indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

johnvanw52
User
User icon of johnvanw52
spacer line

Hallo indonesie liefhebbers,

Graag zou ik in contact komen met mensen, die het programma op SBS 6 hebben gezien over de Mentawai mensen. ( groeten uit de rimboe)
Ik ben er zelf een keer geweest en zou er graag met mensen over willen mailen, die er ook eens naartoe willen gaan. Of met mensen, die er ook zijn geweest.

Voor de mensen, die dit programma hebben gezien! Er gaan geruchten, dat SBS 6 een zelfde programma willen maken, maar dan andersom.
Weet iemand of dit waar is?
Het zou mijn inziens schandalig zijn, wanneer dit echt zou gebeuren.
Deze uitspraak is denk ik alleen te begrijpen voor mensen, die er zelf zijn geweest. Ik denk namelijk, dat die mensen hier in de westerse wereld in
een klap totaal gestrest zullen raken.

Groetjes,
John.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 05-11-2005 11:17 johnvanw52 wrote:

Hallo indonesie liefhebbers,

Voor de mensen, die dit programma hebben gezien! Er gaan geruchten, dat SBS 6 een zelfde programma willen maken, maar dan andersom.

Het zou mijn inziens schandalig zijn, wanneer dit echt zou gebeuren.Groetjes,
John.

Ik hoop dat het waar zou zijn.
Heb een paar keren , per ongeluk tijdens het zappen verschillende flitsen gezien.

Het is leuk om de "botsing" te kunnen zien tussen 2 verschillende kulturen , het westen en oosten (evt. afrika) en ook tussen 2 verschillende " tijden ", mensen uit de 20 ste eeuw en van de vorige eeuw.

Daarom geen bezwaar waarom de Mentawaiers hier Niet mogen kennis maken . Hoezo gestressd ??.
Ben je niet een beeje paternalistisch aan het doen ?

Sociologisch gezien zou het interresant zijn om hun reactie te kunnen zien.
Hoe ze over de westerse beschaving denken en welke impact dat geeft .

Uiteraard hoe ver wil je gaan , ook hun kennis laten maken met de evt: "donkere " zijde van de westerse beschaving ? .

Ik juich het toe , hoop echt dat ze gaan doen.

Een Titel : Groeten uit de overontwikkelde westen ??

Groetjes (uit amsterdam)

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Een Titel : Groeten uit de overontwikkelde westen ??

Laat ze Parijs maar eens zien, lekkere puinhoop en net zo erg als ergens anders in de wereld.

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Het zou mijn inziens schandalig zijn, wanneer dit echt zou gebeuren.

Wel Nederlanders naar die landen sturen, maar andersom zou niet mogen? Ik zie niet in waarom niet, lijkt me erg leuk om te zien hoe die mensen zouden omgaan met onze onstandigheden. Wellicht net zo slecht als die Nederlanders omgingen met die Mentawai. Emoticon: Puh!

Richy
User
User icon of Richy
spacer line

On 05-11-2005 11:17 johnvanw52 wrote:
Ik denk namelijk, dat die mensen hier in de westerse wereld in
een klap totaal gestrest zullen raken.

Als het al niet misgaat in het vliegtuig Emoticon: Smile ... doet me trouwens denken aan een (waargebeurd) verhaal over een aantal "oermensen" die nog nooit gevlogen hadden... tijdens een haji vlucht kregen een aantal "mekkagangers" net na takeoff honger en begonnen een vuurtje aan boord te maken... de crew wist het vliegtuig aan de grond te krijgen maar door communicatie problemen is toch iedereen door verstikking omgekomen...

"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

acufjo
User
User icon of acufjo
spacer line

Zelf heb ik ook de 10 daagse trektocht gemaakt in Siberut, alweer 9 jaar geleden. Heb mijn ogen uitgekeken. Lange modderige wandelingen van huis naar huis. Gezamelijk lendedoeken maken, dansen, tattoos zetten enz.

Daarom heb ik ook naar het programma gekeken. Eerlijk gezegd zou ik er liever een soort discovery documentary zien. Ze hebben er wel de families voor uitgekozen zeg. Soms gaan ze zo respectloos om met hun gasten. Het is niet voor niets een sbs6 uitzending!!

Laat ze de westerse wereld maar zien, maar zeker de slechte kanten. Parijs is een goede Jeroen. Of de sloppenwijken in Jakarta.

Sepp Buys
User
User icon of Sepp Buys
spacer line

HOe zo de families uitgekozen. Ik weet me nog te herinneren de verkiezing van de nederlander van de eeuw, of zo , met het winnen van pim fortuin, en de televizierring met jantje smit als winnaar. Dat geeft toch het niveau aan van de 'gemiddelde' nl-er. Triest maar waar.

Waarom laat je ze niet de acchterhoek zien of friesland, de families die naar togo namibie en siberut zijn zitten toch ook niet in Jakarta, Lome of Windhoek???????

Sepp

Schultz
User
spacer line

Ook leuk,al die inteelt figuren.Doorgeven aan SBS6,wie weet wie ze uitzoeken om mee te doen.
Wat de verkiezing van de bekendste nederlander en van de televizierring te maken heeft met de uitzending "Groeten uit de rimboe" is mij niet geheel duidelijk.Misschien kan iemand mij dat uitleggen,zodat ik het verband ook kan begrijpen.Je bent nooit te oud om te leren,nietwaar?? Emoticon: Stupid

Fotograaf
User
spacer line

Nou ik vond het toch wel uiterst bezienswaardig hoor!
Natuurlijk, je ziet maar een paar uurtjes highlights van de 20 dagen dat ze er waren. En het hele team van camera en geluidsmensen, regisseur, technicians en vertalers worden zorgvuldig uit beeld gehouden alsof ze er niet zijn.
Het uiteindelijke resultaat is mooi in elkaar geflanst als lekker kijkvoer savonds op de bank na een dag hard werken. Prachtig toch om te zien hoe de verschillende families hierop reageren, die Belgische banketbakker deed het geweldig!! Met als hoogtepunt z'n optreden op de plaatselijke TV! Emoticon: Stupid Emoticon: Laugh out loud
Ik kijk al uit naar de nieuwe serie volgend jaar, met de Tokkies naar West Papua? Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 10-11-2005 09:10 Fotograaf wrote:

Ik kijk al uit naar de nieuwe serie volgend jaar, met de Tokkies naar West Papua? Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

Deze programma is verslag (ook sensatie) van een ontmoeting "botsing" / tussen 2 culturen en 2 werelden(de moderne mens en de achtergeblevenen).

Ik zou graag willen zie hoe mensen van de westerse(nederlandse) onderklasse geintroduceerd worden in de hoger klasse in Indonesia (cq andere landen) .

Zal leuk zijn om het te zien.

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Sid yth.,

Je vergeet dat er eeeuwenlang van 'koloniale wit' overheen geweest was/is, dat is in 60 jaar nog niet weggewassen hˇˇr !!!!!!

'Ahu kura ahia, mansia nia'

spacer line  

Ik heb 18 jaar geleden een Asmat groep uit Irian Jaya naar Europa gehaald om hun Asmat cultuur naar buiten te brengen.
In samenwerking met Interculture en Asmat group Indonesie,waarvan Ibu Tien Suharto de beschermvrouwe was destijds is een van de meest bijzondere ervaring in mijn leven geweest.
De twee Asmat groepen leefden echt midden in de rimboe ,waarvan sommigen nog nooit in een grote stad waren geweest.
We hebben destijds 30 mannen en twee vrouwen en wat begeleiders die hun taal spraken meegenomen.
Het verzamelen en uitgebreid voorlichting geven was al hilariteit ten top om nooit te vergeten,want je moet van goede huize komen ,om een groep wilde mannen en vrouwen in hun lende doeken met speren en hoofdtooi van veren in westerse kleding te laten aantrekken.
Niets ,maar dan ook niets pasten deze mensen,gymschoenen en daar hadden wij een behoorlijke voorraad van ,waren allemaal te klein,niet in lengte ,maar in de breedte ,dat kwam door dat ze in het oerwoud op blote voeten liepen ,dus hun voet structuur klopte al van geen kanten.,dus hebben sommigen helaas hun vlucht met de krappe schoenen moeten vliegen.
Gelukkige was het cabin personeel van de Garuda op de hoogte gesteld,maar de overige passagiers niet,dus die schrokken ze lam toen ze sommige Asmatters met hun beschilderde gezichten zagen instappen.
Moet er even uit maar word vervolgd...............

spacer line  

Ze schrokken zich dus lam,de eerste vlucht voor deze mensen ,het leek wel een since fiction voor hen.
Hun begeleiders hadden hun van te voren verteld dat ze de lucht in zouden gaan,dus tijdens het opstijgen begonnen ze allemaal te zingen,omdat ze dachten Christus in de hemel te ontmoeten.
Velen van hen dragen namen zoals joshua,izaak,emanuel,waarschijnlijk geven door de missionarissen destijds.
In jakarta aangekomen hebben ze de eerste 10 dagen een soort westerse ondergericht gekregen wat ze te wachten stond in Europa.
Maar ze hadden geen idee waar het lag.
Hun eerste expositie was in Londen en tevens een 45 minuten durende dans optreden en rituelen.
De aankondiging van hun komst naar Europa heeft veel teweeg gebracht ,omdat men Indonesie van beschuldigde van onderdrukking,dus kregen we een hartelijke demonstratie op weg naar het hotel,met leuzen en spandoeken,maar voor de ze Asmat mensen leek het een ontvangst ,dus begonnen ze in de bus allemaal spontaan te zwaaien naar iedereen.
In het Hotel aangekomen viel het ons op dat sommige van mannen minuten lang op en neer met de lift bezig waren,in eerste instantie denk je ,begrijpelijk
want dit maak niet elke dag mee,maar wat bleek nou,,,,,,,dat ze hun kamer niet meer konden vinden omdat elke etage het zeflde leek en lezen konden ze dus niet.............dus kregen we ook in de gaten dat wij als westerse mensen geheel terug in hun wereld moesten verplaatsen en kom je dus tot de raarste
sitiuaties.
.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 06-01-2006 22:19 tukad ganga wrote:

De aankondiging van hun komst naar Europa heeft veel teweeg gebracht ,omdat men Indonesie van beschuldigde van onderdrukking,dus kregen we een hartelijke demonstratie op weg naar het hotel,met leuzen en spandoeken,maar voor de ze Asmat mensen leek het een ontvangst ,dus begonnen ze in de bus allemaal spontaan te zwaaien naar iedereen.
.

Dus een verhaaltje van 18 jaar geleden ,dat is 1987.
En de westerlingen denken dat ze toen onderdrukt werden.?
Ik vraag me af wat hun niveau waren eind jaren 60. Uiteraard ze zijn niet de kustpapuas , maar zouden ze ook toen al kennis hebben over de westerse (parlementaire) democratie ?
Ik kan ook sappige verhaaltjes vertellen toen de papuas voor het eerst naar jakarta werden gehaald om kennis te maken met hun andere indonesische broeders.Bijna eind jaren 60.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Oya , schiet mij weer te binnen.
Heb de laatste uitzending gezien van de nederlandse familie bij de mentawais.
Een mentawaier(?) staat gewoon te gieren en brullen over de in zijn ogen zeer grote voeten van die ned. jongen.
Het is allemaal groot bij de nederlanders.
En geeft de "schuld " aan de ouders van die jongen.Echt gebeurd , de mensen die de uitzending hebben gezien zal het beamen.

Ik schoot in de lach , denk aan de post van Jance ,onze expat in S.(mid.Java)
Hij vertelde over het gebruik van de paarde vet bij het friet bakken.
Maak ik nog een grapje of het geen effek sampingan zal geven.
Zou dat een verklaring kunnen zijn ?.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

68,293,850 topic views - 230,457 posts - 13,656 topics - 20,402 members - last post @ 18-02-2019 03:43 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

113,669,381 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com