indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Buiten Peetie (ik heb niets anders te doen: vriendin is stappen, kids liggen in bed, ik heb geen hobbies en zak chips is al op) ben ik het volledig met de schrijvers van de voorgaande postings eens. De uiting van īkritiekī vind bij velen op dit forum zijn oorsprong in de liefde voor het land.
Regards, Johan

Begin de details te vergeten

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 09-12-2005 10:56 Yogya-Bali wrote:
Ik vermoed dat velen niet door hebben dat kritiek op Indonesie is ingegeven door liefde voor het land. Als je hier woont en je moet dagelijks met lede ogen toezien hoe er een kankerzooitje wordt gemaakt van dit prachtige land, dan gaat je maag oprispen.

Geloof me, dit land is geen sprookje maar een jungle met "survival of the fittest". Ga hier maar eens je geld trachten te verdienen zonder de backing van een groot bedrijf dat je uitzendt.

De Javaan bemoeit zich overal mee want zij zijn het "herrn"-volk met de beste cultuur. Nou, als er een cultuur van een andere planeet is afgekomen en niet op deze aarde thuishoort, is het wel de Javaanse cultuur...

1..Ya , soms wordt je verkeerd begrepen , vooral als je de andere posten niet gelezen hebt.
Ik kan wel een kritiek met een knipoogje waarderen , voel ook wel dat het niet alleen maar om te gaan trappen , ook omdat je toch iets heb met het land en de mensen.
Ik heb een paar maanden rondgehangen en diverse post gelezen , ik kan hoogstens een paar namen noemen en onthouden van verdwaalde turisten /buitenlanders ,die echt alleen maar wil trappen.
Lieden die ik met een never come back line terug wil sturen naar hun eigen land , als het mogelijk is .

2. Ya het is een grote wrede jungle , de kleintjes , de arme man is (altijd) de lul.
Maar er is ook stijgende lijn , sociale mobiliteit , wie anders zegt mag het zeggen.
Ik beschouwd het ook als een natuurlijk proces , met bloed , zweet en tranen , niks is gratis in deze leven.
Ik zou ook niet vreemd vinden dat op een gegeven moment de rekening worden gepresenteerd.Alleen hoop ik dat de prijs niet al; tre hoog zal zijn.

3. Ik begrijp nog steeds niet dat er zaken zijn toegeshreven aan de Javanen zoals hun superioriteit , bemoeizucht , kolonialism (andere topic).
De Javaan als volk (puur) bestaat niet meer .
In het verleden , in de tijd van Majapahit en Mataram , ya daar kan je praten over superioriteit t.o.v de andere koninkrijken.
Maar NU ? , alleen hun aantal is demografisch gezien groot .
Het stikt daar van de arme javanen, vaak landloze boeren die voor een hapje rijst van vroeg tot laat moeten zwoegen in hun sawaqh. (pardon , van de rijken).
Hoe romantisch voor de turist.

En over cultuur , ya dat moet ik wel toegeven , het is een hoge cultuur met hoge beschavingsgehalte , althans in het verleden.Men probeert nu te behouden ,te conserveren en over te dragen aan de erfgenamen.
Dat kan je nog zien in Yogya , Solo (de bronnen) en andere resten op eiland java..
En ik bedoel niet de Malioboro en turisten cq sexindustri.
Dat heeft niks mee te maken met budaya jawa .

groetjes

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Bapa 'Sid' yth.,

'Mag ik ůůk 'mee scoren' (toepasselijk nu NL meedoet, met WK-voetbal) .....
"De Javanen, als ťťnheid is dat niet 'een mythe', die we grŠŠg gebruiken om alles 'recht te praten wat krom is, ůůk bij ons zelf (eigen bevolkingsgroep) ....??'
  • de West-Javaan is anders dan de Oost-Javaan,
  • Javaan van midden-Java is ůůk weer anders .....
  • Jakarta is niet hetzelfde als 'alle Javanen'.

Vergelijk maar de mentaliteit van een 'Jakarta-kid' met een jongere van Suraboyo, of Jokjakarta .....

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

londoh
    User
    User icon of londoh
    spacer line

Mas Anis Yth,

Als het om de verdeling van de nationale poet gaat bestaat er een Javaanse eenheid, kesatuan en bersatuan. Als het erom gaat wie van de Javanen het meest "beschaafd" - in hun eigen ogen- is dan komen de Midden-Javanen op de eerste plaats, dat zijn de grootste slijmjurken, die vinden de Oost-Javanen kasar en de Sundanezen boomapen. (Geef mij maar Madurezen.)

Voor een klussie moet je een Oost-Javaan hebben, om iets van Hogerhand (niet Onze-Lieve-Heer natuurlijk) gedaan te krijgen een Midden Javaan en voor een lekkere wip een Sundaneze. Voor de vrouwtjes geldt Jowo untuk dapur, Sunda untuk kasur. In feite tellen de Sundanezen niet echt mee, maar ja zelfde eiland toh en ze zitten het dichtst bij Jakarta. De Sundanezen hebben oorspronkelijk eigenlijk geen cultuur, wat ze hebben is van Jowo gekopieerd. In hun hart voelen ze zich minder aan de Wong Jowo. Beetje zielig eigenlijk.

Gruces .

Remon
    User
    User icon of Remon
    spacer line

Zozo, ben je een tijdje weg en dan zit ik opeens midden in een woordelijk gevecht/debat/dicussie.

Ik kan mij perfect vinden in de post van JohanN. Gebeurtenissen uit het dagelijks leven zoals nu in Ind. zijn de beste voedingsbron voor dit 'afzeiken' Laten we eerlijk zijn, wij mensen die in holland leven hebben makkelijker praten dan mensen die in Ind. leven. Wij maken alles van een afstandje mee en krijgen uit tweede en derde hand nieuws en berichten. Jaja ook via kennissen en familie maar niets is zo duidelijk dan gebeurtenissen uit het dagelijks leven.
    En laten we eerlijk zijn, mensen zeiken een land of groep of bevolking af dat is zo. Maar dit doen ze niet als ze er niets mee hebben. Als je een hekel hebt aan een land of zo en er de moeite voor neemt om die mening te uiten dan is er dus een relatie met dat onderwerp Emoticon: Yes! Of je moet echt helemaal niets te doen hebben, wellicht is het dan handig om het RIAGG eens te bellen of stichting Korrelatie, daar kun je met je persoonlijke probleempjes terecht....

Zullen we het nu weer over IndonesiŽ hebben, daarvoor zijn we hier per slot van rekening Emoticon: Worship Emoticon: Worship

gegroet
    Remon

zieleffe
    User
    User icon of zieleffe
    spacer line

Emoticon: Confused Voor alle duidelijkheid wij zeggen wel dit, of dat, maar invloed hebben wij totaal niet op wat er In IndonesiŽ gebeurd.
    De maatschappij veranderen doe je daar niet mee, al discussiŽren wij een eind weg.
    Je zult het moeten nemen, zoals het daar aan toe gaat.
    Wel is het dat je er over heeft van wereld gebeuren waarop IndonesiŽ zich niet aan kan onttrekken zoals de rechten van de mens.
    Dat gaat steeds meer leven, in de wereld (vandaag toevallig de dag van de Mensen Rechten), en daarop zal IndonesiŽ zich eigen niet aan kunnen onttrekken.
    IndonesiŽ zal zich eigen niet kunnen permitteren daaraan niet aan te voldoen.
    Zij krijgen er steeds meer mee te maken.
    Doen ze dat niet dan kan het zijn dat de wereld zich tegen hen keert, en dan zal het economische er van langs krijgen, dat weten ze donders goed aan de top daar.
    Ik maak mij wel ongerust door enkele mensen daar, willen er een moslim staat er van maken met islamitische wetten, en zo, omdat het land al zo veel islamitisch is, is dat niet zo moeilijk?
    Terwijl er toch veel mensen zijn die niet fanantiek zijn, en niet iedere vrijdag naar de Moskee gaan, en je merkt het niet zo, buiten die minaretten, en hoofd doeken, dat er zo naar geleefd word.
    Maar verders gewoon doen, en met hen niet over politiek, en geloof praten dan kom je er wel, en je wordt geaccepteerd.
    Wel kankeren ze inderdaad over van alles, maar kunnen het gelaten over hen heen laten komen.
    Daarmee kan ik met allen hier mee eens zijn , maar het is onze inwendige gevoelens die soms te veel nuchterheid oplevert.
    En daarom je eigen gevoelens uit schakelen, en een andere pet op zetten, blijven lachen niet als een boer die kiespijn heeft. Emoticon: Eerie

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

On 10-12-2005 16:02 Remon wrote:

Zullen we het nu weer over IndonesiŽ hebben, daarvoor zijn we hier per slot van rekening Emoticon: Worship Emoticon: Worship

gegroet
    Remon

Beste Remon .
    Wij praten hier (omong kosong) ook over Indonesia.
    Het is mij opgevallen dat er te veel gekeken wordt vanuit hollandse bril , en vaak ook dat er te weinig kennis is mbt indonesia.
    Hoe wil je die mensen daar begrijpen ,als je de weinig weet over hun geschiedenis , socialeverhoudingen , de politiek etc.
    Kijk als men alleen maar geinteresseerd is in de natuur , turisme kan men reisboeken of de ervaringen van ervaringsdeskundigen lezen.
    Zoals men kan lezen is er Nog Steeds hardnekkige misverstanden, verhaaltjes over indonesia.
    Zoals bv De nederlandse "overheersing "van 350 jr (hoe bedoelt U ?)
    De Javaanse kolonialisme , De "feodale"samenleving . etc
    De 1ste is bekend dat het bulshitt is .Maar men is nog steeds hardleers.
    De Javaanse kolonialime : Wel in het verleden , nu niet meer .
    De feodale samenleving : Vroeger wel , nu niet meer .

Men maak ook verschil tussen een Javaan en Sundanees , vroeger is het zo toen ze in aparte koninkrijken leven en elkaar gaan bevechten.
    Een korte (niet wetenschappelijk , dus omong kosong) Sejarah Indonesia voor m/v .
    Eiland Java : In de beginne zijn er diverse hinduistische koninkrijken.
    De bekende zijn in west Java , o.a. Pajajaran.(Sundanezen) ong 400 AD.
    Zoals het ook bij de eropese koninkrijken word behoorlijk getrouwd tussen de koninklijke families.De heersers zijn familie van elkaar .
    Een vd Sundanese Prins is later De 1 ste koning van Majapahit .
    Hij is bekend in Babad Jawi als Jaka Susuruhan van Pajajaran.
    Later is De hinduistische Pajajaran geislamiseerd en verdwenen, dat geldt ook voor de andere hindu koninkrijken , de bekende islamistische Koninkrijk is de Mataram , waar later De 2 erfgenamen voortkomen , YogYa en Solo.
    De "scheiding" tussen de hindu koninkrijken Pajaran en Majapahit is veroorzaakt door De Perang Bubat .(zie andere Site) .
    Tot die tijd is de Sundanese Koninkrijk nog steeds zelfstandig , want de koningshuizen zijn familie van elkaar.
    Na het verdwijning van de hinduisme is West Java en al die kleine koningrijken komen onder invloed van Majapahit en later Mataram.(javaans en islamistisch).
    Per defenitie zijn de Sundanezen rijker dan de Javanen , en dat kom door de vruchtbare grond .
    Dus een rijkere bevolkinggroep met een oudere en duidelijke traditie/cultuur en beschaving kan nooit ondergeschikt zijn .
    Uiteraard het is een interpretatie.

groetjes

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

Aanvulling :

In de Geschedisboeken in Indonesia , werd er summier geshreven over de Perang Bubat , De aanleiding en de gevolgen.
    Het is a.h.w. de splijtzwam geweest tussen de Sundanezen en Javanen.

Ik ken persoonlijk een Sundanese familie waar de verhaaltjes over de Perang Bubat werd overgeleverd , de oudere generaties (de feodalen = toen bestaat het nog) bezwoeren elkaar dat ze als Sundanezen het niet zullen vergeten .Er is zelfs een officiele verbod geweest voor Sundanezen dat hun nakomelingen niet mogen trouwen met een javaan.(dit is na te checken)
    Het grappige is , hun voorouders zijn in feite Javanen.
    Ook een andere familie in Jakarta , bijna 150 jr (als het niet meer is ) wonen ze in Jakarta en omgeving.
    Wat blijkt een van de voorvader is een Javaan , van de tijd van de omsingeling van Batavia van Sultan Agung .
    groetjes.

bassi
    User
    spacer line

Ach, ik denk weleens dat het een tijdsgrille is, afzeiken en kritiek leveren, mensen denken nou eenmaal vaak negatief, dit is iets van voornamelijk al de laatse 15 jaar, als je in de jaren 70 voor een boer werkte, ik heb nimmer commentaar van deze boer gehad, over rendement of dat ik te traag werkte of zoiets.
    De laatste 15 jaar en met name in de tegenwoordige tijd krijg je geen pluim op je hoed meer, als je hard en correct werkt, maar met name dan word je afgezeken om op minimale dingen die eigenlijk niet relevant zijn.
    Dit zie je overal Indonesie is daar geen uitzondering op.
    Gewoon minder respect en verdraagzaamheid zetten zich meer door, toen wij op vakantie gingen medio September en de eerste dag in Indonesie waren, leek het alsof wij droomden, niet wetende wat wij ervan moesten denken, een nachtmerrie of een goede droom, het zal ergens in het midden gelegen hebben, alsof we in een andre dimensie beland waren, dat noemen ze ook wel mogelijk avontuur.
    Een Bule in Indonesie is een uitzondering, daar de meeste Bules of blanken het land uitgejaagd zijn, er zijn twee dingen die mij opvielen, op de ene manier kunnen indonesiers een bule of blanke als ze die zien, verliefd op worden, op de andere manier zijn er veel mensen die een bule referen aan afgunst.
    Ik kan prima overleven in Indonesie als boer, maar zo gauw ik succes boekt, krijgen mensen in de naaste omgeving een soort afgunst mogelijk, en gaan zich bemoeien met zaken die hun niet aangaan.
    Ook al word ik in een dorp gerespecteerd, zodra ik naar de stad gaat, kan ik problemen krijgen, mede mogelijk door eerdere extreme moslimtoestanden in 2002 zijn mensen minder tolerant en meer negatief gaan denken mogelijk niet alleen in Nederland maar ook in Indonesie.
    Ook de recentelijke bomaanslag op Bali, draagt hier aan bij.
    Toen ik daar was met mijn vrouw, waren de mensen aardig tolerant naar buitenlanders toe, dit werd even later weer de kop ingedrukt door die bomaanslag in Bali, wat mensen weer aan het denken heeft gezet op een negatieve manier mogelijk.
    Ik weet wel dat voor de bomaanslag, mensen de indruk hadden dat zij moeten intergreren met buitenlandse mensen en dat dit goed voor hun land is. Na dat gebeuren in Bali worden of werden mensen in Indonesie weer verbitterd en negatief, ook wat betreft het duurder worden van olieproducten etc.
    Ook ik werd meer negatief helaas, en ja, ik kan vaststellen dat ik Indonesie een mooi land vind, maar sommige Indonesiers zien thans nog steeds met name buitenlanders wel of niet blank, in Indonesie als dat de Joden de Duitsers 60 jaar terug zagen in Nazi Duitsland.
    Afzeiken blijkt dus een hobby te zijn van vele mensen die op deze aardbol leven, mede doordat wij dus media kunnen lezen en zien op TV etc., is er mogelijk over de gehele wereld minder oorlogen dan voorheen voor 1940.
    Maar wij hebben daar of de nieuwe generatie geen of nauwelijks ervaring mee.
    De ouders waar wij uit geboren zijn en oudere mensen stellen zich vaak toleranter op, maar ook over 10 jaar is deze bevolkingsgroep zo goed als uitgegestorven in met Name Nederland en over het algemeen in het vredelievende deel van Indonesie, Still ik lees over mensen die in Indonesie letterlijk van de honger omkomen, waar dat gebeurd breekt ook vaak oorlog uit.
    En jonge mensen in EU weten vaak niet wat oorlog is of een groot deel daarvan, voor de oorlog met Duitsland hier was er ook een grote economische malaise(daarmede gekoppeld een grote intolerantie onderling met elkaar), een goede voedingsbodem om oorlog te krijgen, vaak weten mensen hier niet wat ze allemaal wel hebben, woon ik 10 jaar in Nederland, dan ga ik het land ook afzeiken op al zijn minpunten mogelijk, alles went namelijk, dus woon ik in Indonesie dan zal ik na 10 jaar of eerder ook Indonesie afzeiken op allerlei dingen.
    Hoe nu verder, ja wat betreft Nederland heeft ook met een economische mailase te maken, nu is dat nog niet zo goed zichtbaar, veel wao-ers worden geherkeurd en komen in de bijstand terecht. Zij worden goedgekeurd e.d., een klein deel krijgt opnieuw werk, maar als 20% van deze groep die toen uit 1 miljoen of meer afgekeurde bestond voor al die herkeuringen, 30% weer werk krijgt, gaan er aan de andere kant als het werkaanbod niet toneemt, 30% werkloos word.
    Tegenwoordig heeft een mongool die niet uitdrukkelijk zin heeft om te werken dus aan het werk gezet en ook werk heeft, die alleen dus bijvoorbeeld de brieven voor de post van anderen hoeft te openen aan het werk word gezet maar degene die goed geleerd heeft in de ww mag gaan zitten, omadt hij bijvoorbeeld een specifieke cursus die een bedrijf of bedrijven vraagt, niet heeft gevolgd, word afgewezen.(Door de herkeuring van de wao-ers in Nederland o.a. gaat het thans, zo lijkt het. beter te gaan met NL, ze hebben namelijk nog eens meer dan 1 mljrd over, of voordeel dit jaar de staat der Nederlanden.(op lange termijn is dit echter een farce mogelijk.))
    Beetje te krom voor woorden eigenlijk,
    Ook zg klokkenluiders in Nederland worden vaak direct ontslagen, recentelijk een geval bij ministerie van Justitie, bijna 200 man op de hoogte zijn dat iemand onrechtvaardig opgesloten is en ieder dus een zwijgplicht opgelegd kregen.
    Is dat rechtvaardigheid, komen we weer uit op het forum, hoe onrechtvaardig is NL.
    Dus ja, waar wij over spreken in NL is dat al jarenlang aan de gang.
    De oude generatie heeft geleerd van een vorige oorlog, met tolerantie naar elkaar toe kun je een betere wereld creeren.
    Gaan we dus weer opnieuw beginnen, ik verwacht dan ook binnen een tijdspanne van10 jaar een allesomvattende oorlog zal plaatsvinden.
    Jammer dat men zo af en toe een oorlog nodig heeft om een betere wereld te creeren.
    Iedereen weet, ook in Nederland dat dit bestaande systeem weleens de ondergang kan inluiden, zoals ze dat op hun manier ook in Indonesie weten.
    Wat NL met name nodig heeft is een herverdeling van arbeid, het is toch logisch dat door verdergaande automatisering, hier in NL er minder werk verricht hoeft te worden, waarom moet de een 60 uur werken of bezig zijn, terwijl de ander werkloos thuis toe moet zitten?
    Maar terug naar Indonesie, dit verhaal past ook in Indonesie maar op een heel andere manier mogelijk, juist in de tegenstellingen lijkt Indonesie en Nederland erg veel op elkaar.
    Met een gezamelijke noemer, de negatieve kijk op bepaalde dingen.
    Is het beter of slechter dan gesteld met de manier van denken in NL of Indonesie? Daar zit bijna geen verschil in mogelijk, echter de bevolking in Indonesie is veel groter dan in NL, de diversiteit in Indonesie is dus ook veel en veel groter bij mensen, die je in NL niet zo extreem meemaakt, in het verleden werden mensen die raar of afwijkend denkten, in NL op de brandstapel gezet, dat is nooit zo extreem geweest in Indonesie, maar in NL tot 20 jaar terug werden mensen, die geestelijk niet in order waren ook in een gesticht gestopt, dus echte rare afwijkende mensen komen mogelijk minder voor in NL dan in Indonesie, terwijl de diversiteit in NL wat betreft acceptatatie van buitenlanders hoger en beter is dan in Indonesie.
    Al met al wat we hier lezen, is een tijdsgrille, zeiken hoort daar ook eenmaal bij, niet zozeer over Indonesie, maar ook over NL.
    Niet negatief of positief bedoeld.
    Over problemen nadenken is goed voor een mens.
    En ieder kan daar het zijne over denken.

zieleffe
    User
    User icon of zieleffe
    spacer line

Emoticon: Yeah right! Ik wil hier op terug komen dit verhaal is te belangrijk om het niet te beantwoorden .
    Ook van Sidia een leeftijd genoot van mij heb ik een antwoord in voor bereiding.
    Het is te belangrijk om dit te laten wat het is, maar nu te laat om te reageren.
    Ik slaap er liever een nachtje er over, zodat ik later er op terug komt.
    Emoticon: Yawn

londoh
    User
    User icon of londoh
    spacer line

On 10-12-2005 22:26 sidia wrote:

...

Tot die tijd is de Sundanese Koninkrijk nog steeds zelfstandig , want de koningshuizen zijn familie van elkaar.
    Na het verdwijning van de hinduisme is West Java en al die kleine koningrijken komen onder invloed van Majapahit en later Mataram.(javaans en islamistisch).
    Per defenitie zijn de Sundanezen rijker dan de Javanen , en dat kom door de vruchtbare grond .
    Dus een rijkere bevolkinggroep met een oudere en duidelijke traditie/cultuur en beschaving kan nooit ondergeschikt zijn .
    Uiteraard het is een interpretatie.

groetjes

En hiero zit er eentje die zich de pleuris lacht om die interpretatie. Er zijn zeer rijke en welvarende koninkrijken op Java geweest, anders waren er ook geen bouwwerken als de Borobudur en Prambahan, maar ja deze liggen in Midden Java. In Oost Java is er ook nog heel wat te vinden dat op zeer hoge ontwikkelingen wijst in het stroomgebied van de Brantas vinden we nog 10-tallen Candi en overblijfselen van andere bouwwerken (o.a Trowulan) maar in West Java (Sunda) is dit alles nauwelijks te vinden. In Leles, Garut is de piepkleine Candi Cangkuang, verder Batujaya bij Karawang en twee Batu Tulis (beschreven stenen) bij Bogor, dus op de vingers van 1 hand te tellen. Het bijna ontbreken van stenen bouwwerken uit de verre oudheid wijst op een laag ontwikkelingspeil. Over dit alles is er heel weinig geschreven materiaal te vinden en alles wat wij hierover weten zijn interpretaties, maar laten we die overlaten aan wetenschappers. Alle mondelinge overlevering moeten we met een grote hoeveelheid zout nemen, want op Java verzint men graag een groots verleden. In ieder geval ben ik het totaal niet eens met Om Sid, want wat hij hier neerzet zijn verzinsels en mooipraterij, zo wordt geschiedenis niet bedreven, geschiedenis moet m.i. een opsomming van feiten zijn.

We hebben wel Chinese geschreven bronnen, die gaan vnl over de havens aan de noordkust. In de Majapahit tijd waren het de Chinezen die de handel verzorgden in de havensteden. Dit mag in Indonesia niet gezegd worden, want de rol van de Chinezen willen ze het liefst tot nul beperken, nog liever afschilderen in negatieve verhalen, terwijl de Chinezen al in het begin van onze jaartelling op Java en Sumatra met handel bezig waren en zich al aan de kust vestigden. De Javaan is eerder boer, geen handelsman, dat is tot aan de dag van vandaag het geval.

Daarna hebben we de Europese bronnen van geschiedenis, eerst de Portugese vanaf 1520 (Tome Pires) en vervolgens de Nederlandse vanaf het einde van de 16de eeuw.Toen de Nederlanders op Java aankwamen zetten zij voet aan wal op Banten, dat ligt inderdaad op de meest Westelijke punt van Java, maar Banten wordt niet erkend als een echt Sundanees koninkrijk, het was meer een interregionaal sultanaat op een strategische plek opgezet zodat er controle op de handel uitgeoefend kon worden. Verder was er Cirebon, maar om Cirebon Sunda te noemen gaat ook te ver. Het ligt op de grens van West en Midden Java en heeft een zeer sterke Chinese invloed. In 1619 stichtte JPz Coen Batavia en dat werd de grote macht in West Java. Het Bantanse Sultanaat hield op met bestaan toen Daendels de laatste Bantense Sultan liet vermoorden en ten overstaan van de bewoners van Banten in zee liet werpen. Daarentegen is Mataram altijd een macht van betekenis geweest, die vanaf 1745 nauw met de Nederlanders hebben samengewerkt. De restanten van het koninkrijk Mataram bestaan nog steeds, Solo en Yogya zijn daar de erfgenamen van.

Java is natuurlijk nog steeds een feodale samenleving, je hoeft maar even te zien hoe iemand met geld (door oplichting verkregen) er eentje zonder staat af te bekken, dat spreekt boekdelen. De omgang met personeel en zo. Misschien komt Om Sid zelf uit een feodale familie, ja dan zal je dat altijd ontkennen, zelfs als de gewoonste zaak ter wereld beschouwen. Afkomst is nog zeer belangrijk op Java, we kunnen zelfs spreken van een kastenstelsel. Herendiensten in de vorm van Kerja Rodi en Kerja Bakti bestaan vandaag de dag nog !!

Juist IndonesiŽrs, zeker die van Java zelf, hebben grote moeite om hun eigen land te begrijpen, omdat ze nog te veel vasthouden aan antieke (lees : feodale) principes.

Gruces

londoh
    User
    User icon of londoh
    spacer line

On 09-12-2005 20:13 Mas Rob wrote:
    Verhalen over geweld en corruptie hoor ik, geschiedenissen van onbenul en onvermogen.. Dat schokt me niet zo. Die sappige geschiedenissen heb ik altijd gehoord. Nee, wat mij verontrust is de negativiteit van mensen die ik kende als onverbeterlijke optimisten. Mensen die, bij alle rotzooi in de jaren tachtig en negentig (ja heus, Indonesie was geen paradijs toen) geloofden in een betere toekomst voor zichzelf en voor het land.

Hier wordt dus de vinger precies op de zere plek gelegd. In 1998 is het volk spontaan een "revolusi" begonnen en gaan roepen om reformasi. Nadat er erg veel vernield was in korte tijd, namen ze genoegen met de vice-president Habibie als nieuwe leider van Indonesia. Habibie was een man met moderne ideeŽn, want in het Westen opgeleid en opgegroeid. Hij heeft in de korte tijd dat hij president was een aantal ingrijpende veranderingen ingevoerd. Nu zijn we een paar presidenten verder, waarvan de laatste 2 de keuze van het volk mogen heten. We moeten constateren dat de revolutie van 1998 er eentje was zonder idee, zonder echte hervormingsplannen, het volk was ontevreden en is aan het vernielen, roven, brandstichten en moorden geslagen, zomaar. En nu zitten ze met de ellende. De presidenten die ze kiezen zijn op zijn zachtst gezegd incompetent. De hoop van het volk SBY is een aardige man maar iemand die geen besluiten kan nemen. Nou is het ook wel zo dat er hier geregeerd wordt d.m.v. compromissen. Er is een zgn. breed kabinet, oppositie is er niet, dat is ongehoord in Indonesia, iedereen moet wat in de melk te brokkelen hebben, echte besluiten of daadwerkelijke vernieuwing komt daardoor niet van de grond. Nu het met de economie niet zo goed gaat als er van de nieuwe president werd verwacht, benoemen ze 6 nieuwe ministers en hopen dat het beter gaat, we kunnen dit een Ďgokí nomen. Inmiddels wordt het volk steeds armer, men is gedemoraliseerd, er wordt niets van de toekomst meer verwacht, alleen dat het nog slechter zal gaa,. deze ellende duurt nu al bijna 8 jaar. Bekijkt men de situatie realistisch dan is er ook geen hoop, wat moet een land als Indonesia nu op het economische wereldtoneel. Er wordt in dit land nauwelijks iets geproduceerd waar in de wereld behoefte aan is, terwijl het wat grondstoffen betreft een van de rijkste landen ter wereld is. Alles waar een beetje kennis voor nodig is om te produceren komt uit het buitenland, tegenwoordig veel uit China. Indonesia is in alle opzichten een zwaar onderontwikkeld land. Gezien de kwaliteit van het onderwijs zal dat altijd zo blijven. Zolang de president van Javaanse afkomst is hoeft men geen hoop op verbetering te hebben. Momenteel is de vice-president Jusuf Kalla veel machtiger en invloedrijker dan SBY. Maar deze man is een Bugis, ondenkbaar dat die president van Java en onderhorigheden kan worden, hoewel hij momenteel de meest geschikte figuur is. De ellende met die Javanen is dat zij denken dat hun cultuur superieur is aan welke cultuur dan ook, en dat eigenlijk de hele wereld deze cultuur zou moeten overnemen met zo een mentaliteit vraagt men om de grootste moeilijkheden en heeft deze gekregen.

Gruces

londoh
    User
    User icon of londoh
    spacer line

Nog meer gesijk:

Er is momenteel in Indonesia en controverse gaande over de import van rijst, in de Indonesische wateren liggen 12 Vietnamese schepen met daarin 70.500 ton rijst. Dit tot grote woede van de boeren, want die vragen zich af waarom de regering deze (goedkope) rijst heeft besteld, het is aan het begin van het oogstseizoen dus tekorten zijn niet an de orde. Volgens de Bulog, het regeringslichaam dat deze rijst importeert betreft het hier strategische voorraden. Ook schijnt de rijst van slechte kwaliteit te zijn. Nou is het bepalen van kwaliteit van rijst iets dat moeilijk is, het gaat om zaken hoeveel % er gebroken is, hoeveel water de korrels bevatten, zitten er steentjes of gabah in en nog een paar van die zaken.

Indonesia is een land van boeren, maar wat vreten die uit? Rijst moet al jaren geimporteerd worden, van de nationale behoefte aan suiker wordt 40% geimporteerd, voor rundvlees is dit 25%, voor melk maar liefst 70%. Dan nog zout, dat wordt hier uit zeewater gewonnen, zee genoeg hiero en het zonnetje schijnt ook elke dag, zou je denken, doch maar liefst 50% van de behoefte aan zout wordt geimporteerd dat is 1 miljoen ton. Heel wat huiswerk te doen in dit land.

Toch zijn de boomapen hier wel in iets goed, zoals we allemaal weten is dat corruptie. Volgens de BPK, het orgaan dat de besteding van de staatsfinancien onderzoek in de gaten houdt bedroeg de corruptie tussen 1999 en 2004 maar liefst 167 triljoen rupiah, in cijfers 167.000.000.000.000 Rp in euro's 15 miljard.

Tel uit je winst,

Gruces

zieleffe
    User
    User icon of zieleffe
    spacer line

Emoticon: Smile Ja wat londoh hier over ons bericht is niets aan af te dingen.
    Politiek ben ik geen sterke persoon, en heeft daar ook niet op gestudeerd.
    Ik denk dan dat Londoh gelijk heeft dat hij mij benoemd als een filosoof.
    Politiek licht mij niet zo als ik al zie hoe een Burgemeester hier omringt wordt van allerlei Piassen, als hij iets opend, en ik bekijk die mensen dan heb ik gegeten en gedronken gelijk dan ben ik weg want daarmee wil ik mij niet mee associŽren
    Maar toch maar mijn verhaal doen die meer gericht is naar de toekomst, en dan niet abstract maar hoop gevend moet zijn naar de toekomst
    Emoticon: Sadley Emoticon: Yawn Emoticon:
    Het waren lange verhalen van Sidia en Bassi.
    Het zijn verhalen die ook inhoud hebben op de zo gevoelige plaat hier op dit aardkloot.
    Om te beginnen, en dat weet iedereen, gaat het om geld hoe meer hoe beter.
    Daarmee zitten miljarden mensen hun dagelijks beslommeringen hun tijd aan te verdoen.
    Door werken, en wat dan ook bezig zijn, geld te verdienen, de ene moet er meer voor doen, dan de andere. Dat zijn duidelijke gebeurtenissen.
    Maar nu heb je veel heel veel geld en wat gebeurd daarmee?
    Sommigen hebben nooit genoeg, en anderen stellen het met wat ze hebben, en zijn tevreden.
    Wat er onder ons gebeurd, hebben wij zelf niet helemaal in handen, het overkomt je.
    Het cynisme onder de mensen is groot je voelt het dat er in de wereld veel gebeurd, maar kan je daarin mee gaan, en moet of mag je mee gaan met de vaart der volkeren.
    Het idealisme van onder andere mensen die volkeren onder zich kan samen brengen kan al zo veel invloed hebben dat er na geleefd wordt en zoín maatschappij heb je dan zo gecreŽerd.
    Zo ontstaan machtverhoudingen, en die weer brengen tegen strijdige belangen aan het licht.
    Want Sidia heeft het elke keer over geschiedenis, ja het is een mooie hobby, als je daarvoor gevoelig voor bent, best leuk omdat bij te houden.
    Maar waar het vandaag de dag omgaat is, zoals je kon zien in Montreal Canada de klimaat conferentie het verdrag van Kyoto voor alle landen zeer belangrijk aan het worden.
    Een echte voorbeeld heb ik meegemaakt bij het huis in Chimahi bij Bandung achter mij een groot plateau van een 10 meter hoogte, waar een groot complex huizen zijn op gebouwd.
    Op die rand van die hoogte allemaal bebost met bambu hout, en wat grote bomen.
    Daar waren ze flink aan het snoeien gegaan .
    Ik heb daar zo er wat van gezegd dat als ze door gaan het wel eens met een grote stort bui regen.
    Het wel eens mis kan gaan als men zo door gaat met het weg halen van de bebossing.
    Daarmee kunnen grote modderstromingen mee gaan, en de complex er onder, onder kan gaan stromen met modder. Of ze naar mij geluisterd hebben weet ik niet, ze hadden wel nieuw beplantingen aangebracht, en dat waren bananen pohon.
    Of dat goed is weet ik niet maar de complex eigenaar developer weet er van.
    En straks maar kijken wat ze nog meer gesloopt hebben, cynis genoeg dat zien we wel.
    Verders geloof ik dat de Amnesty Internationale ook In IndonesiŽ voet aan de grond moet krijgen.
    Dat gaat steeds meer leven in deze wereld, je ziet maar hoe ze zich druk om maken met het martelen, door Amerikanen, van mensen.
    Dat is goed dat er komt want dat geeft tegen gas, en samen ben je bezig iets goed voor het land op te bouwen.
    Want echt je kan in de geschiedenis ergens stoppen, maar de toekomst voor de kinderen, en kleinkinderen zullen steeds meer moeten gaan gelden , de Wereld draait door.
    En de belangen van geld ja dat is een gegeven zonder kom je nergens.
    Makkelijk toch hoe wij hier ook discussiŽren wat betreft, over eigen gevoelig heden, kan je proberen weer te geven. Maar over ander mans gevoelig heden daar oordeel je niet over. Emoticon: Talk to the hand

Yogya-Bali
    User
    User icon of Yogya-Bali
    spacer line

On 11-12-2005 11:21 londoh wrote:
    [Indonesia is een land van boeren, maar wat vreten die uit? Rijst moet al jaren geimporteerd worden, van de nationale behoefte aan suiker wordt 40% geimporteerd, voor rundvlees is dit 25%, voor melk maar liefst 70%. Dan nog zout, dat wordt hier uit zeewater gewonnen, zee genoeg hiero en het zonnetje schijnt ook elke dag, zou je denken, doch maar liefst 50% van de behoefte aan zout wordt geimporteerd dat is 1 miljoen ton. Heel wat huiswerk te doen in dit land.

Probleem is dat de gemiddelde inwoner van dit land meer energie steekt in het nadenken hoe hij/zij met zo min mogelijke energie zoveel mogelijk kan verdienen (op korte termijn). Terwijl al deze energie veel nuttiger zou kunnen worden besteed.
    Hoe makkelijk men denkt. Heb niet naar mijn zin op mijn werk, nou dan gaan we ervan door. De familie zorgt toch wel voor me.

De SGM-melkfabriek in Yogyakarta (tegenwoordig in Klaten), een van de grootste melkpoederfabricanten in RI, werd aanvankelijk gedwongen om melk af te nemen van de lokale boeren. Dit is even geprobeerd maar de melk was van dermate slechte kwaliteit dat het niet verkoopbaar was. Ook afspraken werden niet nagekomen; dus continuiteit kon niet worden gegarandeerd naar de afnemers c.q. klient toe.
    Uiteindelijk wordt dus heden ten dage de melk geimporteerd uit Nieuw-Zeeland want kwaliteit en continuiteit kunnen worden gewaarborgd.
    Toch is de fabriek nog steeds verplicht een bepaald deel van de lokale boeren af te nemen. Nog steeds van wisselende kwaliteit en onregelmatige levering. Deze verplicht af te nemen melk wordt vervolgens door de melkfabriek in de kali weggespoeld want ze kunnen er niets mee.
    Ze hebben van alles getracht om de boeren kwaliteit en continuiteit aan te leren maar het was na jaren nog steeds vergeefse moeite. De boer zit veel te vast in zijn (Javaanse) traditie en staat niet open voor verandering. Dit standvastig, hardnekkig vasthouden aan de oude dingen (die niet meer functioneel in deze tijd) is een van de grootste dreigingen voor RI in relatie met de globalisatie en open markt politiek.

Yogya-Bali
    User
    User icon of Yogya-Bali
    spacer line

....of is de naam SMG?

Yogya-Bali
    User
    User icon of Yogya-Bali
    spacer line

On 11-12-2005 14:45 zieleffe wrote:
    Emoticon: Smile Om te beginnen, en dat weet iedereen, gaat het om geld hoe meer hoe beter.
    Daarmee zitten miljarden mensen hun dagelijks beslommeringen hun tijd aan te verdoen.
    Door werken, en wat dan ook bezig zijn, geld te verdienen, de ene moet er meer voor doen, dan de andere.

Daar gaat het dus ook om in RI; en wellicht nog erger dan in het westen. Als je ergens materialisme tegenkomt is het wel in RI.
    Iedereen is druk bezig met cari duit; de uidrukking zegt het al: geld zoeken. Je hoort nooit zeggen dat men druk bezig is met Kerja: werken.
    Nee, want om geld te krijgen moet je niet werken, dat is voor het domme volk. Geld krijg je in RI op een andere manier dan werken.
    Meeste is hierboven al gezegd dus hoef verder niet in herhaling te vervallen.

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

Leuk dat Om Sid iemand de pleuris kan laten lachen , kan hij ook mee giegellen.
    Er is een groot verschil tussen interpretaties( en daarna mening ) en feiten.

Ik heb feiten opgesomd die nagecheckt kan worden(voor liefhebbers)
    Klopt dat er stenen bouwwerken in Mid.Java en Oost Java.
    Het is de beroemde Borobudur (gebouwd 8ste eeuw) ,een Budishtische bouwwerk van de Syaleindra Dynastie een zeevarende volk uit Sumatra.
    Want toen zijn de Srivijayanen heer en meester in de regio.

In Java heb je omstreek 400 Ad 3 koninkrijken , De Taruma Negara =sundanezen (inclusief vazalstaat Banten en Cirebon) , in Midd. Java Kalinga (Mataram) en Oost Java .
    In 434/435 onderhield Tarumanegara al kontakten met China.
    Werd ook vermeld in 600 AD door Chinese bronnen.
    Later is T.Negara opgesplits in 3 kleine koningrijken , waarvan 1 de Pajajaran.
    1 vd prinsen werd later de founder van majapahit.
    (er werd druk geruild en getrouwd).
    De kleine Sundanese Koninkrijk is zelfstandig gebleven naast de sterke Majapahit (reden familie banden ?).
    Door de perang Bubat komt de goede verstandhouding met majapahit (dus Javanen) ten einde.
    Er heerst zelf een verbod om te gaan trouwen met javanen.
    Heb ik gemerk bij de vorige generatie van mijn familie.

Dus de bewering (mening) dat de Sundaneze Beschaving/kultuur lager is of een copie vd javanen is een beetje voorbarig.
    Ze hebben dezelfde basis tot de perang Bubat en daarna verdween de Hinduistische Pajajaran door de opstand van de 2 vazalstaten die de Islam hebben omhelsd.

De bewering dat Javanen(dus indirekt sundanezen) dat ze geen handelaren is ook zwak te noemen.
    In 1600 AD is Bantam 1 van de grootste haven ter wereld .
    Dus ze handelen ook , alleen zijn ze geen zeevarende natie zoals Srivijaya (in hun tijd een grote imperium) en uiteraard de buginesen.
    Zelfs voor de komst van de belandas heeft Bantam al kontakten met Gr. Britain.
    Goed genoeg gezeik , maar dat zijn de bekende feiten.
    De konklussie kan de lezers zelf trekken.

zieleffe
    User
    User icon of zieleffe
    spacer line

Emoticon: So funny Sidia een goed verhaal, en ik twijfel er niet aan,dat het een echt waar verhaal is.
    Daar over hoef je eigen niet over te exuseren.
    Of het voor de huidege generatie, daarop het belang in zien, twijfel ik, welk koninkrijkjes er zijn, en of die nog van invloed hebben. Emoticon: Laugh out loud
    Emoticon: Shiny Emoticon: Red face
    Ik heb net gekeken naar de woestijnruiters Paul Witteman, Jeroen Pauw, met het interview van Joep v.h.Hek.
    Die vertelde dat hij een hulp in de huishouding een conflict had met de uitbetaling van haar salaris. Hij vertelde zo smeuÔg als je meer wil dan koop je ook zoín huis, en dan moet je alle twee, dat schoon maken dat wordt te veel voor jouw.
    Prachtig ik verbond dit verhaal aan Pembantu, en aan Londoh (waarom ja hij vertel het zo smeuÔg) dit op zín Amsterdams, het kan het spraak makend weer geven.
    Pembantu heb ik zo veel in IndonesiŽ van gehoord, goede maar ook slechte ervaringen.
    Daarom wel een beetje negatieve bericht door geven, en dat kon volgens Joep v/h Hek negatieve over mensen spreken, als het maar recht voor zín raap doet.
    Als je zoín hulp in het huishouden hebt, en je hebt er goede ervaring mee houden die vrouw/meisje, en goed voor haar zijn. Maar een waarschuwing wil ik er wel bij geven als je zo iemand in dienst wilt nemen eerst kijken waar kom ze vandaan uit welke kampong ,of complex, en bij haar echte huisadres zekerheid te verkrijgen,dan echt daar naar toe gaan, en hun Familie er bij betrekken.
    Zodat je weet waar ze echt vandaan komt,Ē adresĒ, en alles noteren, en gaan bezoeken.
    Want ook in mijn familie heb ik gezien dat ze gouden sieraden kwijt zijn geraakt, en de pembantu in de noorden zon verdwenen is.
    Vertrouw niet op uiterlijk, en op haar getuigenis, want dan kon je wel eens de plank flink misslaan.
    Waar je door Joep v/h hek op deze situatie wordt gebracht klinkt gek maar toch dat is het leven.
    En genoten heb ik zeker, over die persoon is van alles te vertellen, maar echt hij is een artiest. Emoticon: Shiny

londoh
    User
    User icon of londoh
    spacer line

On 11-12-2005 17:58 sidia wrote:

De bewering dat Javanen(dus indirekt sundanezen) dat ze geen handelaren is ook zwak te noemen.
    In 1600 AD is Bantam 1 van de grootste haven ter wereld .
    Dus ze handelen ook , alleen zijn ze geen zeevarende natie zoals Srivijaya (in hun tijd een grote imperium) en uiteraard de buginesen.
    Zelfs voor de komst van de belandas heeft Bantam al kontakten met Gr. Britain.
    Goed genoeg gezeik , maar dat zijn de bekende feiten.
    De konklussie kan de lezers zelf trekken.

Hi Ome Sid, de bewering dat Javanen geen handelaren zijn blijft lekker staan. Komt nog een bewering bij : Javanen moeten zich niet met geschiedenis bezighouden want dan krijgen we een schitterend verhaal dat in hun voordeel is maar voor geen meter klopt. Nu we toch bezig zijn een derde bewering : Javanen zijn landrobben een geen zeerotten, bij het zien der zee wordt de Javaan al mabok laut.

Jij zit daar in Amsterdam v/h een wereldhaven, net als Banten, met dat verschil de Amsterdammers trokken erop uit, de wijde wereld in om te handelen. Je denkt toch niet dat de Javaan de wijde wereld intrekt om ze negotie aan de man te brengen, zijn ze echt te lui voor en altijd geweest. Als je vandaag de dag ziet : de producten die Indonesia exporteert zijn echt niet het gevolg van een slim wereldwijd promotiebeleid, maar eerder de agressieve manier van inkopen van handelaren uit het buitenland.

Java was in de oudheid een stinkend rijk eiland, alles voorhanden met een relatief kleine bevolking die daar in enclaves woonden, overal oerwoud toch, bijna niet voor te stellen. Het eiland werd bezocht door zeevarende handelaren, Chinezen, IndiŽrs, Perzen en de Bugis natuurlijk. De Chinezen noemden Java "Shepo" wat goudeiland betekent. De Javanen vonden het wel leuk die handelaren van buitenaf, die brachten ook allerlei producten met zich mee waar ze grote interesse in hadden. Nou zeg ik ďzeĒ, want wat waren de Javanen? De Sultan en zijn familie en bekenden dr omheen, de rest waren slaven die zich te pleuris voor de sultan, koning, susuhunan of hoe ze ook mochten heten, moesten werken. Chinezen vestigden zich vaak aan mondingen van rivieren, zo konden ze handel uit het binnenland betrekken, want jalan tol waren er niet, alles ging per schip, prahu enzo. Dat Banten een grote haven werd is eerder aan de buitenlanders te danken dan aan de Javanen. Kijk die mensen kwamen met kleine bootjes, en moesten soms een half jaar wachten op gunstige wind om terug te keren (moesson) is dan leuk als je een beetje riant bij elkaar zit in een aardig huis leuk als je met veel bent, paar wijfies dr bij, zo kan een haven ontstaan, zeker op een strategisch punt als Banten. Die buitenlanders dat was een zeer gemengd gezelschap zoals ArmeniŽrs, Perzen, Arabieren, Gujerati, Tamils, Bengali, AtjeŽrs, Maladivers, Maleiers, Bugis, Luzonezen, Chinezen en Ryukuezen. Het gaat dus om een groep mensen van buiten die langzamerhand een eigen enclave sticht, met vrouwen en kindertjes dr bij. Allemaal in hun eigen wijkjes met hun eigen regels, van de locale wetten hoefden zij zich weinig aan te trekken. Min of meer een vrijhaven. De Sultan vond het allang best, alle zaken werden in naam van de Sultan geregeld door de syahbandar, dat woord moet Ome Sid even goed onthouden, want dat was in de oudheid een zeer belangrijke functie, zeg maar havenmeester. Die man vroeg geld aan iedereen die de haven aandeed, zeg maar belasting. Een zeer machtige functie waar zo een sultanaat op draaide. Er zijn genoeg syahbandars die zo een tokootje hebben overgenomen. Trouwens die sultans van Banten hadden een kraton ergens in het binnenland, Banten Girang, heb ik nog een boekkie hiero over leggen*, maar nog niet echt gelezen. Ze zaten daaro liever dan in de haven. Lekker rotzooien met een prinsessie uit Demak, er is er ook nog eentje haji geworden en heeft op de terugweg een wijfie in China opgepikt. Maar ja ik ga dat hiero allemaal niet uit de doeken doen. Ik kom hiero niet om gelijk te krijgen, mijn interesse voor geschiedenis is persoonlijk. Niet om hiero de gebraden haan uit te hangen. Ik ben altijd op mijn qui-vive als Javanen zich met geschiedenis gaan bezighouden, is altijd vanuit een eng Javasentrisch standpunt, terwijl je het vanuit een veel groter perspectief moet zien, wat waster aan de hand in de regio? Kijk je had in dezelfde regio bijvoorbeeld ook Melakka, was nog groter dan Banten in die tijd, lag aan de andere kant van het water. Toen Batavia werd gesticht was het snel afgelopen met Banten en enkele 10-tallen jaren later viel Melakka ook in de handen van de Nederlanders.

Het noemen van Groot Brittanie heeft ook weinig zin, er waren wel meer landen bezig in die contreien. De Portugezen waren veel belangrijker, en die zaten er al 80 jaar voordat de Nederlanders kwamen. De Spanjaarden in de Filippijnen en ook op de Molukken. Engelsen voeren slechts in het kielzog van de Nederlanders, er waren ook Fransen, Denen en Zweden bezig. In de 17e eeuw waren de Engelsen maritiem veruit de mindere van de Nederlanders, die hadden gewoon beter materiaal. De modernste schepen met superieure bewapening. Kijk dat laatste was belangrijk, waarom heb ik allis verteld. Misschien niet hiero. Kijk Ome Sid het gaat erom de geschiedenis te begrijpen het zijn gewoon feiten, maar om deze te misbruiken om te bewijzen dat de Javanen zo goed waren is een truc waar Ome Lon niet in trapt, ik ken m al, van Ome Soek.

Kijk als Javaven in een groepie aan het strand gaan zitten ontstaat er echt geen wereldhaven, er wordt hoogstens geouwehoerd en gelachen. Zodra er zich een situasi voordoet die ze kunnen ge- of misbruiken komen de Javanen in actie, op de langere duur brengen ze er echter niets van terecht. Zie wat er in 1945 - 49 is gebeurd, toen heeft heel Indonesia gestreden om het door Nederland gevormde land over te nemen, dat is ze gelukt, het was het juiste moment. Maar daarna ging het snel bergafwaarts omdat een Javaan het zonodig voor het vertellen moest hebben. In 1965 was het zo een bende geworden dat een andere Javaan de toko over moest nemen, dat is een tijdje goed gegaan, maar toen is het weer een rotzooitje geworden. Wil je dat de boel verziekt wordt even een Javaan bellen en hopen dat ze HP'tje niet tidak-aktip is. Nederland had van een verzameling koninkrijkjes, staatje en eilanden een zeer goed georganiseerde kolonie gemaakt, maar nadat de Javaan de leiding overnam heeft ie er een troep van gemaakt hoewel ze hebben er wel goudgeld uit getrokken.

Gruces
    Lon

*PS Het genoemde boek heet : "Banten sebelum zaman Islam 932 - 1526" en is een vertaling uit het Frans. Bij het laatste moet ik ook weer lachen.

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

On 12-12-2005 02:15 londoh wrote:

...

Hi Ome Sid, de bewering dat Javanen geen handelaren zijn blijft lekker staan.

Komt nog een bewering bij : Javanen moeten zich niet met geschiedenis bezighouden want dan krijgen we een schitterend verhaal dat in hun voordeel is maar voor geen meter klopt.

Sejarah Indonesia Baru (Nieuwe Indonesische Gesch.)
    Bijdrage van Ome Sid , een amsterdamese jongen 2005 AD.

Om Lon , je kan zoveel beweren (mening afgeleid uit interpretaties) , maar de opgevoerde punten blijven gewoon dezelfde.
    Maar je zou een guru sejarah kunnen worden (docent geschiedenis heet dat ), je kan het zo smeuig vertellen dat de luisteraars / of lezers niet in slaap vallen.

Klopt de meeste javanse koninkrijken zijn kerajaan darat(agrikultur) , behalve Demak en Majapahit .De Majapahiters (?) moeten kunnen zeilen in hun perahu's om de Nusantara te veroveren . Ze hebben toen nog geen Lucht Mobile Brigade.

De Bantamers ( toen een vazalstaat vd Sundanezen) zijn ook handelaren .
    Het is een welvarende omringd door stadsmuren , kompleet met een forbidden city van 4 Ha , zo groot als amsterdasm (bron : Yans Karel , schrijver vanh C. de Houtman).
    In 1682 al 2 ambaasaeur gestuur , Jayasedana/Nayaprawira , ontvangen door King Charles II (engeland).
    (zie ook Taruma Negara 435 , AD diplomatieke bamnden gezocht met China).
    In 1694 heeft Banten al een complexe samenleving , gespecialiseerd en heeft een bevolking van 31848 mensen , kennelijk hebben ze al volkstelling.

Het is logisch dat de kuststeden/koninkrijken in aanraking komen met buitenlandse zeelieden/handelaren.
    Sunda Kalapa(Sunda) is de Bandar Utama in die tijd .(Hoofd Haven zoiets als Rotterdam)
    De kontakten zijn met Srivijaya (zeenatie uit Sumatra) , Malakka , Makasar , India en China.
    Volgens (ook door jou genoemde) Tom Pirees ,hij is geland in Sunda Kelapa in 1512-1515 hebt toen ook kleinere haven , zoals banten , Tanggerang , Calapa , Cimanu(indramayu) en Cheribon.
    Die Portugees heeft toen een vriendschap verdrag in 1522(21-08) getekend met de studenten .
    (persoonlijke opmerking van Ome Sid : vind vreemd als iemand (wie dan ook )kan beweren, dat de Nld de weg naar de Oosten hebben gevonden.
    Zou dat een Mythe zijn .?

Ook de Rol vd chinezen worden vaak overdreven , alsof ze allemaal zeelieden zijn en of handelaren.
    Ome Sid moet even kopie drinken , al cape van het te veel zeiken.
    Dit zijn ongeveer de "feiten" , die ik vroeger in mijn middelbare school tijd ook niet weet.
    Behalve de bekende (oude koek) , waarvan je nu kan zeggen , wah er moet weer een nieuwe sejarah komen , maar wel met Canon status.
    Misschien disambung.(verhaal over de chinezen)
    groetjes

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

On 11-12-2005 15:48 Yogya-Bali wrote:
    ....of is de naam SMG?

Ik denk Sari Husada , vroeher de oude Friesse vlag (?).

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

On 11-12-2005 23:56 zieleffe wrote:
    Emoticon: Smile Sidia een goed verhaal, en ik twijfel er niet aan,dat het een echt waar verhaal is.
    Daar over hoef je eigen niet over te exuseren.

He Ziel , ik weet niet of het een goed verhaal is , met goed bedoelde ik of het goed ontvangen wordt.Trouwens iedereen kan het nalezen uit officiele of semiofficiel bronnen, tegenwoordig id google/internet een middel.
    En zijn de oude geschiedenis , die de indonesiers stap voor stap moeten zoeken , schrijven (schooldoeleinden) vaak onvolledig.
    Toen Indonesia merdeka werd (1945) zijn er maar 10 % (tien) die scholing hebben genoten.
    En (bijna) alle dokumenten / bewijzen die weg getreansporteerd kunnen worden zijn vaak in buitenlandse(museum) handen .
    Nu komen beetje bij beetje de kennis naar buiten , daarom moet en zal de Geschiedenis ook herschrteven(CANON) moeten worden.
    Want er is is al te veel onzin, mythes verteld over de rol vd europeanen en i.h.b. vd de nederlanders in de voormalige Ned. Indie .
    In 1 vd topics (hiero) word ook ergens gezegd , wat hebben we hun bijgebracht / achtergelaten. ?
    Soms denk ik ook , ze praten (niet allemaal natuurlijk) alsof toen ze daar kwamen dat de mensen die daar leven wilden of halve wilden zijn.
    Kijk dat ze heidenen zijn (niet christen) die gered moeten worden(anders komen ze in de hel) , Dat kan ik nog begrijpen .(ze bedoelen het goed).
    Ik zou zeggen , terima kasih , tidak usah ya ?Bedankt , hoeft niet.

Ik ga me ook niet execuseren , het is de gewoonte bij ons (kultuur, "beschaving" Emoticon: Wink om altijd bescheiden te gaan opstellen.
    Althans zo is de gewoonte geweest , of de nieuwe generatie(nintendo generatie) dat ook doen ? , dat betwijfel ik.
    groetjes

londoh
    User
    User icon of londoh
    spacer line

Hi Ome Sid,

Zo kunnen we jaren lang blijven kletsen, maar wat ik in mijn stukkie schreef was vooral van voor de tijd dat de Nederlanders hiero aankwamen.

Vele kuststeden in AziŽ zijn gesticht door handelaren. Die handelaren waren personen van groot aanzien, geld zat, ze deden ook rustig aan het hof mee. Trouwden met prinsesjes en zo. Er was ook niet zo een verschil tussen de verschillende nationaliteiten. De moslims gingen wel bij de moslims zitten en de Chinezen apart met hun vieze gewoontes, varkensvlees eten, in maar liever naast kwispedoors spuwen en zo. De Hindoes bij de Hindoes enz. Verschillen kwamen er pas toen de Europeanen voet aan Aziatische wal zetten. Zeker toen de Nederlanders kwamen, die hadden zeer geavanceerd wapentuig en dat kon je inhuren als je ruzie met je buurman had. Wel effies eerst een contract tekenen, 100.000 balen peper per jaar als we winnen, zo kreeg de VOC macht, wisten die Aziaten veel wat zo een contract betekende. De rol van de Chinezen overigens is wel degelijk zeer belangrijk geweest tot de 15-16e eeuw. Toen stopte China met handel over zee en richtte zich meer naar binnen. was al eens eerder zo geweest onder de Mongoolse Yuan Dynastie, dat waren echte landrotten, dus geen vertrouwen in de zee. Maar onder de Song en Ming DynastieŽn werd er door de Chinezen lekker op los gevaren, tot in Afrika toe. Dat China dicht ging had gevolgen voor de Peranakan in z.o. AziŽ, ze dreven van hun cultuur af, werden halve inlanders, maar nog steeds slim in de handel. Daar hebben de Nederlanders gebruik van gemaakt. Ze werden in eigen kampungs gestopt onder een kapitein der chinezen en konden met de Blanda's samenwerken als tussenpersoon. Er waren in die jaren ook veel Chinese handwerkslieden, ze deden bijvoorbeeld de suikerproductie in de Bataviasche Ommelanden. Maar ik had het niet over Nederland dus, vooral om wat er daarvoor gebeurde, is heel belangrijk wil je iets van Indonesia snappen (zeg ik maar wie ben ik). Wat jij zegt over het grootse Majapahit klopt ook niet, het waren Chinezen en IndiŽrs die de handel en zeevaart bedreven. Waarom gebruikte het Majapahitrijk Chinese munten als betaalmiddel ? Waarom zijn er zoveel zaken met een Chinese oorsprong daar gevonden ? Bijvoorbeeld "celengan" en Kendi, dezelfde die in China tijdens de Tang dynastie werden gebruikt. Ik heb hier nog es lekker ruzie over gemaakt met een conservator van het museum in Trowulan. Die stond Ome Soek na te bauwen, want van hem is dat verhaal afkomstig. Niet aan Nederland denken maar aan Majapahit, oftewel Jawa Jaya. Waarom sprak Ome Soek zo graag Sanskriet ? Al die leuzen die ze nog gebruiken zijn van hem afkomstig, Pancasila, Tuhan yang Maha Esa, Bhinneka Tunggal Ika, en nog veel meer. Ome Soek heeft door een Prof. van de Gajah Madah universiteit even een geschiedenis laten schrijven, heeft wel gezegd moet je zo en zo doen. Nou dat deed die toen. Tot op de dag van vandaag word dit nagebeoot. Hoeveel keer is de Indonesische geschiedenis niet veranderd sinds 1945 ? De kinderzieltjes zijn in Indonesia hierdoor zo verward geraakt dat ze geschiedenis haatten. Ik denk dat jij er over mee kan praten. Alle nationale helden uit het hoofd leren en meer van die kolder. Bezien we Diponegoro en de Iman van Bonjol vandaag de dag werden ze misschien wel gebrandmerkt als terroristen (maaf ya). Kijk inzichten in geschiedenis veranderen, ik bestudeer graag geschiedenis, maar niet om er beter van te worden, ik wil graag het juiste verhaal weten.
    Kijk ik weet ook wel dat die Belanda's de route naar IndiŽ gewoon van de Portugezen gejat hebben.
    Tot slot veel koffie doet veel pissen, weet je overigens dat de Nederlanders koffie uit Mochha hebben gejat en toen in Malabar in India hebben uitgeplant, toen die het deed meegenomen naar IndiŽ, mislukte eerst. Maar op een gegeven moment hebben ze die koffie in Tjandoer uitgeplant en in 1711 kon de regent Aria Wiratana de eerste 100 pond koffie aan de VOC leveren. De VOC deed ook aan dwangcultuur hoor. De koffiecultuur in het Sundaneze is berucht geworden en heeft mede tot voorbeeld voor het cultuurstelsel gediend.

Genoeg geluld, hujan en ister een lek (bocor) in huis. Maar als het huis geen bocor heeft staat het niet in Indonesia Emoticon: Laugh out loud

Gruces

londoh
    User
    User icon of londoh
    spacer line

On 12-12-2005 10:20 sidia wrote:

...

Ik denk Sari Husada , vroeher de oude Friesse vlag (?).

Is een samenwerkingsverband tussen PT Sari Husada Tbk (PT SH) en Nutricia.

Gruces

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,421,991 topic views - 223,906 posts - 13,518 topics - 16,742 members - last post @ 23-11-2017 02:40 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,449,155 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com