen de Hindustaanse IndieŽrs, daarna de Arabieren, de Portugezen/Spanjaarden, dan de Hollanders, de Engelsen, anderen ....... tot nu Amerikanen, 'who is next ???', ........

  • Het is wel interessant om 'vuurwerk'/'marcon sekali' te zien van 'onze INdahNesia 'geschiedenisexperten': si bapa 'Sid' en b. 'Lon' te zien .... leuker dan om er over te lezen .... 'asal laÔn tida bunuh laÔn' Emoticon: Clown Emoticon: Clown ....., maar .....
    "Ik vraag mij af voor een 'open diskussie' waar Diederick blijft ......" Emoticon: Talk to the hand Emoticon: Yes!


  • 'Ahu kura ahia, mansia nia'

    zieleffe
    User
    User icon of zieleffe
    spacer line
     

    Emoticon: Yawn Sorry ik heb totaal van de geschiedenis geen balle verstand van, maaf.
    Ik vind dit niet relevant voor de huidige tijden, oude koeien uit de sloot halen?
    En als je dan de geschiedenis zo belangrijk vind dan moet je er ook zuinig op zijn.
    Dat kan je niet zeggen in Batavia (Jakarta)waar sommige belangrijke museums zijn, zie een verval van je welste, het heeft zeker een verfje nodig wat zeg ik de dakgoot zou eens vernieuwd moeten worden.
    Borobordur staat daar geen plateau waarop staat wie er allemaal er aan mee betaalt hebben?, dat werelds monument te behoeden voor verval?
    Wat heb je aan geschiedenis als je elke dag moet vechten voor je bordje rijst?
    En dan kunnen wij hier wel geleerd doen hoe, en wat de geschiedenis heeft opgeleverd, daarmee heb je geen uwang in je pocket.
    Misschien als Guru om het besef bij te brengen zuinig te zijn op de oudheden.
    Zodat er wat door gegeven kan worden aan de nu nitendo generatie, maar of ze daar blij mee zijn betwijfel ik
    Hoe men toen leefde zeggen ze toch ook, dat was toen, maar dat hoef toch niet meer.
    Wij zijn wat voorvarende geworden, ook in IndonesiŽ, dus het is voor hen die er wat in zien, een leuke hobby, maar de verhalen boeit denk ik niet veel mensen, ook hier op Indahnesia wordt er geschiedenis gegeven, maar zeg eens eerlijk lees je het hele verhaal wat ze schrijven.
    Maaf, sorry het is te vermoeiend dat allemaal in je te prenten, laat staan te onthouden! Emoticon: Laugh out loud




    Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

    sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line
     

    Herendiensten in de vorm van k-Rodi en K-bakti. ?

    Dat hangt af van de toentertijd geldige waarden en normen.
    De gemene mensen kunnen de herendiensten wel als k-bakti gaan beschouwen .
    Wat ? , het is een eer om den Heer te mogen dienen.
    Want als het niet gedaan wordt voelden de gemene volk wel schuldig.
    Je moet hun natuurlijk geen trauma's gaan verzorgen.
    In die tijd heb je nog geen RIAG .

    Dat gebeurt ongeveer bijna dezelfde in het film van Max Havelaar ? , over die bupati van Lebak .
    Daarom is e Ass. resident(peter faber) toch wel een beetje te ver gegaan , want ondanks dat het volgens zijn waarden en normen goed (gerechtvaardigd) is om in te grijpen , kan hij wel inbreuk doen op de zeden en gewoonten van de mensen daar.
    Uiteraard het is een film , een beetje overdrijven is ook leuk .
    groetjes


    Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

    AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line
     

    Zieleffe yth.,

    Gelukkig dat jij aleen, niet het hele forum vertegenwoordigd ..... hůůr !!!
    'Er zijn ůůk andere mensen op dit forum en in de wereld, als we allemaal hetzelfde zijn wordt deze wereld zo saai, denk je niet Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yeah right! ???'
    'Lain orang lain pfikiran Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! !!!'
    'Zieleffe' ben je nu een 'opvolger' van Diederick geworden ...... of heb je jezelf door het 'kestverhaal' laten inspireren ..... (De zoon van .....) 'No offense I hope ???'
    'So, Zieleffe ........ Diederick ...... I presume ????'



    'Ahu kura ahia, mansia nia'

    zieleffe
    User
    User icon of zieleffe
    spacer line
     

    Emoticon: Nooo Gelukkig niet neen alleen op de wereld, ik zou er gelijk er weer van af willen.
    Dat gevecht met de dieren neen dat zou ik niet aankunnen.
    Gelukkig zijn er hier op dit forum meerdere mensen, dat zie je wat voor topic er zijn in verschillende categorieŽn. Een goede site, en leuke site, voor ieder wat wils die iets met Indonesie verbonden zijn. Emoticon: Yes!
    Ik pretendeer niet dat ik het weet het zijn interessante verhalen voor de liefhebber prima toch.
    Maar voor mij is het saaiste stof, waar ik pusing van krijg als je dat allemaal overlees nooit mijn favoriete les materiaal geweest.
    Er is nu een tentoonstelling in Amsterdam, waar zo veel van oudheid kunde te zien is.
    Geef die oudheden, terug waar het thuis hoort, want zij die er mee temaken hebben is het land van herkomst, zou ik zo denken.
    Dat doe ik nog wel!"denken"!. maar een kerstverhaal maken, van iemand die meer, In de kroeg heeft gezeten dan in een kerk,een mooi smeuÔg kerst verhaal? Emoticon: Yeah right! Neen daar heb ik ook geen behoefte aan Emoticon: Eerie
    Daar zouden de goede herders met hun schaapjes nog van schrikken.
    Wie is Diederick nooit van gehoord en weet niet wat u daarmee bedoel?
    Resumť wel eens van gehoord maar presumť ??????
    Ik had de bedoeling om wat leven in die huidige topic te brengen want alles beantwoorden met een kunstzinnig verhalen bundel, terwijl ik het had over nu en de toekomst, maar ik typt op persoonlijke titel, niet namens iemand.
    Helaas niet gelukt ik ga weer over tot de orde van de dag. Emoticon: Yeah right!


    Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

    londoh
    User
    User icon of londoh
    spacer line
     


    On 13-12-2005 17:50 zieleffe wrote:
    Ik vind dit niet relevant voor de huidige tijden, oude koeien uit de sloot halen?


    Ayam sorry Zieleffe, dit vind ik een domme opmerking. Alles wat je om je heen ziet, beleeft, doet is geschiedenis. Als ik NU dit tik.........is het NU geschiedenis. Als jij in de spiegel kijkt zie je ook geschiedenis en geen ouwe van groen slootwater druipende koei (of vergis ik me ??) Denk aan je ouders, grootouders, overgrootouders etc. In het kort om geschiedenis ken je niet heen. Heel leuk onderwerp voor dit forum. Of moeten we het over lekker eten in lekkere restorantjes gaan hebben, goedkope tickets, lekker weertje vandaag, lekkere wijven met lekkere kleine knijpkatjes.

    Hou toch op man, alledaags gezeur, ken je beter lekker in je graf legge, geschiedenis spelen.....volgens mijn dan.

    Ik zit hier heel alleen kersfees te viere, de straf die ik verdient hep zit ik uit....

    o sorry das een ander berich.

    Gruces



    Agung
    User
    User icon of Agung
    spacer line
     


    On 14-12-2005 00:46 zieleffe wrote:
    Emoticon: Nooo Er is nu een tentoonstelling in Amsterdam, waar zo veel van oudheid kunde te zien is.
    Geef die oudheden, terug waar het thuis hoort, want zij die er mee temaken hebben is het land van herkomst, zou ik zo denken.


    Het is wel zo dat die oudheden voor een deel Boeddha beelden betreft. Ik vraag me wel af of de meerderheid in IndonesiŽ daar op zit te wachten en mocht de ontwikkeling van de afgelopen ca. 10 jaar doorgaan dan vraag ik me af of Boeddha beelden in IndonesiŽ wel in goede handen zijn. Ik bedoel, wie herinnert zich niet wat de er in Afghanistan is gebeurd met die reusachtige Boeddha beelden....



    londoh
    User
    User icon of londoh
    spacer line
     

    Ach Mas Agung,

    Waren het niet de Belanda's die een paar beelden afkomstig van de Borobudur aan de Koning van Siam kado gaven? Die was er blij mee Emoticon: Shiny Dus past een schaamtevol stilzwijgen beter van achter de haringkar in polderland toh.

    Gruces




    sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line
     

    Ik denk dat het t.z.t. ook terug gegeven moeten worden , vooral als het geroofde stukken zijn .
    Want de indonesiers kunnen dan vragen , menir mana itu kwitansinya ?

    Las ook in de telegraaf over de pameran in de nieuwe kerk (bron : de beste krant van nld) dat de sieraden letterlijk van de lijken worden geplukt toen de balinezen de Puputan hebben gepleegd.


    Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

    sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line
     


    On 12-12-2005 20:18 JohanN wrote:


    Indonesiers kunnen ineens Kung Fu en dergelijke.


    Beste J.
    Kennelijk ben je een beetje abuis .
    Je denkt zeker aan de Kung Fu a'la Bruce Lee , of Carl Douglas , die kale neger met zijn lied KungFu fighting .
    Aiiijaaaa , ciiiilakkaaaaaaaaaaaaaa .

    De Indonesiers hebben al honderden jaren de Ilmu Bela Diri (kennis van zelfverdediging) , word Pencak Silat genoemd.


    Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

    sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line
     

    Voor de liefhebbers :

    Sejarah indonesia
    www.gimonca.com/sejarah/sejarah02.shtml

    beginnings to 1500 en verder
    Voor mij persoonlijk : er zijn veel leuke verhaaltjes /toevoegingen aan verouderde kennis van mijn oude ges. lessen.
    Ter leering ende vermaeck.


    Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

    Mas Rob
    User
    User icon of Mas Rob
    spacer line
     

    Indonesische voorwerpen uit de archipel zijn overvloedig aanwezig in de Nederlandse musea. Het betreft naast kunstschatten ook andere voorwerpen als botanisch materiaal, schedels, textiel en dergelijke.

    Dit is voor een deel het resultaat van wetenschappelijke expedities die werden gehouden in opdracht van de overheid en van organisaties als het Koninklijk Nederlandsch Aardrijkskundig Genootschap en de Maatschappij ter Bevordering van het Natuurkundig Onderzoek.

    Het was verder niet ongebruikelijk dat Nederlandse missonarissen en zendelingen verzamelingen aanlegden in de gebieden waar zij werkzaam waren. Deze voorwerpen zijn uiteindelijk in de Nederlandse musea terecht gekomen. Dit geldt ook voor de giften van lokale heersers aan het Nederlandse koloniale gezag.

    Een belangrijk deel is afkomstig van roof. Soms was het ordinaire diefstal. Ewald Vanvugt heeft eens in het NRC (9 januari 2001) het voorbeeld gegeven van de hoge ambtenaar Reinwardt, de stichter van de Plantentuin in Bogor. Deze verscheepte rond 1820 zonder iemands toestemming te vragen Javaanse tempelbeelden naar Nederland. In plaats van weg te kwijnen in een donkere kerker eindigde deze tempelrover als gerespecteerd hoogleraar aan de Leidse Universiteit.

    Een deel van de kunstschatten is oorlogsbuit. Niet alleen tijdens de Lombokexpeditie, maar ook tijdens de militaire operaties in Aceh en Bali werden krissen en andere waardevolle voorwerpen van de lichamen van gesneuvelde strijders geroofd. Kratons en paleizen werden geplunderd.

    De meest tot de verbeelding sprekende oorlogsbuit was, en is, de zogeheten Lombokschat. In 1895 werd het vorstendom Mataram-Cakarnegara op Lombok onderworpen aan het Nederlandse gezag. De oorlogsbuit uit het paleis van Cakarnegara was omvangrijk. Hij bestond uit 230 kilo goud en 7000 kilo zilver, en verder uit sieraden en edelstenen. De schat werd in 1897 tentoongesteld in het Rijksmuseum in Amsterdam.

    Moeten de kunstschatten uit de archipel terug naar Indonesie? Men kan niet anders dan, onder aanhaling van de teruggave van de door de Naziís geroofde kunst, in zijn algemeenheid de vraag met ja beantwoorden. Het is echter niet zo eenvoudig als het lijkt. Er zitten nogal wat haken en ogen aan.

    Ten eerste zijn, zoals hierboven al vermeld, lang niet alle kunstvoorwerpen afkomstig van roof. Vele voorwerpen zijn giften. Daarbij zouden veel voorwerpen niet zijn verzameld en bewaard gebleven zonder de inspanningen van Nederlandse koloniale onderzoekers en missionarissen/zendelingen. Waarom zouden deze voorwerpen nu moeten worden gegeven aan IndonesiŽ?

    Verder heeft het zonder onderscheid teruggeven van alle voorwerpen tot gevolg dat in onze musea de geschiedenis van de Nederlandse aanwezigheid in de archipel wordt uitgewist. Je zou zelfs kunnen verdedigen dat een aantal buitgoederen inmiddels evenveel bij de Nederlandse culturele geschiedenis hoort als die van IndonesiŽ, en daardoor een plaats in Nederlandse musea verdienen.

    Ten slotte zijn er praktische problemen. Ten eerste bestaat er geen volledige inventarisatie van Indonesische voorwerpen die onderdeel maken van collecties in Nederlandse musea. Ten tweede zijn eerdere ervaringen met teruggaven aan IndonesiŽ niet onverdeeld positief. In 1977 werd de helft van de eerder genoemde Lombokschat aan IndonesiŽ teruggeven. Hiervan is inmiddels een gedeelte spoorloos.

    Salam dari Rob

    P.S. 1. een leuke site voor een ieder die geinteresseerd is in Indonesische archeologie is : www.arkeologi.net/

    P.S. 2. Mijn excuses aan Zieleffe die waarschijnlijk in slaap is gevallen bij het lezen van mijn posting. Emoticon: Wink



    zieleffe
    User
    User icon of zieleffe
    spacer line
     

    Emoticon: Shut up! Mas Rob, Bapak Sidia, Londoh.Maaf
    Neen in slaap ben ik niet gevallen ik val niet zo gouw.
    Vroeger,wel eens op mooie vrouwen, maar die heb ik nu, dus dat is er nu ook niet meer nodig.
    Wat mij alleen verbaast, dat je het hebt over Pembantu, en je krijgt, als antwoord, een hele geschiedenis hier in deze topic uitgelegt,.
    Kijk eens waar deze topic over gaat,
    ďStoppen met Indonesie afzeikenĒ.
    Emoticon: Confused Emoticon: Cry Emoticon: Nooo
    Geschiedenis is goed maar wel op de plaatsen waar het thuis hoort.
    Je kan het op de site van Londoh ook veel over geschiedenis lezen, en alles er uit halen wat je zelf intersant vind.
    Op de site www.IndonesiŽ.nl door klikken naar achtergronden, en je ziet verhalen over geschiedenis,Cultuur, Natuur, Staat, en Economie dus vol op te lezen en te zien op internet. Elkaar een tip geven tussen door is goed
    Begrijp mij niet verkeerd want het is goed hoe men daarover wat anekdotes weet over te vertellen, maar hoe de sultan van? en het koninkrijk van ?
    Als men die gekend hebben en je weet wat voor een leven dat ze leiden hoe ze met elkaar omgaan om maar een vergelijk te maken, hoe veel vrouwen,kinderen ze hadden met waren zij ook al elkaar aan het afzeiken?.
    Ik noem maar wat, of ze vervalsen de boel doordat ze de geschiedenis vervalsen door een mening er bij op te bouwen.
    Dan blijf je bij de nog een klein beetje bij de verhaal wat in het begin gemaakt is.
    En wat betreft Bapak Londoh ik kijk ;liever niet in de spiegel want dan is de geschiedenis al aan mij voorbij gegaan.
    Tegen over wat ik nu ziet, en hoe ik er vroeger uit zag, zelfs mín kleine jonge moet ik gaan zoeken dat was vroeger anders.
    Maar alles op zín tiet zegt de boer die niets anders kan dan zín pruimpje uit te spugen.
    Je ziet het veel bij vele site waarop gereageerd word, men wijkt af van de hoofd tekst die begon met een heel andere invals hoek.
    Het gaat over de Inhout van iemand ,z'n verhaal ! Emoticon: Laugh out loud



    Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

    JohanN
    User
    User icon of JohanN
    spacer line
     

    Beste Sidia, ik ben niet abuis en weet wat Pencak Silat is. Naast Tae kwon do, Nunchaku en Ashihara Karate heb ik ook deze vechtsport beoefend. Dus.......
    Maar ik gebruikte de term Kung Fu om de vechtscenes die erin voorkomen te omschrijven. Waarbij ook de geluid mix vaak te wensen overlaat. Iedereen kent dat wel: iemand geeft iemand een schop of stoot en 2 seconde later slaat er iemand achter de camera op een stuk ijzer, waarna na 4 seconde iemand pas op de grond valt. Geweldige regie. Komt trouwens ook voor in de chinese vechtfilms van weleer.
    Groetjes


    Begin de details te vergeten

    sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line
     


    On 14-12-2005 20:43 Mas Rob wrote:

    Een belangrijk deel is afkomstig van roof. Soms was het ordinaire diefstal.

    Een deel van de kunstschatten is oorlogsbuit. Niet alleen tijdens de Lombokexpeditie, maar ook tijdens de militaire operaties in Aceh en Bali werden krissen en andere waardevolle voorwerpen van de lichamen van gesneuvelde strijders geroofd. Kratons en paleizen werden geplunderd.

    De meest tot de verbeelding sprekende oorlogsbuit was, en is, de zogeheten Lombokschat. . De schat werd in 1897 tentoongesteld in het Rijksmuseum in Amsterdam.

    Ten eerste zijn, zoals hierboven al vermeld, lang niet alle kunstvoorwerpen afkomstig van roof. Waarom zouden deze voorwerpen nu moeten worden gegeven aan IndonesiŽ?


    zijn eerdere ervaringen met teruggaven aan IndonesiŽ niet onverdeeld positief. In 1977 werd de helft van de eerder genoemde Lombokschat aan IndonesiŽ teruggeven. Hiervan is inmiddels een gedeelte spoorloos.


    Rob ,
    Je kan(of men kan) allerlei uitvluchten gaan verzinnen , dat het hier misschien beter tot zijn recht komt (mooie musea etc) en dat het daar in indonesia misschien ook verwaarloosd gaat worden of zelfs verdwijnen.
    Nou en , dat is hun zaak en verantwoordelijkheid.
    De Indonesiers zal ook juridisch gezien weinig kans hebben als de spullen eerlijk in de handen vd nederlanders zijn gekomen.(afkomstig van schenking of van koop)

    Ik krijg bijna kromme tenen als ik die argument leest van , ya dan wordt het een beetje leeg in de ned. musea als de geroofde spullen terug gegeven worden.
    Het zou nederland sieren als ze dat terug geven en genoegen willen nemen met een duplikaat .
    Want roof is roof , en diefstal is diefstal.
    Maar ya dat is de standpunt van een Indonesier.
    groetjes



    Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

    sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line
     


    On 14-12-2005 23:20 JohanN wrote:
    Beste Sidia, ik ben niet abuis en weet wat Pencak Silat is. Naast Tae kwon do, Nunchaku en Ashihara Karate heb ik ook deze vechtsport beoefend. Dus.......


    Voor mensen die daar wonen , gewoond cq familie en duidelijk interesse hebben voor Indonesia zal jou post (met een knipoogje )wel begrijpen.
    Maar de meeste bezoekers die de mooie taman indahnesia bezoeken zijn toch gewone turisten , dus ik vraag me af of ze die knipoogje wel hebben gezien.
    Vandaar die reaktie van mij. Daarom heb ik ook die extra opmerking van die Carl Douglas geplaats .

    groetjes


    Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

    JohanN
    User
    User icon of JohanN
    spacer line
     

    Om, dat snapte ik al hoor. No offense


    Begin de details te vergeten

    Mas Rob
    User
    User icon of Mas Rob
    spacer line
     


    On 14-12-2005 23:30 sidia wrote:

    Rob ,
    Je kan(of men kan) allerlei uitvluchten gaan verzinnen , dat het hier misschien beter tot zijn recht komt (mooie musea etc) en dat het daar in indonesia misschien ook verwaarloosd gaat worden of zelfs verdwijnen.
    Nou en , dat is hun zaak en verantwoordelijkheid.


    Nou Sidia,

    Ik verzin helemaal geen uitvluchten. Zoals ik al schreef is in mijn visie teruggave het na te streven doel. Het enige wat ik te berde breng is dat het niet zo eenvoudig is als het wel lijkt. Sta mij toe om over de uitwissing van de geschiedenis Vanvugt aan te halen:

    Het Museum Vrolik in Amsterdam bezit bijvoorbeeld een schedel uit IndonesiŽ, met aan een touwtje om de kaak een etiket met de naam van de Javaan aan wie dit hoofd heeft toebehoord, en de notitie dat hij in 1822 een Nederlander had vermoord en voor straf zelf werd onthoofd. Als Europese koppensnellers op Java hadden de Nederlanders dit hoofd (en vele andere) meegenomen. Moeten de weggevoerde schedels van rebellen en vrijheidsstrijders alsnog in IndonesiŽ tot stof vergaan? Of kunnen de hoofden na bijna twee eeuwen in een Nederlands museum beter als permanente krijgsgevangenen hier hun kant van de koloniale geschiedenis vertellen?'

    Kijk, dat is nou het dilemma.

    Je leest dingen in mijn posting die er niet geschreven zijn. Het verdwijnen van een deel van de Lombokschat noem ik een praktisch probleem. Bij teruggave van cultuurschatten moet, ook in het belang van Indonesie, waarborgen zijn ingebouwd dat de schatten ook behouden blijven. Nederland zou daar bijvoorbeeld geld en expertise in kunnen steken. Of ben je van mening dat alles zowiezo maar moet worden teruggegeven ook al verdwijnt de helft?

    Ik ben bang dat Nederland in dat geval de hele wereld op zijn dak krijgt wegens het onverantwoord omgaan met 's werelds erfgoed...

    Wat doen we trouwens met uit Indonesie gehaalde voorwerpen die oorspronkelijk uit andere landen komen? En hoe moet dat met Indonesische voorwerpen die via Nederland in andere handen zijn geraakt?

    Salam dari Rob




    You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.



    51,373,049 topic views - 223,801 posts - 13,517 topics - 16,730 members - last post @ 21-11-2017 02:22 CET

    Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

    92,368,981 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com