indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (4 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

willeke
User
spacer line

Een vriend van mij op Sulawesi heeft me gevraagd om in Nederland een laptop voor hem te kopen. Ik wil dat wel doen voor hem, maar ik vraag me af of een Nederlandse laptop goed te gebruiken is in Indonesië. Ik heb daar zelf geen ervaring mee. Zijn alle aansluitingen wel hetzelfde? Wie heeft hier wel ervaring mee en kan mij vertellen waar ik op moet letten bij het kopen van de laptop?
Is het misschien niet goedkoper om een laptop in Indonesië te kopen?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Willeke

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Ik denk dat je een laptop overal kan gebruiken.
Maar je wel rekening houden welke merk je gaat kopen en of ze daar ook een dealer hebben voor het geval dat het stuk gaat.
En vergeet ook niet de eventuele invoerrechten als het gekontroleerd wordt.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Richy
User
User icon of Richy
spacer line

On 18-11-2005 08:17 sidia wrote:

En vergeet ook niet de eventuele invoerrechten als het gekontroleerd wordt.

... nooit last van gehad... en voor de zekerheid de aankoopbon meenemen...

"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

een andere tip (volgens zeggen)

Je moet die brandnieuwe laptop in een oude versleten laptoptas zetten.
Op eerste gezicht een oude gebruikte laptop van je zelf.
Want als je invoerrechten moet betalen dan is het niet mis.Denk ik.
Uiteraard kan je het beschouwen als persoonlijke ontwikkelingshulp.
(zelfs in nld moet je ook invoerrechten betalen als je spullen meeneemt uit buiten eeg met waarde boven de 175 euri).
Een goede laptop van bekende merk(i.v.m garantie/dealer) kost toch al in de buurt van 1000 euri, als het niet meer is.

een ander tip : ga daar kopen.heb je geen susa bij de douane / garantie etc etc.

Richy
User
User icon of Richy
spacer line

Sid,

Dat je wanneer je in NL komt invoerrechten moet betalen voor een produkt dat in het buitenland is gekocht is voor mij duidelijk (>175 euries). Maar wanneer je naar Indonesie gaat dan heb je als Nederlander toch niets met hun customs te maken op dit gebied? Dan zou je ook belasting moeten betalen over je camera e.d. die je meeneemt...

P.S. Ik ervaar dat je electronica e.d. beter niet in Indonesie kan kopen... heb vaak in JKT voor producten gekeken maar je moet goed weten wat je wilt kopen. Ik houd zowiezo niet van die winkeltjes waren dozen staan opgestapeld met producten die liggen te verstoffen... ik krijg er altijd een naar voorgevoel bij...

"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 18-11-2005 13:28 Richy wrote:
Sid,

Dat je wanneer je in NL komt invoerrechten moet betalen voor een produkt dat in het buitenland is gekocht is voor mij duidelijk (>175 euries).

Maar wanneer je naar Indonesie gaat dan heb je als Nederlander toch niets met hun customs te maken op dit gebied?

Dan zou je ook belasting moeten betalen over je camera e.d. die je meeneemt...

heb vaak in JKT voor producten gekeken maar je moet goed weten wat je wilt kopen.

a. het is alleen als voorbeeld , dat men belasting(invoerrechten) moet betalen.

b. Tuurlijk wel .
Het verschil is of je spullen heb voor eigen gebruikt en weer terug gaat nemen naar holland of laat je dat spul daar achter.Bij binnenkomst moet je jou spullen aanmelden en bij vertrek weer "afmelden" .
Dit is de officiele kant (de wet) .
Maar niemand doet het , toegegeven , tot dat een overijverige(?) douanier het vraagt .
In deze voorbeeld is het natuurkijk heel link , want de laptop is splinternieuw .Zit nog in de kadoverpakking.
Dus je moet invoer rechten betalen en niet via de groene uitgang naar buiten lopen.En je ben extra zuur als je "gepakt " wordt. omdat je niet van te voren heb aangegeven.Dezelfde systeem zoals in Nld.

c. Als het voor eigen gebruik is dan is het belastingvrij , maar moet weer uitgevoerd worden.
Of je heb een heel oude spul bij je .

d. daarom ga ik nooit in mango2 , harco , itc roxy mas gaat kopen voor electronica.
ik ga naar erkende dealers , zelf dat ga ik ook doen meestal op voorspraak van vrienden/familie.
(omdat ze si (e)ngko "persoonlijk" kennen.)
Ik zeg ngko omdat het meestal chinese handelaren zijn , en omdat je ze persoonlijk kennen , kan je ze ook hun persoonlijk aanspreken.Zeker weten.
Dan is de kans dat er mis gaat bijna uitgesloten.Soms krijg je extra garansi.

willeke
User
spacer line

Bedankt voor jullie snelle reactie, Richy en Sidia!

Ik was al wel van plan om de laptop uit de doos te halen en alsof het mijn eigen laptop is langs de douane te loodsen. Dan kan ik er voor vertrek ook meteen nog wat software en muziek opzetten.

Ik heb een aanbieding gezien van Dell, dat zijn wel goede computers toch?

willeke
User
spacer line

Bedankt voor jullie snelle reactie, Richy en Sidia!

Ik was al wel van plan om de laptop uit de doos te halen en alsof het mijn eigen laptop is langs de douane te loodsen. Dan kan ik er voor vertrek ook meteen nog wat software en muziek opzetten.

Ik heb een aanbieding gezien van Dell, dat zijn wel goede computers toch?

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Dell is een goede merk.
in usa de best verkochte , beroemd door de after sale (garantie/service)
In nederland iets moeilijker.hebben geen winkels.
Maar in Indonesia , laatstaan sulawesi ?
Vraag maar aan je vriend wat daar de best verkochte merk is en ook de after sale.
Ik zou denken aan HP (duur) , of Acer (?) een taiwanese merk.
Vaak zijn aziatische merken goedkoper en makelijker te krijgen in Indon.
Ik maak meer zorgen om de aftersale .

zieleffe
User
spacer line

Ik ben door de douane nog nooit gekontroleerd Emoticon: Stupid even afkloppen.
En ik ben al vanaf 1994 naar Indonesie gegaan.
Had afgelopen april gewoon mijn laptop aan mijn schouders hangen, en de douane zag mij lopen, maar zei niets, ook mijn koffers vol, altijd door lopen.
Ook zag ik mensen met grote dozen gewoon door gaan door de douane,zonder het open hoeven te maken.
Dus de strengheid op Soekarno Hatta vliegweld nooit meegemaakt.
Wat betreft kopen van elextronica is de harga pas het zelfde als hier in Nederland niets goedkoper ik heb vergeleken met samsung camera maar vanaf 2juta te koop en dan heb je maar een camera die digitaal is maar geen snufjes er bij. zoals geheugen kaart of zo.
Hier heb je al een camera vanaf 117 euro bij Blokker een Trust.
Maar goed die laptops kan je beter aanschaffen hier in Nederland zij zijn naar wat je aan geheugen wil hier goekoper dan in Indonesie,en goed te gebruiken telefon stekker er in, en hup via telcom het internet op.
Aanvragen van een abonnement hoeft niet.
Bellen naar 080989999 daarmee verbinding maken
Wat het enige goedkoop in indonesie is makan,fruit,en uit eten gaan. 2.1/2 euro een bord vol nasi goreng met ayam, Emoticon: Puh! enak laki Emoticon: Yes!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 19-11-2005 15:06 zieleffe wrote:

Emoticon: Puh! enak laki Emoticon: Yes!

ziel ,
je bedoelt enak sekali = heel erg lekker.
(laki is een man , niet dat het erg is )

zieleffe
User
spacer line

Emoticon: Worship ja sorry zo zie je maar vergissing!
Bedankt voor u corrigeren se vergeten ik schiet met mijn grote vingers wel een sdoor, en meestal via word cerectie F7 dit keer spontaan neer geplet(getypt) ( niet erg ik vind van wel maar ja je leert er wel bij) maar lekker is het zeker Emoticon: Bye bye

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Willeke yth.,

Je moet een aantal 'dingen' rekening houden, een Nederlandse test kan bijvoorbeeld in INDOnesia niet bruikbaar zijn omdat er soms 'speciale' versies voor landen gemaakt worden ... van een bepaald apparaat.
Bovendien denken mensen héél anders over 'maintaince' in INDOnesia, men gebruik vaak een apparaat totdat het stukgaat, dan gooit men het dikwijls weg ...... omdat 'maintaince' zeldzaam is, behalve in de grootste en bekendste steden.
'Maak een 'profiel' van de wensen van je vriend/kennis, in ieder geval .... "
Orienteer jezelf via Europese websites van computerorderbedrijven, laat je niet 'gek' maken ......."

Zoals: www of

Probeer ook een configuratie van jouw eigen profiel (!!!) uit te onderhandelen ...... (gotere/kleinere harde schijf, DVD-brander, e.d.)
'Grote landen', als Duitsland hebben een veel grotere aanbod als Nederland ..... bedingt om alleen bij afleveren te betalen ......
De VN probeert een laptop, via de 'officiële weg' via onderwijsinstanties een 'groene laptop' te promoten, voor de derde werled voor 100 dollar ....

'Ahu kura ahia, mansia nia'

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Willeke,
Wij hebben de afgelopen 4 weken 8 laptops naar Indonesia genomen, waarbij er 2 a 3 laptops per persoon werden meegenomen. Geen enkel probleem maar wij laten ze niet in de verpakking zitten. Scheelt ook weer ruimte. Invoerrechten zijn nodig als ze worden overgedragen naar derden. Onze laptops zijn voor ons kantoor in jakarta, dus van ons, dus geen invoerrechten. Verder zijn laptops in Nederland stukken goedkoper dan in Nederland. Gewoon windows XP home (beter nog ´Professional´ edition) Engelstalige versie nemen en alles is oke!
Groet, Johan

Begin de details te vergeten

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Gedurende 17 jaar Indonesia heb ik geleerd dat ik alles wat met electronica te maken heeft, moet kopen in NL (soms Singapore) en meenemen naar RI (is geen probleem zolang het voor eigen gebruik is).
Laptops, printers, scanners, DVD-players, digitale camera's, memorysticks, modems, CD-roms, walkmans, scheerapparaten, etc. Please neem mee want de kwaliteit is erbarmelijk in RI. Allemaal rotzooi die door de Chinese handelsmaffia nog kunstmatig duur wordt gehouden ook. (Recent nog een memory-stick gekocht in JKT die ik al 2x heb terug moeten brengen en inwisselen, en de volgende is ook weer binnen een maand kapot.)
Zelfs mijn PC, deskboard en monitor heb ik in RI gekocht van een importeur van 2e-hands computers uit NL. Tweede-hands electronica uit NL is nog beter dan nieuw spul in RI kopen.
Dus neem je laptop mee en vergeet 't maar er 1 hier te kopen (heb ik 1x gedaan en de beschermingskap van de laptop verkruimelde na een jaar in mijn handen).
Reparaties hoef je niet bang voor te zijn; dat lukt altijd wel. Toen ik vorig jaar in NL was, wilde ik mijn Trust-camera laten repareren, bleek dit nog duurder te kosten dan de camera zelf had gekost. In Yogya liet ik deze camera (voor hen een onbekend merk) voor Rp. 70.000 repareren.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Zelfs memory-upgrades en geheugenkaarten voor computers en camera's kan je beter in NL kopen. Ook floppy-diskettes.
All rubbish here.

Richy
User
User icon of Richy
spacer line

On 18-11-2005 14:17 sidia wrote:
Ik zeg ngko omdat het meestal chinese handelaren zijn , en omdat je ze persoonlijk kennen , kan je ze ook hun persoonlijk aanspreken.Zeker weten.
Dan is de kans dat er mis gaat bijna uitgesloten.Soms krijg je extra garansi.

Extra garansi tot aan de deur Emoticon: Wink ... ik heb op de "AutoRai" in JKT bij de "officiele" Sony dealer een autoradio gekocht... eerst het foldertje van hun bekeken... 7 bands equalizer... 3 kleuren display... en RDS/EON... helaas na installatie hier in NL zat geen van allen op mijn radio... na een jaar viel de display verlichting aan 1 kant uit... zelf te naief geweest om het daar niet te controleren... voor mij de laatste keer dat ik daar iets electronisch koop...

Jantje
User
spacer line

Inderdaad. Garantie en service zijn hier om te Emoticon: Cry
In Nederland of Singapore kopen zou ik zeggen.
Ik zou eens bij de Aldi kijken. Goede kwaliteit en 3 DRIE!! jaar garantie.
Tip: Niet internetten met een telefoon verbinding als het onweert. Heb je kans dat de modem eruit brand. Dat is mij namelijk overkomen.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 22-11-2005 04:32 Richy wrote:

...

Extra garansi tot aan de deur Emoticon: Wink

Er zijn diverse interpretaties over persoonlijk aanspreken.
Ik zelf ga nooit daar kopen( behalve kleren) , maar ik ken zat medelanders die daar kopen en naar alle tevredenheid.Hangt ook af waar en bij wie je koopt.(het dealerschap is nog geen garantie dat klopt)

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Willeke yth.,

Als na zoveel 'raadgevers'het nog niet weet ... ; ik heb nog 1/één p.s.'je
er is ook een INDOnesiese versie van Windows ..... wil je een 'multimedia' versie, ééntje voor tekstverwerking, e.d. ....... veel succes !!!

willeke
User
spacer line

Terima kasih banyak, heren! Emoticon: Smile
Met zoveel goede adviezen weet ik wat me te doen staat... een goede goedkope laptop kopen in NL en over de grens "smokkelen"!

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Willeke yth.,

'Iets vanuit een andere 'hoek' ga naar 'Google', type: Froogle'.
Kies uit wat je wilt, dit is de 'koopjes' zoekmachine van Google.

ommi80
User
spacer line

Oeps, excuseer mij om deze topic weer terug te halen.

Ik loop nu namelijk stage in Indonesia als 3D-vormgever bij een advertising agency en soms zit ik echt op mijn kamer wanhopig zonder computer. Nu ben ik dus van plan om een notebook te kopen met hoge specs. Toen ik nog in Nederland zat dacht ik dus altijd dat alles wel goedkoper zou zijn in Indonesia (inclusief elektronika). Nu dat ik browsend op zoek ben naar een beetje een betaalbare notebook, ben ik weer terechtgekomen op indahnesia, hopend dat jullie weten waar de betaalbare laptops (budget: 1000 Euro) te vinden zijn in Jakarta.

En wat ik dan vind is deze forum met negatief advies om in Indonesia een notebook te kopen. Dat stelt me heel erg teleur en ook word ik er een beetje bt (bad tempered) van.

Wat moet ik doen?

Ik wil echt dolgraag een notebook omdat ik het nodig heb voor bij mijn stage en studie.

En ik zat ook nog te denken aan een DELL of een HP met een zo hoog mogelijke processor reach als mijn budget dat reacht.

Maar een aziatisch merk dat internationale garantie biedt en waarvoor er in NL een dealer is, mag natuurlijk ook.

Ik zou het zeer op prijs stellen als jullie nog wat goedkope betrouwbare adresjes weten.

Want ik heb zojuist besloten dat ik hier een notebook ga kopen ipv in NL.
Emoticon: Frustrated

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Misschien effe een vluchtje Singapore nemen en daar kopen?
Waarschijnlijk goedkoper, wat je wil hebben is er te koop, misschien dat labtop inclusief vluchtpreis goedkoper is als het kopen in Indonesië, bovendien heb je dan ook wat je zelf wil hebben.

zieleffe
User
spacer line

Mijn schoondochter is Notaris, en die kocht voor haar bureau een laptop van HP die is niet de goedkoopste maar wel een hele goede
In Bandung gekocht maar weet niet van haar waar.
Er is daar een elxtronische plaza, maar wel uitkijken daar, wat je koopt.
je hebt daar ook in die Plaza winkels niet die open tokotjes, vol gestopt met dozen en tweede hands spullen.
Het was een bedrag boven de 10 juta maar die HP had een Xp programma, met allerlij nieuwe software er in, een fantasties groot scherm Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

90,122,038 topic views - 241,253 posts - 13,739 topics - 34,870 members - last post @ 15-04-2021 17:56 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2021
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

146,832,282 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com