indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (4 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

remichi
User
User icon of remichi
spacer line

ik ben op zoek naar een paar 5 of 25 rupiah munten. ik wil er namelijk een setje
oorbellen van maken, en deze twee munt soorten zijn volgens mij lekker licht.
ik heb een 25 rupiah munt thuis maar wil er graag 4 in totaal hebben. nu zag ik
op het internet dat op de 5 rupiah een kind staat afgebeeld met zijn ouders. dat
lijkt me dus wel leuk als oorbel.

heeft iemand hier nog de 5 rupiah munt viermaal huis liggen? ik weet dat ze
niet meer veel gebruikt worden in indonesie, maar het zou wel leuk zijn. anders
moet ik gewoon wachten tot ik er zelf in januari ben, dan kan ik ze daar maken.

of heeft iemand een winkel of iets dergelijks waar ik dit soort dingen kan
vinden?

spacer line  

Hoi Remichi,

De muntjes van 25 heb ik nog wel voor je liggen.... Emoticon: Wink

M-Solo.

Live life to the max.......

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Van die 25 Rp muntjes van aluminium de kleinste ooit door Indo uitgegeven heb ik nog 2 dozen leggen, nagelnieuw nog in de rol. Je zou er een kogelvrij vest van kunnen maken.

Gruces

Lon

spacer line  

Soo lon je bent alweer optijd wakker Emoticon: Laugh out loud .

In iedergeval zwaar zullen ze niet wegen aan de oorlelletjes ! een jasje wordt een ander verhaal Emoticon: Wink

M-Solo.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Martin,

Ik sta hier altijd gelijk met Om Al op. Ik vind de tijd net voor zonsopgang het lekkerst, heerlijk om Indonesia wakker te horen worden met al die haantjes. Ook heerlijk koel een graad of 24. Emoticon: Shiny

Gruces

Lon

spacer line  

ik heb nog een briefje van 50.000 met pesawat garuda indonesia erop.....ik blijf het een mooi biljet vinden ! Kom je zoiets eigenlijk nog veel tegen...of wordt dat zeldzaam.

M-Solo.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Martin,

Het 50.000 Rp biljet met Bapak Pembangunan erop werd voor het eerst uitgegeven in 1993 met watermerk W.R. Supratman, in 1995 kwam er een nieuwe uitvoering, andere handtekeningen , een veiligheidsdraad van zilverpapier dr in en een watermerk Jendral Sudirman. Voor verzamelaars werd er in 1993 een in Australie vervaardigde polymer uitvoering in speciale folder op de markt gebracht voor 150.000 Rp.

Voor de handel zijn deze moderne biljetten alleen in absolute nieuwstaat (uncirculated) interessant. Bij het drukken van de polymer uitvoering was er iets mis gegaan met het hologram, er waren stukjes uit. Deze "misdrukken" lagen in de kluizen van de BI. Toen de financiele crisis eid 1997 uitbrak, heeft de BI ineens al deze polymer biljetten in circulatie gebracht, verzamelaars waren dus een paar jaar van tevoren genaaid. Als er nieuwe biljetten uitkomen, haal ik er altijd een zooitje bij de BI en sla deze op en verkoop deze later aan verzamelaars. Echt interessant in deze handel zijn biljetten met "solid" numbers (111111 etc) "ladder" 123456, of 654321. Ik zag laatst een biljet aangeboden met als serienummer 170845. Je zou bijv. ook je geboortedatum kunnen proberen te vinden.

Gruces

Lon

remichi
User
User icon of remichi
spacer line

hi londoh en martin-solo. zo te horen zijn er nog genoeg van 25 rp in omloop. al vind ik die van 5 rupiah iets mooier. maar ik heb het idee dat jullie allebei in indonesia wonen! als je eventueel in nederland woont zou ik het wel leuk vinden als je er eventueel een paar tegen een kleine vergoeding zou kunnen opsturen.

ik ga in indonesia eens kijken wat voor een leuke biljetten ze er allemaal hebben. ik heb er thuis nog een van 5000 rp liggen, maar die is denk ik niet zo speciaal.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Remichi,

In omloop zijn ze niet meer. Je komt tegenwoordig al zelden een 50 Rp tegen.

Er zijn trouwens diverse munten van 25 Rp. De laatste was een klein aluminium muntje, daarvoor een vrij grote nikkelen. 5 rp zijn er wat meer van, maar zijn al meer dan 25 jaar niet meer in omloop.

Gruces

spacer line  

Hoi Remichi,

Ik woon ook nog weleens in nederland Emoticon: Clown ben nu nog een dag in nl...en over een maand of 2 wil ik je best de muntjes opsturen Emoticon: Wink Of het moet zijn dat je dit snel leest en vlug je adres doorgeeft ! dan kan ik eens kijken of ik ze vandaag nog gauw in de postbus doe Emoticon: Wink

M-Solo.

hagen763
User
User icon of hagen763
spacer line

Dan wacht ik er ook op.
Umberto

remichi
User
User icon of remichi
spacer line

weer eens te laat met kijken op het forum!! nu heb ik ze al besteld bij een
muntenverzamelaar. die gaat 4x 5 rupiah muntjes opsturen voor 2 euro. ik
weet het, duur betaald, maar worden denk ik wel mooie oorbellen. hoop dat hij
ze snel opstuurd, dan kan ik misschien nog voor sintrklaas de oorbellen
maken.

ben benieuwd wat indonesiers ervan vinden om mijn vriendin met een paar
rupiah munten in der oor te zien rondlopen. of is dat juist heel oneerbiedig en
kan ze het beter niet doen?

martin solo: als je dit nog op tijd leest...zou het natuurlijk altijd leuk vinden als
je wat opstuurd. dan kan ik meerdere dingen proberen. als het niet te veel
moeite is kun je het hierheen sturen:

r. struyk
paulinastraat 93
2595 gh, den haag

wilde het je door mailen, maar er stond geen e-mail adres in je profile.

bij voorbaat dank voor alle hulp.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 01-12-2005 00:52 remichi wrote:

ben benieuwd wat indonesiers ervan vinden om mijn vriendin met een paar
rupiah munten in der oor te zien rondlopen. of is dat juist heel oneerbiedig en
kan ze het beter niet doen?
.

Kan je haar niet aandoen , staat ze voor schut.
(of P.P.O = pusat perhatian orang )

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

remichi
User
User icon of remichi
spacer line

dan zul je me toch even moeten uitleggen wat P.P.O = pusat perhatian orang
is. ik vind 5 rupiah juist een hele mooie munt, maar het is dus niet helemaal
gepast? dan zal ze hem in nederland in der oor moeten hangen...

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

PPO = middelpunt van aandacht vd omfeving.
Als het postief was , dan geen bezwaar.
Heeft niks mee te maken of het gepast is of niet.
Als je/zij het mooi vindt , dan is het eigen keuze.En je kan ook "Schijt" hebben aan wat de omgeving denken .Maar in dit geval zou ik denken dat het negatief is (wordt uitgelachen ), en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Om Sid,

Ik vind wel dat je er een erg conservatief ouwe-lullen-standpunt op na houdt.
Ik heb ooit eens oorbellen laten maken van gouden Majapahit munten. Ik kan me zo voorstellen dat twee muntjes van 25 Rp met die paradijsvogels, daarna cuci mas voor 5000 Rp op de Pasar Klewer hiero een doorslaand succes kunnen wezen, zelfs in Indonesia. Maar ik denk niet dat je aluminium, waar hierboven sprake van is, kan laten vergulden.

Blijhf niet hangen ga mee met je tijd, overigens is de jonge generasi in Indo heel wat progressiever dan dat conservatieve zooitje van die leeftijd in NL.

Gruces

Lon

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

[quote][overigens is de jonge generasi in Indo heel wat progressiever dan dat conservatieve zooitje van die leeftijd in NL.
/quote]

kun je daar voorbeelden van noemen?

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 02-12-2005 00:05 sapolidi wrote:

overigens is de jonge generasi in Indo heel wat progressiever dan dat conservatieve zooitje van die leeftijd in NL.

kun je daar voorbeelden van noemen?

Ja, maar 5 minuten later staat Jeroen op mn staart vanwege off-topic. Emoticon: Shut up!

25 Rupiah goud (15 gram) geslagen te Utrecht in 1952, zeldzaam prijs 275 euro

Richy
User
User icon of Richy
spacer line

On 02-12-2005 00:50 londoh wrote:

Ja, maar 5 minuten later staat Jeroen op mn staart vanwege off-topic. Emoticon: Shut up!

...en voor je het weet mag je weer voor minimaal een maand vanaf de strafbank toekijken Emoticon: Wink Emoticon: Yes!

"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 02-12-2005 02:17 Richy wrote:

...

...en voor je het weet mag je weer voor minimaal een maand vanaf de strafbank toekijken Emoticon: Wink Emoticon: Yes!

Heef neks, Richy, ik begrijp de trainer wel, hij vind mij te oud om in het veld te staan, maar nog belangrijk genoeg om van de banku reserp toe te kijken. Ik vind dat uiteraard een hele eer, dat ik sowieso hiero nog meetel en als dat de trainer zint een woordje mee mag lullen. Emoticon: Shiny

Gruces

Lon

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 01-12-2005 22:09 londoh wrote:
Hi Om Sid,

Ik vind wel dat je er een erg conservatief ouwe-lullen-standpunt op na houdt.

Blijhf niet hangen ga mee met je tijd, overigens is de jonge generasi in Indo heel wat progressiever dan dat conservatieve zooitje van die leeftijd in NL.

Het is niet alleen standpunt maar ook kwestie van smaak.
Kan ook verschillen zijn.

Dat hang af van de lingkungan (millieu/omgeving) .
Op zicht is een gouden (of "gouden" Emoticon: Wink hanger /oorbel etc mooi , maar moet gekeken worden naar de formaat.
Voorbeeld : er is een bevolkingsgroep in holandia die vaak met gouden / glinsterende sieraden tooien. Nou in hun omgeving zal het mooi gevonden zijn, maar de inlanders van holandia (autochtonen heet dat tegenwoordig) vinden dat not done.(lijkt wel B.A. Baracus van A team of lopende kerstboom )
Trouwens als je met gouden sieraden rondloopt in indonesia , in de pasar , mikrolet , of gewoon jalan2 kan ook praktische en veiligiheidsproblemen geven .(dijambret , afgerukt uit je oren door hongerige straatrovers).
Weg(nep)siraad en weg een deel van je oor.

Trouwens in mijn tijd is het ook not done om rond te lopen met sieraden , bij een echte party , dat is anders , maar ze lopen ook niet met gouden munten ,ze gebruiken andere soort sieraden , de veilgidheidssituatie is ook anders .
groetjes

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 02-12-2005 09:14 sidia wrote:

...

Trouwens in mijn tijd is het ook not done om rond te lopen met sieraden , bij een echte party , dat is anders , maar ze lopen ook niet met gouden munten ,ze gebruiken andere soort sieraden , de veilgidheidssituatie is ook anders .
groetjes

Hi Om Sid,

Je standpunt is hopeloos ouderwetsch, je moet met je tijd mee gaan en de ogen open houden voor de ontwikkelingen om je heen, stilstand is achteruitgang. Ik kan me nog herinneren hoe erg ik een hekel had aan dat gesijk van de ouderen toen ik jong was. Gezeur over dat lange haar en vale spijkerjackies en zo. Ik heb toen besloten om dat als ik oud zou zijn ik daar anders t/o zou gaan staan. Inwendig lach ik me rot als ik in Amsterdam al die piercings, tattoos en blote buiken zie (dat laatste is onesthetisch als er een vette reet achter zit) maar ik denk : ze bekijken het maar, die "inboorlingen"

In Indonesia is Polycolor de grote mode en brengt men variatie in dat eeuwige zwarte haar. Nu zie je ook veel blonde en lichtrooie Indonesiers, weliswaar ook geen porum, maar ja. Zelfs zie je een hanekam hier en daar, dat is toch iets van 30 jaar geleden dacht ik zo.

Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding.

Die gouwe sierraden leggen in Indonesia toch altijd bij de pegadaian (Pandjeshuis) en komen daar alleen uit bij feesten en andere gelegenheden.

Goud is nog altijd het beleggingsmiddel bij uitstek voor de gewone man. Die gouwe munt die je boven ziet is in opdracht van Soekarno geslagen omdat de gewone man behoefte had om goud te bezitten, er zijn er 30.000 van gemaakt, velen zijn omgesmolten zodat het een uiterst zeldzame munt is.

Gruces

Lon

Jantje
User
spacer line

Hi Lon,

Die 25 Rp. muntjes zijn die al aangepast aan de huidige goudprijs USD 500+?
'K zou ze nog een jaartje vasthouden als ik jou was. Emoticon: Shiny

groetjes

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Yance,

Maak je geen zorreg knul, 15 gram goud 900/1000 a 160.000 Rp per gram.

Ik kocht trouwens in NL een Indonesische munt van 1 oz goud van een "belegger" en die vroeg 250 euro, ik heb maar ja gezegd, hij had hem sinds 1974 in ze kluis leggen. Ik kreeg er nog twee zilveren bij plus een etui en certificaten. Zo had ik het geheel nog nooit gezien, die rotzooi erbij vormen voor mij een "meerwaarde"

Ik ben geen belegger, ik reken uit wat ik kan verdienen, als de prijs OK is loslaten, geld moet nu eenmaal rollen, ook bij mijn. Ik ben de laatste tijd goud aan het verkopen (winst nemen) om andere dingen te kopen die gemakkelijker te verpatsen zijn. Waarschijnlijk ben ik daarom nooit rijk geworden, maar overleef altijd. Net zo een Javaanse boomaap. Die kopen trouwens sawa en huizen en zeggen dat ze niets hebben. * Als ik zelf een beetje geld heb koop ik daar handel voor. Ze zijn momenteel knettergek hiero, niemand wil geld op de bank, ze zetten het om in "waardevolle" goederen. Daarom verpunter ik alles want dat kan volgens mij nooit goed gaan. Dingetjes die in de usa 5 - 10 US$ kosten, doen hiero 250.000 - 300.000 Rp

Gruces

* Hiermee bedoel ik de 10% die er in geslaagd zijn de boel goed te tillen. De andere 90% zwermt daar om heen als vliegen om een verse drol, en legt te slijmen: Bos...bos....as ze mijn bos noemen zeg ik maaf, bos adalah kata pendek untuk bosan.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 03-12-2005 01:45 londoh wrote:

...

Hi Om Sid,
Je standpunt is hopeloos ouderwetsch, je moet met je tijd mee gaan en de ogen open houden voor de ontwikkelingen om je heen, stilstand is achteruitgang.

Beste vrienden , dit topic gaat over het gebruik van een munt als sieraad.
Je hebt 2 doelen , als belegging en als gebruiksvoorwerp (je zelf te vefraaien en om het te laten zien. ).
In dagelijkse leven gebruik je niet , stel is voor ga dat je het kwijtraakt in om het huis.
Als je naar de pasar gaat of supermarket heb je weer die veiligheidsbeperkingen.Dus gebruik je alleen bij feesten.
In mijn tijd 25 jr geleden is het not done om als lopende kerstboom te gaan spelen.
Dat wordt alleen gedaan door de "nieuwe rijken ", de OKB = orang kaya baru .
In de meeste feesten komen meestal bekenden (meestal gelijken of bijna gelijken ) en men weet ook wie , wie is .
Dus het heeft geen nut om je vrouw/geliefde/verloofde met sieraden te laten paraderen.Want je wordt zeker uitgelachen, men zegt dan achter je om , wah orkam of ndeso.
Dus ondanks dat ik in holandia woon , wordt ik ook vaak uitgenodigd naar feesten/bijeenkomsten . Als ik daar met vacation ben , dus geregeld .En heb nog nooit een wandelende kerstboom gezien.En zeker niet met goud beladen.Zelfs mensen die brillianten bezitten gebruiken ook alleen 1 of 2 sieraad.
Anders heb je die swarowsky effect .Want niemand geloof het dat het echte steentjes zijn.
In mijn geval is het weer anders , mijn mrs draag nooit iets , vindt ze niet prettig en ze heeft het ook niet.Ben alleen maar een armoedzaaier.
Maar het leuke is , het valt op , want ze gebruikt het niet , en stijgt in "aanzien" want ze gaat niet pamer (ten toonstellen) .En ze denken dat ze het wel thuis heb achtergelaten .
Terwijl in feite ze heeft helemaal niks .Wel een geslaagde p.r. vind ik zelf.
Het is een tip hoe je ook gaat kleden in indonesia.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

95,501,587 topic views - 242,162 posts - 13,761 topics - 35,541 members - last post @ 03-12-2021 10:10 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2021
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

156,249,409 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com