indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Anbrie
User
spacer line

Betogers bestormen gevangenis Bali

Uitgegeven: 12 oktober 2005 11:28
Laatst gewijzigd: 12 oktober 2005 11:38

DENPASAR - Ongeveer vijfhonderd woedende demonstranten hebben woensdag een gevangenis op het Indonesische eiland Bali bestormd, waar verscheidene veroordeelden worden vastgehouden van bomaanslagen. Dat meldden ooggetuigen. De menigte eiste de onmiddellijke executie van drie militanten betrokken bij de aanslagen in 2002 op Bali.

Zij riepen "Doodt Amrozi, doodt Amrozi". Amrozi is ter dood veroordeeld wegens zijn rol in de aanslagen. Op de dag af drie jaar geleden vonden 202 mensen de dood door explosies op het vakantie-eiland.

Aanslagen

Een dag eerder plaatsten de autoriteiten drie terdoodveroordeelden van de aanslag op Bali over naar een gevangeniseiland, maar andere betrokkenen van de aanslagen blijven hier vastzitten. Als reden voor de overplaatsing gaven ze veiligheidsoverwegingen op. Sinds de zelfmoordaanslagen van 1 oktober op Bali is de roep om de executie van de betrokkenen bij de aanslagen van 2002 steeds luider geworden.

Volgens het persbureau AFP slaagden de demonstranten erin een deel van de ijzeren hoofdingang te verwijderen, maar lukte het de politie de meute buiten de poort te houden.

Bron: www.nu.nl

spacer line  

Krijgen we hierdoor niet nog meer opschudding...van die anderen kant Emoticon: Confused

Live life to the max.......

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Nee hoor , ze moeten weg blijven uit Bali.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

spacer line  

On 12-10-2005 18:40 sidia wrote:
Nee hoor , ze moeten weg blijven uit Bali.

Vind ik ook ..en knap dat de Balinees opkomt voor hun bestaan ! danwel het verschrikkelijken wat er gebeurd is...!

Live life to the max.......

zieleffe
User
spacer line

Emoticon: Cry Wie moeten er weg blijven op Bali ? Ik begrijp het niet?
Ik denk dat ze al heel lang er zijn , Politie, Militairen, ?
Wat je op TV kan zien is Politie die niet zo zacht zinnig met arrestanten omgaan. Emoticon: Angry
Het benoemen is moeilijk net als in Nederland, daar in (Nederland) hebben ze nog wel een bescherming ingebouwd voordat een arrestant met open vizier getoond worden op TV , Emoticon: Devil
Waar komen ze vandaan?, en daarover mag je zowel hier, als daar, niet over reppen want dan kom je aan een heel gevoelige politieke bestandsdeel. Emoticon: Confused

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

chirpy
User
spacer line

Terwijl moslims en christenen en hindoes altijd vredig naast elkaar hebben gewoond, moeten we nu toch constateren dat de agressieve islam die van buitenaf komt de stabiliteit wil verstoren. Het is een vorm die niet bij het volk hoort. Je ziet het op Java waar zoveel schitterende tradities, zoals de kleding, de natuurlijke omgang tussen mannen en vrouwen om zeep worden geholpen. Ik hoop echt dat het Balinese volk gevrijwaard blijft van deze inmenging. Het ligt heel politiek gevoelig, maar wanneer de zaken niet bij name genoemd worden door de Indonesiers, dan blijft het een bom die gefragmenteerd ieder moment kan ontploffen. Echter wij als Nederlanders moeten hen er niet op aanspreken. Wij zijn welk de laatsten die iets mogen zeggen. Maar gelukkig zijn de gedachten nog vrij.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 12-10-2005 12:45 Anbrie wrote:
Betogers bestormen gevangenis Bali

DENPASAR - Ongeveer vijfhonderd woedende demonstranten hebben woensdag een gevangenis op het Indonesische eiland Bali bestormd, waar verscheidene veroordeelden worden vastgehouden van bomaanslagen. Dat meldden ooggetuigen. De menigte eiste de onmiddellijke executie van drie militanten betrokken bij de aanslagen in 2002 op Bali.

Zij riepen "Doodt Amrozi, doodt Amrozi". Amrozi is ter dood veroordeeld wegens zijn rol in de aanslagen. Op de dag af drie jaar geleden vonden 202 mensen de dood door explosies op het vakantie-eiland.

Altijd al beweerd dat die Balinezen engerds zijn. Overigens gewoon Javanen. die van Java zijn gevlucht toen daar de Islam zich uitbreidde, en op Bali de oorspronkelijke balineze bevolking hebben verdrongen. Zie een eerder bericht van mijn hand hier (daar staan de feiten bij). Maar ja wie is hiero geinteresseerd in geschiedenis, kretologie vindt men belangrijker.

Gruces

zieleffe
User
spacer line

Emoticon: Stupid Hallo ik begrijp het niet was is er mis mee met die Balinezen.
Alleen een taxi chauffeur die mij belazerde dat is alles wat ik heb meegemaakt
Zijn Balinezen daarom allemaal engerds Emoticon: Shut up! (slecht) ????
Bent u bang voor voodoo praktijken dat zit meer op Java dan op Bali.
Ik weet zeker dat daar de vogeltjes een goed leven hebben elke dag twee maaltijden wat wil je nog meer Emoticon: Shiny

Agung
User
User icon of Agung
spacer line

Naar beste weten is er niet speciaal iets mis met Balinezen.

Dat het Javanen zijn die de oorspronkelijke bevolking hebben verdrongen is niet juist. In werkelijkheid is wel een deel van de Balinese bevolking afkomstig van Java, maar de term "verdrongen" is niet juist.

Als het gaat om crimineel of teroristisch gedrag dan zijn Balinesen duidelijk betrouwbaarder dan andere bevolkingsgroepen en als het gaat om tolerantie dan scoren zij ook AANZIENLIJK beter dan anderen.

De feiten:
- Balinese teroristen zijn er niet.
- Bali wordt vaak als het meest veilige deel van Indonesie aangemerkt, ondanks de aanslagen. Dat moet toch iets met het gedrag van de locale bevolking te maken hebben.

Voor wie mij niet gelooft:
loop op korte broek en ontbloot bovenlijf achtereen volgens een Balinese tempel en op Java een moskee binnen, wat in beide gevallen "not done is" en kijk wat er gebeurt....

Het zal u volkomen duidelijk worden wat ik bedoel....

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 13-10-2005 13:30 Agung wrote:

* Naar beste weten is er niet speciaal iets mis met Balinezen.

*Dat het Javanen zijn die de oorspronkelijke bevolking hebben verdrongen is niet juist. In werkelijkheid is wel een deel van de Balinese bevolking afkomstig van Java, maar de term "verdrongen" is niet juist.

* Het zal u volkomen duidelijk worden wat ik bedoel....

Voor wie mij niet gelooft:
loop op korte broek en ontbloot bovenlijf achtereen volgens een Balinese tempel en op Java een moskee binnen, wat in beide gevallen "not done is" en kijk wat er gebeurt....

*Klopt er is niks mis .
Zieleffe begrijpt geen bal van over de opmerking van mij/iemand anders :
Ik bedoelde met andere mensen namelijk de kwaadwilligen die uit andere plaats komen .

* Londoh heeft min of meer gelijk.
De Balinesen die jullie NU kennen zijn in feite de nakomelingen van Javanen , ongeveer 500 jr geleden zijn ze uitgeweken naar Eiland Bali omdat hun Hindu Koninkrijk werd verdrongen door Islamistische Koninkrijken.
Zelfs 1000 jr geleden zijn de "Balinesen" ook al onder invloed gekomen van de Javaanse Hindu Koninkrijken (uit Oost Java).
De vraag is hoever wil je gaan in het verleden ? .
(je kan dat ook doortrekken met het vraag of de Hollanders ook als volk kan noemen , want ze zijn toch afstammelingen van Duitsers(germanen) met exotische campur van Vikingen etc etc. )

*Het is mij niet duidelijk , het kost mij zelfs moeite om jou betoog te volgen.
Als ik op een zondagmis in een kerk ook zulke gekke dingen doet ben ik benieuwd wat er gaat gebeuren.
groetjes

Agung
User
User icon of Agung
spacer line

Hi Sidia,
wat ik met m'n verhaal bedoel is:

Als je onfatsoenlijk gekleed een Balinese tempel binnenloopt zal je vriendelijk verzocht worden je kleding aan te passen, waarna je alsnog welkom bent.

Loop je net zo ontfatsoenlijk een moskee binnen dan is de kans dat je net zo vriendelijk behandeld wordt duidelijk kleiner.

Hiermee probeer ik duidelijk te maken dat er een verschil is tussen hoe tolerant Balinesen zijn.

(n.b. dit is gebaseerd op ervaring.)

Groetjes,

A.A.

chirpy
User
spacer line

Ik vind het voorbeeld niet erg sterk. Wanneer jij je als ongemanierde westerling door provocatief gedrag ergens niet welkom bent, dan mag je de gastheer niet onbeleefd of intolerant noemen wanneer die duidelijk je verzoekt weg te gaan. Het kan wel de toon zijn waar je aanstoot aan neemt. Dat Balinezen dan heel vriendelijk doen, zegt nog niets over hun tolerantie, maar meer over hun gevoel van onderdanigheid. De Javanen op Bali zijn vervelende handelslui, maar vlak de Balinezen ook niet uit. Altijd dacht ik dat zij te vertrouwen waren. Dat is in het algemeen ook zo, maar ik ben al zo vaak belazerd omdat ik goed van vertrouwen was, dat ik nu echt bijna niemand meer vertrouw, ook al zijn voor mij de Balinesen de liefste mensen op aarde. Zij beschouwen het niet als belazeren, maar meer als een spel.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 13-10-2005 18:33 chirpy wrote:

. Zij beschouwen het niet als belazeren, maar meer als een spel.

hoe bedoelt u . ?
belazeren is belazeren .slimmer zijn dan je zakelijke concurenten is iets anders.

zieleffe
User
spacer line

Emoticon: Worship Ja dat Sidia met Londoh erg in zijn nopjes is, is in al zijn verhalen duidelijk.
Zijn verhoudingen zijn meer meelopend dan DUIDELIJK een eigen mening hebben (ja iedereen heeft wel een mening) over het inbrengen van een topic.
Ik heb een eigen mening met dien verstande dat ze mij duidelijk mogen maken, mijn mening te herzien in die maatstaven, tegen over hun mening, en de mening,van een andere,is voor mij ook het beste om er van te leren.
Londoh is een man die houd wel van tegenspraak waarop hij weer een mening tegen plaats maar wat mij duidelijk is, hij houd niet van persoonlijk aanvallen, en daar heeft hij wel een punt.
En daar houd ik wel van, ze mogen mij van alles kwalijk nemen, en of tegen spreken, ik vind dat helemaal niet erg.
Zo leert men voldoende, de ervaring van personen.
Maar wat mij wel opvalt dat het altijd op de geschiedenis van vroeger gerelateerd wordt, en dat men dit meeneemt naar deze tijd.
Ik wil wel toegeven dat ik soms ook ver naast de goede mening zit maar ik zal het zeker accepteren, als ze mij correcceren.
Soms wordt ik aangevallen op mijn zins opbouw, en taal kennis, het ABN is niet mijn grote kracht.
Maar donders, ze weten wel wat ik er mee wil zeggen.
Het gaat niet om de taal gebruik, maar op de inhoud van iemand die vraagt, of iets te melden heeft, en die een mening kan formuleren.
Het weten van geschiedenis is mooi meegenomen, dat wil niet zeggen dat het dan ook in deze tijd voor een mening gebruikt kan worden, de tijd stil zetten is nou eenmaal niet mogelijk.
Toevallig vandaag de TV programma Max gezien met Catherine Keyl die als hoofd gast dokter Smalhout had
Die had een toevallige uitspraak, die mij opviel, die wel raak was en waar Londoh in zijn nopjes zal zijn
Een ambtenaar vraagt aan een man, ď waar hij geboren wasĒ die antwoordde,Ē BataviaĒ ,Ē waar ligt datĒ, vraagt de ambtenaar,Ēsoms in AlmereĒ .
Zo zie je dat er van aardrijkskunde, of geschiedenis niets meer over blijft.
Smalhout, een man die zeer zijn verdienste als arts en chirurg verdient heeft.
Hij had met zijn kinderen goede verhoudingen, en waardevolle discussies die in deze tijd past.
En dat heb ik ook met mijn kinderen, en dat vind ik waardevoller, een groot verschil van een jonge generatie.
Van de geschiedenis IndonesiŽ is mij ook niet alles duidelijk, dat er velen gevlucht zijn uit Java wil ik best aannemen. Maar er heeft ook een grote transmigratie plaats gevonden die zijn weerga niet kende.
Aangevoerd door Soekarno en zín medeaanhangers die de superioriteit van de Javanen veilig stelde in IndonesiŽ.
Dat moet je er ook bij vermelden, wat heb je er aan, om de geschiedenis te vervalsen.
Dat gebeurt maar al te gemakkelijk zoals het door de persoon het beste uitkomt, en waar hij zín gevoeligheid in,en zín associatie mee heef,t naar de mond te praten noemen ze dat.
Stil zwijgend niet de hele waarheid vertellen want dat ligt zo zwaar in hun gevoeligheid, dat gaan ze liever uit de weg. Sorry ik zou wel meer op theologie basis willen discusseren, mijn kans willen profileren , maar dan wordt ik veel te veel zeikerig Heden, en in de toekomst, daar liggen de waardevolle meningen van velen het beste geborgen .
Daarmee kan je mee verder, stil staan, waarvoor, het is toch gebeurd, en niet te veranderen. Emoticon: Sadley

chirpy
User
spacer line

Sidia,
Je hebt gelijk dat belazeren belazeren is, maar toch is het vaak de manier waarop het gebeurt. Wanneer je pas na afloop bemerkt dat je beduveld bent, dan ben je eerder kwaad op jezelf dan op de dader. Het toneelstuk dat van te voren wordt opgevoerd is vaak zo geraffineerd dat ik dan eigenlijk niet echt meer kwaad kan zijn. Elke keer neem ik me voor om niet belzerd te worden en steeds weer lukt het hen.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Zieleffe : Het kan leuk zijn om een eigen mening te gaan etaleren , maar naast het leuk zijn moet het ook informatief zijn .
Behalve als de bijdrage bewust geplaats wordt om de lachspieren van de lezers te gaan stimuleren. Dat kan ook een doel zijn.

Dus als ik over iets wil schrijven(omong kosong) dan moet ik wel ietssiepietsie weten, en om het heden te kunnen begrijpen moet ik het verleden(geschiedenis) weten.
Je heb( behoorlijk ) mis :
* mbt de transmigratie , het is al eeuwen aan de gang.
* de zgn Javaanse superioriteit .
Als je over aantallen betreft , dan kan het kloppen.
Maar economisch gezien zijn ze niet zo sterk.
Waarom gaan ze migreren naar andere eilanden ?
Voor turisme ? Het komt omdat ze het moeilijk hebben (ARM) .
In het verleden moet de regering hun zelfs a.h.w. dwingen om te gaan migreren.
Terug naar Bali , ik heb de ontwikkeling daar gezien , economisch gaat het goed dankzij de dollars van de turisten.
Sociaal gezien gaat het mis , de beste plekken komen in de handen van buitenlanders (second home/villa ). Al dan niet illegaal.
De echte Balinesen gaan gewoon terugtrekken naar de binnenlanden.Hun wacht dezelfde lot zoals het gebeurde met de oorspronkelijke bewoners van jakarta.
En ze zijn te veel afhankelijk van de Wisman , terwijl naast de deur miljoenen rijke indonesiers wonen , die ook als klanten kunnen fungeren.
Het is zacht uitgedrukt een beetje doorgeschoten , want een biljet van 100.000 rp van een indonesier is even veel waard als het biljet van een turist.

Ya nu hebben de rijke backpackers en rijke Wisman het voor het zeggen , maar in het begin jaren worden de arme backpackers als "lastig " ondervonden.Vroeger lees je leuke verhaaltjes over hun , en vooral de Aussies.Ik heb de ontwikkelingen gevolg vanaf mijn eertste bezoek in 1979 .

Kortom de buitenlanders en de buiteneilanders hebben nu veel invloeden op bali , en het is logisch dat de balinesen het als een bedreiging voelen.
Want het begin er op te lijken dat ze niet meer eigen baas zijn op hun eigen eiland.
En soms zien ze ook dat turisme als een noodzakelijke kwaad , het brengt WELVAART maar tegen welke PRIJS.

groetjes

zieleffe
User
spacer line

Emoticon: Confused Ja Sidia u verhaal doet mij goed dat er serieus op de migratie ingegaan wordt.
Migratie was min of meer niet vrijwillig men verplichte de mensen daar te gaan wonen
Goed je kan het vrijwillig noemen, maar onder druk is er geen een IndonesiŽr, die de moed hebben te protesteren, want u weet dat er dan tegen hen alles mogelijk is, het leven er niet gemakkelijk op te maken.
Wat mij opvalt is, dat de doorsnee IndonesiŽr, geen biet weet wat er in de wereld te koop is, Hun ogen puilen uit als je iets laat zien wat wij hier in europa maar gewoon vinden.
Jammer is dat, ze denken dat hun IndonesiŽ het einde van de wereld is, er bestaat voor hen alleen IndonesiŽ. Dat is hun recht, en de mensen die nu zeggen, vooral mensen met een geiten kousen mentaliteit. Die alleen zullen zeggen ze moeten hun tradities, en leven zo houden dat past in de natuurlijkheid van hun omgeving, dan kunnen wij er naar staan te gapen en de aapjes gaan voeren. Niet persoonlijk bedoelt, en ook niet tegen die IndonesiŽrs belachelijk te maken maar hen te behoeden, van armoe en slecht leven.
Ieder land in deze wereld die zich eigen tradionele opstelt en niet geÔnteresseerd is in investeren naar een moderne leefomstandigheid is gedoemd altijd zielig te worden, en een laag niveau te blijven steken.
Niemand kan hen helpen als je niet geholpen wilt worden, door je trots, en of schaamte gevoel.
Waarom zeggen wij ze hebben de grondstoffen, en ze zijn rijk wat ze aan goud, en allerlei andere natuurlijke producten hebben.
Ze worden er zelf niet beter van, ze laten zich gemakkelijk manipuleren, en door dat het ook nodig is door de westerse wereld hun grond stoffen af te laten pakken.
Omdat ze het zelf niet de intelligentie hadden, en hebben, het zelf te kunnen doen.
Olie is door de westerse Wereld geholpen, die olie uit de grond te halen.
Natuurlijk omdat wij het ook nodig hadden in onze wereld.
Niet helemaal waar wanneer er geen olie was hadden wij nu op waterstof gereden.
En daar gaat dan de discussie, omdat wij de westerse Wereld hen daardoor leeg plukt.
Maar dat gaat niet helemaal op zie de rijke oliestaten.
En waarom laat je, je eigen leeg plukken?
Door teveel aan traditie te doen, en te veel religie samen te laten gaan, kom je niet verder met je land, Leuk om in een sprookjesbos te leven, maar dan met geld van het westen, en het leven van de inboorlingen. En daarmee bedoel ik ook mee het is gemakkelijk te oordelen maar om hen te helpen zul je veel overtuigendst kracht moeten bezitten
U weet als je Familie in die landen hebt dan help je zo veel mogelijk, wat je kan.
Je moet niet willen als je geld investeert dat het ook goed komt, want ze beseffen niet hun toekomst te bepalen het leven op de dag van heden is het belangrijkste, en morgen zien wij wel weer!!!! Dit was mijn filosofische reactie op uw verhaal Sidia Emoticon: Talk to the hand

Agung
User
User icon of Agung
spacer line

Kortom de buitenlanders en de buiteneilanders hebben nu veel invloeden op bali , en het is logisch dat de balinesen het als een bedreiging voelen.
Wat ik van mijn Balinese familie en vrienden hoor is het volgende: zij zijn bang voor de invloeden uit Java en juist bang als er minder toeristen komen. Geen toeristen is dus het rampsenario.

Dat toeristen hun cultuur zouden bedreigen is iets dat wij westerlingen zelf bedenken, maar wat zij, naar eigen zeggen, belachelijk vinden. Deze mensen zijn heel goed in staat om zelf uit te maken wat ze wel en wat ze niet over willen nemen van nieuwe dingen die op ze afkomt.

Je moet niet willen als je geld investeert dat het ook goed komt, want ze beseffen niet hun toekomst te bepalen het leven op de dag van heden is het belangrijkste
Dat is vaak wel het geval Sidia, maar vaak ook omdat de problemen van vandaag zo groot zijn dat er gewoon geen ruimte overblijft voor morgen. Anderzijds ken er ook die plannen hebben voor de toekomst waar de gemiddelde Nederlander nog van kan leren. Emoticon: Smile

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Zieleffe : ik weet niet wat je onder gemiddelde indonesier versta.
Ik hoop niet dat je tot de blanke westeling cq turist die "alleen maar " kontakt hebben met indonesiers die in een mindere positie staan dan je zelf , zoals op het gebied van economie (minder goed hebben , arm zijn ) , iemand van de dienstverlenende sectoren, hotelier , taxicahauffeurs , gidsen etc etc , op educatief gebied (minder opgeleid = minder dan Middelbare school ), met mensen die op social / politiek niveau niet actief zijn.

Want als je met redelijk goed opgeleide indonesiers praat dan zal je merken dat ze qua verwachtingen niet veel verschillen van de europeanen.

Bij de armen (en het zijn er veel) is het logisch dat ze alleen maar denken aan deze dag , hoe ze genoeg inkomen bijelkaar kunnen schrappen.

Je kan het ook niet verwachten dat ze over morgen , of overmogen gaan denken.Ze zijn blij als ze hun maag kan vullen met een hapje rijst.
Laatstaan over financiele planning , of hun kinderen naar een nr 1 universiteit gaan sturen , of als je dat niet kan om desnoods jou kroost naar buitenland te sturen.

Agung : van oorsprong zijn de balinesen landbouwers , ze hebben goede grond en hun irrigatiesysteem is werelberoemd. Ze zijn selfsupporting.
De (massa) toerisme is pas maar 20-25 jr jong , maar de balinesen maken 1 fout namelijk ze zijn te afhankelijk geworden van de turisme en Buitenlandse turisten. En als de Wisman niet komen omdat er rellen zijn of bommen , dan heb je geen inkomen meer. En de Rijke Javanen en andere Rijke Indonesiers hebben ze al lang weggekeken.
Veel van mijn vrienden en familie (gewone indonesiers trouwens) willen niet meer naar Bali gaan , ze gaan liever naar Singapura (soms goedkoper dan Bali) , Hongkong , Thailand etc etc.
Maar ya dat is de keuze van de balinesen zelf.

groetjes.

Agung
User
User icon of Agung
spacer line

Hi Sidia,
je hebt helemaal gelijk dat Bali te veel afhankelijk is van het toerisme. Probleem is dat er helemaal niet nagedacht wordt over investeringen. Iemand met wat geld en een stukje land bouwt naar keuze een hotel of restaurant. Meer fantasie is er niet. Dat is wel spijtig.

zieleffe
User
spacer line

Emoticon: Wat voor een investering zou u kunnen plaatsen in Bali ?
Wat moet je daar, een industrie opbouwen, wat voor dat eiland, om welvarend te maken?
Subsidie geven aan de boeren daar, zoals wij dat kennen in europa?
Ja een ding is zeker dat ze elke dag te eten hebben is voor mij een bewonderswaardige vorm, in het leven van de IndonesiŽrs.
Meer dan 220 miljoen mensen elke dag te eten hebben is voor mijn verstand te ver, en onmogelijk in het westen vooral Europa.
Hebben wij wel zoveel mensen in Europa, samen wel 220 miljoen inwoners ?
Ik wilde alleen duidelijk maken dat het jammer is dat de solidariteit gedachte wel of niet afgedwongen bij hen niet werkt.
Ieder voor zich is hiero ook aanwezig maar wij worden wel verplicht premie te betalen voor WW, WAO, AOW, enzv.
Moet je daarmee komen ze vertrouwen elkaar niet, zelfs niet de Assuranties kantoren aldaar.
Maar goed het blijft een land met vele fascinaties, en ondoorgrondelijk elementen die in het extreme geval toch oplossingen bied uit een gevoel van lot gevallen. Emoticon: Yes!

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Menir Zielieffe Yth,

Ik lah me kripoet zoals U mijn aan het analyseren bent, maar ik zal dr verder geen piring nasi minder om eten. Ik mag dat wel die anmatirpsikologi.

Wat ik hier even wilde stellen is dat men wil men iets van Indonesia begrijpen men toch wel het e.e.a. van de geschiedenis van dat land moet afweten, want anders wordt het nooit wat. De geschiedenis van de Archipel is een zeer gecompliceerd geheel, omdat het over heel landen en landjes, maar ook (gewezen) wereldmachten gaat. Daarbij komen nog eens vele eeuwen vreemde overheersing, 350 jaar door de Nederlanden daarvoor ruim 80 jaar Portugal, dan nog de invloed van de Chinezen, IndiŽrs en Arabieren. Een mensenleven is niet genoeg om nog maar 10% van de geschiedenis te lezen, laat staan te begrijpen. Want je moet zoveel zijwegen inslaan. Daarbij moet men nog wil men in Indonesia wonen en een beetje behoorlijk willen leven ook nog eens het een en ander weten over de sociale verhoudingen tussen de IndonesiŽrs onderling en de Adat van de belangrijkste volkeren in dat land. Komt nog bij dat de IndonesiŽrs meesters zijn in het vertellen van verhaaltjes die altijd ver afwijken van de werkelijkheid. Geschiedvervalsing zijn de Blandaís ook erg goed in trouwens. Ik heb wel eens op van die Indofora over de zogenaamde onwetendheid van de oude generasi over wat er aan de hand was in de kolonie tijdens Tempo Doeloe gesproken, onmiddellijk brak de pleuris uit. Er zijn in de 20ste eeuw onder het Nederlandse bewind de meest verschrikkelijke dingen gebeurd waar Nederland over zwijgt. Ik verkies dat ook maar te doen, dit is ten slotte een forum waar men liever dom blijft behalve op het gebied van Goedkoop,

Ik heb eens eerder iets geschreven over de geschiedenis van Bali, maar is volgens de deskundologen hiero niet waar, ik kan nog veel meer rottigheid vertellen, maar doe er liever het zwijgen toe, bang dat ik als spelbreker wordt gezien in het gezellige geouwehoer van de zogenaamde Indonesialovers hiero.

Gruces

De SS Emoticon: Bye bye

zieleffe
User
spacer line

Emoticon: Shiny Wat hebben ze toch met dat verleden
Als je de geschiedenis niet kent kan je niet mee praten? Grote onzin
Ja geschiedenis zal best wel bijdrage om te weten hoe het vroeger was.
Maar, of je daarmee op schiet in tegenwoordige tijd dat betwijfel ik.
Je kunt noch zo veel weten hoe de cultuur toen was, hoe het ontstaan, en hoe, en wat voor een Maharadja er leefde, en of daarmee nog levende nazaten van die gemeenschap er wat aan doet, bij het nu dagelijks leven, in IndonesiŽ.?
Het is wel leuk, om een bijeenkomst, enkele traditionele gebeurtenissen mee te maken.
Zelf twee trouwerijen meegemaakt met verschillende mannieren die je traditionele kan bestempelen
Leuk voor mij als Europeaan, daar aan deel te mogen nemen.
Met klederdracht, en veel verkleed partijen, gouden bedspreien, met veel versierselen in de Kamer tidur , het was een lust om te zien van dichtbij.
Waarvoor het allemaal diende ben ik met vragen, toen pas achter gekomen.
Een ei voor dat je naar binnen gaat met je voeten kapot trappen, dat betekende je behoeden voor een ziekte welke ziekte ben ik vergeten, misschien wel vogelgriep?.
Voor ze naar binnen ging werd de Bruid gesprenkeld met water voor de reinheid.
Voeten wassen bij de ouders door Bruid en Bruidegom.
Ga zo maar door de hele dag, waren ze wel met iets bezig en met de gehele straat als toeschouwers. Emoticon: Clown
Een provisoirise tent op de straat neer gezet, het kan daar allemaal, met een podium waar gamalan muziek werd gespeelt. Dat muziek is voor mijn oren niet geschikt als een hitpop met veel bel gerinkel.
Mijn persoonlijke mening ,wel mooi om het eens mee te maken !
Zo heb ik ook een andere trouwerij meegemaakt waar wel wat tradinonele gebeuren bij hoorde maar niet overdreven.
Vele tantes en de 2 moeders, gingen naar de toekomstige woning van het paar, om daar het bed op te maken, en aan te kleden.
Verders na de kerk, gewoon naar huis,om je te verkleden in avond kleren after begin sore tot jam delepan naar een grote zaal met een grote mooi aangeklede chinese podium,en volop makan.
Er speelde een bandje met gewoon muziek veel Amerikaanse country, er werd niet gedanst ook jammer
Emoticon: Yawn Veel nobrolle het overstemde de muziek
Veel sappen, cendol, ijs, en aier puti, geen bier, alcoholische dranken dat was er jammer genoeg niet maar ook hier weer mooi om het eens mee te maken.
Emoticon: Puh!
Als men Lody ziet op TV Koninklijke Rijsttafel dan voel je dat het romantiserend gevoel geeft
Veel mooie klederdracht, en mooi opgemaakte omgeving, leuk om te zien, en dat je eens wil mee maken, maar dan ook eenmalig, niet elk jaar.
Want de werkelijkheid ziet er anders uit, vooral in steden veel autoís, motoren die ronken er op los.
Wel mooi grote warenhuizen volop bewerkt met marmer en van alles te koop Jakarta is best een modern stad mooie gebouwen, en waren huizen maar ook hier macet penu.
En als je dan daaro bent wat heb je dan aan het verleden als je Weltevreden Batavia de museums gezien hebt,ben er geweest, wat leer je daar van?
Ik ben dan ook geen liefhebber, van om rond de dolen, in die gebouwen.
Ik wordt er alleen vermoeid van, en kijk uit naar een mooi zitje onder een afdak met een heerlijk bottel Bali Hai, en of Bintang, en uitkijkend op de sawaís, luisterend naar de krekels,en torren in de bomen,en eenmalig per dag een bord nasi met groente en verschillende vlees soorten Ayam enzv.
Emoticon: Nice
Daar eten ze wel 5x p.d op verschillende tijden.
Er is, en zit altijd wel nasi in de rijstcooker, en of ikan ayam op tafel. Emoticon: Yes!
Ja in de binnen landen, daar gaat het iets anders aan toe maar ook hier weer genoeg gezien , vermoeiend, maar after lekker in de luie stoel genieten van het weer, en wat er zo al op je weg komt? Emoticon: Worship

virginia
User
spacer line

Beetje laat
zieleffe Vak technisch gezien heeft Bob Smalhout nooit een mes in zijn handen gehad tenzij hij aan het eten was. Hij was nl een anaestesist.
Nog even een reactie op al dit schrijven. Persoonlijk ik het behoorlijk negatief over komen, maar ja jullie hebben gezien je ervaring daar een duidelijker beeld van dan ik. Die in dec. voor het eerst afreis naar Bali.
Virginia Emoticon: Bye bye

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

82,523,977 topic views - 239,383 posts - 13,720 topics - 31,432 members - last post @ 04-06-2020 08:55 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

134,536,050 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com