indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Richy
User
User icon of Richy
spacer line

Het is al genoeg aan bod geweest... maar dit heeft mijn meisje in een "magazine" gelezen en het was mij ook nog niet bekend.

In het artikel stond dat een Indonesische een huis kan kopen (en eigenen) in Indonesie wanneer hij/zij op huwelijkse voorwaarden trouwt. Wie heeft hier van gehoord? Dit zou betekenen dat zij dus nooit een Nederlands paspoort kan krijgen en dus altijd een C(?)-status blijft houden. Geen idee in welk blad het stond maar dat kan ik nog wel navragen...

"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

B]
In het artikel stond dat een Indonesische een huis kan kopen (en eigenen) in Indonesie wanneer hij/zij op huwelijkse voorwaarden trouwt. Wie heeft hier van gehoord?

Dit zou betekenen dat zij dus nooit een Nederlands paspoort kan krijgen en dus altijd een C(?)-status blijft houden

in welk blad het stond maar dat kan ik nog wel navragen...

c. Zeker moet je navragen , want hier moet je weer rekening houden met waarschijnlijk 2 artikelen .
van de alg. u.u. perkawinan (betreffende perk. campuran) en de huwelijksgoederen recht .
Behalve als de wet inmiddels verandert werd .

a. inprincipe mag een indonesische bezit hebben (huwelijksvoorwaarden) , word vaak toegepast door Indonesische zakenvrouwen.
Dus als de man failliet gaat , is het eigen vermogen veilig gesteld.
Maar of het verenigbaar is met de artikelen in de Perk. campuran (het getrouwd zijn met een WNA) , dat is nog de vraag.

b. Een ned. paspoort mag ze altijd vragen als ze getrouwd is met een Nld , dat staat los met het bezit van onr. goed .
Wel zal het konsekwentie geven volgens de nu bestaande regelingen (mbt overgangsregeling).

Een tip ? , ik zou een schoonzuster/broer inschakelen , huis op hun naam zetten , maar met waarborg , een legale constructie maken via notaris.
Bijna dezelfde constructie als de " 4 aktenconstructie" .

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Amadeus
User
spacer line

Het artikel staat in Femina van een maand geleden. Mijn zus die in Indonesie woont heeft mij erover verteld. Volgens het artikel is het mogelijk om als wni vrouw getrouwd met wna man een huis in Indonesie te bezitten als je niet in gemeenschap van goederen trouwt. Dit kan zowel in Indonesie als in Nederland.

Het niet in gemeenschap van goederen kan weer veel consequenties hebben voor de wni vrouw in geval van echtscheiding. Zou nu eindelijk tijd worden om achterlijke patriachale wetgeving te veranderen. Niet alleen in het geval van bezit huis in Indonesie, maar ook b.v. in het geval van onmogelijkheid van wni vrouw om wna man te sponseren om te leven in Indonesie.

groet amadeus

bassi
User
spacer line

Wij hebben een kennis gehad, zij had dus een Nederlands paspoort en een Indonesisch paspoort, (2 jr terug).
Uiteindelijk is ze toch teruggegaan (na 8 jaar) naar Indonesie, omdat ze last had van heimwee.
Officieel mag ze /je dus niet 2 paspoortren hebben, hoe ze dat tegenwoordig denken te kunnen controleren weet ik dus niet, maar officieel is dit niet toegestaan.
Wel kan je, dus bijvoorbeeld een huisje laten bouwen en dat op naam zetten van de bijvoorbeeld haar ouders daar en een zg leaseconstructie op zetten.
Het huis is en blijft dan eigendom van een Indonesier, maar jij kan dan een gebruiksrecht claimen voor 20 jaar of meer, ik heb weleens gelezen dat dit ook een levenslangrecht kan zijn, ook als de Indonesier eerder overlijdt, het gebruiksrechtblijf bestaan.
Als wij dus eventueel een huisje in de toekomst laten bouwen doen wij dat mogelijk via deze constructie, losstaand of mijn vrouw dus nog een Indonesisch paspoort heeft.
Een ander mogelijkheid is als je later een zoontje of dochter krijgt, op naam zetten van je kind, daar het een kind namelijk tot zijn 18e over een dubbele nationaliteit beschikt, echter dan moeten wel de juiste formaliteiten in orde
zijn gemaakt waaruit blijkt dat hij ook de Indonesische Nationaliteit beschikt.
Na zijn of haar 18e kan er dus weer een probleem uiteraard ontstaan, maar dat is dan voor dan, dan zal of het huis op een van de familieleden in Indonesie gezet moeten worden, of men moet dan het huis verkopen als extra vermogen of zakcentje voor o.a. het kind.
Mogelijkheden te over dus.
Een Nederlander (buitenlander) kan dus in principe geen huis bezitten of verkopen in Indonesie, of dit huis nu wel of niet op naam staat van deze Nederlander en dit via een notaris wel of niet gergeld is.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Vrienden ,
weten jullie wel dat een user ? (eigenlijk een useres) van indahnesia veel meer kennis van zaken heeft over mix couple. ?

het gaat namelijk om ms Desi Clark ( dezelfde persoon ?)

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 13-11-2005 14:11 bassi wrote:
Een ander mogelijkheid is als je later een zoontje of dochter krijgt, op naam zetten van je kind, daar het een kind namelijk tot zijn 18e over een dubbele nationaliteit beschikt, echter dan moeten wel de juiste formaliteiten in orde
zijn gemaakt waaruit blijkt dat hij ook de Indonesische Nationaliteit beschikt.

Stel de man is WNA (in dit geval Belanda )
Het vlieger gaat dus niet op.(zeg ik het goed ?)
(ben niet goed in nldse gezegde).
No way , de kinderen zijn WNA (of nederlander).Mag geen onroerende goed in bezit hebben.
Dus vergeet het maar .

bassi
User
spacer line

Wij hebben kennissen die wilde dat doen, maar hebben dit
uiteindelijk niet gedaan, zouden wijzelf ook niet zo gauw doen en ja mijn vrouw zegt ook beter
van niet anders maken "ze een probleem".
Dus toch optie een. (op naam van haar familie en/of indonesier)

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Emoticon: Very funny Wij hebben een huis gebouwd op naam van mijn kind van mijn vriendin.
(Nu weet u ook dat ik niet getrouwd ben en toch goed samen leeft)
Hij heeft daar een warung geopend zodat zij een redelijke inkomen heeft.
Alles wordt, en of is geregeld door een Notaris maar dat is Indonesie een gok, je weet het niet zeker, er zijn papieren maar volledig weet ik het niet, omdat ik die bahasa niet zo onder de knie hebt .
Maar het geeft niet, dat kind met zijn gezinnetje is er goed mee geholpen, zij hebben een schat van een dochtertje nu 5 jaar oud, en onze kleinkind is een pienter, en branie achtig leuk meisie.
Wij gaan daar elk jaar naar toe en heeft daar een mooi plekje, uitkijkend naar de sawa's en Tangkuban-Perahu, ik schrijf het misschien wel verkeerd, u weet de omgekeerde schip.
Dat alles was beter om elke keer weer naar een hotel te gaan wat ook minimaal met mijn europesche wensen, minimaal 500.000 rump kost.
Dus bent u van plan veel te komen naar indonesie door dat je daar fam, en of vrouw vandaan komt, een goede inverstering.
Hebben die mensen er ook wat aan, maar goed weten dat je het op een goede basis doet vertrouwen, is daarmee belangrijk.
Vooral in Indonesie je moet niet denken dat je geld aan hun kan verdienen, want dan ben je eigen voor de gek aan het houden.
Alles wat je uitleent ben je kwijt, zo is het dat, zijn de ervaringen die je oploopt, en je leert er van , en niet mijn ervaring alleen. Emoticon: Worship

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 13-11-2005 02:26 Richy wrote:
Het is al genoeg aan bod geweest... maar dit heeft mijn meisje in een "magazine" gelezen en het was mij ook nog niet bekend.

In het artikel stond dat een Indonesische een huis kan kopen (en eigenen) in Indonesie wanneer hij/zij op huwelijkse voorwaarden trouwt. Wie heeft hier van gehoord? Dit zou betekenen dat zij dus nooit een Nederlands paspoort kan krijgen en dus altijd een C(?)-status blijft houden. Geen idee in welk blad het stond maar dat kan ik nog wel navragen...

Antwoord vlg ingewonnen info :
Het kan. Via een OMWEG constructie Dat kan als men ook rekening gaat houden met de huwelijkgoderengemeenschap .
Staat duidelijk in de bestaande wet beschreven .
Bijna dezelfde als De Ned. Huw.oed.recht , moet wel voor je huwelijk regelen de constructie van GEEN gemeenschap van Goederen.
En na de overlijden vd vrouw moet binnen 1 jr "overgedragen" aan je kinderen (erfgenamen ) via een omweg (koop Konstruktie).
De man en kinderen zijn buitenlanders.
Geen gem.goederen regel je waarschijnlijk bij de notaris .
Dus voor belangstellenden snel regelen voordat de mazen gedicht wordt.
De wetmakers lezen ook de kranten/bladen.
Andere info/boeken (ook in engels 75.000 rupie)is te verkrijgen bij die club.
groetjes

bassi
User
spacer line

Natuurlijk kan het, in de praktijk maakt het niet uit of je dat als Nederlander die een huis koopt, dit bij zowel een Indonesische en/of een Nederlandse notaris regelt.

Wij hebben dus weer een andere kennis, precies geregeld volgens de regeltjes, zowel in Indonesie als in Nederland(bij de notaris), zij wilde een paar jaar terug scheiden, die vlieger gaat dus niet op in Indonesie, het huis en alle waarde zou naar haar toegewezen worden.
Uiteindelijk zijn ze toch maar niet gescheiden.

Een buitenlander kan nou eenmaal geen bezit hebben in Indonesie.

En of mijn vrouw een huis koopt en op haar naam zet in Indonesie, wat ik dan mogelijk met haar heb betaald, is haar of onze zaak, ze gaan echt niet om haar huwlijksboekje vragen in Indonesie.

Uiteraard bestaat er nog niet zoiets als een verdrag tussen Nederland en Indonesie.

Is of lijkt mij ook niet verstandig want levert ook geen enkel voordeel voor haar of voor mij op, om dit officieel te laten registreren of op te geven in Nederland.
Kan zelfs voor problemen zorgen als de waarde hoger is dan 4000 euro, weet jij of je toekomstige aanstaande of jij in de toekomst nog een inkomen uit werk heeft, stel dat jij of je aanstaande in de bijstand komen, is het bezit meer dan 4000 euro, kan men je nog verplichten dit te verkopen ook.

bassi
User
spacer line

(Eerste zinnetje, een huis koopt en de koopakte op naam zet van zijn (indonesische) vrouw)

bassi
User
spacer line

On 14-11-2005 06:37 sidia wrote:

...

En na de overlijden vd vrouw moet binnen 1 jr "overgedragen" aan je kinderen (erfgenamen ) via een omweg (koop Konstruktie).
De man en kinderen zijn buitenlanders.

Dan moeten deze kinderen mogelijk wel jonger dan 18 jaar zijn(dubbele nationaliteit)
Echter zelf heb je al eerder geschreven dat dat niet kon.!
Zijn zij (de kinderen) zo wie zo ouder dan 18 jaar en Buitenlander (Nederlander) dan is het nogal simpel een Nederlander kan geen bezit hebben in Indonesie, dus kan dit ook niet verkocht worden door of aan een Nederlander.

bassi
User
spacer line

Stel: De vrouw (Indonesisch) gaat dood, van wie is het huis dan?
Ik heb er geen recht op want ik ben Nederlander.
Dus zij zegt al: als zij dood gaat, moet duidelijk gezet worden in een brief, (in overleg met haar Indonesische familie), gaan we het huis verkopen of gaat het naar de (Indonesische familie).
Maar ik als Nederlander kan ik het huis dus niet verkopen.

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

On 14-11-2005 12:08 bassi wrote:
Maar ik als Nederlander kan ik het huis dus niet verkopen.

De oplossing is ga huren, jij mag wel huren. En wie weet tegen de tijd dat zij dood gaat is de wet alweer gewijzigd en mag je wel kopen.
Een door de notaris opgesteld overeenkomst met de ouders? Stel ze verkopen het en dan ............ ? Emoticon: Nooo
Wanneer je een huis koopt of laat bouwen ben je gauw 25.000 - 50.000 euro kwijt. Als je tenminste een aardig huis wil hebben. Wanneer je gaat huren en dat bedrag investeert in andere dingen ..............

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

bassi
User
spacer line

Ja het kan via een lease of huur constructie,
Nee, de kinderen zijn volgens de bloedlijn (van de vader) Nederlander, hun ook dus, hier word het wel makkelijk geaccepteerd, (dubbele nationaliteit en men zou het, zoverre ik weet, ook in Indonesie zo moeten zien, de praktijk is anders volgens mijn vrouw, voor hun zijn en blijven de kinderen Nederlander, en het zou mogelijk wel kunnen volgens mijn vrouw, maar dan moet met (heel) veel betalen en formulieren regelen.

Ligt eraan waar je het huisje neerzet, in Jakarta zal minmaal 10.000 Euries kosten,
maar op sumatra kun je al een mooi grrot huis neerzetten voor 6.000 euro, dit is dan echt groot.
Alls wij gaan bouwen hebben we ongeveer 2000 euries nodig, dit is dan een huis van steen/beton, de grond zal rond de 800-1200 euries extra kosten.
Zie daar voor of met 3000 euries kom je al aardig op weg.
Misschien in de toekomst, een huisje bouwen, gaat dan wel op naam van haar familie, en is gewoon leuk of handig zowel voor de familie als voor ons.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

De feiten op een rijtje .

Een WNA mag geen onr.goed bezitten , wel Hak Pakai.
Een WNI vrouw kan haar bezit (SHM) verliezen na 1 jr trouwen met WNA (staat id wet)
Dubbele Nationaliteit is in Ind.onesia niet erkend .Je kan het ontwijken als je in NLD woont.In Indonesia niet.

In de meeste gevallen gaat een WNA Man met WNI vrouw trouwen.

Om bovenstaande problemen te ontwijken moet men (de vrouw) een Onr.Goed kopen, maar eerst trouwen in Niet In Gemeenschap van goederen (via Notaris) .Dit is een OMWEG maar Legaal ( staat in de wet ).
OF die club benaderen , ze kunnen ook een betrouwbare notaris voor jou gaan zoeken.
zie ook mijn post 14-11-2005 06.37
Alles is na te lezen in de bestaande Indonesische wetten.
( De evt probleem met de Nld belasting etc is natuurlijk buiten beschouwing gelaten )
Maar als eerlijke belastingplichtige in nederland ga je alles netjes melden. Nietwaar ??

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 14-11-2005 11:39 bassi wrote:

a. Natuurlijk kan het, in de praktijk maakt het niet uit of je dat als Nederlander die een huis koopt, dit bij zowel een Indonesische en/of een Nederlandse notaris regelt.

b.Wij hebben dus weer een andere kennis, precies geregeld volgens de regeltjes, zowel in Indonesie als in Nederland(bij de notaris), zij wilde een paar jaar terug scheiden, die vlieger gaat dus niet op in Indonesie, het huis en alle waarde zou naar haar toegewezen worden.
Uiteindelijk zijn ze toch maar niet gescheiden.

c.Uiteraard bestaat er nog niet zoiets als een verdrag tussen Nederland en Indonesie.

a. Het is niet waar .
Als je onroerend goed in Indonesia koopt , dan heeft een Nld notaris niks mee te maken.
Alleen een indonesische notaris , ook als P.P.A.T.
En alles wordt mooi geregistreerd.Volgens Indon. wetten.

b.Moet maar navragen aan hun.
Hoe ze dat geregeld hebben.Let op de link met huwelijkgoederenrecht van Ind.En de wetten van Perkawinan Campuran.
Hebben ze na 1 jr "overgedragen"?
Zo niet dan zijn ze zuur. Echt zuur.
Het onr.goed kan aan de staat vervallen.Huisje foetsie !!
Lees maar de Indon. wetten na.
Kijk de Indon. Notaris registreert alleen een overeenkomst.
Meer niet.

c. Ya , er is belastingverdrag.
Alles wat geregistreerd word kan opgevraagd worden.
Of je verlies het huis (vervalt a.d. staat ) ,en/ of krijg je naheffing van de Nld belastingdienst.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 14-11-2005 12:08 bassi wrote:
Ik heb er geen recht op want ik ben Nederlander.

Als een erflater bezit achterlaat dan krijgen de erfgenamen de erfenis.
Daarom heb je ook de overgangsregeling van 1 jaar.
Mits dat de erfenis(i.h.b de onr.goed) op naam t van de vrouw staat , vandaar die constructie van Geen gemeenschap van goederen.

Erfenis is in indonesia niet belastbaar zoals in Nld (dat is een groot voordeel)
Wel moet men belasting betalen als het ten gelde wordt gemaakt.(< 10%)

Sterker nog als je een (grote) erfenis uit buitenland krijgt en de erflater niet in Nld woont dan is de erfenis 100% (ja hoor het is waar ) belastingvrij. volgens de nldse wetten.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Aanvulling :

Volgens de Pengurus van die Club , in hun mail aan sidia :

Boleh memiliki properti utk WNI yang mempunyai Prenuptial Agreement.

(moet wel voor het huwelijk gesloten worden)

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 13-11-2005 12:12 Amadeus wrote:

Het niet in gemeenschap van goederen kan weer veel consequenties hebben voor de wni vrouw in geval van echtscheiding.

Zou nu eindelijk tijd worden om achterlijke patriachale wetgeving te veranderen.

Niet alleen in het geval van bezit huis in Indonesie, maar ook b.v. in het geval van onmogelijkheid van wni vrouw om wna man te sponseren om te leven in Indonesie.

groet amadeus

a.Mocht de artikel juist is , dan is het positief voor de vrouw.
(maar kan ook negatief zijn voor manlief, vrouw weg , huisje weg )

b : onbekend maak onbemind.
Als je de verhaaltjes hoort dan kan je alleen maar concluderen dat veel
buitenlanders dingen gaan doen zonder eerst te onderzoeken wat de invloed v.d Indonesische wetten kan zijn.
Het is niet slim , maar om daarna de shuld af te schuiven aan de "achterlijke"
wetten is natuurlijk niet fair.

c.Hangt af OF de vrouw in staat is en ook aan de eisen van de Indonesische wetten kan voldoen.
Voldoet ze aan de eisen , dan kan ze toekomstige manlief WEL sponsoren.

Amadeus
User
spacer line

Beste Sidia,

Ongetwijfeld is is uw kennis over de indonesische wetgeving groot.

Echter, a:Het niet getrouwd zijn in gemeenschap van goederen tussen een wni vrouw en wna man is bij echtscheiding bijna altijd in financiele nadeel van wni vrouw. Wna man is vrijwel altijd voor het huwelijk veel rijker, het evt. bezit van huis zou dit meestal gedeeltelijk kunnen compenseren.

Een wni vrouw kan volgens mij niet wna man sponseren samen te leven in Indonesie. Hierover wordt regelmatig geschreven in de Indonesische vrouwen tijdschriften, als Femina. Ik kan me een voorbeeld herinneren van een indonesische vrouw met een goede baan die haar Braziliaanse man niet kon overhalen te leven in Indonesie. Nu waren ze verplicht te gaan wonen in Brazilie terwijl het gezin dit helemaal niet wil. SBY had tijdens staatsbezoek ook enkele van de indonesische gemeenschap gesproken. Hij had haar toen beloofd nog eens goed naar de wetgeving te kijken en zo mogelijk te veranderen. Dit is tot nu toe nog niet gebeurd. Deze voorbeelden laten zien dat er in Indonesie nog veel wettelijke ongelijkheid is tussen man en vrouw, en voel het als discriminatie.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 15-11-2005 14:42 Amadeus wrote:

Echter, a:Het niet getrouwd zijn in gemeenschap van goederen tussen een wni vrouw en wna man is bij echtscheiding bijna altijd in financiele nadeel van wni vrouw.

Een wni vrouw kan volgens mij niet wna man sponseren samen te leven in Indonesie.

Ik kan me een voorbeeld herinneren van een indonesische vrouw met een goede baan die haar Braziliaanse man niet kon overhalen te leven in Indonesie.

Beste A ,
Je moet mijn schrijven gewoon zien als een beetje omong kosong post.

1. Juist omgekeerde , als WNI vrouw trouwt met WNA man in gemeenschap van goederen heeft ze veel te verliezen.
o.a : haar nationaliteit mits ---, bezit onr.goed mits ----- , bij scheiding ---- etc.

2.Een vrouw met werk en voldoende inkomen kan de man wel sponsoren .
Daarnaast heb je ook alternatieve route :
a. als de man een Lansia status heeft (ouderen visum ) en uiteraard als de vrouw(gezin) voldoende inkomen heeft.
b.een bedrijf van vinden als sponsor tegen betaling van die 1200 us$ om de KIM etc verblijfstatus te verkrijgen.
c.een eigen PT (bedrijf) oprichten (hartstikke duur) ivm met de benodigde kapitaal .
c. verhaal van SBY , zie ik gewoon als Lipservice , alleen de volksvertegenwoordiging kan iets gaan doen(de wet wijzigen).
De vraag is of het ook als prioriteit wordt gezien.
(ongeveer 300 huwelijken per jaar).

Over de zogenaamde achtersttelling van de vrouw zal wel in de praktijk ook gebeuren en zeer zeker als men niet weet wat hun rechten zijn.
Terwijl het duidelijk werd omschreven.
zie art 29.2 mbt gemeensch . van goederen is rechtgeldig mits niet in strijd is met de bestaande /ander wetten.(ihb Perk. campuran)
art 31 : man en vrouw hebben dezelfde rechten.
art 34 : bij onenigheid kan men naar de rechter stappen.
(lees je vaak dat een vrouw die niet eens is dat haar man een 2de vrouw neemt dat ze haar man bij de politie aangeeft )

mbt huwekijksgoederenrecht : zie art 35,36,37
groetjes

bassi
User
spacer line

On 14-11-2005 13:12 sidia wrote:

...

a. Het is niet waar .
Als je onroerend goed in Indonesia koopt , dan heeft een Nld notaris niks mee te maken.
Alleen een indonesische notaris , ook als P.P.A.T.
En alles wordt mooi geregistreerd.Volgens Indon. wetten.

Emoticon: Puh! Dat weet jij dat weet ik, en die die kennis nu ook die, kan dat op huwlijkse voorwaarden vastgelegd hebben in Nederland(bij de NL notaris, wat dus zoverre ik weet ook zo uitgevoerd werd, maar waar dus uieindelijk geen rechten voor hem aanontleend konden worden.

b.Moet maar navragen aan hun.
Hoe ze dat geregeld hebben.Let op de link met huwelijkgoederenrecht van Ind.En de wetten van Perkawinan Campuran.
Hebben ze na 1 jr "overgedragen"?
Zo niet dan zijn ze zuur. Echt zuur.
Het onr.goed kan aan de staat vervallen.Huisje foetsie !!
Emoticon: Ja, helemaal mee eens, maar in de praktijk werk dat niet zo, er is een verschil tussen wet en praktijk, hier in Nederland maar ook in Indonesie, als mijn vrouw ruzie heeft of maakt met haar broer in Indonesie om wat, en ze gaat naar de politie, zal de politie in eerste instantie zeggen, probeer het eerst met je broer/familie uit te praten, dat is ook zo als men om een (menings)verschil naar de rechter stapt die hetzelfde zal zeggen, probeer dat eerst nogmaals met je familie te regelen en/of uit te praten.

Lees maar de Indon. wetten na.
Kijk de Indon. Notaris registreert alleen een overeenkomst.
Meer niet.

c. Ya , er is belastingverdrag.
Alles wat geregistreerd word kan opgevraagd worden.
Of je verlies het huis (vervalt a.d. staat ) ,en/ of krijg je naheffing van de Nld belastingdienst.

In de praktijk werk dat niet zo in Indonesie, vervalt aan de staat, wettelijk gezien wel, in de praktijk niet, word of moet vaak onderling tussen de familie opgelost .

bassi
User
spacer line

en c.Tja, niet alles is gelegaliseerd op de manier waarop, een koopakte kan ik in Indonesie aan iemand anders overdragen voor een borg, bijvoorbeeld omdat ik geld geleend heb van een bepaald persoon, dan staat dat huis nog wel op mijn naam, maar als ik de lening niet terug kan betalen, krijg ik het koopdocument niet terug(stel ik ben een Indonesier), ik zal dan uiteindelijk mee moeten werken om het betreffende document (koopakte) die ik als borg heb gegeven over te laten schrijven op haar of zijn naam waar ik van geleend heb.
En dan kan er wel een mogelijk verdrag tussen Nederland en Indonesie bestaan, maar het is nog maar de vraag of dit ook daadwerkelijk opgevraagd kan worden door NL, zelf denk ik van niet, ik geloof namelijk niet dat al die gegeven uberhaupt digitaal verwerkt worden in Indonesie en uberhaupt de NL-staat bij deze gegeven kan komen.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Bassi ,
ik wil geen slapende honden wakker maken , maar in indonesia hebben ze tegenwoordig ook computers.
En alles wat bij de notaris staat kan men altijd opvragen.

En er zijn een heleboel buitenlanders ingestonken , die dachten , de administratie is een janboel in indonesia en als je met euri gaat zwaaien kan er dingen geritseld worden.
Ya voor bepaalde kleine zaken wel , verkeer overtreding , het gedogen van illegale verbouwing , een surat ritselen.

Maar nu praat je over onroerendgoed , notarisakte , daarnaast ook bekend bij de belastingdienst(pajak) . Dus je ben niet meer annoniem. Vergeet het maar.

In Jakarta e.o. , de Puncak regio zijn er honderden villas afgebroken omdat de papieren etc niet in orde waren.
En dat zijn villa's van grote developers , en rijke indonesiers.
En toch afgebroken. Vooral als het gebouwd worden op een Tanah Sengketa , of Tanah Negara .Ga maar tanah sengketa tikken via Google .
In het verleden hebben de developer soms de plaatselijke overheids omgekocht en de villas illegaal gebouwd.
En nu vraag ik aan jou , wat onze kansen zijn (bassi/sidia en andere expats) als onze papieren niet in orde zijn.

Vooral bij de grote projekten hebben ze de boeren/grondeigenaren in het verleden soms(vaak) belazerd , zelfs gedwongen tegen afbraakprijzen hun gronden te verkopen.

Over de belasting verdrag , nou zoals je weet zijn ze nu ook bezig om de 2de huiseigenaren in frankrijk op te sporen.
Indonesia komt t.z.t. ook aan de beurt.

En als een groep boeren/actievoerders hun recht gaan halen dan is het makelijk om de namen vd eigenaren van de villas te achterhalen.
Een mailtje is zo gestuurd , en ik ben van overtuigd dat er een instantie blij zal zijn en gaan zeggen : zo makelijk hebben we nier verwacht.
Daarom benadrukt ik altijd , ga volgens de regels doen.
groetjes

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

79,021,193 topic views - 236,353 posts - 13,704 topics - 27,698 members - last post @ 29-01-2020 16:59 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

128,922,208 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com